Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
20
Kwietnia 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Agnieszka, Czesław,
Amalia, Teodor,
Szymon
Do końca roku 255 dni.
Start arrow Felieton Adamka arrow Ja chcę do wojska!

Ja chcę do wojska!

16.02.2016. Radio Elka, Jarek Adamek

Już kiedyś napisałem, że dobrze być w wojsku, ale gościem. Przyznaję, że trochę żałuję, że nie odbyłem służby zasadniczej. Oczywiście żałuję jako stary dziad, bo kiedy miałem te swoje 19 czy 20 lat na uszach bym stanął, żeby munduru nie założyć...

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60

Dawno temu stanąłem do poboru jak wszyscy z tamtych czasach. I dziś jest coś w tym stylu, nazywa się „kwalifikacją wojskową” - mój najstarszy syn przeszedł to rok temu - ale gdzież temu do dawnych poborów! Te legendy, że co niektórzy już na poborze dostają „bilet” na dwa lata do jakiejś Gołdapi albo innego zapomnianego przez Boga i ludzi miejsca. I że „jak dadzą, to nie ma przebacz”, bo służba jest obowiązkowa i za odmowę idzie się za kraty. Więc - mimo że matura dopiero była za pasem i jakieś tam plany życiowe poczynione, był dreszcz niepewności. I ten folklor: gatki w dół, odwrócić się, pochylić, kaszlnąć (do dziś nieprzeniknioną tajemnicą pozostaje dla mnie, jak kaszlnięcie w skłonie wpływa na potencjał wojenny Ojczyzny).

Stawało się wreszcie - no dobra, siadało - przed komisją,
w której jakiś mundurowy zasiadał. Pamiętam, jak kiedyś pewien bardzo zasłużony oficer, udzielając mi wywiadu powiedział słowa, które złotymi głoskami zapisałem w pamięci: „pierwszy stosunek z żołnierzem młody człowiek ma na komisji poborowej”. Nie był to wprawdzie mój pierwszy raz (wujek mamy był podpułkownikiem), ale mimo wszystko spotkanie na poborze to nie były przelewki: cały czas ów mityczny „bilet do Gołdapi” tłukł się w tyle głowy. Ale pan oficer był bardzo grzeczny. -Co zamierza pan robić po maturze? - spytał, a gdy zapewniłem, że studiować wyraził uprzejme zainteresowanie kierunkiem. Wiedziałem o co chodzi: koledzy planujący AWFy, politechniki czy nauki ścisłe byli kuszeni szkołami wojskowymi. -Filozofia - odpowiedziałem dumny ze swojej przebiegłości. -Filozofia, cudownie się składa - ucieszył się - mamy dla was świetną propozycję po linii zainteresowań: oficer polityczny.

Była wiosna 1989 roku. Dwa miesiące później głosowałem w słynnych wyborach 4 czerwca, kiedy to zdaniem pewnej znanej aktorki „skończył się w Polsce komunizm”. Ale to było przed wyborami i nikt - pewnie nawet Reagan i Jan Paweł II - nie spodziewali się, że sprawy potoczą się tak szybko. Więc dla gówniarza, który słuchał po nocy Wolnej Europy i czytał jakieś odbijane na powielaczach gazetki propozycja zostania politrukiem była nie do przyjęcia. Dlatego tak grzecznie jak się dało (Gołdap!) odmówiłem.

Boże, jaki ja głupi byłem! Czasem sobie tak myślę. Najczęściej wtedy, kiedy znajomi wojskowi w moim wieku oświadczają, że właśnie przechodzą na emeryturę. Nawet polityczni, którzy od 25 lat politycznymi już nie są. Ech, tylko siąść i płakać…

Po co to wszystko piszę? Dla pieniędzy oczywiście - ale także dlatego, że odbyłem ostatnio kilka dyskusji na temat tak zwanej Obrony Terytorialnej. Z jednej strony pan Wojtek Szyguła, komendant Polowej Drużyny Sokoła zapewniał, że taka formacja ma wielki sens i przyszłość. Z drugiej inny znajomy klarował, że ta cała Obrona Terytorialna psu na budę zda się w czasach dronów, bomb grafitowych i komandosów. Ale, ale - mówią „terytorialsi” - Amerykanie w Wietnamie, Afganistanie czy Iraku przekonali się, ile warta jest technologia w starciu z partyzantką. -Partyzantka to szaleństwo, niszczy kraj i wyniszcza naród - odpowiadają ich adwersarze. Najogólniej rzecz biorąc ich zdaniem mądrzejszy od naszych wspaniałych powstań i wysadzania pociągów byłby model czeski: jak już przegraliśmy, to siedzimy cicho i czekamy co będzie.

Może to nie jest najgorsza strategia: Czesi na tym źle nie wyszli. Ale my to Polacy - królewski szczep piastowy! My śpiewamy „twierdzą nam będzie każdy próg, tak nam dopomóż Bóg”! Cholera, nawet w kolejce do lekarza walczymy o swoje miejsce, a co dopiero gdy zagrozi nam wraża siła.

Tacy jesteśmy od wieków i się nie zmienimy. Skoro tak, to należałoby się nauczyć jakichś podstaw obrony. A gdzie się nauczyć, jak nie w wojsku? Nie przez dwa lata, nawet nie przez pół roku. Moim skromnym zdaniem miesiąc-dwa wystarczą, żeby się nauczyć, jak posługiwać się bronią i się przy tym nie postrzelić. A przy okazji kilku innych pożytecznych rzeczy: robić masaż serca, użyć chwytu Heimlicha, zatamować krew, wykopać studnię, skrzesać ogień. No i żeby się nauczyć odpowiedzialności: za kraj, za kolegów, za siebie.
No właśnie - odpowiedzialności. Bo gdyby rzeczywiście w Polsce było jakieś 5-10 milionów przeszkolonych wojskowo ludzi, to by może i pięknie wyglądało i dawało wrogom do myślenia. Tylko jaki byłby z nich pożytek, gdyby każdy nie miał w domu broni? No i zaczyna się zupełnie nowy temat. Na inną okazję.
 
Komentarze (34)
1. Dodane przez czytelnik, w dniu - 16-02-2016 22:30
Zapraszam wszystkich zwolenników obowiązkowej służby wojskowej do zgłoszenia się na chętnego, skoro sami tak chętnie innych do wojska chcą wysłać :)
2. Dodane przez xcv, w dniu - 16-02-2016 22:56
niestety (...), to w wojsku potrzebują najwyżej do zamiatania
3. Dodane przez darek, w dniu - 16-02-2016 23:04
jak patrzę na naszych dzielnych wojaków łażących w kółko po stadionie w porozpychanych dresach to myślę że to najlepsza robota na świecie 
I wiem co mówię-jestem z wiosny 89:)
4. Dodane przez Tomek72, w dniu - 16-02-2016 23:23
Jarek - głosuję na NIE. 
Choć uważam, że każdy Polak powinien odbyć obowiązkowe szkolenie obronne, to nie wyobrażam sobie aby każdego Polaka brać "w kamasze" na 2 lata, czy nawet na rok ... 
 
Przeszkolenie ma nam dać szansę obrony w oczekiwaniu na pomoc. Szybciej zrzucą nam broń (demokratyczne Państwa NATO)i instruktorów niż wyślą swoje wojsko - tego możecie być pewni. 
 
Lepiej, żebyśmy nie uczyli się wtedy od podstaw strzelania, pierwszej pomocy, komunikacji kryzysowej itp... 
 
Moim zdaniem pożytek z "przymusowych ochotników" jest co najwyżej średni i lepiej skupić się na tych co chcą bronić własnej rodziny i domu. 
 
Tym bardziej, że (oby tak nie było) - w razie otwartej wojny nie będzie gdzie uciekać. 
Na Hurra - nikt Nas / Was nie wpuści (i wcale się nie dziwię - to także kwestia ich bezpieczeństwa). 
 
Więc to czego się najbardziej boję - to bezradność / bezsilność ...
5. Dodane przez inż, w dniu - 16-02-2016 23:47
wygooglujcie sobie takie słowa jak: Boston Dynamics, DARPA, itp. słowem, jakie wojsko poborowe? śmiech na sali, biologiczny żołnierz to dawno przeżytek, tylko chyba w Polsce ktoś jeszcze planuje walczyć obroną terytorialną czy innymi partyzantami :)
6. Dodane przez wiem, w dniu - 16-02-2016 23:50
taki system już działa w USA
reklama
7. Dodane przez Solidarnośc Niezlomna od 1980r.Matura 1965r, w dniu - 16-02-2016 23:54
Jestem zwolennikiem wojska dla "generalow",ktorzy za moich czasow migali się od wojska.Ja mialem wojsko na studiach,lecz w 1968r karnie mnie skierowano do wojska za postawe antysocjalistyczna z wilczym biletem.,skad tow.gen.W.Jaruzelski wyslal mnie bez zgody,bez przysiegi wojskowej na prosbe czeskiej PO ministra D zura i sekretarza Husaka ,za friko na "misję pokojowa"Operacje Dunaj"do CSRS.aby bronic zdobyczy socjalizma w mysl doktryny Leonida Brezniewa o ograniczonej suwerennosci demoludow.Tak jak dzisiaj Martin Schultz na prosbe PO i Radka Sikorskiego chce ograniczenia suwerennosci Polski. 
Kanonier dalmierzysta ,przez rok na etacie kapitana
8. Dodane przez Tomek72, w dniu - 16-02-2016 23:54
A odwołując się do przykładu Czech, oni w 1938 stanowili tylko 50% populacji 15 milionowego kraju. 
 
Samodzielny potencjał obronny - znikomy ... na sojuszników też liczyć nie mogli. 
 
Ja im się nie dziwię, szanuję ich i na ich miejscu zrobiłbym to samo (rachunek prawdopodobieństwa) ... 
 
Ale gdyby wszyscy postąpili tak jak oni - nie mówilibyśmy dzisiaj po Polsku ... 
 
Historia to taka dziwna nauka, Polacy mają swoją wersję, Ukraińcy swoją (nieprzypadkowo ta kolejność), Francuzi, Anglicy swoją (mój kolega z firmy Anglik - inżynier (wyższe wykształcenie) - był ZSZOKOWANY jak pokazałem mu kilka faktów z WWII). 
 
Pokaż mi inny kraj, który będąc wcześniej (no właśnie - nikomu nie potrzebną potęgą) znika z mapy na ponad 120 lat, po to by na krótko odzyskać wolność i znowu wpaść (za przyzwoleniem mocarstw) w ręce okupanta ... 
 
Linda (nie jest moim bohaterem ;-) ale fajnie mówił o Powstaniu Warszawskim - to było dużo prostsze - bez patosu ...  
 
"... Byliśmy tak wk.....ni na tych Niemców przez tyle lat , za to że Nas rozje....li po kątach ale chcieliśmy pójść nawet żeby zginąć, chociaż żeby mieć PIĘĆ MINUT żeby człowiek był ku..a wolny..." 
 
(...) 
Poszukajcie przekazów z tamtych lat co czuli Polacy, których dzieci ginęły w łapankach, w obozach w pogromach ...
9. Dodane przez Rysio, w dniu - 17-02-2016 00:15
jak już będzie wojna to już tylko atomy będą latać w tę i we wte.
10. Dodane przez rafi, w dniu - 17-02-2016 00:30
Panie Adamek jak dobrze pamiętam to Pan mając 19 lat chciał być zakonnikiem, i w liceum chodził Pan w stroju franciszkanów z zakonu w Osiecznej...
11. Dodane przez Oby, w dniu - 17-02-2016 00:32
Obyś nie wywołał wilka z lasu i oby armia już nigdy nie musiała wezwać Ciebie awaryjnie do prawdziwej służby...
12. Dodane przez reSet, w dniu - 17-02-2016 05:06
Polsce potrzebny jest model szwajcarski.Kazdy powienien byc przeszkolony co roku i to gruntownie ,caly ekwipunek jak i bron ,przechowywac pod lozkiem z kilkoma modelami broni. Jesli chodzi o wyprawy wojenne polecalbym ograniczyc ,szczegolnie ,ze Polski na to nie stac ale i za slabi jestesmy.Bronic kraju powinnismy przed najazdem islamistwo i tu cos na wzor gwardi narodowej konieczne aby kazda wioska miala z 20 zbrojnych. Inne obronne dzialania sie nie powioda na dzis bo jestesmy za slabi.Prosze przemyslec propozycje wysylania polakow do syri i po co?co bedzie jak ruski zestrzeli polski samolot albo polski ruskiego?mamy wojne i to wtedy na naszym terenie.Wtedy otworza sie wam oczy bo kilka milionow polskich -slowianskich mezczyzn bedzie zresetowane i o to chodzi kontrolerom .
13. Dodane przez juziek123, w dniu - 17-02-2016 06:51
Na dwa lata to nie, ale model szwajcarski jest ok przydałoby się chociażby dla kandydatów na policjantów nauczyli by się posługiwać bronią
14. Dodane przez rezerwista, w dniu - 17-02-2016 07:19
zapraszam do służby w stanie wojennym. Oj chłopaczki kozaczki
15. Dodane przez modry, w dniu - 17-02-2016 07:29
Przywrocic w szkolach srednich Przysposobienie Wojskowe i po temacie
16. Dodane przez Kirk, w dniu - 17-02-2016 07:45
Jeżeli dobrze pamiętam Suworow pisał w jednej ze swoich książek, że jest to pierwszy etap przygotowania do wojny obronnej?
17. Dodane przez do kom. nr 1, w dniu - 17-02-2016 07:47
Rozumiem, że jeżeli ktoś jest za płaceniem podatków to też niech to sam robi?
18. Dodane przez xxxxx, w dniu - 17-02-2016 08:19
Powinna byc obowiazkowa,nawetpol roku ale na pełnych obrotach. J95
19. Dodane przez antyfanka Adamka, w dniu - 17-02-2016 08:26
Nie, nie napiszę.
20. Dodane przez Tomek72, w dniu - 17-02-2016 08:32
Rysio pisze, w dniu - 17-02-2016 00:15 "...jak już będzie wojna to już tylko atomy będą latać w tę i we wte..." 
 
Po co w kółko BEZZASADNIE powielacie ruską propagandę strasząc wojną atomową, na globalną skalę... 
pisałem już tu: 
http://elka.pl/content/view/78586/80/ 
 
Od kiedy ZSRR (obecnie FR) posiada broń jądrową?  
Podpowiedź - od 1949r.  
Nie będę tu pisał w ilu konfliktach od tego czasu brała udział ... (łącznie z ostatnimi Czeczenia, Gruzja, Ukraina) - ile razy jej użyli?  
 
inż pisze, w dniu - 16-02-2016 23:47 "...wygooglujcie sobie takie słowa jak: Boston Dynamics, DARPA, itp. słowem, jakie wojsko poborowe? śmiech na sali, biologiczny żołnierz to dawno przeżytek, tylko chyba w Polsce ktoś jeszcze planuje walczyć obroną terytorialną czy innymi partyzantami :) ..." 
 
A potrafisz wskazać użycie tej broni w istniejących konfliktach? Bo jak wejdzie do realnego użycia i będzie stanowiła zagrożenie to OT USA, Izraela czy Szwajcarii na pewno zostanie na tą okoliczność przeszkolona I WYPOSAŻONA ... 
Przykład: pojawiły się bojowo używane czołgi - no to pojawiły się też systemy ich zwalczania, podobnie z dronami. 
 
ZAWSZE UCZMY SIĘ OD LEPSZYCH. 
np USA NG - foto1, Szwajcarii foto2, Izraeala foto3 

21. Dodane przez do kom. nr 1, w dniu - 17-02-2016 09:19
Rozumiem, że nas "starych rezerwistów" drugi raz już byś do woja nie posłał? Chyba nie dalibyśmy rady, dwadzieścia kilka lat temu musieliśmy zapie.....ać i pić, a teraz to już chyba tylko to drugie .
22. Dodane przez ..., w dniu - 17-02-2016 09:29
Powinno być OBOWIĄZKOWE MIN.1,5 ROKU !! niedorajdy życiowe-nie mają żadnego celu w życiu-to jest młodzież dzisiaj. Chociaż niektórzy to zaradni, pełni pasji mężczyźni (żeby nie było że wszyscy są beznadziejni-nie..)
23. Dodane przez KOL, w dniu - 17-02-2016 11:10
TAK DO WOJSKA BRAĆ MOJE CHŁOPCY BYLI I JESTEM Z TEGO DUMNA NIE BYŁO KIEDYS TAKIEGO CHULIGAŃSTWA I NARKOTYKÓW BO NIE MIELI KIEDY A TERAZ JEDNO CHULIGAŃSTWO STRACH WYJŚĆ NA ULICE WIECZOREM. CZYTAM ŻE 18-LATEK MŚCIŁ ŚIĘ NA SAMOCHODACH BO DZIEWCZYNA GO ZOSTAWIŁA DO WOJSKA GO I TAK DAĆ MU WYCISK ŻE ZAPOMNI O DZIEWCZYNIE
24. Dodane przez bbm, w dniu - 17-02-2016 11:40
Panie Jarku bylem 6 miesięcy w Goldapi a potem w Gubinie. Lata 1985-87. Bylo ciężko. Mróz w Goldapi ponad 30 stopni i kiepskie wyżywienie (kadra rozkradala).
25. Dodane przez xdd, w dniu - 17-02-2016 12:03
najlepiej niech idą ci, którzy chcą obowiązkowej służby wojskowej. nie robcie nic przeciwko woli niektórych osób.
26. Dodane przez ew, w dniu - 17-02-2016 12:34
co to za pomysł by się wzorować na Szwajcarii? kraj otoczony przez 3 silne kraje NATOwskie, gdzie jedynym zagrożeniem jest kozica górska
27. Dodane przez Krisss., w dniu - 17-02-2016 15:00
Mam 21 lat ,zero pracy szok dla mnie,Z miłą chęcią bym poszedł do Wojska,życie by mnie nauczyło ,no i zostałbym we Wojsku. Zawsze byłem zafascynowany mundurami Wojskowymi, mam nadzieje ,że to wszystko wróci z powrotem.
28. Dodane przez juziek123, w dniu - 17-02-2016 15:46
Do kom.26 chodzi mi o długość szkolenia 3 miesiące wystarczy ale intensywnie jeźeli idzie o zagrożenie dla Szwajcarii to się zgadzam z tymi kozicami
29. Dodane przez Tomek72, w dniu - 17-02-2016 15:53
ew pisze, w dniu - 17-02-2016 12:34 "...co to za pomysł by się wzorować na Szwajcarii? kraj otoczony przez 3 silne kraje NATOwskie, gdzie jedynym zagrożeniem jest kozica górska..." 
A może dlatego, że Szwajcaria w 1939 poradziła sobie z mobilizacją znacznie lepiej niż Polska? 
 
On September 1, when Germany invaded Poland, General Guisan went before the Government and asked for authority to mobilize the Army. It was ordered the same day, and by noon on 3 September, when Britain declared war on Germany, the Swiss Army of 435,000 (out of a population then of 4.2 million) was deployed for defense of the nation.  
http://www.globalsecurity.org/military/world/(...)ope/ch-army.htm 
 
Gdybyśmy my TAK JAK ONI zmobilizowali ok 10% ludności kraju, PRZESZKOLONEJ REZERWY dałoby to ok 3.500.000 żołnierzy, a zmobilizowaliśmy ok 900.000, trwało to znacznie dłużej i było napiszmy delikatnie "inaczej zorganizowane" 
 
Robi różnicę? 
 
A może dlatego, że Szwajcaria wyciąga wnioski z historii ? 
 
Bo po Wersalu granice Europy wyglądały tak jak na rys 1 
A w 1939 już tak jak na rys 2? 

30. Dodane przez Tomek72, w dniu - 17-02-2016 16:20
w kom 29 wkradł mi się błąd ;-) druga mapka to oczywiście 1943. 
 
I jeszcze trochę historii - bo rozpowszechniany jest mit jakoby Hitler nigdy nie zamierzał napaść Szwajcarii... 
 
Operacja Tannenbaum w skrócie:"...Plan opierał się na zastosowanym wcześniej w Austrii, Czechosłowacji i Polsce schemacie dywersyjno-propagandowym, posługującym się lokalną ludnością sprzyjającą III Rzeszy. Miały zostać zaktywizowane miejscowe bojówki niemieckie, które miały przeprowadzić zamach na władzę, a następnie zwrócić się o pomoc do Wehrmachtu..." 
 
"Szwajcarzy, świadomi zagrożenia 29 sierpnia 1939 podjęli decyzję o zwiększeniu wojsk ochrony pogranicza do 100 tys. żołnierzy, a 1 września przeprowadzili powszechną mobilizację. Dodatkowo nie powiodła się niemiecka próba wewnętrznego, etnicznego rozbicia Szwajcarii..." 
 
Czy to czegoś Wam nie przypomina w dzisiejszych czasach? 
https://pl.wikipedia.org/wiki/Operacja_Tannenbaum 
w wersji angielskiej jest dużo więcej informacji,
31. Dodane przez Jesień 88-90, w dniu - 17-02-2016 18:46
Gubin - Leszno Jestem za obowiązkową służbą wojskową ponieważ ta zawodowa to ludzie z przypadku ale nie z łapanki to są ludzie którzy weszli w kamasze kuchennymi drzwiami bo tata bo wujek itp. Weszli po to aby po 15-stu latach mieć pierwsze możliwości przejścia na nie zasłużoną emeryturę aha a nowo narodzonym chłopcom na czole wydziarać wyjazd do Anglii - po odbyciu służby wojskowej OBOWIĄZKOWEJ!!!!!!!
32. Dodane przez bloma, w dniu - 17-02-2016 20:00
Model szwajcarski jest tylko na pokaz podobnie jak mobilizacja w 39. III Rzesza jakby zechciała podbiłaby Szwajcarię podobnie jak zrobił Napoleon nie zrobiła tego ze względów praktycznych jaką była otwartość ich banków. Miliony z karabinami idzie pokonać i rozbroić.
33. Dodane przez Tomek72, w dniu - 17-02-2016 20:58
Nie chcę robić osobistych wycieczek, napiszę tylko że przypadek Szwajcarii jest dobrze opisany, przykładowe linki podałem wyżej - wystarczy poczytać ze zrozumieniem. 
 
Co do przydatności ochotników i żołnierzy z poboru... 
 
"...Nazwanie cyborgami żołnierzy ukraińskich broniących lotniska w Doniecku, może mylnie wskazywać, że byli to bardzo dobrze wyszkoleni komandosi. Tymczasem stanowili często zlepek zwykłych ludzi, których tak naprawdę połączyła koleżeńska solidarność i głęboko zakorzeniony patriotyzm. Ukraińscy żołnierze broniący lotniska w Doniecku już stali się legendą. Tzw. separatyści i żołnierze rosyjscy, którzy próbowali przez wiele miesięcy zdobyć pozycje ukraińskie stwierdzili, że nie mogą być oni ludźmi, ale byli cyborgami. Tym bardziej, że obrona trwała przez 242 dni, a wiec dłużej niż oblężenie Stalingradu..." 
 
źródło: 
http://www.defence24.pl/183170,historia-cyborga-z-lotniska-w-doniecku 
 
z innego źródła "...Zaczęliśmy ostrzeliwać Gradami chowają się w podziemnych korytarzach. Po ostrzale nacieramy, a oni wyłażą i znów nam dają ognia... - miał mówić jeden z rebeliantów. W końcu rzucił do słuchawki: - Nie wiem, kto tam jest, ale to nie są ludzie. To są cyborgi!..." (http://www.tvn24.pl)
reklama
34. Dodane przez zxc, w dniu - 17-02-2016 22:51
Polska może zmobilizować i 5 milionów ale po co skoro w całym kraju nie nawet miliona sprawnych sztuk broni, AK liczyła 400 000 osób, z czego jakąkolwiek broń miał 1%, na początek należy wyprodukować 10 milionów AK47 - ta broń nie zestarzała się przez 50 lat, jest skuteczna - przeciętniak i tak nie wykorzysta 100% jej możliwości, a co najważniejsze jest kilka razy tańsza niż współczesne konstrukcje - chcemy mieć obronę terytorialną? to zacznijmy od zapewnienia jej broni, kolejny krok to tysiące rakiet SPIKE i Javelin do rozprowadzenia po powiatach, społeczeństwo byłoby uzbrojone po zęby za ułamek ceny pełnomorskiego krążownika rakietowego, który można wysłać by popływał wokoło Syrii byśmy udawali jakie z nas mocarstwo jak w tym śmiesznym pomyśle wysłania 4 sztuk F16 z aparatami fotograficznymi
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Hala z częścią biuro... Leszno 10600
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj