Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
29
Marca 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Wiktoryn, Helmut,
Bertold, Cyryl,
Eustachy
Do końca roku 277 dni.
Start arrow Rozmowy Elki arrow Jak ma wyglądać Obrona Terytorialna?

Romuald Szeremietiew

Jak ma wyglądać Obrona Terytorialna?

17.03.2016. Radio Elka, Jarek Adamek

Jestem gorącym zwolennikiem Obrony Terytorialnej, ale niekoniecznie w proponowanym przez rząd kształcie - mówił w Rozmowach Elki Romuald Szremietiew, były wiceminister Obrony Narodowej. Jego zdaniem formacja w stylu amerykańskiej Gwardii Narodowej w polskich realiach nie ma racji bytu - zamiast tego należy uzbroić i przeszkolić jak największą liczbę obywateli.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Kliknij, aby odsłuchać:
Romuald Szeriemietiew już od lat postuluje konieczność tworzenia oddziałów Obrony Terytorialnej. Obecny rząd PiS zdaje się te postulaty wprowadzać w życie, jednak zdaniem byłego wiceministra obrony nie idzie w najlepszym kierunku. -Lansowana koncepcja idzie w kierunku dużych jednostek w stylu amerykańskiej Gwardii Narodowej, ale to jest rozwiązanie odpowiednie dla supermocarstwa - mówi Szeremietiew.
W Polsce lepszym rozwiązaniem byłby model szwajcarski, w którym praktycznie każdy obywatel ma broń do obrony. -Mamy tak restrykcyjne przepisy, że jesteśmy najgorzej "uzbrojonym" społeczeńśtwem w Europie - mówi były minister. Wyszkolenie i wyposażenie Polaków może pełnić bardzo ważną funkcję odstraszającą dla ewentualnego agresora, który musiałby mieć świadomość, że zajęcie i opanowanie naszego terytorium wymagałoby potęznego zaangażowania militarnego.

 
Komentarze (50)
1. Dodane przez Kustosz pamieci, w dniu - 17-03-2016 08:37
R.Szremietiew to jedyny rasowy polityk Leszna po 1945r
2. Dodane przez Rezerwista, w dniu - 17-03-2016 08:39
Czy Towarzydtwo "Sokola"wystarczy?!
3. Dodane przez noname, w dniu - 17-03-2016 11:54
wystarczyłoby wojsku i innym formacja mundurowym dać pozwolenie na broń.
4. Dodane przez " strateg", w dniu - 17-03-2016 12:08
Tak, każdemu do domu broń. Po kilku latach nie będzie bezrobocia, ale też ubędzie nas sporo. Pomysł na "miarę" tego "specjalisty od strategii wojennej. Chłopie, przestań się w końcu kompromitować. Jeden macierewicz nam wystarczy.
5. Dodane przez skaut, w dniu - 17-03-2016 12:24
Czy już zapomniano o L O K.?
reklama
6. Dodane przez kl, w dniu - 17-03-2016 12:44
Jak najbardziej ma racje. Zrobic model Szwajcarski a bron trzymac w uzbrojonych koszarach gdzie w razie potrzeby mozliwa bylaby mobilizacja w ciagu kilku godzin. Kazdy polak od 16 roku zycia powinien umiec strzelac i obchodzic sie z bronia. Na dzien dzisiejszy to 90 % polakow nie trzymala pistoletu (do karabinu jeszcze daleko) w rece.
7. Dodane przez Tomek72, w dniu - 17-03-2016 13:25
Popieram (choć niewiele to znaczy) Pana Szeremietiewa w 100%.  
 
OT musi być DOBRZE WYSZKOLONA I WYPOSAŻONA, ale oczywiście nie kosztem wosjk zawodowych. 
 
Moim zdaniem nie mamy wyjścia - Polski nie stać na "nie posiadanie OT" 
 
Z tego co wydziałem, TW Sokół ma dobre chęci (i chwała im za to, ale to zdecydowanie za mało).
8. Dodane przez Tomek72, w dniu - 17-03-2016 13:35
Zanim będziecie komentowali coś o czym większość nie ma pojęcia proszę zobaczcie jak wyposażone jest wojsko Szwajcarii i jak trenuje: 
https://www.youtube.com/watch?v=-SwoAF5OHSA 
 
(Proszę Elkę o puszczenie linka - nie mam dochodu z promowania Armii Szwajcarii, a jedynym moim interesem w tej kwestii jest budowa świadomości). 

9. Dodane przez kochająca kościanianka, w dniu - 17-03-2016 14:00
Formułowanie społeczeństwa, w miarę zdrowego, powinno być obowiązkowe;po za wojskiem.Wojsko ma priorytet, cywile dla skutecznej ochrony winni im pomóc dla naszej ochrony.Szwajcaria wojny nie przeżyła ale przygotowanie do ochrony ma w części planistycznej i ćwiczebnej.Czas,by Polską-naszą ochronę cywilną uporządkować prawnie,planistycznie i ćwiczebnie.
10. Dodane przez nuda veritas, w dniu - 17-03-2016 14:11
Tworzenie OTK to wyrzucone pieniądze w błoto. Największym niebezpieczeństwem dla Polski jest bieda, brak bezpieczeństwa socjalnego, niski stopień ochrony zdrowotnej i bezsensowna wojna polityków o władzę. Rosja nam nie zagraża!
11. Dodane przez Jerzy K., w dniu - 17-03-2016 14:57
Czuje że mój wpis również dla większości nic znaczącym nie będzie,... Wim jedno,.. od moich kochanych dziadków że sami musimy o swoje bezpieczeństwo narodowe zadbać,...Musimy mieć przeszkoloną i ostrzelaną młodzież, mieć zbrojne tzw.siły narodowe i kontraktowych żołnierzy zawodowych oraz odpowiedni sprzęt ! W poruszanym temacie,...Broń dla większośći w magazynach, wyjątki np. oficerowie rezerwy (po ich sprawdzeniu medycznym, karnym itd) w domu w zabezpieczonych metalowych skrzyniach ! Przykro myśleć że ktokolwiek (z lewa czy prawa może nas siłami desantowymi itp w dwa dni opanować i zniewolić),.... Cała ta sprawa nie podlega żadnej dyskusji - powinna być wdrożona już dawno,... Myśląc historycznie lepiej dmuchać na zimne niż próbować działać jak wróg u drzwi stoi,.. a zapomniałbym przykro czytać, słuchać i patrzeć na ostatnie nasze osiągnięcia,.... jesteśmy strasznie skłóconym Narodem (źle to wróży,....) Zgoda buduje,..... niezgoda wszystko rujnuje ! Opamiętania życzmy sobie, na dzisiaj, na święta i na zawsze !
12. Dodane przez Tomek72, w dniu - 17-03-2016 15:10
Panie Jarku, 
proszę zobaczyć jak wyglądała liczba ofiar WW2. 
Aby uniknąć dyskusji, że OT, spowoduje represje wśród ludności cywilnej: 
W obozach koncentracyjnych zginęły miliony osób - ilu z nich to byli żołnieże a cywile? 
Wśród ofiar koalicji na 61.000.000 ofiar "tylko" 16.000.000 to żołnierze, reszta to cywile. 
 
Najbardziej warte wyartykułowania wydaje mi się stwierdzenie Pana Szeremietiewa "stawiam na odstraszanie" - na spowodowanie, żeby zanim wróg dokona inwazji - "policzył i skalkulował", że mu się to nie opłaca. 
 
"Chcesz mieć pokój szykuj się do wojny"
13. Dodane przez NiezalezneArchiwumInternetu, w dniu - 17-03-2016 15:32
Ponieważ widzę, ze co niektórzy uważają, że Polacy to mordercy, idioci, którzy się pozabijają to informuję, że w jednym tylko roku "...2013 roku w Polsce wydarzyło się 35 385 wypadków drogowych w wyniku których śmierć poniosło 3.291 osób a rannych zostało 43.471 osób..." 
 
Pozabierać samochody ...
14. Dodane przez Tomek72, w dniu - 17-03-2016 15:53
Od czegoś trzeba zacząć: 
"...Akademia Obrony Narodowej Program pilotażowy "Obrony Narodowej" Z.S "STRZELEC" O.S.W..." 
https://youtu.be/CnmLOFVQSPA?t=49s 

15. Dodane przez antek, w dniu - 17-03-2016 17:28
Mam nadzieję, że kryteria zdrowotne chętnych do OTK nie będą ustalane przez przez obecnego ministra obrony ;-)
16. Dodane przez do 1, w dniu - 17-03-2016 18:09
Napisz na czym się nie znasz,bo dotychczas to jesteś omnibusem.
17. Dodane przez 1234, w dniu - 17-03-2016 18:17
Jestem ciekawy przed kim chcemy bronic naszj Ojczyzny tymi pukawkami? W 1939 roku na czolgi wroga wyslalismy zolnierzy na koniach.
18. Dodane przez Sprzęt, w dniu - 17-03-2016 20:56
Obrona terytorialna i chłopcy bawiący się na co dzień w wojnę lub pseudo-partyzantkę nie mają szans wobec dobrze wyposażonej armii zawodowych żołnierzy czy najemników. Sprzęt technologie i jeszcze raz sprzęt - to się liczy. Minęły już czasy gdy taktyka polegała na - kupą panowie kupą!!!
19. Dodane przez Anonimka, w dniu - 17-03-2016 21:11
Zadaniem OT jest zabezpieczanie ujec wody, kierowanie ruchem, konwoj kolumn cywilow, zabezpieczenie punktow zywnosci, itp. Dzialania militarne zostawmy wojsku.Tyle w temacie, panowie. Moze jakies szkolenie w Wodociagach w Henrykowie. Filtry przeczyscic i przypominiec sobie jak wazna jest H2O, podczas zagrozenia militarnego? Jako kobieta moge sie tylko modlic o pokoj, radaość życia i rozum.
20. Dodane przez Koń, w dniu - 17-03-2016 21:13
OT-macie coś do konia? :)
21. Dodane przez Janosik, w dniu - 17-03-2016 21:16
Nima lepsy łobrony jak ciupaga, hej
22. Dodane przez hihi, w dniu - 17-03-2016 22:07
Szwajcaria to świetny model, w końcu od 200 lat nie mieli wojny, to mają ogromne doświadczenie w operacjach pancernych, łoldziach podwodnych i pociskach balistycznych :)
23. Dodane przez PJ, w dniu - 18-03-2016 08:18
Ludzi trzeba zastraszyć i ogłupić a następnie można wprowadzić w życie najbardziej absurdalne koncepcje... OT to temat stary i co więcej działały takie wojska... zaznaczam wojska nie weekendowa armia. To co dzisiaj lansuje się jako OT to namiastka GN jaka działa w USA... z jednym małym "ale"- w bardzo okrojonym zakresie. Grupy para militarne jakie by nie były są słabo wyszkolone, nie szkoli się ich na sprzęcie ppanc, czy plot więc to takie tworzenie czegoś do walki "karabinami" w warunkach partyzantki leśnej, której koncepcja albo radykalnie uległa zmianie albo umarła w obecnych realiach prowadzenia działań bojowych. OT nie może powstać , być doposażane i szkolone kosztem armii zawodowej bo to maksymalna głupota-zastanowić się należy czy bardziej zasadne i szybsze nie jest powrócenie do służby zasadniczej-takie rozwiązanie w krótkim czasie pozwoli na pozyskanie rezerw ludzkich dla jednostek wojskowych... rezerw których dzisiaj właściwie nie ma. Kolejną opcją może być zmiana systemu NSR-u tak by dodatkowo weekendowo szkolić cywili... rozwiązanie takie niesie jednak za sobą ryzyko ograniczonego programu szkolenia. Kwestia więc bardzie do rozważań sztabowych. Podanie przykładu Szwajcarii... to ładny kraj i do tego neutralny i posiadający dobre warunki terenowe do walki... Polska tego nie ma i widać to na mapie fizycznej... Podanie przykładu liczby ofiar II wojny to... cóż uproszczenie zbyt daleko idące bo wojna ta byłą prowadzona głównie na wyniszczenie cywili by szybko zaludnić podbity teren nowymi mieszkańcami-taka była idea Niemiec. Pytanie następne kto ma dowodzić OT, komu ma ona podlegać i teraz pytanie będące kwintesencją... jakie mają być jej zadania w czasie pokoju bo jak na razie trudno sobie wyobrazić takie uregulowanie prawne by zmieściło się tam OT i usprawiedliwione były by nakłady na taką strukturę. Proszę tylko zdać sobie sprawę, że OT to nie jest OC... i to co robi dziś Zarządzanie Kryzysowe- bardzo prężnie działające w Lesznie i PSP to tak faktycznie wszystkie czynności jakie miało do zrealizowania OC-jeśli mowa o zabezpieczeniu ludności, likwidacji skażeń itd. tylko proszę nie pisać o "obronie cywili" policja nie wychodzi z miasta, policja ma zwiększone etaty i ona się tym zajmuje więc OT... W czasie pokoju OT będzie skarbonką bez dna a na to nas nie stać...
24. Dodane przez Patrzałka, w dniu - 18-03-2016 08:23
Sprzęt i ANonimka - macie rację Sokoły bardzo poszybowały a jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o - każdy wie Prezes/Komendant ma swoje plany i będzie miał swoich partyzantów za pieniądze miasta bo miasto już daje kaskę nawet karabiny im podobno kupili ;) tak koleżanka twierdziła z urzędu
25. Dodane przez gorszy sort, w dniu - 18-03-2016 08:38
Jak pisory się nie ogarną to szybko będziemy potrzebowali obrony . 
Tylko niech sobie sami to piwo z piją które ważą , nie zamierzam kiwnąć palcem za Jarosława , Andrzeja , Beatę i Antoniego może Rydzyk im pomoże .
26. Dodane przez JP, w dniu - 18-03-2016 09:29
Sugeruję nie straszyć ludzi wojną a spokojnie przeliczyć czy stać nas na OT dzisiaj a jeśli tak to super ale zadania muszą być jasno określone (..) szkoleniem i dowodzeniem muszą zająć się specjaliści albo zawodowi czynni żołnierze albo oficerowie emerytowani jest kilka takich osób w Lesznie. Sensowne też wydaje się rozpatrzenie działań OT pod kątem współpracy z PSP czy Policją bo działania zabezpieczające obiekty, zakłady, ujęcia wody to ewentualnie mogą być zajęcia dla struktury OT. Oczywiście nadzór nad wydatkami na OT musi być większy by nie marnowano pieniędzy jak w przypadku zakupu broni DEKO... każdy wie, ze do treningu potrzeba 2-3 karabinków by sensownie nadzorować czynności trenujących ale zakup kilkunastu sztuk to wydatek chyba około 16 tysięcy wiec są to pieniądze zmarnowane i nie wiem czy miasto planuje użyczenie tych karabinków innym grupą bo jak an razie ma je komendant Sokoła... informacja ta jest sprawdzona
27. Dodane przez Tomek72, w dniu - 18-03-2016 11:11
Moim zdaniem nie da się obronić Polski bez OT. 
OT ma być UZUPEŁNIENIEM dla Armii zawodowej. 
 
Ale uzupełnieniem NIEZBĘDNYM ! 
 
Kiedyś mieliśmy 2.000.000 rezerwistów - nie porównuję ich do zawodowego żołnieża, ale 
 
Żołnierz zawodowy tak samo ginie od kuli czy granatu jak żołnierz OT, tylko, że jeśli mamy 100.000 żołnierzy zawodowych - z czego ok 50.000 jest zdolnych do "walki w polu" - jak ten żołnierz zawodowy zginie -  
 
JAK DŁUGO POTRWA "REKRUTACJA" i wyszkolenie nowego? 
 
Czy stać nas na to? 
 
Moim zdanie nie stać nas na "nie posiadanie OT" 
 
Wyciągajmy wnioski z historii, uczmy się na błędach i uczmy się od lepszych.
28. Dodane przez do 27, w dniu - 18-03-2016 12:17
A może by tak Husarię reaktywować? Swego czasu była niezawodna. W historii żadne OT nie zdały egzaminu. No może w Szwajcarii, bo nie mieli wojny.
29. Dodane przez rezerwista, w dniu - 18-03-2016 13:01
Regularna armia to już jest OT. Szkolą się i ćwiczą do 15 albo 16tej i heja do mamusi albo żonki na obiadek i spanko. Pilnują ich ochroniarze zeby ich jakowe zielone ludziki nie obsiadły.Wojsko musi być 24 godz na dobę, samo siebie pilnować. A tak co niedaj Boże wpadną jacyś komandosi to w 5 min. zajmą koszary i nim się dzielni wojacy zaczną zbierać to będzie po ptokach. Model szwajcarski jest dobry dla Szwajcarii państwa neutralnego bogacącego się na wojnach. Weżmy przykład np. z Izraela i niech się co niektórzy nas boją a nie my ich. A takie OT to kilkugodzinna partyzancka obrona toporami. I nie obrażajmy sojuszników bo jak zostaniemy sami to nas czapkami nakryją. A do tego poczynania naszych rządzących zmierzają. Jesteśmy na językach całego świata i w końcu obudzimy się z ręką w nocniku.
30. Dodane przez znawca, w dniu - 18-03-2016 14:28
przypominam ze mimo superhiper sprzetu usa nie zdobyly wietnamu tylko uciekly z podkulonym ogonem, podobnie ma sie rzecz z bosonogimi talibami z gor afganistanu-poki co wygrywaja wiec moze i nasze OT ma szanse moi drodzy malkontenci
31. Dodane przez nie znawca do 30, w dniu - 18-03-2016 15:03
W Wietnamie i Afganistanie, to ich OT, tylko niskie morale "agresora", dostawy broni, polityka, itp. Zobacz wschodnią część Ukrainy, Polskę po 45r i tzw. żołnierzy wyklętych. Brak wsparcia i brak skuteczności OT. Amen.
32. Dodane przez Monik, w dniu - 18-03-2016 16:16
Wypowiedzi jednego człowieka, odpowiedzi - malkontentów. Kabaret.
33. Dodane przez Tomek72, w dniu - 18-03-2016 17:01
Cała ta dyskusja o OT nie ma sensu jeśli nie będziemy na choćby zbliżonym poziomie wiedzy. 
 
Ja robi to Szwajcaria (malutki kraj), że wydając na obronę "tylko 0.76% PKB (Defense Budget: $4,830,000,000 (Percent of GDP 0.76% (2012))"). 
 
Polska wydaje 2 % PKB - tylko chyba dużo mniej efektywnie. 
 
Malutka Szwajcaria wg global firepower ranking jest na 30 miejscu. 
 
Ale oni mają zupełnie inną filozofię wojska. 
Oficialny kanał Schweizer Armee. 
ten filmik w kilka minut daje ogólne pojęcie o ich koncepcji 
 
Six errors regarding security (threats) 
https://www.youtube.com/watch?v=0sV1b8IURfQ 
 
Zawsze powtarzam - w każdej dziedzinie - uczmy się od lepszych
34. Dodane przez AREK, w dniu - 18-03-2016 17:50
O CZYM ON P... jak zawsze w historii rozpalone łby mają jak jest pokój - a jak przychodzi co do czego to z rodzinka w samochód - samolot i jak najdalej od bałaganu a szary POLAK męczy się z biedą - kto by dziś chciał umierać za OJCZYZNĘ
35. Dodane przez Tomek72, w dniu - 18-03-2016 18:24
AREK pisze, w dniu - 18-03-2016 17:50 
"...O CZYM ON P... jak zawsze w historii rozpalone łby mają jak jest pokój..." 
 
Przecież Pan profesor mówi, że nie chodzi o to aby prowadzić wojnę za pomocą OT, TYLKO, ŻEBY DO TEJ WOJNY NIE DOPUŚCIĆ! (8ma minuta, 15 sek tego wywiadu) 
 
W innych swoich prelekcjach na ten temat nazywa fo bardzo fajnie i obrazowo "Polski jeż" 
 
 
"... a jak przychodzi co do czego to z rodzinka w samochód - samolot i jak najdalej od bałaganu..." 
 
Słów brak, jeśli Wam się wydaje, że w sytuacji wojny na terenie Polski ktoś wpuści kilka milionów uchodźców z Polski - to jest SUPER OPTYMISTĄ. 
 
Gdyby nie daj Bóg - nastała wojna (a mam nadzieję, że nigdy tak nie będzie) - to nasi sąsiedzi NATYCHMIAST zamkną granicę aby uniemożliwić im przedostawanie się "zielonych ludzików" wmieszanych w Polskich uchodźców - to jeden aspekt. 
 
2) jak sobie wyobrażasz to "z rodzinką w samochód"? 
Wieszk jak wyglądają korki w okresie szczytu wakacji? 
To pomnóż to sobie razy kilka i załóż, że wszystkie te samochody jadą w jednym kierunku ... a po drodze wszyscy mamy jeszcze wąskie gardło w postaci mostów na Odrze ... 
 
Jak Polska wyszła na zaborcach, okupacji hitlerowskiej czy sowieckiej - chyba tłumaczyć i przypominać nie muszę ... 
 
Jeszcze raz powtarzam 
 
Chodzi o to aby WOJNY NIE BYŁO! (też mam dzieci). 
 
I dla tego moim zdanie nie stać nas na "nie posiadanie OT" . 
 
Zapoznajcie się z modelem obrony Szwajcarii - zobaczcie jak regularnie ćwiczą w praktyce. 
 
Zobaczcie że oni wydają "tylko" 0,79% PKB na obronę a my 2% (to jest prawie 3 razy tyle!)
36. Dodane przez Petio, w dniu - 18-03-2016 20:02
Te Tomek 72, daj sobie już siana, gościu! Albo kup sobie kolejne łachy i lataj dalej po lesie, ale nie truj już d..y! Nawiedzony jesteś, czy co? Co ty wąchasz, facio?
37. Dodane przez Tomek72, w dniu - 18-03-2016 23:08
Petio, pisze w dniu - 18-03-2016 20:02  
"..."Te Tomek 72, daj sobie już siana, gościu! Albo kup sobie kolejne łachy i lataj dalej po lesie, ale nie truj już d..y! Nawiedzony jesteś, czy co? Co ty wąchasz, facio?..." 
 
Witaj Petio - a możemy porozmawiać bardziej merytorycznie?
38. Dodane przez Karina, w dniu - 19-03-2016 07:39
Tomek72 > jedź do Szwajcarii i przestań straszyć ludzi. Normalnie Dyzma się znalazł.
39. Dodane przez 1234, w dniu - 19-03-2016 07:41
Do rezerwisty.Piekny i prawdziwy komentarz.Kto nie wierzy,niech postoi przy bramie koszar w godz. 15-16.
40. Dodane przez luzak, w dniu - 19-03-2016 09:05
Niewinem nad czym tu się rozpisywać tak naprawdę OT to poru oficerów podoficerów i szeregowych z bronią oraz trochę ciężarówek te oddziały tak naprawdę jedynie co mogą zrobić to bronić dobytku ludzi przed złodziejami o jakieś większych działaniach nie są w stanie. Więc takie jednostki powinny być powoływane z rezerwy i zalążków tak jak było przed transformacją. Ponieważ nikt lepiej nie ochroni danego regionu jak miejscowy. Ale jak zwykle jak rząd niema pomysłu na dozbrojenie armii w nowoczesny sprzęt to znajduje sobie temat zastępczy który będzie kosztował kilkanaście miliardów a za jakiś czas inny rząd wymyśli inną politykę obronną która i tak będzie się miała do obrony państwa tylko kolejne miliardy zostaną wyrzucone w błoto. A wojska jak pracuje na sprzęcie z byłego bloku wschodniego tak pracuje o czym przekonałem się obserwując wczoraj wracających żołnierzy z poligony pojazdy lata 60-te ciagane na holu z czym do ludzi ogarnijcie się i nie róbcie wstydu bo niedosyt ze nie jesteśmy w stanie się obronić to jeszcze tym sprzętem robimy z siebie pośmiewisko. A kolejne rządy tylko obiecują.
41. Dodane przez ZENEK, w dniu - 19-03-2016 14:29
Dopóki UNIA nie stworzy wspólnej to jest dno granice wolne.
42. Dodane przez ww, w dniu - 19-03-2016 16:19
uzupelnic puste koszary wojskiem obowiazek jednego roku na szkoleniu w koszarach i napewno zaniknie znecanie nad niewinnymi kotami zmniejszy sie hamstwo
43. Dodane przez Petio-Karina, w dniu - 19-03-2016 19:31
Są wśród nas ludzie tacy jak ty.Więc można się spodziewać różnego chamstwa. Dlatego nie można wykluczać że np.leszczyńskiego urzędnika chcą wkopać. Ty pewnie jesteś taką osobą która zrobiłaby to z przyjemnością. Wystarczy poczytać co wypisujesz przygł...ie.
44. Dodane przez o7, w dniu - 19-03-2016 19:57
w naszej histori nie brakowalo narwanców i nadal nie brakuje pan na koniu z szablą i kielichem a pospólstwo z buta z kamieniem i kijem w ręku albo kosą .A PO WSZYSTKIEMU PAN DO DOMU RŻNĄĆ BOHATERA A POSPÓLSTWO PO POLU CIĄGANE PRZEZ PSY WRONY I KOTY.PRZYSZLI PANOWIE DOWÓDCY I BOHATEROWIE W CO WAS UZBROIĆ ;CHYBA TYLKO W RÓŻAŃCE I DOBRE BUTY DO BIEGANIA
45. Dodane przez Tomek72, w dniu - 20-03-2016 08:15
Nikogo nie zamierzałem urazić, z nikim nie zamierzam się kłócić - co innego dyskusja z użyciem konkretnych argumentów.  
 
Nie jestem ani wszystkowiedzący, ani nieomylny - staram się podawać fakty i źródła informacji o nich. 
 
Jeśli się mylę, proszę o KONKRETNE informacje 
 
Zakładam, że te komentarze czytają tylko ci, którzy są tym wątkiem zainteresowani, a komentują ci, wiedzą co nieco o OT (hm ... może jednak się mylę). 
 
1) Zakładam, że nikt z nas nie chce wojny OT to wojsko typu obronnego do obrony własnego podwórka (w przeciwieństwie do armii zawodowej typu ekspedycyjnego). OT nie stwarza zagrożenia dla sąsiednich krajów i nie powinna ich drażnić.  
2) Czekam na KONKRETNE opisanie innej koncepcji obrony naszego kraju z uwzględnieniem potencjalnych sił przeciwnika, kosztem sfinansowania tej koncepcji (w % PKB), i uzasadnieniem z użyciem danych historycznych. 
 
I nie piszcie, że ja kogoś straszę bo zupełnie nie o to chodzi to jakby rozmawiając o tym czy w samochodach powinny być hamulce, ABSy i poduszki - twierdzić, że straszę ludzi wypadkami. 
Pozdrawiam (także tych, którzy mają inne zdanie)
46. Dodane przez Tomek72, w dniu - 20-03-2016 08:21
Nie wiem jak do dziś jest omawiane na lekcji historii - tu zestawienie sił w 1939 (źródło:http://www.1939.pl/uzbrojenie/porownanie.htm). 
 

reklama
47. Dodane przez zolo, w dniu - 20-03-2016 10:13
Co to jest za nawiedzony ten Tomek72? Taki wyszkolony teoretyk na konsoli?Juz kiedys leśne dziadki wysłali młodych ludzi na smierć w warszawie , sami płaszyli tyłki w Londynie. Znów powtórka?
48. Dodane przez ww, w dniu - 20-03-2016 13:48
do 43 nie chodzi mi o chamstwow koszarach i sciganie mlodego rocznika nazywanego kotami tylko o hamstwo jiakiego dopusoil sie jakis sadysta na prawdziwym kotkui (...)
49. Dodane przez PJ, w dniu - 21-03-2016 12:21
Przykład Szwajcarii... górzysty Kraj neutralny od 1813 roku... zero sprawdzenia w praktyce w realnej walce złożeń OT. Wietnam i Afganistan... pomylenie pojęć tam toczyła się wojna nie z OT ale z partyzantami ( dobrze doposażanymi, wyszkolonymi przez ...Chiny) lub USA w przypadku Afganistanu w czasie wojny z ZSRR. Oba konflikty nijak mają się do współczesnego pola walki co więcej teren Afganistanu i Wietnamu to tereny które uniemożliwiają skuteczne pełne wykorzystanie broni np. pancernej czy wsparcia lotniczego. Polska nie ma takiego ukształtowania terenu więc porównanie traci najmniejszy sens szczególnie przy obecnym stopniu rozwoju techniki wojskowej. Pisanie o teoretycznej możliwości nawiązania walki jednostki OT z regularną armią ;) to co dla weekendowego OT będzie i jest szczytem możliwości dla ostrzelanego zaprawionego w boju zawodowego żołnierza jest tylko...rutyną i warto o tym pamiętać. OT jako lek na obronę Polski przed zagrożeniem... to jak witamina \"c\" i trampki na grypę. OT z założenia ma zadania zabezpieczające tyły regularnych wojsk... armia ekspedycyjna... polska armia z założenia ma zadanie obronę granic RP nie działania ofensywne czy wykonanie uderzenia uprzedzającego na jakieś tam państwo X... Kolosalne pomieszanie... tak z czystej ciekawości do w/w tabelki Obrona Narodowa czy dawne OT to byli rezerwiści uzbrojeni w przestarzały sprzęt wartość bojowa tego tworu mimo, że stosunkowo licznego była znikoma i nie odegrali żadnej większej roli w wojnie 1939 roku - nie sądzę by teraz było podobnie i nagle MON przekaże na OT ...leopardy czy rosomaki - będzie to nadal broń przestarzała, może kilka RPG i kilka PK i to wszystko. Osobiście podobnie jak inni obywatele nie chcę by z moich podatków finansowano grupy \"para\" OT gdzie ekspertami od \"czarnej taktyki\" jest koleżka który nigdy nie brał udziału w żadnej takiej operacji a od \"zielonej taktyki\" koleżka którego służba w armii zakończyła się po pół roku. Kolejna kwestia, która mnie irytuje to te ustawiczne straszenie wojna itd. ale nikt nie potrafi powiedzieć jaki będzie zakres działania OT w czasie pokoju...co ona będzie mogła zrobić i komu będzie podlegać czy bardziej kto będzie decydował o jej powołaniu i użyciu... żadne takie szkolenie nie było prowadzone na terenie Polski a może warto by pomyśleć.
reklama
50. Dodane przez POZDROWIENIA, w dniu - 21-03-2016 14:35
DLA ZŁODZIEJA
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dom wolnostojący ryd... Rydzyna 629000
Dom leszno ul. krzyc... Leszno 495000
Ostatni skrajny dom ... Leszno 535000
Kłoda dom z pompa ci... Kłoda 469000
Kłoda ul. fiołkowa !... Kłoda 399000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj