Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Dziś jeden ze znajomych na Twitterze przypomniał mi, jak to walczyliśmy o przyłączenie Leszna do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Pamiętacie jeszcze tę historię? Otóż dawno, dawno temu, w dobrych i spokojnych czasach, czyli zaledwie cztery lata temu, emocjonowaliśmy się, że taka kolej jest uruchamiana, ale do Leszna nie dojedzie. Ale do Kościana już tak. A to, jak wiadomo, dla leszczyniaka jest siarczystym policzkiem. A walnięciem w drugi było to, że PKM dojeżdża do Jarocina, którego odległość od Metropolii jest prawie taka sama, jak Leszna…
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Owo „prawie” to raptem 1,3 kilometra, więc faktycznie mogło nas to boleć. I bolało - znajomy z Twittera przypomniał, że powstała wtedy specjalna petycja, którą można było internetowo podpisywać. Samorząd Leszna wydawał stosowne stanowiska, radni pisali petycje. Mało tego: sprawa kolei metropolitalnej był „żelaznym” tematem każdej mojej rozmowy z Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego Markiem Woźniakiem. Nawet się chłop lekko krzywił, jak mnie widział, bo wiedział, że będę męczył o te 1,3 kilometra. Ale - trzeba mu to oddać - zawsze dzielnie stawiał czoła i tłumaczył, że Leszno wprawdzie
piękne i ważne, ale przedmieściem Poznania nie jest, a przecież PKM służy dojazdom z przedmieść. Zresztą jego zastępca, wicemarszałek Wojciech Jankowiak był już bardziej „okrągły” w swoich wypowiedziach: że nie wykluczają, że rozważą, że najpierw remont linii Poznań - Wrocław, a potem się zobaczy.
Minęły cztery lata. Linia kolejowa wyremontowana, lśni jak złoto. Wprawdzie na leszczyńskim odcinku, czyli tak mniej więcej od Rawicza do Czempinia pociągi wciąż nie mogą pomykać 140 na godzinę, jak pomykać miały, ale oj tam, oj tam. Podobno do jesieni się wyrobią. A tak poza tym to lśni. I co? I jakoś nikt już o przyłączeniu Leszna do Kolei Metropolitalnej nie mówi. Gdyby nie znajomy z Twittera też bym o tym zupełnie nie pamiętał - zresztą sobie musiałem odkurzyć stare newsy z tamtych czasów, o tej petycji, stanowiskach i sceptycyzmie Marszałka Woźniaka.
Nasz portal ma swoją wyszukiwarkę, w którą można wpisać poszukiwane słowo albo frazę. Wpisałem „Metropolitalna” i okazało się, że temat po raz ostatni pojawił się na forum publicznym rok temu, w marcu 2021 r. Na posiedzeniu Komisji Infrastruktury i Rozwoju Rady Miejskiej Leszna gościł Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. Tematem głównym były plany rewitalizacji połączenia Leszna z Gostyniem, ale padło też pytanie o PKM. Robert Pilarczyk zapewnił, że wydłużenie PKM jest w strategicznych planach województwa, choć z terminem wskazywanym na 2030 rok. -Obecnie z Poznania do Leszna kursują 23 pary pociągów, więc sytuacja jest tu dość dobra - zauważył.
Właśnie sobie sprawdziłem w rozkładzie jazdy PKP. Wiecie, ile dziś z Leszna odjechało pociągów do Poznania? Trzydzieści osiem. Osobowych i pospiesznych, różnych przewoźników. Ale trzydzieści osiem. Pierwszy o 1.32, ostatni o 22.06. Ok, jak widać w nocy są trzy godziny przerwy, ale w pozostałych 21 godzinach doby mamy 38 połączeń. A za bilet płacimy, w zależności od pociągu i przewoźnika, od 20 do 25 złotych. Czyli tak mniej więcej tyle, co za trzy litry benzyny.
A skoro już przy pieniądzach jesteśmy, to na tym ostatnim spotkaniu z panem z Urzędu Marszałkowskiego rok temu, poruszył on tę delikatną kwestię. Bowiem przynależność do PKM oznacza też partycypację w przedsięwzięciu. Wtedy wkład samorządu Leszna szacowany był na około 200 tysięcy złotych rocznie. Może właśnie to sprawiło, że od roku już nikt o tej kolei do Leszna nie mówi. Mamy 38 pociągów i 200 tysięcy w kieszeni. W sumie żyć, nie umierać. Marudy jednak mówią, że 38 do Poznania, ale ani jednego do Warszawy. Chociaż Prezes obiecał...
1. Dodane przez Janek, w dniu - 20-04-2022 08:07 Dzień dobry, Może warto powalczyć o co innego - bezpłatny bilet MZK dla posiadaczy biletów miesięcznych? Lepsze połączenia i więcej w celu ograniczenia ruchu samochodów w centrum ? Przecież niemała liczba samochodów w obszarze dworca dotyczy osób dojeżdżających do pracy ? Wągrowiec nawet ma takie rozwiązanie, a co dopiero Poznań.
2. Dodane przez Jedzie pociąg z daleka, w dniu - 20-04-2022 09:17 Największą bolączką Leszczyńskiego PKP jest brak parkingu dla podróżujących. W jaki sposób zachęcić do podróży pociągiem, dojazdu do pracy, skoro buforowego parkingu brak. Te które są dookoła dworca są płatne - co nie bardzo zachęca do podróży koleją. Patrząc na takie miasta jak Kościan, Czempin, Mosina, Swarzędz - gdzie parkingi buforowe dla aut i rowerów są nowe, utwardzone i w pobliżu dworca można tylko pozazdrościć. Temat przewijał się wielokrotnie - teren należy do PKP, nie wiadomo kogo pytać w sprawie wykupu terenów - ale czy jedyne na co stać urząd miasta to wysłanie pisma do pkp i czekanie na odpowiedź przez kolejne lata ? Swoją drogą widok terenów PKP jest swoistą wizytówką miasta - gdy wjeżdża się do Leszna od strony Poznania - pobojowisko jak po wojnie...WSTYD!
3. Dodane przez Do 2, w dniu - 20-04-2022 10:10 Ale przecież wielokrotnie na Elce pisano ze miasto wysyła pismo z propozycą przejęcia terenu od PKP na co spółka kolejowa się nie zgadza. Co ma zrobić miasto?
4. Dodane przez Gruby Dolar, w dniu - 20-04-2022 10:14 Duża w tym rola pandemii. Wielu pracowników, którzy przed epidemią jeździło codziennie nagle została w domu. Okazało się, że można pracować zdalnie, a teraz, nawet przy powrotach do biur, wybieranym trybem jest hybrydowy. Stąd temat umarł, już nie jest tak pilny. Przy 1-2 razy w tygodniu można dojechać samochodem. Przez S5 jedzie się 40 minut od granicy do granicy. Wsiada się pod domem, wysiada pod pracą - wsiada się pod pracą, wysiada się pod domem. Jasne, są korki, czas na dojazd w Poznaniu nie będzie lepszy niż tramwajem, szczególnie w centrum, ale nie trzeba czekać na pociąg, kisić się w wagonie, liczyć na punktualność. Pandemia high-life.
reklama
5. Dodane przez Kłodzianin, w dniu - 20-04-2022 11:13 Minęło już 2 lata jak nowe perony na przystanku kolejowym Rydzyna zostały oddane do użytku a parkingów dla samochodów jak nie było tak niema. Parkuję samochód w parku w błocie od strony strony peronu nr 2. Nic lepiej nie ma od stronu peronu nr 1.Proszę władze PKP o podanie co macie zamiar zrobić dla kierowców, którzy chcą podróż koleją rozpocząć od Rydzyny ?
6. Dodane przez ja, w dniu - 20-04-2022 11:20 Jarocin właśnie rezygnuje z PKM ponieważ nie opłaca się
7. Dodane przez płaskoziemca, w dniu - 20-04-2022 11:41 Już przed plandemią teorie spiskowe mówiły o tym, że rząd światowy ma zamiar się cofnąć o kilkadziesiąt lat aby poprowadzić społeczeństwo na inne tory. Taki reset ma spowodować powrót do większego użytku rowerów, komunikacji miejskich i kolei. Nie zastanawiało Was jak jeszcze przed plandemią zaczęto na szeroką skalę odnawiać linie kolejowe, dworce i ogólnie infrastrukturę kolejową pomimo tego, że coraz mniej ludzi z niej korzystało? Oni już wtedy widzieli, że muszą się przygotować na zmianę. A taką zmianę bardzo łatwo wprowadzić, wystarczy że utrzymanie samochodu będzie kompletnie nieopłacalne co zaczyna być powoli widoczne. Wzrost cen paliw oraz różnego rodzaju opłat spowoduje, że mała grupa ludzi będzie korzystała z samochodów prywatnych. Wszystko co widzimy teraz to nie przypadek a zaplanowane działania od wielu lat, których nie zauważaliście. Radzę poszperać o teoriach spiskowych z lat wstecz przed plandemii i sprawdzić co już się spełniło a co nas czeka. Wiecej z tamtąd się dowiecie aniżeli z mainstreamu który służy do ogłupienia społeczeństwa
8. Dodane przez Do Płaskoziemcy, w dniu - 20-04-2022 13:07 I co w tym niby takiego strasznego? W NY mało kto ma samochód, bo to po prostu nie ma sensu. Miasto ma świetnie zorganizowany transport. Podobnie rzecz ma się w Holandii, gdzie topografia często nie pozwala na transport samochodem po mieście.
Miasta bez samochodu to same zalety dla mieszkańców. Miasta powinny być dla mieszkańców z natury. Obecnie to nie wygląda dobrze. Beton, asfalt, uliczki, które mogłyby być tętniącymi życiem pasażami są parkingami.
Transport pomiędzy miastami. Tu pełna zgoda, samochód jest bardzo dobrą alternatywą i synonimem wolności, ale... I znów wystarczy wziąć na tapet USA i spojrzeć, że tam wcale tak nie jest. Oczywiście mamy do czynienia z ogromnymi odległościami, ale może coś bliższego... Japonia. Świetny transport kolejowy pozwala na pracę w Tokio nawet mieszkańcom z dość odległych prefektur. Jeśli kiedyś dojdziemy do sytuacji 1-1,5 h z Leszna przez Poznań do Warszawy - co nie jest jakiś abstraktem, gdyż to nie sci-fi, a pociągi jeżdżące w okolicach 500 km/h istnieją - to samochód straci rację bytu. Ba! Już przy średniej prędkości 200 km/h samochód przegra z pociągiem.
No i ostatnie - aspekt zdrowotny. Tyjemy na potęgę. Polskie dzieci są w czołówce najgrubszych w Europie i raczej rozpychają się, siłą rzeczy, w czołówce rankingu. Jeśli trochę schudną to nic złego im się nie stanie.
9. Dodane przez do 8, w dniu - 20-04-2022 15:45 Bardziej chodzi o to, że jak ktoś powie prawdę a jest ona niewygodna dla polityków i elit to się taką osobę piętnuje i szkaluje. Najlepiej dla nich żeby naród był głupi, nie myślał samodzielnie i nie interesował się ich planami na przyszłość. Dadzą im wojenkę polityczną pomiedzy po i pis aby się żarli, a sami realizują plan na który naród nigdy w życiu by się nie zgodził. I piękny przykład podałeś/aś jako Nowy Jork - obecnie masowo ludzie z tamtąd uciekają z powodu cen oraz rosnącej przestępczości. Zapewne wiesz o tym bo widzę że jesteś mocno poinformowany/a. Po drugie nie porównywałbym Nowego Yorku, Japonię z Lesznem Polską bo to jest śmieszne. po trzecie Nowy Jork to stolica tych którzy ciągną za sznurki tak samo jak Londyn, to oni są współwinni tego co mamy od 2020 roku, to zapewne też wiesz. No i na koniec nie mam nic przeciwko zdrowemu rozwojowi społeczeństwa i dużo w tych zmianach zapewne wyjdzie nam na dobre, tylko martwi mnie czy faktycznie będzie tak pięknie jak nam opisujesz czy będziemy zasuwać za michę ryżu aby nie być głodnym, bo to jedyna prawdziwa wypowiedź naszego? premiera.
10. Dodane przez popieram 8, w dniu - 20-04-2022 19:26 W Polsce nie tylko dzieci są coraz grubsze. Dlaczego nie mówi się o coraz grubszych dorosłych? Że potem lekarz przez zwały tłuszczu nie może dostać się, żeby zrobić usg brzucha czy operację.
11. Dodane przez ccc, w dniu - 20-04-2022 19:29 Ale też trzeba brać pod uwagę, że samochód, rower, indywidualny środek transportu - daje wolność a pociąg, tramwaj, autobus - tego nie dają. Zaczynam wierzyć w teorię celowego pozbawiania nas samochodów jako element resetu.
reklama
12. Dodane przez Olo, w dniu - 22-04-2022 08:38 A co z nie działającymi nadal na peronach w Lesznie wyświetlaczami. Czemu nie działają to już rok i nic. Pozakrywane czarną folią. Ile mają trwać te testy. Może Pan Adamek tą sprawę by poruszył w swoim reportażu. Pozdrawiam
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.