Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
20
Kwietnia 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Agnieszka, Czesław,
Amalia, Teodor,
Szymon
Do końca roku 255 dni.
Start arrow Leszno arrow Radni przeciwni usunięciu pomnika

Długa dyskusja przed głosowaniem

Radni przeciwni usunięciu pomnika

28.02.2019. Radio Elka, Bartłomiej Klupś


(Fot. Bartłomiej Klupś)
Rada Miejska Leszna nie wyraziła woli usunięcia pomnika wdzięczności Armii Czerwonej znajdującego się u zbiegu ulic Starozamkowej i Lipowej. Teraz następny krok będzie należał do wojewody. Wszystko wskazuje na to, że wyda on decyzję o rozbiórce, a kosztami zostanie obciążony samorząd Leszna. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Przypomnijmy, że przed dwoma laty IPN wydał opinię, że monument powinien zostać rozebrany w związku z tzw. „ustawą dekomunizacyjną” zakazującą propagowania ustrojów totalitarnych. Chodzi przede wszystkim o inskrypcję na pomniku „Wieczna chwała bohaterom poległym o wolność Związku Radzieckiego i Polski”. Zgodnie z ustawą pomnik miał być usunięty do końca marca ubiegłego roku. Od tego czasu miejscy radni kilka razy dyskutowali na ten temat, lecz nie podjęli ostatecznie żadnej decyzji. Pod koniec grudnia do magistratu wpłynęło pismo od wojewody, monitujące w sprawie rozbiórki. Jak informował wtedy jego rzecznik, jeżeli wezwanie nie przyniesie skutku, to wojewoda wyda decyzję o rozbiórce, a kosztami obciąży samorząd.

W porządku dzisiejszych obrad pojawił się projekt uchwały mówiący o tym, że Rada Miejska Leszna wyraża wolę usunięcia pomnika wdzięczności Armii Czerwonej. Za takim rozwiązaniem zagłosowało dziewięcioro radnych i tylu
samo było przeciwnych. Dwóch rajców wstrzymało się od głosu.

Zanim jednak doszło do głosowania toczyła się długa dyskusja. Rozpoczął ją wiceprzewodniczący rady Adam Kośmider (PiS), który przypomniał, że wojska Armii Czerwonej wkroczyły do Polski nie po to, aby nas wyzwalać, lecz aby zaprowadzić reżim komunistyczny i wepchnąć Polskę w orbitę Związku Radzieckiego.

- Jak spojrzymy w oczy leszczyńskim Sybirakom, którzy radzieckimi bagnetami byli wpychani do bydlęcych wagonów, wywożeni w katorżniczych warunkach na Sybir. Za co oni mają być wdzięczni? Za to, że byli Sybirakami? Czy w momencie głosowania pomyślą państwo o setkach tysięcy obywateli polskich zamordowanych tylko dlatego, że byli Polakami? Czy właśnie dlatego powinniśmy zostawić ten pomnik w tym miejscu? - pytał retorycznie Kośmider, który wymienił jeszcze wiele zbrodni dokonanych przez Armię Czerwoną. Odniósł się także do pomysłu wymiany tablicy na pomniku. Jego zdaniem pasowałby tam tylko napis: "Przeklinamy was za zbrodnie przeciwko narodowi polskiemu".

Radna Edyta Feliczak-Przybyła (Koalicja Obywatelska) opisała historię swojego dziadka, który zginął w Żabikowie z rąk Niemca, ale to Polak, jego sąsiad z podwórka okazał się największym katem.

- Czy ja mam teraz powiedzieć, że mieszkańcy Leszna są źli, bo jeden z nich znęcał się nad moim dziadkiem? Nie można uogólniać, że każdy z żołnierzy Armii Czerwonej był zły. Po za tym ten pomnik jest historią, a śladów historii nie można zacierać - mówiła radna.

Aleksandra Petrus-Schmidt (PL 18) zwróciła uwagę, że za późno już na dyskusję, bo głosowanie tak naprawdę dotyczy już tylko tego kto rozbierze ten pomnik - miasto czy wojewoda.

- Jeżeli to miasto Leszno podejmie decyzję o jego rozbiórce, to wtedy będziemy mieli możliwość decydowania co z nim dalej zrobić. Jestem pewna, że takich dylematów nie będzie miał pan wojewoda. Paradoks tego głosowania polega na tym, że głosując przeciwko uchwale, nie głosujemy za pozostawieniem tego pomnika, ale za jego zniszczeniem - powiedziała Petrus-Schmidt, która zaproponowała także, aby na skwerze u zbiegu ulic Starozamkowej i Lipowej ustawić np. tablicę edukacyjną upamiętniającą osoby poległe o walce o wolność miasta.

W dyskusję włączył się także m.in. radny Jacek Adamczak (Koalicja Obywatelska), który zaznaczył, że Sejm uchwalając ustawę dekomunizacyjną, zrzucił odpowiedzialność za te sprawy na samorządy, przez co dochodzi do licznych kłótni.

Jeszcze przed głosowaniem prezydent Łukasz Borowiak, że są prowadzone rozmowy z IPN-em i pojawiła się szansa, aby pomnik przenieść do powstałego w 2016 roku Muzeum Zimnej Wojny w Podborsku, niedaleko Kołobrzegu. Jedna z ekspozycji poświęcona jest Armii Czerwonej. Prezydent, podobnie jak kilkoro radnych, podzielił się swoją rodzinną historią. Jak przyznał, pierwszym burmistrzem, a później prezydentem Leszna był jego wujek - Józef Ziarnkowski, który otwierał wraz z Sowietami ten pomnik.

- Moja ciocia z domu Borowiak wyszła za mąż właśnie za tego działacza komunistycznego i zobaczcie państwo w jakiej ja jestem sytuacji. Z rodziną Ziarnkowskich, która mieszka w Zielonej Górze jestem w stałym kontakcie i też nie będzie mi łatwo spojrzeć w oczy członkom mojej rodziny, bo wiem jakie jest ich stanowisko - przyznał prezydent.

Ostatecznie radni nie wyrazili woli usunięcia pomnika Armii Czerwonej, co oznacza, że następny ruch będzie należał do wojewody.

Za usunięciem pomnika głosowali radni PiS oraz PL 18: Lidia Baksalary, Dominika Bartosz, Kazimierz Jęcz, Adam Kośmider, Hanna Kotomska, Krystian Maćkowiak, Mariusz Nowacki, Aleksandra Petrus-Schmidt i Stefania Ratajczak.

Przeciw był Tomasz Malepszy (PL 18), Bernardyna Kaźmierczak (Lewica) oraz radni Koalicji Obywatelskiej: Jacek Adamczak, Edyta Feliczak-Przybyła, Przemysław Górzny, Adriana Machowiak, Jacek Matecki, Barbara Mroczkowska oraz Marek Wein.

Od głosu wstrzymali się: Michał Skrzypczak i Piotr Więckowiak (obaj PL18).

 
Komentarze (73)
1. Dodane przez DUDUŚ, w dniu - 28-02-2019 16:36
Zawsze mówiłem że Leszno zwiń skrzydła to czerwony bastion, i że nigdzie nie żyło się komunistą lepiej niż w Lesznie!!!
2. Dodane przez do kom.1, w dniu - 28-02-2019 17:03
Duduś, jak już to ,,komunistom" nieuku! Jak nie pasuje Leszno to WON stąd! Nikt Cię tu nie trzyma!
3. Dodane przez do 1, w dniu - 28-02-2019 17:05
Czerwony bastion to wschodnia Wlkp,tzw Czerwone Zagłębie,zawsze tak mówiono, tam zawsze i do teraz komuniści,nawet podchody 1 majowe tam są do teraz ! Tylko podchody 1 majowe w Koninie i w Sosnowcu w polsce !
4. Dodane przez sweet, w dniu - 28-02-2019 17:15
Radni niechaj przeczytają książkę "Czerwona Zaraza" Dariusza Kalińskiego, to przestaną stawać w obronie zbrodniarzom
5. Dodane przez Archanioł, w dniu - 28-02-2019 17:25
REMIS TEORETYCZNIE BYŁ MOŻLIWY, ALE CAŁKIEM MOŻLIWE JEST RÓWNIEŻ, że radni w ten sposób ostrożnie stwarzają pozory. Jedną nogą tak na wszelki wypadek stoją na kładeczce, a drugą na odpływającej łódce. A jeśli tak, to w efekcie szpagat może być bolesny albo kąpiel zimna.  
Poczekamy - zobaczymy.
6. Dodane przez Eugeniusz, w dniu - 28-02-2019 17:37
Przecież tam nie stoi pomnik Stalina tylko żołnierzy rosyjskich , a napis brzmi "wieczna chwała bohaterom poległym o wolność Związku Radzieckiego i Polski " Przecież nie jest napisane "Ludowej" tylko POLSKI , bo to był właśnie ten czas przed rozstrzygnięciem jaka ona będzie .Chorujecie tutaj niektórzy na "przesunięcia czasowe ", znając dzisiaj rezultat jaka ta Polska była , wprawiacie już na styczeń 1945 roku stan Polski jako tej komunistycznej z ubecjom ,terrorem etc.Moja matka na przykład mówiła mi ,że ludzie orientowali się ,że to nie to samo co druga Rzeczypospolita dopiero w 1948 roku.Opamiętajcie się krytycy pomnika , gdyż wychodzicie faktycznie na szowinistów , a mnie na przykład podejrzewać o sympatię do lewicy może tylko skrajny idiota.NIECH ŻYJE RUCH NARODOWY - POZDRAWIAM EUGENIUSZ
reklama
7. Dodane przez do4, w dniu - 28-02-2019 18:03
Książkę napisał jeden Pan.Ile prawdy zawarte w niej wie tylko jego sumienie.Teraz też są tacy co bronią molestujących dzieci.Nie należy uogólniać niczego.Każdy jest inny i odpowiada za siebie.Są tacy co twierdzą ,że im się należy.Ile w w tym prawdy?
8. Dodane przez 1234, w dniu - 28-02-2019 18:11
Takie nastały czasy.Będzie kiedyś tak,że bedzie trzeba usuwac pomniki L.Kaczyńskiego.
9. Dodane przez Genek, w dniu - 28-02-2019 18:22
Jezeli chodzi jak napisano przede wszystkim o inskrypcje to nic prostszego jak zostawic tylko napis CHWALA BOHATEROM.Przeciez ci mlodzi chlopcy ktorzy polegli wyzwalajac Leszno zapoczatkoali to co jest teraz Mottem  
Tu chce sie zyc.WYSTARCZY Czy jeszcze napisac ze za nimi szlo NKWD i kazdego kto sie zatrzymel rozstrzeliwano. 
Historii uczcie sie HISTORII
10. Dodane przez Karol, w dniu - 28-02-2019 18:25
Radni niech się zajmą ważnymi sprawami, a nie pomnikiem, na który prawie nikt nie zwraca uwagi. Zamknięty przejazd na Wilkowickiej, remont Jana Pawła, Lipowej. W godzinach szczytu na skrzyżowaniu z Grunwaldzką stoi się na światłach kilka zmian. Dlaczego nie można przeprogramować tam sygnalizacji!? Wyjeżdżając z Grunwaldzkiej w lewo w 17-tego stycznia można się zaczekać na śmierć. Korek na Franciszka z Asyżu, na Kasprowicza przed wjazdem na wiadukt. Przejazd od Eurocomfortu autobusem do wyjazdu na Rydzynę zajmuje pół godziny. A radni znaleźli sobie temat zastępczy. Nie chcę nawet myśleć co będzie jak się zacznie remont wiaduktu.
11. Dodane przez On, w dniu - 28-02-2019 18:33
Pomnik powinien być usunięty,a w tym miejscu zrobić ładny skwer,kilka ławek i pasuje ! Leszno nigdy nie było za komunistami to po pierwsze,po drugie Leszno w czasie wojny dużo przeszło,zostało min rozstrzelanych kilkudziesięciu najwybitniejszych Leszczynian,tablica pamiątkowa z nazwiskami na pl.Kosciuszki,Leszczynianie walczyli w powstaniu,wiele grobów zasłużonych na cmentarzu w Lesznie.Wczesniej kilka wieków miasto wiele razy było niszczone,pożary kilka razy,ten region przeszedł więcej niż niejeden,stąd pochodzi król Polski,Leszczynski,a komentarz 1 to totalny ......
12. Dodane przez Jan, w dniu - 28-02-2019 18:45
Jak wyda zgodę to na pewno zPIS_OWIEC.
13. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 28-02-2019 18:47
Którzy radni z imienia i nazwiska byli za pozostawieniem pomnika?
14. Dodane przez Jan, w dniu - 28-02-2019 18:48
Co do komentarz nr4.Przeczytaj książkę Miedziany Jeżdziec to koparka Ci opadnie .dnie znasz historią warto się uczyć na starość.
15. Dodane przez Archanioł, w dniu - 28-02-2019 18:55
do 7. Kolego Eugeniuszu! Ja Was o sympatię do lewicy nie podejrzewam :) ! Ale z drugiej strony czemu tu się dziwić? Jak taki jeden z drugim PiS-iek nie ma żadnych innych wartości żeby zabłysnąć, to próbuje wypłynąć na krytyce tego co było. Gdyby krytykował to co jest obecnie, krytykowałby siebie, a gdyby chciał krytykować to co będzie, jest 50 % szans, że także krytykowałby siebie. Tak, że nie ma wyjścia. Musi krytykowac przeszłość i bać się kamyków, cieni i wolnego słowa.
16. Dodane przez adam, w dniu - 28-02-2019 18:57
brednie pis za pare miesiecy pis przegonimy w tym wojewode i pomnik pozostanie jako swiadectwo takiej a nie innej historii
17. Dodane przez Nie usuwać, w dniu - 28-02-2019 19:20
Jakikolwiek by nie był to nie niszczyć i nie budować nowych
18. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 28-02-2019 19:37
1 )Radna Edyta Feliczak-Przybyła (Koalicja Obywatelska) opisała historię swojego dziadka, który zginął w Żabikowie  
 
(...) 
 
2) Nie można uogólniać, że każdy z żołnierzy Armii Czerwonej był zły.  
Koalicjantka na doczytała napisu na pomniczku . 
Tam pisze wyraźnie komu dedykowany jest pomnik! 
Bynajmniej nie dobremu pojedynczemu żołnierzowi. 
 
"Wieczna chwała bohaterom walczącym o wolność i niepodległość Sowieckiego Sojuza ", 
doklejenie wyrazu i Polszi jest na szyderę gdyż w radzieckiej/rosyjskiej świadomości do dziś pokutuje przeświadczenie iż kura nie ptica Polszia nie zagranica. 
Stąd pomysł Bolka z NATO Bis. 
Nawet dziś ze strachu przed Rosją sjest baza rotacyjna . 
 
3) Petrus-Schmidt, która zaproponowała także, aby na skwerze u zbiegu ulic Starozamkowej i Lipowej ustawić np. tablicę edukacyjną upamiętniającą osoby poległe o walce o wolność miasta. 
 
Idiotyzm tego rozwiązania polega na tym , że Szwedzi też walczyli zagrzewani do walki przez Komeńskiego o wolność miasta ale dla Szwedów. Narodowi Socjaliści dla Niemców a Żołnierze Radzieccy dla Komunistów. 
 
4) Prezydent Łukasz Borowiak 
pierwszym burmistrzem, a później prezydentem Leszna był jego wujek - Józef Ziarnkowski, który otwierał wraz z Sowietami ten pomnik. 
 
- Moja ciocia z domu Borowiak wyszła za mąż właśnie za tego działacza komunistycznego i zobaczcie państwo w jakiej ja jestem sytuacji. Z rodziną Ziarnkowskich, która mieszka w Zielonej Górze jestem w stałym kontakcie i też nie będzie mi łatwo spojrzeć w oczy członkom mojej rodziny, 
 
A lewica tak brutalnie potępiła Tomasza Malepszego za wsparcie Borowiaka. 
 
 
Mgła opadła . 
I jest jak w Smoleńsku. 
 
Z tym , że finał tej katastrofy będzie szczęśliwy i wojewoda zrobi za was to co do was należy. 
Co nie zmienia faktu ,że Leszno sie ośmieszyło bezcelowymi razgaworkami.
19. Dodane przez Eugeniusz, w dniu - 28-02-2019 19:43
do 15 Panie Archanioł piszesz do mnie to do 6 , ale podzielam Twoje zdanie jak chodzi o komentarz 7 Jeśli chodzi o PIS to też pisałem,że musi coś tąpnąć , gdyż tego socjalu żaden naród nie wytrzyma , a sam prowadzę działalność gospodarczą i nie chcę swoim kosztem żywić emerytów co mają 45 lat z grupy tzw.resortowej - pozdrawiam Pana
20. Dodane przez MARZYCIEL, w dniu - 28-02-2019 20:03
DO KOM 17 ZNISZCZYĆ TEN POMNIK I NA TE MIEJSCE POSTAWIĆ NOWY POMNIK, NASZEGO UKOCHANEGO BYŁEGO PREZYDENTA LECHA KACZYŃSKIEGO.
21. Dodane przez maxim, w dniu - 28-02-2019 20:08
DZIĘKI za NOWĄ historię która się PiSze od 2015 ...zaraz będą wmawiać że postawiony będzie pomnik (bo takie plany) osoby która wyzwoliła Leszno w kwietniu 2010 .... DZIĘKUJĘ HISTORYCZCE p. H. która uczyła nas że to sojusznicy co Leszno wyzwolili mają pomnik na skwerze Lipowej i Starozamkowej gdzie prowadziła nas 17 stycznia żeby nicze zapalić
22. Dodane przez mati, w dniu - 28-02-2019 20:17
Mądra decyzja radnych.
23. Dodane przez MARZYCIEL, w dniu - 28-02-2019 20:28
DO KOM 17 ZNISZCZYĆ TEN POMNIK I NA TE MIEJSCE POSTAWIĆ NOWY POMNIK, NASZEGO UKOCHANEGO BYŁEGO PREZYDENTA LECHA KACZYŃSKIEGO.
24. Dodane przez Zlinkowany, w dniu - 28-02-2019 20:30
Obóz karno-śledczy w Żabikowie 
Załogę obozu stanowiło od 80 do 100 esesmanów. 
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBabikowo_(Lubo%C5%84) 
 
"Radna Edyta Feliczak-Przybyła (Koalicja Obywatelska) opisała historię swojego dziadka, który zginął w Żabikowie z rąk Niemca, ale to Polak, jego sąsiad z podwórka okazał się największym katem." 
 
NO TO ILU Z TYCH SS-MANÓW BYŁO POLAKAMI PROSZĘ PANI?
25. Dodane przez brawo, w dniu - 28-02-2019 20:33
wielkie brawa dla pani Petrus. Stwierdziła fakty a cała dyskusja nic nie była warta.
26. Dodane przez Wyborca, w dniu - 28-02-2019 20:36
Że też tych rodzinnych wyznań nie było zanim upuściłem kartkę wyborczą w otchłań urny .
27. Dodane przez Do likwidacji, w dniu - 28-02-2019 20:40
Pomnik jest tak brzydki że powinien zniknąć z przestrzeni publicznej
28. Dodane przez wyborca, w dniu - 28-02-2019 21:19
Nie powinno być wstrzymywania się od głosu.
29. Dodane przez ja, w dniu - 28-02-2019 21:23
Bardzo mądry wynik głosowania. Jest pozytywne zaskoczenie. Popieram radnych będących za pozostawieniem pomnika.
30. Dodane przez abc, w dniu - 28-02-2019 21:47
A ja mam bardzo proste pytanie do Pań i Panów radnych z PIS. Kto wygonił Niemców z Leszna?
31. Dodane przez Wyborcy Leszna, w dniu - 28-02-2019 21:53
Panie Malepszy kim pan wlasciwie jest bo od dzisiaj jest pan dalej czerwonym towarzyszem i zdrajcą elektoratu ktory glosowal na pana z ramienia PL 18 NIECH PAN ZACHOWA HONOR JEZELI PAN GO JESZCZE MA I ZREZYGNUJE Z FUNKCJI PRZEWODNICZACEGO RADY MIEJSKIEJ LESZNAE
32. Dodane przez Pawel, w dniu - 28-02-2019 23:06
Gdyby nie Armia Czerwona to byśmy teraz pod niemiecką okupacją siedzieli już dawno zapominając czym jest Polska. Mój dziadek walczył ramię w ramię z Rosjanami i zdobył z nimi Berlin wyzwalając Europę od nazistów, choć sam był przeciwny ideologii komunistycznej to o Rosjanach jako o ludziach, żołnierzach złego słowa nie powiedział i przez długie lata utrzymywał przyjacielski kontakt z dawnymi kompanami. To pomnik, który upamiętnia żołnierzy, którzy pomogli wyzwolić nasz kraj, a nie pomnik wychwalający Stalina i komunizm. PiS jednak tak przeinacza historię, że nie zdziwię się, jak za parę lat dzieci będą uczyć się w szkołach, że to amerykanie uratowali Polskę tak jak w hollywoodzkich filmach wojennych.
33. Dodane przez do 32, w dniu - 01-03-2019 08:15
A tak siedzieliśmy pod radziecką, tak trudno to zrozumieć? Zamiana okupanta nie oznacza wolności.
34. Dodane przez Janeck, w dniu - 01-03-2019 08:17
Do tych, którzy negują wyzwolenie Polski przez żołnierzy radzieckich. Powiedzcie to byłym więźniom obozów koncentracyjnych. Oni witali wyzwolicieli z płaczem i wdzięcznością.
35. Dodane przez nuda veritas, w dniu - 01-03-2019 09:18
do 33, 34: Wielkopolanie przyjęli z ulgą wyzwolenie z pod terroru SS i Gestapo. Szacunek to jeszcze można mieć so sołdatów, bo reszta, tj. NKWD, UB, Inf. Wojskowa, KBW, PPR oraz prowokatorzy (sowiecka V kolumna), dali popalić Polakom. Pseudolewica wychwala do dzisiaj tą represyjną swołocz. Szumowiny niemieckie zdziesiątkowała wartościowych Polaków; tak samo hołociarnia NKWD-owska zrobiła z rodzimą elitą ( Katyń, Miednoje, Ostaszków itd) oraz zesłanie na Syberię czy do innych radzieckich.
36. Dodane przez Emeryt, w dniu - 01-03-2019 09:34
Jak już wyburzycie ten pomnik to historia Leszna i Polski też się zmieni na lepsze?  
Jesteście śmieszni, burzyciele pomników.
37. Dodane przez prawdziwek, w dniu - 01-03-2019 09:36
"W dyskusję włączył się także m.in. radny Jacek Adamczak (Koalicja Obywatelska), który zaznaczył, że Sejm uchwalając ustawę dekomunizacyjną, zrzucił odpowiedzialność za te sprawy na samorządy, przez co dochodzi do licznych kłótni."Zrzucil aby tubylcy zaowazyli ile mamy badziewia na pokladzie, ktory powinien juz po magdalence a najpozniej po 4.06.1992 roku sie za burta znajdowac!a tu nie bylo po magdalence , nie bylo po 4 czerwca 92 roku ale bylo PO , ktore zwracalo sobie VAT w ilosci od 250 do 500 miliardow zlotych czyli pol biliona.
38. Dodane przez tak se myslę, w dniu - 01-03-2019 09:38
Kochani nie wiem czy powinniśmy niszczyć ten pomnik czy też nie ale mnie zastanawia jedno. Mianowicie to, że temat został wywołany teraz w przededniu dnia żołnierzy wyklętych. To tak trochę jak policzek w ich twarz. Ja sądzę, że pamięć zwykłym Rosjanom, którzy zginęli na obcej ziemi po to by my dziś mogli żyć bez strachu przed łapankami i obozami zagłady się należy. Ustrój ustrojem ale Ci ludzie mieli tak samo jak my rodziny, żony, dzieci czy dziewczyny. Nie wszyscy może byli ideałami i akty przemocy z ich strony się zapewne zdarzały ale niestety taka jest wojna. A jak ktoś tego nie rozumie to już trudno. Moim zdaniem niech zostanie ale z nową tablicą upamiętniającą zwykłych Rosjan, którzy przelali krew za naszą wolność.
39. Dodane przez colo1, w dniu - 01-03-2019 09:44
Ciekawe który "przedsiębiorca" ma ochotę na ten swerek????
40. Dodane przez do kom. 31, w dniu - 01-03-2019 09:50
,,wyborcy Leszna" - pisz za siebie, ja i moja rodzina popieramy decyzje Pana Malepszego! Każdy ma prawo zmienić pracę i poglądy! Panu Malepszemu do pięt nie dorastasz! Nie ,,tobie" to oceniać! Żal ci, ze zostawił ,,twój czerwony elektorat" ?
41. Dodane przez Piotr, w dniu - 01-03-2019 09:59
Do km.23 za swoje i u siebie w domu powstaw
reklama
42. Dodane przez NIM, w dniu - 01-03-2019 10:00
Historia vitae magistra est - Historia nauczycielką życia 
wszyscy mają rację i obrońcy i przeciwnicy - tylko należy zadać pytanie prze kogo polska została po 1945 roku taka a nie inna i kto się z nami liczył i liczy dzisiaj. jesteśmy potrzebni jako siła robocza intelektualna i terytorialna - a potem wysyp na śmietnik historii. Kto pomyślał o Polsce w nowym rozdaniu po II wojnie światowej. Jak żołnierze byli nie potrzebni to nikt ich nie chciał - ot choćby Anglia - a gdyby nie nasi piloci to śmiem twierdzić ze dzisiaj wyspy były by niemieckie.
43. Dodane przez Marian, w dniu - 01-03-2019 10:33
Kto radnego K uczył historii? Leszczyniacy nie wyzwolili się sami.
44. Dodane przez oko, w dniu - 01-03-2019 11:14
Pan wojewoda to może sobie rozbierać pomniki w Warszawie nielegalnie postawione,
45. Dodane przez Edward Szczucki, w dniu - 01-03-2019 12:14
O SESJI ,,POMNIKOWEJ R.M. 
 
Ostatni raz Sesję RM oglądałem ,gdy jeszcze bardzo wielu Leszczyniaków mogło oglądać je w Telewizji Kablowej, przez ostatnich 22.lat!.Obecnie ,decyzją prezydenta Borowiaka,zostali pozbawieni najprostszego przekazu,głównie ludzie starsi,którzy w ograniczonym zakresie korzystaja z internetu.Czy szanowni Radni macie tego świadomość,że w wyniku tej decyzji mówicie głównie do siebie,pomijając tych którym sprawy Leszna ,a ta szczególnie,jest bliska?! .Czy tak wyglądać miała deklarowana transparentność,po zwycięskich wyborach?!Dodam tylko nieśmiało,że transmisja w internecie nie wzięła się z dobrej woli prezydenta,lecz z wymogu ustawowego! 
Wracając do meritum,czyli głównego tematu Sesji RM(dla młodzianków informacja,że uczestniczyłem z różnym skutkiem, w tych, swego rodzaju, spektaklach politycznych 20 lat!!),czyli żądania wojewody by to Samorządy wykonały ,,brudną robotę,którą zaplanowali w białych rękawiczkach,czyści jak łza ,,prawodawcy,doznałem wielce edukacyjnej lekcji,choć nie zaskakującej! 
Jedyną niestety,budująca wypowiedź,merytoryczną,przemyślana, ratującą honor Leszna i przywołującą pamięć tych, którzy w styczniu 1945r.przeżywali radość i wdzięczność tym bezimiennym,obcym, którzy zapłacili najwyższą cenę,nie na własnej ziemi,usłyszałem z ust dr Adamczaka,z którym kiedyś w RM,nie na jednej ławie, zasiadaliśmy. Poza nią,dyskusja była nie na temat,gdyż nikt przy zdrowych zmysłach nie broni tyranii stalinowskiej ,lecz równocześnie niektórzy nie zatracili jeszcze resztek człowieczeństwa i myślą o godnym zachowaniu pamięci poległych na naszej ziemi,a nie tylko burząc.Proponuję usunąć z pomnika tablice i umieścić nową o treści:  
 
W HOŁDZIE ŻOŁNIERZOM,POLEGŁYM NA NASZEJ ZIEMI,W WALCE Z HITLEROWSKIM NAJEŹDŹCĄ 
 
wdzięczni mieszkańcy Leszna
46. Dodane przez do45, w dniu - 01-03-2019 13:13
To byłoby dobre rozwiązanie.
47. Dodane przez rr, w dniu - 01-03-2019 14:01
Wygląda na to, że piszący tu nie mają pojęcia o czym mówią, jak wyglądało wyzwolenie i jak postępowali Ci zwykli żołnierze jak broniący pomnika się wyrażają. Oni nie weszli do Leszna by wyzwolić jego mieszkańców oni Leszno zdobyli,zostali zwycięzcami. Strzelanie pijanych sowieckich żołierzy do ludności cywilnej( np. do znajdującej się na własnym podwórku przed domem mojej babci) było na porządku dziennym. Nie zapominajmy też o gwałtach, rabunkach typowych dla najeżców a nie wyzwolicieli. 3KDEZ
48. Dodane przez dzuljani, w dniu - 01-03-2019 14:13
Panie Kośmider - wiadomości na temat historii ma pan mgliste .Drugi raz zanim pan zabierze głos trzeba się zastanowić co powiedzieć - robi pan z siebie pośmiewisko ( widać w tych wypowiedziach tą pisowską zajadjość )
49. Dodane przez Anatol, w dniu - 01-03-2019 14:33
Powtórzę częściowo mój komentarz, który zamieściłem pod felietonem p. Adamka. Tzw ustawa dekomunizacyjna to jeden z największych bubli legislacyjnych w tym kraju. O jej słabości świadczą choćby liczne wygrane przez samorządy procesy po wprowadzeniu przez administrację rządową nowych "poprawnych" nazw ulic. Wojewoda wielkopolski (o czym pisały media) tak się rozpędził, że dwom ulicom w różnych częściach Poznania nadał tego samego patrona: https://poznan.onet.pl/pomylka-wojewody-wielk(...)e-ulice/7bp0xjh Szczytem nietaktu dekomunizacyjnego było zburzenie Mauzoleum Armii Czerwonej w Trzciance. Ale gdy nasze pomniki są gdzieś poza Polską ruszane, to zaraz oburzenie nas ogarnia. W Poznaniu chciano zmienić nazwę ulicy Bohaterów Lenino (czyli tak naprawdę mięsa armatniego). Porażka autorów ustawy. W Lesznie ofiarą tego gniota prawnego padł Leon Kruczkowski, chociaż według licznych wykładni ten literat pod dekomunizację nie powinien się kwalifikować. Nie ma już swojej ulicy Zygmunt Schaefer - niski stopniem milicjant z podrzędnego posterunku, zastrzelony na służbie. Czy był on "bagnetem Stalina"? Nie, jedynie robił to, co do niego w ówczesnym porządku prawnym należało. Szał niszczenia przeszłości już dawno przekroczył granice absurdu. Do tego nasi miejscy rajcy w poprzedniej kadencji uraczyli wyborców żenującą dyskusją na temat, który z poetów bardziej zasługuje na patronowanie jednej z ulic w Lesznie: Szymborska czy Herbert. Bardzo wyważony (jak zwykle) komentarz zamieścił wieloletni prezydent Leszna, pan Edward Szczucki. Ja ubolewam też nad tym, że niektórzy wybrańcy ludu unikają odpowiedzialności poprzez wstrzymanie się od głosowania.
50. Dodane przez pan-kracy, w dniu - 01-03-2019 14:46
"Razem z Sowietami otwierał ten pomnik". Złota czcionka
51. Dodane przez do 50, w dniu - 01-03-2019 16:13
A jest chyba taka partia RAZEM ?
52. Dodane przez Solidarnośc Niezlomna od 1980r.Matura 1965r, w dniu - 01-03-2019 16:15
co sie dziwicie PO ect jesli w Polsce stale obowiazujacym prawem jest stalinowski Dekret PKWN Czuwaj!
53. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 01-03-2019 16:26
"Socjaliści" mają syndrom ! 
 
Syndrom sztokholmski stan psychiczny, który pojawia się u ofiar porwania lub u zakładników, wyrażający się odczuwaniem sympatii i solidarności z osobami je przetrzymującymi. Może osiągnąć taki stopień, że osoby więzione pomagają swoim prześladowcom w osiągnięciu ich celów lub w ucieczce przed policją. 
 
Syndrom ten jest skutkiem psychologicznych reakcji na silny stres oraz rezultatem podejmowanych przez porwanych prób zwrócenia się do prześladowców i wywołania u nich współczucia. 
 
A narodowi socjaliści mają emeryturę. 
 
Rozliczenia z dawnymi ochotnikami znalazł Andrej Hunko, poseł partii Der Linke. Wystosował interpelacje do niemieckiego rządu. Okazało się, że rocznie Niemcy wypłacają około 100 tys. euro świadczeń. Sprawę opisało "The Telegraph".  
Chodzi o 41 byłych żołnierzy Błękitnej Dywizji. To jednostka Wehrmachtu, składająca się z faszystowskich ochotników z Hiszpanii. Oprócz weteranów RFN płaci też ośmiu wdowom i sierocie, której ojciec zmarł na froncie wschodnim. Niemiecki rząd sytuację tłumaczy umową zawartą w 1962 roku z Hiszpanami.  
 
Sytuacją oburzony jest poseł Hunko. W rozmowie z "The Telegraph" skrytykował postawę niemieckiego rządu. 
 
- To skandal, że jeszcze 70 lat po wojnie Niemcy płacą ponad 100 tys. euro kolaborantom (...) Nie rozumiem jak można wypłacać te pieniądze, gdy wiele ofiar wojny wciąż czeka na należną rekompensatę - mówił Hunko. 
https://natemat.pl/161133,niemcy-wciaz-placa-swiadczenia-nazistowskim-ochotnikom-z-hiszpanii 
 
W Hiszpanii sytuacja identyczna! 
Młodzi chłopcy wyzwalali. 
 
Czy też będziecie bronić ich pomników? 
8=5@0;L=K5 >4K nawet was nie uzdrowią z syndromu zdaje się to dziedziczne.
54. Dodane przez Adalbert, w dniu - 01-03-2019 20:38
Hasło wyborcze dla Koalicji Obywatelskiej: Proletariusze Wszystkich Krajów Łączcie Się !!!
55. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 01-03-2019 21:13
Mineralne Wody nawet was nie uzdrowią z syndromu zdaje się to dziedziczne. 
 
Mineralne Wody (ros. 8=5@0;L=K5 >4K) miasto w Rosji, w Kraju Stawropolskim, na przedgórzu Wielkiego Kaukazu, w dolinie Kumy. Około 75,6 tys. mieszkańców. 
 
Port lotniczy Mineralne Wody (IATA: MRV, ICAO: URMM) port lotniczy położony 4 km od Mineralnych Wód, w Kraju Stawropolskim, w Rosji. 
Linie lotnicze i połączenia
56. Dodane przez asfasdf, w dniu - 01-03-2019 21:29
Jestem przeciwnikiem niszczenia pomnika. Powinien stanąć na cmentarzu żołnierzy rosyjskich, ze zmienioną treści tablicy. Dla tych rosyjskich żołnierzy, którzy byli przyzwoici.  
 
Niemniej komentarze jakie piszecie są przerażające: jaki wyzwoliciel? Czyi bohaterowie? Historycy, gdzie jesteście? Dlaczego pozwalacie na bezkarne panoszenie się takiej retoryki? 
 
ad. 16. "Takiej a nie innej" czyli jakiej? Byleby zgodnej z prawdą historyczną! 
 
ad. 30. Kto sfałszował wybory w 1947 roku i okupował Polskę przez 44 lata? Tak się składa, że pamiętam te czasy. 
 
ad. 32. To prawda. Pod okupacją niemiecką prawdopodobnie zostałaby nas garstka jako robotników przymusowych z dziada-pradziada. Mieliśmy szczęście w nieszczęściu, że drugi walec przejechał. Mimo wszystko to słaby argument. Nie walczyli oni o naszą wolność, a o strefę wpływów ZSRR. Tak przy okazji: sporo musiał twój dziadek przemilczeć, skoro nic złego nie powiedział. Jak mniemam dlatego, że uznał że ciemnej strony wojny rosyjskiego żołnierza lepiej nie dotykać. Warto mieć na uwadze, że niewiele rzeczy łączy silniej niż braterstwo broni. Szacunek dla niego z mojej strony za walkę o Polskę. Polscy żołnierze byli między młotem a kowadłem.  
 
ad. 34. To oczywiste. Tak samo witali Amerykanów. A zapytaj jak cieszyli się zdekonspirowani żołnierze AK a wcześniej oficerowie wywiezieni do Katynia. Ci to dopiero mieli ubaw. Po pachy. Niektórzy nawet po kulę w łeb. I do lasu. Takie to wyzwolenie. 
 
ad. 38. Rosyjskie bagnety nie niosły nam wyzwolenia, a kolejną okupację. Oczywiście, że zwykły rosyjski żołnierz o tym nie decydował. Walczył najpierw o swój kraj, a potem o wizję świata Stalina. Niemniej przejście wojsk armii czerwonej porównać można do szarańczy: pijaństwo, rabunki, morderstwa, gwałty, pobicia - to była codzienność.  
 
ad. 47. MÓW GŁOŚNIEJ. Do ludzi prawda nie dociera.
57. Dodane przez LESZCZYNIAK, w dniu - 01-03-2019 22:17
Panie SZCZUCKI ma pan całkowitą rację zmienić te tablice tak jak pan tu zaznaczył bo to oni polegli za nasze miasto.
58. Dodane przez Rzeź polaków pod Lenino do 56, w dniu - 01-03-2019 23:23
Z całym szacunkiem ale na cmentarzach wojennych na których spoczywają żołnierze radzieccy już są pomniki i to naprawdę wyniosłe i okazałe. 
To co jest w Lesznie to bohomaz którego wstyd pokazać. 
Nie ma sensu pochodów z tym pomnikiem urządzać. 
Jak już radni tak pragną pamięci tych poległych "Rosjan" to niech sobie wmurują tablicę informacyjna : podczas zajęcia Leszna zginęło 2 Rosjan czy ilu ich tam było. 
 
Gdzie ? 
Pod sądem bo tam często znicze palą.
59. Dodane przez Polo Prawica do 57, w dniu - 01-03-2019 23:30
Polacy ginęli wyzwalając Lenino mają we wsi pomnik na głównej ulicy ? 
 
Bitwa pod Lenino propagandowy sukces Stalina - Historia ... 
www.polskieradio.pl/39/.../953326,Bitwa-pod-Lenino--propagandowy-sukces-Stalin... 
Cóż za piękny symbol. Polacy, którzy chcą walczyć u boku armii sowieckiej, walczą z Niemcami i giną w bitwie, w miejscowości o symbolicznej nazwie Lenino ... 
 
Skąd nazwa bitwy pod Lenino, skoro walki toczyły się o wsie Połzuchy i Trygubowo? 
 
Nazwę przylepiono wyłącznie ze względów propagandowych. Brzmi niemal tak pięknie jak Stalingrad.
60. Dodane przez nowak, w dniu - 02-03-2019 08:44
Sprawa pomników poległych żołnierzy radzieckich to nie tylko sprawa przeszłości. To przede wszystkim nasza przyszłość. Miliony Rosjan straciły braci, synów, mężów. Pamięć o nich dotyka serc ich potomnych. Niszcząc pomniki umiejętnie BUDUJEMY nienawiść do siebie. Do narodu polskiego. Obyśmy nie doczekali powtórki września 1939
61. Dodane przez nhjki, w dniu - 02-03-2019 09:05
Lenino -mięso armatnie? W takim razie Monte Cassino to była rzeźnia
62. Dodane przez Kowalski do nowaka, w dniu - 02-03-2019 22:12
Od 2016 siedzisz na nocniku? 
Mierzi Wiślanej nie będzie trzeba przekopywać bo twoje szczochy zaleją. 
 
 
Iskandery z Kaliningradu celują w Redzikowo 
17 października 2016, 13:36 
 
 
Jeszcze w miniony poniedziałek Rosjanie przekonywali, że dyslokacja ta jest jedynie elementem ćwiczeń Zachodniego Okręgu Wojskowego, 
 
Rosyjskie ministerstwo obrony potwierdziło, że wyrzutnie rakiet balistycznych Iskander-M zostały rozmieszczone w Obwodzie Kaliningradzkim na stałe. 
Rosyjskie Iskandery w Kaliningradzie zagrażają nie tylko bazom lotniczym w całej Polsce, na Litwie, Łotwie i Estonii oraz na wschodzie Niemiec i niemal całym terytorium Czech i Słowacji. Stanowią również istotne zagrożenie dla wszelkich sił NATO rozlokowanych w Europie Środkowej, a w przypadku użycia pocisków manewrujących również na zachodzie i południu kontynentu. 
 
Zasięg rakiet balistycznych systemu Iskander według najnowszych danych oceniany jest na 500-700 km, oprócz tego może on wykorzystywać pociski manewrujące, zdolne do rażenia na odległość nawet 2 tys. km. Rozlokowanie wyrzutni Iskander w Obwodzie Kaliningradzkim i na Krymie de facto bierze Europę Środkową i Wschodnią w balistyczne nożyce 
https://www.defence24.pl/iskandery-z-kalining(...)uja-w-redzikowo 
 
 
Naród Radziecki/Rosyjski gardzi mięczakami. 
Prędzej czy później ktoś będzie musiał rozebrać największy pomnik Armii Radzieckiej -Obwód Kaliningradzki (Królewiec i pokłady bursztynu) 
 
Niemcy i Rosjanie 
Złoża bursztynu znajdujące się w okolicach Jantranego są największe na świecie. Stąd pochodzi 90 proc. tego surowca. Eksploatację złóż na sposób przemysłowy rozpoczęli tu Prusacy w połowie XIX wieku, najpierw drążąc w nadmorskich klifach głębokie tunele. W 1912 roku rozpoczęto wydobycie metodą odkrywkową. Przed wojną Niemcy pozyskiwali tutaj 400-450 ton bursztynu rocznie. W 1945 roku Armia Czerwona zajęła kopalnię. Ponoć żołnierze używali zmagazynowany bursztyn na opał&  
Po śmierci Stalina kopalnia przeszła pod jurysdykcję cywilną, a w latach 60. wprowadzono nową metodę wydobycia polegającą na wypłukiwaniu bursztynu wodą z kruszconośnej tzw. niebieskiej ziemi. Wtedy też otwarto nową kopalnię Primorska, tę właśnie, na którą patrzymy. Stare złoże Siniawinskie jest także nadal eksploatowane. Na tablicy informacyjnej przy punkcie widokowym przeczytamy, że teraz wydobycie sięga tego samego poziomu, co przed wojną. W metrze sześciennym kruszconośnego iłu znajduje się ponoć 4 kg bursztynu 
 
 
Szlaban się otwiera, wjeżdżamy na wysokie urwisko nad gigantyczną dziurą w ziemi. Szerokość odkrywki waha się od 800 do 1500 m, długa jest na 1200 metrów, głęboka na ponad 50. Z tarasu widokowego ogromne koparki i taśmociągi wyglądają jak dziecięce zabawki. 
http://www.krajoznawcy.info.pl/kopalnia-pelna-bursztynu-91 
 
Tak przy okazji bo łopatę wbić w mierzeję też się boisz? 
UE pewnikiem cię zrozumie.
63. Dodane przez do 61, w dniu - 02-03-2019 22:25
Rosjanie uważają, że II Wojna Światowa wybuchła 22 czerwca 1941 roku . 
 
A czego skutkiem była rzeźnia na MC ? 
Można by rzec : 
Na litość Boską przestańcie nas wyzwalać. 
Apel taki do tych rosyjskich niewinnych chłopców. 
 
I wtedy można by postawić pomnik z napisem : 
Naród polski (nie wiem jak żydowski) w podzięce narodowi rosyjskiemu za zaniechanie wyzwalania po wsze czasy. 
 
Wklej zdjęcie pomnika poległych Polaków o wolność ZSRR który znajduje się w centrum wsi Lenino. 
Powodzenia.
64. Dodane przez LUK, w dniu - 03-03-2019 00:52
Faktem historycznym jest to że 2 Polskie armie (ok 180 tys żołnierzy ) i wojska Rosyjskie wyzwalały Polskę, zapomnieliście już o tych żołnierzach bo wam dali na tacy Żołnierzy Wyklętych (nie umniejszam honoru). Polacy przyjechali na pancerzach t-34 a nie na Amerykanskich shermanach. Gdyby nie wojska radzieckie zachodni alianci zatrzymali by się na Renie i by Polski nie było.
65. Dodane przez Do kom 11, w dniu - 03-03-2019 00:56
Sle to wszystko przez Niemców..
66. Dodane przez do kom 33, w dniu - 03-03-2019 00:59
Gdyby nie Radziecka to by Polski nie było... Rozumiesz ? Ludzie zainteresujcie się Historią bo piszecie co wam w tv każą.
67. Dodane przez mates, w dniu - 03-03-2019 01:06
Tak trudno jest zmienić napis na "Chwała poległym żołnierzom walczącym za wolność Polski" tak trudno ? I można nawet cyrlicą. Kiedy do was dotrze że tam nie ginęli radzieccy politycy tylko zwykli ludzie ?
68. Dodane przez do kom 63, w dniu - 03-03-2019 01:15
A Amerykanie że 7 grudnia 1941.
69. Dodane przez Do 63, w dniu - 03-03-2019 10:38
Jeden dzień okupacji niemieckiej powodował ok 3500 śmierci obywateli polskich. Załóżmy, że spełnia się Twoje pragnienie i Rosjanie stopuja w 1944. Zawierają separatystyczny pokój. Niemcy przerzucają wojska na zachód. A u nas hula gestapo. Na jakiej podstawie Twoi przodkowie by przeżyli ?
70. Dodane przez Do neokomunistów i ubeków, w dniu - 03-03-2019 13:42
RUSKIE napadły na POLSKĘ w zgodzie i porozumieniu z NIEMCAMI  
 
(Pakt Ribbentrop-Mołotow umowa międzynarodowa z 23 sierpnia 1939 roku, będąca formalnie paktem o nieagresji pomiędzy III Rzeszą i Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich, która zgodnie z tajnym protokołem dodatkowym, stanowiącym załącznik do oficjalnego dokumentu umowy, dotyczyła rozbioru terytoriów lub rozporządzenia niepodległością suwerennych państw: Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii i Rumunii. Bywa także określany jako IV rozbiór Polski. 
 
3 maja 1939 Józef Stalin odwołał ze stanowiska ministra spraw zagranicznych Maksima Litwinowa, zwolennika tzw. zbiorowego bezpieczeństwa, a na jego miejsce mianował tego samego dnia Wiaczesława Mołotowa jednego ze swych najbardziej zaufanych ludzi i ściśle z nim współpracującym, który od dawna był zwolennikiem porozumienia z Niemcami. ) 
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pakt_Ribbentrop-Mo%C5%82otow 
 
 
Wojska hitlerowskich Niemiec zaatakowały z trzech stron. Natomiast po drugiej stronie, 2 września, Nikołaj Szaronow (ambasador ZSRR w Polsce) zapytał Józefa Becka, dlaczego Polska nie stara się o dostarczenie sprzętu wojskowego od ZSRR. Było to jednak pytanie wyłącznie retoryczne, jako że tzw. pakt RibbentropMołotow podpisany 23 sierpnia zobowiązywał strony do niewspierania państw trzecich w przypadku wybuchu wojny z udziałem jednego z sygnatariuszy porozumienia. Mimo wszystko rząd Polski zwrócił się do Moskwy z pytaniem, czy jest możliwa dostawa materiału wojennego. Mołotow, szef rosyjskiego MSZ, stwierdził, że takiej możliwości nie ma. 
 
Dwunastego września Polskę opuścił ambasador ZSRR, a 14 września władze Rzeczypospolitej ewakuowały się jeszcze dalej od Warszawy. Szesnastego września cała Europa przygotowywała się już do ataku Armii Czerwonej na Polskę, uzgadniano komunikat Francji oraz Wielkiej Brytanii w przypadku urzeczywistnienia się planów ZSRR. Siedemnastego września rosyjskie MSZ wezwało polskiego ambasadora w Moskwie i oświadczyło, że skoro Rzeczpospolita Polska przestała istnieć to wszystkie umowy między obydwoma krajami wygasły, a ZSRR podjął środki zmierzające do ochrony mieszkańców zachodniej Białorusi i Ukrainy 
 
 
Wojna obronna wkroczenie Sowietów do Polski 17 września 1939 roku 
 
Podczas pierwszych trzech dni natarcia, ZSRR zdobyło m.in. Wilno, przemierzyło północno-wschodnie Polesie, dotarło do Tarnopola i Lwowa. W tym ostatnim mieście doszło nawet do incydentalnej walki niemiecko-sowieckiej (wojska III Rzeszy wkroczyły do Lwowa nieco wcześniej), za co później strona niemiecka przeprosiła swojego wschodniego sojusznika. Rosjanom udało się także częściowo odciąć Polaków od granicy z Rumunią i Węgrami. Pomimo tego, że Armii Czerwonej dokuczał brak zaopatrzenia w paliwo, transportu, słabe środki łączności oraz błędy w dowodzeniu, to udało im się posunąć w głąb terytorium Polski o ok. 170 km w linii prostej. Część historyków uważa, że wobec takiego obrotu sprawy obronę Rzeczypospolitej można było przygotować lepiej (w wielu miejscach obrony nie było wcale). 
 
Chlubną sławą zasłynęło w tamtych dniach Grodno. Miasto to broniło się zaciekle w dniach 2022 września. Żołnierze Armii Czerwonej napotkali tam niespotykany wówczas opór wojsk polskich oraz mieszkańców. Kiedy w końcu udało im się przełamać linię obrony, brutalnie  
 
ZEMŚCILI SIĘ NA PRZECIWNIKACH - ROZSTRZELALI OK. 300  
MIESZKAŃCÓW I OBROŃCÓW MIASTA. 
 
Układ niemiecko-sowiecki 
Wszystko zdawało się być już przesądzone. W nocy z 28 na 29 września III Rzesza oraz Związek Radziecki uzupełniły tajny protokół z 23 sierpnia. Dokument nazwany Niemiecko-sowiecki układ o granicy i przyjaźni zawierał zadanie przywrócenia pokoju i porządku na obszarze byłego państwa polskiego. Dołączono także mapę z nową linią graniczną, tzw. linią demarkacyjną. Następnie 4 października sporządzono jej dokładny opis. Protokoły podpisali Ribbentrop i Mołotow, zaś mapę Ribbentrop i Stalin 
 
Podział Rzeczypospolitej 
W wyniku działań wojennych we wrześniu 1939 roku Niemcy uzyskały 189 tys. km2, czyli 48,45 proc. terytorium II RP zamieszkanego przez ok. 22 mln obywateli (w większości Polaków), zaś Rosjanie 201 tys. km2, co daje 51,55 proc. całości przedwojennych ziem polskich, wraz z ludnością sięgającą ok. 13,5 mln (głównie narodowości polskiej, ukraińskiej, żydowskiej oraz białoruskiej)37. Związkowi Radzieckiemu jako łup przypadły przedwojenne polskie województwa: wileńskie, nowogródzkie, białostockie, poleskie, wołyńskie, tarnopolskie, stanisławowskie oraz lwowskie. Obiecaną wcześniej Lubelszczyznę Stalin postanowił wymienić na Litwę. 
 
Tak! 
Polska też miała układy międzynarodowe o nieagresji ale Polska nie napadła na Niemcy, nie napadła na Kołchoz Radziecki. 
 
Gdyby nie prawo międzynarodowe o cmentarzach wojennych osobiście dopilnowałbym kruszenia sowieckich pomników wszystkich. 
 
Zaskoczenie Stalina 
"Hitler zadał zdradzieckie uderzenie" - tak w pierwszym odruchu rozpaczy radziecki premier Wiaczesław Mołotow określił agresję Niemiec na Związek Radziecki. 
Do wydarzeń z 22 czerwca 1941 nawiązał prof. Paweł Wieczorkiewicz w audycji Katarzyny Kobyleckiej z cyklu "Dźwiękowy przewodnik po historii najnowszej - ZSRR", nadanej w październiku 1997. - Skoro cios zdradziecki, to znaczy że zadany nie wrogowi, a przyjacielowi - komentował słowa Mołotowa historyk. - Nikt nie oszukał Stalina tak jak Hitler. 
Rozkaz Hitlera 
Rozkaz dzienny Adolfa Hitlera o napaści na ZSRR odczytał na antenie niemieckiego radia Josef Goebbels. W archiwach Polskiego Radia zachowało się to wystąpienie ministra propagandy Rzeszy:(...) 
 
Wojska niemieckie wykończyły by się w Polsce gdyby nie radziecka pomoc na wschodzie . 
 
Na szczęście pazerni Niemcy zaatakowały ZSRR. 
 
A to , że jeden dzień okupacji niemieckiej powodował ok 3500 śmierci obywateli polskich zawdzięczamy napaści ZSRR na Polskę w 1939 roku. 
 
(...)
71. Dodane przez do 64, w dniu - 03-03-2019 13:48
Przedawkowałeś Szarika. 
 
TKS polska tankietka z okresu przed II wojną światową. Obok czołgu 7TP był podstawową bronią polskich sił pancernych podczas kampanii wrześniowej 1939 ... 
 
 
Uzbrojoną w działko tankietką TKS, dowodził plut. podch. Edmund Roman Orlik. Jest on uważany za pierwszego w historii polskiego asa pancernego. W czasie kampanii wrześniowej 1939 zniszczył 13 niemieckich czołgów.
reklama
72. Dodane przez do 70, w dniu - 03-03-2019 14:42
\"Wojska niemieckie wykończyły by się w Polsce gdyby nie radziecka pomoc na wschodzie\" .W czasie wojny obronnej 1939 roku Armia Polska na froncie niemieckim straciła 670 000 zołnierzy. 17 wrzesnia nie było już centralnie dowodzonej armii. Można mieć żale do wszystkich, ale nie do Niemców i Rosjan , ze umieją zadbać o swoje interesy. To my jesteśmy zwykłymi frajerami.Oczekujemy, że świat będzie nam współczuł, a On się z nas śmieje
73. Dodane przez do 72, w dniu - 03-03-2019 16:08
Kto się użala? 
 
Hitler użalał się , że Stalin ociąga się z wkroczeniem do Polski w 1939 roku takie są fakty. 
 
No i może ci się jeszcze użalają co do Marusi miętę czują. 
https://www.youtube.com/watch?v=zZvtTGrrocI 
 
Wanda Wasilewska (ur. 21 stycznia 1905 w Krakowie, zm. 29 lipca 1964 w Kijowie) polska i radziecka działaczka socjalistyczna i komunistyczna, pisarka i polityk. Założycielka i przewodnicząca Związku Patriotów Polskich w Związku Radzieckim od czerwca 1943, współzałożycielka Ludowego Wojska Polskiego które walczyło na froncie wschodnim II wojny światowej, od lipca 1944 wiceprzewodnicząca Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego. Pułkownik Głównego Zarządu Politycznego Armii Czerwonej i uczestniczka wielkiej wojny ojczyźnianej[1], członkini prezydium Centralnego Biura Komunistów Polski przy Komitecie Centralnym WKP (b) (1944)[2], przez sześć kadencji deputowana do Rady Najwyższej ZSRR, zastępca sekretarza Zarządu Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej w 1949[3]. W czasie II wojny światowej Wasilewska była główną doradcą Józefa Stalina w sprawach polskich[4]. 
 
Była córką działacza niepodległościowego z Polskiej Partii Socjalistycznej Leona Wasilewskiego, bliskiego współpracownika Józefa Piłsudskiego i pierwszego ministra spraw zagranicznych odrodzonej Polski. Studiowała polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie doktoryzowała się w 1927. 
 
Po przeprowadzce do Warszawy w 1934 zatrudniona w Dziale Wydawniczym Związku Nauczycielstwa Polskiego; pracę utraciła po aferze spowodowanej wydaniem Płomyka z marca 1936 w którym Wasilewska promowała radzieckie metody wychowania dzieci[6]. Zaatakował ją wówczas w Sejmie premier Felicjan Sławoj Składkowski a ten numer pisemka został skonfiskowany. Jako redaktorka Płomyka i Płomyczka była oskarżana, m.in. przez Marię Dąbrowską, o przemycanie w pismach dla dzieci treści komunistycznych. Współpracowała z wieloma wydawnictwami lewicowymi, m.in. Naprzodem, Robotnikiem, Dziennikiem Popularnym, Obliczem Dnia. W kilku przypadkach ambasada ZSRR wypłacała Wasilewskiej honoraria za jej książki wydawane w Związku Radzieckim. Była członkiem Międzynarodowej Organizacji Pomocy Rewolucjonistom. 
 
Po śmierci pierwszego męża Romana Szymańskiego poznała w jesieni 1931 działacza PPS Mariana Bogatkę, z którym współpracowała w czasie strajku murarzy w Krakowie w 1933 i którego z czasem poślubiła (Bogatko został w maju 1940 zamordowany przez NKWD) 
 
Bogatko został w maju 1940 zamordowany przez NKWD 
Bogatko został w maju 1940 zamordowany przez NKWD 
Bogatko został w maju 1940 zamordowany przez NKWD 
Bogatko został w maju 1940 zamordowany przez NKWD 
 
Tak wyglądało to wasze wyzwolenie. 
Jak to was nie przekona to już nic was nie przekona. 
 
Nad wami tylko śmiać się pozostaje.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Hala z częścią biuro... Leszno 10600
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj