Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
19
Kwietnia 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Adolf, Leon, Czech,
Włodzimierz
Do końca roku 256 dni.
Start arrow Leszno arrow Odsłonili tablicę

Upamiętnienie Mieczysława Opatrnego

Odsłonili tablicę

01.09.2017. Radio Elka, Filip Wybieralski

(fot. Filip Wybieralski)
Przy skrzyżowaniu ulic Kiepury i Zamenhofa odsłonięta została tablica poświęcona zamordowanemu przez hitlerowców Mieczysławowi Opatrnemu. Wybór miejsca jest nieprzypadkowy, gdyż wcześniej w bezpośrednim sąsiedztwie tablicy powstało rondo jego imienia. – Jest to dla mnie bardzo ważna chwila. Jestem pełna wdzięczności dla obywateli miasta, że podjęli taką decyzję – mówiła Grażyna Janusz, córka patrona.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Dzisiejsze odsłonięcie tablicy było powiązane z głównymi uroczystościami upamiętniającymi wybuch II Wojny Światowej. Mieczysław Opatrny był jednym z 20 polskich patriotów i lokalnych przywódców zamordowanych 21 października 1939 roku. Inicjatorem pomysłu
przypomnienia mieszkańcom jego osoby było Towarzystwo Gimnastyczne Sokół, w którym aktywnie działał.

Przy odsłonięciu tablicy obecny był Grzegorz Jurkiewicz, który wspominał zawodową działalność Opatrnego - Długo czekaliśmy, aby to imię zapisane w kronikach naszego sądownictwa, a szczególnie adwokatury przeszło do historii, a tym samym pamięci - mówił mecenas.

Głos zabrała również córka Opatrnego, która dziękowała za podjęcie decyzji o upamiętnieniu jej ojca - To nazwisko nareszcie przestało być anonimowe dla młodych pokoleń, które do tej pory niewiele wiedziały o moim ojcu. Dla mnie to bardzo wzruszająca chwila. Należy jednak zwrócić uwagę na wszystkie osoby, które wiążą się z tragicznymi wydarzeniami października. Mój ojciec był jednym z dwudziestu - przemawiała do zgromadzonych Grażyna Janusz.

Zgodnie z zapowiedziami obecnego na uroczystości wiceprezydenta Piotra Jóźwiaka, w najbliższym czasie powstanie dodatkowa tablica, na której zostaną wymienione nazwiska wszystkich dwudziestu brutalnie zamordowanych osób.
 
Komentarze (44)
1. Dodane przez Solidarnośc Niezlomna od 1980r.Matura 1965r, w dniu - 01-09-2017 18:57
prof.Grazyna Opatrny byla moja polonistka i wybrala mniejako jedynego z IX klasy do gry Żolnierza -Rycerza w szkolnej "Balladynie" nagrodzonej przez Ministra Edukacji i Oswiaty Czuwaj!
2. Dodane przez Chory Sokol, w dniu - 01-09-2017 19:19
a gdzie autor na Sesji ronda Opatrnego? Czuwaj!
3. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 01-09-2017 19:56


Ja chciałabym już zapomnieć o II Wojnie Światowej a tymczasem odgrzebuje się ciągle przeszłość. Pan Opatrny ani dla mnie ani dla mieszkańców Leszna nic nie znaczy. W mojej rodzinie też są przodkowie rozstrzelani przez Niemców ale nie mają ronda opatrzonego naszym nazwiskiem , nie mają tablicy upamiętniającej ... Tacy przodkowie, ofiary nazizmu są w każdym domu. 
Do stawiania pomników rodzicom są cmentarze. Wystarczy być nauczycielem w I LO i tablice upamiętniające rodziców stoją w mieście.  
To żenujące... 
 
Dlaczego w Lesznie ulica Janusza Korczaka prawie nie istnieje ? Dlaczego nie ma jego pomnika ? To był PRAWDZIWY CZŁOWIEK ! 
Ilu internautów bez szukania w internecie lub encyklopedii wie kim był Janusz Korczak? 
.
4. Dodane przez Ziuta, w dniu - 01-09-2017 20:17
Do kom. 3 i sluszna racja jakis tam OPATRNY!!! 90% mieszkancow Leszna nie wie kto to byl i kim byl...a zatem mieszkancy osiedli Zamenhofa domkow jednorodzinnych ktorzy tu mieszkaja 30-ci i wiecej lat byli za opcja ronda RAJ i wszyscy wiedzieli by gdzie to rondo sie miesci...tego nazwiska niektorzy nawet nie umieja wypowiedzec....Nie szanuje sie woli mieszkancow...wazne ze szefostwo zarzadzilo i tak bedzie .....a co tam mieszkancy a potem w wyborach bedzie glosujcie NA CO I NA KOGO????
5. Dodane przez Stary Leszczyniak, w dniu - 01-09-2017 20:19
Dla mnie jest to rondo ''RAJ ;;
6. Dodane przez To ja, w dniu - 01-09-2017 20:19
Gośka rozumiem Ciebie, ale nie bądź zazdrosna. W mojej rodzinie też są bliscy rozstrzelani przez Niemców, a jedną osobę zamordowali ruscy, jakoś nie mam żalu, że nie wystawiono im pomnika. Ten który właśnie powstał uważam za symbol dla wielu którzy tak samo zginęli. Jesteś zapewne młodą osobą i nie chcesz wspomnień o wojnie, ale nieco starsze pokolenie, które być może jej nie przeżyło, z racji że zginęli ich bliscy lub przeżyli ogromnie "poranieni" często wspominają.
7. Dodane przez Ja, w dniu - 01-09-2017 20:26
Gośka, bohaterskich dziewcząt (chłopców też) było wielu, nie tylko np. Inka, gdyby wszystkim wystawiać pomniki i tablice, to co by to było. Potraktuj te pojedyncze symbolicznie.
8. Dodane przez Jacek, w dniu - 01-09-2017 20:29
Z patronami rąd w Lesznie to lekka przesada.
9. Dodane przez sokol, w dniu - 01-09-2017 20:30
Tablice są dobrym sposobem na przybliżenie historii, która nigdy nie była i nie będzie jednoznaczna. Dobrze, że robimy chociaż tyle.
10. Dodane przez ja, w dniu - 01-09-2017 20:34
Popieram 3.
11. Dodane przez Pietr, w dniu - 01-09-2017 20:38
Inicjatywa należała do wice Jóźwiaka, ale Sokol z prezesem Małeckim odegrał najwiekszą rolę
12. Dodane przez Yahooy, w dniu - 01-09-2017 21:32
Do Jacka kom.8 
Co to jest rąd
reklama
13. Dodane przez Sradowazy Szczydoniecki, w dniu - 01-09-2017 21:41
Jacek z kom. nr 8 jest zapewne KOD-omitą.
14. Dodane przez orzeł, w dniu - 01-09-2017 21:41
Popieram gośkę, zupełnie się z nią zgadzam. Do kom. 9 - pomniki też są dobrym sposobem, są też symbolem historii a ostatnio staje się modne ich usuwanie! Do kom. 7 - na tych pojedynczych się nie skończy, przecież niebawem powstanie kolejna tablica dla pozostałej dwudziestki, więc jak to jest? Jedno się niszczy, drugie stawia wbrew społeczeństwu!
15. Dodane przez do12, w dniu - 01-09-2017 22:00
rąd to jest takie zwierzę ze skrzydłami, ale bez dziobu mieszkające na drzewie i żywiące się sałatą.
16. Dodane przez Król Lew, w dniu - 01-09-2017 22:47
Na zdjęciach 3 6 7 widzimy byłego SB.
17. Dodane przez do 4, w dniu - 01-09-2017 23:42
A kto wie kto to byl Zamenhof ?Czuwaj mieszkaniec Osiedla L.Zamenhofa dr okulisty z Bialegostoku,tworcy Esperanto
18. Dodane przez aa, w dniu - 02-09-2017 02:43
rację mają w komentarzach .. 3 i 4 ...miało być rondo RAJ ... 60 lat mieszkam w Lesznie i 1 raz słyszę nazwisko Opatrny ...
19. Dodane przez Jaga, w dniu - 02-09-2017 08:31
Do kom. 18 wiedział byś, gdybyś choć trochę zainteresował się miejscem w którym mieszkasz jego historią i mieszkańcami, ja mieszkam krócej i wiem
20. Dodane przez rondo Raj, w dniu - 02-09-2017 09:35
Cały czas zmusza się mieszkańców Leszna do myślenia o wojnie, ciemiężcy, wyklęciu, krwi wojennej a zupełnie nie dopuszcza się obrazu Leszna pogodnego, gdzie można było, także przed wojną, radośnie żyć i chodzić na rodzinne spacery do Raju, właśnie w tym miejscu. Patriotyzm dziś (i promocja!) to także codzienna, każda uczciwa praca na rzecz miasta i mieszkańców. Więc idę na wojnę z Miejską Biblioteką Publiczną w Lesznie, gdzie pracuje Damian Małecki, patriota Sokół i nie zgadzam się na brak patriotyzmu w MBP, gdzie w internetowym katalogu widniał, do mojej interwencji, następujący tytuł (mam kopię) książki: Wojenne związki: polki i niemcy w czasie okupacji zamiast Wojenne związki. Polki i Niemcy podczas okupacji. Tacy w Miejskiej Bibliotece Publicznej patrioci. 
L. Walczak
21. Dodane przez jimi, w dniu - 02-09-2017 09:37
DO raju to się idzie po śmierci :D
22. Dodane przez piotr, w dniu - 02-09-2017 09:42
nie przez hitlerowców tylko przez NIEMCÓW !!!!
23. Dodane przez ala, w dniu - 02-09-2017 09:55
Ronda powinny nazywać się tak ,by każdy kojarzył o które chodzi.Po co wymyślać nazwy nikomu nic nie mówiące?Niektórzy muszą się jednak wsławić pomysłami tak jak obecnie zmianą nazewnictwa niektórych ulic.Może najwyższy czas wprowadzić funkcję radnego jako społeczną.Może wtedy będą tam kandydować osoby ,które chcą coś zrobić a nie dorobić się.Którym nie będzie w głowie polityka ,a jedynie dobro naszego miasta i jego mieszkańców.
24. Dodane przez leszczynianka, w dniu - 02-09-2017 10:29
O ile mi wiadomo, jedna tablica pamiątkowa w Lesznie już jest na ścianie wiezienia przy Pl. Kościuszki, druga przy alei do Karczmy Borowej z nazwiskami ofiar mordu! Czy to nie wystarczało?
25. Dodane przez Archanioł, w dniu - 02-09-2017 11:55
do 24. Tylko cicha pamięć od wewnątrz Narodu ulega wzmacnianiu, pamięć eksponowana w sposób tak, jak to robi obecna władza i jej nawiedzeni liderzy doprowadza tylko do spowszechnienia, a w konsekwencji do zwykłego obrzydzenia. Pomniki i tablice produkowane obecnie w większej ilości niż tandetne zabawki w chińskiej manufakturze doprowadzić mogą w końcu jedynie do wymiotów na ich widok i do tego, że nikt ich nie będzie zauważał, poważnie traktował czy darzył szacunkiem podobnie, jak niegdyś stawiane pomniki Lenina i innych niespełna rozumu nawiedzonych. Normalne zjawisko, ale obecnych wielkich z uwagi na ich poziom stać tylko na naśladowanie przeszłości i mówienie, że to coś nowego. Nie podejrzewam nawet, żeby choć odrobinkę pomyśleli samodzielnie i zrobili inaczej.
26. Dodane przez Xxx, w dniu - 02-09-2017 12:13
Do KOM.21 wojna i okupacja jest historią, o której należy pamiętać i przypominać, jak o wielu podobnych i ważnych wydarzeniach. Nie można. "grzebać przeszłości". Kazda historia jest dla nas b. ważna, zarówno ta b. dawna jak i ta najbliższa, nalezy pamiętać i przypominać, aby młode pokolenie wiedziało.  
Do kom. 21 BRAWO, PRAWDA 
DO kom. 24 To prawda, jak jest, zbyt dużo pomników, to jest "przesyt", w pewnym momencie przestanie się na pomniki i tablice zwracać zwracać uwagę. Im mniej a wyrazisciej, tym lepiej, szybciej trafią do świadomości Człowieka.
27. Dodane przez marian, w dniu - 02-09-2017 13:37
Uhonorowanie Mecenasa to dobra decyzja,moze to miejsce...
28. Dodane przez ciekawski, w dniu - 02-09-2017 14:09
Domyślam się czemu nie ma.Prezydenta bo to on chciał Opatrnego .
29. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 02-09-2017 14:27

Ile nas to kosztowało ? Stalowe słupki, obramowanie tablicy, specjalnie hartowane szkło , wydruk tekstu ... kwiaty, szarfy , stojak na chorągiewki. 
Ta tablica jest niczym reklama - kierowcy samochodów będą zwracać na nią uwagę i wpatrując się w niewielkie litery mogą powodować wypadki.  
Herb Leszna i każdy kierowca myśli, że to coś ważnego, może info dotyczące organizacji ruchu. 
Dlaczego ta tablica nie została zainstalowana w ogrodzie Państwa Januszów ? Super miejsce - z klasą a jednak intymnie.  
.
30. Dodane przez Ćwierćinteligent, w dniu - 02-09-2017 14:56
pro memoria 
Kto nie wyciąga wniosków z historii, albo ją fałszuje... 
 
skazany jest na JEJ POWTÓRZENIE.
31. Dodane przez do 29 Cito!, w dniu - 02-09-2017 17:19
Fuj,fuj,fuj Goska Czuwaj!
32. Dodane przez Gośka, w dniu - 02-09-2017 18:21
do komentarzy 3, 4 itp 
Może dzięki takim wydarzeniom czegoś dowiecie się o lokalnej historii i przestaniecie bzdury pisać
33. Dodane przez Do kom 29, w dniu - 02-09-2017 18:25
Gośka już zaczynasz bredzic
34. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 02-09-2017 19:51

UMIESZCZANIE WSZELKICH TABLIC LUB REKLAM PODPORZĄDKOWANE JEST PRZEPISOM RUCHU DROGOWEGO.  
cyt: 
"I)Regulacje prawne dotyczące reklam. 
1)Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. O drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.): 
a)art.39 ust.1 pkt.5 - zabrania umieszczania reklam poza obszarami zabudowanymi z wyjątkiem parkingów. 
Zgodnie art. 2 pkt.15) Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997r. Nr 98 poz. 602) obszarem zabudowanym jest obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi. Zgodnie z tą definicją kodeksową początek odcinka drogi przebiegającej przez obszar zabudowany musi być oznaczony znakiem Obszar zabudowany (D-42), a koniec takiego odcinka znakiem Koniec obszaru zabudowanego (D-43). 
 
b)art. 43 ust. 1 określa w tabeli minimalne odległości od krawędzi jezdni dróg, w jakich winny być lokalizowane reklamy. 
1. Autostrada  
a) na terenie zabudowy miast i wsi - 30m 
b) poza terenem zabudowy - 50m 
2. Droga ekspresowa 
a) na terenie zabudowy miast i wsi - 20m 
b) poza terenem zabudowy - 40m 
3. Droga ogólnodostępna 
- krajowa odpowiednio j/w 10m i 25m 
- wojewódzka i powiatowa j/w 8m i 20m 
- gminna j/w 6m i 15m 
"W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w terenie zabudowy, usytuowanie obiektów reklamowych w odległości mniejszej niż podana powyżej, może nastąpić wyłącznie za zgodą zarządcy drogi wydaną przed uzyskaniem przez Inwestora obiektu pozwolenia na budowę lub zgłoszeniem budowy albo wykonania robót budowlanych. 
"Odległość określona w tabeli dotyczy również łącznic węzłów drogowych. 
"Odległość tablic reklamowych może ulec zwiększeniu, gdy w planach zagospodarowania przestrzennego teren, na którym planowana jest lokalizacja reklamy zarezerwowany jest pod przyszłą rozbudowę lub modernizacją drogi. 
 
c)Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 43 poz. 430) - wprowadza, wynikające z konieczności zapewnienia widoczności dla uczestników ruchu, ograniczenie dotyczące umieszczenia reklam w obrębie skrzyżowań i zjazdów. 
 
d)§ 42 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz. U. z 1996 r. Nr 33, poz. 144 ze zm.) § 42 ust.2 i § 23 ust.6 - zakazuje umieszczania reklam, plakatów a także tablic informacyjnych i innych przedmiotów niezwiązanych z ruchem drogowym na wiaduktach kolejowych w obrębie pasa drogowego oraz na przejazdach kolejowych oraz w odległości 20m od niego.  
2)Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. Nr 108 poz. 908ze zm.) art. 45 ust.1 pkt. 7 - zabrania usytuowania na drodze lub w jej pobliżu urządzeń wysyłających lub odbijających światło w sposób powodujący oślepienie lub wprowadzających w błąd uczestników ruchu. 
3)Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156 poz. 1118 ze zm.):  
a)art. 3 ust. 1, pkt. 3 - wolnostojące trwale związane z gruntem urządzenie reklamowe jest obiektem budowlanym zaliczanym do grupy budowli. 
b)art. 29 ust. 2 pkt. 6 - pozwolenia na budowę nie wymaga instalowanie i remont tablic i urządzeń reklamowych, z wyjątkiem reklam świetlnych i podświetlanych usytuowanych poza obszarem zabudowanym w rozumieniu ustawy o ruchu drogowym. 
c)art. 30 ust. 1, pkt. 2 - zgłoszenia właściwemu organowi wymaga instalowanie i remont tablic i urządzeń reklamowych." 
.
35. Dodane przez wALEK, w dniu - 02-09-2017 22:43
Ten Wasz raj byl burdlem..
reklama
36. Dodane przez gumek, w dniu - 03-09-2017 00:10
Pragnę przypomnieć , że tablica stoi ładnych parę miesięcy . Umieszczono ją po zakończeniu budowy ronda . Odsłonięcie teraz ? I jeszcze kolejna z pozostałymi ofiarami ? II wojna zakończyła się ponad 70 lat temu ! Czemu służy wywoływanie demonów przeszłości ? Na pewno nie budowaniu drogi ku świetlanej przyszłości . A komu ? Sami chyba o tym doskonale wiecie . Jeśli to jest wasza droga - to krzyżyk na drogę !
37. Dodane przez Kolega, w dniu - 03-09-2017 09:37
Gośka z czego to wszystko przepisals. Myślisz, że wszyscy będą czytać te Twoje elaboraty. Napisz pracę doktorską, tam może przeczytają.
38. Dodane przez fasadowy patriotyzm, w dniu - 03-09-2017 10:03
Niestety obecne władze Polski i Leszna traktują patriotyzm jako trampolinę do utrzymania władzy. Pomniki, udział wojska, uroczystości patriotyczne, apele poległych itp. są teatrem, igrzyskami dla mas. 
Mają również spolaryzować społeczeństwo, oddzielić "swoich" od przeciwników, wskazać tych "z gorszego sortu" i jednocześnie te działania są trudne do skrytykowanie. Każdy kto w tym temacie ma inne zdanie jest podejrzany, zaszufladkowany jako wróg, potomek Niemców, Rosjan, milicjantów, ubeków itp 
Ta strategia działa na cześć elektoratu, zwłaszcza na młodych. Widać to w min. w komentarzach na elce i portalach społecznościowych.  
Paradoksalnie taka politykę stosowali komuniści tylko obszar propagandowy był inny (Armia Ludowa, 4 pancerni, "dzielni" milicjanci itp).
39. Dodane przez Etablissement Raj, w dniu - 03-09-2017 11:46
Szanowni Państwo! 
W związku z notorycznymi próbami obrażania mieszkańców Raju pomówieniami związanymi z charakterem prowadzonej przez zakład gastronomiczny Raj działalności proponuję doczytać w Wikipedii czym był Établissement. 
Proszę o uważną lekturę tej notki która znajduje się pod adresem: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C3%89tablissement 
Dla funkcjonalnych analfabetów zacytuję ostatnie zdanie z w/w tekstu: We współczesnym języku niemieckim wyraz Etablissement zmienił swoje znaczenie i oznacza raczej dom publiczny. 
Jeśli nadal jest to dla niektórych czytelników niejasne to pozostaje mi tylko złożyć wyrazy współczucia- a szczególniej dla ich polonistów których trud poszedł na marne.
40. Dodane przez leszno, w dniu - 03-09-2017 13:09
Odgrzebujemy ciągle stare dzieje, czas na przyszłość, bo żyjemy tylko w Lesznie tematem śmierci i być może dlatego to miasto takie agonalne
41. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 03-09-2017 13:32

do kom.37 Dobrze a więc w skrócie - tablica, reklama trwale związana z gruntem to budowla. W Lesznie w miejscu gdzie ustawiono tablicę mamy drogę gminną, teren zabudowany więc tablica powinna zostać postawiona minimum 6 metrów od drogi (asfaltu) .  
A tak na marginesie, nie rozumiem dlaczego to rondo nie jest rondem "PRZYLESIE" ? 
 
do kom.39 Słowo "establishment" pochodzi w języka angielskiego i określa ekskluzywną społeczność rządzącą krajem, chcącą zachować swój punk widzenia i oceny, swoje prawa i przywileje (na ogół kosztem reszty ludności). To społeczność, do której zalicza się cały dwór królewski, arystokracja, bogacze czyli milionerzy i wszyscy, którzy mają władzę i wpływy w kulturze brytyjskiej od reżysera filmowego do potentata prasowego. 
W Polsce to grupa sprawująca władzę, elita, grupa rządząca nieprzychylnym okiem patrząca na zmiany.  
.
42. Dodane przez Do kom. 41, w dniu - 03-09-2017 14:51
Tego nie da się skomentować. Proszę czytać ze zrozumieniem kom. 39 i wtedy zabierać głos w dyskusji.
43. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 03-09-2017 15:44

do 42 - Skopiowałam podany przez Ciebie link podany w komentarzu 39 i oto co mamy : 
"Établissement" 
Établissement (w języku francuskim dosłownie "przedsiębiorstwo") prywatne przedsiębiorstwo rozrywkowo-rekreacyjne; w Niemczech przed utrwaleniem się tej zapożyczonej z francuskiego nazwy używano niemieckich określeń takich jak Lustgärten, öffentliche Gärten, Volksbelustigungstgärten. Moda na budowę tego typu przedsięwzięć panowała od końca XVIII do początków XX wieku. 
 
Lokalizowano je zazwyczaj na przedmieściach i terenach podmiejskich, chętnie w pobliżu rzek, strumieni i jezior. Często otaczał je niewielki park, lokalizowano przy nich w miarę możliwości przystanie, do których przybijały małe statki rzeczne, a także w których można było wypożyczyć sprzęt turystyczny, np. małe łodzie wiosłowe, w pobliżu urządzano trasy spacerowe do podmiejskich wsi i lasów. Najbardziej rozpowszechnił się francuski, bardziej kameralny typ ogródka, nazwany właśnie Établissement[1]. 
 
Według definicji Établissement to przedsiębiorstwo rozrywkowo-rekreacyjne o charakterze dochodowym, którego dwoma niezbędnymi elementami były: część gastronomiczna i ogród, Na etablissement składały się[1]: 
budynki widowiskowe, jak: sale koncertowe, teatralne, taneczne, pomieszczenia wielofunkcyjne łączące funkcje widowiskowe z konsumpcją, letnie sceny muzyczne i teatralne oraz kawiarnie, piwiarnie, restauracje; 
ogrody, zarówno krajobrazowe, jak i ogródki aranżowane na tylnych częściach działek, w zwartej zabudowie, mieszczące pergole, kolumnady, altany, hale spacerowe, cieplarnie, fontanny, akwaria; 
obiekty i elementy rozrywkowo-rekreacyjne, jak: kręgielnie, hipodromy, strzelnice, sale bilardowe, sale do gry w karty, karuzele, huśtawki, zjeżdżalnie itp. 
Całość uzupełniały pomieszczenia administracyjne i techniczne, mieszkania, pokoje gościnne i hotelowe. Architektura Établissement nawiązywała do klasycystycznych pawilonów parkowych, używano też elementów powszechnych w XIX-wiecznym budownictwie zdrojowym, a od lat 60. XIX w. form neorenesansu włoskiego i neogotyckich. Często też tego typu założenia służyły za siedziby różnych stowarzyszeń. Urządzano tam także wystawy i festyny, nierzadko uświetniane fajerwerkami[1]. 
W budowę Établissements inwestowali zazwyczaj restauratorzy, właściciele winiarni i browarów. Na powodzenie przybytków tego rodzaju w XVIII- i XIX-wiecznych metropoliach największy wpływ miał katastrofalny stan higieny ówczesnych miast: przeludnienie śródmieść (często zamkniętych w ograniczających ich rozbudowę murach miejskich), brak (lub niedostateczny stan) kanalizacji, brak zieleni w centrach miast itp. 
We Wrocławiu i okolicach w szczytowym okresie powodzenia takich przedsiębiorstw istniało ich około 80. Przykładami Établissement były również: Strzelnica, czy też Resursa Kupiecka w Bydgoszczy[1]. 
We współczesnym języku niemieckim wyraz Etablissement zmienił swoje znaczenie i oznacza raczej dom publiczny." 
 
Jaki to ma związek z artykułem?  
Przez lata o Opatrnym nikt nie mówił... 
Sugerujesz,że przed wojną władza w Lesznie korzystała z domu publicznego.  
Co mi jeszcze przyszło do głowy nie mogę napisać, bo "elka" tego nie "puści". 
Mogłeś złożyć swój sprzeciw przed powstaniem ronda na piśmie i jeśli masz dowody w postaci zeznań świadków, zdjęcia lub nagrania należało to ujawnić. 
.
reklama
44. Dodane przez ciekawostka, w dniu - 03-09-2017 20:57
Wujek mojej żony, nieżyjący już pilot RAF i PSP opowiadał, że przed wojną jego ojciec zabrał go do tego przedsiębiorstwa rozrywkowego aby nauczyć go tego co powinien umieć mężczyzna. Wbrew pozorom ówczesne społeczeństwo było mniej pruderyjne niż dzisiejsi świętoszkowie.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Wynajmę pomieszczeni... Leszno 20
Leszno sobieskiego -... Leszno 679000
SprzedamLeszno 439000
Dom w zabudowie bliź... Osieczna 550000
Mieszkanie w nowym a... Leszno 585856
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj