Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
25
Kwietnia 2024
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Jarosław, Marek,
Wasyl
Do końca roku 250 dni.
Start arrow Leszno arrow Wraca temat pomnika Armii Czerwonej

Wojewoda pyta o rozbiórkę

Wraca temat pomnika Armii Czerwonej

30.01.2019. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. Łukasz Witkowski)
Wojewoda Wielkopolski pyta prezydenta Leszna o usunięcie pomnika wdzięczności Armii Czerwonej znajdującego się u zbiegu ulic Starozamkowej i Lipowej. Przypomina, że jest on niezgodny z prawem.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Temat pomnika wdzięczności Armii Czerwonej ciągnie się już od kilkunastu miesięcy. Opinię na temat konieczności jego usunięcia jako pierwszy wydał w 2017 roku Instytut Pamięci Narodowej w związku z tzw. „ustawą dekomunizacyjną”. Pomnik powstał w 1945 roku, początkowo znajdował się wśród grobów poległych czerwonoarmistów, jednak mogiły po kilku latach zlikwidowano, zaś szczątki
żołnierzy przeniesiono do Rawicza. Pozostał monument opatrzony napisem „Wieczna chwała bohaterom poległym o wolność i niepodległość Związku Radzieckiego i Polski” w językach polskim i rosyjskim. Właśnie ta wymowa pomnika łamie, zdaniem IPNu, ustawowy zapis o zakazie propagowania komunizmu.

W poprzedniej kadencji Rada Miejska zajmowała się tematem kilkakrotnie, nieraz w bardzo gorących dyskusjach, jednak ostatecznie nie wypracowali żadnych decyzji, mimo że ustawa nakładała obowiązek usunięcia pomnika do końca marca 2018 roku. Pod koniec grudnia do Urzędu Miasta Leszna napisał wojewoda, a właściwie reprezentująca go dyrektor Wydziału Kontroli, Prawnego i Nadzoru Beata Eksterowicz-Orzechowska. -Proszę o przekazanie informacji, czy pomnik zostanie przez Miasto Leszno usunięty we własnym zakresie oraz określenie terminu jego usunięcia - czytamy w piśmie adresowanym do prezydenta.

Listem zajęła się Komisja Kultury i Sportu Rady Miejskiej - w głosowaniu za usunięciem opowiedziało się trzech radnych, nikt nie był przeciwny, zaś pięciu wstrzymało się od głosu. W programie czwartkowej sesji Rady Miejskiej nie umieszczono projektu uchwały w tej sprawie. Jak się dowiedzieliśmy w Wydziale Kultury i Sportu ma on trafić na kolejną sesję.

W piśmie wojewody czytamy, że w sytuacji, gdy pomnik nie zostanie rozebrany pomimo wezwania, to decyzję o jego usunięciu wydaje sam wojewoda. Jak dodaje rzecznik wojewody Tomasz Stube w takiej sytuacji kosztami operacji obciążony byłby samorząd.
 
Komentarze (84)
1. Dodane przez cantap, w dniu - 30-01-2019 15:12
3,2,1... Kto pierwszy zacznie bronić pomnika czerwonoarmistów?
2. Dodane przez Wiesiek, w dniu - 30-01-2019 15:19
Pytanie się samo nasuwa ile w tych komisjach Rady Miasta  
jest uśpionych Rosyjskich agentów , Że taki problem od tylu miesięcy już jest ? 
Czy, bardziej pracować się nie chce ? 
Fakt faktem mieszkamy w Kraju komunistycznym na prawach demokracji . 
Czyli burdel jednym słowem . UB i SB nadal robi co chce w tym kraju .
3. Dodane przez BELFER, w dniu - 30-01-2019 15:19
Może p. wojewoda zajmie się pomnikami żołnierzy na poznańskiej cytadeli i w Wolsztynie. Uważam, że nam leszczynianom ten pomnik nie przeszkadza, to co, warszawka będzie nam dyktować co mamy robić. Takie wtrącanie warszawki skutkowało tym, że ul. 23 lutego w Poznaniu została przywrócona. Bo głupota nie może maszerować przed rozumem!!!
4. Dodane przez Henio, w dniu - 30-01-2019 15:26
KODOMITY NA START !!
5. Dodane przez gość, w dniu - 30-01-2019 15:26
A KTO WYZWOLIŁ LESZNO I OKOLICE Z OKUPACJI CHYBA NIE PIS I RYDZYK LUDZIE ODDAJCIE CZEŚĆ LUDZIOM KTÓRZY WALCZYLI O WOLNOŚĆ LESZNA I OKOLIC
6. Dodane przez sweet, w dniu - 30-01-2019 15:27
Pomnik wdzięczności dla Armii Czerwonej jest tożsamy z pomnikiem wdzięczności dla Wehrmachtu - obie armie reprezentowały zbrodnicze kraje. Nie zapominajmy, że ten sam ZSRR który rzekomo wyzwalał ziemie polskie w latach 1944-45, w 1940 r. zamordował tysiące Polaków w Katyniu.
7. Dodane przez p, w dniu - 30-01-2019 15:29
Brońmy tego pomnika jak konstytucji
8. Dodane przez Yahooy, w dniu - 30-01-2019 15:30
Zapytajcie tych ocalałych z Auschwitz, Dachau, czy innych Stuthofów, czy lepiej im było w "polskich" obozach śmierci pod nadzorem niemców i CZY NIE CIESZYLI SIĘ Z WYZWOLENIA PRZEZ CZERWONOARMISTÓW.
9. Dodane przez jozef, w dniu - 30-01-2019 15:57
Ja zacznę!Możecie sikać po nogach, ale prawda jest taka, że gdyby nie ta armia to dziś wielu mędrców, a wojewodą na czele, "wyszło by" przez komin
10. Dodane przez Tomasz, w dniu - 30-01-2019 16:10
Wymieniłbym tablice i po temacie
11. Dodane przez Leśny Władek, w dniu - 30-01-2019 16:22
Jedynym rozsądnym podejściem do powyższego problemu, jest porzucenie radykalnych rozwiązań przez obydwie strony sporu. 
Odcięcie się od sowieckiej narracji jest tu sprawa oczywistą, podobnie zresztą jak kumulowanie wszelkich pozytywów po stronie żołnierzy AK. 
Bez empatycznego spojrzenia i odwołania się do świadomości ówczesnego społeczeństwa, nie jesteśmy dziś w stanie zrozumieć i ocenić historii. 
Społeczeństwo pozbawione środków masowego przekazu , zupełnie w innym czasie i w inny sposób formułowało własną opinię na temat wszelkich wydarzeń. 
Pogląd na dana sprawę wynikał bezpośrednio z miejsca urodzenia i społeczności w której się funkcjonowało a również klasy społecznej której się było przedstawicielem. 
Wielokrotnie osoby nie mające osobistych doświadczeń z danym zaborcom, różniły się stosunkiem emocjonalnym do owego itd. 
Wielu skrzywdzonych przez bestialskich Niemców, często nie zdających sobie sprawy z wymowy agresji sowieckiej na Polskę wstępowało w szeregi Armii Radzieckiej, tym bardziej iż tam nosząc nowy krój niby polskich mundurów czuli się pełną piersią jak symbol nadchodzącego wyzwolenia dla Polski. 
Dziś z szacunku dla tych Polaków, nie powinniśmy o nich zapominać, chociażby z tych samych powodów dla których zapomnieliśmy o bohaterach Niezłomnych, którzy od tych pierwszych różnili się czasami tylko tym , ze wyrośli w innych domach w innym miejscu Polski- jednej Polski. 
wtedy zarówno jedni i drudzy ginęli w przekonaniu o słuszności własnych poglądów, tym bardziej , ze właśnie wtedy nie poglądy były najważniejsze, a walka z Niemcem i chęć przeżycia. Jakże trudno dziś, wczuć się w o czym myśleli nasi przodkowie- jakże im trudno byłoby zrozumieć to, o czym dziś dyskutujemy. 
Nie wszyscy dziś jesteśmy patriotami i nie wszyscy z nich nawet służący w szeregach Armii Radzieckiej nie byli bolszewickimi aparatczykami, a zwykłymi ludźmi w walce ze wspólnym wrogiem. 
Dlatego wraz z likwidacją tego anachronicznego pomnika , należy wznieść nowy symbol ponad podziałami, symbol rozumiejący i wczuwającym się w tło historii tej nowej i tej która była, dla dobra tej która nastąpi.
12. Dodane przez ir, w dniu - 30-01-2019 16:26
a kto poległ za Leszno z dala od swojego kraju i nie jest pochowany w swoim kraju przez rodzinę ?
13. Dodane przez JA, w dniu - 30-01-2019 16:29
Czesc I Pamiec Bohaterom !!!
14. Dodane przez Olek, w dniu - 30-01-2019 16:37
Pomnik należy pozostawić za 10 m-cy nie będzie tego wojewody
reklama
15. Dodane przez Jozef, w dniu - 30-01-2019 16:40
Niedługo wybory zlikwiduje się ipn denne ustawy o będzie normalnie a pomnik ma zostać to historia nikt naszych pomników na wschodzie nie usuwa
16. Dodane przez zcz, w dniu - 30-01-2019 16:43
Gdyby nie komunizm to nie bylo by tego co jest zostawione tam gdzie poprzednio przekladali zas inni mieli a nie dali. Mysle ze oni moga choc nie musza robic i zawsze to samo moze sie wydarzyc. Takze nie ma co sie łudzić ze jest to samo jesli mozna tez inaczej myslec.
17. Dodane przez Prosze bardzo, w dniu - 30-01-2019 16:45
No to niech wojewoda sam przyjedzie i rozbiera pomnik. Zapewne ku uciesze ludu. W Gostyniu powinien jeszcze kosci poleglych wykopywac na gruntach OO Filipinow.Chyba Msze w intencji zmarlych i nie tylko warto odprawiac.....
18. Dodane przez emeryt, w dniu - 30-01-2019 17:16
A dlaczego Wojewodzie przeszkadza ten pomnik.Uszanujmy tych co polegli w wyzwoleniu Leszna.Co mają wspólnego Ci polegli żołnierzy z ustrojem jaki nastąpił teraz juz zaczynamy sprzątać po żołnierzach LWP poległych w czasie II wojny.Ten rząd tylko ceni t/z żołnierzy wyklętych a pozostałych najchętniej nazywa przeklętymi.
19. Dodane przez wiesiek, w dniu - 30-01-2019 17:17
Jakby niemcy zajęli polske  
Emerytury teraz by były po 2000 euro  
A dzięki ruskim mamy rosyjskie ,5 kopiejek i się ciesz :-)
20. Dodane przez Jin, w dniu - 30-01-2019 17:19
Zostawić !!! Dzieci ginęły nie za swój kraj tylko za jakaś obca Polskę!! To tak jakby zlikwidowali polskie pomniki i cmentarze które są za granica np monet casino itp chwała i cześć bohaterom i wyzwoliciela Leszna i Polski
21. Dodane przez leszcz, w dniu - 30-01-2019 17:33
Jak to? Wszyscy wiedzą, że Leszno i okolice wyzwolił premier Morawiecki z rodzoną. Rozkaz wyzwolenia osobiście wydał Marszałek Welki Kaczyński. Tak przynajmniej wierzą mieszkańcy republiki zwanej PISland.
22. Dodane przez marzena też do leszcza, w dniu - 30-01-2019 17:55
najpierw Sowieci napadli razem z Niemcami na Polske ,potem odwrócili się jak zobaczyli ,ze Niemcy wchodzą do ich kraju pogonili ich do Berlina ale wymyślili sobie z Polski zrobić kolonie i tak bylo do 89 roku ciągle płaciliśmy im haracz i utrzymywaliśmy na naszym terenie ich wojsko skończcie z tą wdzięcznością do RUSKA byliśmy niszczeni przez Rosje i Niemcy a potem już przez wiernych niby Polskich komunistów uwazam ,że bylibyśmy bogatszym państwem gdyby nas nie wykorzystali wyzwolenie to jest od 3 lat gdzie nareszcie człowiek łapie prawdziwy oddech wolności ,brzydzę sie 8 latami zarządzanymi przez sprzedawczyków i zdrajców Polskojezycznych rozwalić ten symbol sowiecki jak najszybciej a komu się nie podoba niech studiuje historię ale tą prawdziwa i często opartą na żyjacych jeszcze osobach z tamtych lat
23. Dodane przez Dziadzior, w dniu - 30-01-2019 17:58
POPIopieram Komentarz numer 11. Wreszcie ktoś merytorycznie się wypowiedział.
24. Dodane przez do21, w dniu - 30-01-2019 18:02
Nic głupszego nie mogłeś napisać.
25. Dodane przez TOM., w dniu - 30-01-2019 18:05
Beznadziejny pomnik, ohydne tło, rozebrać i wywieść do gospodarstwa w Grzybowie.
26. Dodane przez Tak nie powinno być, w dniu - 30-01-2019 18:09
Nie rozumiem. Dlaczego usuwamy niewygodne momenty historii? To się stało, to nie zniknie. Zamiast usuwać - edukować. Dać tablicę informacyjną, wyjaśnić, dlaczego pomnik może budzić kontrowersje. Ale nie usuwać.
27. Dodane przez do 21, w dniu - 30-01-2019 18:10
Pisz poprawnie,Leszno wiele przeszło podczas wojny,a inne regiony nawet tego nie doświadczyły! W Lesznie w czasie wojny zbombardowano jeden z najpiękniejszych kościołów w Wlkp.W takim Sosnowcu i Koninie jedyne miasta w polsce gdzie do tej pory obchodzą pochody 1 majowe,komunistyczne miasta,które najbardziej tęsknią za komuną najbardziej 70.000 Konin gdzie wszystko pada dosłownie,region nad przepaścią gospodarczą
28. Dodane przez JERZY, w dniu - 30-01-2019 18:11
Do kom 19 Wiesiek jaki ty jesteś gł..pi.Jak by Niemcy zajeli Polskę to by wygrali wojnę to Polski by nie było a może ciebie też i byś tak głupio nie pisał a POMNIK POWINIEN POZOSTAĆ bo za wyzwolenie Leszna i Polski ginęli zwykli żołnierze a nie politycy.
29. Dodane przez Stolec, w dniu - 30-01-2019 18:18
Zamontować na nim pisuary i po kłopocie.
30. Dodane przez Kwiatek, w dniu - 30-01-2019 18:19
Zmienić napis. Ci co walczyli w Polsce nie robili tego z własnej woli.Musieli iść na Berlin bo inaczej kula od czerwonego UB. Upamiętnić tych co zginęli jako ludzi ale armię czerwoną wykreślić.
31. Dodane przez stach, w dniu - 30-01-2019 18:20
Pomniki i pamięć o żołnierzach, którzy ginęli z dala od swoich rodzin ZOSTAWCIE W SPOKOJU.Choć z perspektywy czasu witać, że niemcy wracają nad Wisłę tylko ,że teraz nie z czołgami a z bankami
32. Dodane przez Zio, w dniu - 30-01-2019 18:22
To jest pomnik historyczny zostawcie go w spokoju.Mało kto pamięta wyzwolenie Leszna.Komu ten pomnik przeszkadza .Tylko zwolennikom PIS
reklama
33. Dodane przez abc, w dniu - 30-01-2019 18:34
Kij ma dwa konce. Jaki lament bedzie jak polskie groby beda znikac na ziemiach rosyjskich. Szanujmy sie wzajemnie-pomnik radzieckich zolnierzy to nie pomnik Stalina tylko tych ktorzy zgineli za nasza wolnosc.
34. Dodane przez Edmund D., w dniu - 30-01-2019 18:49
Najłatwiej PISbohaterom walczyć z pomnikami.Kiedy wpadną na pomysł by rozebrać Zamek Cesarski w Poznaniu - symbol niemieckiego panowania?
35. Dodane przez do 34, w dniu - 30-01-2019 19:24
Bo POzłodzieje zajeci byli napychaniem własnej kabzy niż dekomunizacją lemingu. 
A widziałeś gdzieś w Polsce pomnik wychwalający niemieckich hitlerowców?To wyobraz sobie że stalinizm to to samo . 
Ale skąd to wiedzieć jak całe zycie z partią ...prawda?
36. Dodane przez marek, w dniu - 30-01-2019 19:29
rozebrać pomnik za 17 .09.1939 za ludobójstwo w Katyniu za wprowadzenie wbrew Narodowi obcego systemu za okupację sowiecką do 1989 r.
37. Dodane przez elektron obojętny na sprawę, w dniu - 30-01-2019 19:31
" przez Miasto Leszno usunięty we własnym zakresie " MIASTO NIE MOŻE USUNĄĆ TYLKO MOŻNA ZA ŚRODKI Z BUDŻETU MIASTA DOKONAĆ ROZEBRANIA "oraz określenie terminu jego usunięcia" PO OPRACOWANIU KONCEPCJI NA ZAGOSPODAROWANIE TEGO MIEJSCA.
38. Dodane przez Leon, w dniu - 30-01-2019 20:08
A może na miejscu tego pomnika postawić kolejny Kaczyńskiego. On tak dbał o nasz region.
39. Dodane przez Gość, w dniu - 30-01-2019 20:12
Do kom 3 w Wolsztynie jest cmentarz żołnierz radzieckich
40. Dodane przez Archanioł, w dniu - 30-01-2019 20:15
NAJCIEKAWSZE jest chyba to, dlaczego te godne pożałowania pomysły celebruje w Wydziale Kultury i Sportu? Przecież bezczeszczenie obiektów pamięci to ani nic kulturalnego, ani tym bardziej fair play.  
SMUTNE, że prawdopodobnie aż pięciu radnych posiedziało se przy omawianiu tej sprawy zupełnie po nic.  
OCZYWISTE i niepodważalne, że JUTRO ROCZNICA wyzwolenia Leszna przez żołnierzy Armii Czerwonej (CZEGO NIKT IM NIE ODBIERZE, CHOĆBY NIE WIEM JAK STĘKAŁ I JAKIMI INSTYTUTAMI SIĘ ZASŁANIAŁ).  
A ZASTANAWIAJĄCE kto sięgnie po tę atrakcyjną działeczkę i co tam wybuduje.
41. Dodane przez pomnik jaki jest? czerwony czy w innym kolorze, w dniu - 30-01-2019 20:17
co komu przeszkadza to tylko historia której nie zmienimy nie trzeba ruskich kochać ale faktem jest ze ludzie gnieli bo ktoś im kazał tam być czy trzeba ze wszystkiego robic polityke? nie czcić ale pozostawić jako pomnik minionej epoki
42. Dodane przez rak, w dniu - 30-01-2019 20:31
Proszę radnych przed podjęciem decyzji o odpowiedź na następujące pytania: jaki element pomnika/tablicy jest gloryfikowanie ustroju totalitarnego ? Gdzie w nazwie pomnika lub na tablicy są słowa o wdzięczności ? Jakie czyny czci napis na tablicach ? Czy likwidacja pomnika likwiduje podziały w społeczeństwie czy je umocni ? Dla mnie osobiście jest skwer z pomnikiem to miejsce gdzie mądrzy nauczyciele powinni uczyć naszej prawdziwej i niezakłamanej historii.
43. Dodane przez Pomnik, w dniu - 30-01-2019 20:46
O tym, że w Lesznie jest pomnik żołnierz Armii Czerwonej to ja się dowiedziałam dopiero wtedy jak nagłośniono jego rozbiórkę. N+1 raz przechodziłem koło niego i nigdy nawet się nie zatrzymałem, aby przypatrzeć się co on przedstawia. Według mnie stoi w takim miejscu, że trzeba się naprawdę starać aby go zauważyć. To nie jest jego obrona, tylko wyrażanie poglądu na to, że jest to pryszcz na ciele olbrzyma.
44. Dodane przez do22, w dniu - 30-01-2019 21:17
Jak ci się nie podoba ponik zawsze możesz sobie w domu postawić pomnik swojego guru.Gdyby nie te dzieciaki które musiały iść na Berlin to nie byłoby cie na tym świecie.Twoi dziadkowie poszybowali by wraz z dymem wydobywającego się z komina pieca krematoryjnego.Ciekawe jakbys się czuła gdybyś musiała iść na piechotkę 3 tysiące kilometrów bez kąpieli w mrozie i głodzie.Oni szli bo ten który się cofnął dostał kulkę.I ty masz czelnośc o nich mówić ,że to śmieci? Śmieciem to jesteś ty .Rodzice wychowali Cię na egoistke,zadufana w sobie prostaczkę.Mam nadzieję ,że zostaniesz starą panną pełną nienawiści i jadu jak Pawłowicz.Niestety dla takich jak ty nie ma żadnych wartości prócz kasy.
45. Dodane przez LONI, w dniu - 30-01-2019 21:31
To jest pomnik historyczny zostawcie go w spokoju.Mało kto pamięta wyzwolenie Leszna.Komu ten pomnik przeszkadza.Pozdrawiam serdecznie.
46. Dodane przez OLO, w dniu - 30-01-2019 21:56
Nie niszczmy historii Pozdrawiam.
47. Dodane przez HAnka, w dniu - 30-01-2019 22:01
Czyżby ktoś potrzebował wybudować tam jakiś market?!
48. Dodane przez j23, w dniu - 30-01-2019 22:06
Gdyby w 39 nie napadli nas wspólnie z hitlerem, to w 45 nie musieliby wyzwalać, poza tym umówmy się... co to było za wyzwolenie? Raczej zniewolenie.
49. Dodane przez anna, w dniu - 30-01-2019 22:09
nie wypada umniejszać żadnej śmierci .... a śmierć na wojnie w obcym kraju ... historii nie za się zmieniać "zarządzeniami"
50. Dodane przez Do 47, w dniu - 30-01-2019 22:17
To samo mi na mysl przyszlo.
51. Dodane przez ooooo, w dniu - 30-01-2019 23:00
wara od pomnika. odnowic a nie likwidowac. ludzie opamietajcie sie.
52. Dodane przez Myślący, w dniu - 30-01-2019 23:24
Naród, który nie szanuje pamięci historii dziadków i ojców oraz własnej kultury, przestaje istnieć. Szkoda słów i czasu na polemikę na niektóre lajki. Czy naród katolicki już tak nisko upadł.
53. Dodane przez do 47, w dniu - 30-01-2019 23:33
Rozebrać !  
Kostkę ułożyć i placyk gotowy na demonstracje popierające J.Owsiaka albo przeciwko mowie nienawiści , w obronie aborcji którą kościół chce wykończyć.
54. Dodane przez do 42, w dniu - 30-01-2019 23:46
Mam nadzieję , że inteligenci którzy to piszą mieszkają tysiące kilometrów na wschód od Leszna! 
 
 
"Dla mnie osobiście jest skwer z pomnikiem to miejsce gdzie mądrzy nauczyciele powinni uczyć naszej prawdziwej i niezakłamanej historii." 
 
 
Nie wyobrażam sobie żeby światły leszczyniak może jeszcze członek ZNP albo OPZZ sugerował , że nauczyciele mogą być też głupi!
55. Dodane przez Jędrzej, w dniu - 31-01-2019 00:16
Dla poległych należy się szacunek za wyzwolenie Polski ale w pobliżu tego pomnika nie leży żaden żołnierz mimo to jest to kawałek prawdziwej historii
56. Dodane przez bubu, w dniu - 31-01-2019 01:38
Historia uczy jednego, że nikogo niczego nie nauczyła. Elitę Narodu mordowali jedni i drudzy więc pomniki należą się poległym żołnierzom i to w miejscach wyznaczonych, zwanych cmentarzami. O te miejsca trzeba dbać bo tak nakazuje kultura wolnych i demokratycznych Narodów.
57. Dodane przez Bolek, w dniu - 31-01-2019 02:31
Jak market to pomnik trzeba podpalić hiji
58. Dodane przez ja, w dniu - 31-01-2019 06:43
Czy ktoś zapyta w tej sprawie mieszkańców?
59. Dodane przez do 47, w dniu - 31-01-2019 07:34
Tak Haniu hipermarket z ogromnym parkingiem i parkiem wodnym
60. Dodane przez Jan, w dniu - 31-01-2019 10:38
Pomnik pochwalający wojska Radzieckie powinien być rozpatrywany nie w skali całego kraju, a w odniesieniu do Leszna, do tych żołnierzy, którzy weszli do Leszna. Mojemu dziadkowi przyłożyli nagan do głowy i obrabowali. Babcię chcieli zgwałcić. Ogólnie ci "bohaterowie" to była dzicz, a nie wyzwoleńcy. Mimo tego uważam, że pomnik powinien zostać, ale należy tam postawić tablicę informującą jak to naprawdę było. Niech się wypowiedzą leszczyńscy historycy.
61. Dodane przez Mokosz, w dniu - 31-01-2019 10:53
do kom 22 ,,wyzwolenie to jest od 3 lat gdzie nareszcie człowiek łapie prawdziwy oddech wolność" ty tak naprawdę,jeśli tak to zmień dziecko leki lub lekarza bo ten na pewno cie oszukuje.
62. Dodane przez Do kom 60, w dniu - 31-01-2019 12:02
Bardzo rozsądny komentarz. Powiem panu, że mój dziadek też mi opowiadał że w ten dzień jak weszli zrobiła się cisza . Rodzina i sasiedzi siedzieli w piwnicy . Dziadek wyszedł z domu i pierwsze co, Rosjanin złapał go za rękę i ściągnął mu zegarek ,potem samochody podjeżdżaly pod dom i wszystko wynoszono cenniejszego z ich mieszkania . Ale Mówił również to, że wojsko to była dzicz, dowództwo już nie.
63. Dodane przez Muzykant do Janka z 60, w dniu - 31-01-2019 12:07
Już przed 1939 rokiem wywożono na Sibir Polaków z terenów które nie przypadły Polsce w Wersalu! 
Po agresji ZSRR na Polskę setki tysięcy polskich mieszkańców Kresów uległo przesiedleniu, niektórzy m.in. na Syberię (inni np. do Kazachstanu). 
Ponadto : 
14 czerwca 1941 roku w nocy rozpoczęła się sowiecka akcja przeciwko ludności zajętej Litwy. W pierwszym tygodniu wywieziono około 30 tys. osób. W latach 19411952 Sowieci wywieźli z kraju około 132 tys., z tej liczby zginęło 28 tys.  
Jak byście jeszcze potrzebowali wypowiedzi historyka to JUŻ PO DEFILADZIE ZWYCIĘSTWA jescze wyzwalali : 
21 maja 1947 roku Centralny Komitet sowieckiej partii przyjął tajne TAJNE POSTANOWIENIE (wy w Lesznie możecie wiedzieć o wyzwoleniu) O tworzeniu kołchozów w republikach bałtyckich Wiosna 1948 wywózki o kryptonimie Wiosna były drugą falą wywózek i największą taką akcją w powojennej historii Sowietów. Trzecia faza czystek to akcja Jesień 1951, wywieziono 4 tys. rodzin chłopskich 16 150 osób wrogów kolektywizacji. Nie były to tak zwane repatriacje, ale zsyłki w głąb Rosji (np. do Buriackiej Mongolskiej Autonomicznej SRR wywieziono 39 766 osób). 
OSZCZĘDŹCIE WSTYDU DZIECIOM SWOIM BRONIĄC MORDERCZEGO SYSTEMU bo to ,że tam nikt nie spoczywa to już ustaliliście.. 
 
Autonomia po radziecku.
64. Dodane przez do 22 pp, w dniu - 31-01-2019 12:26
do 22. marzena CIEBIE na pedestal kochana za te SLOWA. DZIEKUJE I POZDRAWIAM , CHOCIAZ JEDNA MADRA KOBIETA .
65. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 31-01-2019 13:13
a może FARSZAFKA zajmie się NIELEGALNYMI pomnikami kaczyńskiego??? Te stare, powojenne, nawet czerwonoarmistów to jest jakaś część historii coś co przetrwało dziesięciolecia i powinno pozostać na swoim miejscu, niech jakąś tablicę wyjaśniającą obok postawią jak muszą i tyle. Pałac Kultury i Nauki też czerwoni zbudowali i co? stoi? czy rozwaliły pisiorki?
66. Dodane przez Pisowiec, w dniu - 31-01-2019 14:38
Od wielu lat przychodza tam grupy przedzkolne I szkolne skladajac znicze wiec historia znowu sie zmienia ?
67. Dodane przez Pisowiec, w dniu - 31-01-2019 14:46
Nie powinno sie zmieniac histori w wielu ustach jest rozna mozemy sie z nia niezgadzac moja babcia przezyla brzezinke I nie rozliczyla nikogo wspomniala tylko ze ruski byli gorsi od niemcow
68. Dodane przez Pisowiec, w dniu - 31-01-2019 14:57
Ul.Armi czerwonej tez znikla zamiana na Aleje Krasinskiego ludzie sami zmieniaja historie po co ?kom.26 popieram
69. Dodane przez inka, w dniu - 31-01-2019 15:10
Mam mieszana uczucia.Ci polegli pewnie nieraz byli wcielani do armii siłą.Byli też czyimiś synami,ojcami.Może zmienić nazwę dla wszystkich poległych w walce o wyzwolenie Leszna
70. Dodane przez Tomek72, w dniu - 31-01-2019 17:34
Tak jak pisze ktoś w kom 26 - ja mam dokładnie takie samo zdanie ... 
 
"... Nie rozumiem. Dlaczego usuwamy niewygodne momenty historii? To się stało, to nie zniknie. Zamiast usuwać - edukować. Dać tablicę informacyjną, wyjaśnić, dlaczego pomnik może budzić kontrowersje. Ale nie usuwać..." 
 
Dla mnie nawet taki pomnik to świadectwo historii ... 
 
Edukacja, dialog, edukacja ...
71. Dodane przez maxik, w dniu - 31-01-2019 21:41
HISTORIA której nie znają CI CO CHCĄ ten pomnik ROZEBRAĆ ....bo prezes z komuchami kazał .... WOJEWODĘ ODWOŁAĆ I TYCH Z IPN oszustów
72. Dodane przez maxik, w dniu - 31-01-2019 22:04
do tych co chcą rozebrać POMNIK WDZIĘCZNOŚCI piszecie że to komunistyczny , że ta armia nas napadła , ale do BYŁEGO sojuszu ZSRR mamy 560 km ...ta armia z polakami szła do ....Berlina i dalej granice , z Niemcami CO CHCIELI ... to czyli ZAGARNĄĆ Europę mamy 200km ....to znaczy że w prezencie nam to dali 560 km. od swojej granicy oraz 200 do granicy z okupantem Niemieckim .....nie zagrabili to sobie TYLKO ODDALI JAKIMŚ POLAKOM ...... TO JEST POMNIK WDZIĘCZNOŚCI ZA .... ""Wieczna chwała Bohaterom poległym w walce o wolność i niepodległość " ZSRR I POLSKI ....
73. Dodane przez ja, w dniu - 01-02-2019 10:44
Słowa o rozebraniu pomnika bolą... Mówią to katolicy! Nie potrafią zrozumieć, że zwykli chłopcy którym kazano wyzwolić Leszno polegli za to nasze miasto. Niech nikt nie dożyje chwili w której ICH DZIECI nie będą miały prawa nawet do pamięci o NICH! A "znawcom" dekomunizacji i IPN gratuluję pomysłu! Okazuję się, że nawet w historii są określone trendy mody.
74. Dodane przez 111, w dniu - 01-02-2019 11:23
Ten pomnik obecnie trzeba uważać za pomnik wdzięczności dla tych , którzy zginęli , tych którzy walczyli a nie pomnik dla chwały ZSRR . Czy jakiś Wania , Kola , Siergiej z maleńkiej wioski miał pojęcie o tym co się dzieje . Z pewnością nie . Była wojna , kazali im bronić kraju , walczyć z Niemcami więc to robili . Większość z walczących Rosjan czy innych narodowości z obszaru dawnego ZSRR to byli przecież prości ludzie którym wpojono siłą i niejednokrotnie za pomocą alkoholu idee które były wygodne dla aparatczyków . Cieszmy się ,że my nie musimy doświadczać tych zdarzeń sprzed lat . Jak było wiedzą tylko ci którzy wojnę przeżyli . Idąc takim tokiem myślowym to Polakom , którzy wstępowali do polskiego wojska i walczyli pod Lenino też nie należą się słowa wdzięczności bo to było wojsko na usługach Związku Sowieckiego . A ci ludzie widząc polskiego orzełka nawet bez korony mieli łzy w oczach i cieszyli się , że idą do Ojczyzny aby ją wyswobodzić . To jak zwykle politycy wszystko zepsuli stawiając na pierwszym miejscu ideologię . Pomnik w Lesznie powinien pozostać można zmienić tablice . To w końcu cząstka NASZEJ historii jaka ona by nie była . Nie fałszujmy jej .
75. Dodane przez TED, w dniu - 01-02-2019 12:11
Będąc w Ludowym Wojsku Polskim w stanie wojennym pilnowałem tego pomnika przed wandalami po co jak dzisiaj w demokracji chcą go zburzyć.Szkoda moich 40 lat temu nie przespanych nocy.
reklama
76. Dodane przez do69 i 74, w dniu - 01-02-2019 13:46
Zgadzam się z wami.
77. Dodane przez Anufry Mosiński (mosiek), w dniu - 01-02-2019 17:27
Miejsce ideologów jedynej słusznej lini parti PIS i leśnych dziadków z Solidarności jest na śmietniku(historii) Polski
78. Dodane przez grzegorz, w dniu - 01-02-2019 21:38
dajcie im spokój to jest historia i tego nikt nie zmieni
79. Dodane przez Malczik Mira, w dniu - 01-02-2019 23:34
Hej obrońcy komunizmu! 
Nie chciałem was kopać poniżej pasa ale sami się prosita. 
Więc: 
 
 
W jakich miastach Rosji są pomniki upamiętniające polskich żołnierzy walczących o niepodległość Polski i Rosji ? 
 
 
 
 
Tak tylko pytam bo: 
 
Szturm rozpoczął się o godz. 10.30. Początkowo, głównie na skutek zaskoczenia, Niemcy nie byli w stanie odeprzeć polskiego ataku. Po pierwszych sukcesach, kościuszkowcy ruszyli do kolejnego szturmu. Zostali jednak omyłko ostrzelani przez radziecką artylerię. Natarcie zostało wyhamowane. Na podmokłych terenach ugrzęzły czołgi. Żołnierze niemieccy prowadzili nieprzerwany ostrzał, Rosjanie zaś praktycznie nie angażowali się w walkę. Polacy pozbawieni wsparcia artyleryjskiego byli skazani na porażkę. 
 
Straty dywizji kościuszkowskiej poniesione w dwudniowej bitwie pod Lenino były bardzo duże. Z jej szeregów ubyło ponad 3 tys. żołnierzy, z czego 510 poległych, 1776 rannych, ponad 650 zaginęło bez wieści, a 116 dostało się do niemieckiej niewoli. 
Szacuje się, że od 200 do 600 żołnierzy I Dywizji Piechoty przeszło na stronę niemiecką. Przeszli, bo wiedzieli, co to jest Związek Sowiecki i woleli od tego niewolę niemiecką  
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/953326,Bitwa-pod-Lenino-%E2%80%93-propagandowy-sukces-Stalina 
 
- Dzisiejszy dzień kończy pewną epokę w naszej wspólnej historii. Dopełnia się miara sprawiedliwości dziejowej. Na terytorium Polski nie ma już obcych wojsk - mówił prezydent Lech Wałęsa podczas oficjalnego pożegnania ostatnich oddziałów radzieckich stacjonujących na terenie naszego kraju. 
(...) 
 
A wy się ciągle rozczulacie. 
Musiało wam być dobrze.
80. Dodane przez Sympatyk rzeźby nagrobnej., w dniu - 01-02-2019 23:50
Piękny pomnik tylko w tym wieńcu brakuje głowy stalina z Poronina.
81. Dodane przez historia, w dniu - 01-02-2019 23:53
My Lenina ugościli w Poroninie . 
A oni nas w Katyniu. 
Poroniony pomysł aby taki pomnik w Lesznie stał.
82. Dodane przez Czytelnik, w dniu - 02-02-2019 07:29
Ludzie gineli oddajac zycie...a teraz co raptem byli zli niedobrzy...to kawał historii a ze polityka jest jak ...niech zostanie ten pomnik i miejsce dla potomnych ku pszestrodze do czego prowadzi nienawisc !!!
reklama
83. Dodane przez wiesiek, w dniu - 03-02-2019 20:05
Może by go sprzedać Owsiakowi .
84. Dodane przez do77, w dniu - 03-02-2019 21:37
Anufry Mosiński/mosiek/ twoje miejsce w pewnym szpitalu w Kościanie.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Hala magazynowa do w... Leszno 6000
Wynajmę mieszkanie święciech... 1200
Lokal 530m2 z parkin... Leszno 9600
Lokal 530m2 z parkin... Leszno 9600
Urocza, atrakcyjna i... Krzywiń 69000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj