Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
5
Maja 2024
Niedziela
Imieniny obchodzą:
Irena, Teodor,
Waldemar,
DZIEŃ
LEŚNIKA I DRZEWIARZA
Do końca roku 240 dni.
Start arrow Leszno arrow Rozbiorą pomnik czerwonoarmistów?

Fundacja pyta, IPN odpowiada

Rozbiorą pomnik czerwonoarmistów?

16.08.2017. Radio Elka, Jarek Adamek

Pomnik żołnierzy Armii Czerwonej w Lesznie powinien zostać usunięty – taka jest opinia Instytutu Pamięci Narodowej, który już zwrócił się do władz Leszna o podjęcie działań w tej sprawie. Łukasz Przybyłka z Fundacji im. Huberta Mądrego, która podjęła interwencję w tej sprawie uważa, że pomnik zakłamuje historię Polski i Leszna.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Pomnik czerwonoarmistów u zbiegu ulic Lipowej i Starozamkowej powstał w 1945 roku. Pochowano wtedy kilkudziesięciu żołnierzy, którzy polegli w walkach z Niemcami. Po kilku latach groby zlikwidowano, zaś szczątki czerwonoarmistów przeniesiono do Rawicza. Pozostał monument, na którym znajdują się tablice z napisem
w językach polskim i rosyjskim: „Wieczna chwała bohaterom poległym o wolność i niepodległość Związku Radzieckiego i Polski”.

Łukasz Przybyłka, prezes Fundacji im. Huberta Mądrego uważa, że napis ten zakłamuje historię. - Musimy pamiętać, że Armia Czerwona zaatakowała Polskę 17 września 1939 roku - mówi - po drugie, jeśli rzeczywiście przyniosła nam wolność i niepodległość, jaki był sens takich wydarzeń jak Sierpień 1980r, Solidarność czy wreszcie rok 1989?.

Fundacja im. Huberta Mądrego zwróciła się do Instytutu Pamięci Narodowej o opinię w tej sprawie, zwłaszcza w związku z uchwaloną niedawno tzw. „ustawą dekomunizacyjną”. Prezes IPN w odpowiedzi zgodził się z argumentami Łukasza Przybyłki i wezwał do usunięcia pomnika. - Pismo w tej sprawie wysłał też do prezydenta i przewodniczącego Rady Miejskiej Leszna - dodaje Przybyłka.

Zapytany o to, jak zagospodarować skwer po ewentualnej likwidacji pomnika prezes Fundacji im. Huberta Mądrego odpowiedział, że podoba mu się pomysł przedstawiony przez Dominika Piaskowskiego związanego ze środowiskiem Leszczyńskich Patriotów, aby postawić w tym miejscu pomnik wydarzeń 1920 roku - zarówno wojny polsko-bolszewickiej, jak wyzwolenia Leszna po rozbiorach.
 
Komentarze (154)
1. Dodane przez ja, w dniu - 16-08-2017 13:00
"Wieczna chwała bohaterom poległym o wolność i niepodległość Związku Radzieckiego i Polski" - GDZIE TU PRZEKŁAMANIE ??? Chodzi przecież o chwałę dla bohaterów, którzy walczyli o wolność i niepodległość. Tak było więc pomnik proszę zostawić w spokoju.
2. Dodane przez marian, w dniu - 16-08-2017 13:03
Po pierwsze,Leszno wyzwoliły dwie duże rodziny Mądrych i Przybylkow.To jest prawda,a reszta jest milczeniem.Moze jednak marzeniem rodziny P było aby wnuk,syn został historykiem-patriota
3. Dodane przez Łukasz, w dniu - 16-08-2017 13:04
W końcu. Brawo! Przypominam, że mamy 2017 rok.
4. Dodane przez Jerzy, w dniu - 16-08-2017 13:06
Wieczna chwała bohaterom poległym o wolność i niepodległość Związku Radzieckiego i Polski. Gdzie tu jest zakłamanie historii ? . A może czegoś tu nie rozumiem więc oświećcie mnie jak myśleć , żyć i jak umrzeć na chwałę naszego państwa ? . Ja wiem że dziś należy żyć krótko ale to nie rozwiązuje problemu jaki tu piszę .
5. Dodane przez Adam, w dniu - 16-08-2017 13:08
Brawo, rosjanie dołożyli nam tyle cierpienia w 1939 oraz po wojnie. Nie można zakłamywać historii.
6. Dodane przez KINGA Grzybowo, w dniu - 16-08-2017 13:10
ktoś kto nigdy nie był w okopie pod gradem kul, nie powinien mieć prawa do usuwania jakiegokolwiek pomnika żołnierzy
7. Dodane przez Badura Józef, w dniu - 16-08-2017 13:11
Nie będę komentował słów pana Łukasza albowiem nie lubię używać słów wulgarnych i obelżywych. I to tyle w tym temacie.
reklama
8. Dodane przez moje Leszno, w dniu - 16-08-2017 13:17
Jak nic rozniosą nasze Leszno w pył.
9. Dodane przez "chwała" walecznym patriotom stadionowym, w dniu - 16-08-2017 13:27
No, tak zapomniałem, że przecież Leszno wyzwolili amerykanie do spółki ze "słynnymi" braćmi. A myślałem, że głupota ma jakieś swoje granice.
10. Dodane przez On, w dniu - 16-08-2017 13:28
Jesteście chorzy z nienawisci
11. Dodane przez ?, w dniu - 16-08-2017 13:30
Dziś pod tym pomnikiem jest spokój i porządek. Wyobrażacie sobie, co tam się będzie działo, jak postawią swój?
12. Dodane przez ktoś, w dniu - 16-08-2017 13:33
A nie wyzwoliła nas spod okupacji hitlerowskiej....i w tym sensie przyniosła nam wolność... Natomiast to,że Polska po II wojnie znalazła się w radzieckiej strefie wpływów to wynikało z porozumień mocarstw, Wielkiej Trójki, która się na taki porządek w Europie po wojnie zgodziła...ale o tym nie chcemy pamiętać bo to teraz nasi sojusznicy....a czy zachód nie utrzymywał stosunków dyplomatycznych z Polską po 1945 roku....utrzymywał czyli akceptował komunistyczne rządy w naszym kraju...Ocena historii, wydarzeń nie jest łatwa i nigdy nie będzie jednoznaczna tak jak to jest w tym przypadku...
13. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 16-08-2017 13:42
Nie jestem komunistą ani lewicowy ale żołnierze ci zginęli na naszej zmieni i takie minimum im się należy, moznaby tylko zmodyfikować napis natomiast nie jestem za dekomunizacją po Pisowsku
14. Dodane przez xx, w dniu - 16-08-2017 13:49
Jak nie sokołami, to ... ,albo ipn-em, a im bardziej jesteśmy przeciwni bo chcemy spokoju i budowania wspólnoty, tym bardziej się cieszą.
15. Dodane przez WS, w dniu - 16-08-2017 14:00
Jestem przeciwny. To pomnik tych chłopców, którzy zginęli w Lesznie w 1945. W zamian fundacja niech postawi nowy, lepszy. Czy to nie ta fundacja od niedźwiedzi. Byle zniszczyć w imię zaistnienia w mediach. Oszołomy. Mojego dziadka z gospodarstw wysiedlili nie Rosjanie, a Niemcy. Po wyzwoleniu wrócił za swoje. Pozmieniajcie także niemieckie nazwy parków, zwalcie płyty nagrobne z kościoła Św. Krzyża. "Przecież to pradziadkowie faszystów".
16. Dodane przez BELFER, w dniu - 16-08-2017 14:05
To jest chore. Jakieś oszołomy z IPN próbują zawracać Wisłę kijem. Może w to miejsce nakażą postawić pomnik braterstwa USA. A ja się pytam dlaczego na taką pogardę zasłużyli zwykli żołnierze rosyjscy. A może powstanie tam pomnik małżonków?
17. Dodane przez prośba, w dniu - 16-08-2017 14:06
Proszę rodzinę państwa Mądrych z Rawicza o zajęcie stanowiska w sprawie wykorzystywania imienia i nazwiska ich syna i brata, świętej pamięci Huberta Mądrego, do celów politycznych i skłócania mieszkańców miasta Leszna. Zdaje się, Fundacja imienia Huberta Mądrego nie była powołana, by mieć do czynienia z Instytutem Pamięci Narodowej, Armią Czerwoną, wojną polsko-bolszewicką, atakiem na Polskę 1939, pewnym leszczyńskim środowiskiem i skłócaniem mieszkańców naszego miasta Leszna.
18. Dodane przez Answer, w dniu - 16-08-2017 14:09
Dominik Piaskowski - Punk's Not Dead :) co się z Tobą chłopie porobiło :( przykro i smutno :(((
19. Dodane przez Kazik, w dniu - 16-08-2017 14:10
Zostawcie pomniki w spokoju albo zburzcie szkoły, bloki, fabryki i inne osiągnięcia tak zwanej komuny, której w Polsce przecież nie było
20. Dodane przez pani, w dniu - 16-08-2017 14:10
Lesznu jak nic potrzebna jest kobieta prezydent. Pani Barbaro.
21. Dodane przez Ttt, w dniu - 16-08-2017 14:12
Co za ćwok to niemcy nie rozbieraja pomników radzeckich czyste zadbane A taki baran chce rozebrać żal
22. Dodane przez ., w dniu - 16-08-2017 14:22
czy to jest pomnik poswiecony systemowi czy zwyklemu zolniezowi ktory także narażał swoje życie i nie mial czesto wyboru -jak wielkie jest nasze "powiedzonko" za naszą i waszą wolność, myślę że dotyczy także zwyklego szeregowego żołnierza BALSZOJ KRASNOJ ARMI. a moze chodzi o miejsce pod pomnik smoleński
23. Dodane przez ile trzeba, w dniu - 16-08-2017 14:26
ile trzeba mieć złości w sobie by takie rzeczy robić?? Ci ludzie którzy zginęli walczyli z nazistami, walczyli i przegrali, bo zginęli, oddali co najcenniejsze swoje życie, a teraz co?? mamy ich wymazać z historii??to jest właśnie nasza historia, która trzeba akceptować a nie na siłę zmieniać i naginać tak by pasowała do dzisiejszego modelu Polaka, prawdziwego Polaka. z drugiej strony czemu się dziwić gdy tematem tym zajmują się ludzie pokroju pana Dominika, którzy jeszcze niedawno biegali po osiedlu AK z baseball-em(...)
24. Dodane przez weteran, w dniu - 16-08-2017 14:29
Tak jak My będziemy szanować pamięć po żołnierzach poległych w boju o Polskę tak i o polakch będą pamiętać.W całej okazałości odkryliśmy się jako naród wierzący gdzie ponoć 99% to katolicy nieprawdaż.
25. Dodane przez Bordo, w dniu - 16-08-2017 14:31
a w tym miejscu postawić Józefa Mackiewicza! Powoli wywali się ten kubeł śmieci z kilku dekad.
26. Dodane przez zolo, w dniu - 16-08-2017 14:33
Chodzi taki jeden z drugim po ulicach i szuka dziury w całym. Widocznie ten "PAN" jest autorem powiedzonka- jakbysmy mieli drugi taki czołg jak RUDY 102 to byśmy sami se te wojne wygrali
27. Dodane przez Radek, w dniu - 16-08-2017 14:33
1. Jakie wyzwolenie?? Chyba zapomnieliście o 17 września 1939 roku. Wtedy zaatakowali nas nie kosmici a własnie żołnierze Armii Czerwonej. 
 
2. Wyzwoleniem nazywacie setki gwałtów na Polkach, grabieże majątku, mordowanie obywateli polskich ?? To jest dla was wyzwolenie ?? 
 
3. Oni szli na Berlin a ziemie Polski nie traktowali jako ziemie przyjaciół którym nieśli wolność a jako ziemie wroga dlatego tyle grabieży ... gwałtów etc. 
 
4. Napis na pomniku jest wiec kłamstwem ... propaguje fałszowanie historii.
28. Dodane przez Archanioł, w dniu - 16-08-2017 14:39
Osobiście nie znam przypadku, żeby komuś wyszło na dobre machanie scyzorykiem przed nosem wielkiego, rozzłoszczonego i lekceważonego sąsiada z siekierą. 
 
17 września politycy uciekli, naczelne dowództwo również, a na sojuszników z zachodu jak mogliśmy liczyć? Jak zawsze. 
 
W obecnej formie pomnik powinien pozostać KU PRZESTRODZE, tym bardziej że upamiętnia poległych, a nie reżim.
29. Dodane przez cantap, w dniu - 16-08-2017 14:43
Po komentarzach widać, że komuna w Lesznie ma się dobrze... Precz że wszystkim co miało związek z ZSRS, Armią Czerwona i komunizmem. Stalin był ludobójcą, komunizm był totalitarnym systemem, a PRL to nie było demokratyczne państwo. To są fakty historyczne. Uważa ktoś, że nie?
30. Dodane przez Hmm, w dniu - 16-08-2017 14:45
A ilu ich zginęło aby ten pan mógł mówić w tym miejscu po polsku?
31. Dodane przez LESZCZYNIANIN, w dniu - 16-08-2017 14:50
Wstyd i Hańba!!!! Tak czy to sie komuś podoba czy nie to jednak wyzwoliła Polskę Armia Czerwona. Już ludzie nie pamiętacie jak nasza armia wyglądała. Gdyby nie Rosjanie Polski byna mapach nie było . Prawdą jest również że nas zaatakowali ale czy to znaczy że np. na Ukrainie też wszystkie polskie pomniki powinny zostać rozebrane ??? Zastanówcie się ludzie bez wrogości Ci żołnierze co zginęli w walce z III Rzeszą nie są niczemu winni, zginęli tu , zostawili rodziny i PAMIĘĆ IM SIE NALEŻY JAK NIC!!!!!!!!
32. Dodane przez genek, w dniu - 16-08-2017 14:52
Panie Przybylka.Pan i ja zyjemy dzieki tym poleglym chlopakom.Przeciez ich zmuszali do walki z hitlerowskim okupantem.Przeciez gdyby odmowili NKWD zaraz by ich rozstrzelalo ale niestety dla Pana zabili ich Niemcy za to ze musieli odbic Leszno. 
Prosze lepiej zmowic za Tych zolnierzy modlitwe.
33. Dodane przez Czy tu jeszcze będzie normalnie?, w dniu - 16-08-2017 14:55
Czy tu jeszcze będzie normalnie. Co ma Związek Radziecki do milionów młodych chłopaków, którzy obowiązkowo byli wcielani do armii, stanowili mięso armatnie, nikt się z ich życiem nie liczył. Przecież oni nie mieli nic do gadania. Za odmowę kula w głowę. 
Zastanawiam skąd ten pomysł. Czy to wynika z nienawiści, kiepskiej wiedzy i intelektu, czy też niedowartościowania i chęci zaistnienia medialnego.
34. Dodane przez Kil, w dniu - 16-08-2017 15:01
Pomnik powinni zostawić ona nas wyzwolili z pod okupacji a co było pozniej to juz inna sprawa.kto to jest ten Dominik? To ten co sie kiedys podpalił na rynku???
35. Dodane przez Marel, w dniu - 16-08-2017 15:03
Ipn i fundacje co plecie takie dyrdymały zlikwidować jest to historia i jej nie zlikwidujemy to hołd poleglym
36. Dodane przez Czy ktos pamieta?, w dniu - 16-08-2017 15:07
Ze tam byly mogily? Czy Przybylka zdaje sobie sprawe ,ze za chwile Rosjanie : rozbiora pomniki i mogily nasze w Katyniu i wiele innych, ze zlikwiduja nasz polskie nazwy, symbole w ramach REWANZU? PODZIELAM POGLADY WPISOW NR.1,2 ,4,6,7,8,9,10,11, 12,13 14, A SZCZEGOLNIE7!. MAM DO PANA PRZYBYLKI PYTANIE; KIM PAN JEST, CO PAN ZROBIL DLA LESZNA I CO PANSCY PROTOPLASCI ROBILI , GDZIE I DO JAKICH SZKOL CHODZILI W LATACH 1945-1989? W POLSCE LUDOWEJ?AM ? Niech sie Pan nie krepuje i odpowie na te pytania?
37. Dodane przez gość, w dniu - 16-08-2017 15:10
TO JEST CHORE !!!! Jak daleko pis zagalopuje sie w swojej nienawiści i głupocie, w kraju katolickim w którym ogrom ludzi mówi o miłości i przebaczeniu , obnosząc sie swoją wiarą "chrześcijańską " .
reklama
38. Dodane przez do12, w dniu - 16-08-2017 15:13
masz w 100% racje. w Teheranie jankesi sprzedali nas rosjanom,z czym,z oporami,zgodzili sie angole. teraz polskie przydupasy jankesow i polskich faszystow z ONR,z pomoca pseudopanstwa watykanskiego,probuja "wciskac" nam populistyczna forme historii tak jak hitler niemcom w soim mein kampf.dojdzie do tego,ze jaroslaw "polske zbaw" zacznie stawac na cokolach,a zolnierze "przekleci"(nie mylic z wykletymi)beda na tytulowych stronach podrecznikow do historii.chcemy niszczyc pomniki to rowniez pomniki JPII usunmy z placow i ulic i odeslijmy do watykanu,bo porownanie takie same i okupacja dluzsza-1051 lat!!!
39. Dodane przez Ok, w dniu - 16-08-2017 15:14
Nareszcie
40. Dodane przez Vladimir, w dniu - 16-08-2017 15:25
Dla mienia to haroszyj pomysl. Bardzo lublju wasze gieroje Antek i Jarek. I ja chaczju stawit im dwa balszoje i priekrasnyje statuły w to miejsco. Wsio charaszo wam i do zobaczenia gdy wy paszoł won z tej EU. My w Maskwie już czekajetsia za wami.
41. Dodane przez Patriota, w dniu - 16-08-2017 15:31
Żal że takich(...) nosi ta polska ziemia z takim bucem to szkoda polemizować. Bo może gdyby nie ta Czerwona Armia to jakiś ss-man by cię rozbił o ścianę.
42. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 16-08-2017 15:32

A ja mam słabość do pomników Armii Czerwonej, która wyzwoliła nas od Niemców i uważam, że darcie "szat", bo Jarosław Kaczyński ( PiS) i Paweł Kukiz (Kukiz'15) są NACJONALISTAMI i grzebią w historii, wybielając Polaków, nie przystoi ludziom światłym, którzy korzystają z internetu, zwiedzają Kreml i podpisują umowy handlowe z krajami po byłym ZSSR.  
Rosja i inne kraje postsowieckie to ogromny rynek zbytu, nie wolno nikomu o tym zapominać.  
Pomnik stoi i nikomu tak naprawdę nie wadzi.Rozpadnie się , to go usuniemy.  
Pomniki pokryte mchem są zabytkami, pamiątkami po wojnie - KU PRZESTRODZE !! więc niech stoją jak najdłużej. Kwiatów pod nim składać nie musimy. 
Ci CZERWONOARMIŚCI to często młodzież w wieku maturalnym, wykonujący tylko rozkazy.  
Polecam "Na Zachodzie bez zmian" autor Erich Maria Remarque. 
 
Rosyjski samolot rządowy nie wyląduje bez zgody Polski na "Okęciu", na "Bemowie" a tym bardziej w Strzyżewicach.  
A polski Prezydent Kaczyński jednak wymusił na Rosjanach otwarcie nieczynnego lotniska, położonego w okolicy bagien i przyjęcie "Tupolewa TU 154".  
Polacy nie są dyplomatami a Jarosław Kaczyński na pewno. 
Jak było w czasie II Wojny Światowej ? Ilu mieliśmy dyplomatów ? 
.
43. Dodane przez Bart, w dniu - 16-08-2017 15:34
Czytam: Wieczna chwała (wszystkim) bohaterom (Polakom, Ukraińcom, Rosjanom i innym) poległym o wolność i niepodległość Związku Radzieckiego i Polski i ja tu przekłamanie historii nie widzę..
44. Dodane przez ja, w dniu - 16-08-2017 15:36
Jak tu nie popierać Archanioła z 26. 100 % racji, podobnie jak popieram 34.
45. Dodane przez Krzysztof W., w dniu - 16-08-2017 16:08
Są teraz ważniejsze sprawy, niż likwidacja pomników okupantów. Każdy wie, że we wrześniu 1939 roku, Sowieci napadli nas 17 dni po Niemcach i Słowakach, a kiedy pan z wąsikiem napadł w 1941 roku na swego wiernego sojusznika Stalina, ten drugi nagle stał się jego wrogiem. Co do tego śmiesznego pomnika, to najtaniej byłoby zapewne ująć w cudzysłowy wyrazy "wolność" i "niepodległość", ale i takie rozwiązanie zapewne nie zadowoliłoby wszystkich.
46. Dodane przez DonCorleone, w dniu - 16-08-2017 16:15
A co był winny zwykły żołnierz, który walczył, tam gdzie mu kazano?Usuwanie pomników, to idiotyzm do potęgi!!!
47. Dodane przez Marianna, w dniu - 16-08-2017 16:23
Wystarczyłoby opatrzyć pomnik tabliczka z odpowiednim wyjaśnieniem i zostawić pomnik w spokoju. Pelnilby wtedy prawdziwa funkcje edukacyjna.
48. Dodane przez Ja, w dniu - 16-08-2017 16:27
Wieczna NIESŁAWA wszystkim tym którzy traktują historię wybiórczo tylko i wyłącznie jako partykularyzm. Czy mamy winić także przodków mieszkańców pięknego Kościana, że otworzyli bramy i wpuścili Szwedów w czasach "potopu"? Dziwię się bardzo naszemu społeczeństwu/a przynajmniej jej populistycznej części/, że nie pamiętają słów-"Kto niszczy pomniki ten niszczy swą wiarę i pamięć". Rosyjscy/radzieccy/ chłopcy-żołnierze szli tam gdzie im kazano. Czy za to mamy ich karać? Doczekamy chwili gdy w Afganistanie, Iraku,b. Jugosławi znikną lub zostaną usunięte tablice pamięci o polskich żołnierzach którzy na rozkaz USA i NATO "walczyli" z inną kulturą o ustanowienie tam zachodniej demokracji-demokracji zupełnie obcej dla tamtejszej ludności. Szanujmy innych abysmy byli sami szanowani.
49. Dodane przez smutne, w dniu - 16-08-2017 16:44
1) Kim był Pan Hubert Mądry? Bo na FB fundacji ani widu ani słychu o patronie. 
2) Kim jest Pan Łukasz Przybyłka, co napisał, wydał, opracował, bo z FB wynika tylko że ma prawicowe poglądy, lubi wielu polityków Prawa i Sprawiedliwości, ma w powiązania Z Leszczyńskimi Patriotami, Unią Leszno ukończył szkoły Państwa Handke (tam zapewne ukształtowano jego jedynie-słuszne poglądy) i niestety lubi samoloty 
Uwaga to dane oficjalne, jawne widoczne bez zalogowania. 
3) Co temu Panu przeszkadza pomnik żołnierzy, których nikt o zdanie nie pytał a w razie wątpliwości dostaliby kulkę w plecy za zbyt opieszałe wyzwalanie, ziem otrzymanych przez ZSRS w Teheranie.
50. Dodane przez xy, w dniu - 16-08-2017 16:45
Do wszystkich wrzeszczących za likwidacja Pomnika. Pamiętajcie o jednym jak wy szanujecie innych tak was będą szanować.Jaka była by wasza reakcje gdyby władze Ukrainy kazały zlikwidować cmentarz Orląt Lwowskich (a przecież stosując waszą nomenklaturę jest to symbol okupanta, jakim była Polska), jak byście reagowali gdyby Włosi chcieli zlikwidować cmentarz żołnierzy polskich na Monte Casino (a stosując waszą nomenklaturę jest to cmentarz wrogów), co byście powiedzieli gdyby Litwini chcieli zlikwidować cmentarz na Rosie w Wilnie (a przecież tam też byliśmy swego rodzaju okupantem), nie wspominając o pomnikach w Katyniu co byście na to powiedzieli??? Tak samo odpowiedzcie sobie na pomysł likwidacji Pomnika Żołnierzy Radzieckich
51. Dodane przez LESZEK, w dniu - 16-08-2017 16:50
POPIERAM KOM 27 PRZENIEŚC TEN POMNIK DO MUZEUM Z ODPOWIEDNIĄ ADNOTACJĄ O PRAWDZIE .
52. Dodane przez Jan, w dniu - 16-08-2017 17:10
Wszyscy za i przeciw-pojedzcie do Góry i popatrzcie jak tam dba się o pomniki i cmentarze czerwonoarmistów.to historia,której nie należy niszczyć-co innego wyzwolenie a co innego okupacja sowiecka.
53. Dodane przez 1990, w dniu - 16-08-2017 17:14
za rok się okaże , że urodzeni przed 1990 rokiem będą pozbawieni życiorysów -- co tu robić , jak tu żyć ???
54. Dodane przez abc, w dniu - 16-08-2017 17:22
"Panie kochany" zajmijcie sie konkretami w Lesznie,wiadukt na Wilkowickiej-nie widac poczatku prac, tunel od Kilinskiego do PKS. Historie zostawcie Historii. Ten pomnik byl i powinien zostac.
55. Dodane przez Realista, w dniu - 16-08-2017 17:30
Popieram kom. 28. Ostrożności nigdy za wiele, bo historia jest jak nałogowy pijak, lubi zataczać koła w najmniej oczekiwanych momentach.  
Pomysłami z pogranicza absurdu prosimy się, żeby kolejne koło zatoczyła jeszcze szybciej, a walka z pomnikami to nie bohaterstwo, a zwykłe chuligaństwo.
56. Dodane przez władza z Narodem? ha, ha, ha, w dniu - 16-08-2017 17:35
Macie rację, pomniki winny czcić pamięć bohaterów. Ale cóż z tego, nasza aktualna władza, bardziej niż poprzednie ma społeczeństwo, dzięki której sprawuje mandat głęboko w d...ie. Dla nich wystarcza poparcie (...) w stylu tych wymienionych w artykule. A już draństwem jest "podpieranie" się fundacją, która ma zupełnie inne zadania.
57. Dodane przez (...), w dniu - 16-08-2017 17:36
Tyle wpisów za pozostawieniem pomnika bo nikomu nie wadzi, czyli większość społeczeństwa za pozostawieniem lecz to jest mało bo jakiś (...), który nie przeżył starych czasów (komuny) uważa się za najmądrzejszego bo mu coś przeszkadza.
58. Dodane przez Leszczyniak Stary, w dniu - 16-08-2017 17:58
Nie rozumiem skąd w ludziach tyle nienawiści ? Przecież nie jest to pomnik żadnych generałów ani wysokich dygnitarzy radzieckich !!! Jest to pomnik zwykłych żołnierzy którzy stracili życie w walce przeciw okupantowi niemieckiemu !!!! Dla mnie nie jest ważne kim oni byli chodzi o zwykły SZACUNEK dla ludzi którzy oddali swoje życie w walce z OKUPANTEM !!! Nie jestem komuchem i nigdy nie byłem!!! Ale moim zdaniem SZACUNEK tym LUDZIOM się należy !!!
59. Dodane przez Radek, w dniu - 16-08-2017 18:03
Szanowni anonimowi komentujący ... może wrócicie do szkoły ... może doczytacie cokolwiek o gwałtach tych biednych siłą zmuszonych do walki czaerwonoarmistach ?? Może poczytacie o tym co robiła Armia Czerwona "wyzwalając" tereny dzisiejszej Polski ...  
 
Dziś bronicie pomnika w imię czego ?? Absurdalnych teorii o tym, że Ukraina coś, że Rosja coś ... to nie jest cmentarz ... to nie jest miejsce pochówku żołnierzy ... to pomnik który zakłamuje historie której najwidoczniej Wy szanowni komentujący nie znacie. 
 
Wam krowy pasać a nie wypowiadać się na tematy historyczne ... przykład wyzwolicieli mieliście w 1946 roku na dworcu w Lesznie ... gdzie sowieci uprowadzili Polkę, strzelali do polskich żołnierzy na dworcu. A potem skazano na śmierć tych biednych polskich żołnierzy za to że stanęli w obronie Polki- to ci wasi wyzwoliciele. 
 
Nikt nie likwiduje grobów ... likwiduje pomnik ku czci okupanta który zajął tereny Polski i przez ponad 60 lat okupował te tereny bezprawnie.
60. Dodane przez Kruszarka, w dniu - 16-08-2017 18:06
Nie bardzo wiem kto pyta , jak zagospodarować skwer po ewentualnej likwidacji pomnika . 
 
Moim zdaniem najlepiej zasiać trawę i niech sobie rośnie a zieleń miejska niech przycina . Z czasem emocje opadną. 
 
Tym którzy uważają , że Rosjanie nieśli ,niosą wolność przypominam: 
Nie miejmy złudzeń! Rosja ustawiła wyrzutnie rakiet Iskander w obwodzie kaliningradzkim nie bez przyczyny. Te rakiety służą do przenoszenia głowic nuklearnych na odległość ok. 500 kilometrów. 
Głowice atomowe wycelowane w Warszawę, Wrocław, Berlin i... 
http://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/rosja-wy(...)n-groza/ng9w5nk 
 
Rosyjskie ministerstwo obrony potwierdziło, że wyrzutnie rakiet balistycznych Iskander-M zostały rozmieszczone w Obwodzie Kaliningradzkim na stałe. 
http://www.defence24.pl/472956,iskandery-z-kaliningradu-celuja-w-redzikowo 
 
 
Jaki z tego wniosek? 
Nie ma się co ceregielić, jak nie my to Ruskie same rozwalą ten pomnik pod byle pretekstem.
61. Dodane przez Radek, w dniu - 16-08-2017 18:10
Jakim historycznym ignorantem trzeba być by pisać że "w Wilnie swego czasu też byliśmy okupantem" ... szanowny kolego ... czy ty z kozą zamieniłeś się na mózgi ?? 
 
P.S. Cmentarz to cmentarz ... a nie pomnik okupanta ...  
 
widzę brak podstawowej wiedzy się kłania
62. Dodane przez Ciekawe, w dniu - 16-08-2017 18:11
MIASTA NASZE A CO W MIASTACH TO WASZE !!!!!!!!!!!
63. Dodane przez do 42 !!!!, w dniu - 16-08-2017 18:18
A wcześniej 7 kwietnia 2010 - trzy dni przed katastrofą polskiego tupolewa pod Smoleńskiem. W Katyniu premierzy Donald Tusk i Władimir Putin wymusili otwarcie 
lotniska w Smoleńsku. 
 
Gośka ! 
 
Kaczyński sam był wstanie zrobić to co Tusk musiał z Putinem. 
 
Przez dwa dni bardzo się zmienił stan techniczny lotniska ?
64. Dodane przez Kunulusy, w dniu - 16-08-2017 18:19
Bardzo dobra inicjatywa! Nie zapominajmy, że armia czerwona wkroczyła na ziemie polskie, nie aby je wyzwolić ale żeby przejąć. Dokonywała wiele gwałtów rozbojów i dokonywali tego "zwykli prości chłopcy", dla mnie chołota rosyjska która niszczyła i rabowała wszystko na swojej drodze nie jest godna czegokolwiek, a już napewno pomnika!
65. Dodane przez miki, w dniu - 16-08-2017 18:21
Bravo Krasnaja Armia nikogo nie wyzwoliła, a Wermacht sam się wycofywał na z góry zaplanowane tereny. Jeszcze trochę i tacy pseudo historycy stwierdzą, że Hitler zabił się bo bolał go ząb. Paranoja do potęgi.
66. Dodane przez tomek, w dniu - 16-08-2017 18:28
komu to przeszkadza???
67. Dodane przez lech1, w dniu - 16-08-2017 18:28
ta wladza juz zwariowala niech to zostawia w spokpju bo nikomu to praktycznie nie przeszkadza tym bardziej ze nie lezy tam jakis wazny general a chca i buntuja sie se nie mozna postawic pomnika w Smolensku a to przeciez w Rosji i co sie dziwic
68. Dodane przez z boku, w dniu - 16-08-2017 18:44
Jak już jest to prawda historyczna to właśnie taki pomnik powinien pozostać z dodatkowym przesłaniem i opisem dla przyszłych pokoleń jak nie należy zakłamywać rzeczywistości.Jakby takim torem iść to każdy polityk działający dla dobra PRL -u a obecnie działający powinien być również usunięty.
69. Dodane przez ekonomia, w dniu - 16-08-2017 19:15
Ile Polska ma jeszcze tracić przez wasze zaślepienie. Niemiec z Rosja bił się w wielu wojnach a interesy prowadzi non stop, poza granicami Polski. Nasza gospodarka na tym machaniu szabelką przeciw ruskim atomom tylko traci... nie liczcie na amerykana, który przyleci nas obronić a dotychczas traktuje nas jak ludzi 2 sortu i każe stać w kolejce po wizy i odprawia razem z podejrzanymi
70. Dodane przez asia, w dniu - 16-08-2017 19:34
A nikt nie pamięta ,że Polska tez byłą agresorem w 1938 roku?Razem z Hitlerem rozebrała Czechy?Czyżby zatem mentalność Kalego cechowała niektórych tu wypowiadających się? Wara od pomnika wyzwolicieli Polski.
71. Dodane przez dokad k to zmierza, w dniu - 16-08-2017 19:39
kolejny pseudo "naukowiec" -w Polsce jasno widac jak rzadza nami historycy zamiast fachowcow - Tusk Komorowski, Nałecz, Błaszczak itd wymieniac mozna bezliku. Fachowcy z bozej łaski ktorzy sa na stanowiskach na ktorych nie powinno ich byc. Mierni bierni ale wierni... i tu dzis dzis kloejny blyszczy- okalny.
72. Dodane przez do 61, w dniu - 16-08-2017 19:44
Kolego ! 
Koza jest bardzo mądra. 
Otwierałem drzwi w samochodzie i sama wchodziła do auta-siadała na podłodze. 
I jechaliśmy do capa. 
 
A co do Wilna to 
Pierwsza pewna wzmianka o mieście pochodzi dopiero z 1323 z listu Giedymina do papieża Jana XXII. Wcześniejsze wzmianki ze źródeł ruskich i karaimskich nie pozwalają na jednoznaczne utożsamienie ich z Wilnem. Także z czasów pomiędzy panowaniem rezydującego w Nowogródku Mendoga a panowaniem Giedymina, nie ma żadnych wzmianek o Wilnie. Giedymin przeniósł swoją siedzibę z Trok do Wilna i prawdopodobnie wzniósł drewniany gród na Górze Zamkowej. W czasie rządów Olgierda nastąpił w 1365 roku najazd Krzyżaków na Wilno podczas którego spłonęła większość zabudowy. Następny najazd Krzyżaków miał miejsce w 1383 r. Po oblężeniu ponownie zdobyli miasto i je spalili. Przełomowym rokiem dla Wilna był rok 1387. Wielki książę litewski i król polski Władysław Jagiełło w tym właśnie roku w konsekwencji zawartej unii z Polską w Krewie w 1385 r. zorganizował w Wilnie uroczystość Chrztu Litwy, oraz w tym samym roku nadał mu prawa miejskie magdeburskie, zaczął sprowadzać osiedleńców, a w roku następnym ustanowiono podporządkowaną Gnieznu katolicką diecezję wileńską na której czele stanął biskup Andrzej Jastrzębiec. Wilno rozwijało się dynamicznie, powstawały liczne cechy rzemieślnicze. 
 
Więc zgadzam się , że zarzut okupacji przez nas Wilna nie trafiony.
73. Dodane przez kilka pytań do społeczeństwa, w dniu - 16-08-2017 19:46
1) Jaka jest rola fundacji w tej sprawie?  
2) Czy pan Przybyłka musi podpierać się autorytetem fundacji? (można odnieść wrażenie że to jakaś istotna instytucja) 
3) Co ma wspólnego zmarły tragicznie motocyklista z historią Polski? Fundacja brała min. udział w konferencji "Kibice przeciwko komunie" 
4) Jaka jest rola panów Handke (ojca i syna) w tej sprawie - tutaj oficjalne dane fundacji https://mojepanstwo.pl/fundacja-imienia-huberta-madrego 
5) Czy członek rady fundacji blisko niewspółpracujący z IPN mógł mieć wpływ na opinię IPN w tej sprawie?
74. Dodane przez do 60,61, w dniu - 16-08-2017 19:56
(...)Pomnik poświęcony jest chłopakom ,którzy zginęli za to by wykonczyć hitlerowców i przynieść nam wolność.Gdyby nie oni dziś was by nie było na świecie.Wasi rodzice zapewne zgineli by w obozach gdzie przez pracę stawało się wolnym.Co do Wilna.Od kiedy to Litwa była Polską ziemią?Ile wojen z nimi stoczyliśmy?Poza tym czy nasze władze były takie wspaniałe?Do dziś Czesi nas nie lubią.Dlaczego?To też moja i twoja wina czy naszych rzadzących?
75. Dodane przez do 59, w dniu - 16-08-2017 20:03
Panie Radku czy może Radosławie H. apeluję o umiar i więcej kultury wypowiedzi. To że Pan jest wychowany w pewnej wizji historii to nie znaczy, że wszyscy muszą przyjmować Pana punkt widzenia. 
Ten pomnik nie znajduje się na eksponowanym placu miasta jest raczej skromny i zaniedbany, nie wyraża dominacji niczym dawny pomnik Dzierżyńskiego w Warszawie. 
Idąc Pana tokiem rozumowania, każda władza powinna do zera wymazywać wszystkie pomniki , które im nie pasują.
76. Dodane przez Zbigniew, w dniu - 16-08-2017 20:07
o cholera,ja w 1968r stałem przy nim,będąc w wojsku na warcie honorowej...
77. Dodane przez Andrzej, w dniu - 16-08-2017 20:15
Nie wolno ruszać tych pomników, to są pomniki poświęcone żołnierzom ,którzy jednak walczyli o naszą wolność i dzięki nim żyję na tym świecie. 
Co by było gdyby zaczęli rozbierać polskie pomniki rozsiane po świecie.
78. Dodane przez do Radek, w dniu - 16-08-2017 20:52
Poczytaj sobie jak Amerykanie traktowali kobiety we Francji czy w Niemczech przy okazji wyzwalania....też gwałcili...Jak już chcesz oceniać historię to rób to obiektywnie...
79. Dodane przez ak, w dniu - 16-08-2017 20:58
Dajcie spokój z tym rozbieraniem. Proszę co najwyżej opisać na dodatkowej płycie co jak z czym kiedy co i jak i wszystko!!! Zakłamana czy nie to też historia!! :)
80. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 16-08-2017 21:04

Niemcy PARKIEM w centrum BERLINA uczcili pamięć żołnierzy radzieckich, którzy zginęli w walce o Berlin. Gdy po raz pierwszy kilkanaście lat temu zwiedzałam Berlin, znajomy Niemiec pokazał mi ten Park. Byłam w takim szoku, że nie zdecydowałam się wejść na jego teren.  
Niemcy uczcili pamięć 5 tysięcy radzieckich żołnierzy ... nie byłam pewna, czy dobrze zrozumiałam to co powiedział. Taki szok ...  
Tak mamy mózgi wyprane przez książki do historii i nauczycieli.  
Byłam też zaskoczona szacunkiem Niemców do tego miejsca.  
Kilka hektarów traw i drzew - PARK PAMIĘCI O CZERWONOARMISTACH i miliony turystów z całego Świata odwiedzających rocznie to miejsce. 
Niemcy uczcili wrogą armię PARKIEM I POMNIKAMI WALCZĄCYCH CZERWONOARMISTÓW- ku rozwadze następnych pokoleń.  
Bierzmy z nich przykład.
81. Dodane przez Anna, w dniu - 16-08-2017 21:14
OBRZYDLIWE zachowanie tych niszczycieli pomników tworzących nową , własną , wygodną historię . Dla tego pana młodzi , rosyjscy chłopcy , daleko od swojego domu pewnie ginęli dla przyjemności , a umierający w Oświęcimiu mogli dłużej zaczekać na inną . milą panu armię . Marzy się wnioskodawcy rewanż ze strony Rosjan w sprawie naszych pomników ?
82. Dodane przez do 73, w dniu - 16-08-2017 21:17
miało być współpracujący
reklama
83. Dodane przez GOŚKA, w dniu - 16-08-2017 21:27

do kom.63 Jeśli mnie pamięć nie myli, to Donald TUSK 7 kwietnia 2010 r. poleciał do Smoleńska wojskowym samolotem CASA, który jest mały, lekki i bardzo zwrotny, bo zabiera na pokład do 20 pasażerów np. 16-20 skoczków spadochronowych. W Tupolewie zdaniem biegłych dostawiono fotele za ostatnimi rzędami, co moim zdaniem przesunęło środek ciężkości samolotu. Poza tym jak żyję 50 lat, wiem, że dzisiaj nie ma mgły a jutro może być tak gęsta, że nie widać drogi. O światłach samochodu jadącego z naprzeciwka 100 metrów przede mną nie wspomnę.  
Mgły nad mokradłami rzecz naturalna.  
Aha, KASA z Tuskiem nadleciała do Smoleńska chyba z drugiej strony, bo "dali sobie czas" na to aby spokojnie dotrzeć do celu. 
.
84. Dodane przez do 70, w dniu - 16-08-2017 21:31
To dla bancwołów co twierdzą , że Polska rozebrała jakąś Czeszkę hańbiąc okrutnie mundur.  
 
 
Największy konflikt graniczny dotyczył ziem Śląska Cieszyńskiego i rozgrywał się w kilku etapach, głównie między rokiem 1919 a 1938. 
 
5 listopada 1918 w wyniku uzgodnień lokalnych rad: polskiej Rady Narodowej Księstwa Cieszyńskiego i czeskiej mieszany narodowościowo teren Śląska Cieszyńskiego został tymczasowo podzielony według kryterium etnicznego z zastrzeżeniem, że ostateczne rozgraniczenie terytorialne pozostawia się do rozstrzygnięcia przez rządy Polski i Czech. Według tej umowy strona polska administrować miała powiatami: bielskim, cieszyńskim i częścią powiatu frysztackiego, a czeska powiatem frydeckim i pozostałą częścią powiatu frysztackiego. 28 listopada 1918 Naczelnik Państwa Józef Piłsudski wydał dekret o wyborach do Sejmu Ustawodawczego na dzień 26 stycznia 1919 [1]. Ustanowiony dekretem okręg wyborczy nr 35 obejmował między innymi na Śląsku Cieszyńskim: miasto Bielsko, powiat bielski, Cieszyn i Frysztat bez gmin: Orłowa, Dziećmorowice, Pietrwałd, Łazy, Sucha Średnia i Dolna. 
 
Dekretu tego nie uznały władze czechosłowackie w Pradze i zażądały wycofania oddziałów polskich, aby uniemożliwić przeprowadzenie w polskiej strefie wyborów do Sejmu. Wobec odmowy, wykorzystując chaos panujący w Polsce w związku z organizowaniem się struktur państwowo-wojskowych, wojną polsko-ukraińską i powstaniem wielkopolskim, 23 stycznia 1919, na rozkaz premiera Karla Kramářa i prezydenta Tomáša Masaryka, wojska czechosłowackie w liczbie 16 tys. żołnierzy, z pociągiem pancernym i artylerią (pod dowództwem płk. Josefa Šnejdarka), wkroczyły na Śląsk Cieszyński. Posunięcie to jednak także pogwałciło postanowienia umowy z 5 listopada i, jak wykazały następne wydarzenia, celem wojsk czechosłowackich nie było uniemożliwienie wyborów do polskiego Sejmu, lecz zajęcie i wcielenie całego Śląska Cieszyńskiego do Czechosłowacji, a wybory wykorzystano jedynie jako pretekst do inwazji.  
 
Polacy podjęli nieskuteczną próbę odbicia Stonawy. W natarciu zginęło około 75% polskiej kompanii, z której Czesi wymordowali następnie kilkunastu wziętych do niewoli polskich żołnierzy (pochowano ich w Stonawie). Wkrótce w rejon walk przybyły polskie posiłki pchor. Królikowskiego ze spieszonymi szwoleżerami, którzy kontratakiem odzyskali utracony teren i uniemożliwili wojskom czechosłowackim dalsze natarcie od frontu.... W dniach 2830 stycznia doszło do nierozstrzygniętej bitwy pod Skoczowem, w związku z czym wieczorem, z powodu nacisku Ententy, nastąpiło zawieszenie broni. Strona czechosłowacka jednak nie chciała zrezygnować ze swego celu włączenia całego Księstwa Cieszyńskiego do Czechosłowacji i dopiero po bardzo silnych naciskach mocarstw zachodnich władze w Pradze zgodziły się przystąpić do negocjacji. 3 lutego podpisano polsko-czechosłowacki układ o tymczasowej granicy na Śląsku Cieszyńskim, w myśl którego ustalono nową linię demarkacyjną wzdłuż linii Kolei Koszycko-Bogumińskiej (strona czechosłowacka uzyskała południowo-zachodnią część powiatów Cieszyn i Frysztat, kontrolowanych przed inwazją przez Polskę). Zmuszenie strony czechosłowackiej do realizacji postanowień tej umowy okazało się bardzo trudne. Przeciągające się negocjacje w sprawie wycofania się wojsk czechosłowackich były kilkakrotnie przerywane ponownymi atakami żołnierzy czechosłowackich, którzy próbowali pokonać słabsze oddziały polskie (ostatnie walki zostały podjęte przez wojsko czeskie pomiędzy 2124 lutego). Po wielokrotnych interwencjach mocarstw zachodnich, Czesi wycofali się w końcu na nową (korzystniejszą dla nich od linii z 5 listopada) linię demarkacyjną. 25 lutego wojsko polskie wreszcie ponownie wkroczyło do, jedynie wschodniego, Cieszyna. 
 
 
 
3 lutego 1919 władze Czechosłowacji zgodziły się w Paryżu pod naciskiem przedstawicieli Ententy na ogłoszenie plebiscytu. Latem 1920 podczas ofensywy Tuchaczewskiego na Warszawę, minister spraw zagranicznych 
 
 
Edvard Beneš wykorzystał sytuację Polski i przeforsował na konferencji w Spa, by o podziale Śląska Cieszyńskiego zadecydowały mocarstwa  
 
bez przeprowadzania plebiscytu,  
 
na co zgodził się premier Władysław Grabski, licząc na pomoc mocarstw w obliczu inwazji bolszewickiej na Polskę. Na skutek propagandy czeskiej i powiązań Beneša i Masaryka wśród elit na zachodzie, mocarstwa zadecydowały podzielić Śląsk Cieszyński 28 lipca 1920 korzystnie dla Czechosłowacji (uzyskali polskie tereny, które przyznano pod ich zarząd po wojnie z 1919, całą strefę zdemilitaryzowaną oraz część resztek polskiego terytorium pozostawionych Polsce po wojnie z 1919 ... 
 
Polski rząd uznał decyzję Rady Ambasadorów ze względu na pogarszającą się sytuację na froncie wojny polsko-bolszewickiej pod warunkiem przepuszczania przez Czechosłowację transportów z bronią dla Wojska Polskiego. Czechosłowacja mimo deklaracji Edvarda Beneša w Spa aż do Bitwy Warszawskiej żadnych transportów do Polski nie przepuściła. 
https://pl.wikipedia.org/wiki/Polsko-czechos%C5%82owackie_konflikty_graniczne 
 
Benesza to już znaju? 
 
Studiował na Sorbonie oraz Uniwersytecie w Dijon 
w latach 19181935 minister spraw zagranicznych, a następnie prezydent Czechosłowacji. Zwolennik współpracy z państwami zachodnimi (głównie z Francją), a także z ZSRR. Współtwórca Małej Ententy. 
W wyjeździe do Wielkiej Brytanii pomógł Benešowi Piotr Zubow, były przyjaciel szefa NKWD Ławrentija Berii; był on możliwy dzięki finansom i pomocy siatki NKWD 
 
Planowane w czasie wojny (1939-1943) utworzenie konfederacji polsko-czechosłowackiej uzależniał od zgody ZSRR i innych mocarstw, co spowodowało zerwanie rozmów. W 1943 podpisał w Moskwie czechosłowacko-sowiecki układ o przyjaźni, pomocy i współpracy. 
 
W 1945 powrócił do Pragi i został zatwierdzony na zajmowanym dotychczas stanowisku przez Zgromadzenie Narodowe. 19 czerwca 1946 został ponownie wybrany na stanowisko prezydenta Republiki.  
 
Od roku 2005 przed Ministerstwem Spraw Zagranicznych w Pradze znajduje się jego pomnik. 
 
Może w Lesznie mu też postawcie skoro się tak przejmujecie
85. Dodane przez apel, w dniu - 16-08-2017 21:44
Panie redaktorze Jarosławie, choć pan niech nas nie dzieli i pominie ten temat. Proszę coś o szybowcach.
86. Dodane przez do 34, w dniu - 16-08-2017 22:00
tak. Pan Dominik niegdyś wpadł na pomysł by w imię wolnej Czeczeni (chyba w sylwestra 2000 r) podpalić się na rynku w Lesznie, zachowanie iście niezrozumiałe bo 17 grudnia 1997 został wraz z czterema innymi Polakami porwany przez Czeczenów w okolicach Groznego. ot logika na wyższym poziomie :)
87. Dodane przez Warta, w dniu - 16-08-2017 22:07
Jak chcecie pokłon walić okupanto m to na wycieczkę do Wolsztyna. 
 
Cmentarz Żołnierzy Radzieckich w Wolsztynie znajduje się przy ulicy 5 Stycznia. W latach 18011906 był w tym miejscu cmentarz katolicki, a w okresie okupacji skwer z zielenią. Obecny cmentarz otwarto 7 października 1945 roku. 
 
Na cmentarzu pochowano 362 oficerów radzieckich z 33 Armii  
 
Ponad mogiłami dominuje pomnik z 1945 roku dłuta Józefa Murlewskiego i Edwarda Przymuszały, przedstawiający oficera (4,5 m wysokości depczącego hitlerowskiego orła i rozdarty sztandar ze swastyką. Po obu stronach schodów prowadzących do pomnika umieszczono 12 tablic z brązu, które przedstawiają różne rodzaje broni. 
 
Pomnik na cmentarzu był pierwszym po II wojnie światowej zamówieniem, jakie otrzymały zakłady Pomet w Poznaniu (wówczas Oddział I HCP). Odlew ważył ponad 3,5 tony, a do jego wykonania postać podzielono na 17 części (kilka mniejszych wykonano w prywatnej odlewni Antoniego Brzezińskiego przy ul. Dolna Wilda 23). Z uwagi na zniszczenia Pometu pierwsze tygle brązu topiono w prymitywnej kotlinie zlokalizowanej w ruinach jednej z hal. Złom brązowy dostarczyli Rosjanie z terenów Ziem Odzyskanych. 
 
Jak szlachta się bawi nie zważa na koszty! 
4,5m większy jak wróg Polski Komeński w Lesznie . 
 
A ten pomniczek w Lesznie rozebrać i to najlepiej po cichu bo to wstyd pokazywać. 
 
A niemieckie MSZ powinno się domagać usunięcia niemieckich symboli z radzieckiego pomnika zwłaszcza beszczeszczonego orła . 
Sam orzeł nie jest symbolem nazizmu chyba? 
 
Brześć 22 września 1939 r. Defilada Wehrmachtu i Armii ... - YouTube 
Brześć - pokaz jedności niemiecko-sowieckiej - Historia - polskieradio.pl 
www.polskieradio.pl/39/156/.../1237659,Brzesc-pokaz-jednosci-niemieckosowieckiej 
 
 
Dnia 22 września naziści i sowieci postanowili uczcić "IV rozbiór" Polski wspólną paradą wojskową. Na jej miejsce wybrano Brześć nad Bugiem, miasto słynące z XIX-wiecznej twierdzy oraz z traktatu pokojowego zawartego przez Niemcy i Rosję w 1918 roku. Wówczas, na jego podstawie, Rosja wycofała się z I wojny światowej. Od 17 września Brześć znajdował się w rękach nazistów, jednak zgodnie z postanowieniami obu okupantów, miasto miało przejść w ręce Rosjan. Na czele wojsk hitlerowskich stacjonujących w Brześciu stał Heinz Guderian, który przed zdobyciem miasta nad Bugiem stoczył słynną bitwę pod Wizną.  
 
W centrum miasta zbudowano trybunę ozdobioną swastykami i czerwonymi gwiazdami, na której defiladę przyjmowali obaj dowódcy - Guderian i Kriwoszein. Po paradzie, niemieccy żołnierze zgodnie z ustaleniami wycofali się na zachodnią stronę Bugu, zostawiając Brześć i całą wschodnią Polskę w ręku Rosjan.  
 
Sowieci postanowili wkroczyć do Polski uzasadniając to kampanią niemiecką, która wedle ich zdania doprowadziła do rozkładu państwa polskiego, co z kolei miało powodować utratę mocy prawnej wszelkich traktatów zawartych z ZSRR. Ponadto twierdzono, że wkroczenie Armii Czerwonej jest konieczne dla obrony rosyjskich pobratymców Ukraińców i Białorusinów.  
 
 
Nikt nas nie wyzwalał!!!!! 
Sami musicie się wyzwolić z tego co wam komuna i liberałowie do głowy nakładli.
88. Dodane przez miś, w dniu - 16-08-2017 22:22
Ten pan chce zrobić karierę usuwając pomnik !!!! Już o nim głośno.....Jaki ważny ....Żal go...
89. Dodane przez jan, w dniu - 16-08-2017 22:26
Wynieść go pod płot cmentarza na Grzybowie i po sprawie!
90. Dodane przez do 82, w dniu - 16-08-2017 22:39
Wszystko wiemy. Zrozumieliśmy.
91. Dodane przez iks, w dniu - 16-08-2017 22:58
W Wiedniu, w Izraelu są pomniki ku czci żołnierzy Armii Czerwonej.
92. Dodane przez marian, w dniu - 16-08-2017 23:03
kończąc,amerykanie na ziemi podpitych Niemiec nie szerzyli amerykańskiego stylu tylko przez baptystów,zapewniam.Walka o władze ,no nie jest zabawa,zwłaszcza po wojnie światowej.Dla Sikorrskiego,Aleksandra Piłsudska była zagrożenie.Doprowadzil do Jej internowania.Ilu sowietow umarło z chorób i głodu będąc jencami wojennymi?
93. Dodane przez do 86, w dniu - 16-08-2017 23:33
niestety kiepski z niego podpalacz
94. Dodane przez do 84, w dniu - 16-08-2017 23:35
A Ty to wszystko widziałeś, czy tylko o tym czytałeś? (na tajnych kompletach)
95. Dodane przez Fundacja im. Huberta Mądrego, w dniu - 17-08-2017 08:22
Pozdrawiamy wszystkich komentujących. Niektórzy anonimowi komentujący stanowią ewidentny przykład tego jak bardzo potrzebne są dodatkowe lekcje historii w szkołach. 
 
Mieszkańcy Leszna, którzy w 1945 roku wracali do Leszna wysiedleń do GG jak nasi pradziadkowie doświadczyli tzw. "wyzwolenia" Armii Czerwonej". Polacy witali tych biednych chłopców jak wyzwolicieli, a oni chcieli tylko wódki i zegarków. Każdy kto się sprzeciwił słono za to zapłacił - często życiem. 
 
Obrońcom czerwonoarmistów polecamy poczytać wspomnienia leszczynioków z lat 1944-1947 zamiast opowiadać kłamstwa na temat wyzwolicieli z ZSRR. Szkody jakie wyrządzili "wyzwalając miasto" opisywał przedwojenny wice burmistrz Leszna i pierwszy powojenny prezydent Zielonej Góry - Tomasz Sobkowiak.  
 
Wiązanie nas jakkolwiek politycznie mija się z celem - bo tu nie o politykę chodzi, a o prawdę historyczną o którą będziemy walczyli. 
 
Pozdrawiamy serdecznie :)
96. Dodane przez Karola, w dniu - 17-08-2017 08:24
Obejrzyjcie sobie film Smarzowskiego "Róża" tam pokazał tylko kawałek historii - pokazał jak zachowywali się żołnierze radzieccy już po wojnie w wolnej Polsce, jako kobieta mogę dziękować Bogu, ze urodziłam się w latach 50-tych. A Katyń , gułagi i inne za to należą się im pomniki? Ludzie jak wy mało znacie historię, widzę, że propaganda powojenna pod naciskiem ZSSR zrobiła wam wodę z mózgu, nie umiecie samodzielnie myśleć ani wyciągać wniosków, przykre. Jestem za usunięciem pomnika.
97. Dodane przez gość, w dniu - 17-08-2017 08:59
ad. 1. Jakim bohaterom? Weź chociaż jedną (JEDNĄ!) książkę historyczną która była pisana w wolnej Polsce i traktuje o tamtych czasach i ludziach to się dowiesz, że "bohaterstwa" tam nie było tylko dzicz, mordy i gwałty. I trwało to długo, długo po wojnie jeszcze z różnym nasileniem. Poleciłbym ci kontakt z osobami które to przeżyły, niestety trochę za późno.
98. Dodane przez do kom. 74, w dniu - 17-08-2017 09:16
Pełna zgoda. Niestety - społeczeństwo w dużej części idiocieje.Pranie mózgów przynosi efekty.Strach się bać.
99. Dodane przez Hivis, w dniu - 17-08-2017 09:20
Juz sam fakt ze tylu ludzi jest za pozostawieniem swiadczy ze NIE MAJA PRAWA obecnie rzadzacy miec monopolu na racje w trudnych sprawach historii,to ze sie upodabniaja do dawnych słusznychn propagandzistów to banał ,im za przyzwoleniem IPN teraz wolno.TKM znamy.HIstorii drodzy moi nie zaplujecie,a zwłaszcza te gamonie co duzo gadaja a o tamtych czasach wiedza najwiecej z TVPis
100. Dodane przez Stary, w dniu - 17-08-2017 09:23
Przybyłka-czyli kto? Któz to taki?Co w życiu dobrego uczynił? Ile ma fakultetów?
101. Dodane przez sweet, w dniu - 17-08-2017 09:25
Od dawna na to czekałem - dla mnie pomnik ku czci Armii Czerwonej jest równoznaczny z pomnikiem ku czci Wehrmachtu - obie formacje reprezentowały państwa najeźdźcze i popełniły szereg zbrodni na Polakach. To że ZSRR dołączył do aliantów po czerwcu 1941 r. absolutnie nie rozgrzesza Sowietów z tego, co robili na ziemiach zajętych w 1939 r. i późniejszych egzekucjach w Katyniu. A jak ktoś mówi, że "ktoś kto nigdy nie był w okopie pod gradem kul, nie powinien mieć prawa do usuwania jakiegokolwiek pomnika żołnierzy" - Wehrmacht też przecież walczył pod gradem kul, a w 1944-1945 dzielnie bronili Festung Breslau oraz Berlina ;P 
Absolutnie popieram usunięcie tego pomnika :)
102. Dodane przez 1950 do kom 96, w dniu - 17-08-2017 09:31
Obejrzał gość jeden film FABULARNY i prosze - i nauczył się samodzielnie myśleć i wnioski wyciągać no no no.Można? Można. Takie czasy.
reklama
103. Dodane przez do 96, w dniu - 17-08-2017 09:37
Mało trafny argument, a i z historią to u ciebie nie za bardzo. Film propagandowy w sam raz dla rusofobów.
104. Dodane przez poznanska Pyra, w dniu - 17-08-2017 09:40
Jesli patrzec na CALOKSZTALT to juz dawno pomnika tam nie powinno byc, tym bardziej jak truchla juz zostaly ulokowane na cmentarzu radzieckim w Rawiczu . Przeprowadzka miala szczegolna oprawe i kosci przetransportowano jak sie nalezy. Pomniki pomnikami ale ja czekam na pomnik poswiecony poleglym Polakom z prezydentem Lechem Kaczynskim z malzonka jak i prezydentem na uchodzctwie Kaczorowskim dnia 10.04.2010 roku w egzekucji nad Smolenskiem. Czekam , czekam, czekam i nie moge sie doczekac. Miejsce podobno juz wybrano!Martwie sie aby moje dzieci za dziesiec lat nie musialy mowic, ze pomnika tragedii smolenskiej niema po przeszkodzila III WS.Brac sie do roboty w realizacji tego pomnika , bo moze sie okazac tak jak napisalem wyzej.
105. Dodane przez STARUCH, w dniu - 17-08-2017 09:40
Podchodzę Już Pod 70-tke. przezylem komune, rok 70, Solidarność. Mój św pamięci dziadek przezyl obóz radziecki (gdyby nie Sikorski, pewnie by nie przeżył), o okropnosciach jakie tam przeżył trudno pisać, zabrakło by miejsca na tym portalu. To prawda że radzieccy żołnierze walczyli w Polsce ale jak się zachowywali? Moja Babci opowiadała, że kiedy wkroczyli do wsi, to wszystkie kobiety i dziewczeta uciekaly i chowaly się gdzie tylko mogły. Byli okrutni. Pomnik jednak im nie przeszkadzał. Zawsze powtarzali, że oni nie żyją, krzywdy nikomu już nie zrobią, a być może leży wśród nich jakiś "eykstek", który nikogo nie skrzywdzil, tacy też byli. Mnie osobiście przerażają, żywe pomniki naszej komunistycznej przeszlosci, które dziarsko krocza obecnie po korytarzach naszego Sejmu.
106. Dodane przez do chłopców podszywających się pod fundację., w dniu - 17-08-2017 09:43
Gdyby śp p. Hubert słyszał te głupoty to z pewnością kopnąłby was tam gdzie słońce nie dochodzi, hipokryci na polityczne zlecenie.
107. Dodane przez Dtaruch, w dniu - 17-08-2017 09:52
Karola masz rację, ale gdyby nie ten pomnik nad którym nie raz stałem wraz z moim sp. Dziadkiem, nigdy bym nie poznał tak dokładnie tej historii. Nie muszę oglądać filmów, żeby o tym wszystkim wiedzieć. Moi Dziadkowie powtarzali, że ten pomnik musi tam być aby dzieciom i wnukom powiedzieć właśnie stając nad nim jak było naprawdę. Ja tak zrobiłem moje wnuki się mnie zapytał to czemu ten pomnik tu jest, odpowiedziałem, aby właśnie w tym miejscu powiedzieć prawdę. Chcialbym aby ten pomnik został i aby dopisanie na nim trochę prawdy. Mamy mądrych ludzi, niech w zrozumiale i w skrócie dopisza prawdę.
108. Dodane przez Sputnick, w dniu - 17-08-2017 09:59
Niech zostawia. ale doczepią tabliczkę "Pamięci złodziei rowerów i gwałcicieli"
109. Dodane przez Adam, w dniu - 17-08-2017 10:27
Mój wuj miał 10lat, kiedy do ich wioski wkroczyli "ruskie". Uciekł i schował się w stodole, w sianie. Widzial jak "ruski" wciągnął do stodoły jego kilkunastoletnia, starsza siostrę. Jakiś inny za nim wyleciał i próbował tamtego odciągnąć, wówczas ten go zastrzelił, potem zgwałcił dziewczynkę, włożył jej lufę karabinu (wiadomo gdzie) i strzelił. Mój wuj do śmierci miał ten obraz w oczach i wyrzuty sumienia, że nie pomógł siostrze. Jak zostawcie ten pomnik to dopiszcie "Tu leżą bohaterowie związku radzieckiego CIEMIEZYCIELE I MORDERCY NARODU POLSKIEGO"
110. Dodane przez Do kom 78, w dniu - 17-08-2017 11:18
Mówimy o naszej historii nie amerykańskiej. Oni się sami ze swoją rozliczaja. Tu chodzi o nasz naród.
111. Dodane przez Radek do komentarza 106, w dniu - 17-08-2017 11:31
A ty znałeś Huberta ?? Wiesz jakim człowiekiem był ?? 
 
Ja znałem go od dziecka ... razem przeszliśmy przez szkołę ... zdawaliśmy wspólnie maturę z historii i wspólnie studiowaliśmy. Nie powołuj się na kogoś o kim nie masz pojęcia. 
 
P.S. nadal nie rozumiecie że to nie ma nic wspólnego żadną partią polityczną ?????
112. Dodane przez Kolega, w dniu - 17-08-2017 11:41
Należy zostawić ten pomnik niech sobie stoi. Historia sama się z nim rozliczy i zniknie wśród chwastów i zapomnienia, a my zapamiętamy prawdę
113. Dodane przez Martinez, w dniu - 17-08-2017 12:30
Mój dziadek, zawsze mówi, że jak Ruskie wyzwoliciele weszły do kraju, to było gorzej niż za Niemców pod okupacją.
114. Dodane przez ?, w dniu - 17-08-2017 12:42
- ten, kto zdecydował o likwidacji leszczyńskiego dworca kolejowego 
- Damian Małecki dzieli, nie łączy, skłócił mieszkańców, autor petycji, która doprowadziła, że nie mamy w Lesznie Ronda Raj 
- Łukasz Przybyłka dzieli, nie łączy
115. Dodane przez ant, w dniu - 17-08-2017 12:56
Rozebranie pomnika będzie czynem głupców oszalałych z nienawiści do Rosjan. Nie wszyscy tak myślą, a młodym (około 20 lat) to i tak "wisi".  
Pomysł pewnie przejdzie bo wśród radnych zabraknie tych co by byli przeciw rozbieraniu, ale nie powinno to nic kosztować tych, co zdania pana Łukasza nie podzielają. Najlepiej jakby pomnik ten, i inne, rozbierali osobiście ci co o to wnoszą i ci co to uchwalą! Pan Łukasz winien sam rozbierać! Razem z radnymi! 
Nie za pieniądze podatnika, tylko własnymi łapami, po pracy! Panowie z IPNu też powinni dołączyć, ale po pracy (dawniej "w czynie społecznym"). Zróbcie sobie fotki pamiątkowe, w sam raz do przyszłej kampanii wyborczej. Zobaczymy na ile społeczeństwo was oceni. 
Sam pomysł uważam za głupi i taki pozostanie, mimo że powołujecie się fundację "Mądrego" (nomen omen!).
116. Dodane przez Łukasz, w dniu - 17-08-2017 13:03
Najpierw to Ruskie niech oddadzą Nam co zabrali. Jak dziś wygląda ZUS, Służba Zdrowia każdy wie. Lata komuny wywarły i wywierają wielkie "spustoszenie". 
 
Tak, jestem rusofobem, ale mam powód i tego nie zmienię.
117. Dodane przez popieram 115, w dniu - 17-08-2017 14:10
Dobre!
118. Dodane przez Do kom 113, w dniu - 17-08-2017 14:13
A mój dziadek mówił że w czasie wojny cześć tych uwięzionych pokaleczpnych i poranionych wróciło  
Z obozów radzieckich (poza tymi, których uratował GEN. Sikorski), nikt nie wrócił,i tak jak Twój dziadek, też mówił.
119. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 17-08-2017 14:31
Też jest rusofobem ale pomnik niech zostanie jako pamiątka komunistycznego załamania i propagandy. Przez lata robiono nam wodę z mózgu, uczono braterstwa i przyjaźni polsko-radzieckiej. Ale my mieliśmy dziadków którzy mówili nam prawdę. Siedzieliśmy cicho słuchając tego wszystkiego ale nasze umysły i serca nosiła prawdę. Przetrwała do dziś i cieszę się że możemy o tym teraz się powiedzieć.
120. Dodane przez poznanska Pyra, w dniu - 17-08-2017 14:40
Jak "WYZWOLILI" Polske to zaczeli mordowac Polakow- zolnierzy wykletych I NA BAZIE KLAMSTWA KATYNSKIEGO REALIZOWALI swaideologie czerwonego ale jednak faszyzmu wspierajac sie tymi haslami wypisywanymi i wykrzyczanymi na akademiach czy pochodach chocby pierwszomajowych od 1945 do 1989 roku. Ich kontynuacja sa dzis kodowcy,peowcy,peeselowcy,eseldowcy, nowoczesni i napewno u Kukiza tez ich mnogo. A wiec wykrzyczane zostalo : 1. "Pokój, dobrobyt, socjalizm" 2. "Jakość pracy - jakość życia" 3. "Zjednoczenie partii robotniczych przyśpieszy nasz marsz do socjalizmu" 4. "W naszym zakładzie pracy nie ma etatu statysty" 5. "Z pracy ludzkich rąk rodzi się zawsze dobro narodu" 6. "Jedność pracy jednością narodu" 7. "Pracując dla kraju, pracujesz dla siebie" 8. "Bijcie się o przedterminową realizację naszych planów gospodarczych!" 9. "Wydajność pracy, gospodarność, oszczędność. To klucz do dobrobytu narodu!" 10. "Pamiętaj, że nie wyrabiając normy opóźniasz nasz marsz do socjalizmu i krzywdzisz siebie" .11. "Aby Polska rosła w siłę, a ludzie żyli dostatniej" 12. "Górniczy fedrunek rękojmią narodu" 13. "Miarą patriotyzmu jest rzetelna praca!" 14. "Rozwińmy ruch wynalazczości i racjonalizacji. Skracajmy drogę od pomysłu do produkcji!" 15. "Proletariusze wszystkich krajów łączcie się!" 16. "Nasze młodzieżowe zawołanie. Zrobić więcej niż nakazuje obowiązek! 17. "Dorobek czterdziestolecia PRL powstał z pracowitości i ofiarności ludzi pracy" 18. "Rzetelna praca każdego warunkiem siły Polski i pomyślności Polaków!" 19. "Praca jedynym miernikiem oceny każdego człowieka!" 20. "Lepsza przyszłość Polski zależy od nas, od pracy na każdym stanowisku!21. "Uczcie się przodujących radzieckich metod pracy!" 22. "Wyższa jakość naszej pracy będzie gwarancją lepszych warunków życia narodu!" 23. "Chwała ludziom dobrej roboty!" 24. "Zielone światło dla ludzi ofiarnych, pracowitych i zdolnych!" 25. "Młodzieży! Bądźcie godnymi kontynuatorami dzieła Waszych rodziców!" 26. "Wielki zasiew, bujne plony, radość ludu" 27. "Naprzód do walki o wysokie urodzaje, o rozkwit rolnictwa ! Do walki o szczęście i dobrobyt narodu" 28. "Więcej umieć, lepiej pracować dla socjalistycznej Polski!" 29. "Ile wyprodukujemy, tyle skonsumujemy" 30. "Wzrost wydajności pracy, większa gospodarność i oszczędność ? warunkiem poprawy naszej gospodarki!"
121. Dodane przez Xxx, w dniu - 17-08-2017 14:40
A ja kiedyś słyszałem (nie wiem czy tak naprawdę było), że ruskie walczyli z nami "ramię w ramię", nie dlatego że nas tak "" kochali ", tylko bali się, że Hitler wygra wojnę.
122. Dodane przez gość, w dniu - 17-08-2017 15:45
ad. 121.  
 
Źle słyszałeś.  
 
Polskie odziały na wschodzie (Majski-Sikorski) były Stalinowi potrzebne tylko i wyłącznie w celach propagandowych i by legitymizować lubelski rząd marionetkowy w późniejszym czasie (to tak w wielkim skrócie upraszczając).  
 
Polscy żołnierze AK którzy popełnili błąd i ujawnili się byli wykorzystani dosłownie na chwilę do zdobywania miasta a potem zostali zamordowani. 
 
Polska armia na wschodzie nie stanowiła realnego wzmocnienia frontu wschodniego, zresztą sam Stalin tak uważał i celowo wysyłał naszych po to by się wykrwawiali (potrzebował przelanej krwi polskiego żołnierza do wsparcia swojego stanowiska, znów w wielkim skrócie).  
 
Oczywiście Polacy walczący na wschodzie walczyli za swój kraj, niemniej należy rozróżnić wielką politykę i żołnierza na froncie.
123. Dodane przez do 95 do fundacji, w dniu - 17-08-2017 16:24
Czy Państwo musicie zawsze obrażać swoich oponentów? Inaczej nie umiecie przekazywać swoich poglądów?
124. Dodane przez Jasia, w dniu - 17-08-2017 17:08
Prawidłowo - takich miejsc nie powinno być w ogóle na mapie Polski, a niestety jest jeszcze sporo. Czas oczyścić Nasz kraj z komunistów, zdrajców i tych, przez których Nasi Rodacy cierpieli.
125. Dodane przez Barbara, w dniu - 17-08-2017 17:12
Pomnik zostanie rozebrany i co dalej?.Mamy zapomnieć o tym co mówili nam rodzice i dziadkowie. Młodzież żyje innymi problemami, mają to w nosie czy on będzie czy też nie. Niech coś zostanie na pamiątkę komuny i wątpliwej przyjaźni polsko-radzieckiej do której latami nas zmuszano. Niech stoi pomnik który jest niczym innym jak wspomnieniem cierpienia naszego narodu.
126. Dodane przez do 111, w dniu - 17-08-2017 17:56
Znam pewnego Radka, który w okresie podstawówki i szkoły średniej miał skrajnie nacjonalistyczne poglądy, słuchał narodowo-metalowej muzyki itp. ale tyle tych Radków w Lesznie mieszka, że może to jakiś inny a nie ten co tu pisuje.
127. Dodane przez ja, w dniu - 17-08-2017 18:15
Ja sobie nie życzę od was pozdrowień.
128. Dodane przez felek1355, w dniu - 17-08-2017 18:16
Proponuje postawic pomnik Przybylce
129. Dodane przez Do 127, w dniu - 17-08-2017 21:25
Nie bądź taka (taki) zrozumiała (zrozumiały), kto Ciebie tutaj pozdrawia?.A tak naprawdę, to nie bierz wszystko do siebie.
130. Dodane przez f, w dniu - 17-08-2017 21:35
Felek, jestem za!
131. Dodane przez obóz Gronowo, w dniu - 17-08-2017 23:00
Może nie na temat, ale warto w tym miejscu spytać - kiedy zostaną w jakikolwiek sposób upamiętnieni zmarli jeńcy i więźniowie obozu w Gronowie ? Na miejscu obozu powstał już nowy blok, a tablicy/pomnika jak nie było tak nie ma.
132. Dodane przez do 130, w dniu - 18-08-2017 00:07
Dzięki Felek za głos rozsądku i że popierasz zachowanie tego pomnika.
133. Dodane przez do 132, w dniu - 18-08-2017 08:28
a co na to plkR.Hayn i mjr J,Szefranek ?Czuwaj!
134. Dodane przez PL, w dniu - 18-08-2017 08:49
zostawcie pomnik w spokoju.. Jakby nie patrzeć, to część naszej(miejscowej) historii. A pomnik smoleński mi jest tu niepotrzebny. Już raczej jakas tablica związana z obozem w Gronowie.. Nie dajmy się zwariować warszawce...skłóconymi ludźmi łatwiej sterować..
135. Dodane przez do 134, w dniu - 18-08-2017 10:46
Rozumiem, że bliżej Ci do "wyzwolicieli" niż do ofiar polskiego samolotu wojskowego.
136. Dodane przez do 134, w dniu - 18-08-2017 11:30
Rozumiem, że tobie bliżej do brata z wyrzutami sumienia, niż do brutalnej rzeczywistości.
137. Dodane przez Do kom 135 i 136", w dniu - 18-08-2017 15:45
Tobie(autorem lub autorką jest zapewne ta sama osoba) najbliżej jest do pomnika Smoleńskiego. Nawet w Trójmieście skąd pochodzi najwięcej ofiar między innymi Pan Prezydent Kaczyński z małżonką, nikt nie planuje pomników. Leszno chce się wybić w sposób raczej kontrowersyjny. Wiem, że były takie plany. A ci ludzie, którzy zginęli nie mogą nawet spoczywac w spokoju.
138. Dodane przez Leszek, w dniu - 18-08-2017 23:17
Potrzeba jak najszybciej rozebrać ten niechlubny pomnik .Dość już mamy zakłamywania historii.
139. Dodane przez Bazyliszek, w dniu - 19-08-2017 00:03
do pacana 137 chcialbys powiedziec ,aby ciszej nad TYMI grobami BYC. Uwieraja bardzo tak bardzo , ze i CISZA winnym nie pomze!
140. Dodane przez do 137 Cito!, w dniu - 19-08-2017 00:40
Malezy postawić pomnik ofiarom "Operacji Dunaj"w 1968r (Siwiec,Palach,kprl Kucharczyk i wielu innych) Czuwaj!
141. Dodane przez do 139, w dniu - 19-08-2017 08:35
Twoje słownictwo zapewne rodem z rydzykowa, może z Pacanowa, nie obrażając jego mieszkańców, gorliwy wyznawco jedynej słusznej sekty
142. Dodane przez Do BAZYLISZKA, w dniu - 19-08-2017 09:01
Zionie od Ciebie ogień nienawiści, potrafisz ublizac. Nauka Pana Prezesa nie "idzie w las". Jesteś pilnym uczniem naszego Pana Prezesa obrazem pisowskiej nienawiści. W naszym kraju było dużo tragedii i śmierci,tacy jak Ty i Tobie podobni już o tym zapomnieli. Nie ma tysiąca pomników i nawet historia o tym niewiele mówi. Zginęli wartosciowi i mądrzy ludzie. Wpiszcie ta tragedię do historii czcijcie ich pamięć, walczcie o prawdę, ale na litość Boską nie Obrazajcie się wzajemnie. Dajcie tym ludziom spoczywac w spokoju.(nie jestem PO-wcem.
143. Dodane przez Do kom 139, w dniu - 19-08-2017 09:19
Nazywasz kogoś "Pacanem", a co powiesz Ty Pacanie, gdy w innych państwach zaczną rozbierać i likwidować groby i pomniki naszych żołnierzy. W niektórych krajach też nas widzą jako agresorow.
144. Dodane przez Do 139 od 137, w dniu - 19-08-2017 10:51
To, że mi ublizyles mnie nie dziwi. To znak rozpoznawczy pewnej formacji politycznej. Zanim jednak zaczniesz stawić pomniki naucz się poprawnie i zrozumiale pisać komentarze. Widać, nienawiśc Ciebie paraliżuje.
145. Dodane przez sedno sprawy, w dniu - 19-08-2017 11:04
Czy ktoś może podać linka do sprawozdania finansowego Fundacji im H.Mądrego ? 
Interesuje mnie czy miasto finansuje Fundację, i jakie są relacje finansowe pomiędzy Biblioteką Publiczną a Fundacją. Bardzo często te instytucje organizują wspólne imprezy.
146. Dodane przez Do 139, w dniu - 19-08-2017 11:16
Aby nie było nieporozumień jestem autorem kom. wyłącznie 137, 142 oraz 144. Uważam jednak, że kom. 141 i 143 są bardzo trafne. Popieram.
147. Dodane przez Do kom 139, w dniu - 19-08-2017 17:16
A o tragedii i katastrofie kasy już zapomniałeś, im też się należy pomnik. Wielu wspaniałych żołnierzy wtedy zginęło. Tyle, że na polskiej ziemi więc może jest dla Ciebie mniej ważne.
148. Dodane przez sprawa, w dniu - 19-08-2017 18:16
Logo Fundacji było kiedyś na głównej stronie Biblioteki Publicznej w Lesznie. Już nie jest. Kiedyś Fundacja miała swoją stronę internetową. Fundacja nie skorzystała, by móc przedstawić się w bazie organizacji pozarządowych w Lesznie, dostępnej na stronie www.leszno.pl, dla Mieszkańca, Organizacje Pozarządowe, Baza NGO. Wydaje się pewne, że Miasto finansuje Fundację, tak jak około 360 innych organizacji pozarządowych. Na organizacje pozarządowe w 2016 r. Miasto Leszno przeznaczyło 6.928.509,04 zł i jest to co roku więcej. To są bardzo duże, publiczne, nasze miejskie pieniądze i do ich szczegółowego wydatkowania powinniśmy mieć pełen informacyjny dostęp.
149. Dodane przez marian, w dniu - 19-08-2017 21:49
Ja jeszcze chciałem nr patriotyzmu.Apeluje technicznych,potrzebne są maszynki do zmierzenia patriotyzmu.Taki na reke
150. Dodane przez Xxx, w dniu - 20-08-2017 09:25
Marian, o co Ci właściwie chodzi? Ten komentarz nie jest zbyt mądry, a o zrozumieniu treści trudno mówić. Napisz jeszcze raz, wyraznie.
151. Dodane przez Radek, w dniu - 21-08-2017 10:29
Szanowni Państwo, 
 
Widzę, że przestrzeganie prawa jakim jest ZAKAZ PROPAGOWANIA USTROJU TOTALITARNEGO - KOMUNIZMU stał się dla Państwa jakiś dylematem życiowym. Prawa należy przestrzegać - ot tyle. Twarde prawo, ale prawo. 
 
Fundacja nie jest finansowana, ani ze środków miejskich, ani ze środków państwowych. Nie ma też darczyńców z Rosji :)  
 
Fundacja współpracuje z wieloma instytucjami państwowymi, również miejskimi ponieważ prowadzi wiele projektów naukowych jaki i takich które wspierają młodzież i dzieciaki. 
 
Pozdrawiam 
 
Radek H.
152. Dodane przez no, w dniu - 21-08-2017 18:40
Mam dzieci i młodzież ale nigdy o takiej fundacji "wspierającej" nie słyszałem. 
 
Mam też jeszcze babcie która pamięta wszystko i nie wyrażę sie, co mówi gdy to czyta ... zamilknę, IPN .... zamilknę .
153. Dodane przez Radek, w dniu - 21-08-2017 19:17
Widzisz ... na Lesznie istnieje kilkadziesiąt fundacji ... i o większości pewnie nie słyszałeś/aś zwłaszcza tych które powstały w ostatnich 2 latach.  
 
Pozdrawiamy Twoją Szanowną babcie i życzymy zdrowia 
 
R.H
reklama
154. Dodane przez Roman, w dniu - 04-09-2017 17:33
Nic dobrego nie spotkało nas ani ze wschodu , ani z zachodu . Za rok obchodzić będziemy 100 lecie odzyskania niepodległości i to jest jeszcze jeden powód by powstał proponowany pomnik .Popieram z całego serca , a pomnik istniejący usunąć i to jak najszybciej !
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dzialka budowlanaWilkowice 260000
Sprzedam magazyn o p... Poniec 200000
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj