Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
20
Kwietnia 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Agnieszka, Czesław,
Amalia, Teodor,
Szymon
Do końca roku 255 dni.
Start arrow Leszno arrow Szczot: rozebrać i przenieść na cmentarz

Kompromisowe rozwiązanie w sprawie pomnika czerwonoarmistów?

Szczot: rozebrać i przenieść na cmentarz

17.11.2017. Radio Elka, Jarek Adamek

Pomnik Wdzięczności żołnierzom Armii Czerwonej należy rozebrać, a jego elementy przenieść na cmentarz komunalny – tak uważa przewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szczot. Jego zdaniem propozycja taka może być kompromisem dyskusji o przyszłości monumentu.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Dyskusje o pomniku Armii Czerwonej toczą się już od kilku miesięcy. Zdaniem Instytutu Pamięci Narodowej powinien on zostać usunięty jako pozostałość po ustroju komunistycznym, apelowała o to także leszczyńska Fundacja im. Huberta Mądrego. Grupa radnych PiS i PL 18 złożyła
w sierpniu wniosek uchwały o rozbiórce pomnika, jednak podczas sesji zdecydowano o odesłaniu go do komisji w celu wypracowania najlepszego rozwiązania. Część radnych uważa bowiem, że monument stanowi świadectwo historii i powinien pozostać na swoim miejscu, opatrzony informacjami na temat jego powstania.

-Z tego co wiem, do dziś nie wypracowano żadnego kompromisu - powiedział w czwartkowym Kwadransie Samorządowym przewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szczot. Przypomniał, że zgodnie z tak zwaną ustawą dekomunizacyjną pomnik powinien być rozebrany do końca września przyszłego roku. -Jeśli nie zrobimy tego sami, nakaże nam to wojewoda - mówi Szczot.

Przewodniczący przyznał, że przygotował swój projekt uchwały, który może być rozwiązaniem kompromisowym. -Proponuję usunięcie pomnika i przeniesienie jego pozostałości na cmentarz komunalny przy ul. Osieckiej, gdzie zostałyby opatrzone nową tablicą - mówi przewodniczący - w ten sposób wypełnimy zapisy ustawy i spełnimy postulaty tych, którzy domagają się pozostawienia pomnika.

 
Komentarze (82)
1. Dodane przez Król Lew, w dniu - 17-11-2017 12:45
Rzucicie na Leszno klątwę! 
Lew się wody napije i łabędź popłynie. 
Dajcie spokój temu pomnikowi.
2. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 17-11-2017 13:19
Rada i przewodniczący proszę się zająć ważniejszymi sprawami dla społeczeństwa bo za pracę macie płacone. To jest historia i pozostawmy ją tam. Bo pamiętajmy kij ma dwa końce.
3. Dodane przez Antoni, w dniu - 17-11-2017 13:20
Głupota. Niech stoi tam gdzie jest. Komu przeszkadza? Niewielkiej grupce ludzi. Komu przeszkadzał jako patron ulicy niski stopniem milicjant z prowincjonalnego posterunku, broniący porządku prawnego?
4. Dodane przez ha, ha, ha, w dniu - 17-11-2017 13:21
Może pan Szczot zacznie dekomunizacje od swego mieszkania wybudowanego zapewne za czasów komuny
5. Dodane przez marian, w dniu - 17-11-2017 13:40
Z pewnością Hitlerowcy nie uciekli z Leszna ,z własnej woli.Wielu twórców ,,narracji,,historycznej,powinno też pamiętać,ze to moze też ich rodziny zasilały LWP.Miejsc na komunalnym,nie szkoda?
6. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 17-11-2017 13:49

To już dywagacje a nie rozmowy na temat pomnika. Wszystko zmierza ku pozostawieniu pomnika tam gdzie stoi od kilkudziesięciu lat. Wystarczy dosiać trawy i kosić ją systematycznie.  
.
7. Dodane przez leszek, w dniu - 17-11-2017 14:24
przenieść tem pomnik lub rozebrać nie jest to godne żeby w PL w Lesznie stał taki obiekt !!!!ps PAŁAC KULTURY ROZEBRAĆ LUB ODSPRZEDAĆ ZA ZŁOTÓWKĘ W ZAMIAN ZA USUNIĘCIE STALINOWSKIEJ DOMINACJI
8. Dodane przez KWALIFIKACJE TEŻ UZYSKAL W TYM OKRESIE, w dniu - 17-11-2017 14:36
Jeżeli komuś było źle za tamtych czasów to niech kwalifikacje uzyskane wówczas za KOMUNY też dziś unieważnią świcie i będzie sprawiedliwie.Nie ma to tamto.
reklama
9. Dodane przez Karol, w dniu - 17-11-2017 14:49
Gdyby nie żołnierze Związku Radzieckiego nie byłoby Radia Elka tylko Radio Lissa lub podobnie. 
Dajcie spokój temu pomnikowi! 
Przyjdzie czas, że poprosimy Rosjan o pomoc>
10. Dodane przez Archanioł, w dniu - 17-11-2017 14:50
JA BYM NAPRAWDĘ ZALECAŁ OSTROŻNOŚĆ W TEJ KWESTII CHOCIAŻBY Z RACJI LICZBY GOŚCINNYCH PRACOWNIKÓW ZE WSCHODU W NASZYM KRAJU I SAMYM LESZNIE. Choć o grzeczność i ostrożność nikogo z polityków nie podejrzewam. TO RAZ. Nie podejrzewam ich również o to, żeby zastanawiali się czym w stosunku do Polaków na wschodzie w rewanżu może kończyć się pomiatanie pomnikami sąsiadów w naszym kraju. To dwa. I wreszcie trzy: MOŻE REDAKCJA ZAPYTA W JAKIMŚ WYWIADZIE PRACOWNIKÓW ZE WSCHODU PRACUJĄCYCH W LESZNIE, CO MYŚLĄ O TYM POMYŚLE? WARTO. MAJĄ CORAZ WIĘCEJ DO POWIEDZENIA. A NA PORTALU REKLAMY W ICH JĘZYKU JUŻ SIĘ POKAZUJĄ. Dla jednych grzeczność, dla innych pierwsze jaskółki, które jak wiadomo wiosny nie czynią, ale potem i tak przychodzi wiosna.
11. Dodane przez Obiektywny, w dniu - 17-11-2017 14:51
Do Antoniego. Mi przeszkadza za morderstwa, które zostały dokonane na Polakach. Wyobraź sobie pomnik wdzięczności dla hitlerowców. Pamięć masz ulotną
12. Dodane przez grzes, w dniu - 17-11-2017 14:56
Ten pomnik niech stoi, zajmijcie sie innym tematem natychmiast, na wilkowickiej wiadukt, rondo na gronowie zakorkowane TO JEST problem a nie pomnik i wojewoda
13. Dodane przez PIS PIS TYLKO PIS, w dniu - 17-11-2017 15:07
JAKA HISTORIA NIWOLNICTWA MOLO NAS POMIATALI A SCHETYNA I JEGO ZOMKI TO WSTYD DLA POLSKI PANIE SZCZOT CZYMAC TAK DALEJ
14. Dodane przez wściekła leszczynianka, w dniu - 17-11-2017 15:11
Szlaq mnie trafia jak rada miasta zajmuje się historią! Nie po to Was wybieramy, byście niszczyli!!! Wy macie budować! Nasze pieniądze mają być przeznaczone na pomniki przeszłości? Czy radni naprawdę nie mają poważniejszych pomysłów? Co zwykły Kowalski będzie miał z usunięcia czy przeniesienia pomnika? Żłobków brakuje, przedszkoli też, szkoły zapchane, w klasach po 28,30 dzieci, brak placów zabaw, ścieżek rowerowych, brak zakładów pracy z godną pensją, emeryci renciści żyją z żebraczej emerytury, ludzie pracujący muszą wyżyć za 1500zł, do lekarza specjalisty kilkumiesięczne kolejki, to jest problem nas, mieszkańców i tym się zajmijcie. Za kilka godzin w miesiącu waszych posiedzeń bierzecie więcej niż niejeden ciężko tyrając cały miesiąc. Ale Wam to jest obce. ZOSTAWCIE wszystkie pomniki w spokoju!
15. Dodane przez WS, w dniu - 17-11-2017 15:20
Gdzie panie SZczot widzisz w Polsce komunistów. Najlepiej spytać p. Malepszego, czy był komunistą. Pomnik zostaw bo przyjdą następni, którzy zburzą pomniki Twoich idolii. KOmuniści wymazywali pamięć o II RP, a teraz znaleźli się oswieceni, którzy niszczą pamięć o PRL-u.
16. Dodane przez Krzysztof W., w dniu - 17-11-2017 15:33
Ten pomnik, postawiony przez kolaborantów, powinien być zburzony 27 lat temu. Teraz można go tylko przenieść do skansenu.
17. Dodane przez adam, w dniu - 17-11-2017 15:51
pis należy wyplenić z wielkopolski , a pomnik ma zostac tam gdzie jest nikomu nie przeszkadza, trzeba go odnowic , jest to historia
18. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 17-11-2017 16:05
Jeżeli p.Szczotowi przeszkadza ten pomnik to niech na niego wyłoży kasę, którą i tak zarabia na lukratywnej posadzie w ENEA, a nie czepia się ludzi którzy zginęli. Niefortunny pomysł pozostaje jedynie przemyśleć przy najbliższych wyborach samorządowych: Czy ludzie z takimi pomysłami powinni dalej nas reprezentować?
19. Dodane przez marios, w dniu - 17-11-2017 16:52
Proszę pojechać do Berlina i obejrzeć pomnik i cmentarz wdzięczności żołnierzom Armii Radzieckiej. Nikt się tego nie czepia, a nawet Policja ma wyznaczone patrole.
20. Dodane przez 1234, w dniu - 17-11-2017 17:10
Panie Szczot,po następnej kadencji tego rządu nastąpi rozkład państwa i depisyzacja kraju.
21. Dodane przez Karolina, w dniu - 17-11-2017 17:51
Pomniki rozbierają pałac kultury burzą , od komuny się odcinają a może by tak oddać pieniądze ukradzione przez komunę obywatelom w wyniku nacjonalizacji i reformy rolnej?? To już nie bo by trzeba z kasiory wyskoczyć , lepiej pianę bić , ludzi judzić bo to zawsze skłóconymi lepiej rządzić. Słabo coś troszkę to wygląda. Dla mnie ten pomnik to następna ściema że jednak coś się robi . Dekomunizacja po 25 latach , żart . Panie Szczot komuniści już prawie wszyscy nie żyją tak samo jak ci żołnierze co leżeli kiedyś na miejscu płyty nagrobnej. Spóźnienie o 25 lat.Teraz już na prawdę czas żeby zachowywać się z klasą . A wrogów szukać tam gdzie są .
22. Dodane przez RYCHU, w dniu - 17-11-2017 18:04
Panie Szczot najpierw napisz co wybudowałeś i zrobiłeś dla Leszna a potem morzesz burzyćjeszcze miasto nie jest pisiorów.
23. Dodane przez Kazimierz, w dniu - 17-11-2017 18:30
Do 13.Popraw pisownię tekstu, który wysmarowałeś .Słowniczek do ręki a potem zabieraj się by cokolwiek mądrego napisać.
24. Dodane przez Bordo, w dniu - 17-11-2017 18:34
Brawo dla p. Szczota. Choć jeden twardo na straży normalności. I nie boi się, że wylewają pomyje. Pamiętam o panu w modlitwie.
25. Dodane przez abc, w dniu - 17-11-2017 18:56
Panie Szczot, szczerze-na co komus ten kawalek ziemi? Na nowy pomnik-aby spelnic marzenie ministra M..? Prosze zrobic referendum-leszczynianie maja prawo decydowac o miejscach historycznych.To miasto nie nalezy tylko do Pana.
26. Dodane przez maria, w dniu - 17-11-2017 19:06
zgadzam sie z komentarzem 14 i popieram
27. Dodane przez Do 22, w dniu - 17-11-2017 19:16
Tobie powinien kupić słownik.
28. Dodane przez Andrzej, w dniu - 17-11-2017 19:19
Co Wam przeszkadza ten pomnik? Przechodzilem obok przez wiele lat!Moi dziadkowie tam mieszkali -do dzisiaj znam fresci z kamieni! Jest to namiastka pamieci ktorzy walczyli o nasza Wolnosc .W Lesznie jest tyle innych problemow ktore warto rozwiazac a nie niszczyc! Tacy mlodzi ludzie jak Szczot niech najpierw pouczy sie historii a pozniej dyskutuje Lepiej odnowic to co zmienil czas niech nasze wnuki takze cos zobacza!
29. Dodane przez Wiarus, w dniu - 17-11-2017 19:27
Pomnik z definicji na być hołdem, upamiętnić coś lub kogoś godnego. Naprawdę okupacja sowiecka tych tych warunków nie spelnia. I nie chodzi o tych często Bogu ducha winnych i sołdatów, bo ci zostali godnie pochowani na cmentarzu, tylko właśnie o podkreślenie dominacji czerwonych panów. Nie można tego nie rozumieć chyba, że ma się złą wolę. To przecież Rzesza Niemiecka wespół ze Związkiem Sowieckim rozpętała II wojnę światową.
30. Dodane przez ., w dniu - 17-11-2017 19:34
Przewodniczący Rady Miasta zajmuje siebie i nas pomnikiem, który nam nie przeszkadza i jest świadectwem historii. Proszę zająć się komunikacją miejską, która w całości nie spełnia oczekiwań mieszkańców.
reklama
31. Dodane przez Stefan, w dniu - 17-11-2017 19:40
Czas najwyższy !! Okupantów trzeba przenieść w zapomniane miejsce !!
32. Dodane przez ryszard, w dniu - 17-11-2017 20:36
co macie do tych żołnierzy co tu zginęli, matka boska widzi a nie grzmi, powinna was ukarać.
33. Dodane przez Rekma, w dniu - 17-11-2017 20:42
Usunąć;Usunąć;Usunąć
34. Dodane przez ryszard, w dniu - 17-11-2017 20:55
gówniarze nie macie pojęcia o wojnie i o wojsku,żołnierz sam z własnej woli tu nie przyszedł żeby tu zginąć za naszą wolność.
35. Dodane przez popieram kom nr 9, w dniu - 17-11-2017 21:02
To jest "Pomnik Wdzięczności Żołnierzom Armii Czerwonej" To jest hołd żołnierzom, którzy w większości byli prostymi ludzmi. Kazali im, to szli i ginęli.Dzięki Nim jesteśmy wolni. Dajcie spokój.
36. Dodane przez praca, w dniu - 17-11-2017 22:27
Ludzie kochani i Panie Szczot. Dzisiaj ważniejsze sa miejsca pracy dla młodych, ktorych brak coraz bardziej. Oczywiście za godziwa zaplate a nie za taka co w końcu podejmuja Ukraińcy. Pózniej sie mówi, że gdyby nie ukraińcy nie byłoby komu w Lesznie pracowac. Dajcie ludziom prace za godziwa płace. Tu jest problem Szanowny Panie Przewodniczacy...nie te pomniki.....ale czy Pan to zrozumie?
37. Dodane przez Bono, w dniu - 17-11-2017 22:39
Zostawić oni wyzwolili leszno zachód się na nas wypiął i przechandlowal wara od pomnika który jest w podzięce tym młodym ludzia którzy zginęli za nas na naszej ziemi
38. Dodane przez Arek, w dniu - 17-11-2017 23:10
Całkowicie popieram zwolenników pozostawienia pomników żołnierzy radzieckich. Skoro wyzwalali nasze ziemie spod okupacji niemieckiej to należy się im szacunek. To, że robili to "po drodze" nie ma najmniejszego znaczenia. Każdy z nich narażał swoje życie wbrew własnej woli. Niestety odwrotu (wyboru) nie mieli. Gwałty i rozboje to niestety czarna karta każdej wojny. Dotyczyło to niestety każdej nacji bez względu na to po której stronie tej wojny byli. Rozumiem likwidację pomników Stalina i jemu podobnych, ale żołnierzy walczących wbrew własnej woli już nie.
39. Dodane przez Solidarnośc Niezlomna od 1980r.Matura 1965r, w dniu - 17-11-2017 23:26
Precz z tym pomnikiem,Już w 1944r sowieckie NKWD w Radomiu wiezilo mojego Ojca,bo mial wlasnośc w poznanskim Czuwaj!
40. Dodane przez Prawda, w dniu - 17-11-2017 23:56
Po co przenosić na cmentarz coś co nie jest zwłokami? 
Ogłosić przetarg na usunięcie grata i tyle. 
Najtańszy bierze, może sobie nawet PO kupić i sobie postawić.
41. Dodane przez drogmar, w dniu - 18-11-2017 00:00
Zdaniem Instytutu Pamięci Narodowej powinien on zostać usunięty jako pozostałość po ustroju komunistycznym 
 
Więc nad czym tu kompromisować? 
Wlepić miastu mandat za nie stosowanie się do ustawy i tyle. 
 
Za jazdę z za dużą prędkością też mam walczyć o kompromis z policmajstrem? 
Radni ! 
Wstydu oszczędźcie! 
W czynie to rozbierzcie.
42. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 18-11-2017 00:15
Co prawda mało mnie ten temat zajmuje, ale skoro już tutaj zerknąłem to muszę przyznać, że sam fakt przeniesienia pomnika poświęconego poległym żołnierzom na cmentarz lub w jego bezpośrednie sąsiedztwo, wydaje mi się całkiem rozsądny. Zawsze to można dodatkowo uzasadnić koniecznością zmiany planów zagospodarowania tego terenu, gdzie pomnik jest obecnie. 
Może przenieść go w pobliże Mogiły pomordowanych 21 października 1939 roku, tworząc Skwer ofiar II wojny światowej?
43. Dodane przez Andrzej, w dniu - 18-11-2017 00:25
Usuwając pomniki, fałszując historię zadziałamy jak komuniści, którzy starali się zafałszować prawdę no. o Katyniu. Zostawmy te pomniki nie po to, by były obiektem jakiegoś kultu ale by były świadectwem historii. 
Bierzmy przykład z innych, np. Finlandia była chyba przez 450 lat pod panowaniem szwedzkim i żadnego "szwedzkiego pomnika" nie wyrzuciła.Bo taka była jej historia.
44. Dodane przez historyk, w dniu - 18-11-2017 00:32
Zamek w Malborku też rozebrać bo to Niemcy budowali i świadczy przez wieki o ich zaborczym systemie.Koszary w Lesznie rozebrać, w Rawiczu, bo to też Niemcy budowali itd itd. Unieważnić wszystkie tytuły naukowe zdobyte w czasach PRL, stopnie wojskowe, bo one były przyznawane w niesłusznym czasie. Popukajcie się pomysłodawcy i pomódlcie się o lepszy rozum.
45. Dodane przez Do 39, w dniu - 18-11-2017 08:30
Ty masz niezła fantazje. Co ty bierzesz facet??
46. Dodane przez erg, w dniu - 18-11-2017 08:57
zgadzam sie i popieram z komentarzem 38
47. Dodane przez poznanska Pyra, w dniu - 18-11-2017 10:15
MY CALY CZAS CZEKAMY O CALEJ PRAWDZIE DOTYCZACEJ KATYNIA,OSTASZKOWA,STAROBIELSKA, PIATICHATKI i wielu innych miejsc zaglady na BABIM JARZE KONCZAC !!!!Od ponad 20 lat brakuje kilkudziesieciu tomow , ktorych Putin ZATRZYMAL i nie chce pokazac. Dlaczego nie chce ja wiem! Czy Wy wiecie?Tych 32 tomow wyjasniajacych tragedie Polakow na E Europy i Azji nie dowiemy sie nigdy jak prawdy EGZEKUCJI nad Smolenskiem z dnia pamietnego 10 kwietnia2010 roku.Poniewaz jest taki obrot sprawy a nie inny od czasu tych narodowych tragedii nalezaloby na miejscu SPRAWCOW postawic pomnik ofiar rosyjskich represji (jakich ? patrz wyzej) A SAM POMNIK wyzwolicieli USUNAC BO jego spadkobiercy do dzis nie ujawnili wszystkich tomow , ktore po czesci Jelcyn and Gorbatschow swegoczasu ujawnili. Miejsce tego pomnika bylo przed 40 laty BARDZO pieknie polozone juz od czasow przedwojennych. Ulicami Gabriela Narutowicza , Rynkiem, Leszczynskich, 17-ego Stycznia przechodzily wojska niemieckie i rosyjskie a caly czas polskie z Ulanami wlacznie. Tedy tez przebiegaly rajdy Dakar i Wyscigi Pokoju cale momusze czasy.W miejscu tego pomnika( poniewaz juz mamy Ofiar Katynia TROSZKE W TAKIM nieciekawym miejscu choc biegalem obok tego skweru 4 lata do liceum kiedy tam jeszcze byla zgnilizna i brudny zaulek-zapomniany) WYBUDOWAL BYM pomnik drugiej niewyjasnionej narodowej tragedii w/w EGZEKUCJI NAD sMOLENSKIEM poprostu na miejscu sprawcow jedne jak i drugiej tragedii.PAMIETAJMY, ze na klamstwie katynskim byla zbudowana PRL a na klamstwie smolenskim jest budowana PRL- bis czyli III rZECZPOSPOLITA .Wezcie to sobie do serca i nie zapominajcie o swych korzeniach, no chyba ze wasi przodkowie stanowili te 300 000 tys. przywiezionych na przyslowiowych tankach i zainstalowanych jako V kolumna, bo po wpisach widze , ze takowych w Lysznie mnogo!!
48. Dodane przez k, w dniu - 18-11-2017 10:24
sami czerwoni w tym LESZNIE jeszcze malo nakradli
49. Dodane przez Leszek, w dniu - 18-11-2017 10:47
Nie należy przenosić tego pomnika tylko rozebrać.Wszyscy wiedzą jak tak taką wdzięczność potraktowali sowieci /mordami i gwałtami/
50. Dodane przez do kom49, w dniu - 18-11-2017 11:05
Ile masz lat,ze wiesz jak w Lesznie bylo-skoro wypowiadasz sie za wszystkich? Od jak dawna w Lesznie mieszka Twoja rodzina-skoro wypowiadasz sie za wszystkich?
51. Dodane przez edi, w dniu - 18-11-2017 11:06
Jak już tak Wam przeszkadzają te relikty komunistyczne to proszę porozbierać te wszystkie kościoły które za czasu tej złej komuny powstały bo one całkiem zaprzeczają temu co niektórzy plotkują o tych czasach.
52. Dodane przez Pomysł, w dniu - 18-11-2017 11:14
Szacunek ? 
Za co? 
Polegli za chorą ambicję wprowadzenia komunizmu w Europie o nic więcej. 
No może z żalu za przegraną Bitwę Warszawską która zatrzymała Światową Rewolucję i degradując tylko do azjatyckiej.  
 
Postawić tam taki słup ogłoszeniowy na którym wyświetlać się będą dzieje Rosji i cierpienia powodowane rewolucją bolszewicką takie filmiki z projektora puszczać z projektora  
Byłby ciekawy efekt i oddziaływanie na heweniuszy.
53. Dodane przez do 45, w dniu - 18-11-2017 11:58
Przecież on jest ciągle "nćcpany" pisowską ideologią, szkoda człowieka, był kiedyś normalny.
54. Dodane przez do 50, w dniu - 18-11-2017 12:42
Sowieci po wojnie gwalcili w Zaborowie do 1989rza przyzwoleniem PZPR Czuwaj!( ateraz jest w Zaborowie dom schadzek!
55. Dodane przez do 54, w dniu - 18-11-2017 13:02
Widać, że z niego korzystasz, skoro jesteś taki obeznany w temacie.
56. Dodane przez do 52, w dniu - 18-11-2017 13:05
Wiem,ze tobie byłoby lepiej pod butem faszystów, cóż ciągnie wilka do lasu.
57. Dodane przez Bordo, w dniu - 18-11-2017 13:41
w takim Lesznie tylko realizacja planu z książki "Dzienniki Turnera" wobec ludu sowieckiego. Ręce opadają jak się czyta, że ważniejsze sprawy. LUUUDZIE!!!! po was będą tutaj żyć inni. zostawcie im normalny kraj. nie wszyscy myślą o żywocie - z łapy do papy.
58. Dodane przez do 55 ad vocem, w dniu - 18-11-2017 15:08
Czytaj ogloszenie w ABC Czuwaj!
59. Dodane przez Kamila Schaschner, w dniu - 18-11-2017 18:16
Panie Szczot znów nie błysną Pan wiedzą. Pomnik stawia się zasłużonym i bohaterom, nie okupantom. Ten pomnik nie powinien istnieć, a zatem i nie powinien być przeniesiony na cmentarz komunalny. Nie wiem czy to jest tak trudno zrozumieć.
60. Dodane przez marek, w dniu - 18-11-2017 19:32
wszystkie pomniki ku chwale okupantów dawno powinny wylecieć w powietrze
61. Dodane przez do kom. 59, w dniu - 18-11-2017 20:53
A wie Pani chociaż dlaczego akurat w tym miejscu znajduje się ten pomnik? Tam byli pochowani ludzie. Zwyczajni żołnierze, którzy zginęli w walkach o Leszno. Walczyli z hitlerowskim okupantem. A to, że ich wierchuszka postanowiła utrzymać swą obecność w Polsce po wojnie, to już naprawdę nie ich wina. Naprawdę Polacy nie potrafią uszanować i uczcić śmierć innych ludzi tylko dlatego, że byli rosyjskiej narodowości?
62. Dodane przez Student z wymiany, w dniu - 18-11-2017 22:02
Zgadza się . 
Zwykli żołnierze. 
Gdyby wypowiedzieli posłuszeństwo systemowi totalitarnemu ( w tym przypadku komunistycznemu) to by można im pomniki stawiać. 
Jeden totalitaryzm przepędził drugi a głupie polaki debatują któremu pomnik postawić.
63. Dodane przez do kom. 62, w dniu - 18-11-2017 22:48
Wypowiedzenie posłuszeństwa oznaczałoby kulkę w skroń. Zgrywasz bohatera, bo sam nigdy nie stanąłeś zapewne w podobnej sytuacji. A niejeden taki mocny w gębie, narobił w spodnie lub błagał o litość, gdy śmierć mu zajrzała prosto w oczy. Co to znaczy, że żołnierze mieli wypowiedzieć posłuszeństwo systemowi? Zapytaj czy wszyscy ludzie w dzisiejszej Polsce są zadowoleni z obecnego systemu? Na pewno nie, ale czy to oznacza, że wszyscy oni mają rzucać kraj i pracę, np. w urzędzie albo w wojsku? Ludzie mają rodziny i pragnienie życia. Mają instynkt samozachowawczy i to każe im przetrwać nawet wtedy, gdy nie są w pełni zadowoleni z tego co ich otacza. Ile osób z Twoich najbliższych wypowiedziało otwarcie posłuszeństwo systemowi w PRL? Spytaj ich, czy byli tacy hardzi wtedy gdy groziła za to poważna kara?
64. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 18-11-2017 23:27

Każdy żołnierz na wojnie jest przestępcą. Narodowość nie ma znaczenia.  
.
65. Dodane przez Tak sobie myślę, że ..., w dniu - 19-11-2017 00:30
Zwykli rosyjscy żołnierze wyzwalający Leszno mają się mniej więcej tak do Stalina i ustroju komunistycznego jak zwykły urzędnik do premiera lub prezydenta. Ludzie wykonują to, co im się każe, ale nie mają zasadniczego wpływu na odgórne decyzje i na kształt ustroju. Za stan wojenny w Polsce można winić Jaruzelskiego czy Kiszczaka, ale nie zwykłych szeregowców, którym kazano wyjechać czołgami na ulice. Tu mamy podobny przypadek, tylko, że w rosyjskiej wersji. 
 
Przypomnę jeszcze definicję jednego pojęcia. 
Rusofobia wrogość lub niechęć do Rosjan i do wszystkiego, co rosyjskie.
66. Dodane przez do kom. 64, w dniu - 19-11-2017 10:41
Masz na myśli np. Pileckiego, Sikorskiego lub Andersa?
67. Dodane przez Piotr, w dniu - 19-11-2017 13:35
Co to się dzieje ostatnio w tym kraju? 
Ze zdumieniem słucham jak grupa idiotów coraz głośniej mówi o potrzebie niszczenia i usuwania z pamięci i kart historii tego co wydarzyło się po roku 1945. Od kilku tygodni coraz odważniej mówi się o zburzeniu budynku Pałacu Kultury w Warszawie, jednej z najbardziej rozpoznawalnych budowli w Polsce. Przy okazji Święta Zmarłych jakiś cymbał z jedynej słusznej mówił o potrzebie ekshumacji z warszawskich Powązek setek zmarłych i pochowanych przed 1989 rokiem. 
Obawiam się, że w krótkim czasie w każdym miejscu publicznym będzie stał nowy pomnik naczelnika państwa. 
Przypomnę tylko, że Warszawę po wojnie odbudowano w okresie komuny, z czego największy postęp odbudowy stolicy przypadł na lata stalinizmu. Może by tak stolicę też? Przecież dekomunizacja przyszła.
68. Dodane przez Do komentarza 59 Kamila Schaschner, w dniu - 19-11-2017 15:24
Rosjanie na pewno nie walczyli o miasto Leszno, tylko było po drodze do Berlina. żadnych ciał nie ma, bo na pewno zostały przeniesione. Pomnik należy się bohaterom, ludziom takim jak mój pradziadek który walczył w Powstanie Wielkopolskim, walczył w armii Andersa i pod Monte Casino. To są bohaterowie, okupanci grabili i zabijali i na pewno nie walczyli o Leszno.
69. Dodane przez Sisi, w dniu - 19-11-2017 16:07
Nie zgadzam się na żadne przeprowadzki. To część naszej historii. Taka była i kropka. A pielgrzymek do tego pomnika nie zauważyłam. PIS wszystko niszczy - od budowli przez środowisko , na autorytetach kończąc. Wprowadzając swoich bożków.
70. Dodane przez AK, w dniu - 19-11-2017 18:13
A książki kiedy zaczniemy palić Panie Szczot? Prości żołnierze walczyli tu i tu umierali. I nie zajmowali się polityką.
71. Dodane przez Leszno, w dniu - 19-11-2017 18:52
Pomniki to historia a historii się nie zmienuia!
72. Dodane przez popiersie pana S.S., w dniu - 19-11-2017 21:06
Temu PANU PRZEWODNICZĄCEMU to JUZ CAKOWICIE PADŁO NA GŁOWĘ. (...) JEST KIEPSKO WYKSZTALCONY, BO NIE ZNA HISTORII. POMNIKI , TO HISTORIA, A CZY DOBRA , CZY ZŁA , TO MADRY CZŁOWIEK OSADZI SAM. ŻOŁNIERZE RADZIECCY, CZY INNI , TO BIEDNE CHŁOPCY DOSTALI ROZKAZ I MUSI I WALCZYĆ, CZY CHCIELI, CZY NIE CHCIELI. TAKI BYL ROZKAZ. ONI ZAMIAST GINĄĆ WOLELIBY ŻYĆ W TAK CIEPLARNIANYCH WARUNKACH, (...) NIE MACIE PRAWA LIKWIDOWAC POMNIKI. HISTORIA OSADZI  
SAMA. MOZE W TO  
MIEJSCE POSTAWIĆ POMNIK P.SŁAWKA. ZASŁUŻONY DLA GŁUPOTY. 
 
 
 
 
 
 
.
73. Dodane przez Do komentarzy, w dniu - 20-11-2017 00:51
Jak można być ociemnialym żeby nie rozumieć histori złą historię się zapomniana i nie stawia się pomników
74. Dodane przez grzeb, w dniu - 20-11-2017 10:52
grzebanie w historii, grzebanie w grobach, grzebanie i zozgrzebywanie to taka moda ostatnio - ja proponuję zająć sie aktualnie ważnymi i bardzo ważnymi sprawami
75. Dodane przez Jajer, w dniu - 20-11-2017 13:50
Niemcy by trochę nas pookupowali, to by zbudowali wiadukt na Wilkowickiej.Po czorta było ich wyganiać ??
76. Dodane przez leszczyniak, w dniu - 20-11-2017 14:50
Ci "zwykli żołnierze" o których piszecie gwałcili leszczynianki i uciekające Niemki, a później do nich strzelali. Kradli i palili. Kto spalił zamek w Rydzynie? Moja babcia musiała chować swoją nastoletnią córkę, bo by ją ci "zwykli żołnierze" dopadli. Dziadka chcieli zastrzelić, bo zegarek, który mu ukradli nie chodził. Przebili strop w suficie i zrobili z niego wychodek, bo nie wiedzieli do czego służy ubikacja. Rosjanie, którzy weszli do Leszna to była dzicz. Wiem to wszystko z opowieści mojego dziadka. Tyle na temat "wdzięczności".
77. Dodane przez do 76, w dniu - 20-11-2017 15:36
W Koronowie Speichertow sowieci dorwali sie do gorzelni co nie wypili wylali do stawu z rybami,a cala aparaturę rozwalili Czuwaj!
78. Dodane przez do kom, 74, w dniu - 20-11-2017 17:02
A jakie są ważniejsze sprawy w listopadzie?
reklama
79. Dodane przez svb, w dniu - 20-11-2017 17:17
Gdyby wypowiedzieli posłuszeństwo systemowi totalitarnemu ( w tym przypadku komunistycznemu) to by można im pomniki stawiać.  
Jeden totalitaryzm przepędził drugi a głupie polaki debatują któremu pomnik postawić. 
 
Na domiar złego wsioki nie pamiętają jak ochoczo ruskie Polskę opuszczały po tym wyzwoleniu w latach dziewięćdziesiątych. 
 
 
16 września 1993 r. wojska rosyjskie opuściły Legnicę, będącą od II wojny światowej siedzibą dowództwa wojsk radzieckich (następnie rosyjskich) stacjonujących w Polsce. Dzień później prezydent Lech Wałęsa przyjął od gen. Leonida Kowalowa meldunek o zakończeniu wycofywania wojsk rosyjskich z Polski. Po przyjęciu meldunku prezydent Wałęsa powiedział: "Dzień 17 września stał się w polskich dziejach datą bolesną i złowieszczą, otwierając drogę, która wiodła Polaków do więzień i łagrów, do Katynia, do męki, poniżenia i zniewolenia. (&) Dzisiejszy dzień, właśnie dzień 17 września 1993 roku, kończy pewną epokę w naszej wspólnej historii. Dopełnia się miara sprawiedliwości dziejowej. Na terytorium Państwa Polskiego nie ma już obcych wojsk. Suwerenność Rzeczypospolitej uzyskuje potwierdzenie ostateczne" . (http://www.tvn24.pl
 
18 września 1993 r. ostatni żołnierze rosyjscy wyjechali z warszawskiego Dworca Wschodniego do Rosji. W Polsce pozostała tylko misja wojskowa w liczbie około 30 żołnierzy, która później nadzorowała tranzyt wojsk rosyjskich z Niemiec do Rosji. (http://www.tvn24.pl
 
12 października 1990 podpisano w Bonn Umowę pomiędzy ZSRR a RFN o warunkach czasowego pobytu i planowego wycofania wojsk radzieckich z terytorium RFN.  
 
Wycofanie ZGW rozpoczęto od 20 Armii. Dywizje tej armii po wycofaniu zostały rozformowane. Koszt wycofania Grupy wynosił 15 mld marek zachodnioniemieckich (bez strat ekologicznych). Ok 7 mld marek było przeznaczone na budownictwo mieszkań dla kadry na terenie Białorusi i Ukrainy. Koszty wycofania pokrył rząd RFN. Dowódca ZGW gen. M. Burłakow przedstawił rządowi RFN rachunek w wysokości 10,5 mld marek za mienie wybudowane w Niemczech. Żądanie to zostało rozliczone na drodze dyplomatycznej i zaliczone w poczet odszkodowań za szkody wyrządzone przez wojska Grupy w środowisku naturalnym na byłym terenie NRD.https://pl.wikipedia.org/wiki/Grupa_Wojsk_Rad(...)ich_w_Niemczech 
 
Leszno niech choć w czynie pomnik rozbierze. 
Ci co polegli już i tak na cmentarzu .
80. Dodane przez żołnierzyk, w dniu - 20-11-2017 17:36
tak się zastanawia dlaczego nie którzy rajcy naszego miasta Leszno nie zgłosili takiego wniosku 40 lat temu.Teraz są bohaterami?
81. Dodane przez Do 76, w dniu - 20-11-2017 17:37
Taka już jest wojna uwierz mi alianci robili to samo
reklama
82. Dodane przez Wacek, w dniu - 20-11-2017 22:00
Jeżeli mówiąc to pan Szczot myśli o sobie, to się zgadzam. !
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Sprzedam dom w wyjąt... Leszno 2000000
Hala z częścią biuro... Leszno 10600
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj