Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
29
Marca 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Wiktoryn, Helmut,
Bertold, Cyryl,
Eustachy
Do końca roku 277 dni.
Start arrow Leszno arrow Historia o nich już nie milczy

Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych w Lesznie

Historia o nich już nie milczy

01.03.2018. Radio Elka, Jarek Adamek

(fot. Jarek Adamek)
Leszno pamięta o Żołnierzach Wyklętych i oddaje im należy hołd – mówił wiceprezydent Piotr Jóźwiak podczas obchodów Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Główna uroczystość odbyła się na ul. Poniatowskiego, gdzie od czterech lat stoi pomnik żołnierzy podziemia niepodległościowego.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Obchody Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych rozpoczęły się już o 8.00 mszą w leszczyńskiej Bazylice św. Mikołaja. Godzinę później w Zespole Szkół nr 4 odbył się wykład Marcina Podemskiego z poznańskiego oddziału IPN poświęcony polskiemu podziemiu niepodległościowemu w latach 1944-56. Główna
uroczystość miała miejsce w samo południe pod pomnikiem Żołnierzy Wyklętych przy ul. Poniatowskiego.

Wiceprezydent Piotr Jóźwiak przypomniał, że obchody święta mają bardzo krótką historię - zostało ono ustanowione dopiero siedem lat temu. -Także dziś niejednokrotnie różne osoby mówią o Wyklętych jako bandytach - mówił - takie poglądy i twierdzenia nie poparte żadną racją muszą być wykluczane z dyskursu publicznego.

Uroczystości towarzyszyła krótka część artystyczna w wykonaniu uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych, którzy na co dzień opiekują się pomnikiem. Na koniec złożono wiązanki kwiatów i zapalono znicze.

Ciąg dalszy obchodów zaplanowano na najbliższy weekend - w sobotę 3 marca Towarzystwo Gimnastyczne Sokół organizuje turniej strzelecki w Rydzynie, a o 18.00 w Miejskiej Bibliotece Publicznej odbędzie się spotkanie z historykiem Tadeuszem Płużańskim i koncert piosenek patriotycznych w wykonaniu Przemysława Maćkowiaka. W niedzielę 4 marca w samo południe spod pomnika przy ul. Poniatowskiego wyruszy Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych „Tropem wilczym”.

 
Komentarze (89)
1. Dodane przez Sandro Ramirez, w dniu - 01-03-2018 13:45
Pomylenie z poplątaniem. Uroczystości na cześć bandytów w stylu Burego i Łupaszki to upadek człowieczeństwa.
2. Dodane przez Czytelnik, w dniu - 01-03-2018 13:58
nie poparte żadną racją?? że co???? Przekażcie Józwiakowi żeby poczytał o wyklętych, a najlepiej odwiedził miejsca i tych co przeżyli niech mu opowiedzą o nich, co potrafili robić ci żołnierze wyklęci, wyklęci ale społecznie. Chowający się po lasach kryminaliści w mundurach.
3. Dodane przez ZENEK, w dniu - 01-03-2018 14:14
Niedobrze się juĹź człowiekowi robi, kiedy znowu o tym słyszy. 
Pamiętajcie o zmarłych i poległych, ale zacznijcie w końcu myśleć o żyjących.
4. Dodane przez pamiętajmy tez o ofiarach, w dniu - 01-03-2018 14:40
Romuald Rajs, pseudonim "Bury", wymieniany jest jako jeden z tzw. "Żołnierzy Wyklętych". Mieszkańcy wsi w okolicach Bielska Podlaskiego wspominają go jako mordercę, który zabił ponad 100 cywilów, w tym kobiety, dzieci i osoby starsze ( Zaleszany, Szpaki, Wólka Wygonowska, Zanie, Końcowizna)
5. Dodane przez ben, w dniu - 01-03-2018 14:41
187 dzieci zginęło z rąk żołnierzy wyklętych w latach 1944-1948, według szacunku historyków, w tym również z IPN-u, oddział Burego dopuszczał się również czynów mających znamiona ludobójstwa, co oficjalnie stwierdził IPN. Jak te fakty mają się do Pana słów p.Jóźwiak?
6. Dodane przez Archanioł, w dniu - 01-03-2018 14:46
Nazwa zmienia się tylko w zależności od potrzeb politycznych i strony, która się o nich wyraża. Ci sami to zawsze dla jednych bohaterowie, dla strony przeciwnej bandyci.
7. Dodane przez darth, w dniu - 01-03-2018 15:00
Już wkrótce Pan Jóźwiak będzie wykluczony z życia publicznego, poczekajmy na wybory ...
8. Dodane przez xxxx, w dniu - 01-03-2018 15:05
CZEŚĆ I CHWAŁA BOHATEROM !
9. Dodane przez tomek, w dniu - 01-03-2018 15:09
Na szczęście komunistom z komentarzy wyżej nie zostało nic więcej niż tylko płacz w internecie. Wasz czas już dobiegł końca.
10. Dodane przez Leon, w dniu - 01-03-2018 15:13
Z akt IPN: Około godziny 14.00 15.00 mieszkańcy wsi zostali powiadomieni przez wyznaczonych członków oddziału o konieczności przybycia na zebranie do domu Dymitra Sacharczuka. Po zgromadzeniu w tym domu mieszkańców wywołano na zewnątrz Piotra Demianiuka 16 letniego syna sołtysa Łukasza Demianiuka oraz mieszkańca sąsiedniej wsi Suchowolce Aleksandra Zielinko. Na podwórku obaj zostali zastrzeleni. Do domu, gdzie zgromadzono mieszkańców wszedł oficer dowódca, którym najpewniej był R. Rajs Bury. Po oddaniu strzału z pistoletu do góry, co uciszyło zebranych, oznajmił im, że przestaną istnieć, a wieś zostanie spalona. Po opuszczeniu pomieszczenia przez dowódcę drzwi zostały zamknięte. Następnie podpalono słomianą strzechę. Płonący budynek obstawiła część uzbrojonych członków oddziału. Mieszkańcy podjęli próbę ucieczki z domu przez drzwi i okna znajdujące się z jego drugiej strony od podwórza. 
Ta uroczystość przy pomniku to przewrotność losu....
11. Dodane przez Janko Valski, w dniu - 01-03-2018 15:15
Jak widać po komentarzach, za mało wytłukli tej czerwonej hołoty. CHWAŁA BOHATEROM!
reklama
12. Dodane przez peterpan, w dniu - 01-03-2018 15:20
...nie poparte racjami ....o ludobójstwach mówi nawet Pisowski IPN. Bo prawda nie jest ani czarna ani biała . ale teraz " słuszna linię ma nasz władza" nieprawdaż????
13. Dodane przez różna osoba, w dniu - 01-03-2018 15:21
Fragment artykułu 
 
Dla ludzi zamieszkujących tereny mające być trasą marszu "Wilczym Śladem" najistotniejsza jest działalność Burego w obrębie ich małych ojczyzn na niej się zatem skupimy. To właśnie tu oddział PAS NZW dowodzony przez kpt. Romualda Rajsa w dniach 29,31.01 1946 oraz 02.02.1946 spalił pięć wsi byłego powiatu Bielsk Podlaski (Zanie, Zaleszany, Końcowizna, Szpaki, Wólka Wyganowska) zabijając w okrutny sposób 82 osoby w tym kobiety, dzieci i starców, które spalono w zamkniętych budynkach. 
 
Także w styczniu 1946 roku, oddział Burego zatrzymał we wsi Łozice 40 chłopów wysłanych przez sołtysów na tzw. szarwark czyli roboty na rzecz gminy. Zatrzymanych wraz z podwodami i końmi zmuszono, by zawieźli oddział Burego do Hajnówki a następnie do Zaleszan, gdzie mieszkańców stłoczono w jednym domu a następnie podpalono go. Po wykonaniu zadania pozostałych 30 furmanów zamordowano w miejscowości Puchały Stare. 
 
Dla oszczędności amunicji mordowano nieszczęśników obuchami siekier, strzelając wyłącznie do uciekających lub dobijając rannych. Dodać należy, że jedyną winą ofiar było to, że wszyscy oni byli prawosławni (jak większość zamieszkujących tamte tereny) i w znaczącej części narodowości białoruskiej. 
 
Prowadzący w tej sprawie śledztwo białostocki IPN, zakończył je 30 czerwca 2005 roku uznaniem Burego winnym zbrodni ludobójstwa, który to wyrok podtrzymał orzeczeniem z dnia 18.11.2005 Sąd Okręgowy z Białymstoku.
14. Dodane przez nuda veritas, w dniu - 01-03-2018 15:22
Nr 1 - 6: Macie całkowitą rację! Jak można czcić i robić (poza wyjątkami, np. Witold Pilecki) bohaterów z tej dziczy. Zawdzięczać również ex Prezydentowi B. Komorowskiego oraz parlamentarzystom z kadencji 2007 - 2011, w tym posłowie SLD, że dzisiaj mamy takie kuriozalne święto. Ci Łupaszki, Ognie i inni gangsterzy zasługują na wieczne potępienie i pozbawienie czci, a nie na gloryfikację. WSTYD I HAŃBA!
15. Dodane przez PIOTR WOJTECKI, w dniu - 01-03-2018 15:23
chciałbym aby taka oprawę miała rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego.....
16. Dodane przez Piechur, w dniu - 01-03-2018 15:31
Cześć i Chwała Bohaterom. 
Powyżej komentującym potomkom UB,MO,NKWD pozostaje już tylko plucie na ciała poległych - do niczego więcej na szczęście nie są już zdolni.
17. Dodane przez Leon, w dniu - 01-03-2018 15:34
Chwała Bohaterom? Owszem byli tacy bohaterzy jak rotmistrz Pilecki. Jednak część z tych wyklętych to zbrodniarze, którzy nadal powinni być wyklęci. Zamiast wykrzykiwać puste słowa "chwała bohaterom" czas zapoznać się z historią.
18. Dodane przez syn powstańca i żołnierza z pod Lenino, w dniu - 01-03-2018 15:50
Teraz o żołnierzach, którzy walczyli i ustanawiali granice na Odrze i Nysie i zawiesili sztandar w Berlinie, to teraz ich można nayzwywać Zołnierzami wyklętymi przez obecnych rządzących. Chwała żołnierzom I i II armii Wojska Polskiego oraz Ludowego Wojska Polskiego.Tym wszystkim, którzy w chwilach tragicznych nie zawahali się stanąć do walki. Oni nie uciekli do zdrajców z zachodu Francji i Anglii, którzy po dziś dzień mają nas głęboko gdzieś i wówczas też mieli. Sprzedali Polskę najpierw Hitlerowi a potem Stalinowi dla własnych interesów.Dziś potępiacie chłopaków żołnierzy, którzy Bogu ducha winni przelewali krew. Chwała ich na zawsze pozostanie w pamięci w większości narodu.
19. Dodane przez do11, w dniu - 01-03-2018 15:56
(...)co ty wiesz o zyciu.Mamusia daje jeść ojciec daje kieszonkowe .Żyjesz od imprezki do imprezki.Jak byś zobaczył nachlanego z karabinem gotowym do strzału to byś portki miał pełne swojego(...)
20. Dodane przez jozef, w dniu - 01-03-2018 16:49
mam cichą nadzieję, że przyjdzie w końcu taki czas, że bandyta będzie nazwany bandytą i nic nie pomoże gloryfikowanie(...)
21. Dodane przez Felek, w dniu - 01-03-2018 16:49
Ale to fajnie, że komunistyczni zdrajcy i ich pomioty mogą teraz co najwyżej napisać jakiś kłamliwy komentarz i tylko pięści zaciskają ze złości bo już nikomu nie mogą zrobić krzywdy.
22. Dodane przez REX, w dniu - 01-03-2018 16:51
NAZAWSZE ZOSTANA BANDYTAMI ,WYJATKI BYLI JAK PILECKI,AKOWCY Z OKRESU OKUPACJI A RESZTA TO MALE BANDZIORI,MPOWOJENNI SZABROWNICY Z BRONIA ,
23. Dodane przez Cod okropnego, w dniu - 01-03-2018 16:58
Cos okropnego. Kaczynski niszczy wszystko co było i tworzy nowych bohaterow. Na siłe. Niszczy wszystkie poprzednie i obecne autorytety. Chce dac poczatek nowemu spoleczenstwu, chce stworzyc nowego Polaka. Zeby to sie stało musi poszukac nowych bohatetow na ktorych mozna stworzyc nowa ideologie i nowego Polaka. Zauwazcie kim ten kaczynski sie otacza. Zadnych, ale to zadnych autorytetow. Zadne szanowane nazwisko w Polsce nie popiera kaczynskiego. Cala jego partia i osobiste otoczenie to ludzie bez zadnych odiagniec ktorzy po tylu latach wreszcie dopchali sie do wladzy i teraz korzystaja na calego. Tak pazernych politikow Polska jeszcze nie miala po 89 roku. Posłuchajcie wywiadow jakich udzielaja. To jest albo totalnie głupie albo totalne lamie wody. Przyłebska zostaje czlowiekim wolnosci. To juz nie jest nawet smieszne. Angielski dziennikarz ktory przebywa w Polsce jako korespondent powiedział ze w demokratycznym panstwie to jest nie do pojecia aby prezes trybunalu konstytucyjnego odbierał nagrode od gazety sponsorowanej orzez czlonka tej samej partii a na laudacji siedzieli tylko przedstawiciele tejze sanej partii. To sa standardy wschodu. I tam nas oni doprowadza. Oni chca aby tutaj bylo jak na bialorusi. Cisza i spokoj i raczej biednie. . Zascianek. Wiocha gdzie nic sie nie dzieje co moze im preszkodzic w ich pazernosci. Jesli normalni Polacy nic ztym nie zrobimy to bedziemy te bialorus tu mieli. Pisowcy tego nie rozumieja i nic ale to nic nie przekona ich ze nie maja racji. Dla nich europa to wrog bo wszyscy wtracaja sie w nasze sprawy no a przeciez jak tak mozna. Dumny Polak przeciez nie moze na to pozwolic aby Niemiec, Francuz atym bardziej Zyd zwracal nam uwage. Skłocili nas z calym zachodnim swiatem w ramach tzw. Wstawania z kolan. Ale jaka korzysc my z tego sklocenia bedziemy miec? Swiety spokoj od wszystkich. Bialorus.
24. Dodane przez remi, w dniu - 01-03-2018 17:18
Uczono mnie w szkole, że "żołnierze wyklęci" to bandyci, teraz o dziwo są bohaterami, więc stwierdzam, że historia zmienną jest.
25. Dodane przez Ryszard, w dniu - 01-03-2018 17:25
A z kim oni walczyli? Z nauczycielami w wioskach, sołtysami, milicją czy z Armią Radziecką?
26. Dodane przez zibii, w dniu - 01-03-2018 18:03
www.polskaniezwykla.pl : ... : zabytki: miejsca pamięci i pomniki 
750 × 562 - W Radomicku, na ścianie kościoła św. Jana Chrzciciela znajduje się tablica pamiątkowa poświęcona kapitanowi Tadeuszowi Zajączkowi "Szaremu". Ufundowana została 30 czerwca 1996 roku. Kapitan Tadeusz Zajączek pseudonim "Szary urodził się 10 grudnia 1913 roku. Walczył w wojnie obronnej Polski w 1939 roku.Remi- mnie też w szkole tak uczono ale moi Rodzice i naoczni świadkowie mówili co innego prawdę ...Byłem świadkiem w czasie wmurowania tej pamiątkowej tablicy i spotkałem rozmawiając z przyjezdnymi z prawie całego kraju przyjaciółmi walczącymi pod przewodnictwem dzielnego żołnierza o taką Polskę jaką mamy teraz.Te niepochlebne opinie o żołnierzach wyklętych to wyrażają ci którym za komunę wiodło się bardzo dobrze a teraz spotkała ich kara bo obniżyli im emerytury..
27. Dodane przez zibii, w dniu - 01-03-2018 18:33
Chciałbym powiedzieć tym co tak potępiają Żołnierzy Wyklętych aby mniej oglądali tefałeny a też popatrzyli na tv polską na przykład ostatnio emitowany spektakl o śp.Sędzikównie jest tam pokazane jak wasi bohaterowie znęcali się i zamordowali bezbronną sanitariuszkę...
28. Dodane przez Trochę wiedzy ...., w dniu - 01-03-2018 18:37
Negatywnie piszący... Tak wyglądało głosowanie nad przyjęciem w całości projektu ustawy o ustanowieniu Narodowego Dnia Pamięci ˝Żołnierzy Wyklętych˝, w brzmieniu proponowanym przez Komisję Kultury i Środków Przekazu  
Głosowało - 417 Za - 406 Przeciw - 8 Wstrzymało się - 3 Nie głosowało - 43  
 
Klub/Koło:  
Głosowało: PO: Za 191 Przeciw 5; PiS: Za 131 Przeciw 0/; SLD: Za 31 Przeciw 1 Wstrzymało się 3; PSL: Za 26;  
PJN: 16 Za; niez.: Za 5, Przeciw 2; SDPL: 4 Za, DKP_SD: 2 ZA.... Tak wyglądały wyniki głosowania w Sejmie RP w 2011 r.  
 
http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/2854.htm
29. Dodane przez debil.lenin, w dniu - 01-03-2018 19:39
Zdradzieckie(...)wyzywają Żołnierzy Wyklętych od bandytów !!! 
SKANDAL !!! 
To powinno być ścigane i karane !!!
30. Dodane przez Marian J. Paździoch, w dniu - 01-03-2018 19:40
"Kto rządzi przeszłością, w tego rękach jest przyszłość; kto rządzi teraźniejszością, w tego rękach jest przeszłość" 
George Orwell - 1984 
Niestety nadal aktualne.
31. Dodane przez Łoj, w dniu - 01-03-2018 19:45
Po raz 8 obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Panie Jóźwiak... ,trochę głupio wyszło.
32. Dodane przez paragraf12, w dniu - 01-03-2018 19:49
ze mną z tobą z każdym
33. Dodane przez Olek., w dniu - 01-03-2018 19:55
A prawdziwy Bóg (jeśli istnieje), patrzy zza tych chmur i się chichra na Polskę PISowców, czasami łypnie okiem na Polskę lokalną i się jeszcze bardziej chichra kiedy widzi w takim Lesznie przewodniczącego RM i wice(...) prezydenta
34. Dodane przez xx, w dniu - 01-03-2018 19:57
A kiedy będzie Dzień Niewinnych Ofiar Żołnierzy Przeklętych?
35. Dodane przez paragraf12, w dniu - 01-03-2018 20:15
ja gdy na niego patrzę to też mi się chce chichrać ale z bardziej z politowania
36. Dodane przez Tadeusz, w dniu - 01-03-2018 20:25
Nie godzi się żołnierzy którzy nie wykonali rozkazu nazywać żołnierzami. 
Nie godzi się bandytów w mundurach nazywać bohaterami. 
Hańbą jest, iż premier polskiego rządu oddaje hołd bandytom z brygady świętokrzyskiej. 
Nie pomogą tu żadne zaklęcia dzisiejszych oszołomów nazywających ich bohaterami a tych piszących prawdę, także tu - "czerwoną chołotą".  
Są dokumenty, opracowania rzetelnych historyków, żyją jeszcze świadkowie zbrodni dokonanych przez podziemie powojenne, któremu mało było okrucieństw wojny, bezmyślnie i w oderwaniu od rzeczywistości 19945 roku, modlili się o następną.  
Nie chcemy takich "bohaterów"!
37. Dodane przez ja, w dniu - 01-03-2018 20:47
Do kom. 14. A co Pilecki ma wspólnego z Wyklętymi??? Tzw. Wyklęci to była mała część ludzi z polskiego podziemia, którzy wbrew rozkazom postanowili zostać w lesie i dalej walczyć tym razem z czerwonymi. To było głupie, ale z drugiej strony wielu z nich nie miało po prostu do czego wracać, bo w wojnie stracili wszystko i wszystkich. Niektórzy nie złożyli wiec broni bo nie mieli innej alternatywy, inni - bo bądźmy szczerzy, wbrew romantycznym filmom o partyzantach, lata spędzone w lesie deprawowały nawet szlachetnych i życie w normalnych realiach było już nie dla nich. Wśród Wyklętych byli też zwykli bandyci, jak Bury. Pewnie każdy z nich miał swój powód aby zostać w lesie. A 
 
Ale na litość - nie wciągajcie do grona Wyklętych ludzi jak Pilecki. I na litość, droga władzo lokalna - Wyklęci to był zaledwie pierwiastek sił podziemia, których walka z komunistami w zasadzie nie wiele wniosła do dziejów Polski! Jak chcecie upamiętniać ofiary Komunistów, tych naprawdę zapomnianych to mówcie i czcijcie kilkadziesiąt tysięcy Polaków - głównie Ślązaków, zamordowanych w obozach pracy w PRLu. Obóz w Jaworznie, Świętochłowicach i kilkadziesiąt innych. Ich było znacznie więcej niż Wyklętych.
38. Dodane przez Kazimierz, w dniu - 01-03-2018 20:50
Komentarze 17, 18, 23 i 33 są zdecydowanie najciekawsze i najprawdziwsze.
reklama
39. Dodane przez Tomek72, w dniu - 01-03-2018 21:00
Komuna straciła CAŁKOWICIE WIARYGODNOŚĆ, niszcząc dowody, fałszując dowody, wymuszając fałszywe zeznania ... 
 
Szkoda, że niektórzy mają mózgi wyprane komuszą propagandą ...
40. Dodane przez Wielebny, w dniu - 01-03-2018 21:04
Pani Krystyno, Panie Marku. Byliście dla mnie kompasem prawdy, z naciskiem na BYLIŚCIE. Pozdrawiam w waszym zagubieniu. Przemek.
41. Dodane przez Tomek72, w dniu - 01-03-2018 21:06
Kilka słów na temat jak Sowieci razem z kolaborującymi z nimi komunistami i socjalistami fabrykowali dowody ... 
(...) 
 
"...Bardzo mało znane zjawisko występowania i działalności tzw. "band pozorowanych" - specjalnych formacji komunistycznych, które po 1944 roku na konto Żołnierzy Wyklętych (podszywając się pod nich) dokonywały najbardziej ohydnych czynów - morderstw i pacyfikacji. Było ich aż siedem rodzajów..."
42. Dodane przez Dziadzior, w dniu - 01-03-2018 21:12
Patrzę i nie wierzę..... Dziś czci sie bandytów a jednocześnie odbiera emerytury starym, nieraz schorowanym ludziom, którzy przed 1990 rokiem pracujac w sekretariacie lub w biurze paszportowym MSW skrzywdzili co najwyżej upierdliwą muchę. Ten kto chce zabierać emerytom nabyte przez nich już prawa (w tym także stopnie służbowe) niech najpierw udowodni im konkretne winy. Dopóki wszystkich funkcjonariuszy i pracowników służb PRL będzie się traktować jak bandytów tak długo zbrodniarzami winni nazywani być wszyscy wyklęci.
43. Dodane przez do 29, w dniu - 01-03-2018 21:24
... a co to za cenzurowanie, jeżeli pisze się prawdę o zbrodniach komunistów z nadania sowieckiego i nazywa się rzeczy po imieniu ???!!!
44. Dodane przez Dziadzior, w dniu - 01-03-2018 21:46
Do kom.36 . Panie Tadeuszu popieram. Niestety dyskusja internetowa z młodzieżą w wieku delikatnie mówiąc przedpoborowym nie ma tutaj większego sensu. Jedno jest pewne. Zarówno czasy powojenne jak i ostatnie lata funcjonowania PRL mają prawo oceniać tylko i wyłącznie osoby, które pamiętają jeszcze okres międzywojenny.
45. Dodane przez do 2, w dniu - 01-03-2018 22:23
Szanowny Panie , dyskusja z tym osobnikiem ,to tak jak ze ślepym o kolorach. Czyli bez sensu.
46. Dodane przez Tomek72, w dniu - 01-03-2018 23:31
.
47. Dodane przez 2345, w dniu - 01-03-2018 23:59
Zamiast tutaj wykrzykiwać na siebie, lepiej idźcie na wybory i odsuńcie PiS od władzy... Chyba,ze te 500 zł jest dla Was ważniejsze...
48. Dodane przez do kom. 17, w dniu - 02-03-2018 08:16
dokładnie zapoznaj się sam/a z historią a później oceniaj. To były bardzo ciężkie czasy. Ludzie musieli dokonywać dramatycznych wyborów. Łatwo jest osądzać teraz z ciepłych kapci i fotela. CZEŚC I CHWAŁA BOHATEROM, którzy byli niezłomni i walczyli o wolną i niepodległa Ojczyznę
49. Dodane przez Ania, w dniu - 02-03-2018 09:19
Uważam, że to byli przede wszystkim ludzie uwikłani w historię, postaci tragiczne, często rozdarte; ludzie często bardzo młodzi. Trudno oddzielić bohaterów od zbrodniarzy, bo i tacy przecież byli. Pamiętajmy, jakie to były czasy i proponuję: "ciszej nad tą trumną"
50. Dodane przez Leon do kom. 48, w dniu - 02-03-2018 09:37
Historią zajmuję się na co dzień i dlatego dla mnie ważne są fakty. Zbrodniarz "Bury", który wymordował wsie miał faktycznie dramatyczny wybór, które dzieci rozstrzelać a które spalić! O jakich Ty myślisz dramatycznych ówczesnych wyborach? Wtedy na tych ziemiach to jego właśnie ofiary miały prawdziwe, dramatyczne wybory, min jak ratować swoich najbliższych przed zagładą dokonywaną przez nazywanego dzisiaj "wyklętego" zwyrodnialca Burego. Do dalszej dyskusji proponuje zapoznać się z aktami i wyrokami IPN, które są ogólnodostępne.
51. Dodane przez MG, w dniu - 02-03-2018 09:37
Kiedy wyrok w sprawie lustracyjnej radnego Rady Miejskiej Leszna uczestnika tych uroczystości?
52. Dodane przez krisgonz, w dniu - 02-03-2018 10:21
niech powstanie pomnik "przeklętych" w Lesznie, zobaczymy gdzie będzie więcej kwiatów! chore społeczeństwo!!! najchętniej bym wyemigrował byle gdzie ,zeby tylko z daleka od tej polityki
53. Dodane przez xomi, w dniu - 02-03-2018 10:21
Dzięki Wyklętym mamy mniej zdradzieckich komunistów.... ale i tak jeszcze o wiele za dużo, Gdyby tak mogli powstać... a tak po za tym pochwał się nie spodziewałem ponieważ nasz region aż kipi i przesiąk od czerwonych ale jeszcze trochę....
54. Dodane przez xyz, w dniu - 02-03-2018 10:25
Przyzwoitym trzeba być w każdych czasach. Podobno warto
55. Dodane przez POL, w dniu - 02-03-2018 11:39
OCZYWIŚCIE DLA CZERWONYCH BOHATERAMI SĄ TOWARZYSZE Z NKWD, KBW, UB I SB. No ale każdy ma swoich bohaterów - ile niewinnych osób zabili i torturowali ci wasi bohaterowie? Armia czerwona to też wasi bohaterowie? Wyzwalali Polskę - zwłaszcza w 39 - tak?
56. Dodane przez Tomek72, w dniu - 02-03-2018 11:39
W moim komentarzu (46) oprócz obrazka miał pojawić się tekst, że co niektórzy JAK WIDAĆ W KOMENTARZACH zamiast uczyć się historii powielają PRLowską propagandę. 
 
Niemczy napadli na Polskę 1.IX.1939 - Sowieci POMOGLI IM ATAKUJĄC NAS 17.IX.1939. 
 
Polska ZDRADZONA PRZEZ SOJUSZNIKÓW (Francję i Anglię), sprzedana przez USA - II wojnę PRZEGRAŁA !!! 
 
Sowieccy kolaboranci sfałszowali wybory w 1947r. 
 
Okupacja sowiecka trwała do 1989r. 
 
Wraz z nią FAŁSZOWANIE HISTORII, PREPAROWANIE DOWODÓW, NISZCZENIE DOWODÓW, WYMUSZANIE TORTURAMI FAŁSZYWYCH ZEZNAŃ ... 
 
Komuna ZUPEŁNIE STRACIŁA WIARYGODNOŚĆ. 
 
Jak Wy możecie im wierzyć ...  
 
Jak możecie dalej powielać PRLowską propagandę ...
57. Dodane przez do Tdzisiajomek 72,, w dniu - 02-03-2018 13:39
Jak wytłumaczysz ofiarą z rąk wyklętych, a przeklętych przez te ofiary:-dzieci, młodzież, kobiety, starców ???, - co wg ciebie to propaganda PRL???, - czy może ty jesteś postkomunistą, który próbuje się wybielić jak ci co należą do PiS i istnieją w Sejmie reformując swoich postkomunistycznych kolegów-żenada to mało powiedziane. Walka bratobójcza po obaleniu Hitlera na terenach Polski, tj. po 1944 roku to nic innego jak wojna domowa w zdobyciu władzy w kraju przez obie strony, co należy rozliczyć zbrodniarzy tej bratobójczej wojnie bez względu czy to był: AK, AL, Wyklęty, Cichociemny czy nawet sam "Świety"- !!!!!!!
58. Dodane przez Tomek72, w dniu - 02-03-2018 14:56
"...Władze komunistyczne stosowały przeciwko konspiracji narodowej najbardziej perfidne metody. Jedną z nich była działalność tzw. band pozorowanych, składających się z funkcjonariuszy UB, KBW, rzadziej żołnierzy LWP, którzy udawali prawdziwe oddziały partyzanckie (byli poprzebierani i wyposażeni jak leśni) i w ten sposób prowadzili rozpoznawanie struktur konspiracyjnych. Ich działalność miała obciążać konto podziemia niepodległościowego i przedstawiać je w jak najgorszym świetle w oczach społeczeństwa..." 
 
Proszę poszukać i doczytać ... 
P.S. 
Oczywiście w AK, czy w NSZ czy w końcu w gronie samych wyklętych też ZDARZALI się bandyci czy kolaboranci. 
Ale to był niewielki % całości - która walczyła W DOBREJ WIERZE O WOLNĄ POLSKĘ. 
P.S. 2 
 
W Polsce co roku odnotowuje się ok. 1.000.000 przestępstw - czy z tego powodu będziecie mówić, że Polska to naród przestępców?
59. Dodane przez 5678, w dniu - 02-03-2018 16:18
popieram 2 czytelnik: - wyświęcanie "wyklentych" na zasadzie zaklęć "nie poparte żadną racją muszą być wykluczane z dyskursu publicznego". 
Sam fakt strzelania do władzy, która się nie podoba (części tubylców) nie upoważnia do stawiania "wyklentych" za wzorce moralne. 
Pan vice- dziś też części ludzi się nie podoba! Z całości upoważnionych, zostaliście wybrani niewielkim procentem głośów, milcząca większość na was nie głosowała. Ale nikt nie jest upoważniony, żeby napadać na urzędy jak to robili "wyklenci" (no bo coś jednak robili?). 
Ówczesna władza z Moskwy nie przyjechała, tworzyli ją miejscowi ludzie. A w Polsce, na przestrzeni wieków, władza obrana przestaje się podobać (czasami trochę to trwa).  
Wasza władza też wieczna nie jest, wiecie o tym!
60. Dodane przez 5678, w dniu - 02-03-2018 16:44
Tomek 72 - "bandy pozorowane" nasłuchałeś się Żebrowskiego na etacie IPNu?
61. Dodane przez Tomek72, w dniu - 02-03-2018 18:14
O "bandach pozorowanych" wiem od wielu lat, ale fajnie że teraz pojawia się więcej materiałów na ten temat w tym z archiwów sowieckich czy UB. 
Czym innym jest to co dokumentowali "sami sobie" a czym innym to co rozpowszechniali i jak widać ICH NASTĘPCY rozpowszechniają dalej ... 
 
Ja nikogo nie wybielam, napisałem to w kom 58. 
Piszesz o "...Sam fakt strzelania do władzy, która się nie podoba (części tubylców) nie upoważnia do stawiania "wyklentych" za wzorce moralne..." 
 
To była wojna z okupantem Polski - nie wojna domowa jak chcą niektórzy... 
 
Pisałem ale jeszcze raz napiszę Niemcy i Sowieci napadli na Polskę w 1939r, okupacja nie skończyła się w 1945.  
 
Tak jak sfałszowali wybory w 1947r (nawiasem mówiąc czy koalicja Blok Demokratyczny (PPR, PPS, SL, SD) z niczym się Wam nie kojarzy?) - Tak jak sfałszowali wybory w 1947r tak fałszowali historię, dowody i procesy. 
 
A bandy pozorowane były TYLKO JEDNĄ Z WYRAFINOWANYCH METOD. 
 
Powiem Ci tyle, ja w szkole zostałem wyrzucony z lekcji historii a rodzice wezwani do szkoły po tym jak powiedziałem że 17.IX.1939 sowieci wbili nam nóż w plecy - byłem wtedy młodym chłopcem. A obowiązująca wersja historii była wtedy inna niż teraz. 
 
O Katyniu też nas uczyli, że to Niemcy... tam zginął brat mojego dziadka. Więc znowu wiedzieliśmy dużo wcześniej niż inni kiedy przestały przychodzić listy... 
 
PRL założony jest na kłamstwie, oszustwie i zbrodni - to nie była wolna Polska.
62. Dodane przez Tomek72, w dniu - 02-03-2018 18:20
PRL założony jest na kłamstwie, fałszerstwie i terroryzmie. 
To nie była wolna Polska
63. Dodane przez Tomek72, w dniu - 02-03-2018 18:25
PRL założony jest na kłamstwie, fałszerstwie i terroryzmie. 
To nie była wolna Polska
reklama
64. Dodane przez Tomek72, w dniu - 02-03-2018 19:22
Znów chochlik? 
Czy czenzura Elki - bo już się gubię. 
 
Pytałem czytelnika 5678 czy dla niego większym autorytetem jest IPN czy Bierut (agent NKWD) i jego służby (nie tylko te propagandowe). 
 
Bo on (albo ona) pisze "...Ówczesna władza z Moskwy nie przyjechała..." 
 
A ja na to: 
 
Bolesław Bierut[a], właściwie Bolesław Biernacki[5] (ur. 18 kwietnia 1892[b] w Rurach Brygidkowskich[c][d], zm. 12 marca 1956 w Moskwie) polski polityk, działacz komunistyczny, agent NKWD[6], Przewodniczący Krajowej Rady Narodowej (1944), prezydent KRN i zastępujący Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (194447), prezydent RP w latach 19471952 (wybrany przez Sejm RP po sfałszowanych wyborach parlamentarnych 1947), przywódca PZPR (od 1948 jako sekretarz generalny, a od 17 marca 1954 I sekretarz KC), prezes Rady Ministrów PRL od 1952, poseł do KRN, na Sejm Ustawodawczy i na Sejm PRL I kadencji, członek Komisji Wojskowej Biura Politycznego KC PZPR nadzorującej Wojsko Polskie od maja 1949[7]. 
 
Bez tego komentarza zdjęcie Bieruta w tym artykule jest bez sensu - więc proszę o to uzupełnienie lub skasowanie postu ze zdjęciem.
65. Dodane przez Do tomek72, w dniu - 02-03-2018 19:38
Przypuszczam ze potrzebujesz jakies 30 lat zebys oprzytomnial i zrozumial ze swiat nie jest czarno bialy jak ty to widzisz. Za te 30 lat bedziesz musial tlumaczyc mlodszym od siebie dlaczego byles taki jak jestes teraz i mogles sie przyczynic ze Putin sie cieszy bo mu pomagasz. Oczywiscie ty nic nie zrozumiesz tego co tutaj pisze a o mnie napiszesz ze jestem bylym ubekiem tudziez lewakiem. Nic z tych rzeczy. Popierajc pis idziesz na reke Putinowi. I to jest ten caly paradoks ktory wy pisowcy dumni Polacy wstajacy z kolan fundujecie calej Polsce. Oczywiscie ze PRL zalozony był na klamstwie, i twoi koledzy robia teraz to samo. Nie widzisz tego? Nie widzisz jak oni szukaja nowych bohaterow aby na nowo ulozyc historie pod siebie i wychodowac nowych obywateli. Czy nie przypomina ci to wlasnie poczatku PRL albo niemcy w 1933 r? A czy tynierozumiesz tez tego ze nie ma uczcciwych politykow i ci twoi koledzy z pisu ciebie tez zawioda? Nie widzisz ze to oni to dopiero jest dojna zmiana.Podczas wyborów zawsze trzeba wybierac mniejsze zło. Pis niejest mniejszym złem. Pis jest złem. Oni potrzebuja takich jak ty zeby mogli tutaj robic co chca. Pis to nie jest partia demokratyczna. Łudzisz sie. Nieswiadomnie wyprowadzasz twoj i moj kraj na wschod.
66. Dodane przez Tomek72, w dniu - 02-03-2018 20:37
do kom 65 - 02-03-2018 19:38 po pierwsze przedstaw się proszę choć pod jakimś pseudonimem bo nie wiem jak się mam do Ciebie zwracać.  
 
Po 2 co ma PiS do żołnierzy wyklętych poza faktem, że próbuje przywrócić o nich pamięć? I ODKŁAMAĆ historię zakłamaną przez PRLowską propagandę? 
 
Ja o żołnierzach wyklętych a już na pewno o bandach pozorowanych wiedziałem zanim powstał nie tylko PiS ale i wcześniejsze PC. Choć wtedy nie wiedziałem, że to byli "żołnierze wyklęci" a jedynie antykomunistyczne podziemie, które walczyło z okupacją Sowiecką i polskimi kolaborantami ... 
 
Pisałem wyżej, że nie widzę potrzeby wybielania Polskiej historii, a jedynie jej ODKŁAMANIA...  
 
Ja chcę znać historię prawdziwą, nawet jeśli czasem jest niewygodna. I chcę aby takiej historii uczono moje dzieci, bo TYLKO z prawdziwej historii można wyciągać wnioski i uczyć się na błędach. 
 
A co do PiS to w przeciwieństwie do znacznej części PiS - ja nie potępiam wszystkich, którzy przyszli z Armią Czerwoną - bo wielu z nich nie załapało się na Andersa, część uwierzyła w Sowiecką propagandę, cześć wykorzystała okazję aby wyrwać się z Sowieckiej niewoli i walczyć o wolną Polskę... 
 
P.S. - co do jednego jestem pewien Putin dużo bardziej cieszył się z rządów PO / PSL ...
67. Dodane przez Wstyd, w dniu - 02-03-2018 20:54
Gdyby ci panowie czekający po II wojnie na wybuch III wojny światowej zwyciężyli ze swoją wizją Polski dziś w znakomitej większośći bylibyście dziećmi i wnukami bezrolnych chłopów półanalfabetów... 
Skoro nawet uczestnik Powstania Warszawskiego na obchodach rocznicowych nie miał wątpliwości o co naprawdę ci Panowie walczyli i nie wahał się w obecności Prezydenta RP powiedzieć to co nam którzy nie byliśmy świadkami tej historii wyrokować...
68. Dodane przez Leon, w dniu - 02-03-2018 21:03
Do Tomek72: jestem pewien, ze opierasz sie na zmanipulowanych faktach historii. W kółko powtarzasz o kłamliwej komunie itd. Napisze to poraz kolejny, proponuje abys zapoznał sie z aktami IPN a nie opierał sie na notatkach skrajnie prawicowych dziennikarzy. Zero obiektywizmu w Twoich komentarzach
69. Dodane przez Tomek72, w dniu - 02-03-2018 21:50
Leon - zacznijmy od podstaw fałszowania historii. 
Czy wybory w 1947r wyłoniły prosowiecki marionetkowy rząd były sfałszowane czy nie? 
Czy Bierut pierwszy prezydent PRL był agentem NKWD czy nie? 
 
Jak odpowiesz mi na te pytania - porozmawiamy dalej o fałszowaniu polskiej historii
70. Dodane przez nuda veritas, w dniu - 02-03-2018 22:16
67 MASZ RACJĘ! Ci pożyteczni sanacyjni idioci walczyli o dobro i pomyślności Panów i Plebanów. W lansowanej przez prawicę II RP analfabetyzm i nędza były obecne w ogromnej większości społeczeństwa. Nawet wredne hitlerowskie Niemcy były przerażone rozmiarem nędzy i ubóstwa po wkroczeniu w 1939 roku do Polski.
71. Dodane przez Tomek72, w dniu - 02-03-2018 23:07
Oj ta propaganda ...  
"...Walka z analfabetyzmem była jednym z głównych zadań resortu edukacji odrodzonej Polski. POLITYKA ZABORCÓW doprowadziła bowiem do dramatycznie niskiego poziomu edukacji. W 1921 roku aż 33,1 procent obywateli II Rzeczpospolitej było analfabetami..." 
 
"...Działania edukacyjne w II Rzeczpospolitej i walka z analfabetyzmem przynosiły efekty. Już w 1931 roku analfabetami było 23,1 procent obywateli, a tuż przed wybuchem wojny 18 procent..."
72. Dodane przez abc, w dniu - 03-03-2018 00:46
mam do komentatorów jedno pytanie, czy ktoś może mi wymienić z imienia i nazwiska choćby jednego mieszkańca miasta Leszna, który w 1945 r. lub później poszedł walczyć z bronią w ręku z armią czerwoną, UB lub tzw. "ludowym" Wojskiem Polskim ? Dla kogo konkretnie z miasta Leszna ten pomnik i te uroczystości ?
73. Dodane przez Dodane do Tomek 72,, w dniu - 03-03-2018 08:06
Tomek: - zacznijmy od podstaw fałszowania historii>>>: 
Czy powstanie Warszawskie było za zgodą mieszkańców Warszawy, cz tylko garstki Akowców?, - Kto wyzwolił nasz kraj, jak zdradziecka Francja przyjęła na swój teren faszystów i stworzyła z nimi państwo,a tchórzliwych anglików było jedynie stać na ciche wypowiedzenie Hitlerowi wojny bez ruszenia z pomocą Polsce/Polakom???, - czy wszyscy Akowcy, tzw. wyklęci, liczne leśne nieformalne grupy po 1944r mordujące: dzieci, matki, bezbronnych starców i ich rodzin ???,-czym bezbronny chłop zagrażał tzw. wyklętym???, że był przez nich mordowany???, - czym tzw. wyklętym i tej leśnej bandzie zagrażał robotnik przystępujący do odbudowy kraju???, - czym, Ty wyzwolony i Twoja rodzina przez AL i Armię ZSRR ???.
74. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 08:25
do kom 70 nuda veritas: 
piszesz:"...W lansowanej przez prawicę II RP analfabetyzm i nędza były obecne w ogromnej większości społeczeństwa..." 
 
Na kilometr trąci mi ruską propagandą. 
 
Otóż wyobraź sobie, że ten analfabetyzm był skutkiem zaborów i walkę z nim rozpoczęto właśnie w II RP po odzyskaniu niepodległości. 
 
"...Walka z analfabetyzmem była jednym z głównych zadań resortu edukacji odrodzonej Polski. POLITYKA ZABORCÓW doprowadziła bowiem do dramatycznie niskiego poziomu edukacji. W 1921 roku aż 33,1 procent obywateli II Rzeczpospolitej było analfabetami..." 
 
"...Działania edukacyjne w II Rzeczpospolitej i walka z analfabetyzmem przynosiły efekty. Już w 1931 roku analfabetami było 23,1 procent obywateli, a tuż przed wybuchem wojny 18 procent..."
75. Dodane przez Do tomek72, w dniu - 03-03-2018 11:00
W jednym ze swoich komentarzy piszesz ze za PO i PSL było nam blizej do Putina. To juz juz swiadczy o kompletnym braku rozeznania co sie dzieje w polityce. To teraz wlasnie jestemy skłoceni z zachodem co Putinowi jest bardzo na reke. Jak sadzisz czy Polska kaczynskiego weszła by do UE ? Na pewno nie. To wszystko co oni teraz uchwalaja to sa standardy wschodu - Białorusi i Rosji. Taka Polske chcesz ? Jesli tak samo sie orientujesz w kwestii zołnierzy wykletych to nie wiem czy warto czytac twoje teksty.
76. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 11:22
Jeśli ktoś nie przedstawi się choćby pseudonimem - nie będę dyskutował, bo ludzie w jednym wątku potrafią zmieniać pseudonimy i zdanie przeskakując z tematu na temat. 
 
1) Więc zakładam, że sprawę 17.IX - Sowieckiego napadu na Polskę mamy w miarę wyjaśnioną - nie była to bratnia pomoc jak uczono nas na historii w czasach PRL, a wspólna z Niemcami napaść na Polskę i później okupacja Polski. 
To jedno z oszustw założycielskich PRL. 
 
PISZĄC W SKRÓCIE - "na współpracy" z Sowietami Polska ZAWSZE TRACI (nie tylko Polska zresztą). 
Proszę porównać jak wyglądało NRD pod okupacją Sowiecką / Radziecką na jak RFN pod okupacją Aliantów (w strefach Amerykańskiej, Francuskiej czy Brytyjskiej).
77. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 11:45

78. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 12:01

79. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 12:18
4) I teraz na "specjalne życzenie ANONIMA z kom 73 ("...Dodane do Tomek 72,, w dniu - 03-03-2018 08:06 ...") dochodzimy do Powstania Warszawskiego 
Otóż W SKRÓCIE PISZĄC trzeba mieć w pamięci opisane przeze mnie wyżej punkty od 1 do 3 żeby zrozumieć niektóre z przesłanek dot wybuchu PW. 
 
Ale dodam jeszcze, że "...w grudniu 1941 r. ludność Warszawy miała wynosić 1 351 8004 mieszkańców..." 
"...Rok 1942 przyniósł akcję "Reinhardt", której ofiarami padło 310 tys. Warszawskich Żydów..." 
"...Rok 1943 z kolei - powstanie w getcie warszawskim i zagładę 56 tys. osób..." 
"...Oficjalny spis według stanu na 1 marca 1943 r.6 podaje liczbę 1 009 007 mieszkańców Warszawy..." 
dalej 
"...Do momentu wybuchu PW ponad 23 tys. osób wysłano do obozów koncentracyjnych, 32 tys. rozstrzelano w egzekucjach tajnych i jawnych, na roboty przymusowe wywieziono 86 tys..." 
 
To są drogi Anonimie kolejne powody dla których podjęto decyzję o wybuchu PW. 
W prawie każdej rodzinie Warszawy ktoś został rozstrzelany, wywieziony do Obozu Koncentracyjnego (to nie było sanatorium w Ciechocinku), lub w najlepszym razie na roboty przymusowe - czyli "wspierał siłę okupanta"
80. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 12:50

81. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 13:02
7) I dochodzimy do powstania antykomunistycznego 1944, a w końcu i żołnierzy wyklętych 
"...Po przekroczeniu przez Armię Czerwoną w styczniu 1944 granic II Rzeczypospolitej, w odpowiedzi na aresztowania przez NKWD i Smiersz żołnierzy i urzędników Polskiego Państwa Podziemnego, ujawniających się w czasie Akcji Burza, miały miejsce zbrojne wystąpienia części polskiej ludności i oddziałów Armii Krajowej, skierowane przeciw sowieckim siłom okupacyjnym (Armii Czerwonej i formacjom NKWD), zaś od lipca 1944 również przeciw komunistycznej władzy, narzucanej przez ZSRR w postaci PKWN..." 
"...Przez okres PRL temat tych walk był wypaczany, i jeszcze w III Rzeczypospolitej historycy dyskutowali nad tym, czy przedstawiony tu konflikt był powinien być nazwany wojną domową, czy powstaniem antykomunistycznym. Dopiero dostęp do archiwów po 1989 roku i publikacja kilku monumentalnych prac po 1997 roku[9][10][4][11] pozwoliły na obiektywną ocenę charakteru, wielkości i bilansu tego zrywu. Obecnie znacząca większość historyków opowiada się za pojęciem powstanie antykomunistyczne..." 
"...Niektórzy historycy PRL-owscy[26] proponowali nazwanie konfliktu wojną domową[27], jednak spotkało się ono z krytyką ze względu na udział w tym konflikcie potężnej siły zewnętrznej..." 
 
Żołnierze wyklęci mieli niewielki wybór - mogli zginąć w katowniach UB, albo w walce o WOLNĄ POLSKĘ - wolną od Sowieckiej Okupacji.
82. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 14:21
Nie wiem czemu KOLEJNY RAZ pojawiają się same zdjęcia - bez tekstu.  
 
do zdjęcia w kom 77 (03-03-2018 11:45) - miał być tekst: 
 
2) 17.IX - Polskie wojska otrzymały rozkaz Marszałka Śmigłego: ...Sowiety wkroczyły. Nakazuję ogólne wycofanie na Rumunię i Węgry najkrótszymi drogami. Z bolszewikami nie walczyć, chyba w razie natarcia z ich strony lub próby rozbrojenia oddziałów..." 
"...Od momentu uderzenia na Polskę Armia Czerwona dokonywała wielu zbrodni wojennych, mordując jeńców i masakrując ludność cywilną. Ocenia się, że ich ofiarą padło ok. 2,5 tys. żołnierzy polskich i policjantów oraz kilkuset cywilów[29]. Jednocześnie radzieccy dowódcy wojskowi wzywali ludność cywilną do mordów i przemocy, dowódca Frontu Ukraińskiego Armii Czerwonej w jednej z odezw napisał: Bronią, kosami, widłami i siekierami bij swoich odwiecznych wrogów polskich panów..." 
"...Armia Czerwona wzięła do niewoli 250 tysięcy żołnierzy, w tym około 18 tysięcy oficerów, ok. 7 tysięcy żołnierzy poległo lub zginęło po wzięciu do niewoli. W walkach zginęło około 3 tysięcy żołnierzy, ok. 10 tysięcy było rannych..." 
"...Ocenia się, że w latach 1939-1945 doszło, według różnych źródeł, do przymusowego wywiezienia od 550 tysięcy do 1,5 miliona[44] obywateli polskich w głąb ZSRR..." 
 
O zbrodni NA SKALĘ NIESPOTYKANĄ W ŚWIECIE DO TAMTEJ PORY "w Katyniu" (piszę umownie w "w Katyniu" bo nie chcę wchodzić w szczegóły a tak popularnie nazywana jest ta zbrodnia). 
"...Nie udało się do dzisiaj ustalić dokładnej liczby rozstrzelanych. Szacunki mówią o 21'857 zabitych osobach..."
83. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 14:23
do zdjęcia w kom Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 12:01 - miał być tekst: 
3) Teraz trochę o "Polsko-Sowieckiej współpracy" jeszcze przed Powstaniem Warszawskim. 
"...7 lipca 1944 r. Wileńskie Oddziały AK - rozpoczęły próbę oswobodzenia Wilna z rąk okupanta niemieckiego siłami AK i zgodnego z założeniami Burzy..." 
"...Przez kilka dni w mieście trwały zaciekłe walki uliczne z broniącymi się hitlerowcami, w których oddziały AK współdziałały z oddziałami Armii Czerwonej..." 
"...Po zdobyciu Wilna dowództwo sowieckie nakazało żołnierzom AK wyjść z miasta..." 
"...16 lipca płk Krzyżanowski został ponownie zaproszony na spotkanie z gen. Czerniachowskim na podpisanie stosownego porozumienia. Na spotkanie pojechał z szefem sztabu mjr. Teodorem Cetysem. Z tego spotkania oficerowie nie wrócili do oddziałów. Inna grupa oficerów, omawiająca z oficerami sowieckim w miejscowości Bogusze szczegóły wyposażenia dywizji, również została aresztowana i osadzona w więzieniu w Wilnie. Został także aresztowany delegat rządu na okręg wileński i pracownicy delegatury..." 
"...Sowieci urządzili wręcz polowanie na żołnierzy, których schwytano około 5700..." 
"...W całej operacji wileńskiej brało udział około 9 tysięcy żołnierzy AK na terenie okręgu wileńskiego i około 6 tysięcy na terenie okręgu nowogródzkiego..."
84. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 14:26
do zdjęcia w kom 80 (Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 12:50 ) - miał być tekst: 
 
6) Gdyby nie zniszczono Warszawy w PW zniszczyłoby ją długie oblężenie podobnie jak miało to miejsce z Gdańskiem lub Wrocławiem. 
 
Plan utworzenia Festung Warschau Twierdzy Warszawa wykiełkował jeszcze przed rozpoczęciem Powstania. Rozkaz by bronić Warszawy za wszelką cenę, wydany został 27 lipca 1944 roku. 
"On July 27, 1944, Adolf Hitler ordered the Festung Warschau to be created and defended at all cost."  
27 lipca w Warszawie ogłoszono przez uliczne megafony (szczekaczki) zarządzenie gubernatora dystryktu warszawskiego, Ludwiga Fischera. Rozkazywał on, aby następnego dnia 100 tysięcy polskich mężczyzn i kobiet w wieku od 17 do 65 lat stawiło się do pracy przy budowie umocnień nad Wisłą (do obrony przed zbliżającą się Armią Czerwoną). 
Musieliśmy się liczyć z tym, że jeżeli stolica stanie się polem bitwy i walk ulicznych między Niemcami a Sowietami, może ją czekać los Stalingradu mówił gen. Bór Komorowski. 
 
We Wrocławiu nie było powstania - zginęło 170 tysięcy cywilów (na ~650 tysięcy mieszkańców przed wojną). Patrz zdjęcia. 
 
Tak więc oprócz tego co "powszechnie wiadomo" nt PW pamiętajmy, że exterminacja Narodu Polskiego w tym inteligencji nie zaczęła się w Powstaniu Warszawskim,  
zaczełą się w 1939...  
Rękami Niemców i Sowietów 
 
Za zamieszanie przepraszam - nie wiem dlaczego tak się stało. 
Zdjęcja miały być TYLKO ilustracją do teksu.
85. Dodane przez do Tomka 72 Tomasz 39, w dniu - 03-03-2018 15:49
Tomuś jak widać bardzo aktywny jesteś na 81 komentarzy Twoich jest aż 20. Chyba taki jakiś niedowartościowany jesteś bo tak usilnie się z swymi mądrościami produkujesz. Ty chyba tą twoją jedynie słuszną wiedzę musiałeś posiąść na wiele lat przed swoim przyjściem na świat. Morze słów treści nie za wiele! W ocenie faktów historycznych należy się kierować uczciwym obiektywizmem a nie przekonaniami politycznymi. Zacznij chłopie chodzić po ziemi a nie bujać w oparach absurdu. Czyżbyś działał na zlecenie i opłacany był za wierszówkę?
86. Dodane przez Tomek72, w dniu - 03-03-2018 17:30
Do kom 85 Tomasz 39. Piszesz "...Czyżbyś działał na zlecenie i opłacany był za wierszówkę?..." 
 
Nie Proszę Pana - piszę bo komuna kłamała w tej sprawie od 1944r. 
 
Ofiarą tych kłamstw padła też moja rodzina - dlatego mam do tego stosunek osobisty. 
 
Przez te wszystkie pokolenia uczyli (mnie też) - Bracia Rosjanie nam pomogli (już 17.IX.1939) - potem było tylko gorzej ...  
 
I tyle pokoleń łyknęło tą PRLowską propagandę... i widzę, że dalej łyka
87. Dodane przez Do tomek72, w dniu - 03-03-2018 21:15
Nie jestes juz zmeczony? Ty musisz byc młody chłopak pełen szczytnych idei w głowie, kawaler. Ochłon troche. Jesli nie jestes pisowcem to ok, jesli jestes to ...przykre bo sie zmarnujesz. Pozdrawiam.
88. Dodane przez Leon, w dniu - 03-03-2018 21:50
Panie Tomku, wszyscy wiemy, ze komuniści kłamali i fałszowali historie. Moi najbliżsi stracili życie za walkę przeciwko temu ustrojowi. Ale żaden z nich nie mordował ludzi. Swoje opinie opieram na aktach instytutu IPN, który powstał w wolnej i demokratycznej Polsce po 90 roku. IPN zgromadził wystarczająco dowodów, które potwierdzają fakty, ze wśród wyklętych przemycono "wyklętych" którzy byli zbrodniarzami. Pomijam już fakt ich wykształcenia i światopoglądu.
reklama
89. Dodane przez Tomek72, w dniu - 04-03-2018 10:10
do Leon: 
Pisałem w kom 58 - "...W Polsce co roku odnotowuje się ok. 1.000.000 przestępstw - czy z tego powodu będziecie mówić, że Polska to naród przestępców?..." 
 
 
Do żołnieży wyklętych wg różnych szacunków zalicza się 120180 tysięcy. 
Tam też na pewno zdarzali się przestępcy, ale jestem przekonany, że PRZYTŁACZAJĄCA WIĘKSZOŚĆ Z NICH - ZMUSZONA do walki Sowietów i ich polskich kolaborantów nazywających się nawet "demokracją" (patrz kom 62 "Blok demokratyczny" - PPR, PPS, SL, SD). 
 
Wybór mieli pomiędzy śmiercją w katowniach UB, w więzieniach, na szubienicy, od kul Sowietów i kolaborantów a wojną o WOLNĄ POLSKĘ.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dom wolnostojący do ... Dąbcze 549000
Osiedle na zatorzu u... Leszno 499000
Osiedle na zatorzu u... Leszno 499000
Gronowo ul. gronowe ... Leszno 479000
Przestronne mieszkan... Leszno 332037
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj