Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
26
Kwietnia 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Klaudiusz,
Marcelina, Maria,
Marzena
Do końca roku 249 dni.
Start arrow Leszno arrow Sprawa pomnika odłożona na później

Czym była Armia Czerwona?

Sprawa pomnika odłożona na później

31.08.2017. Radio Elka, Jarek Adamek

Radni Leszna nie zajęli stanowiska w sprawie pomnika żołnierzy Armii Czerwonej u zbiegu ulic Lipowej i Starozamkowej. Projekt odesłano do dalszych prac w komisji. Mimo to doszło do dyskusji na temat tego, czy powinniśmy być wdzięczni czerwonoarmistom.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Już na początku sesji radna Hanna Kotomska zgłosiła wniosek, żeby projekt uchwały w sprawie pomnika zdjąć z porządku obrad i odesłać do dopracowania w komisjach. Jak argumentowała, należałby ustalić koncepcję zagospodarowania tego miejsca.
Z powodów formalnych jednak projekt pozostawiono w porządku obrad - dopiero gdy przyszła pora na jego rozpatrywania radni zdecydowali o odesłaniu do komisji.

Nie obyło się jednak bez krótkiej dyskusji na temat sensu likwidacji pomnika. -Skoro pan Hayn nazwał Żołnierzy Wyklętych bandydami, to jak pan nazwie owych „wyzwolicieli” z Armii Czerwonej? - pytał Adam Kośmider (PiS). Ryszard Hayn (Lewica) odpowiedział, że rzeczywiście uważa ich za wyzwolicieli. -Gdyby nie oni, pan i ja byśmy tu nie siedzieli - powiedział. Damian Szymczak (PiS) przyznał, że rzeczywiście Armia Czerwona wyzwoliła Leszno od Niemców, jednak należy pamiętać o zbrodniach, jakich się dopuszczała. -Nie zapominajmy też o milionie Polaków zamordowanych przez komunizm sowiecki - dodał Sławomir Szczot (PiS) - moim zdaniem pomnik czerwonoarmistów powinien być zastąpiony przez pomnik ofiar komunizmu. O tym, czy tak będzie, radni zdecydują na następnej sesji.
 
Komentarze (34)
1. Dodane przez Tylko socjalizm! Tylko PIS!, w dniu - 31-08-2017 15:17
Cześć i Chwała Bohaterom wyzwolicielskiej Armii Czerwonej!
2. Dodane przez Barbara, w dniu - 31-08-2017 15:29
TO PRAWDA WYZWOLILI, A POTEM MORDOWALI, KRADLI, GWALCILI. POTEM JESZCZE ZA POMOCĄ KOMUNISTYCZNEGO SYSTEMU, GNEBILI PRZEZ LATA.
3. Dodane przez zoomo, w dniu - 31-08-2017 15:46
Tak jak Szczot mówi i dodatkowo POMNIK KOMUNIZMU I HITLERYZMU. Kolejność może być zmieniona.
4. Dodane przez zoomo, w dniu - 31-08-2017 15:48
POMNIK OFIAR KOMUNIZMU I HITLERYZMU. Kolejnośc można zmienić
reklama
5. Dodane przez 1,2,3 start, w dniu - 31-08-2017 16:02
Pisowskie trole i elektorat z ul.Strzeleckiej zaraz was wszystkich przekona, że PIS ma zawsze rację, a kto jest przeciw to komuch, zdrajca, potomek ubecji itp drugi sort
6. Dodane przez wyborca, w dniu - 31-08-2017 16:14
Brak słów. Takimi rzeczami zajmują się radni i na takie historyczne tematy się spierają.
7. Dodane przez Do kom 1, w dniu - 31-08-2017 16:21
ODBIERAM TO JAKO IRONIĘ.
8. Dodane przez popieram 5, w dniu - 31-08-2017 17:19
i jeszcze powinien natychmiast po katolicku z Leszna się wyprowadzić. :)
9. Dodane przez sweet, w dniu - 31-08-2017 17:32
Dla mnie wkroczenie Armii Czerwonej do Leszna w styczniu 1945 r. NIGDY nie będzie "wyzwoleniem", a tylko i wyłącznie "zajęciem". Naturalną koleją rzeczy było, że najpierw musieli wykurzyć stąd Niemców, aby móc tu wejść. Dla niektórych chyba fakt, że Sowieci dołączyli do aliantów w 1941 r., rozgrzesza ich z września 1939 r. oraz mordów w Katyniu. Ten pomnik (jak i wszystkie inne tego typu w Polsce) powinny były zostać usunięte z miejsc publicznych już 25 lat temu. I jak ktoś powie, że to byłoby wymazywanie historii - pomniki służą upamiętnieniu, ale poprzez gloryfikację, natomiast Armia Czerwona, jak i cały PRL winny być upamiętnione poprzez wieczne potępienie.
10. Dodane przez RTY, w dniu - 31-08-2017 18:17
Witam powiem tak co robi dzisiaj IPN przecież wszystko jest gdzieś zapisane kto stawiał czy budował pomniki itd.Historia powinna zostać historia a nie zmiana za kazą kadencja Rządu w Polsce mnie uczyli w Szkole Podstawowej ze rok 1939 wrzesien Hitler napadł na Polskę za kilkanascie dni mamy Stalin i trwa kilka lat wojna i ostatnie miesiace wojny pokazuja to ze nasz brat sowiet i Ameryka wyzwalaja tereny z pod okupanta niemieckiego tylko czy ktos zapisał to ŻE ZOŁNIERZ TEN ZGINĄŁ W TYM DNIU WYZWOLENIA ? BO JAK STAWIALI WSZYSTKIM POMNIKI ZBIOROWO BO ODDAŁ ZYCIE ZA KOGO? TU MUSI BYĆ JAK WYZWOLIŁ W TYM DNIU I ODDAŁ ZYCIE ZA WSZYSTKICH NALEZY SIĘ SZACUNEK I POMNIK BEZ POLITYKI I PROPAGANDY POPRZEDNIEJ I DZISIEJSZEJ KOSCIOŁY TEZ SA POEWANGIELICKIE I DOMY NA PÓŁ POLSKI I TRZEBA TO ZBÓRZYĆ CHOCIAZ ODZYSKANE TAK JAK TO TEN POMNIK HISTORIA POWINNA ZOSTAC JAKA BY NIE BYŁA JA NIE BRONIĘ ICH ALE PRZEZYŁEM 35 LAT Z NIMI PO SASIEDZTUW I ZA PŁOTEM KONIEC SWIATA TAKI KRAJ I OBYCZAJ POZDRAWIAM CIERPLIWYCH I CAŁA ELKA
11. Dodane przez adam, w dniu - 31-08-2017 19:16
pomnik trzeba zostawic bo to kolejny slad historii
12. Dodane przez do kom. 9, w dniu - 31-08-2017 19:40
cyt. ,,Armia Czerwona, jak i cały PRL winny być upamiętnione poprzez wieczne potępienie" - Bóg cie wysłucha katoliku :), idź do kościoła, połóż się przed ołtarzem krzyżem, może ktoś z niebios spełni twoje życzenie! Najlepiej jeszcze wszystkich urodzonych w PRL i ich potomków zutylizować...zapewne też byś się z rodzicami załapał! Jesteś chory pacan z nienawiści!
13. Dodane przez Archanioł, w dniu - 31-08-2017 19:43
Hanuś jak już coś palnie ... no gwiazda.
14. Dodane przez Wychyl, w dniu - 31-08-2017 20:15
"powinien być zastąpiony przez pomnik ofiar komunizmu" czy naprawdę w tym kraju wszystko musi w w negatywnym świetle? same ofiary, gloryfikowanie porażek, martyrologia, nikt nie pamięta o zwycięstwach, bohaterach tylko smutek, żal i płacz. Wszędzie upamiętnia się koniec wojny, u nas oczywiście obchodzi się początek... a może by tak pomnik "Wyzwolicieli Polski"?? bez podawania konkretów:) pomnik wszystkich którzy bardziej czy mnie przyczynili się, bez wymieniania, bez kontrowersji, dla każdego to miejsce mogłoby znaczyć co innego, ale w pozytywnym świetle, jak ktoś sobie będzie chciał to zapali sobie pod nim świeczkę za tych Czerwonoarmistów, inny za AK, a jak ktoś będzie chciał to za Powstańców Wielkopolskich itd. może chociaż jedno miejsce pamięci zwycięstwa, bo miejsc gloryfikowania porażek mamy w tym kraju już naprawdę dosyć!!!
15. Dodane przez wielkopolanin, w dniu - 31-08-2017 20:20
W krainie Mordor gdzie zapadły cienie
16. Dodane przez wielkopolanin, w dniu - 31-08-2017 21:09
to nie jest żaden pomnik tylko tablica cmentarna - w tym miejscu byli pochowani żołnierze sowietów co padli podczas ofensywy na Leszno - potem ich ciała przeniesiono na cmentarz wojskowy - sama tablica upamiętnia ich - tych co zginęli - nawet napisane że walczyli dla swego kraju a potem dopiero dla Polski - Taki Wania Iwan czy Grisza poległ w swojej sprawie - ale zginął i miał w miejscu swego pierwszego pochówku pomnik . Idź i powiedz mu teraz że był jakimś bandytom . Poległym należy się szacunek - oni nie tworzyli historii - walczyli dla swojego kraju .
17. Dodane przez as, w dniu - 31-08-2017 21:12
Co nowy ustrój to burzenie, niszczenie historycznych miejsc. Wyburzono, zrownano z ziemia stare cmentarze, zrobiono parki,postawiono lawki-tylko, ze zapomniano przeniesc wszystkie kosci - bo i po co. Teraz chodza i robia pikniki na grobach. Wiekszosc mlodych nawet nie wie , ze leszczunskie parki to byle cmentarze. Tak bedzie z pomnikiem-ktory tez jest kawalkiem historii, i moze nie wszystkie kosci zostaly przeniesiono, ale mozna zrobic skwerek , postawic lawke i zadeptac historie, a gdy przyjdzie nowe, to moze zbuza pomnik Papieza i starzy beda oburzeni , a mlodzi powiedza................
18. Dodane przez PL, w dniu - 31-08-2017 21:14
Radni powinni się zająć tym aby mieszkńcom żyło się lepiej! Pomniki zostawcie w spokoju.
19. Dodane przez historyk, w dniu - 31-08-2017 22:02
Wyrocznie leszczyńscy Misiewicze Szczot i Kosmider. PiSowscy mędrcy.  
 
 
s
20. Dodane przez Radny, w dniu - 31-08-2017 22:59
do 18 Przecież radni robią wszystko by mieszkańcom żyło się lepiej. Be Kruczkowskiego, milicjanta z kąkolewa czy poległych , Bogu ducha winnych zołnierzy ze wschodu jak szli na Berlin.Leszno wg Szczota, Kośmidra i Kotomskiej, to będzie szczęśliwe Leszno alw tylko na modłe ich właśnie. Cieszcie sie leszniaie.
21. Dodane przez mamrot, w dniu - 01-09-2017 08:16
Wnioskuję o nadanie ulicy Jarosława Dąbrowskiego(komucha) nazwy Brukowej.Może być też Hałasliwa.
22. Dodane przez racjonalna, w dniu - 01-09-2017 08:19
To byli młodzi ludzie wciągnięci do armii rozkazami i wysłani na wojnę. Synowie, bracia, mężowie i ojcowie. Nie wrócili. Stracili życie za sprawę nie dlatego, że chcieli tylko dlatego, że taki był czas i takie były rozkazy. Przyczepianie im etykietki ideologicznej, to barbarzyństwo. To byli ludzie. Należy im się szacunek. Rozgrzebywanie historii pod wpływem ideologi to propagowanie nienawiści i podziałów - zarzewia wojen.  
Chyba wystarczy.
23. Dodane przez adam, w dniu - 01-09-2017 08:25
Własnie-ulicę Komuny Paryskiej dawno zmienili na Królowej Jadwigi.Coś mi się wydaje,że nasimjsjonarze sa na bakier z historią
24. Dodane przez stary, w dniu - 01-09-2017 10:18
Czytam kom.22[racjonalna] i dochodzę do jakże optymistycznego wniosku, że nie wszyscy jednak kompletnie zdurnieli.Szacunek.
25. Dodane przez mimi, w dniu - 01-09-2017 12:31
Zostawić pomnik. Dać tablicę informacyjną. Nasze dzieci powinny widzieć i wiedzieć jak było. W Lesznie w parkach było kiedyś kilka cmentarzy- szkoda, że ich nie ma.
26. Dodane przez do 25, w dniu - 01-09-2017 13:58
kiedys pracowalem w kiosku "Ruchu" na rogu Leszczynskiej i 17-Stycznia , a przede mna sowiecki pomnik co mnie mierzilo mając w Rodzinie zamordowanych Charkowie w 1940r strzalem w tyl glowy,a na cementarzu w Piatichatkach chwial sie pijany prezydent Kwasniewski z Kuczma,a tlumaczyl kontuzje Kwaziewskieg porno grubas Kalisz Precz z komuna !
27. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 01-09-2017 15:07

Musimy oddzielić temat wyzwolenia przez CZERWONOARMISTÓW Leszna i Polski a przede wszystkim obozu koncentracyjnego w OŚWIĘCIMIU i 7 tysięcy wygłodzonych , wycieńczonych więźniów od moralności żołnierzy Armii Czerwonej. Amerykańscy, Francuscy żołnierze niczym moralnie się od Rosjan nie różnią. 
.
28. Dodane przez do 12, w dniu - 01-09-2017 19:29
Pacanem jesteś ty, bo nie zrozumiałeś treści cytatu z kom. 9, który przytaczasz. Pewnie dlatego lub przez własną ułomność włączasz w to kościół, jego rodzinę, bredzisz o utylizacji ludzi. Przecież nie o to w tym chodziło, lecz o krytykę ustroju PRL, nie ludzi żyjących w tym okresie. Poza tym to wszystko, co napisał to fakty i prawda. Brawo nr 9!
29. Dodane przez gość, w dniu - 01-09-2017 19:31
Wstyd!
30. Dodane przez gość, w dniu - 01-09-2017 19:34
ad. 16. 
 
Mądry to ty nie jesteś. Faktycznie idąc twoim tokiem myślenia - to nie oni gwałcili i mordowali. To nie oni kradli i nie oni terroryzowali. No przecież to nie byli rosjanie tylko jacyś mityczni "sowieci", podobnie jak "faszyści" i "naziści" to nie byli Niemcy jak to dziś próbuje się tuszować historię. [ironia, ironia i jeszcze więcej ironii] 
 
Powiedz to ofiarom i ich potomkom w twarz.
31. Dodane przez Bolesław B., w dniu - 01-09-2017 19:38
Witam i przeciwników i zwolenników pomnika. Każdy będzie interpretował jego treść tak jak "CHCE" to rozumieć. Ja mam pytanie do tych co piszą o komunistach. Kto to był? Kogo nazywacie mianem komunistów? Może trochę lakonicznie ale odpowiem Wam. W dużej części byli to ludzie wykluczeni przed 1939r. Biedni, niewykształceni, analfabetyzm w przedwojennej Polsce sięgał 60% społeczeństwa. To są Ci Wasi komuniści. Oni widzieli szansę dla siebie. Nich Pan Szczot, Kośmider i inni opowie o swoich dziadkach. Kim byli? Co reprezentowali? Czy korzystali z tego co Ci komuniści dali? Tamte czasy na przebieg, których jako naród prawie wcale nie mieliśmy wpływu dano nam na wiele lat. Najgorsze, że Polak był wrogiem, dla Polaka. Zabijali się nie wiedząc dlaczego. Dzisiaj jedni drugich nazywają zbrodniarzami. Tak nie powinno być. Ojczyznę mamy jedną. Odzyskaliśmy swobodę bo takie przyszły czasy. W Rosji był Gorbaczow. Z Breżniewem by Wałęsa ani cała Solidarność nie wygrali. Na terenie Polski było 0.5mln żołnierzy radzieckich a i pozostali z krajów satelitów około 700 tys rwało się aby dać "Polaczkom" nauczkę. Nawet strach sobie wyobrazić co by się tu działo. Już jeden niemądry rząd w 1939r wysłał swoich najlepszych synów na zagładę do Katynia i innych miejscowości. Bo co to byli za żołnierze, którzy w życiu nie trzymali broni. Inteligencja, naukowcy, lekarze. Kto mógł Stalinowi zrobić taki podarek z własnego narodu jak nie tchórze, którzy uciekli do Anglii i chcieli aby dalej nazywać ich rządem. Niektórzy twierdzą, że w 1945r naród dalej powinien walczyć o wolność. Pytam się czy ktoś rozmawiał z tymi, którzy tu żyli, głodni, bez domu, powracający z obozów koncentracyjnych. Kraj, który w 63% leżał w gruzach miał walczyć, czym? Była by to samozagłada. Podobna albo taka sama jak Powstanie Warszawskie. Wielka ofiara niewinnych ludzi dla politycznego uzurpatorstwa zaślepionego dowództwa. Długo by jeszcze pisać. Jedno jest pewne. Jako naród, Polacy powinniśmy zaprzestać kłótni tak naprawdę o nic. Gdyby był to pomnik Stalina lub innego uzurpatora to należało by go czym prędzej zlikwidować. Dzisiaj może jest jeszcze za wcześnie aby rozdrapywać stare rany? Nikt nie wymaże prawdy, że Polskę wyzwolili Rosjanie bo ani Anglicy ani Amerykanie nie mieli w tym interesu. Kapitalizm nie potrzebował nicości i bezwartościowości jaką wtedy była Polska. Naszą sił narodową byli nasi dziadkowie, rodzice, którzy odbudowali Polskę. Lepiej lub gorzej, ale odbudowali. Czy nas również stać na taki czyn? Pozdrawiam Wszystkich w imię zgody, naszej polskiej.
32. Dodane przez Antoni, w dniu - 01-09-2017 21:07
Niech każdy przeczyta komentarz nr 31 i przemyśli jego treść
reklama
33. Dodane przez aga, w dniu - 05-09-2017 18:16
Zgadzam się z 31 :)
34. Dodane przez LESZCZYNIAK, w dniu - 06-09-2017 15:07
Za wyzwolenie Leszna pomnik zostawić a za Zabijanie wykształconych POLAKÓW w KATYNIU.aby nie mieć konkurencji to go koniecznie zlikwidować. Bo tak było.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Nowa inwestycja city... Leszno 295875
Mieszkanie bezczynsz... Leszno 2500
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Ogródek działkowy ro... Leszno 30000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj