Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
25
Kwietnia 2024
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Jarosław, Marek,
Wasyl
Do końca roku 250 dni.
Start arrow Felieton Adamka arrow Żyjemy na kościach

Żyjemy na kościach

13.09.2016. Radio Elka, Jarek Adamek

Bardzo się cieszę, że w Parku Jonstona stanie obelisk przypominający, że kiedyś w tym miejscu znajdował się cmentarz. A właściwie że to wciąż jest cmentarz, bo – jak się okazuje – nikt nie ekshumował pochowanych tam osób. Zdaje się zresztą, że nie tylko tam…

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Mieszkam w Lesznie zaledwie od ponad 20 lat (nie licząc czterech lat szkoły średniej), więc mam ten luksus, że co rusz odkrywam coś nowego z historii. Wielu z moich Szanownych Czytelników żyje tu o wiele dłużej albo ma o wiele lepszą wiedzę, więc tych pewnie ani nie zaskoczę, ani nie zaciekawię. Ale dla mnie to naprawdę fascynujące.

Okazuje się bowiem, że tak naprawdę żyjemy na kościach pochowanych tu ludzi. Chodzimy po nich i jeździmy. Wzdłuż całej najważniejszej przelotowej ulicy Leszna, czyli Alei Jana Pawła II znajdują się groby. Począwszy od wiaduktu Grota-Roweckiego aż do Trapezu. Przy samym wiadukcie mamy park Johanna Heermanna - dumną tę nazwę miejsce otrzymało zaledwie
dziesięć lat temu, choć wciąż mieszkańcy mówią „park sztywnych”. Kiedy byłem świeżym mieszkańcem myślałem, że to taki żarcik, dopiero potem dowiedziałem się, że był to cmentarz ewangelicko-augsburski, w dodatku całkiem okazały. Ciągnął się po obu stronach dzisiejszej ul. Norwida, która wówczas była główną cmentarną aleją. Tak przynajmniej napisał autor facebookowego profilu „Leszno w czasach PRL” - swoją drogą profil polecam, bo arcyciekawy. Napisał też - zastrzegając zresztą, że nie wie czy to prawda - że piaskownica w parku to fundamenty dawnej kaplicy cmentarnej.

Cmentarz zlikwidowano w lipcu 1945 roku decyzją ówczesnej Miejskiej Rady Narodowej. Dwa lata później zlikwidowano cmentarz wyznania ewangelicko-reformowanego, czyli kalwińskiego, znajdujący się nieco bardziej na wschód, czyli właśnie w miejscu Parku Jonstona. Likwidacja polegała tylko na usunięciu nagrobków, bez ruszania samych mogił. Barbarzyństwo? Ciężko mi się wczuć w uczucia ówczesnych mieszkańców Leszna, tuż po wojnie i okupacji niemieckiej. Nie sposób też ocenić, czy działo się to za ich aprobatą. A może po prostu nic ich to nie obchodziło - nie ich przodkowie, nie ich groby…

Ich groby znajdowały się zresztą całkiem niedaleko, po drugiej stronie Alei Jana Pawła II, w parku przy Szkole Podstawowej nr 7. Tu właśnie znajdował się cmentarz katolicki. I to całkiem długo - ostatni pogrzeb odbył się w 1957 roku. Jak napisał dr Aleksander Piwoń, były dyrektor Archiwum Państwowego, był to pogrzeb zmarłego tragicznie młodego małżeństwa. Słyszałem, że para utopiła się pływając kajakiem w Boszkowie, ale nie wiem, czy to prawda… Cmentarz zlikwidowano ostatecznie w 1972 roku, rozbierając kaplice grobowe, burząc kostnicę i niszcząc stare nagrobki. Co do szczątków - jak napisał dr Piwoń - część przeniesiono na cmentarz przy Kąkolewskiej, który istnieje od 1928 roku. Ale tylko część, zresztą niewielką, a więc reszta została. Podobny los spotkał dawny cmentarz wojskowy, położony tuż obok - przy ul. Włodarczaka.

Dalej w stronę ul. Grunwaldzkiej znajdował się wreszcie cmentarz żydowski, zniszczony podczas niemieckiej okupacji. Śladem po nim jest dom pogrzebowy, w którym mieści się filia biblioteki, można sobie tam w każdej chwili zajść i obejrzeć ocalałe macewy, czyli płyty nagrobne. Sam cmentarz rozciągał się na wschód o budynku, więc stoją na nim bloki przy Grunwaldzkiej.
I tak sobie żyjemy na tych kościach, drodzy rodacy. Czasem coś tam spod ziemi wylezie - na przykład podczas budowy Alei Jana Pawła II, wtedy mamy ekshumacje i przenoszenie na cmentarz przy Osieckiej. Ale większość śpi snem wiecznym, zupełnie zapomniana i przez własnych potomków, i przez nas - obcych przybyszy. Zresztą - jakoś nikt z mieszkańców nie skarży się, żeby go coś straszyło, choć wcale bym się nie pogniewał, żeby od czasu do czasu jakaś zjawa porządnie potrząsnęła tymi gnojkami, którzy dewastują Park Jonstona.


 
Komentarze (35)
1. Dodane przez Maniek, w dniu - 13-09-2016 23:22
Jakoś lubie pana panie jakru czytać. Jakoś tak pan to zawsze napisze ze fajnie się to czyta. Pozdrawiam i myśle ze będę miał okazje pana kiedyś poznać np przy okazji jakiegoś browarka.
2. Dodane przez Bezimienny, w dniu - 13-09-2016 23:51
Przyjmujac ze obecnie zyje na ziemi ok 7 mld ludzi, a ludzkosc istnieje ok 10 tys lat, to chyba normalne, ze chodzimy po szczatkach przodkow? Co w tym takiego nadzwyczajnego albo zwyczajnego? Co autor chcial przekazac przez ten artykul? Swiat ciagle sie zmienia.  
...
3. Dodane przez Solidarnośc Niezlomna od 1980r.Matura 1965r, w dniu - 14-09-2016 00:09
W latach 1963-79 wakacje i urlopy spedzalem na wykopaliskach w Gdaskim.Moge stwierdzić,ze na wieksości wykopalisk byly kosci.Ziemia jest jednym wielkim cmentarzyskiem.W Lesznie pamietam groby w parku Jonstona(co sie z nimi stalo?) i obok wielkie grobowce m.in Rodziny mojej Mamy.W parkusztywnych obok Ćwiczni wykopano cale szkielety Nie tylko hitlerowcy i stalinowcy nie mieli szcunku dla zycia,ale tez dla prochów i kosci....
4. Dodane przez Mar, w dniu - 14-09-2016 00:10
Ma pan racje nawet nazwa ulicy była cmentarna. Moi przodkowie lezą i na ewangelickim i na augsburskim i katolickim. Para naprawde sie utopiła w boszkowie.
5. Dodane przez Batman, w dniu - 14-09-2016 00:18
proponuję jeszcze wszystkich z parku sztywnych ekshumować, może maja coś wspólnego z katastrofą smoleńską, chory kraj, gdzie umarłym lepij się żyje niż żywym
6. Dodane przez Piotr, w dniu - 14-09-2016 00:19
Park E.Bojanowskiego też był cmentarzem i nikomu to nie przeszkadza, Tylko czasami jakieś niewyraźne postacie przemykają po parkowych alejkach w ciemną noc.Dlatego niedawno uruchomiono oświetlenia aby było lepiej widać te monstra. Dziś wieczorem byłem tam z moim aparatem aby coś zobaczyć ale nic się nie pojawiło, żadnej białej damy, choć wiele urodziwych na ławkach dam siedziało i wymownie się zachowywało.
7. Dodane przez as, w dniu - 14-09-2016 08:30
Pamietam jak "likwidowano" cmentarz obok 7.Otwarte trumny mozna bylo spotkac w chaszczach.Kosci wisialy na plocie.Nie bylo to robione-w gniewie, bo po wojnie, bo to Niemcy.Szkoda, ze ktos pozwolil na dewastacje historycznego miejsca w Lesznie.Mozna bylo ten jeden cmentarz ocalic, bo grobowce i nagrobki byly wyjatkowe.
8. Dodane przez obywatel, w dniu - 14-09-2016 09:17
Cmentarz to rzecz święta ,mamy pretensje do tych na wschodzie o zaniedbane cmentarze "ale one tam są"a my zmietliśmy je z ziemi jeszcze place zabaw dla dzieci zrobiliśmy w tych miejscach !!!
9. Dodane przez kopidołek, w dniu - 14-09-2016 09:30
cała Europa jak długa i szeroka żyje na kościach ....a tak mimochodem gdzie się podziewał KONSERWATOR ZABYTKÓW prze podjęciem prac w owym parku ?! po remoncie wydaniu społecznych pieniędzy nagle odzyskał pamięć może wydłużyło by to cały proces remontu obiektu ale skutek byłby dużo lepszy gdyby szczątki zacnych ludzi przeniesiono do wspólnej mogiły na cmentarzu ......brak słów
10. Dodane przez Piszę bardzo oważnie, w dniu - 14-09-2016 09:40
Nikt z mieszkańców nie skarży się, żeby go coś straszyło? 
Panu może nikt się nie skarży, ale ja znam osobę, która mieszkając na Grunwaldzkiej, miała niejedną noc przerwaną przez dziwne zjawiska i postacie. I zapewniam, że na trzeźwo i przy zdrowym umyśle.  
Inni czasami z takich ludzi się śmieją, bo sami nic nie widzą, ale dar widzenia duchów ma tylko niewielka część osób. Na szczęście dla społeczeństwa. Są to ludzie uzdolnieni medialnie lub też mediumiczne, bo nie ma to nic wspólnego ze środkami masowego przekazu. Mam na myśli mediumizm. Należy więc cieszyć się, że ludzi, którzy stanowią swoisty "pas transmisyjny" ze światem materii jest niewielu i większość osób tam mieszkających może spać spokojnie.
11. Dodane przez do 10, w dniu - 14-09-2016 10:00
Mniej tych dopalaczy, mniej proszę.
reklama
12. Dodane przez do kom. 9, w dniu - 14-09-2016 10:11
Z tego, co widzę z Elki, prace w tym parku miały miejsce latem 2015 roku  
http://elka.pl/content/view/75971/80/ 
Leszno ma Miejskiego Konserwatora Zabytków od 01 maja 2016 roku 
http://elka.pl/content/view/79614/80/ 
Te daty wskazują na to, że nie musiał nagle odzyskiwać pamięci, tylko wcześniej miał raczej niewiele do powiedzenia w tej sprawie.
13. Dodane przez bolek, w dniu - 14-09-2016 10:14
Chcę zaznaczyć że naprzeciw togo cmentarza znajdował się cmentarz katolicki po którym nie ma znaku a tam spoczywają bohaterowie wyzwolenia ziemi leszczyńskiej z zaborów w 1918 - 1920.
14. Dodane przez Avia 99 Czech Republik, w dniu - 14-09-2016 10:21
Panie Jarku ! 
Nie pojmuję do prawdy pańskiego zadowolenia. 
Toć sam pan twierdzisz , że to wciąż jest cmentarz, bo jak się okazuje nikt nie ekshumował pochowanych tam osób. 
 
Więc zadajmy sobie pytanie z czegóż to zadowolenie? 
 
Ze złego przykładu wychowawczego ?! 
Dzieci będą biegać pieski szczać teraz już w pełni świadomie  
po przeczytaniu tabliczki informacyjnej umieszczonej dumnie za sprawą konserwatora zabytków. 
 
Czy nasza radość będzie równie wielka jak umieścimy tabliczkę informującą co zrobił duchowy przywódca tej organizacji kościelnej pastor pastor Wilhelm Bickerich, duszpasterz parafii ewangelicko-reformowanej i do jakiej gazety pisze dziś artykuły jego syn? 
 
 
Panie Jarku konserwator trafił tym tematem między 1-17 września tak jak  
 
Eaglemoss Capital Ltd. 
 
Eaglemoss należy do spółki holdingowej Eaglemoss Capital Ltd., zrzeszającej prywatnych inwestorów z Londynu i Paryża. 
 
z Messerschmitt Bf-109 najskuteczniejszym i najliczniej produkowanym myśliwcem w historii lotnictwa do polskich kiosków we wrześniu. 
 
Nie dziwi to pana?  
Może pan pociągnie temat prywatnych inwestorów z Londynu i Paryża.
15. Dodane przez gość, w dniu - 14-09-2016 10:23
"wcale bym się nie pogniewał, żeby od czasu do czasu jakaś zjawa porządnie potrząsnęła tymi gnojkami, którzy dewastują Park Jonstona." nikt nie czyta ze zrozumieniem albo nikt nie doczytał do końca... Wszyscy skrobią o tych mogiłach i jaki to żal... a w artykule zupełnie o coś innego chodzi... ciemna maso...
16. Dodane przez Marcin, w dniu - 14-09-2016 10:26
Skoro już cmentarny temat to dziwi mnie że nie ma felietonu przy okazji rocznicy śmierci (13 września) posła Erazma Stablewskiego.
17. Dodane przez Do 7, w dniu - 14-09-2016 10:30
Cmentarz był polski nie niemiecki
18. Dodane przez do kom.17, w dniu - 14-09-2016 11:44
Wiem ,ze byl to polski cmentarz, dlatego niezrozumiała byla dla mnie taka dewastacja.
19. Dodane przez II Wojna Światowa do 17, w dniu - 14-09-2016 12:13
Polski , Niemiecki to już znaczenia nie ma . 
Znaczenie ma że gdyby nasi sąsiedzi tak ochoczo nas unicestwić fizycznie jak i historycznie nie pragnęli po Traktacie Wersalskim jak i wojnie Polsko-Bolszewickiej to te niby zabytkowe pomniki stały by sobie spokojnie z dniem dzisiejszym . 
Nawet ta znienawidzona przez wrogów wszelkiej nacji Polska międzywojenna pomników owych nie zniszczyła. 
Ot chichot historii .
20. Dodane przez Wolnomyśliciel, w dniu - 14-09-2016 12:22
Dziwne zachowanie konserwatora. 
Jakaś loża w regionie karty rozdaje. 
Podejmują w okolicy ewangelickie a tak naprawdę upamiętnienia pruskiej dominacji . 
 
Jakby zapomnieli o Dobrawie ( kobieta wiadomo to nie brat czeski )i Herbie Leszna Wieniawie. 
Ani Dobrawa do Łoniewa nie wraca Ani Wieniawa na rynek choć ma restaurację i sponsora muzeum. 
O dziwo nie ma nawet przejazdu Ottona przez Święciechowę  
Dlaczego ? 
 
Bo to wydarzenia z przed reformacji????! 
Tak myślę.
21. Dodane przez do 6, w dniu - 14-09-2016 12:59
Jezdze niekiedy do Kornika i Popowa ,gdzie sa moje krewne Bialem Damy,ale narazie nigdy do mnie nie przyszly/.....
22. Dodane przez do kom. 11, w dniu - 14-09-2016 13:41
Sugerowałbym więcej kultury osobistej. Negujesz wszystko, czego nie ogarnia Twój umysł? Fizykę kwantową też? Nigdy nie zażywałem ani dopalaczy, ani narkotyków, więc odpuść sobie takie komentarze. Napisałem o prawdziwej osobie mieszkającej w Lesznie, którą dosyć dobrze znam. Jak i jej rodzinę, która mi o tym też wspominała. Nie chcesz, to nie wierz, ale nie neguj faktów.
23. Dodane przez Bracia czescy, w dniu - 14-09-2016 14:36
To co pane konserwatorze postawim pomnik  
Avi 99 i Messerschmitt Bf-109 
 
Toć to dwa bratanki  
Po wojnie zakłady Avia kontynuowały produkcję Messerschmittów Bf 109G pod oznaczeniem Avia S-99, wkrótce jednak wyczerpał się zapas silników Daimler-Benz DB 605. Zamiast nich postanowiono zastosować zespół napędowy bombowca Heinkel He 111 silnik Junkers Jumo 211 wraz z trójłopatowym śmigłem. "Hybryda" otrzymała oznaczenie Avia S-1990. 
Avia S-199 czechosłowacki samolot myśliwski z drugiej połowy lat 40. XX w. Przy jego budowie wykorzystano plany konstrukcyjne i części do samolotów Luftwaffe pozostałe po zakończeniu II wojny światowej. Samolot pozostawał w służbie czechosłowackiej do 1957. 
 
Avia S-199 stała się również pierwszym samolotem myśliwskim Izraelskich Sił Powietrznych. Mimo embarga na dostawy broni agenci izraelscy zdołali zamówić 25 samolotów. Pierwsze egzemplarze dotarły 20 maja 1948, sześć dni po ogłoszeniu niepodległości przez Izrael. Po raz pierwszy wzięły udział w walce 29 maja, atakując egipskie pozycje w rejonie mostu Ad Halom koło Tel Awiwu.
24. Dodane przez Do kom. 20, w dniu - 14-09-2016 15:25
Czy Ty przypadkiem nie chciałeś siebie nazwać Wolny od myślenia? Poczytaj trochę o Lesznie a dowiesz się, że w tym mieście, przez wieki większość stanowiły osoby inne niż katolicy. A więc co za tym idzie, historia tego miasta i jego zabytki, nie muszą być bezpośrednio powiązane z polskim katolicyzmem. Ale nie oznacza to wcale, że ktoś kto ma obowiązek dbać o zabytki, jest fanem pruskiej dominacji. Skąd w ogóle taki pomysł? Włącz myślenie przed napisaniem czegokolwiek. I nie dziw się, że ludzie podobnie myślący jak Ty, protestują przeciwko upamiętnieniu polskich zabytków i osób na terenie Litwy, Białorusi czy Ukrainy. 
Chciałbyś żeby tam symbolicznie upamiętniono Polaków, którzy mieszkali przez wieki na tych ziemiach, czy wg Ciebie powinno się ich wymazać z historii tych terenów?
25. Dodane przez do kom. 23, w dniu - 14-09-2016 16:09
Z takimi skojarzeniami lepiej zaproponuj pomnik miejskiego barana. Jego przykładowy wzorzec możesz przesłać rzeźbiarzowi fotkę własnego selfie.
26. Dodane przez do 24, w dniu - 14-09-2016 19:29
Kochanienki. 
Zapomniałeś wymienić polskie ziemie zachodnie np.: 
Budziszyn 
Biała Woda 
Czociebuż. 
Kochanienki, jak ma obowiązek dbać o zabytki to niech dba! 
Problem w tym , że w parku zabytków nie ma!!! 
Chyba ,że masz namyśli trumny i kosztowności spoczywające pod ziemią ( na pewno chcesz temat nagłaśniać aby nielegalne odkrywki po nocach robiono a ludzie idąc rano do pracy nogi łamali?). 
A może nawiązujesz do tych nieislniejących balkonów? 
Ich już też nie ma!!! 
Nawet zrekonstruowane już nie będą zabytkiem! 
Taka prawda kochanienki. 
Tak długo jak Niemcy nie uznają Polonii zdelegalizowanej przez hitlercia odpier... sie od wszystkiego co polskie nawet obornika. 
Mein Kampf Hitlera prawa autorskie wygasły 
Potencjalnie to może być sygnał alarmujący, bo ta liczba przekracza liczbę tych, którzy nie zainteresują się Mein Kampf jako badacze mówi brytyjski historyk Roger Moorhouse. 
Po wojnie książka, w której Hitler zawarł rasistowski program i wizję Lebensraumu, miała zniknąć zarówno z półek, jak i z niemieckich umysłów. Tyle że Mein Kampf nigdy na dobre nie zniknął, znaleźć go możemy nie tylko w niemieckich antykwariatach, lecz także w licznych bibliotekach. Nie figuruje wprawdzie ostentacyjnie na półkach, ale w magazynach jest dostępny, a wersję audio można bez większych trudności ściągnąć z internetu. 
http://www.newsweek.pl/swiat/mein-kampf-hitle(...)z-polska-wersja,artykuly,363895,1.html 
 
A, kochanienki na Litwie ,Białorusi, Ukrainie nikt Polaków PO glówce nie głaska. 
Nie słyszałeś jakie kary wysokie jak ktoś sobie tabliczkę z polską nazwą ulicy na prywatnym ogródku postawi? 
W Niemczech nawet się Polak tego nie odważy tylko w Polsce niemieckie nazwy. 
 
A z Litwą to pocisnąłeś po bandzie 
 
1 września 1939 r., dokładnie o godzinie 4.45 rano, pancernik Schleswig-Holstein zaczął ostrzeliwać półwysep Westerplatte.  
piętnaście minut później od południa zaatakowała nas Słowacja pomijają niemal wszystkie szkolne podręczniki. 
Korzyści jakie Słowacja odniosła z udziału w kampanii wrześniowej były wymierne. Na mocy umowy z 21 listopada 1939 r. (pakt Ribbentrop-Černák) w jej granice włączono ok. 770 km2 terytorium Polski (w tym 532 km2 rdzennie polskich ziem oraz 220 km2 przejętych przez Polskę w październiku 1938 r. części Spiszu i Orawy - terytoriów, o które Słowacy przede wszystkim chcieli walczyć i z zaborem których nigdy się nie pogodzili). Było to 0,1 proc. terytorium Polski, zamieszkane przez 34 509 naszych obywateli. Faktem jest jednak, że to czyniło ze Słowacji okupanta naszych ziem. 
Na terenach włączonych do Słowacji (oczywiście w 1945 r., po zakończeniu wojny, żaden kraj nie uznał umowy z Hitlerem) błyskawicznie rozpoczęto rugowanie języka polskiego z urzędów. Odnotowano wiele przypadków palenia polskich książek i flag. Niewiele lepszy los spotykał polskich księży. Tych, którzy nie podpisali deklaracji lojalności z państwem słowackim, wydalano do Generalnego Gubernatorstwa lub przenoszono do parafii położonych w głębi Słowacji. 
Jedną z ciekawych publikacji na ten temat jest książka Igora Baki "Udział Słowacji w agresji na Polskę w 1939 roku", wydaną przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych. Jest to pozycja o tyle ciekawa, że pisana przez pracownika naukowego Wojskowego Instytutu Historycznego w Bratysławie, mającego bezpośredni dostęp do materiałów, jakimi dysponują sami Słowacy. 
http://wiadomosci.onet.pl/prasa/przemilczany-(...)nt-polski/4d8yl 
 
https://www.youtube.com/watch?v=VrwWakPLKgw 
 
 
"Jeszcze w październiku 1939 roku niepodległa Litwa z satysfakcją przyjęła w podarunku od ZSRR Wilno i Kraj Wileński, które przypadły Związkowi Radzieckiemu na mocy paktu Mołotow-Ribbentrop. W charakterze rekompensaty zgodziła się rozmieścić u siebie 20-tysięczny (radziecki) kontyngent wojskowy. W ten sposób niepodległa Litwa w 1939 roku stała się trzecim państwem - obok hitlerowskich Niemiec i stalinowskiego ZSRR - które uczestniczyło w rozbiorze Polski" - zauważa rosyjska gazeta.  
 
Dzisiejsza Litwa, to terytorium Litewskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej, przy czym - z okresu powojennego. 
Gazeta "Moskowskije Nowosti" 
"Poczucie historycznej sprawiedliwości Litwy, która już w 1989 roku słusznie potępiła pakt Mołotow-Ribbentrop, nie sięga tak daleko, by zwrócić te ziemie prawowitemu właścicielowi - Polsce. A nawet na to, by zaniechać wywołującej krytykę ze strony obrońców praw człowieka w Unii Europejskiej dyskryminacyjnej polityki wobec Polaków, mieszkających w tym regionie" - dodają "Moskowskije Nowosti".  
"Moskowskije Nowosti" przypominają, że "już będąc w składzie ZSRR Litwa otrzymała południowo-zachodni Rejon Wyłkowyski, który na mocy paktu Mołotow-Ribbentrop początkowo przypadł III Rzeszy, a który w styczniu 1941 roku został odkupiony przez radziecki rząd od Niemiec". 
 
Kochany pomniki to nie żarty ! 
Tu chodzi o pieniądze! 
 
A co z Królewcem też ci się zapomniało? 
 
Na półwyspie Sambijskim, na północ od Kaliningradu. Szerokość odkrywki waha się od 800 do 1500 m, długa jest na 1200 metrów, głęboka na ponad 50. Wokół leżą góry wydobytej z dołu, przykrywającej kiedyś pokłady bursztynu ziemi. Z tarasu widokowego ogromne koparki i taśmociągi wyglądają jak dziecięce zabawki. Rosjanie szacują, że złoże będzie eksploatowane jeszcze przez 90 lat. Dziura w ziemi rozrośnie się do wymiarów 2300 na 2800 metrów! 
Niemcy i Rosjanie 
Złoża bursztynu znajdujące się w okolicach Jantranego są największe na świecie. Stąd pochodzi 90 proc. tego surowca. 
 
Międzynarodówka po 1990 roku zapomniała nam królewca oddać bo za co by teraz Rosja rozbiór Ukrainy robiła.
27. Dodane przez do kom. 26, w dniu - 14-09-2016 21:53
Jeżeli chcesz mnie zachęcić do czytania, to streść to, co masz do powiedzenia w kilku zdaniach i pisz na temat. Naprawdę mam inne zajęcia, niż tylko czytanie takich rozległych wywodów, pisanych na zasadzie luźnych skojarzeń. Szanuj czas swój i innych.
28. Dodane przez do 26, w dniu - 14-09-2016 23:55
Ja nie zmuszam aby się angarzować 
ale 
Głos Wielkopolski 
Monitor Wielkopolski 
1 wrzesień 2016 
na str 10 pisze 
Dwaj Innowiercy z Leszna 
kim byli związani z Wielkopolską Jan Amos Komeński i Jan Jonson? 
............................................................................................................................................................. 
( Komeński to wiadomo- Szwedom juz się walczyć nie chciało a on ich zagrzewał do walki . Stąd te pożary. 
Ale mimo , że park jest Jonsona to nie jest tak uwielbiany jak Komeński . 
Dlaczego? 
Odpowiedź prosta) 
................................................................................................................................................................. 
Odmienne były losy innego cudzoziemca, zasłużonego mieszkańca Leszna, Jana Jonsona. pochodził ze szkockiej rodziny, która musiała opuścić rodzinne strony w okresie prześladowań religijnych. 
Urodzony 3 września 1603 roku w szamotułach , syn Szkota i Niemki,... 
W 1632 roku powrócił do Leszna, został nadwornym medykiem Bogusława Leszczyńskiego i lekażem miejskim. 
Proponowano mu objęcie katedr na uniwersytecie w Deventer, we Frankfurcie nad Odrą, w Heidelbergu i w Lipsku , ale nie byłtym zainteresowany ,opzostał w Lesznie. 
 
Był autorem pierwszej na świecie monografii dendrologicznej (poświęconej drzewom) opublikowanej w 1662 roku. 
( Musi dziwić , że akurat w Lesznie taki problem z określeniem wieku Bolka , ale tak bywa jak się koniecznie chce się z Prusaków sadowników zrobić) 
 
Z KOMEŃSKIM JONSON ŻYŁ W PRZYJAŹNI ALE W ODRÓŻNIENIU OD CZESKIEGO KOLEGI UWAŹAŁ SIĘ ZA POLAKA, CHOĆ NIE ZAPOMINAŁ O SWOICH SZKOCKICH KOŻENIACH: MÓWIŁ O SOBIE "POLONUS", A NAWET "SCOTO-POLONUS". 
 
W czasie potopu szwedzkiego opuścił Leszno, przeniósł się do swojego majątku w Składowicach koło Lublina, gdzie zmarł 8 czerwca 1675 roku. 
 
Czytać możesz jak najbardziej zacznij od Naszego Dziennika a jak nabierzesz wprawy to można i coś lajtowego  
Głos, Wyborcza ,Newscoś a nawet "Moskowskije Nowosti. 
 
Nikt nie ma monopolu na prawdę. 
 
Naprzykład taka Wikipedia : 
Pomyślałbyś , że Żydzi będą zabijać Arabów de fakto niemieckimi samolotami (Avia 99 /199 ) wbrew międzynarodowemu prawu 
i to już w 1948 roku po tym jak sobie jakąś niepodległość ogłosili i zaatakowali egipskie pozycje w rejonie mostu Ad Halom koło Tel Awiwu? 
A widzisz ! 
Pani w szkole nie nauczyła bo partia nie kazała a tak powstał terroryzm. 
Izraelscy dizelni piloci pewnie nie trafiali w arabskie dzieci poniemieckimi samolotami przeszmuglowanymi z Czech. 
 
Niestety ta chistoria ma ciąg dalszy już bez pośredników 
 
GOSPODARKA 
Niemcy: kolejny okręt podwodny dla Izraela 
Rząd Niemiec zamierza dostarczyć Izraelowi kolejny okręt podwodny. Federalna Rada Bezpieczeństwa wydała na to zgodę. Przy okazji poprzednich dostaw ostro krytykowane było m.in. finansowanie ich z podatków. 
Federalna Rada Bezpieczeństwa wydała zgodę na eksport do Izraela dalszego okrętu podwodnego. Jak pisze Sueddeutsche Zeitung (10.04.15), wynika to z informacji przeznaczonej dla komisji gospodarki Bundestagu. 
Jest to piąty z w sumie sześciu okrętów podwodnych obiecanych przez Niemcy Izraelowi. W jednej trzeciej są one finansowane z pieniędzy niemieckich podatników, co już przy okazji poprzednich dostaw było ostro krytykowane. Czwarty okręt dostarczyła we wrześniu 2014 stocznia ThyssenKrupp w Kilonii. 
Dostawy te opierają się na porozumieniu zawartym przez RFN i Izrael w 2005 roku. Dotychczasowe dostawy wzbudziły w Niemczech burzliwą dyskusję, podsycaną między innymi krytycznymi wypowiedziami noblisty Guentera Grassa.  
 
Media donosiły także, że okręty dostarczane Izraelowi mogą zostać wyposażone w broń atomową. Izrael od dawna uważany jest za ciche mocarstwo atomowe.  
 
czy są wyposażone w specjalne wyrzutnie do wystrzeliwania rakiet z głowicami atomowymi, objęta jest ścisłą tajemnicą.  
 
czy są wyposażone w specjalne wyrzutnie do wystrzeliwania rakiet z głowicami atomowymi, objęta jest ścisłą tajemnicą. http://www.dw.com/pl/niemcy-kolejny-okr%C4%99t-podwodny-dla-izraela/a-18373724 
 
Nie mam nic do Żydów po za tym ,że Palestyńczykom ukradli sady pomarańczowe (robią co prawda skrzydła dla naszych F -16 ale nie za darmo) 
 
Mam żal do Niemców za to ,że nam ze swoich podatków łodzi podwodnych nie budują a jeszcze słuchają podszeptów Platformersów jak świnia grzmotu. 
Nawet na film Smoleńsk nie pójdą ( choć by Unia za bilety płaciła) żeby róskich nie urazić . 
Coś jak parada zwycięztwa w 1945 bez Polaków. 
Nie dziwota , że później na wyspach Polaków biją . 
Mam nadzieję ,że w miarę nadążasz . 
W jednym zdaniu . 
Stawianie takich tabliczek w obecnej sytuacji geopolitycznej to sranie we własne gniazdo . 
Prościej się nie da.
29. Dodane przez 1234, w dniu - 15-09-2016 11:45
Mysle,ze pan  
Adamek troche przesadza z tymi cmentarzami az po Trapez.Podczas burzenia budynkow i budowy trasy WZ,doczesne szczatki zaczely sie ukazywac od bylego schronu do wiaduktu.Wszystkie szczatki byly dokladnie zbierane i codziennie wywozone przez zaklad pogrzebowy a nastepnie pochowane zgodnie z obrzadkiem katolickim i protestanckim.
30. Dodane przez Opolanin, w dniu - 15-09-2016 16:47
Przesadza konserwator z tą nie zabytkową tablicą . 
No bo skąd mu się wziął taki pomysł akurat we wrześniu? 
Chce niech stawia ale niech nie zapomni na niej zapisać czym się zapisał duchowy przywódca pochowanych na tym cmentarzu  
pastor Wilhelm Bickerich 
 
Podejrzanie w Lesznie polityka historyczna mało spontaniczna. 
 
Wychodziłoby ta to, że posadzono go w XVII wieku, czyli I Rzeczpospolitej. Jednak dr Miron Urbaniak w swoim monumentalnym dziele na temat dziejów Leszna (jak zawsze dodaję, że książka jest genialna, ale ma niemożliwy do zapamiętania tytuł) wykazał, że Bolka posadzono w 1871 roku, dla upamiętnienia zwycięstwa Prusaków nad Francuzami. Czyli, że jest on dwa razy młodszy, niż się wydawało. Dr Piotr Reda (ten od drzew) przyznał, że nie dało się zbadać wieku dębu bez cięcia i wiercenia, bo to mogłoby odbić się niekorzystnie na zdrowiu. Jednak, jak dodał, Bolek faktycznie może mieć tylko 145 lat, choć oznaczałoby to, że mamy najszybciej rosnący dąb w Polsce (a może i Europie). Jednym słowem ewenement 
 
Ten nawał rewelacji pro ewangelickich sprawia wrażenie bycia w jakiejś przedplebiscytowej rzeczywistości.
31. Dodane przez zorba, w dniu - 16-09-2016 10:26
no i teraz ma tam powstac obiekt sportowy ,czyli dokladnie w miejscu gdzie znajdowaly sie grobowce znanych rodow swiata leszczynskiego ,pamietan je jeszcze gdyz jako chlopiec czesto tam zagladalem z kolegami ,byly malymi arcydzielami sztuki ku czci tych ludzi ,napewno kopiac tam fundamenty nie jeden sie zdziwi jak wykopie i to i owo,mysle ze jednak powinien ten teren pozostac w takim stanie jak jest ku pamieci,a miejsce na sale sportowa znalesc gdzies indziej,z tego co pamietam jak opowiadal dziadek to ostatni byl tam pochowany jakis wyzszy ranga wojskowy wlasnie w tym miejscu gzdie ma powstac sala
32. Dodane przez rodowita leszczynianka, w dniu - 16-09-2016 15:22
O jakiej sali i którym terenie piszesz, zorbo 31?
reklama
33. Dodane przez z Bojanowa, w dniu - 16-09-2016 19:49
Do kom Piotr! W Bojanowie jest park ale niech Pan nie mysli że wszystkim sie to podoba! Znam wiele osób, które wiedzą że są tam szczątki ludzi oraz założyciela miasta. Robienie tam placu zabaw i ustawianie urządzeń fitnes jest delikatnie mówiąc nie na miejscu!
34. Dodane przez Fanka, w dniu - 17-09-2016 19:46
Cześć redaktorze Adamek :)  
Kurde pomysł na felieton bardzo mi się spodobał zanim jeszcze zrodził się w redaktora myślach. Gdy redaktor go tworzył siedziałam obok- zachwycający widok.Będę pana odwiedzać częściej. Miłego wieczoru :) Pozdrawiam serdecznie Czarownica z Bagien.
reklama
35. Dodane przez pomysł biznesowy, w dniu - 19-09-2016 09:23
Jest w Lesznie wypożyczalnia wykrywaczy metali?
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Hala magazynowa do w... Leszno 6000
Wynajmę mieszkanie święciech... 1200
Lokal 530m2 z parkin... Leszno 9600
Lokal 530m2 z parkin... Leszno 9600
Urocza, atrakcyjna i... Krzywiń 69000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj