Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
20
Kwietnia 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Agnieszka, Czesław,
Amalia, Teodor,
Szymon
Do końca roku 255 dni.
Start arrow Leszno arrow Sąsiedzi dołożą do leszczyńskich szkół?

Borowiak: czeka nas poważna dyskusja na temat oświaty

Sąsiedzi dołożą do leszczyńskich szkół?

20.12.2019. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. Jarek Adamek)
Samorządowcy Leszna zastanawiają się nad kolejną petycją skierowaną do Sejmu. Tym razem chodzi o finansowanie edukacji – ciężar ponosi miasto, choć bardzo wielu uczniów szkół średnich dojeżdża z sąsiednich powiatów. - Czeka nas poważna dyskusja o pieniądzach na oświatę – przyznaje prezydent Borowiak.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Podczas dyskusji nad projektem przyszłorocznego budżetu na Komisji Edukacji, Kultury i Sportu Rady Miejskiej Leszna jej przewodniczący Krystian Maćkowiak postawił wniosek o debatę nad formułą finansowania oświaty w Lesznie. Jak wiadomo w przyszłym roku na edukację przeznaczone zostanie 230 milionów złotych, czyli
prawie połowa ogólnych wydatków miasta. -Radny Maćkowiak zwrócił uwagę na fakt, że bardzo duża część uczniów pochodzi spoza Leszna, w niektórych szkołach średnich jest to nawet 60 procent - powiedział Łukasz Borowiak - oczywiście otrzymujemy na nich subwencję, ale wystarcza ona na pokrycie tylko części kosztów.

Samorządowcy Leszna zastanawiają się nad znalezieniem formuły umożliwiającej dokładanie się sąsiednich powiatów do wydatków oświatowych. Dlatego chcieliby przygotować petycję do parlamentu, wzywającą do wprowadzenia do ustawy o finansowaniu zadań oświatowych zapisów umożliwiających dofinansowanie przez te powiaty, których mieszkańcy korzystają z bazy oświatowej w Lesznie. -Podobną dyskusję zapoczątkował już prezydent Zielonej Góry - mówi Łukasz Borowiak.

Prezydent Leszna zaznacza, że „sąsiedzka pomoc” to tylko jeden z elementów, nad którymi powinni pochylić się samorządowcy Leszna w najbliższej przyszłości. Dyskusji wymaga bowiem wiele innych kosztownych dla budżetu wydatków oświatowych. -Powinniśmy podyskutować nad formułą klas sportowych, których w Lesznie jest bardzo dużo - powiedział - inną kwestią jest międzynarodowa matura, która kosztuje nas 2 miliony złotych, a przecież absolwenci tych klas po studiach do Leszna wracają tylko na zjazdy absolwentów.

 
Komentarze (61)
1. Dodane przez Nawilżacz, w dniu - 20-12-2019 12:35
Jak to? Do tak znakomitego i rozwijającego się miasta, gdzie w kranach płynie 12-letni Chivas Regal, a ulice spływają mlekiem i miodem, gdzie władza samorządowa odejmuje sobie od ust, by zrobić dobrze mieszkańcom, absolwenci szkół uciekają w świat? To niemożliwe, jakieś przekłamanie się tu musiało wkraść. Ja słyszałem, że ludzie z całego świata marzą o tym by żyć w tym przepięknym mieście i oddaliby wszystko, byleby tylko móc tu osiąść na stałe.
2. Dodane przez dziad, w dniu - 20-12-2019 12:46
Do żużla też się dołożą? Do dróg? Do szpitala? A my się będziemy dokładać do dróg we Wschowie? Pan prezydent abstrahuje widzę od prawa. Żaden samorząd nie może dołożyć do szkół w sąsiednim samorządzie bo zakwestionuje to izba obrachunkowa. Ale co szkodzi prezydentowi wrzucić kolejną bzdurkę do obrotu. Jak Zagłoba Niderlandy
3. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 20-12-2019 12:51
Przecież tu jeden taki pisze na okrągło że Leszno jest takie wspaniałe a teraz nagle okazuje się że jest bieda? A tak poważnie widać jak jest już źle w mieście skoro miasto chce podebrać innym. Oj źle jest.
4. Dodane przez podatnik, w dniu - 20-12-2019 12:58
A Dziedziczak już na oświatę nie dokłada przecież tyle naobiecywał powołując się na swojego pryncypała z nowogrodzkiej chwalącego dobrą zmianę.Zresztą głosowaliście na nią to mata ci chceta a to dopiero początek problemów
5. Dodane przez Do kom 1, w dniu - 20-12-2019 13:25
Rozumiem, że ty tu nie mieszkasz i u siebie w domu tak masz.
6. Dodane przez gość, w dniu - 20-12-2019 13:59
Do kom.3 
Jest wspaniale. Zobacz ile uczniów dojeżdża z innych miejscowości do SP13 
Pewnie więcej ja połowa
7. Dodane przez nie mieszkaniec, w dniu - 20-12-2019 14:06
Proponuję postawić rogatki na wjazdach do miasta i pobierać opłaty od nie mieszkańców miasta, bo do tego to wszystko zdąża.
8. Dodane przez do 3, w dniu - 20-12-2019 14:07
Tak jest teraz wszędzie przez wysokie koszty oświaty. Budzet Leszna to ponad 500 mln,wydatki o kilka mln więcej. Gdybyś się interesował wiedzialbys,że w innych miastach różnica między budżetem, a wydatkami jest znacznie, znacznie większa,sięga nawet o 60 mln więcej w wydatkach,a miasta podobnej wielkości jak Leszno.
reklama
9. Dodane przez Słuchacz, w dniu - 20-12-2019 14:31
Dzięki takim uczniom są miejsca pracy dla nauczycieli i nie ma potrzeby likwidacji wakatów.
10. Dodane przez Iwan, w dniu - 20-12-2019 14:35
Aż boję się pomyśleć na jakie jeszcze absurdalne pomysły wpadnie obecna władza. Ale ten pomysł pokazuje też jedno że fundusze miasta są w gorszej kondycji niż nam się zdaje a będzie jeszcze gorzej.
11. Dodane przez ja, w dniu - 20-12-2019 14:39
Nie tylko do szkół średnich dojeżdżają, również do podstawówek, bo np. babcia mieszka w Lesznie i po szkole dziecko zabiera do siebie do czasu powrotu z pracy rodziców.
12. Dodane przez K, w dniu - 20-12-2019 15:17
Borowiak płacze, ale na pomniki kasa jest. Smiech
13. Dodane przez Maciek, w dniu - 20-12-2019 15:24
To co - teraz na peronie w Lesznie ustawimy pobierających opłatę za to że przyjechali do Leszna, w Boszkowie opłatę klimatyczną. LESZNO KTÓRĄ droga ty idziesz! Przecież to absurdalna droga, wręcz Bareja byłby zaskoczony.
14. Dodane przez Leszno, w dniu - 20-12-2019 15:27
I komu to wyjdzie na dobre? Nikomu! Za moment na ten sam pomysł wpadną w Poznaniu i Leszno będzie się dokładać do uczelni w Poznaniu, Wrocławiu itp. Myśleć ludzie.
15. Dodane przez Nikt, w dniu - 20-12-2019 15:32
W Lesznie od wrzesnia w podstawowkach maja być upychane klasy po 25-30 dzieci i likwidowane klasy,aby na maxa zaoszczędzic bo brak środkow na oswiatę.A co z naszymi dziecmi,moje chodzi do pierwszej klasy a slyszałam że mająNN być z 3 klas zrobione 2, a dzieci upchane jak sardynki.Rodzice mówią stanowcze NIE takiej dobrej zmianie.RODZICE PISZEMY PETYCJE!!!
16. Dodane przez Ryszard, w dniu - 20-12-2019 15:53
A śmieci też mamy najdroższe w Polsce
17. Dodane przez Do 3, w dniu - 20-12-2019 15:56
Przecież w Lesznie jest wspaniale! Mamy nawet stawek rekreacyjny Natura 2000 - Goplana. Unikat na skalę międzynarodową.
18. Dodane przez Miasto, w dniu - 20-12-2019 16:03
A ile pójdzie na nikomu nie potrzebną unie?
19. Dodane przez Do 8, w dniu - 20-12-2019 16:24
Nie mamy tyle czasu co ty by siedzieć i sprawdzać co u innych. My pracujemy.
20. Dodane przez TAK, w dniu - 20-12-2019 16:29
ZABRAĆ ORGANIOZACJOM POZARZĄDOWYM I NIE DAWAĆ ANI GROSZA! MOŻNA? MOŻNA.
21. Dodane przez bn, w dniu - 20-12-2019 17:13
Panie Maćkowiak już od wielu lat jest pan Przewodniczącym Komisji Oświaty i nic pan nie robisz, aby uszczelnić ten system. Wręcz odwrotnie.
22. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 20-12-2019 17:27
Dobrze że już nie mieszkam w tym upadłym mieście
23. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 20-12-2019 17:46
Bardzo dobry pomysł! Bardzo dobry!
24. Dodane przez obs, w dniu - 20-12-2019 18:01
Borowiak jak zwykle myli żaluzje z aluzją
25. Dodane przez obserwator, w dniu - 20-12-2019 18:23
Dlaczego wycinacie moje kometarze???
26. Dodane przez obserwator, w dniu - 20-12-2019 18:25
Do kom.22 
 
Czy zdajesz sobie sprawę ze twój komentarz podchodzi pod rasizm???
27. Dodane przez Przedsiębiorca, w dniu - 20-12-2019 18:41
Rozmowa z innymi gminami i propozycje dla parlamentu, to całkiem ciekawe kierunki poszukiwań.
28. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 20-12-2019 18:50
Poprosze wyjaśnij mi w którym miejscu.
29. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 20-12-2019 19:00
Rozmowy i propozycje dobrze przemyślanych rozwiązań nie zaszkodzą. 
 
Ale trochę przeraża mnie takie myślenie o wyjeżdżaniu z Leszna młodych ludzi. Wielu z tych młodych ludzi, to mieszkańcy Leszna. Ich rodzice tutaj mieszkają i tutaj płacą podatki. Chcą, aby ich dzieci były wykształcone i miały lepiej w życiu.  
 
Jeżeli później szkolą się na zagranicznych lub krajowych uniwersytetach i świetnie radzą sobie w życiu, to należy być z tego dumnym, a nie zmartwionym. Niejeden z nich może być ambasadorem Leszna w przyszłości.  
 
Myślenie w kategoriach jeśli ktoś jest z Leszna i po szkole powinien tutaj pracować, to koncepcja zakładnika. Myśląc w ten sposób, może lepiej nie kształćmy nikogo - przez to nikt z Leszna nie znajdzie dobrej uczelni i pracy poza naszym miastem. 
 
Dzieci i młodzież to inwestycja. Tak rodziców jak i miasta. Wielu z nich wróci do Leszna, jeśli będą tutaj stworzone dla nich odpowiednie warunki. Może lepiej spróbujmy ściągnąć chociaż do Leszna ich rodziców żeby pokazać im, że tutaj warto mieszkać i kształcić swoje dzieci.  
 
Nie wiem, czy pozwala na to prawo, ale może lepiej postawmy warunek mówiący, że albo ktoś z poza Leszna dokłada więcej do nauki w tym programie, albo rozważa płacenie tutaj podatków.
30. Dodane przez Myślę, że, w dniu - 20-12-2019 19:10
Zanim miasto zdecyduje się na ograniczenie kształcenia młodych ludzi w prestiżowym programie, po którym część z nich wyjeżdża w świat, proponuję zrobić sondę wśród inwestorów zagranicznych w Lesznie i w innych miastach. Bo może okazać się, że zanim gdzieś zainwestowali, poznali kiedyś kogoś z danego miasta i ten ktoś, do kogo mieli zaufanie, im to miasto polecił. I dopiero później ustalano szczegółowe warunki z urzędem. Ja o takim przypadku słyszałem. Niech więc jadą w świat, chwalą Leszno i tutaj sprowadzają innych.
31. Dodane przez ad 26, w dniu - 20-12-2019 19:15
Co? Chyba coś się pomyliło.
32. Dodane przez Do 26, w dniu - 20-12-2019 19:36
W ogóle za dużo obrażania i hejtu tutaj, powinno się to przystopować. Choć rasizmu nie zauważyłem tu jeszcze.
33. Dodane przez Do 26, w dniu - 20-12-2019 20:09
Ochłoń
reklama
34. Dodane przez Leszno, w dniu - 20-12-2019 20:34
Mocno nadmienię pomysłodawcom rozpoczynającą tą niedorzeczną dyskusję,tak się składa w stulecie powrotu Leszna do Polski oraz, że po ulicach miasta jeżdżą samochody z całego kraju. Mieszkańcy sąsiednich powiatów kupują w Lesznie usługi i towary produkowane oraz sprzedawane w fimach płacących podatki miastu więc pośrednio finansują także oświatę w części miasta. 
Miasto samo musi zbilansować budżet i szukać oszczędności.  
Pomysł fatalny, wizerunkowo szkodliwy! 
Drodzy sąsiedzi jesteście mile widziani w Lesznie!!!
35. Dodane przez piotr, w dniu - 20-12-2019 21:03
Klasy sportowe, matura międzynarodowa owszem możemy z tego zrezygnować zamkniemy LO 2 i inne oddziały i co dalej.. Leszno ciężko pracowało na tak dobrą opinię kształcenia ponadpodstawowego czy utrata tego nie będzie gorszym złem dla miasta. Nie można przeliczać wszystkiego na pieniądze młodzież kształcąca się w Lesznie jest kapitałem Leszna w przyszłości.
36. Dodane przez Co na to rodzice?, w dniu - 20-12-2019 21:04
Czy ktoś w ogóle próbował poznać zdanie rodziców w zakresie ew. likwidacji programu międzynarodowej matury? o Ile mi wiadomo wielu z tych uczniów z góry planuje zostać lekarzami. Często po linii rodziców. Co rezygnacja z tego programu będzie oznaczać dla tych ludzi? Przyjmą bez mrugnięcia okiem tą decyzję, czy zawczasu zaczną się zastanawiać, czy może lepiej przenieść się do Poznania lub Wrocławia? Lekarzy brakuje wszędzie.
37. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 20-12-2019 21:23
POwinny być większe dofinansowania z Budżetu. A nie krojenie dla socjalu.
38. Dodane przez do kom. 35, w dniu - 20-12-2019 21:36
Co będzie dalej? Równianie w dół. Upodobnianie się do przeciętnych miast powiatowych. Dla pocieszenia będzie można sobie pokrzyczeć na stadionie: Hej, hej, Unia Mistrz! Bo o ograniczeniu wydatków na żużel władza dyskusji nie podejmuje.
39. Dodane przez do kom. 37, w dniu - 20-12-2019 21:48
Nie tylko dla socjalu. Leszczyńskie becikowe należy się też tym zamożnym. Koszt roczny miał wynieść ok. 600 tys. zł. O likwidacji tego programu podczas szukania oszczędności, nie słyszałem.
40. Dodane przez Przykład z życia, w dniu - 20-12-2019 22:09
Znana mi uczennica, której rodzice mieszkają kilkadziesiąt km od Leszna, korzysta z programu IB (międzynarodowej matury). Można powiedzieć, że Leszno do jej kształcenia dokłada.  
 
Tyle tylko, że jej rodzice zainwestowali w Lesznie w mieszkanie, aby mogła się kształcić w tym programie. Tutaj mieszka, utrzymuje mieszkanie i w Lesznie wydaje otrzymane od rodziców pieniądze. Pewnie nie są to jakieś olbrzymie kwoty, ale jednak wspiera nimi leszczyński handel i usługi systematycznie.  
 
Może jednak sumarycznie Leszno na jej nauce zarabia? 
Czy takie analizy ktoś z UML przeprowadził, czy tylko z klapkami na oczach patrzy ślepo na wydatki?
41. Dodane przez do 19, w dniu - 20-12-2019 22:54
Ty tak pracujesz,że nic nie wiesz ! Idz po 500 plus
42. Dodane przez klk, w dniu - 21-12-2019 05:16
To sąsiednie miejscowości niech pobierają opłatę na budowy dróg i całego "uzbrojenia" od leszna, bo większość z nowo wybudowanych ma cały czas meldunek w lesznie czyli podatki tam odprowadza dlaczego mamy ich utrzymywać. Niektórzy (nie mnie oceniać czy "wybitni") uciekają do pracy np do Warszawy na jakąś kadencję
43. Dodane przez Do 41, w dniu - 21-12-2019 09:01
Twój komentarz jest pozbawiony sensu poza tym takie komentarze jak twój w okresie świątecznym to tylko pogratulować. Jak jesteś samotny to zapraszam cie do Wigilijnego stołu.
44. Dodane przez Wujek Dobra Rada, w dniu - 21-12-2019 09:37
Likwidowanie międzynarodowej matury, to strzał we własne kolano. 
 
Chcecie zachować program międzynarodowej matury i zaoszczędzić 2 miliony zł rocznie? To proste. Jeżeli do jednej osoby w IB miasto dopłaca 300 zł miesięcznie, to wprowadźcie opłaty za każdego ucznia w takiej wysokości.  
 
Inne miasta takie opłaty wprowadziły. Dla tych, którzy będą chcieli kształcić dzieci w tym programie, nie powinno być to wielkie obciążenie, a problem kosztów rozwiąże się raz dwa. Choć sugerowałbym zrobić to dopiero dla kolejnych roczników, bo w czasie gry nie zmienia się zasad. 
 
Nie oczekuje podziękowań ;)
45. Dodane przez do prezydenta Łukasza, w dniu - 21-12-2019 10:01
Tworzymy precedens. Jak w tą samą myśl pójdą rajcy Poznania czy Wrocławia, to Leszno się nie wypłaci. Chodzi mi o studentów.
46. Dodane przez Zbychu, w dniu - 21-12-2019 10:06
szanowny panie prezydencie. Może złozyć petycje do sąsiednich powiatów w sprawie pomocy przy budowaniu kolejnych pomników. Przeciez tak mamy ich mało i są bardzo potrzebne.Juz nie moge sie doczekac pana kolejnych zdjęć na pana profilach społecznościowych podczas odsłonięcia kolejnego pomnika i pana kwiecistej przemowy, że to dzieki panu no i oczywiście słusznej partii powstał ten piekny pomnik
47. Dodane przez Do 41, w dniu - 21-12-2019 10:07
Twój komentarz jest bez logiki
48. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 21-12-2019 10:13
To konieczne ażeby wykreować kwoty na taki budżet trzeba polecieć i kosmos hipokryzji pozdrawiam serdecznie
49. Dodane przez Maciej, w dniu - 21-12-2019 16:53
do szkoły średniej uczęszczałem ponad 10 lat, w mojej 31 osobowej klasie było łącznie że mną 3 osoby z samego Leszna, reszta dojeżdżała pociagami lub autobusami , po skończeniu szkoły nikt z nich nie miał już do czynienia z Lesznem, nie zamieszkali tutaj, nie prowadzą biznesów itp., wyuczyli się i poszli w swoją stronę, jaką korzyść z nich ma Leszno?
50. Dodane przez Bolesław Poślednik, w dniu - 21-12-2019 16:54
Co by nie powiedzieć, to jest to dość istotny i kosztowny dla budżetu Miasta problem.Wbrew treści wielu komentarzy ustawowo rozwiązano problem dot. przedszkoli. Można zadać pytanie, a czemu przedszkoli przecież problem ten sam.Można zadać drugie pytanie, a czemu tylko przedszkoli, nie nie szkół podstawowych i ponadpodstawowych? Co by nie powiedzieć Prezydent ma rację, bo z budżetu Miasta musi finansować kształcenie w leszczyńskich szkołach w kwocie 95,0 mln. zł w 2020r., bo niestety subwencja oświatowa nie pokrywa wszystkich kosztów oświaty.Żeby poznać skalę problemu to podam, że w roku szkolnym 2019/2020 w leszczyńskich szkołach podstawowych uczy się 500 dzieci, a ponadpodstawowych około 4000 młodzieży z poza Leszna. Przyjmując teoretycznie, że duża szkoła liczy 900 uczniów, to w Lesznie mamy oczywiście teoretycznie 5 szkół dzieci i młodzieży z poza Leszna.Jakby nie oceniać jest to poważny problem Prezydenta, gdyż przekłada się to na około 8-10 mln. zł kosztów z budżetu.Nie silmy się na złośliwe argumenty, sarkazmy i uszczypliwości, tylko jeśli już merytorycznie zaangażujmy się w istotę problemu, bo on ma miejsce.
51. Dodane przez nauczyciel, w dniu - 21-12-2019 17:11
A może racjonalnie wydawać subwencje oświatową to starczy jak w niektórych gminach.
52. Dodane przez ZYX, w dniu - 21-12-2019 17:22
Powyżej wiele cynizmu i hipokryzji,więc licytowanie się, kto bardziej dowali.Zero znajomości problemu.
53. Dodane przez do kom. 49, w dniu - 21-12-2019 17:38
10 lat Pan chodził do szkoły średniej? W Lesznie? O wiecznych studentach już słyszałem, ale żeby ktoś tak długo był w leszczyńskiej szkole średniej, czytam pierwszy raz :)
54. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 21-12-2019 18:56
Znaczy że każdy Magister i wyżej winien wskazać gdzie go wyuczyli by LESZNO chonorowo zwróciło koszty NAUKI
55. Dodane przez Pytający, w dniu - 21-12-2019 19:46
Ktoś od 6 lat odpowiada personalnie za leszczyńską oświatę, za jej stan i strukturę. Więcej uczniów w szkołach średnich to skutek pisowskiej reformy i podwójnego rocznika. Co do klas sportowych pełna zgoda. Klasy piłkarskie? Wystarczy spojrzeć na miejsce i potencjał Poloni Leszno.
56. Dodane przez ja, w dniu - 21-12-2019 19:55
Oczywiście, że Prezydent ma rację. Popieram 50, popieram 51: racjonalnie korzystajmy z subwencji oświatowej. Wszyscy kiedyś mieliśmy klasy prawie 30-osobowe. Piszemy o szkolnictwie publicznym, nie prywatnym. Jak długo też jeszcze będziemy udzielać bezzwrotnych kilkutysięcznych stypendiów dla doktorantów, którzy nawet nie muszą mieszkać w Lesznie? Stać nas też na bezzwrotne studenckie stypendia rocznie około 100 000 złotych? Nie za dużo leszczyńskich publicznych (!) szkół posiada dwujęzyczność? Leszno ma gest. 
 
Uczniów w Lesznie przybywa czy ubywa? Jak to się ma z liczbą zatrudnianych nauczycieli? Młodzi nauczyciele znajdują zatrudnienie czy pierwszeństwo mają nauczyciele emeryci pobierający emeryturę i jednocześnie zatrudnieni jako nauczyciele?  
 
Raport i Program oświatowy 2015 nie pozostawiają złudzeń: mieszkańcy Leszna dokładają do oświaty najwięcej w Wielkopolsce i w kategorii badanych miast. Nie mamy żadnego obowiązku dokładać do oświaty uczniów spoza Leszna z kieszeni mieszkańców miasta a dokładamy zbyt dużo, parę milionów złotych rocznie. Należy zawrzeć porozumienie międzygminne w sprawie dopłat okolicznych gmin do kształcenia uczniów spoza Leszna. Na takiej samej zasadzie okoliczne gminy Święciechowa, Rydzyna, Lipno dokładają (choć zbyt mało, według opracowań transportowych dla Leszna) do komunikacji miejskiej Leszna. Nie ma to nic wspólnego z brakiem gościnności a jest troską o pieniądze mieszkańców Leszna.  
https://www.leszno.pl/Raport_i_program_oswiatowy.html 
 
www.Leszno.pl, 28 mar 2018, Interpelacje radnych złożone na sesji Rady Miejskiej 22 marca 2018 
Ile dopłacamy do uczniów? Stefania Ratajczak pytała też o to, ilu uczniów spoza Leszna chodzi do miejskich szkół i jaką kwotę dopłaca do nich budżet miasta. Lucjan Rosiak, naczelnik Wydziału Edukacji wyliczał, że takich uczniów jest w sumie 3640 (z czego zdecydowana większość w szkołach ponadpodstawowych). Do każdego ucznia niemieszkającego w Lesznie miasto dopłaca 203 zł - w szkole podstawowej i 107 zł - w ponadpodstawowej. Miesięcznie to wydatek z kasy miasta w wysokości około 330.000 zł.
57. Dodane przez cytat, w dniu - 21-12-2019 20:52
Miasto Leszno, Raport oświatowy 2015, Finansowanie oświaty, str. 57: 
Oprócz zadań z zakresu edukacji Miasto realizuje inne, równie ważne społecznie zadania, na które powinno przeznaczać odpowiednie środki m.in. pomoc społeczną bądź transport. Zbyt duże obciążenie budżetu bieżącego wydatkami na oświatę może powodować znaczne pogorszenie efektywności realizacji innych zadań samorządu.
58. Dodane przez Paweł z alei gwiazd tej nie zaplaconej dobrze wykonanej, w dniu - 22-12-2019 07:06
Jeżeli chodzi o wiarygodność miasta to widać na sesjach w punkcie wolne głosy co znaczy
59. Dodane przez Heh, w dniu - 22-12-2019 08:59
No to później za free tylko studia w Lesznie. Bo wasze słoiki pchają się na studia do dużych miast akademickich.Oni do nich doplacaja.
reklama
60. Dodane przez xxx, w dniu - 23-12-2019 18:09
W Polsce około 50 szkół oferuje naukę z programem IB. Większość z nich to szkoły prywatne. Od 10 lat naukę w tym systemie prowadzi II LO. To ogromny prestiż dla Leszna. 
Wprowadzanie dodatkowych opłat (kom. 44) oznacza trudniejszy dostęp do bardzo dobrej edukacji dla uzdolnionych uczniów z mniej zamożnych rodzin. Nauka w IB trwa 2 lata (300 zł x 10 mies. x 2 = 6000 zł). Do tego koszt egzaminu, podręczniki. Razem ponad 10000 zł.  
Zdany egzamin IB to przepustka na wszystkie uczelnie na świecie, a w Polsce bardzo korzystne przeliczniki. Pan Prezydent powiedział, że międzynarodowa matura kosztuje nas 2 miliony złotych, a absolwenci tych klas po studiach do Leszna wracają tylko na zjazdy. To, że absolwenci przyjeżdżają tylko na zjazdy oznacza, że tam gdzie ukończyli studia znaleźli dobrą pracę. A koszty? Czy Pan Prezydent uważa, że absolwenci powinni je odpracować?  
A co z osobami, które nie pracują i pobierają zasiłki? Miasto funduje im mieszkania, różnego rodzaju dopłaty. W jaki sposób zamierza zaktywizować beneficjentów tych świadczeń, by ta inwestycja w końcu się zwróciła? A może należałoby ograniczyć wydatki w tym obszarze? 
Koszt zakupu żwirowni wyniósł 2,2 mln zł (http://elka.pl/content/view/85327/80/ ) Jakie korzyści ma miasto z posiadania tej dziury z wodą? Miasto przejęło lotnisko za 4 miliony 800 tys. zł (http://elka.pl/content/view/90026/80/ ). Jaki dochód uzyskaliśmy z tej inwestycji? Ile pieniędzy wpłynęło do miasta z tytułu wynajmu stadionu przez KS Unia Leszno? Ile dopłaciliśmy do prywatnej spółki Unia Leszno? (http://elka.pl/content/view/75008/80/ ) (http://elka.pl/content/view/83910/80/) Ile kosztuje nas becikowe?  
Jakie zyski mamy z posiadania murali? Nie cieszą się one chyba zbyt wielką popularnością, bo tłumu oglądających przed nimi nie widać... 
Należy czcić wydarzenia i osoby ważne dla naszego kraju, ale wydawanie 750000 zł na kolejny pomnik (gdy jeden już jest na ul. Kąkolewskiej), kiedy nie ma pieniędzy w budżecie (zaciągamy pożyczki i szukamy oszczędności) to ogromna przesada.
61. Dodane przez xxx, w dniu - 23-12-2019 20:37
W Polsce około 50 szkół oferuje naukę z programem IB. Większość z nich to szkoły prywatne. Od 10 lat naukę w tym systemie prowadzi II LO. To ogromny prestiż dla Leszna. 
Wprowadzanie dodatkowych opłat (kom. 44) oznacza trudniejszy dostęp do bardzo dobrej edukacji dla uzdolnionych uczniów z mniej zamożnych rodzin. Nauka w IB trwa 2 lata (300 zł x10 mies. x 2 = 6000 zł). Do tego koszt egzaminu, podręczniki. Razem ponad 10000 zł.  
Zdany egzamin to przepustka na wszystkie uczelnie na świecie, a w Polsce bardzo korzystne przeliczniki. Pan Prezydent powiedział, że międzynarodowa matura kosztuje nas 2 miliony złotych, a absolwenci tych klas po studiach do Leszna wracają tylko na zjazdy. To, że absolwenci przyjeżdżają tylko na zjazdy oznacza, że tam gdzie ukończyli studia znaleźli dobrą pracę. A koszty? Czy Pan Prezydent uważa, że absolwenci powinni je odpracować?  
A co z osobami, które nie pracują i pobierają zasiłki? Miasto funduje im mieszkania, różnego rodzaju dopłaty. W jaki sposób zamierza zaktywizować beneficjentów tych świadczeń, by ta inwestycja w końcu się zwróciła? A może należałoby ograniczyć wydatki w tym obszarze? 
Koszt zakupu żwirowni wyniósł 2,2 mln zł (http://elka.pl/content/view/85327/80/ ) Jakie korzyści ma miasto z posiadania tej dziury z wodą? Miasto przejęło lotnisko za 4 miliony 800 tys. zł (http://elka.pl/content/view/90026/80/ ). Jaki dochód uzyskaliśmy z tej inwestycji? Ile pieniędzy wpłynęło do miasta z tytułu wynajmu stadionu przez KS Unia Leszno? Ile dopłaciliśmy do prywatnej spółki Unia Leszno? (http://elka.pl/content/view/75008/80/ ) (http://elka.pl/content/view/83910/80/) Ile kosztuje nas becikowe?  
Jakie zyski mamy z posiadania murali? Nie cieszą się one chyba zbyt wielką popularnością, bo tłumu oglądających przed nimi nie widać... 
Należy czcić wydarzenia i osoby ważne dla naszego kraju, ale wydawanie 750000 zł na kolejny pomnik (gdy jeden już jest na ul. Kąkolewskiej), kiedy nie ma pieniędzy w budżecie (zaciągamy pożyczki i szukamy oszczędności) to ogromna przesada.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Sprzedam dom w wyjąt... Leszno 2000000
Hala z częścią biuro... Leszno 10600
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj