Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
23
Kwietnia 2024
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Gerard, Helena,
Jerzy, Wojciech
Do końca roku 252 dni.
Start arrow Leszno arrow Dwie kadencje włodarza

Samorządowe pomysły PiS

Dwie kadencje włodarza

18.01.2017. Radio Elka, Jarek Adamek

Prawo i Sprawiedliwość chciałoby ograniczyć czas rządzenia wójtów, burmistrzów i prezydentów miast do dwóch kadencji. -To dobre rozwiązanie, zapobiega patologiom – tłumaczył pomysł poseł PiS Jan Dziedziczak.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Kilka dni temu prezes PiS Jarosław Kaczyński zapowiedział, że jego partia będzie dążyć do zmian w samorządowej ordynacji wyborczej. Jedną z najważniejszych zmian ma być ograniczenie czasu rządzenia wójtów, burmistrzów i prezydentów miast do tylko dwóch kadencji.

Poseł i wiceminister Jan Dziedziczak zapewnia, że to dobry pomysł. -Wójt albo
burmistrz ma bardzo duże możliwości autopromocji i jeśli nie popełni bardzo poważnych błędów może rządzić bezterminowo
- mówił - często rodzi to patologie, którym ograniczenie kadencji może zapobiec. Jak podkreślił dwukadencyjność sprawdza się doskonale w przypadku funkcji Prezydenta RP, podobnie może być w samorządach.

Dziedziczak przyznał, że nie wszystkim działaczom PiS pomysł się podoba - chodzi tu zwłaszcza o włodarzy gmin z południa kraju, którzy także rządzą od lat. -Nie oglądamy się na partyjne interesy, chcemy wprowadzić mechanizm skutecznie dbający o samorząd - podkreślił. Zresztą, jak dodał, po dwóch kadencjach wójt czy burmistrz będzie mógł być wybrany ponownie, ale dopiero po czteroletniej karencji. Co ma w tym czasie robić? -Na przykład zostać parlamentarzystą - odpowiedział poseł - nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pełnił mandat radnego albo wiceburmistrza. Na uwagę, że to rozwiązanie znane z Rosji, gdzie w podobny sposób dzielą się władzą Władimir Putin i Dmitrij Miedwiediew wiceminister odpowiedział, że ostateczna decyzja co do powierzania mandatu należy i tak do wyborców.

Pomysł PiSu nie jest jeszcze do końca dopracowany - nie wiadomo na przykład, czy dwie kadencje będą mierzone od obecnej, czy dopiero od następnej, po wyborach 2018 roku. Jan Dziedziczak przyznał, że opowiada się za tym drugim modelem, jednak to jego osobiste zdanie.
 
Komentarze (77)
1. Dodane przez Sandro Ramirez, w dniu - 18-01-2017 09:26
U nas dopiero połowa kadencji, a patologia, że hu hu
2. Dodane przez Prawy i Sprawiedliwy, w dniu - 18-01-2017 09:28
A może Panie Dziedziczak trzeba wprowadzić zasadę, że dwie kadencje w Sejmie i powrót do normalnego życia? Może wtedy guru poszuka sobie pracy, założy konto w banku i pozna prawdziwe problemy Polaków. A nie przez cały czas życie na koszt nas wszystkich!
3. Dodane przez Jerzy, w dniu - 18-01-2017 09:38
Patologia to jest w PiS. Misiewicze i inni. Pomysł w zasadzie dobry tylko zaczął bym od posłów i to z prawem działania wstecz. Znikną Kaczyńscy Brudzińscy Piotrowicze i Schetyny.
4. Dodane przez ja, w dniu - 18-01-2017 09:40
dokładnie o to chodzi taki kliki rodzinne jak się potworzyły w urzędach - szczególnie w małych miejscowościach to ....
5. Dodane przez obiektywny, w dniu - 18-01-2017 09:42
Zgadzam się z pomysłem PIS ale musi to dotyczyć również posłów i senatorów
6. Dodane przez Jerzy, w dniu - 18-01-2017 09:44
Pisowcy nie mogą się doczekać do objęcia władzy na niższych szczeblach, to chcą wprowadzić ograniczenia. Sołtysi, burmistrze, czy prezydenci miast w ogóle nie powinni mieć nic wspólnego z partiami politycznymi. Jeżeli włodarz jest dobry, to dlaczego go zwalniać po dwóch kadencjach? Niejaki "prezes" chciałby mieć 100% swoich ludzi na niższych szczeblach i dyktować im co mają robić dla dobra partii, a nie społeczeństwa lokalnego. Wystarczy popatrzeć na władzę w Polsce i wiadomo jakie są zapędy "prezesa". To tyle.
7. Dodane przez Tata, w dniu - 18-01-2017 09:46
Żeby zapobiec patologiom w naszym regionie, to trzeba pozbyć się spadochroniarzy panie Dziedziczak.
8. Dodane przez on, w dniu - 18-01-2017 09:48
a może tak wprowadzić kandencyjnośc posłów Panie Dziedziczak, i co by Pan wtedy robił??
9. Dodane przez X, w dniu - 18-01-2017 09:51
Jestem za
10. Dodane przez jozef, w dniu - 18-01-2017 09:52
piękny pomysł, pod warunkiem,że będzie dotyczył także pośłów i senatorów.
11. Dodane przez antek, w dniu - 18-01-2017 09:57
A może warto by wprowadzić ograniczoną kadencyjność w partiach politycznych. Rządzą tacy Prezesi przez dziesięciolecia i wyrastają na wzór nieomylnych autokratycznych wodzów typu Mao lub innych Leninów wiecznie żywych. A Pan Dziedziczak lepiej nich się zastanawia łącznie z swoim odkrywczym szefem kim obsadzić stanowisko ambasadora w San Eskobar.
12. Dodane przez tak pytam, w dniu - 18-01-2017 09:58
A co innego może powiedzieć Dziedziczak? Tylko to, co spije z ust guru-prezesa
13. Dodane przez Ja n, w dniu - 18-01-2017 10:06
Beawo PIS.
reklama
14. Dodane przez ja, w dniu - 18-01-2017 10:11
Panie Dziedziczak chyba Pan wie o tym że Pana Kaczyńskiego nie interesuje Pana prywatne zdanie. I niewiele ma Pan do powiedzenia, właściwie nic jeśli Pana -pan i władca tak chce to tak ma być i kropka.Puknijcie się w głowy.
15. Dodane przez colo1, w dniu - 18-01-2017 10:13
Posłom też powinno się zrobić 2 kadencje
16. Dodane przez POLAK, w dniu - 18-01-2017 10:14
Panie Dziedziczak niech ta propozycja Kaczyńskiego obejmie przede wszystkim stołek na którym on siedzi sam t.j.SEJM.
17. Dodane przez yaro, w dniu - 18-01-2017 10:18
A Pan Dziedziczak, ile chce mieć kadencji, może to już patologia?
18. Dodane przez leo, w dniu - 18-01-2017 10:26
panie Posle, a dlaczego nie ma to dotknac parlamentarzystów? te same powody, te same zagrozenia ...jesli Prezydent, wojtowie i burmistrzowie, to dlaczego nie parlamentarzysci? i radni ?
19. Dodane przez PODKOŚCIELNY, w dniu - 18-01-2017 10:27
Ja myślę, że dobre zmiany należy rozpocząć od siebie. Panowie posłowie najpierw uchwalcie w stosunku do siebie dwukadencyjność i pokażcie, że nie macie tyłków przyspawanych do fotela bo niektórzy z was zasnęli w fotelach już na dwadzieścia lat. A potem zmieniajcie prawo w stosunku do innych.
20. Dodane przez wyborca, w dniu - 18-01-2017 10:45
Absolutna racja, z jednym wyjątkiem - powinno to być rozciągnięte również na parlamentarzystów. Proszę zobaczyć na stronie sejmowej, po ile kadencji niektórzy z nich zasiadają na Wiejskiej, blokując dostęp młodej krwi.
21. Dodane przez Patologia, w dniu - 18-01-2017 10:53
Przezabawne, gdy ludzie odpowiedzialni za patologię w sferze publicznej (sądownictwo, finanse państwa, Misiewicze itd.) mówią o patologii.
22. Dodane przez miesz, w dniu - 18-01-2017 11:09
Największą PATOLOGIA jest PISOBANDA w ty kraju
23. Dodane przez Solidarnośc Niezlomna od 1980r.Matura 1965r, w dniu - 18-01-2017 11:16
Posel J.Dziedziczak juz od 2010r zalatwia sprawy,ktore z nim ustalilem protokolem uzgodnien.jeszcze na Prochowni 25a.Natomiast poslanka J.Lichocka "uczciwie" mi odpowiedziala:" daj pan sobie sam rade",a posel J.Mosinski udaje ,ze mnie nie zna od 1990r
24. Dodane przez .....?, w dniu - 18-01-2017 11:19
Coś nie mogę zaakceptować tego Pana jako posła który nas reprezentuje w sejmie.
25. Dodane przez wyborca, w dniu - 18-01-2017 11:40
zacznijcie od siebie.....od posłów,,,którzy nimi są co niektórzy po 25 lat......tam sa patologie ...głosujesz na Nowaka ...posłem zostaje pierwszy z listy Kowalski i ciagnie 25 lat...to jest patologia
26. Dodane przez Anty wirus., w dniu - 18-01-2017 11:41
Jestem za, ale tylko dla tych wójtów, burmistrzów i prezydentów, którzy mandat wyboru zdobywali w drugiej turze. 
Np gdy zostaje wybrany w pierwszej turze (50% +1 i więcej), to ograniczenie by go nie obejmowało. 
Gdy nie zdobywa 50%, to do drugiej tury przechodziliby drugi i trzeci. 
Silni włodarze samorządowi, pochodzący z pierwszej tury, zwykle cieszą się dużym poparciem i trudno ich za to karać!!!!
27. Dodane przez zyga, w dniu - 18-01-2017 11:46
Zmiana najpierw od posłów- ograniczenie kadencji już od teraz ! a potem samorządy.
28. Dodane przez eroo, w dniu - 18-01-2017 12:04
Bardzoo dobrze!!! Dla panstwa patryiotyzmu i najblizszemu pokoleniu ! Precz z dziadami, komuchami ,ubekami sb-kami ! Jak sie nie sprawdzi dziad jeden z drugim tpo po pierwszej kadencji juz ich spoleczensto wywali na zbity pysk tak ja komorowskiego! ( tak przez te jedna kadencje too szkoda dla panstwa ale cuzz... ) " demokracja" zall.... Dla komuchow i tych sprzedawczykow wszystkich typu kod , po , sld.... POTO TYLKO BYL OKRAGLY STOL A PATALOGIA SIE SZERZY! Pokoleniami!!!!!!
29. Dodane przez Leo, w dniu - 18-01-2017 12:08
Może trochę matematyki 
Pan Poseł rocznik 1981 
Czyli ma dziś 36 lat 
Odliczając pracę jako Poseł dwie kadencje pełne i obecną to w sejmie zasiada już 10 lat 
Odliczając okres od urodzenia do końca studiów to 23 lata 
Czyli aktywności zawodowej wychodzi 3 lata 
TO CO TAKA OSOBA MOŻE WIEDZIEĆ O PROBLEMACH LUDZI PRACY !!!!!
30. Dodane przez est, w dniu - 18-01-2017 12:23
W przypadku Leszna niestety pół kadencji Borowiaka, to już za długo.
31. Dodane przez S.K., w dniu - 18-01-2017 12:36
To dobry pomysł.
32. Dodane przez oświecony, w dniu - 18-01-2017 12:41
Dot.kom.28 
 
Dopiero teraz się przekonasz co znaczy komuna jak to pisowska zaraz się rozpleni. Nigdy nw przeszłości nie należałem do żadnej opcji politycznej ale obserwując to co obecnie dzieje się w politycznym życiu to ma mi się na wymioty.Zawsze sądziłem i kojarzyłem sobie że Prawica to jest coś z Ludu ale teraz dopiero widać co to jest za zło ,które wykorzystuje do swej brudnej roboty nawet Kościół.Quo Vadis Polsko
33. Dodane przez bywający, w dniu - 18-01-2017 12:56
kiedy zostanie dokonana zmiana ordynacji wyborczej w stosunku do powiatów, które są dziwolągiem
34. Dodane przez ja, w dniu - 18-01-2017 13:06
Dziedziczak niech startuje w Warszawie !!!
35. Dodane przez A POWIATY ?, w dniu - 18-01-2017 13:22
A POWIATY ? I nominacje kolegów ? Wybory wyborami , a starosta zostaje nawet jak nie chce być starostą .
36. Dodane przez john, w dniu - 18-01-2017 13:26
O o prosze w kom.nr 29 Bardzo Dobrze i jasno to pokazano  
Brawo!!
37. Dodane przez Archanioł, w dniu - 18-01-2017 13:27
Posłowie z każdej opcji jak na razie dają powody tylko do tego, żeby im skrócić czas biesiadowania i nicnierobienia do lat trzech w maksymalnie jednej kadencji.  
Najpierw naprawia się głowę, potem resztę. A tę głowę mamy do kapitalnego remontu.
reklama
38. Dodane przez wola suwerena nazywa patologią, w dniu - 18-01-2017 13:37
JA PANU POSŁOWI przypominam, że burmistrzowie i wójtowie są wybierani większością głosów suwerena i jet to wola suwerena. Ktoś kto pochodzi z partii na którą głosowało 37% a więc zdecydowana mniejszość narodu i rządzi ma czelność nazywać wybór większościowy suwerena PATOLOGIĄ. Ogarnij się człowieku. Zacznij myśleć a nie powtarzasz te dyrdymały swego Master of Puppets.
39. Dodane przez adam, w dniu - 18-01-2017 13:46
Powiaty w Lesznie są DWA i co dalej z tą niby administracją samorządową, typowo dla kolesi. Wyboru starosty dokonują kolesie partyjni.
40. Dodane przez 1234, w dniu - 18-01-2017 13:47
Jestem za tym,ale pod jednym warunkiem,dwie kadencje powinny dotyczyc tylko tych,którzy nie są pisiorkami.Pisiorki powinni mieć stanowiska dożywotnio,jako jedyny gatunek ludności w Polsce,który jest czysty jak łza.Kto nie jest pisiorkiem jest lewakiem,komunistą,ubekiem,krętaczem,złodziejem,bezbożnikiem,kodziarzem.
41. Dodane przez tak, w dniu - 18-01-2017 13:52
Dla mnie to jest niedopuszczalne, że poseł RP na początku wypowiedzi sugeruje nią, że dwie+ kadencje to patologie. To paskudny nawyk doszukiwania się tego złego i przez niepoparte faktami stwierdzenia (chyba że ma Pan Poseł dowody, że każdy wójt/prezydent powyżej dwóch kadencji jest skorumpowany czy przeżarty przez układy) insynuacje niszczą zaufanie do samorzadowców i ogólnie do wszystkich uczestników życia politycznego.  
Owszem, można wprowadzać takie ograniczenia, ale nie w ten sposób. Jak inaczej by brzmiał ten komunikat, gdyby powiedzieć: "Chcemy dać szansę nowym ludziom, młodym, wykształconym, na wprowadzanie nowych pomysłów, idei. Dać większą możliwość realizacji swoich postulatów". Tak wiem, to naiwne oczekiwanie.
42. Dodane przez Mariusz z Krobi, w dniu - 18-01-2017 13:59
Panie Dziedziczak u was bez tego w Pisie macie patologie.
43. Dodane przez Lila, w dniu - 18-01-2017 15:00
DWIE KADENCJE DLA POSŁÓW I SENATORÓW.  
W SAMORZĄDACH WYBIERAJĄ BEZPOŚREDNIO - KOGO CHCĄ.
44. Dodane przez z gminy, w dniu - 18-01-2017 15:17
no nareszcie wójt Krzemieniewa jest już 30 lat to już absurd ..czas na zmiany panią GOK też wymienić
45. Dodane przez edward, w dniu - 18-01-2017 15:37
posłowie też 2 kadencje a pis trzeba przegonić z naszego miasta a potem nie glosowac na kandydatow pis do parlamentu,i jakiekolwiek inne spady z innych miast ,tylko ludzie z naszego regionu
46. Dodane przez AlfaOmega, w dniu - 18-01-2017 16:15
Co jest bardziej szkodliwe dla społeczeństwa: smog czy polityka?  
Obecnie mówi się głośno, że smog, ale chyba dla odwrócenia uwagi.
47. Dodane przez RAZ, w dniu - 18-01-2017 16:20
Do 40. 100 % racji! Kto nie jest z PiS-u jest po prostu tak jak piszesz lewakiem, komunistą, ubekiem,krętaczem, złodziejem, bezbożnikiem, kodziarzem! Tylko ci w/w boją się PiS-u.
48. Dodane przez xxx, w dniu - 18-01-2017 16:23
W SEJMIE TYLKO 4-RY LATA I WYPAD
49. Dodane przez BLUM, w dniu - 18-01-2017 16:34
Pozycja burmistrza jest także uzależniona od sposobu powierzania funkcji (czy to w wyborach bezpośrednich przez ogół mieszkańców gminy, czy w wyborze przez radę) oraz długości kadencji jej sprawowania.  
" Kadencja burmistrza jest zróżnicowana i trwa od 8 lat w Badenii Wirtembergii i 6 w Bawarii do 12 lat w przypadku przedłużenia. 
 
Typy Gmin 
Wyróżniamy trzy zasadnicze podziały gmin ze względu na różne kryteria: 
I. Kryterium rozdziału zadań wg H. J. Wolffa 
1. Typ monistyczny wszystkie kompetencje główne przysługują jednemu gminnemu organowi przedstawicielskiemu. 
2. Typ dualistyczny kompetencje dzielone są między 2 organy: przedstawicielski i wykonawczy. 
3. Typ trójpodziału zadań między organ przedstawicielski, zwierzchnika gminy i członków zarządu gminy działających w imieniu zwierzchnika gminy. 
II Kryterium wielkości wg W. Thieme: 
1. Małe gminy wiejskie (do 5000 mieszkańców). 
2. Duże gminy (8000 10000). 
3. Średnie miasto. 
4. Duże miasta 
III. Kryterium ustrojowe: 
1. Ustrój północnoniemiecki (angielski, lub dyrektorski) 
 
" Obowiązuje w Dolnej Saksonii, Nadrenii Północnej Westfalii.  
" Jest to model z podwójnymi organami naczelnymi gminy.  
" Dominującą pozycję stanowi rada, której przewodniczy wybrany przez nią burmistrz.  
" Mieszkańcy gmin wybierają skład osobowy rady, która ze swego grona wybiera burmistrza(na 5 lat) kierującego jej pracą oraz wybiera dyrektora gminy( na 8 lub 12 lat), kierującego administracją gminy.  
 
 
 
2. Ustrój południowoniemiecki (bawarski) 
 
" Obowiązuje w Badenii Wirtembergii, Bawarii, Saksonii.  
" Obszar decyzyjny dzieli się tu na dwa organy: rada gminna i burmistrza  
" Obywatele w wyborach samorządowych wybierają skład osobowy rady oraz burmistrza.  
" Rada jest organem uchwałodawczym i wykonawczym. 
" Burmistrz skupia wszystkie ważne pozycje w gminie i jest politycznym reprezentantem mieszkańców gminy. 
" Jest pełnoprawnym członkiem rady, której przewodniczy i posiada prawo głosu.  
" Rada wybiera ze swojego grona zastępców burmistrza i decernentów.  
 
 
 
 
 
3. Ustrój magistracki 
 
" Obowiązuje w Berlinie, Bremie, Hamburgu, miastach Hesji, miastach Szlezwiku Holsztynu. 
" Istotę modelu stanowi układ wzajemnego oddziaływania podmiotów samorządu terytorialnego.  
" Uprawnienie władcze przysługuje radzie gminnej i magistratowi. 
" Każdy z tych organów posiada przy tym odzielny zakres kompetencji 
" Radzie przewodniczy zwierzchnik miasta lub prezydent miasta.  
" Magistrat jest kolegialnym organem administracyjnym; wybiera go rada; składa się z działających honorowo urzędników, którym przewodniczy burmistrz. 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Ustrój burmistrzowski( reński, francuski) 
 
" Obowiązuje w małych gminach Hesji, Nadrenii Palatynacie, Saarze, we wsiach Szlezwiku Holsztynu.  
" Występuje tu obok rady, stanowiącej organ przedstawicielski, burmistrza, który jest monokratycznym organem kierującym administracją.  
" Mieszkańcy gminy wybierają radę, która z kolei wybiera na 10 lat burmistrza lub na 6 do 12 zależnie od postanowień statutu gminy i burmistrzów dodatkowych.  
 
 
 
 
 
 
 
5. Ustrój samorządowy w krajach byłej NRD 
 
" Oparty na modelach poprzednich.  
" Występuje tu burmistrz jako organ rozstrzygający. 
" Przedstawicielstwo gminy wybiera ze swego składu przewodniczącego.  
" Burmistrz kieruje administracją gminą i jest przewodniczącym komisji głównej.  
" Jej zadaniem jest przede wszystkim koordynowanie pracy wszystkich komisji gminnych.  
" Zadaniem burmistrza jest przygotowanie i wykonywanie uchwał przedstawicielstwa gminy. 
" Obok burmistrza wybierani są urzędnicy przyboczni, z których pierwszy jest zastępca burmistrza a pozostali kierują działaniami administracyjnymi na zasadzie decernatu. 
 
 
 
 
Zadania gminy 
Zadania gmin to przede wszystkim zadania o charakterze publicznym, związane z potrzebami miejscowych społeczności, a zwłaszcza zadania związane z rozbudowaną strukturą administracyjną państwa federacyjnego. 
 
POWIAT 
Rada powiatowa 
Najważniejszym organem powiatu we wszystkich landach jest Rada powiatowa, która stanowi polityczne przedstawicielstwo powiatu o jego mieszkańców. Radni rady powiatowej działają z zasadą wolnego mandatu, co oznacza, że nie pełnią obowiązków wynikających z przynależności do swojej partii politycznej. Radni nie posiadają immunitetu, lecz korzystają z ochrony prawno-karnej swoich wypowiedzi.  
Rada powiatowa wybierana jest w wyborach pośrednich. Jej kadencja zazwyczaj wynosi 5 lat. Jej przewodniczącym jest starosta, lub przewodniczący wybierany z grona radnych.  
Rada powiatowa jest organem stanowiącym a do zakresu jej obowiązków należą: uchwalanie budżetu, obsada stanowisk, stanowienie prawa miejscowego, decydowanie o przedsiębiorstwach komunalnych, udzielanie pożyczek i poręczeń.  
Rada powiatowa jest organem stanowiącym we wszystkich istotnych sprawach powiatu. Do wyłącznej właściwości rady należą przed wszystkim: uchwalanie budżetu, obsada stanowisk, stanowienie prawa miejscowego, decydowanie o tworzeniu, przekształceniach i likwidacji przedsiębiorstw komunalnych, udzielanie pożyczek i poręczeń. 
 
Komisja powiatowa 
Typowym dla prawie wszystkich krajów związkowych drugim organem jest komisja powiatowa. 
Drugim organem powiatowym jest komisja powiatowa. Spełnia ona trzy grupy funkcji: 
1. funkcje kolegialnego organu administracyjnego powiatu 
2. funkcje komisji głównej rady powiatu, przygotowującej uchwały rady i koordynującej pracę komisji fachowych; 
3. funkcje mniejszego od rady organu kolegialnego. 
http://sciaga.pl/tekst/68827-69-samorzad_tery(...)eralnej_niemiec 
 
A TO JESZCZE NIE KONIEC! 
 
W NASZYM PRZYPADKU RZĄDZI SEKRETARZ GMINY Z TYLNEGO FOTELA . 
I JEMU NALEŻY KADENCYJNOŚĆ WPROWADZIĆ. 
 
 
NO MAJĄ WÓJTOWIE ZAPRZYJAŹNIONE LANDY NIECH DOPYTAJĄ.
50. Dodane przez marek, w dniu - 18-01-2017 16:53
patologia to jest to co robi pis i jego podla zmiana. patologie to misiewicze czy inne szczoty! ograniczyc temu spadochroniarzowi liczbe kadencji!
51. Dodane przez antek, w dniu - 18-01-2017 18:02
Potężną arcypatologią jest przysyłanie warszawskich posłów spadochroniarzy wiernych ale miernych mało co robiących dla naszego regionu opowiadywaczy ludowych typu Dziedziczak, Lichocka itp. Czas powiedzieć nie tej patologicznej PiSokracjji która za obecnych rządów osiągnęła niewyobrażalne rozmiary.
52. Dodane przez Ryszard, w dniu - 18-01-2017 18:05
A do sejmu obwody jednomandatowe.
53. Dodane przez Tomek72, w dniu - 18-01-2017 19:38
Demokracja w Polsce dopiero dojrzewa. 
 
Postarajmy się wykształcić JAK NAJLEPIEJ młode pokolenia, tak aby bez kompleksów i zawiści mogły porównać to co jest w Polsce z tym co jest na świecie ... 
 
Pomysł kadencyjności prezydentów mi się nie podoba ... 
 
W demokracji, ludzie powinni wybierać tych którzy DOBRZE służą wyborcom - to wydaje się proste ... 
 
Z każdą kadencją prezydent / poseł nabywa doświadczenia ... co najmniej teoretycznie. 
 
My postarajmy się o edukację wyborców, o to by poczuli, że coś od nich zależy, że mogą coś zmienić ...
54. Dodane przez Karol, w dniu - 18-01-2017 20:34
Leszno jest czerwone ja komuna WSTYD!!!!!!!!!!!
55. Dodane przez wiesiu, w dniu - 18-01-2017 20:57
Żeby było sprawiedliwie i żeby na każdym szczeblu władzy nie było patologii należy wprowadzić 2 kadencje również w sejmie i innych urzędach. Władza to władza,co za różnica wójt ,burmistrz czy premier,prezes ? No może róznica w ilości podległych ludzi :)
56. Dodane przez do 28, w dniu - 18-01-2017 20:59
Wpierw naucz się zasad ortografii.
57. Dodane przez M., w dniu - 18-01-2017 20:59
Oj ludzie, Sejm posłowie to władza ustawodawcza, której poczynania weryfikuje Senat i Prezydent. Wójtowie i prezydenci miast to władza wykonawcza mająca więcej możliwości i pokus wchodzenia w miejscowe układy, korupcji i nepotyzmu. Dlatego uważam za słuszne ograniczenie do 2 kadencji właśnie tych funkcji a nie posłów i senatorów.
58. Dodane przez Kirk, w dniu - 18-01-2017 21:09
Wiele osób piszę tu o kadencyjności posłów. Niestety może to być jeszcze gorszy pomysł. Dorwie się taki do władzy i wie, że ma max 8 lat na rządzenie. No to głupi nie jest zacznie kombinować jak się "nachapać" aby starczyło na resztę życia. Każdy będzie jeszcze bardziej kombinował jak tu się ustawić jaką ustawę puścić z jakim lobbystą się dogadać. 
Tak więc niestety nie ma ratunku :-(  
 
Przy okazji wspomnę tylko, że ponoć demokracja to rządy większości. Niestety w Polsce zawsze rządzi MNIEJSZOŚĆ!  
PiS miało poparcie 5 711 687 ludzi w Polsce. Czyli jakieś 19% społeczeństwa uprawnionego do głosowania (stan na 31.03.2015). Czyli jednak mniejszość. Podobnie było przy poprzednich rządzących.
59. Dodane przez Do 54, w dniu - 18-01-2017 21:48
Do 54 Rozejrzyj się dookoła ba(...)nie. Gdzie tu czerwono, wszŹdzie biało.
60. Dodane przez Kazimierz, w dniu - 18-01-2017 22:06
Do 28.Wyjątkowo chory i tendencyjny komentarz. Na kilometr czuje się pisowskiego zacietrzewionego gościa. Skąd u was tyle nienawiści i pogardy dla ludzi mających inne niż wy poglądy.To często ci sami ludzie, którzy powołują się na katolickie korzenie a jadu co nie miara.Popieram wyważony kom. 40.
61. Dodane przez Mmmmmm, w dniu - 18-01-2017 22:27
PiS jest największą hańbą narodu !
62. Dodane przez Wójt, w dniu - 18-01-2017 22:40
A co z gminnymi sekretarzami? 
Animatorami rządzenia.
63. Dodane przez o, w dniu - 18-01-2017 22:47
Dwie kadencje dla wszystkich: radnych, 
prezydentów/burmistrzów, posłów i senatorów (zresztą senat do likwidacji). Likwidacja urzędów marszałkowskich.
64. Dodane przez xxxxxxxxxxxx, w dniu - 18-01-2017 23:02
kadencyjność i kolegialność-demokracja grecka!!!!!!!!!!ale najpierw od senatu i sejmu wówczas ponad polowa tych "ekspertów" wyleci. 
Panie Dziedziczak"prawdziwy" leszczyniaku zabierz ze sobą Szczota...czekam na Ucho prezesa nr 4 mmmmmm 
 
 
uuuwielbiam czerwone Leszno, kibole racje odpalili i było wiecej czerwieni :))))))
65. Dodane przez Rafq, w dniu - 19-01-2017 00:54
Referendum za ograniczeniem kadencji posłów w sejmie
66. Dodane przez maja, w dniu - 19-01-2017 05:51
Dlaczego sekretarze np. gminni Rydzyna (wiekowy człek) Lipno (wieloletnia zarządczyni) mają być wieczni. Też wprowadzić kadencyjność, wystarczy zmienić ustawy.
67. Dodane przez erg do kom 28, w dniu - 19-01-2017 09:02
Idz juz sie lecz dzieciaku!
reklama
68. Dodane przez do kom.54, w dniu - 19-01-2017 10:13
PiS to komuna BIS. To jest dopiero wstyd!
69. Dodane przez ble, w dniu - 19-01-2017 10:29
wszyscy wy polityki do roboty a nie jak pasożyty z naszych pieniędzy sobie żyją ponad stan chory kraj chory świat do widzenia !!!
70. Dodane przez Stanisław, w dniu - 19-01-2017 11:33
jak czytam te komentarze to mam tylko jeden wniosek :zmiany mogą być wszędzie tylko nie u nas w mieście czy na wsi.A tak na marginesie - nie ma ludzi których nie można zastąpić.
71. Dodane przez życzliwy, w dniu - 19-01-2017 11:44
Wprowadzić ustawowo dwie kadencje dla Dziedziczaka, może by w końcu poszedł do pracy, założył rodzinę i żył długo i szczęśliwie.
72. Dodane przez bezpartyjny, w dniu - 19-01-2017 14:34
Bardzo dobry pomysł ale pod warunkiem, że nie dotyczy to pisowców, bo przecież bez nich nasz kraj nie może funkcjonować. Oni wiedzą wszystko najlepiej i tylko jeszcze niech zmienią swoją nazwę na NIC BEZ NAS
73. Dodane przez Tomasz Chudy, w dniu - 19-01-2017 15:12
Dwie kadencje wszystkim bez wyjątku.Likwidacja wszelkich niepotrzebnych biurokracji,np.zastępców,itp.itd.Wybory na wszystkie stanowiska.Zaczynając od prezydenta kończąc na sołtysach,itp.itd.Zamiast obsadzać wszędzie spadkowiczów,np.ministrowie,starostowie,itp.itd.Przede wszystkim okręgi jednomandatowe.
74. Dodane przez ja, w dniu - 19-01-2017 21:31
powyższym przypominam że mamy/mieliśmy demokrację i dopóki PIS nie zmieni przepisów to KAŻDY mógł z Was zostać burmistrzem/wójtem/posłem etc a od roku 2018 PIS stworzy dużo wolnych posadek samorządowych dla emerytów na dorobku lub koleżków z partyjnym spadochronem, bo kto normalny zaryzykuje start w wyborach z terminem wypowiedzenia?
75. Dodane przez nuda veritas, w dniu - 20-01-2017 10:03
,,Studenci nie matoły, swój rozum mają. Studenci rządu PiS nie popierają"; ,,Szydło, niestety. Rządzicie, jak sowiety"; ,,Chcemy żyć w państwie, w którym słowo PATRIOTYZM pochodzi od słowa patria, a NIE partia". Te i inne hasła wybrzmią 25 stycznia w wielu miastach Polski. Odbędzie się Ogólnopolski Protest Studentów i studentek.
76. Dodane przez xl, w dniu - 20-01-2017 14:33
Jestem za wprowadzenim dwoch kadenci dla wszystkich lecz z wylaczeniem czlonkow PIS oni dozywotno zmozliwoscia dziedziczenia
77. Dodane przez k.w, w dniu - 21-01-2017 16:22
przestańcie pisać bzdury. Leszno od pewnego czasu zaczelo tętnic zyciem . tego że prezydent Borowiak obecnie sprawuje władze nie mogą niektórzy zdzierżyć .trzymam kciuki panie PREZYDENCIE .NIECH SIĘ PAN TRZYMA W TYM GNIEZDZIE SZERSZENI .
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Urocza, atrakcyjna i... Krzywiń 69000
Urocza, atrakcyjna i... Krzywiń 69000
Na sprzedaż działka ... Kłoda 270000
Działka pod lasem 15... Jezierzyc... 175000
Mieszkanie w budynku... święciech... 445000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj