Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
24
Kwietnia 2024
Środa
Imieniny obchodzą:
Aleksander, Horacy,
Grzegorz, Marian,
Elżbieta
Do końca roku 251 dni.
Start arrow Leszno arrow Pomnik Armii Czerwonej do rozbiórki

Prace jeszcze w tym tygodniu

Pomnik Armii Czerwonej do rozbiórki

04.02.2020. Radio Elka, Jarek Adamek

(fot. Jarek Adamek)
Pomnik upamiętniający żołnierzy Armii Czerwonej stojący u zbiegu ulic Starozamkowej i Lipowej zostanie rozebrany do końca tego tygodnia. Jego elementy trafią do Miejskiego Zakładu Zieleni, a na skwerze prawdopodobnie stanie obelisk poświęcony 100-leciu powrotu Leszna do Macierzy.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Sprawa pomnika wdzięczności żołnierzom Armii Czerwonej ciągnie się od trzech lat. Po uchwaleniu tak zwanej ustawy dekomunizacyjnej Instytut Pamięci Narodowej stwierdził, że pomnik narusza jej zapisy. Chodzi o sentencję „Wieczna chwała bohaterom poległym o wolność Związku Radzieckiego
i Polski” umieszczoną na monumencie. Pomnik pierwotnie wieńczył niewielki cmentarz wojenny znajdujący się u zbiegu Starozamkowej, który urządzono tam w 1945 roku, jednak po kilku latach mogiły zlikwidowano, zaś szczątki żołnierzy przeniesiono do Rawicza.

Rada Miejska Leszna kilkakrotnie zajmowała się kwestią pomnika, jednak nie podjęła decyzji o rozbiórce. Ostatecznie zdecydował o niej wojewoda. Lucyna Gbiorczyk z Urzędu Miasta Leszna poinformowała, że prace rozbiórkowe zostaną przeprowadzone w tym tygodniu. -Najprawdopodobniej w piątek - powiedziała Radiu Elka - przeprowadzą je pracownicy Miejskiego Zakładu Zieleni. Właśnie na teren MZZ zostaną przewiezione rozebrane elementy monumentu. -Wojewoda nie określił, co mamy z nimi zrobić, być może jakieś dyspozycje wydadzą nam pracownicy IPN, którzy mają być obecni przy rozbiórce - mówi Lucyna Gbiorczyk.

O tym, co stanie się ze skwerem po rozbiórce pomnika czerwonoarmistów, jeszcze nie zdecydowano. Prezydent Borowiak zaproponował, żeby postawić tam obelisk upamiętniający 100-lecie powrotu Leszna do Macierzy, zgodę na to musi wydać Rada Miejska.

 
Komentarze (113)
1. Dodane przez Michał, w dniu - 04-02-2020 10:04
LESZNO - MIASTO POMNIKÓW 
TU CHCE SIĘ WYĆ
2. Dodane przez rl, w dniu - 04-02-2020 10:05
nareszcie.
3. Dodane przez Lena, w dniu - 04-02-2020 10:17
Brawo kolejny pomnik . Tu sie niechce zyc.
4. Dodane przez Robert, w dniu - 04-02-2020 10:18
zmartwienia 
komu ten pomnik przeszkadza 
 
fakt, mamy nowy, nowoczesny :)
5. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 04-02-2020 10:23
Ten kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości, nie jest godzien szacunku teraźniejszości, ani prawa do przyszłości. 
-Józef Piłsudski - Myśli, mowy i rozkazy 
 
Panie pREZYDENCIE Borowiak! Apeluje żeby Pan wstrzymał tą głupotę!
6. Dodane przez kaps 57, w dniu - 04-02-2020 10:34
Mieszkańcy ulicy proszą by wyciąć również suchą brzozę zagrażającą przechodniom
7. Dodane przez colo1, w dniu - 04-02-2020 10:34
Daliście już popis z tym "lądowiskiem" koło auli PWSZ. Ani tam wejść ani przejechać o siedzeniu dla przyjemności nie wspominając. Czy zawsze musi być z taką przesadą i zadęciem?
reklama
8. Dodane przez PSO, w dniu - 04-02-2020 10:36
Przykra sprawa. Obraz braku kultury i politycznego myślenia. Jeśli już tak być musi, że pomnik będzie rozebrany trzeba go pożegnać z całym szacunkiem, potem przechować np w magazynach Muzeum do czasu gdy niektórym przybędzie rozumu i wrażliwości.
9. Dodane przez alapatriota, w dniu - 04-02-2020 10:38
A POMNIKI NIEMIECKICH ZOŁNIERZY MOGĄ ZOSTAĆ NA ZIEMIACH POLSKICH GDYŻ ŁONI MIELI NA PASACH WOJSKOWYCH BÓG Z NAMI .
10. Dodane przez historyk, w dniu - 04-02-2020 10:39
a na jego miejsce co? pomnik band leśnych (tzw. wyklęci) gdzie ludzie, którzy potrafili tylko żyć z pracy innych (byli hrabiowie i baronowie) grabiły ludność cywilną?
11. Dodane przez abc, w dniu - 04-02-2020 10:42
Smutny i zły to kraj, ktory nie szanuje i zmienia historie.
12. Dodane przez PWUa, w dniu - 04-02-2020 10:43
Przestańcie wreszcie używać zwrotu "powrót do macierzy". Wielkopolska jest tą macierzą. Czas rozbiorów to utrata niepodległości państwowej. Słowa "Państwo" i "Ojczyzna -Macierz" nie znaczą to samo.
13. Dodane przez NNek, w dniu - 04-02-2020 10:46
Najlepiej niech tam postawią pomnik Małego Ipeenka. A wokół niezapominajki.
14. Dodane przez K, w dniu - 04-02-2020 10:49
Borowiak. wstyd mi za Ciebie.
15. Dodane przez Pytanko, w dniu - 04-02-2020 10:52
Kiedy dowiemy się kto wypędził okupantów z Leszna i okolic w 1945roku? Może są jakieś zdjęcia?
16. Dodane przez Z Leszna, w dniu - 04-02-2020 10:54
Po raz kolejny zajmujemy się dziwnymi rzeczami w mieście. Zamiast zając się poważnymi problemami to bawimy się w pomniki. Nie mam nic przeciwko poszanowaniu historii ale w mieście są poważniejsze sprawy do załatwienia a bawimy się w tematy zastępcze.
17. Dodane przez Loni, w dniu - 04-02-2020 10:57
Ten kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości, nie jest godzien szacunku teraźniejszości, ani prawa do przyszłości.  
-Józef Piłsudski - Myśli, mowy i rozkazy  
 
Panie pREZYDENCIE Borowiak! Apeluje żeby Pan wstrzymał tą głupotę!Pozdrawiam.......
18. Dodane przez Do 14, w dniu - 04-02-2020 11:04
Mi za całe Leszno jest wstyd.
19. Dodane przez E-meryt, w dniu - 04-02-2020 11:10
Decydenci Leszna! oby Wasze pomniki pośmiertne tak szanowano jak Wy szanujecie pamięć zmarłych.
20. Dodane przez mmm, w dniu - 04-02-2020 11:18
Mały Ipeenek z długopiskiem w dłoni, rozumne,marsowe spojrzenie!  
Ech, rozmarzył się człowiek...
21. Dodane przez popieram 12, w dniu - 04-02-2020 11:20
Całkowicie popieram 12. 100 lecie powrotu do Polski.
22. Dodane przez rh, w dniu - 04-02-2020 11:25
Postawic w tym miejscu pomnik. Moze byc "Jaroslaw,Polske zbaw".Bedzie po linii jedynej wlasciwej partii i jej policji historycznej IPN.
23. Dodane przez xyz, w dniu - 04-02-2020 11:33
Miałem okazję rozmawiać z synem pani, która przeżyła piekło podczas "wyzwalania Leszna przez Armię Czerwoną". Ona i jej siostry zostały zgwałcone a matka rozstrzelana. Żal ściskał, gdy widziałem pod pomnikiem uczniów z nauczycielkami zapalające znicze na dzień Niepodległości lub z okazji Święta Zmarłych.
24. Dodane przez Obiektywny, w dniu - 04-02-2020 11:41
Brawo Panie Prezydencie. Zapis na tablicy o niepodległość to jakaś kpina. PRL i niepodległość/ HiHiHi. Widać, że leszczyńscy ORMOwcy i byli sekretarz PZPR oraz towarzysze pułkownicy LWP jeszcze nie składają broni.
25. Dodane przez Salowa ze szpitala, w dniu - 04-02-2020 11:42
Pomnik aktywnego senatora Kośmidra w tym miejscu najbardziej bym chciała zobaczyć.
26. Dodane przez PWUa, w dniu - 04-02-2020 11:45
Wojewoda zdecydował, więc niestety Leszno musi się podporządkować. Jak to zostanie dokonane, w jakim stylu to już zależy od władz Leszna, ich postawy, kultury politycznej i odwagi.
27. Dodane przez Lor, w dniu - 04-02-2020 11:52
Sprawa zlikwidowania tego pomnika powinna być rozwiązana na początku lat 90. a nie w roku 2020, ponad 30 lat po upadku komuny... Mimo wszystko lepiej późno niż wcale. Dodam jeszcze, że właśnie uznawanie bandytów z armii czerwonej za bohaterów i wyzwolicieli jest brakiem poszanowania własnej historii, a nie usuwanie pomników, które powinny zniknąć z przestrzeni publicznej już kilkadziesiąt lat temu.
28. Dodane przez WNUK...., w dniu - 04-02-2020 11:55
HISTORIA...POWRÓT DO ... CO WY WIECIE O HISTORII I WIECZNIE JĄ ZMIENIACIE. ZERO SZACUNKU ! 
CZY TO CELEM SKŁÓCENIA NARODU DO CNA ?
29. Dodane przez pomnikożerca, w dniu - 04-02-2020 12:00
Dramat, że to "cudo" jeszcze stoi. Ani to nie jest pomnik "wdzięczności" (tylko pomnik cmentarny, a zwłoki już dawno przeniesione), a polegli nie walczyli o wolność Polski, tylko o zasięg wpływów generalissimusa. Tak trudno to pojąć?
30. Dodane przez Leszek, w dniu - 04-02-2020 12:02
Leszno rozwiń pomnik
31. Dodane przez Heraklit, w dniu - 04-02-2020 12:05
w końcu rozumna decyzja, by zlikwidować pomnika okupanta, a zarazem miejsce "modlitwy" dla polskojęzycznej wspólnoty rozbójniczej.
32. Dodane przez J.P., w dniu - 04-02-2020 12:22
Ubolewam, że radni nie potrafili zdobyć się na decyzję o rozbiórce pomnika. Mówią po polsku, zapewne chodzili do polskich szkół, a nie dostrzegają rzeczy oczywistych takich jak to, ze czerwonoarmiści przeganiając hitlerowców, nie przynieśli nam wolności, tylko nowe zniewolenie. W tym kontekście napis na pomniku mówi nieprawdę, a o prawdę trzeba walczyć. Jesteśmy to winni naszym przodkom. Ta "wolność" przyniesiona na bagnetach czerwonoarmistów , stworzyła piekło na ziemi dla tysięcy Polaków. To właśnie z powodu tej "wolności" odkłamując historię stawiamy pomniki z następującym przesłaniem: "Odrąbani od pnia, zamordowani skrycie, pogrzebani w milczeniu i kłamstwie, odrzuceni jak kamień, wołają o świadectwo prawdzie". Kto nie walczy z kłamstwem, kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości, nie jest godzien szacunku, ani prawa do przyszłości.
33. Dodane przez elo, w dniu - 04-02-2020 12:31
nareszcie tyle lat patrzenia na pomnik ruskich bandytów i okupantów na pomnik za który powinniśmy się wstydzić
34. Dodane przez Max, w dniu - 04-02-2020 12:37
Już się gubię, kto kogo wyzwolił w tym 45? Rosjanie czy Niemcy? Kpina, za kilka lat nasze wnuki będą zadawać sobie takie pytania. Ludzie nie dajmy się omamić!!!
35. Dodane przez Wulkan, w dniu - 04-02-2020 12:56
Ja rozumiem, że to w jaki sposób nas "wyzwolono" w 45 jest... delikatnie mówiąc, dyskusyjne, ale jeszcze bardziej "dyskusyjnym" jest takie zakłamywanie historii poprzez udawanie, że danej sytuacji nigdy nie było.
36. Dodane przez karol, w dniu - 04-02-2020 13:03
Pan Prezydent proponuje,by w miejsce pomnika"wyzwolicieli" /o ironio! / postawić obelisk upamiętniający "powrót Leszna do Polski.Czy to nie póżna pora-uroczystości i rocznicę mieliśmy 17-stycznia.ZNOWU KTOŚ PRZESPAŁ-TAKI NAWAŁ PRACY??? 
Pewnie z inwestycjami wlekącymi się w nieskończoność.
37. Dodane przez Sanro Ramirez, w dniu - 04-02-2020 13:05
Przecież to oczywiste, że z rąk okupantów Polskę wyzwolili bracia Kaczyńscy na spółkę Mateuszem Morawieckim. Wszelkie inne wersje historyczne są kłamliwą propagandą wrogich Ojczyźnie sił.
38. Dodane przez on do Maxa, w dniu - 04-02-2020 13:12
Przeczytaj jeszcze raz podręcznik rozpoczynając np od rewolucji w 1917 roku. Zerknij na operację polską w latach 1937-1938, nie zapomnij o 23 sierpnia i 17 września 1939. Na końcu zainteresuj się potyczką na leszczyńskim dworcu w 1947 roku i mniej więcej coś zacznie Ci świtać.
39. Dodane przez stary,tu urodzony, w dniu - 04-02-2020 13:12
Kom. 5 -pełna zgoda. Niestety , naród głupieje a "władza" jeszcze szybciej. Czyżby po to wyzwalali nas w 1945 amerykanie ,brytyjczycy itp. z pomocą tzw. brygady świętokrzyskiej?
40. Dodane przez uczeń, w dniu - 04-02-2020 13:17
Popieram w całości kom 23. Wyznawcom "CCCP" proponuję zapoznać się z przeszłością np od świadków którzy jeszcze żyją.
reklama
41. Dodane przez elo, w dniu - 04-02-2020 13:20
nareszcie tyle lat patrzenia na pomnik ruskich bandytów i okupantów na pomnik za który powinniśmy się wstydzić
42. Dodane przez Zbigniew, w dniu - 04-02-2020 13:34
Chętnie zaopiekuję się tym pomnikiem. Postawię go w odpowiednim miejscu.
43. Dodane przez sweet, w dniu - 04-02-2020 13:42
Nie rozumiem, jak można bronić pomnika ku czci wojsk reprezentujących państwo odpowiedzialne za wysiedlenia, zsyłki i pomordowanie milionów Polaków... Zarówno III Rzesza, jak i ZSRR były najeźdźcami na Polskę oraz jej okupantami. I należy o tym pamiętać, mówić o tym, ale wszelkie pomniki i posągi wychwalające okupanta należy usuwać (niekoniecznie niszczyć, ale np. ustawić jako eksponat w muzeum).
44. Dodane przez do 34, w dniu - 04-02-2020 13:43
Polski w '45 roku nikt nie wyzwolił, została po raz drugi podbita przez ZSRR (jakby co, to był ten sam ZSRR co wymordował polskich oficerów w Katyniu i Ostaszkowie)
45. Dodane przez do 8, w dniu - 04-02-2020 13:45
Komu okazać szacunek? Związkowi Radzieckiemu który mordował Polaków w Katyniu i zsyłał ich do łagrów?
46. Dodane przez do 17, w dniu - 04-02-2020 13:47
Marszałek raczej nie użyłby tego zwrotu w stosunku do zbrodniczego ZSRR, zresztą był rusofobem :P
47. Dodane przez ???!!!, w dniu - 04-02-2020 14:46
Po niektórych wpisać widać wyraźnie, że u wielu mieszkańców liszna i okolicy jeszcze siedzi w makówach komuna posowiecka ???!!! 
Karygodnym jest aby do dzisiaj w miejscach publicznych stały pomniki ku czci okupantów sowieckich !!! 
Komuchy twierdzą, że sowieci to byli wyzwoliciele, a w takim razie dlaczego ci "wyzwoliciele" po zakończeniu wojny wymordowali (najczęściej rękoma NKWD) setki tysięcy Polaków ???!!! Bo to byli okupanci !!!!!
48. Dodane przez DO 45!, w dniu - 04-02-2020 15:38
KOMU OKAZAC SZACUNEK? TYM KTORZY ZGINELI I LEZA W POLSKIEJ ZIEMII,A BYLO ICH TYLU CO LICZY DZISIAJ POZNAN PONAD 600000 (TYS). TAK JAK ODDAJEMY CZESC TYM KTORZY ZGINELI Z ARMII ; NIEMIECKIEJ,FRANCUSKIEJ,USA,W,BRYTANI,ITD,ITD,PRZECIEZ ODDAJEMY CZESC ICH SZCZATKOM,PROCHOM,CZYLI "TEGO CO JEST PODSTAWA CHESCIJANSTWA ".JA ICH CZCZE,ZAPALAM IM ZNICZ KLADE KWIATY BO TO SA CI KTORZY POCHOWANI SA W NASZEJ POLSKIEJ ZIEMII I TYLE. NIE CHCE I NIE BEDE IDEOLOGICZNYM TROGLOGYTA! NIGDY!
49. Dodane przez utopia, w dniu - 04-02-2020 15:58
47 -(...). Moi nieżyjący rodzice oraz dziadkowie czasami opowiadali o czasach wojny i o latach powojennych. Po wojnie lekko nie było ale często powtarzali że to wszystko to było nic w porównaniu z latami niemieckiej okupacji. Z tym gdy przebywali w obozie w Łodzi gdzie dwoje najmłodszych spośród 5 rodzeństwa zmarło. Tak jakoś bardziej wierzę w ich słowa niż w historię na nowo pisaną przez IPN. Szkoda mojego czasu na polemikę
50. Dodane przez nuda veritas, w dniu - 04-02-2020 16:09
do: 2, 23, 24, 25, 29, 31,32, 33,38,40,41,43, 44, 45, 47: Bardzo SŁuszna Koncepcja, aby ten relikt PRL-u usunąć. Jeśli ktoś z ex PZPR, ZSMP, czy KOD-u ma sentyment do tego badziewia, to niech sobie to ,,coś: weźmie.
51. Dodane przez BELFER, w dniu - 04-02-2020 16:38
Jest to decyzja która rzutuje na wizerunek Leszna. Ja mam do władz pytanie kto wniósł większy wkład w wyzwolenie w 1945r żołnierze radzieccy czy AK i ta pani której nazwę ma rondo przy Grunwaldzkiej, razem wzięci. Historia lubi zatoczyć koło. Jak podejdą do tych pomników władze jeżeli wahadło polityczne wychyli się w drugą stronę.
52. Dodane przez zafe, w dniu - 04-02-2020 16:41
Stare pomniki mają swoją treść, ale jeśli lubicie "nowe", to miejsc w Lesznie jest jeszcze b. dużo, betonujcie, oświetlajcie bo kto władzy zabroni ?, podatnik zapłaci
53. Dodane przez Do 23, w dniu - 04-02-2020 16:49
Daj namiary na tych mieszkańców Leszna co zostali zgwałceni i rozstrzelani przez Rosjan przy wyzwalaniu
54. Dodane przez Ksiadz, w dniu - 04-02-2020 17:34
Ksiądz za pomnik na cmentarzu bierze 10 % chociaż go nie postawił tylko dał zgodę na jego postawienie. 
Ile bierze władza w lesznie od pomnika sądzę ze nie małe pieniądze od wykonawcy i przesto stajemy się pomnikowym miastem a każdy to wieksze brzydactwo kasa kasa kasa bo konczy się posluga dla miasta
55. Dodane przez vet, w dniu - 04-02-2020 17:39
na scianie wschodniej rosja ukraina bialorus tez powinno usunac pomniki polskie
56. Dodane przez do 51, w dniu - 04-02-2020 17:49
Po prostu brak słów...
57. Dodane przez szok, w dniu - 04-02-2020 18:16
Panie Prezydencie jeśli idzie Pan tą drogą to kiedy pomnik SMOLEŃSKI i skwer L.Kaczyńskiego? Śmiechu warte zarządzanie !!!
58. Dodane przez do kom.23, w dniu - 04-02-2020 18:35
W kazdym narodzie są czarne owce.
59. Dodane przez Maxx, w dniu - 04-02-2020 18:41
Rozebrać wojewodę, prezydenta i radę miasta (pozbawić stołków)A w miejsce rozebranego pomnika postawić pomnik małego czlowieczka z Nowogrodzkiej.Brak szacunku dla historii
60. Dodane przez śmieci dookoła, w dniu - 04-02-2020 18:52
Miasto tonie w śmieciach a kluby radnych - o obelisku.
61. Dodane przez ciapek, w dniu - 04-02-2020 18:55
A kiedy Pomnik Nieznanego Pomnika? Kiedy Aleje Gosiewskiego? Kiedy Kosciol Jaroslawa Polskezbawa?! Suweren czeka, do boju Panie Prezydencie!
62. Dodane przez po co ten pośpiech, w dniu - 04-02-2020 18:58
po co ten pośpiech? Starczy Wam wyobraźni, np Ukraina likwiduje Cmentarz Orląt we Lwowie? Nie walczmy na pomniki.
63. Dodane przez dkl, w dniu - 04-02-2020 19:18
Związek Radziecki zawładnął Polską za pozwoleniem USA i Wielkiej Brytanii, bo tak im było wygodnie. Polska ich nie obchodziła. Jakoś to zakochanym w zachodzie nie przeszkadza... Ponadto - nie ma narodu bez jakiejś winy...
64. Dodane przez Archanioł, w dniu - 04-02-2020 19:25
CZY NARÓD, KTÓRY NIE SZANUJE PAMIĘCI o poległych zasługuje na jakikolwiek szacunek? Wiatry historii to mają do siebie, że stosunkowo często zmieniają kierunki, więc pewnie prędzej czy później i ten temat powróci, a wtedy niejeden obecny decydent może mieć wiatry.
65. Dodane przez do 48, w dniu - 04-02-2020 20:05
Poznań dzisiaj liczy 535.000 i jest już mniejszy od Wrocławia o 100.000,Wrocław 635.000.Poznań po Łodzi najbardziej się wyludnia w Polsce.
66. Dodane przez do Archanioła, w dniu - 04-02-2020 20:38
Pomnik wdzięczności został wzniesiony w 1945 roku na byłym cmentarzu przy zbiegu ulic Lipowej i Starozamkowej, na którym pochowano żołnierzy sowieckich 120. korpusu 3 armii gwardii, poległych w walkach o miasto, istniejącym w latach 1945-1952. W listopadzie 1952 roku ciała poległych ekshumowano i przeniesiono na cmentarz w Rawiczu.  
Na dwóch marmurowych płytach pomnika wyryto napis w języku polskim i rosyjskim: 
Wieczna chwała bohaterom 
poległym w walce o wolność i niepodległość 
Związku Radzieckiego i Polski. 
 
Czy rzeczywiście w Lesznie jest miejsce na pomnik wdzięczności?  
Czy napis znajdujący się na tablicach nie zakłamuje rzeczywistości? 
1. Państwo polskie, mające legalne władze na emigracji i w kraju, stało się pod koniec II wojny światowej przedmiotem agresji ze strony Związku Sowieckiego, której następstwem była okupacja wojenna całego jego terytorium na zachód od linii Bugu, a aneksja na wschód od tej granicy. 
2. Zarówno okupacja, jak i aneksja były działaniami sprzecznymi z prawem międzynarodowym: mimo to aneksja ziem wschodnich została uznana przez zachodnich sojuszników Polski, bez udziału legalnych reprezentantów państwa polskiego. Natomiast stan okupacji był milcząco tolerowany w wyniku podziału strefy wpływów miedzy zwycięskie mocarstwa koalicji antyhitlerowskiej. 
3. Reaktywowane państwo polskie w swych nowych granicach, od Bugu po Odrę i Nysę, było tworem niesuwerennym, gdyz nie mogło realizować najważniejszego atrybutu suwerenności, tzn. swobodnego wyboru rozwoju systemu politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego. Są to uprawnienia należące do kompetencji własnego państwa jako wewnętrznie suwerennego i nie może ono w legalny sposób być tej kompetencji pozbawione. Dopiero z chwilą zrzucenia podległości ZSRR państwo polskie, które odzyskało suwerenność, stało się kontynuacją I i II Rzeczypospolitej, zachowując identyczność i ciągłość swego bytu państwowego, mimo dłuższych okresów podległości obcemu mocarstwu, 
 
Adam Strzembosz, Okupacja w prawie międzynarodowym a status prawny Polski w latach 1944-1956, [w:]Wojna domowa czy nowa okupacja? Polska po roku 1944. Red, naukowa Andrzej Ajnenkiel, Warszawa 2001, s. 28-29.
67. Dodane przez inka, w dniu - 04-02-2020 21:31
Po tym co ostatnio wyrabia Putin jestem za.A do Archanioła-dlaczego mamy szanować jego naród,skoro on nie szanuje naszego?
68. Dodane przez Franz M., w dniu - 04-02-2020 22:06
66 - legalne władze? Doczytaj kto i kiedy zerwał stosunki z rządem londyńskim a za legalną władzę na ziemiach polskich uznał rząd PKWN mimo że wiadomo było kto za nim stoi. Historia gdzie zahacza o politykę nigdy nie jest biała lub czarna. Jest tylko szara w tysiącu odcieniach szarości. To teraz gdy już praktycznie nie ma ludzi którzy pamiętaliby czasy II wojny (bo jak ktoś ma mniej niż 90 lat to podchodzę ostrożnie do jego wspomnień) różni politycy i różne instytucje wmawiają nam swoje kłamstwa. W myśl zasady że gdy 1000 razy powtórzy się kłamstwo to w końcu w nie uwierzą. 
 
67 - po mojemu Putin i tak wykazał cierpliwość na poczynania naszych władz. W Polsce tak naprawdę historią II wojny mało kto się interesuje i dba o kultywację pamięci. W Rosji to nadal świętość i uderzanie w pamięć o poległych w Polsce radzieckich żołnierzach jest tam odbierane jak zdrada. A że duży może więcej to mamy to co mamy. Embargo za embargiem. A to pewnie jeszcze nie koniec.
69. Dodane przez do 68, w dniu - 04-02-2020 22:46
31 stycznia 1945 legalne władze to był rząd w Londynie....
70. Dodane przez Ban Kier lewicy., w dniu - 04-02-2020 23:00
Za co oni biorą pieniądze na tych leszczyńskich stołkach? 
Nie wiedzą co zrobić z rozebranym pomnikiem! 
Nie wiedzą co się robi z pomnikiem po dwudziestu latach? 
Niech przedzwonią do administracji cmentarza. 
 
Wojewoda im musi określić co mają z nim zrobić? 
Wojewody się pytaliście gdzie zawieść i powiedział, że do zieleni miejskiej? 
 
Ręce opadają. 
Spytajcie Putina może ma młynek.
71. Dodane przez Edward Szczucki, w dniu - 04-02-2020 23:07
W HOŁDZIE ŻOŁNIERZOM, POLEGŁYM NA NASZEJ ZIEMI ,W WALCE Z HITLEROWSKIM NAJEŹDŹCĄ 
wdzięczni mieszkańcy Leszna. 
 
Takie napisy(lub o podobnej treści)proponuję umieścić w miejsce dotychczasowych tablic na pomniku.W ten sposób i tylko w ten,jedyny,Leszczyniacy unikną hańby,jaką okryliby się wykonując polecenia decydentów, nakazujących bezczeszczenie miejsc pochówku niewinnych ludzi. 
Chciałbym przypomnieć,lub zwrócić uwagę rajców miejskich(zwłaszcza trzem z Komisji),żeby odkurzyli Pismo Święte i przeczytali wersety mówiące o tym ,,kto jest bratem moim.Tym ,których krew wsiąkła w naszą ziemię,oddawałem cześć,w imieniu wolnych Leszczynian, każdego stycznia mojej prezydentury,składając kwiaty będące symbolem wdzięczności i ludzkiej pamięci.Mam nadzieję ,że obecnych włodarzy Leszna ,stać na więcej niż minimum człowieczeństwa . 
(wysłałem na str.Elki 28.II.2019r.) 
Przed rokiem wyraziłem swoja powyższą opinię o zamierzonym barbarzyństwie.Bo tu nie chodzi tylko o pomnik,tu zachodzi żądza zemsty na niewinnych ludziach,którzy na obcej ziemi,na naszej ziemi oddali życie!Panie prezydencie ,Panu nie wolno wykonywać barbarzyńskich nakazów ludzi którzy utracili resztki człowieczeństwa.Kamień można obrócić w gruzy,jak podstawowe prawa obywatelskie,lecz pamięci ludzi,historii nie da się wymazać,czy w gruzy zamienić.Gdy ja składałem tam kwiaty,to nie czerwonej armii, lecz ludziom ,którzy bezwiednie ale jednak przyczynili się ,że w tym dniu mieszkańcy Leszna odetchnęli,po wielu latach martyrologii i cieszyli się wolnością ,nie bacząc na kolory i nazwy wyzwolicieli.Zapytajcie ich,pewnie jeszcze niektórzy żyją,skoro ja jeszcze żyję.
72. Dodane przez do kom 5, w dniu - 04-02-2020 23:10
A Rozwadowski? 
Może jego zacytuj.
73. Dodane przez do 8, w dniu - 04-02-2020 23:13
Tak! 
Pożegnać z szacunkiem tak jak cukrownię w Kościanie! 
Kruszarką do betonu którego w Lesznie nie brakuje.
74. Dodane przez do 10, w dniu - 04-02-2020 23:15
Tyś raczej histeryk. 
Historyk wi, że w tych bandach to raczej chłopi byli. 
A i Inka karetą po lesie nie jeździła.
reklama
75. Dodane przez do 15, w dniu - 04-02-2020 23:21
Nie wypędzono okupantów z Leszna zmieniła się tylko obsada. 
I trwa po dzień dzisiejszy . 
O czym świadczy tępy, beznadziejny lokalny upór w obronie bohomaza. 
Ten monument nawet walorów artystycznych nie ma.
76. Dodane przez do 1, w dniu - 04-02-2020 23:30
jedynie jeszcze niuhonorowano leszczynskich Olimpijczykow:gen.M.Gutowskiego,J.Wierzchowieckiego,J.Juskowiaka,J.Dolczewskiegp
77. Dodane przez Operacvja Dunaj, w dniu - 04-02-2020 23:34
Jestto miejsce na uhonorowanie uczestnikow Operacji Dunaj,gdzie zgineło więcej polskich zolnierzy niż w Afganistanie Czuwaj!
78. Dodane przez Demon, w dniu - 05-02-2020 07:23
Za to co było po wojnie możemy podziękować Brytyjczykom i Amerykanom, którzy do spółki ze Stalinem w Jałcie i Poczdamie poukładali Europę na nowo. Za co jednak winić radzieckich żołnierzy, którzy mieli przeć do przodu na Berlin i wyzwalać kolejne obszary spod okupacji niemieckiej? Im się należy pamięć, bo przelewali krew za to żebyśmy dziś mieli swoje miejsce na ziemi. Wiadomo, że Rosjanie święci nie byli, my Polacy też mamy za uszami, ale wymazywanie historii nigdy nie kończyło się dobrze. Za parę lat będziemy wymazywać ślady po działalności Kaczyńskiego i jego mafii.
79. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 05-02-2020 08:05
Co Wój zbudował śiostrzeńiec niech nie rozbiera
80. Dodane przez jkjpjp, w dniu - 05-02-2020 08:30
do 78. Relacji świadków już coraz mniej, może jednak znajdziesz ich historie? 
 
Kradzieże, pobicia, gwałty i morderstwa były na porządku dziennym. Ci "żołnierze" to byli zwykli bandyci w mundurach sowieckich, dzicz. To byli tacy "wyzwoliciele", że ludzie chowali się po strychach i bali się wychodzić na ulicę.  
 
Bzdurą jest że przelewali krew za nas. Totalitaryzm walczył z totalitaryzmem, a nam swoimi kamaszami i bagnetami przynieśli kolejne prawie 50 lat niewoli. 
 
To NIE JEST WYMAZYWANIE HISTORII A PRZYWRACANIE SPRAWIEDLIWOŚCI I PRAWDY HISTORYCZNEJ. Właśnie takie wypowiedzi jak twoja świadczą o skali problemu, gdzie rosyjska wersja prawdy takim osobom jak twoja głęboko się zakorzeniła. 
 
Do książek.
81. Dodane przez Mosina, w dniu - 05-02-2020 09:15
Wstyd za te komentarze , później gadają , że Leszno czerwone.
82. Dodane przez Złe słowo z Gdańska do 78, w dniu - 05-02-2020 09:51
Za to ,że 1 września Niemców podpuszczali a 17 to już powinieneś wiedzieć ! 
Chyba, że bukwy wklepujesz z Królewca przez złodziei zwanym Kaliningradem. 
Ukradli Tutkę , rozkradają Ukrainę a Tuska części nie oddali . 
Nie wierzysz ? 
Spytaj Sikorskiego.
83. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 05-02-2020 09:54
Jak obchodzi się teraz władza z niepokornym wykonawcą z Leszna
84. Dodane przez sza, w dniu - 05-02-2020 09:58
Rozbieranie pomników to woda na młyn Putina. 
Prowadzi on swoją politykę a my mu tu pięknie ułatwiamy. Co do szacunku - to okazując pogardę komuś poniżamy samych siebie.
85. Dodane przez Wikidajło, w dniu - 05-02-2020 09:59
Najśmieszniejsza argumentacja prezydenta miasta. 
Że rodzinie byłoby przykro. 
To obnaża scenę polityczną. 
Człowiekowi który tuż przed wyporami odchodzi z PO a po Wyborach ramię w ramię z byłym prezydentem emerytem z SLD którego wykluczyli z SLD przed wyborami. 
 
Na ile te odejścia i wykluczenia spontaniczne obnaża rozbiórka pomnika. 
 
Takie niezależne i niepodległe rządy, że bez wojewody boją się ruskiego pomnika rozebrać. 
Pewnie się boją, że nas z Uni Europejskiej wykluczą albo dotacje obetną na wniosek Rosji.
86. Dodane przez do kom. 80, w dniu - 05-02-2020 11:03
no właśnie jkjpjp- do książek,nie do agitek IPN.
87. Dodane przez Leszczyniak od 70 -ciu lat, w dniu - 05-02-2020 11:12
Jestem troche zaskoczony - o dziwo w pełni zgadzam się z Panem Prezydentem EDWARDEM SZCZUCKIM- co dotychczas zdarzalo mi sie nieczęsto.Brawo PREZYDENCIE.
88. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 05-02-2020 11:13
Chyba się przesłowiłeś? 
Miało być gaz na młyn? 
Nie woda. 
Ten sam gaz który kupujemy drożej jak reszta świata mimo,że ci co kontrakt podpisywali z Rosją dobrze gadali. 
(trudno o większą pogardę i poniżenie) 
 
Mamy odkupić winę za zatrzymanie Bitwą Warszawską bolszewickiej zarazy? 
 
Wiem,wiem warszawska cię rozdrażni . 
Tyś pewnie Wielkopolanin piszący nad Wołgą a Putin ci regularnie żołd płaci.
89. Dodane przez on do Edwarda Szcuckiego, w dniu - 05-02-2020 11:47
Czy jak ze zwykłego grobu ekshumowane jest ciało to zostaje pomnik i tablica informująca o zmarłym, którego ciało zostało ekshumowane? Nie nie zostaje. Ci żołnierze zostali pochowani na cmentarzu w Rawiczu i tam jest miejce ich pochówku.
90. Dodane przez WSk, w dniu - 05-02-2020 14:40
Mojego dziadka Niemcy 19.06.1940 wyrzucili z gospodarstwa w Pawłowicach. Pańskiego nie. Dopiero w 1944. Dziadek wrócił w styczniu 1945 roku. Pomnik jest ku czci żołnierzy poległych, by mój dziadek i pana, panie Borowiak mógł wrócić do Pawłowic. Zastopuj pan tą rozbiórkę. p. Szczucki ma w 100% rację. Nigdy się z nim nie zgadzałem, ale teraz zachowuje się godnie. Jestem przeciw. Najlepiej p. prezydencie odwołaj się do Brukseli.
91. Dodane przez do zwolenników pomników czerwono armistów, w dniu - 05-02-2020 15:06
Jak Wam nie wstyd wielcy obrońcy sowieckic morderców, że przez tyle lat nie stać Was było na inicjatywę wyremontowania tego przykładu sowieckiej architektury. Stoi to szkaradztwo, nie dość, że przekłamuje historię to straszy swym wyglądem. Gdzie był przez lata Szczucki, gdzie był Malepszy, gdzie byli peowcy? A Ty co Ci dziadka wywieźli Niemcy gdzie byłeś? Ciesz się, że dziedek wrócił bo tysiące Polaków wywiezionych przez sowietów nigdy nie wróciło
92. Dodane przez do 48 i 71, w dniu - 05-02-2020 15:34
Mam do Panow olbrzymi szacunek za ta chrzescijanska zasade ktora cytujecie i wyznajecie. Jestescie madrymi i wrazliwymi ludzmi,zycze obu Panom dobrego zdrowia i udanego zycia jak do tej pory...Biezcie z tych dwu Panow przyklad wszyscy krwiozercy zemstowicze. Ciekawe ,ze zaden klecha sie nie odezwal z chescijanskim wezwaniem szacunku dla PAMIECI ZMARLYCH!?
93. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 05-02-2020 15:35
KOMENTARZ nr 90 MA SWÓJ UROK! 
TRZEBA MIEĆ ODWAGĘ ABY TWIERDZIĆ, ŻE SZCZUCKI MA RACJĘ. 
POWOŁYWAĆ SIĘ NA PISMO ŚWIĘTE W ŚWIECKIEJ UE? 
TO GROZI PRAWIE SZARIATEM ZE STRONY KOMISJI WENECJAN.  
 
 
I chyba nikt wtedy nie przypuszczał, że za dziesięć lat to on wyląduje na przymusowej emeryturze, a władzą w mieście znów będzie pułkownik Hayn.  
Sekretarz Hayn zaangażował się zaś w "pilnowanie porządku" jako członek dowództwa leszczyńskiego zgrupowania Rezerwowych Oddziałów Milicji Obywatelskiej (ROMO). - Ominęła mnie wątpliwa przyjemność wyjazdów poza Leszno. W mieście nie było takich awantur, żeby trzeba było używać siły - opowiada po latach.  
Przeszedł na emeryturę. Dzięki temu ominęła go weryfikacja byłych funkcjonariuszy SB.  
Były sekretarz partii w WUSW Hayn znalazł pracę w podstawówce, a potem w II LO. Uczył polskiego. W 1991 r. bezskutecznie próbował się zatrudnić w Zespole Szkół Ekonomicznych w Lesznie.  
Pomocną dłoń wyciągnął do Hayna Jan Sołtysiak, doktor ekonomii, były działacz PZPR dziś lider grupy radnych  
Gospodarni dla Miasta Leszna  
Sołtysiak założył Wyższą Szkołę Marketingu i Zarządzania - pierwszą prywatną uczelnię w Lesznie. Hayn został jej prorektorem (był nim trzy lata).Po godzinach Hayn z poświęceniem organizował w Lesznie nową partię lewicy SdRP. Na jej czele stał poseł i radny Zbigniew Gorzelańczyk.  
Był absolwentem Wyższej Szkoły Politycznej w Moskwie (1983)  
W 1996 zginął w Dominikanie w katastrofie lotniczej lotu Birgenair 301, w trakcie której śmierć poniósł też poseł Marek Wielgus. Pośmiertnie został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski  
( zapewne stąd ta niechęć do apeli smoleńskich).  
 
- Już wtedy lider SdRP Gorzelańczyk zabiegał o koalicję z Unią Demokratyczną. Nic jednak z tego nie wyszło, bo na przeszkodzie stanął esbek Szafrański.Wojciech Szafrański, jeden z 12 radnych SdRP, był w latach 1967-86 pracownikiem SB. Działacze demokratycznej opozycji w trakcie kampanii wyborczej do rady rozpoznali w nim gorliwego służbistę z lat stanu wojennego, awansowanego potem na majora SB. Ujawnili, że w stanie wojennym szantażem namawiał ich do współpracy.Byłego oficera SB wpisał na listę kandydatów Ryszard Hayn.  
Pokazywanie ludzi z lewicy, jak sprawnie prowadzą obrady, jak rozdają dzieciom słodkości, promowało liderów SdRP. Nie dziwię się, że Hayn został potem posłem  
zginął poseł Gorzelańczyk, Hayn zajął fotel szefa rady wojewódzkiej SdRP . W ciągu roku stał się numerem jeden leszczyńskiej lewicy.  
 
Hayn chciał mnie upokorzyć. Nigdy nie przypuszczałem, że taki będzie finał 47 lat mojej pracy zawodowej - mówi z goryczą Szczucki. 
PANIE SZCZUCKI! OCZADZIAŁ PAN CZY PRZYWOŁALI PANA DO PORZĄDKU. 
 
Zastępcą dyrektora Smyrka do spraw ekonomiczno-eksploatacyjnych (w miejsce dyrektora ds. inwestycyjnych) został Włodzimierz Nadolny, b. pracownik Komitetu Miejsko-Gminnego PZPR w Gostyniu.- Nie wiem, kto kogo w szpitalu zmuszał do odejścia. Nie mam czasu, aby się tym zajmować - ucina prezydent Malepszy.  
Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,76842,12890.html#ixzz4UjYVkkQA
94. Dodane przez Rufin Sokołowski, w dniu - 05-02-2020 15:43
Ci , którzy burzą ten pomnik czynem lub słowem, narażają nasz Naród, na przyzwolenie mieszkańców dawnego Związku Radzieckiego, do podjęcia działań odwetowych ze strony władz Rosji, Białorusi i innych krajów przeciwko Polsce. Kopiecie ich w podbrzusze. Nie chcę, aby Polska ponosiła skutki waszego debilizmu. Wkrótce przekonamy się, co wymyślą w Moskwie, Berlinie i Jerozolimie. Widać rację mają Ci, którzy przestrzegają przed niepodległą Polską, która umie tylko robić sobie wrogów. Najgorsze, że już nam pokazała historia jak to się skończy. A skończy się tak samo.
95. Dodane przez Tomek72, w dniu - 05-02-2020 16:03
Ja NIE MAM WĄTPLIWOŚCI, że gdyby nie pakt Pakt Ribbentrop-Mołotow Niemcy nie napadły by na Polskę samodzielnie - jeszcze nie wtedy... 
 
Ja powtarzam odkąd byłem NASTOLATKIEM - we wrześniu 1939r napadły nas SOLIDARNIE Niemcy i Sowiety ale zdradzili Francuzi i Anglicy ... 
 
Mimo wszystko uważam, że "rozbieranie pomników" - obróci się przeciwko nam ... Ani Rosjanie tego NIE ZROZUMIEJĄ, ani zachód ... 
 
A my Polacy powinniśmy dbać o to aby WSZYSCY Polacy wiedzieli, kto Polskę napadł, kto zdradził - kto ilu Polaków Z PREMEDYTACJĄ WYMORDOWAŁ ...
96. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 05-02-2020 16:51
Gdy Pan Emil Saifuddinow się dowie odejdzie z Uni Leszno (...)
97. Dodane przez do 93, w dniu - 05-02-2020 17:02
Daj se spokoj dyskp polo,uwazam ,ze nie powinienes pic byle czego ,jaras byle badziewie bo tak do piet nie dorosniesz DOKTOROWI HABILITOWANEMU,DOCENTOWI ,DIEKANOWI WYDZIALU PRAWA WSUS W POZNANIU, WIELOKROTNEMU POSLOWI RP,RADNEMU WOJEWODZKIEMU I MIEJSKIEMU . DOBREMU I WYJATKOWEJ UCZCIWOSCI CZLOWIEKOWI . POZDRAWIAM PANIE DZIEKANIE,ZDROWIA ZYCZE!
98. Dodane przez do kom.80, w dniu - 05-02-2020 17:42
Niewole to Ty dopiero zaznasz.
99. Dodane przez emert, w dniu - 05-02-2020 18:16
I tak od ściany do ściany ta nasza władza rządzi nic nie ma pośrodku z rozmysłem.
100. Dodane przez Joanna ze Starozamkowej, w dniu - 05-02-2020 20:11
najwyzszy czas i choc lepiej pozno niz wcale. Naczytalem sie tu madrych wpisow wielu po ktorych stwierdzam, ze dawno juz tego pomnika trzebabylo usunac.Stalin byl najlepszym przyjacielem adolfa tak jak dzis makrela z wladymirem.
101. Dodane przez nuda veritas, w dniu - 05-02-2020 21:36
W Poznaniu, władze miejskie, różni fanatycy, a nawet sam Prezes z Nowogrodzkiej, chcą postawić pomnik J.Piłsudskiego. Wszyscy Wielkopolanie przed II W.Ś. uważali tego gościa za persona non grata. To ,,cacko" ma kosztować ok. 2 mln zł. Na szczęście spora grupa rozumnych ludzi zawiązała komitet i zbiera podpisy przeciw budowie tego tworu. Argumenty są słuszne i podparte prawdą historyczną. Dziwię się obrońcom tego symbolu zła na ul. Starozamkowej w Lesznie. Ta stalinowska dzicz, która ,,wyzwalała' Polskę z pod okupacji niemieckiej; niczym się od germańców nie różniła. Takie samo dno i wodorosty.
102. Dodane przez Polo Prawica do 97, w dniu - 05-02-2020 21:41
No proszę! 
Uważasz, że czytelnicy Wyborczej piją byle co i jarają (oficer GRU popełnił błąd w wyrazie jaras - będzie po premii) byle badziewie? 
Takich karkołomnych tez to nawet Ja nie głoszę. 
zawsze myślałem, że zajadają się ośmiorniczkami. 
 
Zdrowie na zsyłce to przekleństwo. 
Patrzeć jak ci żonę gwałcą i dzieci umierają na mrozie. 
Jednej zimy śniegu nie ma i myślą, że są na Seszelach.
103. Dodane przez Klimat, w dniu - 05-02-2020 21:44
Wiem, że Starozamkowa daleko ale może ktoś z Gronowa napisze co łączy klany M(...)i L(...)?
reklama
104. Dodane przez Niewolnicza praca do 94, w dniu - 05-02-2020 22:13
Panie R(...) ale pan jako pracodawca o lewicowych przekonaniach nie zatrudniał pracowników na czarno ? 
Prawda? 
Chce pan ambicje dużego europejskiego narodu zapuszkować jak konserwę? 
Niech Pan nie dramatyzuje najwyżej nas kolejny raz wyzwolą . 
Całkiem nieźle sobie radzą jedynie Rozwadowski im trochu namieszał. 
ALE KTO O TYM PAMIĘTA. 
A JAK IM ULŻY 
to niech rozbiorą Pomnik Wdzięczności Wyzwalających Lenino Żołnierzy Armii Polskiej. 
 
Po wojnie co roku do Białoruskiej SRR wyruszały pociągi przyjaźni z polskimi kombatantami. W rocznicowych uroczystościach brali udział najwyżsi dygnitarze partyjni, polscy i radzieccy. Żaden z nich nawet nie zająknął się ilu Polaków straciło życie w tej bitwie, jak wielką cenę przyszło im zapłacić. 
 
Po zerwaniu stosunków dyplomatycznych z rządem RP gen. Władysława Sikorskiego, w 1943 r. Stalin powołał, oficjalnie na wniosek polskich komunistów zrzeszonych w Związku Patriotów Polskich, polską formację wojskową 1. Dywizję Piechoty im. Tadeusza Kościuszki. Jej dowództwo objął pułkownik, a wkrótce z nominacji Stalina, generał brygady Zygmunt Berling, który wraz grupką polskich oficerów odmówił ewakuacji do Iranu i pozostał w ZSRR. Miejscem formowania i szkolenia dywizji były Sielce nad Oką. Zaczęli tam masowo napływać Polacy, w większości byli więźniowie łagrów, którzy wcześniej, często na skutek utrudnień ze strony władz sowieckich, nie zdołali dotrzeć do armii dowodzonej przez gen. Władysława Andersa. Wstąpiła w nich nadzieja. W nowym wojsku upatrywali jedynej szansy, by wydostać się z ZSRR i wrócić do kraju. Polskie jednostki były podporządkowane dowództwu Armii Czerwonej. Wprawdzie kadra dowódcza w większości rekrutowała się z oficerów sowieckich, wśród których kluczową rolę odgrywali politrucy,... 
Dywizja, składająca się głównie z ludzi bez doświadczenia bojowego, a przy tym wyczerpanych niewolniczą pracą, bardzo szybko została skierowana na front. Zasadniczą rolę odegrały względy propagandowe.  
Oddziały polskie pozbawione wsparcia sowieckiej artylerii, mimo brawurowych ataków, ponosząc duże straty zostały wkrótce powstrzymane przez jednostki niemieckie. Kilkakrotnie ponawiane natarcia 12 i 13 października nie dały zamierzonego rezultatu i polska dywizja została odesłana na zaplecze frontu. W dwudniowych ciężkich walkach straciła ponad trzy tysiące żołnierzy, a więc niemal jedną czwartą stanu sprzed bitwy. Jak się szacuje, poległo i zmarło z ran 510 żołnierzy, rannych zostało 1776, zaginęło bez wieści 652, do niewoli trafiło 116. 
Nasuwa się pytanie: czy były to rzeczywiste błędy taktyczne, czy też świadome działanie towarzyszy radzieckich, którzy dopuścili do wykrwawienia się Polaków, bo tak do końca nie ufali nawet Wasilewskiej i Berlingowi? Przecież bitwa ta nie miała istotnego znaczenia strategicznego. Front w tym miejscu stał jeszcze do czerwca 1944 r. 
Dopiero w latach dziewięćdziesiątych kwerendy archiwalne oraz analiza publikacji polskich, rosyjskich i niemieckich pozwoliły na ustalenie wykazu części nazwisk Polaków poległych, zmarłych i zaginionych bez wieści. Szczególnie owocne okazały się badania przeprowadzone w Centralnym Archiwum Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej w Podolsku.
105. Dodane przez Głos z Krakowa do 101, w dniu - 05-02-2020 22:22
Widzisz! 
Mam wątpliwości czy wszyscy? 
Jednak zawsze jakaś osoba może się znaleźć co go w Poznańskiem poważała. 
Sam widzisz jak zacięcie ruskich w Lesznie bronią a do Moskwy daleko. 
 
Oczywiście bardziej bym widział postawienie pomnika generałowi Rozwadowskiemu . 
 
No i szkoda, że Dmowski w katedrze nie spoczął. 
W końcu się przed śmiercią nawrócił czego i komunistom życzę.
106. Dodane przez Rezon, w dniu - 06-02-2020 08:14
popieram 71.
107. Dodane przez Student, w dniu - 06-02-2020 08:35
Kiedy czytam komentarze od ludzi o nazwach belfer czy historyk, to aż mnie serce boli. Tak wam tęskno do komuny? Tak wam pasowała propaganda? Nie mówię że teraz nie ma propagandy, ale w dzisiejszych czasach każdy potrafi znaleźć prawde, jesli tylko chce. Wy dziś dajecie popis jak zagorzałych komuchów trzymało Leszno, jak bardzo wpłynęli na wasze patrzenie... Pomyślcie komu mamy stawiać pomniki, setkom Rosjan którzy potopili sie w wódce? Bo przecież wiele z ofiar "wyzwalania" miast ginęło właśnie w ten sposób. "Za wolność naszą i waszą"... Strach bedzie posłać dzieci do waszych szkół....
108. Dodane przez Karol, w dniu - 06-02-2020 09:21
Żadnych pomników okupantów!
109. Dodane przez Rufin Sokołowski, w dniu - 06-02-2020 17:33
Do 104. Jak łatwo uderzać pod pseudonim. Dzięki, że nie zarzuciłeś mi pedofilii, seryjnych morderstw, terroryzmu. Ciebie na pewno nie zatrudniałem. Miałem tylko porządnych ludzi. Jak masz odwagę, to się przedstaw. Masz czas do niedzieli. W poniedziałek zaczynam cie szukać i wiesz , że znajdę.
110. Dodane przez do 109, w dniu - 06-02-2020 17:58
Ale 104 tylko zapytał.Wystarczy odpowiedzieć twierdząco lub przecząco.Nic panu nie zarzuca.
111. Dodane przez inka, w dniu - 06-02-2020 18:08
Mam pytanie- a kim jest ten wojewoda który zadecydował o rozbiórce?
112. Dodane przez Acta 2 do 110, w dniu - 06-02-2020 23:43
Szczerze mówiąc to on nawet nie pyta . 
On wyraża przekonanie, że pracodawca o lewicowych poglądach nie zniżyłby się do poziomu miernoty zatrudniającej pracowników na czarno bo to wbrew idei socjalu. 
Martwi mnie ta alergiczna reakcja i ten podział na porządnych i nieporządnych ludzi . 
Bo czy to oznacza przyzwolenie na zatrudnianie przez innych pracodawców nieporządnych ludzi na czarno? 
No i co się kryje za tą poniedziałkową zabawą w chowanego? 
Też coś z tą odwagą nie tak. 
Oby pana nie znaleźli już w sobotę za - cytuję:  
"Nie chcę, aby Polska ponosiła skutki waszego debilizmu" 
 
Roman Stanisław Dmowski sygnatariusz traktatu pokojowego w Wersalu Zagorzały przeciwnik polityczny Józefa Piłsudskiego i jego projektu tworzenia państwa federacyjnego 
Jeden z ojców niepodległej Polski 
 
Dmowski nigdy się nie ożenił. W opinii większości biografów jednym z powodów była nieodwzajemniona miłość do Marii Juszkiewiczowej, późniejszej żony Józefa Piłsudskiego. Rywalizacja z Piłsudskim na tym tle mogła być jedną z przyczyn późniejszych antagonizmów tych polityków. 
 
Z przekonań religijnych Dmowski był deistą i przez całe życie pozostawał obojętny religijnie, jednak na krótko przed śmiercią nawrócił się i postanowił powrócić na łono Kościoła katolickiego. Na łożu śmierci 30 grudnia 1938 odwiedzili go jego przyjaciel bp Stanisław Łukomski, jego kapelan ksiądz Henryk Kulbat, a także ks. prałat Krysiak z Łomży, który udzielił mu sakramentu namaszczenia chorych 
 
Wszystkie jego utwory objęte były w 1951 roku zapisem cenzury w Polsce, podlegały natychmiastowemu wycofaniu z bibliotek 
 
Kazimierz Wybranowski to pseudonim Romana Dmowskiego, najwybitniejszego polityka polskiego XX wieku. Jego powieść Dziedzictwo czekała kilkadziesiąt lat na kolejne wydanie. Dlaczego Dmowski napisał tę powieść? Przed czym chciał czytelników, zwłaszcza młodych przestrzec?
113. Dodane przez do 109, w dniu - 07-02-2020 00:01
Sensacyjna historia czaszki polskiego oficera zamordowanego w Katyniu, którą odnaleziono w Danii i po 63 latach sprowadzono do Polski. Fascynujące dziennikarskie śledztwo.
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Hala magazynowa do w... Leszno 6000
Wynajmę mieszkanie święciech... 1200
Lokal 530m2 z parkin... Leszno 9600
Lokal 530m2 z parkin... Leszno 9600
Urocza, atrakcyjna i... Krzywiń 69000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj