Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
24
Kwietnia 2024
Środa
Imieniny obchodzą:
Aleksander, Horacy,
Grzegorz, Marian,
Elżbieta
Do końca roku 251 dni.
Start arrow Blogi arrow Wolna ściema!

Damian Małecki

Wolna ściema!

05.05.2019. Radio Elka, Maciej Olejnik

Długi weekend majowy najlepszy czas na to, aby zastanowić się nad kondycją i rozumieniem współczesnego patriotyzmu. Kilka tygodni temu przez portal elki przetoczyła się gorąca i nader burzliwa dyskusja na temat potencjalnego inwestora. Wtedy ponad 80% osób komentujących decyzję Prezydenta blokującego budowę dużej firmy z zagranicy, która byłaby konkurencją dla dużego producenta z Krzycka Wielkiego, naprawdę ostro go krytykowała. Większość komentujących uznała, że Prezydent własną decyzją zablokował możliwość podwyżek dla mieszkańców Leszna...
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Spróbujmy sobie jednak wyobrazić podobną sytuację, ale w tym wypadku w roli głównej z firmą z Niemiec, Francji lub Polski, która buduje swój zakład w okolicach Kijowa. Czy firma ta kieruje się tym, aby miejscowi ukraińscy pracownicy mogli zarabiać więcej? Nigdy nie spotkałem się z podobną sytuacją. Myślę, że żadna z krytykujących wtedy decyzję Prezydenta osób również.

W podobny sposób myśleli zapewne właściciele i pracownicy dużego leszczyńskiego czasopisma, które niedawno zostało sprzedane naszym sąsiadom zza Odry. Jakież musiało być ich zdziwienie, kiedy okazało się, że praca dla nowego właściciela wcale nie jest łatwiejsza, ani tym bardziej przyjemniejsza, a nowy pracodawca wymaga znacznie więcej od tego dawnego. Wszystko miał przecież regulować wolny rynek, a ten
jak wiadomo, jest z natury dobry, łatwy i przyjemny. Jak się jednak okazuje, już nie dla pracowników tego niegdyś ważnego leszczyńskiego czasopisma. Czemu miał zatem służyć taki transfer?

Najlepiej będzie posłużyć się jeszcze jednym przykładem - popularnej firmy oferującej kosmetyki pod nazwą „R”. Pomimo tego, że jej sklepy znajdują się w Polsce i w Niemczech, to jej produkty w naszych sklepach wcale nie są tańsze. Ba! Nie są nawet w porównywalnych cenach, są za to droższe. Firma oczywiście może sobie na to pozwolić, ponieważ posiada praktycznie monopol na tego typu artykuły w Polsce. Stało się tak po wyeliminowaniu konkurencji.

Nie inaczej było w wypadku polskich przewoźników autobusowych, którzy kilka lat temu (kto by o tym dzisiaj pamiętał), ostrzegali o monopolistycznych praktykach dużego i popularnego przewoźnika w charakterystycznym czerwonym kolorze. Ceny biletów wtedy przez niego proponowane były dla polskich firm transportowych zabójcze, w związku z czym polskie firmy szybko z rynku poznikały. Jak dzisiaj kształtują się ceny za ten sam przejazd? Są średnio o około 40% wyższe od… tych pierwotnie oferowanych przez naszych polskich przedsiębiorców. Boleśnie przekonuję się o tym dwa razy w miesiącu w trakcie moich podróży na południe Polski. Nie ma już jednak szans na powrót naszych przewoźników na te popularne trasy.

Sądzę, że nie inaczej miało być w Lesznie z konkurencją dla producenta z naszego regionu. Czego zatem moglibyśmy się potem spodziewać po wyeliminowaniu z rynku naszego rodzimego przedsiębiorstwa? Zapewne tego samego - w perspektywie podniesienia cen produkowanych towarów oraz obniżki wynagrodzeń. Przecież inwestor musi sobie zrekompensować wcześniej zainwestowane środki. Nie po to przecież przyjeżdżał do Polski, aby rozdawać pieniądze na ulicach. Zastanówmy się przez moment, kto za to wszystko miałby zapłacić...

Nie jest to jednak żadna niespodzianka. Metody takie są stosowane na całym świecie od lat, tylko jakoś w Polsce wiedza ta przebijała się z dużym trudem, a na każde pytanie o stosowanie tego typu monopolistycznych praktyk jeszcze dziś nierzadko spotykamy się ze wzruszeniem ramion miejscowych władz. Najczęściej jednak słyszymy jedną odpowiedź - wolny rynek! Tak, jakby miało to tłumaczyć wszystkie zjawiska na ziemi. Dziwne jest tylko to, że Stany Zjednoczone (z tym, że jest to ojczyzna wolnego rynku chyba każdy się zgodzi) z tego rodzaju praktykami walczyły już od końca lat 90 XIX wieku (sic!). Może właśnie w tym należy upatrywać ich dzisiejszej potęgi?

Czym jest zatem współczesny patriotyzm? Moim zdaniem obroną miejscowej przedsiębiorczości, aktywną obroną wolnego rynku. Walką przeciwko monopolom. W obliczu globalnych korporacji wolny rynek nie zawsze obroni się sam.

Dlatego kiedy dzisiaj myślę o polskim patriotyzmie, to właśnie przez pryzmat obrony naszych polskich producentów, a tym samym nas - konsumentów, bo czy jest ktoś, kto zadba o nasze dobro lepiej od nas samych?

Najciekawsze jednak w całej tej historii jest to, że również po naszej polskiej stronie nie brakuje przedsiębiorców, którzy nie mniej skutecznie potrafią zdobywać rynki na Zachodzie Europy. Przykłady takie znajdziemy także w naszym regionie. Nie wiem jak Państwu, ale w tym wypadku wcale mi to nie przeszkadza. Co więcej, mam nadzieję, że z każdym rokiem będzie ich jak najwięcej!


Damian Małecki jest prezesem Związku Towarzystw Gimnastycznych „Sokół” w Polsce, doktorant Uniwersytetu Jagiellońskiego
 
Komentarze (48)
1. Dodane przez egonn, w dniu - 05-05-2019 20:13
Święte słowa Panie Damianie
2. Dodane przez Adam, w dniu - 05-05-2019 20:34
To dlaczego została wydana zgoda na budowe zakładu firmie Unitec, jeśli obok jest już Awilux??
3. Dodane przez :D, w dniu - 05-05-2019 20:38
Misiu, co ty bierzesz? 
Zresztą, wszystko jedno. Zostaw to, bo ci szkodzi. 
Takie brednie to na niezłym haju się opowiada.
4. Dodane przez ziom, w dniu - 05-05-2019 20:49
No chłopce... chłoć roz ześ coś mundrygo napisoł. hej!
5. Dodane przez Lu!, w dniu - 05-05-2019 21:03
tak Leszno miało by podatki ... a teraz firma buduję się tuż za miedzą w powiecie Kościańskim, może nawet jeszcze bliżej Krzycka...
6. Dodane przez Jola, w dniu - 05-05-2019 21:22
A ja głosuje na Dziedziczaka
7. Dodane przez Michał, w dniu - 05-05-2019 21:26
A unitec i awilux to nie byli kiedyś ci sami wlasciciele tylko się rozeszli?
8. Dodane przez Eugeniusz, w dniu - 05-05-2019 21:28
Święta prawda co Pan tutaj napisałeś.Ja należałem do tej 20 procentowej grupy wówczas co decyzję Pana Prezydenta poparły.Dodam tylko , na co Pan nie zwróciłeś uwagi , że gdyby obcy kapitał wykończył naszą firmę z Krzycka , to odbiłby sobie wpierw wyłożone środki podwójnie - po pierwsze zlikwidowałby konkurencję przejmując monopolistycznie rynek , po drugie zatrudniłby Ukraińców obniżając im jeszcze bardziej wynagrodzenia , niż naszym.Co pozostałoby dla nas Polaków w naszym regionie 500 + płacone z naszych podatków kobietom , a pozostali bezrobotni musieliby za chlebem wyjechać w głąb Europy szukać w poniewierce szczęścia .O to w zasadzie chodzi szczególnie tym przyjaciołom Polski zza Odry - pozdrawiam
reklama
9. Dodane przez Daniel z Leszna, w dniu - 05-05-2019 21:30
Panie Damianie. Obrona firmy z POLSKIM kapitałem jest słuszna .Jednak najlepszy bodziec do rozwoju każdej firmy na każdej płaszczyźnie jest konkurencja i rywalizacja z nią.Nie bójmy się tego My Polacy , bo jesteśmy bardzo przedsiębiorczy i pracowici.A każda nowa firma w naszym rejonie (nawet o złych intencjach) powoduje poprawę sytuacji pracowników - Człowieka i mobilizuje firmy z naszego regionu do działania , które stają się przez to silniejsze.
10. Dodane przez Dziękuję bardzo panie, w dniu - 05-05-2019 21:35
Czyli pan z alei gwiazd żużla nie był swój dlatego możemy budować za niespełna bo nie swój z Leszna robił za aż
11. Dodane przez Paweł, w dniu - 05-05-2019 21:47
Prezes prezesów z tymi PKS wiedział że do Krzycka nowa droga powstanie i paliwo podrorzeja to lód na PKS wróci
12. Dodane przez R, w dniu - 05-05-2019 21:48
Pracodawca płaci pracownikom tyle ile na nim wymusi wolny rynek. Jeśli nie ma rąk do pracy to MUSI zapłacić więcej bo jak nie zapłaci to zamknie zakład w który zainwestował x milionów i w takiej sytuacji będzie te x milionów do tyłu. Jak można tego nie rozumieć?
13. Dodane przez kasjerka, w dniu - 05-05-2019 22:05
bla, bla, bla... do wszystkiego da się dorobić filozofię, a jak nie wiadomo o co chodzi w decyzji prezydenta, to wiadomo o co chodzi... chyba prezydent ma się kierować interesem Leszna a nie Krzycka? no chyba że ta inwestycja była szkodliwa dla samego Leszna i lepsze jest puste pole, to przepraszam
14. Dodane przez JPS, w dniu - 05-05-2019 22:13
Utopia! Gdyby poglądy autora wprowadzić w życie należałoby natychmiast zlikwidować Orlen i inne monopole działające w energetyce, zlikwidować wszystko co monopolistyczne - w tym takie twory jak Generalną Dyrekcję Dróg czy Lasy Państwowe itd, itp. Walka z monopolami ponadnarodowymi z powodu globalizacji z góry jest skazana na klęskę. Chyba, że czynią to takie potęgi gospodarcze jak Unia Europejska ale pod warunkiem, że nie będzie w niej członków działających na rzecz jej przeciwników jak choćby Polska czy Węgry!!! Państwa "rozkraczyńskie", bo jedną nogę mają w USA czy Rosji a drugą w swoim rezerwacie!
15. Dodane przez kornik, w dniu - 05-05-2019 22:13
Panie Damianie dziękuję za ten artykuł. Bardzo dobry. Wiedza większości komentujących ogranicza się do kilku mitów o wolnym rynku, który ma wszystko uregulować itd. A czegoś takiego nie ma praktycznie nigdzie w państwach o rozwiniętej gospodarce. Kiedyś w okolicach Leszna było kilka cukrowni. Dziś większość z nich nie istnieje. Przestaliśmy cukier uzywać? Nie. Kupujemy jeszcze więcej, lecz już nie z polskich cukrowni.
16. Dodane przez leszczyniak, w dniu - 06-05-2019 06:50
Kolejny "filozof" zabawia się w blogi.
17. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 06-05-2019 07:22
Nie sądzę że ktoś w branży opakowań kartonowych może stać się monopolista, stad Pana wywód mija się z prawdą.
18. Dodane przez wer, w dniu - 06-05-2019 07:44
panie D TO WLASNIE tY WYCHOWALAS SIE NA ARTYKULACH Z NIEMIEC CALE TWOJE DZECINSTWO TO ARTYKULY Z NIEMIEC,POLSKIE WTEDY BYLY BEEEEEEE,MALO TEGO SAM Z RODZICAM NA TARGU JE SPRZEDAWALES
19. Dodane przez Piotr, w dniu - 06-05-2019 08:24
Proszę Państwa. Jakże jestem zaskoczony tekstem Pana Damiana. W kontekście tej konkretnej sprawy, czyli budowy firmy produkującej opakowania, która to firma siedzibę ma w Szwajcarii. Proszę sobie przypomnieć, jakże szokującej (przynajmniej dla mnie) argumentacji używał wówczas Pan Prezydent. Martwił się, że nowa firma zassa pracowników z firmy już tu prosperującej. Tej polskiej, rodzinnej& A ja się pytam, co to znaczy zassa?! Czy pracownicy mają dzisiaj status bezwolnych roztoczy? No chyba nie. Proszę Państwa inne przedsiębiorstwo, żeby zassać pracowników z innej jednostki musi im po prostu zapewnić lepsze warunki pracy i płacy. Gdyby nowy podmiot to zrobił, to oczywiście odpływ pracowników z firmy (wiemy jakiej) byłby naturalny. No i chyba każdy się zgodzi, że dla rynku pracy korzystny. Wszyscy chcemy pracować w lepszych warunkach za lepsze pieniądze. Oczywiście nie podważam jakości i warunków pracy w znanej lokalnej firmie, ale przecież skoro jest tam tak dobrze, to żadna konkurencja nie byłaby w stanie zassać pracowników. Tymczasem decyzja Pana Prezydenta utrwaliła monopol. I najbardziej skorzysta na tym kierownictwo firmy, a nie jej pracownicy. Pan Małecki w swoim tekście krytykuje monopole. A ja się pytam, czym jest blokowanie powstania jednej firmy dla dobra drugiej. Czy to nie jest monopolizacja lokalnego rynku - w tym kontekście rynku pracy?!
20. Dodane przez homo sapiens sapiens, w dniu - 06-05-2019 08:44
Oj. Trochę to naciągane delikatnie mówiąc. W dzisiejszych czasach globalnego rynku odległość kilkudziesięciu kilometrów nie robi żadnej różnicy dla inwestora. Ale już decyduje gdzie popłyną podatki. A na konkurencji skorzystali by pracownicy. Jeden z komentarzy zakłada ze nowa fabryka zatrudniłaby by taniej Ukraińców. Prawda jest taka że Ukraińcy już na ogół tańsi nie są. A z pewnością jeszcze podrożeje ich praca po ułatwieniach oferowanych przez niemiecki rynek pracy. Co się tyczy firmy R to nie jest ona monopolistą. Ma monopolistyczną pozycje jeśli idzie o format sklepów. Te same produkty można kupić, w supermarketach, no ale supermarkety są be. Praca w weekandy jest be. Znam ludzi wielu ludzi z PL i wszyscy widzimy jak pracują. Są inteligentni, popełniają często bardzo dobre teksty. Natomiast kompletnie nie nadążają za dzisiejszymi czasami i rynkiem. Widać to po portalach jak wygląda PL i ELKA? PL zamieszcza relacje często kilka dni po wydarzeniu. Dziś żyjemy szybciej i szybszy jest obieg informacji niż 30 lat temu! Po prostu nie są smart. I trudno się dziwić że nowy pracodawca będzie oczekiwał wypełnienia współczesnych standardów.
21. Dodane przez Jo tero jo, w dniu - 06-05-2019 08:46
Blokowanie dostępu do inwestowania jest oznaką braku znajomość na tychże artykułach i przebywania tylko w lokalnych grupkach biznesowych jak się pomyliłem to przepraszm takie głupie osobiste wrażenia
22. Dodane przez Marian, w dniu - 06-05-2019 08:51
Papierowy problem
23. Dodane przez Lu!, w dniu - 06-05-2019 09:01
Kościan za to skorzystał... taki to wolny rynek ...
24. Dodane przez Białe jest białe, w dniu - 06-05-2019 09:36
Jestem zdania, że tłumaczenie prezydenta jest na siłę. W takim razie nie pozwólmy w ogóle innym inwestować w Lesznie bo podobne firmy już są. Skoro tak się martwi o firmę kolegi to dlaczego pozwolił aby Spinko wybudowało fabrykę w ZG ? Wybiórcza ochrona firm w mojej ocenie.
25. Dodane przez leszczyniok, w dniu - 06-05-2019 09:51
Czyli będziemy jezdzic do pracy z Leszna do Kosciana a moglo być bliżej i moglem dojezdzac rowerkiem a nie samochodem :-(
26. Dodane przez Pytanie mieszkańca, w dniu - 06-05-2019 10:13
Czy mógłby Pan napisać coś więcej o swoim doktoracie? Z jakiej jest dziedziny? Pomijaj już kwestie drugorzędne jak to, że podstawy wolnego rynku powstawały w XVIII w. na fali europejskiego oświecenia, a nie w USA. Ale w moim odczuciu ma Pan straszne tendencje do upraszczania i wybiórczego traktowania niektórych kwestii. A to doktorantowi raczej nie przystoi. W każdym razie chyba ekonomistą Pan nie jest, prawda? Na jakiej podstawie Pan pisze jako pewnik o wyeliminowaniu z rynku naszego rodzimego przedsiębiorstwa, po zbudowaniu w Lesznie nowego zakładu? Przecież to jest stabilna firma, która ma odbiorców w całym kraju. Ma też drugi zakład produkcyjny kilkaset km od Leszna. Nie pomylił Pan przypadkiem producenta z placówką handlu detalicznego? Przecież taki producent może postawić swój zakład 30 lub 50 km dalej i tam stworzyć miejsca pracy. I tam płacić podatki,
27. Dodane przez icek, w dniu - 06-05-2019 10:21
Niektorzy sa "wpuszczani" inni nie. Prowadze firme i również wpuszczacie innych z mojej branży. Tak, ogolnopolskie, dziwne, dotowane!!, cwaniackie, w jednej firmie działa kilka a może i więcej itd.  
Skoro wolny rynek ? Dlaczego nie ?
28. Dodane przez do kom. 23 i 25, w dniu - 06-05-2019 10:25
Ta firma ze Szwajcarii zainwestowała w Kościanie?
29. Dodane przez finka, w dniu - 06-05-2019 11:14
każdy kto sie dogada wiadomo jak z lokalnymi władzami tak bedzie prowadzony rynek pracy ,Urząd niech sie raczej przymierzy do likwidowania tzw kuronia te gwiazdy nie maja co robić niech szukają np pracy w marketach ,a nie podatnicy ten cały motłoch utrzymują ...Pan po Jagielonce lepiej by sie nie odzywał :)
30. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 06-05-2019 11:22
A ja zapytam komu zawadzała działająca w Lesznie duńska firma TOMS. Gdyby włodarze pomogli tej firmie pozyskać teren pod budowę w regionie to nie zostałaby zmuszona do wybudowania fabryki w Nowej Soli.
31. Dodane przez prawdziwek, w dniu - 06-05-2019 11:32
ustawa 447 ktora podpisal Tramp jesli nie wejdzie w "zycie" czyli tzw. drzwiami to wejdzie oknem lub przez komin, jesli i okna zamkniecie. Firma o ktorej mowicie ma swe korzenie niedaleko pustyni Negev w panstwie polozonym od 1948 roku w Palestynie, a Szwajcaria to jak w wiekszosci atrapa . Taka atrapa jest tez czesto USA. Ale nie cieszcie sie, od dzis cla wznowione przez Trampa na Chinach wymusza spadki na swiatowych gieldach przez nastepny przynajmniej ROK. Jest takie pojecie jak "oszwabiac". Jak myslicie skad one sie wzielo? PATRZYCIE NA DLUGOSC SWEGO NOSA MIAST dalej, duzo dalej przed gwiazdke mercedesa w km liczac. Niedajcie sie oszwabic wystarczy Nam firma Kenkel & spolka.A jesli chcecie SWOJ patriotyzm pokazac to nie kupujcie towarow W R O G A. Jakie to sa towary? kod 729 niestety czesto uktryty pod kodem innego panstwa zewzgledu na powiedzmy "niesympatie". Gaz putina i wasze folcwageny to sa produkty, ktore kupujac wspomagacie waszych odwiecznych wrogow w stajecie sie potencjalnymi agresorami dzis np. w Donbasie.
32. Dodane przez LEŚNY WŁADEK, w dniu - 06-05-2019 11:58
Drogi Panie, chwała za to,że porusza Pan ten istotny problem, natomiast w mojej ocenie poza naświetleniem pewnych mechanizmów, nie dotyka Pan istoty problemu. 
Miło , że w komentarzu 24, ktoś potrafi dostrzec meritum problemu- używając sformułowania - "wybiórcza ochrona interesu firm". 
Odnosząc się do Pana , drogi Panie Damianie, to chciałbym delikatnie zwrócić uwagę, iż od doktoranta można by było wymagać, by produkowane jego ręką teksty były bardziej przyjazne dla ucha i oka.
33. Dodane przez do 26. Dodane przez Pytanie mieszkańca, w dniu - 06-05-2019 12:02
kiedyś Korwin Mikke powiedział, że wolny rynek był tylko na dzikim zachodzie, najwyraźniej pan Damian Małecki z takich źródeł czerpie swoją wiedzę ekonomiczną :) najpierw panie doktorancie radzę doczytać a potem organizować lokalizowanie zakładów przemysłowych!
34. Dodane przez TED, w dniu - 06-05-2019 12:45
Tylko polskie produkty samochody,zegarki,cygara,telewizory bo co nie polskie szkodzi.
35. Dodane przez do 31, w dniu - 06-05-2019 13:05
A JUTRO TYM KRAJEM MOZE BYC P O L S K A innymi slowy wpiepszamy wlasny O G O N jak bezmozgi po kuracji 5 G.
36. Dodane przez ad 26, w dniu - 06-05-2019 13:48
Z internetu: Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zakład Historii Polski Najnowszej
reklama
37. Dodane przez Edward, w dniu - 06-05-2019 15:49
Brawo Damian. Szczera prawda. Liberałowie sprzedaliby najchętniej wszystko, oddali by cały majątek w obce ręce. Chrońmy co nam jeszcze w Polsce zostało, po latach, gdy niszczyli nasz kraj.
38. Dodane przez Eugeniusz, w dniu - 06-05-2019 16:18
Popieram komentarz 31 w całej rozciągłości , gdyż nie jest potrzebne dogęszczanie działalności w tej samej branży w danym regionie kraju .Jest to po prostu wypychanie naszej dobrej polskiej działalności z rynku , aby ubezwłasnowolnić to co robią sami Polacy .Jeżeli krytycznie nastawieni komentatorzy do decyzji Pana Prezydenta czują niedosyt to mam dla nich następującą propozycję .Otóż Szwajcaria słynie z bardzo dobrych słodyczy , dajmy im tą dziurę po Goplanie niech wybudują nową fabrykę słodyczy , przecież konkurencji już nie mają , gdyż jakiś idiota obiekty Goplany wyburzył .Wówczas niech realizują tutaj inwestycje dając tym zwolnionym kiedyś ludziom zatrudnienie i będzie GIT .Dlaczego Wy krytycy decyzji Pana Prezydenta nie widzicie tego , że akurat zjawia się inwestor rywalizujący z naszymi dobrymi firmami , aby je niszczyć , a nie na przykład coś takiego czego w Lesznie i okolicach nie ma , czyż nie zauważacie biedni , że jest to po prostu spisek przeciw naszym firmom , które ich denerwują ,że jeszcze istnieje coś Polskiego .Kiedy nastąpi zawłaszczenie wszystkim co należało kiedyś do nas , będziemy całkowicie uzależnienie od obcych , a oni będą stawiać nam warunki z tytułu naszej bezradności ekonomicznej .Uważam ,że krytycy artykułu Pana doktora i Prezydenta działają z pobudek niechęci politycznej dla obecnych włodarzy Leszna , a nie z wyrażeniem zdania ekonomicznie fachowego do działań władz w tym zakresie - pozdrawiam serdecznie
39. Dodane przez JW, w dniu - 06-05-2019 16:47
Może tak, może nie co nie zmienia faktu, że sam Pan Borowiak nie powinien w tak ważnej kwestii decydować sam. Podobna sytuacja miała miejsce w Gostyniu, gdzie przy znanej fabryce filtrów motoryzacyjnych miała powstać następna. Pracowników straszono, że pozamykają im miejsca pracy. Teraz te firmy bez problemu działają obok siebie a zarobki pracowników wykwalifikowanych poleciały znacząco do góry. Jeśli jest w Polsce kapitalizm to dla czego chcecie gospodarki sterowanej, a nie wolnorynkowej? Nie ma w tedy jak pod stołem brać?
40. Dodane przez Arkadiomoralez, w dniu - 06-05-2019 16:53
Hm proponuje pójść dalej włodarzom mianowicie przy wjazdach na S5 w obrębie powiatu i miasta postawić posterunki graniczne i wydawać jednodniowe zezwolenie na przejazd do Wrocławia a niedługo Poznania bo proletariatowi się niedługo w D-e będzie się przewracać w mniemaniu pracodawców a człowiek jest jak kot na wsi idzie do sąsiada jak ma tam pełną miskę mleka.A patriotom mogę być jak będę miał pełną miskę mleka
41. Dodane przez do kom. 36, w dniu - 06-05-2019 17:37
Dziękuję. Widzę, że dzisiaj nawet historycy próbują tłumaczyć ludziom ekonomię na podstawie takich słów-kluczy jak patriotyzm. Niektórym chyba się zdaje, że jeśli coś wiedzą albo coś im się zdaje, że wiedzą, to już należy o tym koniecznie napisać. Czasami można w taki sposób nawet przed kimś błysnąć, ale czasami strumień tego światła może w oczy za bardzo razić.
42. Dodane przez do kom. 38, w dniu - 06-05-2019 17:49
Kolejny ekspert elkowych komentarzy. Od razu w ministry go wysłać. Co to znaczy, że nie jest potrzebne dogęszczanie działalności w tej samej branży w danym regionie kraju? Ręczne regulacje chcesz wprowadzić i mówić innym gdzie kto ma rozwijać swoje przedsiębiorstwo? 
 
A co powiesz o tzw. zagłębiu plandekowo-namiotowym w Stęszewie? Pół Polski tam zjeżdża, dlatego, że działa tam wiele firm z tej samej branży. A Swarzędz i meble? Albo Nowy Tomyśl i wiklina? Przemysł stoczniowy i górniczy też pewnie powinien być ograniczany, ze względu na zbyt duże zagęszczenie podobnych zakładów pracy?
43. Dodane przez Eugeniusz, w dniu - 06-05-2019 17:55
Do komentarza 39 Proszę Pana nie po to wybraliśmy Pana Borowiaka na Prezydenta Miasta , aby się o wszystko pytał w referendum .On jest wybrańcem większości , która mu zaufała i w pewnych sprawach ,które uzna za ważne decyduje sam , a my mu ufamy , w przeciwnym wypadku wybory są bez sensu jak za komuny .Nie jestem Pana Borowiaka powiernikiem , prowadzę własną działalność gospodarczą od 1986 roku i rozróżniam tamtych komuszych wariatów od tego co jest dzisiaj , może osobowo podejmować ważne decyzje SAM - po to jest. Jeśli chodzi o kom.40 to powiem tak .Niech Pan nie fantazjuje Pana chorobę leczą w Kościanie - po0zdrawiam serdecznie
44. Dodane przez Tak się zastanawiam..., w dniu - 06-05-2019 18:43
Dlaczego niektórzy na elkowym blogu tak bardzo chcą zaistnieć jako osoby ze środowisk naukowych? I jednocześnie dlaczego tak kiepsko im to wychodzi? Co to w ogóle za język w tytule? Wolna ściema!? Jakiś raper to pisał, czy prezes - doktorant?
45. Dodane przez do 44, w dniu - 06-05-2019 19:35
Nie ma się co dziwić. Jaki doktorant taki blog.
46. Dodane przez Krzysztof, w dniu - 06-05-2019 22:21
43.Mocno się uśmiałem na twój komentarz.Czyżbyś nie wiedział,że jeden z tych jak ich brzydko nazywasz w....dzisiaj doradza i pomaga w koalicji p. Prezydentowi?Może i panu też by pomogli w Kościanie.
47. Dodane przez do kom. 15, w dniu - 07-05-2019 10:09
Twoje skojarzenia są zupełnie nietrafione. Jeśli chodzi o cukrownie to mieliśmy tam do czynienia z prywatyzacją, którą niekiedy określa się mianem złodziejskiej. Tego nijak nie da się porównać z omawianym tutaj przykładem. Może to co najwyżej pokazywać jak niebezpieczne może być oddawanie przemysłu w ręce polityków.
reklama
48. Dodane przez homo sapiens sapiens, w dniu - 07-05-2019 16:43
Ludzie czy nie pamiętacie jak cukier był po 4 PLN? Nie pamiętacie jak był po 8 PLN? Ba nawet po 90 roku bywało że cukru nie było w sklepach. Zamknięto ponad 2/3 cukrowni w Polsce i co się stało? NIC Produkcja jest na tym samym poziomie, ceny są stabilne. Co by było gdyby.... nie UE? Ale zawsze sie znajdzie jakis polityczny awanturnik który będzie podnosił larum z byle powodu. Który będzie siał lęk w śród nieświadomych by na nim zerować i zbijać kapitał polityczny. Ciekawi mnie tylko czy owi awanturnicy czy świadomie wmawiają ludziom bzdury czy robią to nieświadomie? Japonia swego czasu zrezygnowała z hutnictwa. I co? Nadal ma się dobrze.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Hala magazynowa do w... Leszno 6000
Wynajmę mieszkanie święciech... 1200
Lokal 530m2 z parkin... Leszno 9600
Lokal 530m2 z parkin... Leszno 9600
Urocza, atrakcyjna i... Krzywiń 69000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj