Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
25
Kwietnia 2024
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Jarosław, Marek,
Wasyl
Do końca roku 250 dni.
Start arrow Rozmowy Elki arrow Zburzyć, zostawić, przerobić?

Radni w sprawie pomnika Armii Czerwonej

Zburzyć, zostawić, przerobić?

30.08.2017. Radio Elka, Jarek Adamek

Radni Leszna zdecydują o  przyszłości pomnika żołnierzy Armii Czerwonej u zbiegu ulic Lipowej i Starozamkowej. Zdania są podzielone – PiS chce rozbiórki monumentu, PO i Lewica uważają, że należy go pozostawić jakoś świadectwo historii.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Kliknij, aby odsłuchać:
Wniosek o rozebranie pomnika złożyła grupa radnych PiS oraz Hanna Kotomska z PL 18, przychylając się do apelu Fundacji im. Huberta Mądrego. Zdaniem radnych pomnik zafałszowuje historię, zwłaszcza poprzez umieszczony na nim napis „Wieczna chwała bohaterom poległym o wolność i niepodległość Związku Radzieckiego i Polski”. -To gloryfikacja systemu totalitarnego - mówił w Rozmowach Elki Sławomir Szczot (PiS), przypominając że w miejscu, gdzie pomnik stoi, nie ma już od kilkudziesięciu lat mogił żołnierzy, których przeniesiono na cmentarz do Rawicza.

-Powinniśmy zostawić to miejsce, ponieważ symbolizuje naszą trudną historię
- oponowała Barbara Mroczkowska (PO) - można natomiast umieścić tam tabliczkę informującą o kontekście jego postawienia. Podobnego zdania był Wojciech Rajewski (Lewica) -To jest element naszej historii - mówił. Jak dodał, sprawa wymaga jeszcze dyskusji. -Ile jeszcze ofiar komunizmu i Armii Czerwonej musimy odkryć, żeby przestać ją gloryfikować? - pytał Szczot.

Hanna Kotomska, która jest jedną z autorek projektu uchwały poinformowała, że złożyła wniosek o zdjęcie go z porządku obrad i odesłanie do komisji. -Zastanówmy się na spokojnie, co zrobić z tym miejscem - powiedziała - jestem za tym, żeby pomnik Armii Czerwonej zniknął z miasta, ale można w tym miejscu umieścić tablicę poświęconą ofiarom komunizmu.

 
Komentarze (32)
1. Dodane przez Andrzej, w dniu - 30-08-2017 12:14
Symbolizuje historię? A pomnik Hitlera, Lenina, Stalina? Przecież to też nasza historia. Pani Barbaro! Strasznie Pani skręca w lewo! A mówi się przecież w prawo w lewo i w drzewo! Zburzyć albo przebudować. Brawo Hanka slusznie pomnik ofiar komunizmu!
2. Dodane przez Krzysztof W., w dniu - 30-08-2017 12:25
Powtarzam, najlepiej byłoby zamieścić tam stosowną informację, mówiącą o tym, że pomnik ten w latach okupacji sowieckiej, postawili polscy kolaboranci. W tej formie pomnik rzeczywiście zakłamuje historię i gloryfikuje najbardziej zbrodniczy system w dziejach ludzkości. Tylko tyle i aż tyle.
3. Dodane przez leszczyniacy, w dniu - 30-08-2017 12:53
panie radny rajewski, pani radno mroczkowska i im podobni, czy wiecie chociaz ile lat żyliśmy nie wyswobodzeni, ale zniewoleni przez tych pseudo wyzwolicieli ze wschodu, a może chcecie aby znowu powrócili ?
4. Dodane przez fred, w dniu - 30-08-2017 12:59
Za jakiś czas będą usuwane pomniki żołnierzy wyklętych. W tym kraju nigdy nie będzie dobrze, jeśli będziemy ciągle rozliczać przeszłość, zamiast patrzeć w przyszłość.
5. Dodane przez ja, w dniu - 30-08-2017 13:01
Moja propozycja - wycofać należy historię ze szkół ! Ponieważ zmienną jest i po cóż dzieciakom zatruwać nia głowę. Zostawcie te pomniki i zajmijcie sie poważnymi problemami bo tynki spadają z kamienic aWy tkwicie wiecznie w nienawiści.
6. Dodane przez Ja, w dniu - 30-08-2017 13:04
Proponowałbym ostrożność i takt. Za chwilę znikną tablice z Charkowa, Miednoje, Katynia. I jeszcze jedno. Kim byliśmy/jesteśmy dla rdzennych mieszkańców Afganistanu, Palestyny, Synaju,Syrii nie mówiąc o Santo Domingo. Najezdzcami którzy wprowadzali na siłę obco kulturową tzw.demokrację zachodnią. Czy do tych krajów też rdzenna ludność nasze wojska zapraszała? A tablice upamiętniające ich śmierć powinny pozostać w Afganistanie czy podobnie jak w Polsce w zależności od koniunktury politycznej też zniknąć?
7. Dodane przez Sandro Ramirez, w dniu - 30-08-2017 13:07
Pani Kotomska i pan Szczot mają problem z Wisławą Szymborską? Wspaniałą poetką, znaną i szanowaną na całym świecie, jedną z niewielu polskich noblistek? Zapytuję zatem, kim jest pani Kotomska i kim jest pan Szczot oraz kto dał im moralne prawo do oceniania tej wybitnej w polskiej historii postaci?
8. Dodane przez Urna, w dniu - 30-08-2017 13:36
Nie widze nic strasznego w tej tablicy.w końcu nas oswobodzili i zginęło ich bardzo wielu w obcym dla nich kraju.wiec pomnik sie nalezy i tyle a tu sie robi chyba specjalnie hałas zeby nazwiska ludzie zapamiętali
9. Dodane przez ktoś, w dniu - 30-08-2017 13:43
ten pomnik jest symbolicznym miejscem pochówku SZEREGOWYCH żołnierzy którzy parli na zachód i polegli w trakcie działań wojennych w Lesznie. Proponuje poczytać często to byli ludzie którzy zostali wcielenie i musieli PRZEĆ do przodu. Dla nich to był rozkaz jak nie wykonali ginęli z rąk "SWOICH" braci. Nie obierajmy im symbolicznego, bezimiennego pochówku.
reklama
10. Dodane przez 1234, w dniu - 30-08-2017 13:54
A potem nie narzekajcie,że Rosja nie wyraża zgody na postawienie pomnika pod Smoleńskiem.
11. Dodane przez Propozycja, w dniu - 30-08-2017 14:09
Zlikwidować i w tym miejscu postawić pomnik Lecha Kaczyńskiego
12. Dodane przez Antoni, w dniu - 30-08-2017 15:02
Zostawić i obok postawić tablicę informacyjną. Jesteśmy chyba jednym z niewielu krajów, gdzie walczy się z pomnikami.
13. Dodane przez Archanioł, w dniu - 30-08-2017 15:43
Pomnik powinien zostać ku przestrodze i pamięci tego, że w latach 39-45: 
- alianci zawiedli nie pierwszy raz, 
- politycy rodzimi zawiedli: zostawili Naród i uciekli, 
- szeregowi żołnierze (choć sterowani reżimem), nasi sąsiedzi nie zawiedli: wygonili Niemca. 
 
Jeżeli zaś zostanie rozebrany to pozostanie miejsce po nim, ale ku przestrodze, że z sąsiadami się nie zadziera, a historia lubi zataczać koła, a Niemcy z Rosją świetnie się dogadują, wystarczy pooglądać też inne telewizje. 
 
Przy okazji dyskusji o pomniku to zakładam w dobrej wierze, że żaden radny, polityk lokalny cz nielokalny, ani nikt z ich rodziny na tę działkę się nie czai.  
 
Podsumowując: niestety znowu decyzję podejmą radni, choć jak to kiedyś jeden z radnych napisał: "radni często zmuszeni są podejmować decyzje w sprawach, na których się nie znają".
14. Dodane przez Jan, w dniu - 30-08-2017 15:49
Moge powiedziec ze zyje dzieki zolnierzom radzieckim tym szarym zwyklym. Mego dziadka za kawalek chleba zamordowali na Pl.Kosciuszki niemcy. W domu u babci byla taka bieda ze dwoje rodzenstwa mamy blizniacy umarli z glodu. Mama byla na skraju miedzy smiercia i zyciem wtedy wkroczyla armia radziecka wtedy . Widzac biede i glod wspomogli jedzeniem rodzine babci. Przezyla moja mama i dwoje jej braci. Historia jak widac jest tak skomplikowana ze trudno w tej chwili zwazyc i ocenic te czasy.
15. Dodane przez Demon, w dniu - 30-08-2017 16:30
Jeśli PiS tak ochoczo zabrał się za usuwanie symboli komuny we wszelkiej postaci to dlaczego na siłę wprowadza dyktaturę na modłę PRL-owską? Z perspektywy czasu można śmiało powiedzieć, że 25 października 2015 r. cofnęliśmy zegarki o dobre 30 lat o ile nie więcej. Weźcie się PiS-owcy w końcu do konstruktywnej roboty i przestańcie grzebać przy obecnym ustroju, bo inaczej za parę lat znajdziecie się na takim samym śmietniku historii, na którym jest dziś Jaruzelski, Kiszczak, (...), Stalin, Hitler i jeszcze paru innych "ciekawych" osobowości.
16. Dodane przez Sputnick, w dniu - 30-08-2017 17:08
Zostawić tabliczkę "Pamięci gwałcicieli i złodziei rowerów"
17. Dodane przez W regionie o pomnikach, w dniu - 30-08-2017 17:55
Przerobić na podsypkę łącznika S5 z Wilkowicką . 
a dla oburzonych zrobić darmową wycieczkę do Wolsztyna aby zobaczyli jak wygląda pomnik. (to coś w Lesznie to bohomaz ani armii bolszewickiej ani Lesznu splendoru nie przynosi) 
 
Tak wygląda pomnik! 
 
Wolsztyn Cmentarz żołnierzy radzieckich 
Pomnik i cmentarz 362 oficerów Armii Czerwonej (m.in. 15 Ormian), pochowanych w pojedynczych mogiłach z imiennymi danymi, poległych 26 stycznia 1945 r. w walkach o wyzwolenie miasta i okolicy w ramach działań 7 samodzielnego korpusu kawalerii gwardii i 33 armii I Frontu Białoruskiego. Wśród pochowanych znajduje się 20 wyższych stopniem oficerów i czterech Bohaterów Związku Radzieckiego. Cmentarz powstał na miejscu cmentarza katolickiego, istniejącego w latach 1801-1906. W okresie okupacji na jego miejscu urządzono zieleniec z ławkami. W 1945 r. założono według projektu K.K. Wasewicza cmentarz żołnierzy radzieckich. Centralnym akcentem jest monumentalny pomnik (15 m) zaprojektowany przez miejscowych artystów Edwarda Przymuszałę i Józefa Murlewskiego przedstawiający oficera depczącego hitlerowskiego czarnego orła i rozdarty sztandar ze swastyką.  
 
 
Zburzyli pomnik ku czci radzieckich żołnierzy  
 
Monument powstał w 1967 r. w miejscu niemieckiego pomnika poległych w I wojnie światowej. Został odsłonięty z okazji 50 rocznicy wybuchu Rewolucji Październikowej w Rosji. Do 1989 r. funkcjonował jako Pomnik Braterstwa Broni Żołnierzy Wojska Polskiego i Armii Radzieckiej. Do końca lat 80. minionego wieku plac i pomnik były centrum obchodów uroczystości o charakterze państwowym. Przy pomniku odbywały się uroczystości związane z historią Polski ludowej i ZSRR. (http://www.tvn24.pl
 
I co ? 
Można. 
Ale kobieta musi być z ikrą a facet z jajami a nie rozwijać skrzydła pod sądem.
18. Dodane przez leszek, w dniu - 30-08-2017 18:34
Usunąć pomnik bo po prostu zkłamuje prawdę historyczną .
19. Dodane przez edi, w dniu - 30-08-2017 19:41
A postawić pomnik w Smoleńsku bo tam pis chce zakłamywać prawdę a zresztą skoro likwidujemy pomniki w kraju to dlaczego Rosja ma wyrazić zgodę na zachcianki ........
20. Dodane przez i, w dniu - 30-08-2017 20:20
Usunąć
21. Dodane przez debil.lenin, w dniu - 30-08-2017 20:24
Spadać leszczyńska zarazo komusza - von !!!
22. Dodane przez abc, w dniu - 30-08-2017 21:00
Naplywowi leszczyniacy nie maja pojecia o historii z II wojny. Radzieccy zolnierze pogonili niemcow , wielu zginelo-i dla nich jest ten pomnik.Panie Szczot, czy Pan wie ile dzieci pracowalo u okolicznych niemieckich rolnikow z przymusu? Jaka trauma pozostala w dzieciecych umyslach? Czy Pan wie, ze na radzieccy zolnierze dali im wolnosc? Prosze sie zaglebic w leszczynska historie, a nie mieszac do tego polityke.
23. Dodane przez Bonzo, w dniu - 30-08-2017 21:06
Gdyby nie ta Rosja i komuna to dawno byście poszli kominem albo żyli w czworakach u pana. A tak pokonczyliscir darmowe szkoły dostaliście prace w fabrykach No i przedewszystkim poszliście do miasta z zapadniętych wioch!! Faktycznie straszna ta komuna była.
24. Dodane przez córka komuch, jak wielu z Was, w dniu - 30-08-2017 22:31
cyt. ,,PiS chce rozbiórki monumentu" - jak na razie wg mnie PiS to największy szkodnik. O niczym innym nie słyszę, tylko usunąć, zniszczyć, zmienić coś co inni zrobili. A może jakaś własna inicjatywa? zróbcie coś nowego a nie bazujecie na przeszłości! Ludzie pracują po kilkanaście godzin dziennie i dostają tyle, co Wy za kilka godzin miesięcznie pieprzenia o bzdetach. Mnie nie interesuje coś, co już zrobione i istnieje! Gdzie są mieszkania dla młodych? Gdzie są szkoły przygotowujące do zawodu i praktyki z tym związane, gdzie nowe zakłady pracy w Lesznie, jakie zarobki mają Polacy a jakie nasi sąsiedzi z zachodu? Każdą podwyżkę tłumaczycie, że tak Unia narzuca bo Wam tak wygodnie, a Unia nie narzuca normalnych pensji na ich poziomie? Was to nie interesuje, ale gdyby Wasze działania w Radzie Miasta były w czynie społecznym, to żaden by tam nie siedział! Amen, tyle mam do powiedzenia! Miernoty bez pomysłu!
25. Dodane przez córka niewolnika, w dniu - 30-08-2017 22:43
zgadzam się z kom.22... moja mama jako dziecko pracowała w gospodarstwie u Niemców jako 12 letnie dziecko! Rodzice Wysłani na roboty do Niemiec, a ją przymusowo rozdzielono z rodzicami! Nie raz opowiadała, jak Rosjanie wkroczyli do wsi, polskie dzieci dostały od nich konserwy, cukierki, nikt nie opowiadał o gwałtach, wręcz pozytywnie się wypowiadali. Uważali, ze to Rosjanie ich uwolnili spod jarzma niemieckiego. przestańcie zakłamywać historię i zostawcie te pomniki w spokoju! A jak słyszę, że gwałcili itp. to się Was pytam panowie - dzisiaj w dobie pokoju nie gwałcą kobiet? Wszędzie znajdą się szuje!
26. Dodane przez Piotr, w dniu - 31-08-2017 03:47
W Polsce tuż przy kościołach stoją pomniki upamiętniającą zwycięstwa żołnierzy niemieckich w pierwszej wojnie światowej tuż obok pomnika Jana Pawła II i nikomu to nie przeszkadza. Podobnie należy się odnosić do pomników radzieckich.To część naszej historii i nic więcej, nie upodabniajmy się do ludzi Stalina.Ten obelisk upamiętniający żołnierzy niemieckich z I Wojny Światowej stoi koło kościoła 30 km od Leszna. Niedaleko tej miejscowości jest kolejny.
27. Dodane przez Barbara, w dniu - 31-08-2017 14:25
Świadectwo historii, zostawić i napisać prawdę, niech wiedzą Pokoleni, komu władza komunistyczna stawiała pomniki. Wieloletnim gnebicielom Polski.
28. Dodane przez Ada, w dniu - 31-08-2017 14:56
Są tacy, którzy uważają, że pomniki Czerwono armistow należy zostawić, dla potomnych i jako świadectwo historii. Mam prlpozyvjd:zróbcie zdjęcie, oprawcie w ramki, powiescie w pokoju. Bedzie zarazem pamiątka dla pokoleń, świadectwo historii i osobiste wspomnienie.
29. Dodane przez Brrrrr....., w dniu - 31-08-2017 16:48
Mali, ciemni i nieludzcy. Nawet grobów nie szanują!
30. Dodane przez Piotr, w dniu - 31-08-2017 17:27
Pomnik należy rozebrać poniewąż nie można czcić okupanta zniewalającego ojczyznę.
31. Dodane przez T, w dniu - 31-08-2017 17:53
Przeczytaj kom. Nr 69 z poprzedniego artykułu. Pomniki jak chcecie rozwalajcie, nie zawsze są do końca "ku chwale". GROBÓW NIE RUSZAĆ!!
32. Dodane przez Lenino, w dniu - 02-09-2017 11:55
A ile jest pomników ku chwale Armii Polskiej na terenie Rosji (CCCP)? 
 
No właśnie? c nad czym tu się zastanawiać ? 
zmielić i na drogi. 
 
Nawet jak grób mamusi to 20 lat i wypad jak nie zapłacisz . 
Więc nad czym te płacze ? 
 
 
Wię
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Mieszkanie bezczynsz... Leszno 2500
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Ogródek działkowy ro... Leszno 30000
Hala magazynowa do w... Leszno 6000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj