Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
26
Maja 2024
Niedziela
Imieniny obchodzą:
Filip, Marianna,
Paulina
DZIEŃ
MATKI
Do końca roku 219 dni.
Start arrow Gostyń arrow Bazylika "przytłoczona" silosem

Bazylika "przytłoczona" silosem

Bazylika "przytłoczona" silosem

01.07.2013. Radio Elka, Aldona Brycka-Jaskierska
bazylik_silos.jpgTo skandal -  tak przedstawiciele środowisk akademickich i stowarzyszeń historyków sztuki oceniają wybudowanie silosu cukrowniczego w Gostyniu. Ich zdaniem obiekt przytłaczając kubaturą Sanktuarium Matki Bożej Świętogórskiej powoduje dewastację krajobrazu historycznego. Sygnatariusze listu zbierają podpisy pod petycją, w której domagają się zdecydowanej reakcji od najwyższych władz państwowych.    
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Jak podkreślają autorzy listu, świętogórska bazylika, to perła architektury barokowej, jedno z najważniejszych sanktuariów maryjnych w Polsce, od niedawna Pomnik Historii. W piśmie zaznaczono, że silos cukrowniczy, o wysokości 74 metrów, który stanął w centrum miasta, przytłacza swoją kubaturą nie tylko bazylikę, ale i okoliczne zabudowania, powodując dewastację krajobrazu.
Dyrektor gostyńskiej cukrowni Jacek Piotrowiak, nie ukrywa zaskoczenia pojawieniem się petycji. - Pierwszy raz słyszę o tej sprawie - przyznaje
- Myśmy na ten temat dyskutowali z wojewódzkim konserwatorem zabytków i oddziałem leszczyńskim i wszystkie sprawy sobie wyjaśniliśmy. Myślę że na dzień dzisiejszy nie mam nic więcej do powiedzenia
- dodał.

Jak się okazuje, polskie prawo nie zapewnia skutecznej ochrony prawnej zabytków, nawet tak cennych jak zespół klasztorny na Świętej Górze. Brak odpowiednich przepisów - zdaniem autorów listu - nie usprawiedliwia milczenia osób powołanych od ochrony dziedzictwa kulturowego, ale zobowiązuje do głośnej reakcji. Tymczasem Wojewódzka Rada Ochrony Zabytków, z którą miejscowi konserwatorzy powinni konsultować tak kontrowersyjne inwestycje, dowiedziała się o planowanym zepsuciu krajobrazu… dopiero po ukończeniu budowy silosa, i to przez przypadek..."

- Skandalem jest to, że sprawa nie stała się przedmiotem zastanowienia się Rady Ochrony Zabytków, która oniemiała ze zdziwienia, gdy zobaczyła, co tam wybudowano, ale co najmniej o rok za późno, gdy konserwator powinien się z nią skonsultować - mówi dr hab. Jacek Kowalski przewodniczący Komisji Historii Sztuki Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk - konserwator podjął decyzję, być może w jego mniemaniu słuszną, być może był ograniczony miejscowym prawem zagospodarowania i te uwarunkowania prawne można zrozumieć, natomiast nie można zrozumieć, że tak bezrefleksyjnie - bo tak nam się zdaje - po prostu się na to zgodził. Nie powiedział osobom, dla których oczywiste, że to jest skandal i zaśmiecanie krajobrazu. To jest problem polskiego prawa, trudno jest wskazać winnego a pejzaż ulega degradacji - podkreśla dr Kowalski.

Petycję do najwyższych władz państwowych podpisało siedemnastu dyrektorów akademickich Instytutów Historii Sztuki oraz licznych przedstawicieli stowarzyszeń naukowych zrzeszających historyków sztuki w Polsce. "...Czekamy na uchwalenie stosownych przepisów, które chroniłyby nie tylko sam obiekt zabytkowy, ale i jego widok, czyli krajobraz historyczny...". Autorzy petycji zachęcają do wsparcia inicjatywy, poprzez jej podpisanie za pośrednictwem strony Oddziału Poznańskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki w zakładce: http://www.shs.poznan.pl/petycja

(abj/foto wpolityce.pl) bazylik_silos2.jpg

 
Komentarze (42)
1. Dodane przez fff, w dniu - 01-07-2013 11:15
lepiej niech sie za robote wezmą a nie komu silos przeszkadza
2. Dodane przez Mr. Odleżyna, w dniu - 01-07-2013 11:19
O silosie było wiadomo już od ponad dwóch lat. Gdzie zatem przez te wszystkie misiące było owe szanowne Stowarzyszenie Historyków Sztuki? Nie przesadzałbym, z tym, że silos "przytłoczył" Sanktuarium Matki Bożej Świętogórskiej. Obawiał bym się raczej wystawnego życia księży tam działających. To może faktycznie przytłoczyć.
3. Dodane przez Adam, w dniu - 01-07-2013 11:20
Zacne grono się podpisało, ale jeśli nie chcą silosu to niech zapewnią odpowiednią liczbę miejsc pracy - tylko gdzie? W galeriach sztuki? Muzeach? O zabytki i kulturę trzeba dbać, ale ludzi się z tego nie wyżywi i pracy ludziom nie da. Biznes i gospodarką muszą być na pierwszym miejscu - inaczej staniemy w miejscu i pod bazylikami co najwyżej przybędzie żebrzących...
4. Dodane przez DOPRAWDY...?, w dniu - 01-07-2013 11:39
Doprawdy co Wy piszecie gdzie Bazylkika (Gmina Piaski ) a gdzie Cukrownia Gostyń. Nadto Bazylika jest na wzgórzu a Cukrowni8a na równinie . Teraz po wydaniu Pozwolenia na budowę w trakcie realizacji inwestycji (jest to musztarda po obiedzie) !!!! Tutaj nie ma kolozji architektonicznych ,Bazylika na Świętej Górze ma zakończenie strzeliste (iglica ) a silos cukrowni ma płaskie zwieńczenie !! Zobaczcie Kochani dyskutanci na Nowy Jork -jakie tam sa kontrasty i w jakiej bliskiej odległości różniste budowle wysokosciowe . !! Może tu idzie o zaistnienie jakiejś "Grupy ekoNowatorów" których nikt nie zna dotychczas a nie o merituum sprawy , Serdecznie Państwa Czytelników -pozdrawiam, ( mgr inż. arch. Jakub W. ) Gostyń.
5. Dodane przez jancio, w dniu - 01-07-2013 11:52
Jak stawia się krzyże i inne w każdym możliwym miejscu, gdy stawia się monumentalne kościoły pośród domów to jakoś nikomu ze strony przedstawicieli kościoła to nie przeszkadza. Myślę że odpowiedniej wysokości datek cukrowni na rzecz Bazyliki zakończy ten spór.
6. Dodane przez xyz, w dniu - 01-07-2013 11:52
Każdy ma inny gust-a mnie się nawet silos podoba bardziej od bazyliki. Petycji nie napiszę, bo chyba można żyć z jednym i z drugim obiektem...
7. Dodane przez Kaja, w dniu - 01-07-2013 11:57
No co za hegemony!Krajobraz im silos psuje? Nie rozumieją,że oni są dla ducha,który w narodzie słabnie i to nie przez silos! Żywy człowiek potrzebuje niestety coś dla ciała na czas nędznego żywota swego czyli pracy, chleba i dachu nad głową! Mozna by tam jeszcze dołożyć elektrownie wiatrowe! Jeszcze niedawno przeszkadzał na Wzgórzu pomnik z PRL-u upamiętniający ofiary II Wojny Światowej no i zniknął - też na życzenie a burmistrz ani dgrnął w obronie bohaterów! co na to historycy ?ofiary były niegodne przelania własnej krwi by Sanktuarium stało gdzie stoi i rosło w bogactwo?!
8. Dodane przez DP, w dniu - 01-07-2013 13:33
i co? myślicie, że go rozbiorą bo bazylikę przysłania?
9. Dodane przez waldas, w dniu - 01-07-2013 13:43
manipulacja fotograficzna
10. Dodane przez kom, w dniu - 01-07-2013 13:44
jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo że chodzi o kasę, zapewne liczą na to, że cukrownia teraz im wypłaci coś w rodzaju odszkodowania za popsute widoki, 
trzeba nazwać rzecz po imieniu..... chodzi o haracz którego cukrownia nie zapłaciła duchownym, podejrzewam, że nie poprosili nikogo o poświęcenie tego silosu a wiadomo że tak być nie może
11. Dodane przez zolo, w dniu - 01-07-2013 13:56
Mam nadzieje ze autorzy opinii w której sie tak oburzaja o dewastacji krajobrazu, pisali ja popijając herbate. Słodzona oczywiscie...
reklama
12. Dodane przez emeryt, w dniu - 01-07-2013 14:28
W latach siedemdziesiątych bracia habitowi stawiali jakieś budynki klasztorne od strony drogi nr 12. Budynki te zasłoniły, widoczną wtedy z drogi, bryłę kościoła. Ówczesny konserwator zabytków nie wydał pozwolenia na tę inwestycję, z tych samych względów, na który dziś habiciarze powołują się. Ale wtedy im to nie przeszkadzało. Dziś kłuje ich oczy silos, który odległy jest o kilkaset metrów. Mentalność Kalego.
13. Dodane przez kaloryfer, w dniu - 01-07-2013 14:38
To niech na silosie namalują wielki napis "Bazylika Świętogórska" i wielką strzałkę w strone bazyliki, zeby każdy wiedział gdzie owa sie znajduje.
14. Dodane przez ups, w dniu - 01-07-2013 15:43
Dajcie pokój. Po co wszyscy dżecie łacha z przyhabitkowych? Przyjdzie kataniarz, komin poświeci,kopertę weźmie. Będzie git.
15. Dodane przez gostyn, w dniu - 01-07-2013 16:05
jak bedzie w Polsce tak dalej to koscioły i bazyliki pozamykaja i beda zarosniete chwastami coraz mniej ludzi chodzi do koscioła i wtedy niebedzie problemu czy widac czy nie bazylike.
16. Dodane przez kiedy poswięcenie?, w dniu - 01-07-2013 16:30
od przyszłej kampanii każda wanna z cukrakami pod kropidło i będzie OK
17. Dodane przez Mariusz, w dniu - 01-07-2013 17:05
"Co ma piernik do wiatraka". Czy nie którym już całkiem w tej Polsce odbiło? Czy silos zasłania komuś drogę do Bazyliki?
18. Dodane przez WMP, w dniu - 01-07-2013 17:13
Tym wszystkim piszącym na NIE, chciałbym podać 2 przykłady. 1 Rolnik stawia chlewnie na 500 świń daje prace 5-10 osoba śmierdzi na 1 km (na km na 5 km jak wiatr zawieje), a Ty mieszkasz tuż tuż to dobrze czy źle ?!. 2 Ogrodnik ma sad 5 ha czereśniowy wali w bęben, dmucha w trąbkę, gra muzyka odstraszająca szpaki i oczywiście daje pracę 5-20 osób i mieszkasz tuż tuż to dobrze czy źle ?!. Nie jestem mieszkańcem Gostynia, pięknie miasto ale jadąc od strony Leszna kiedyś widok był na Sanktuarium Matki Bożej Świętogórskiej (dla niewierzących to POPATRZ na to jak na zabytek ), a dziś co silos, dla mnie to jest strzał w kolano Star.Pow. Gostyniu i Kon. Zabyt. w Lesznie. Pozdrawiam
19. Dodane przez Jan, w dniu - 01-07-2013 18:00
18 - Bazylika ludzi nie wykarmi. Cukrownia i owszem. Może cukrownia powinna wynieść się z Gostynia aby ludzie mogli podziwiać widok Bazyliki? To jest pytanie retoryczne.
20. Dodane przez do WMP, w dniu - 01-07-2013 18:01
Ten silos to gwarancja pracy dla wielu mieszkańców miasta ale też gwarancja pracy dla okolicznych rolników przez wiele lat... Bazylika tej pracy nie zapewnia. Widoczek ma Pan z wielu stron ale nie daje się nim nakarmić mieszkańców. 
Poza tym Swięta Góra należy do Piasków więc Gostyniowi dajcie spokój. Jakoś o żadnych protestach w Piaskach w tej sprawie nie słyszano.
21. Dodane przez xxx, w dniu - 01-07-2013 18:23
A Świątynia Opatrzności itd.. to nie silos i nie przeszkadza a komu to potrzebne...
22. Dodane przez tw, w dniu - 01-07-2013 18:41
ciekawe kto za tym stoi i o jakie pieniądze chodzi postawa tych "historyków jest oderwana od rzeczywistosci
23. Dodane przez sj, w dniu - 01-07-2013 18:54
gdzie mieszka Bóg?,w Świątyniach czy w sercach?
24. Dodane przez Do 18 / Chmurka, w dniu - 01-07-2013 19:19
Wam to ma tylko widocznie pachnieć i pięknie wyglądać i z każdej strony świata na świeczniku! Jak na ten czas to macie moc ziemi na własność, że nawet już składek na tacę nie potrzebujecie, bo to tylko nędzne grosiwa ale jeszcze nie słyszano by własnością był i krajobraz! Każdy widzi to co chce zobaczyć a silos nie taki wielki by całą Bazylikę zasłonił, bo ją po prostu widać z każdej strony. Jakoś ludzie mieszkający wokół silosu nie protestują - wiedzą, że Cukrownia to praca i rozwój dla miasta i mieszkańców! A to ich widoki na krajobraz chyba najbardziej ucierpiały, tyle, że oni nie zabiegają o widoki a o godne życie! ! Co do przykładu chlewni i świń to cała nasza okolica , cała Wielkopolska , jest rolnicza - więc gdy wieje dostajemy po nozdrzach tym co rośnie a niebawem będzie szaszłykiem na grilu!A jednak budujemy się, mieszkamy w okolicy jakiegoś PGR-u który się uratował przed kościelną konfiskatą. "Żeby żyć, trzeba żryć" a kto sobie szczególnie nie żałuje, to widzimy! Jak to powiedział jeden mądry rolnik .." żeby potem pachniało, najpierw musi śmierdzieć"! Co do smrodu to proponuję zaliczyć kulturę obywatelską na przykład w Toy-toyach na jakieś imprezie dla narodu albo szpitalne WC - to dopiero jest smród! a przecież człowiek nie świnia i sam po sobie powinien posprzątać!! Czereśnie natomiast rodzą owoce sezonowo - trochę wystrzałów na postraszenie -poza szpakami - złych duchów nie zawadzi! Proponuję tobie WMP NIEBO - tam cisza i spokój choć od czasu do czasu F-16 albo Boeing 767 hałasu też narobi!
25. Dodane przez ala, w dniu - 01-07-2013 19:32
Tak, turyści tłumnie jeździli tą drogą, żeby z auta, kościół pooglądać.  
Ci, którzy będą chcieli się tam udać, zrobią to pomimo silosu. A miejscowi wolą pracę niż jej brak. Przysłonięta od jednej strony bazylika  
napewno nie jastrząb takim problemem jak ,,smrodliwe" chlewnie.
26. Dodane przez seba, w dniu - 01-07-2013 21:15
ale maja problem takie cos to tylko w polsce! i jak ten kraj ma sie rozwijac jak zawsze cos komus przeszkadza!
27. Dodane przez ant, w dniu - 01-07-2013 21:44
"Dzięki Bogu", że "cukierniczka" stoi i będzie symbolem Gostynia. Dzięki cukrowni ludzie mają pracę, w święto mogą pojechać na Świętą Górę popatrzeć się na dzieła sztuki i prosić Boga by nie stracili pracy przez fanaberie "przedstawicieli środowisk akademickich i stowarzyszeń historyków sztuki..." Środowiska naukowe (te od spraw sztuki, poezji, politologii itp. żyją z podatków. 
Nietety panowie od sztuki, najpierw trzeba zarobić aby za podatki utrzymać WAS! Jak nie będzie za co, to waszych rozpraw o "wyższości świąt Wielkiej Nocy...nad.." nikt nie kupi... 
I jeszcze pytanie - a co magistrowie od sztuki zrobicie jak nad silosem zacznie się pokazywać Matka Boska? 
A swoją drogą postawić na "cukierniczce" krzyż i będzie prawie Licheń!
28. Dodane przez piksel, w dniu - 01-07-2013 22:36
I Pani MM główny konserwator Leszna i okolicznych gmin nie uzgodniła z wyższą instancją tej inwestycji ? A ona taka mądra i wszechwiedząca. Tymczasem Wojewódzka Rada Ochrony Zabytków, z którą miejscowi konserwatorzy powinni konsultować tak kontrowersyjne inwestycje, dowiedziała się o planowanym zepsuciu krajobrazu& dopiero po ukończeniu budowy silosa, i to przez przypadek..." Przez przypadek ? Ico teraz proszę Pani ?
29. Dodane przez travis, w dniu - 01-07-2013 22:37
Wyśmiewacie się z Kościoła, krytykujecie, wieścicie upadek, przeszkadzają Wam krzyże i braciszkowie ze Świętej Góry a czytać ze zrozumieniem nie potraficie. Przecież protestują historycy sztuki, a nie Kościół. No cóż nienawiść podobnie jak i miłość jest ślepa.
30. Dodane przez świecki ludzik, w dniu - 01-07-2013 23:26
Jacy ci ,,świeccy" mądrale wrażliwi, bo sprawa dotyczy watykańskiego obiektu. Masę normalnych, świeckich obiektów zabytkowych niszczeje lub jest przysłanianych różną, często kontrowersyjną zabudową, to w większości przypadków tacy sztukmistrze siedzą cicho i udają, że problem nie istnieje. Jeszcze kilka, kilkanaście lat i mentalność Polaków ulegnie zmianie na lepsze. To prawda, że ci pseudo uczeni są finansowani z budżetu państwa.
31. Dodane przez JA, w dniu - 01-07-2013 23:42
Ludzie czytam te wasze komentarze i brak mi słów. Nie rozumiecie praktycznie nic. A niektórzy nawet nie wiedzą czym zajmują się i z czego żyją historycy sztuki. Proszę Was popatrzcie czasem trochę "szerzej" a nie tylko przez pryzmat własnej "michy". Choć tak naprawdę wiem że ta "micha" ważna jest - ale czy tylko?!
32. Dodane przez Zuzanna, w dniu - 02-07-2013 02:18
a silos poświęcony ?
33. Dodane przez emerytka, w dniu - 02-07-2013 06:35
Do "travis" 
Widać życie nauczyło wielu ,że za takimi spontanicznymi protestami gremium . które nie wie ,że Klasztor to Piaski a nie Gostyń ,zwykle KTOS stoi i pokazuje często tłustym paluszkiem...
34. Dodane przez Gostynianka..., w dniu - 02-07-2013 07:05
Wreszcie padło zdanie ; czytać ze zrozumieniem. Dzięki travis :) Czytam wszystkie kom. i zastanawiam się,dlaczego zrobiliście nagonkę na Kościół ? Czy tak bardzo nienawidzicie Kleru,że nawet nie potraficie czytać tekstu ze zrozumieniem? Przecież w artykule nie padło ani jedno zdanie o sprzeciwie Kościoła wobec postawionemu silosowi. Nikt Was nie zmusza do udziału w mszach,dawaniu "na tacę" i utrzymywaniu kleru. Nie chodzicie do kościoła,nie płacicie księżom,więc skąd ten RABAN ??? Odetnijcie się zupełnie od  
Kościoła i przestańcie "psy wieszać" przy każdej okazji.
35. Dodane przez xXx, w dniu - 02-07-2013 07:28
Na tle tego silosa wreszcie to wygląda jak trzeba
36. Dodane przez Kora, w dniu - 02-07-2013 21:44
Travis Gostynianka juz podłapali wypowiedzi jako nalot na Kościół! Prawda jest taka, że pod płaszczykiem protestu historyków ta sprawa została jednak nagłośnia.Widząc jak polscy wierni reagują na wszelkie zawłaszczanie przecież lepiej wysłać posłów niż samemu głowę nadstawiać! I puknij w stół a nożyce się otworzą - wy obrażalscy wychylacie się poza uzgodnionym protokołem! POza tym proszę mnie kaznodziejo z 34 od wiary nie odpędzać, bo za nisko siedzisz!. Byłam i jestem praktykującą katoliczką i żaden szajbnięty dewot czy dewotka nie będą mi mówić coja mam robić albo myśleć! Ja nie daję na tacę klerowi, księżom bo oni mają pensje za swoją pracę! Ja,jak wielu daję na tacę na moją Parafię! Niestety mniej jak kiedyś, bo taka teraz koniunktura! Poza ty co do posiadania i stanu bogactwa Kościoła w Polsce nie padło tu żadne kłamstwo a w sprawie odzyskanych majątków, tych należnych czy nie, śledztwo jeszcze trwa - wobec nadgorliwych świeckich przydupasów!I prawdą jest, że jakos lekką ręką dzieli się z Min. Kultury i Dziedzictwa Narodowego środki na ratowanie tych zabytków a świeckie oczekują na łaskę i niszczeją dalej! Poza tym miejsce na odwyk dla tych co mają pojemność jak ten silos, jest naprawdę ładne ! to też pewnie nalot?! a to takie ziemskie - ludzka słabość nie omija nawet wybrańców ale ma być .."po cichu, po wielkiemu cichu"!
37. Dodane przez bulwa, w dniu - 02-07-2013 22:12
Ciekawe jak głęboko w tej sprawie nasz umiłowany kler macza rączki? Te (...) tak się rozpanoszyły, że już wykończyli kraj razem popaprańcami!
38. Dodane przez burak, w dniu - 02-07-2013 23:52
Poleją wodą,odbębnią mszę,dostaną w kabzę, z tonę cukru, parę transportów wysłodków i bedzie gicio
39. Dodane przez do 38, w dniu - 03-07-2013 12:19
Ty nie prowokuj! do tego cukru jeszcze tona pyrów , ,rurka w deklu starej bańki na mleko i już wrze! Ale Benedyktynka /to jest to!
40. Dodane przez pyrka, w dniu - 03-07-2013 19:36
Kolego-Benedyktynka już jest w Lubiniu.Teraz może ją nazwią Filipinka Świętogórecka.Może wszystkiej nie wypiją(a pije się tam sporo) i trochę zostawią na handel bez podatku oczywiście.Pozdrawiam budowniczych silosu
41. Dodane przez Prawo dla biedaków, w dniu - 04-07-2013 12:28
Ja budując swój dom musiałem uzgadniać projekt budowlany z wszechwiedzącą babą konserwator - wokół mnie same "klocki" z lat siedemdziesiątych beton i nic więcej, a ona mi wymyślała kolor i kształt dachówki ze względu na strefą widokową klasztoru. Klasztoru niestety z mojego domu nie widać, ale baba konserwator widziała i klasztor i moją projektowaną betlejemkę - jeśli nie "widziała" cukierniczki, to chyba czas do okulisty.
reklama
42. Dodane przez Boso Przez Polskę, w dniu - 04-07-2013 22:34
Polska kraina komiksu. 
Kopuła na pewno też pokryta miedzią będzie a ściany w kolorze bazyliki. 
Od razu widać , że to Kraina JP drugiego . 
 
Każdego roku w czerwcu i lipcu Cukrownia Gostyń należąca do koncernu Pfeifer & Langen wywozi tzw. ziemię spławiakową. W trakcie kampanii cukrowniczej dostarczane do zakładu buraki są płukane. 
http://leszno.naszemiasto.pl/archiwum/561916,cukrowa-ziemia-gorzkie-zycie,id,t.html 
 
Reasumując to jest kara Boża za sprzedaż polskiego przemysłu i tak już będzie coraz częściej. 
 
Bo co niemieckiego właściciela obchodzi krajobraz w jakiejś tam Polsce? 
Zresztą .  
Jak wierzący to pewnie ewangelik a oni Maryi nie uznają . 
A i sami się z Radia Maryja Naśmiewacie a dla Sanktuarium Matki Bożej Poważania żądacie . 
Trochę to mało konsekwentne .
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Ogródek działkowy ro... Leszno 30000
Osiedle na zatorzu u... Leszno 499000
Gronowo ul. gronowe ... Leszno 479000
Leszno -mieszkania d... Leszno 334486
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj