Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Informacja prawie z ostatniej chwili: kilka dni temu samorząd Poznania przeprowadził przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Niby nic wielkiego: w końcu wszędzie od czasu do czas takie przetargi się odbywają. My mieliśmy taki jesienią. My, to znaczy kilkanaście gmin wchodzących w skład Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego. Wyniki były takie, że jak wszyscy wiedzą, od marca płacimy 33 złote od osoby na miesiąc. A Poznań… no właśnie: Poznań wyszedł ze swojego związku. A po przetargu okazało się, że opłata nie wzrośnie…
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Ciekawe? Jak dla kogo, dla mnie ciekawe. Bo rok temu było dość głośno o tym wychodzeniu Poznania. Ich związek nazywał się GOAP - Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej. Poza samą stolicą Wielkopolski należało do niego kilka okolicznych gmin. No i okazało się, że niekoniecznie jest im z sobą po drodze. W marcu ubiegłego roku radni przegłosowali, że sobie będą sami gospodarkę odpadami prowadzili. Oznaczało to zresztą koniec samego GOAPu - po wyjściu Poznania opuściły go pozostałe gminy. Decyzje zapadły w marcu, „rozwód” wszedł w życie od stycznia tego roku. No i właśnie kilka dni temu poznańskie media opublikowały informacje
o przetargu śmieciowym. Okazało się, że nie będzie drożej: „Mieszkańcy mogą być spokojni, nie czekają nas podwyżki jeżeli chodzi o odbiór odpadów z gospodarstw domowych” - powiedziała pani Katarzyna Jauksz-Zalewska z poznańskiego magistratu.
Niesamowite, prawda? Powiedziała to w maju, czyli po kilku miesiącach rosnącej i kilku tygodniach szalejącej inflacji, kiedy drożeje wszystko i w sumie nikt specjalnie by się nie zdziwił, że kolejna podwyżka ante portas. A tu nie jest drożej niż było, czyli - uwzględniając inflację - jest taniej. Mało tego - zgodnie z informacjami poznańskich mediów umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów mają być zawarte na dwa lata - choć nie wiem, czy daje to gwarancję stałej opłaty. A, byłbym zapomniał: opłata w Poznaniu to 25 i 28 złotych od osoby w zależności od rodzaju zabudowy. U nas, przypomnę, o pięć złotych więcej. Pięć złotych! Kij ma jednak i drugi koniec: wprawdzie w Poznaniu cena się nie zmienia, to w pozostałych poGOAPowskich gminach jest już gorzej: w Kleszczewie stawka wzrosła do 35 złotych, tak samo w Buku, wkrótce stawki podnieść ma też Czerwonak.
Dlaczego właściwie Poznań ze związku wystąpił? Otóż właśnie dlatego - poznańscy radni uważali, że partnerstwo im się właściwie nie opłaca, a mówiąc wprost, że Poznaniacy dopłacają do sąsiadów. Bo w Poznaniu jest przewaga blokowisk i kamienic, a u sąsiadów zasadniczo jednorodzinnie. Ekipy odbierające odpady mają tam po prostu więcej roboty, a i jeżdżenia pewnie też o wiele więcej. Wygląda na to, że mieli rację, skoro w Poznaniu taniej, a w Kleszczewie i Buku drożej.
Jeśli taki człowiek z Leszna, jak ja, czyta sobie te informacje ze stolicy województwa, to oczywiście zastanawia się, czy u nas może być podobnie. Nie wiem, nie znam się. Przez lata słyszałem argument koronny, że „duży może więcej”. Gdybym był złośliwy, a przecież, jak wiadomo, nie jestem, to bym powiedział, że owszem - może więcej, ale to „więcej” oznacza większą opłatę. Bo faktycznie, ten sam de facto podatek płacą Leszczyniacy i mieszkańcy Pogorzeli. Solidarnie. Ale Poznań z takim Bukiem solidarny nie chciał być.
Oczywiście zaraz mi ktoś powie, albo napisze, że porównuję nieporównywalne. Że gdzie Rzym, gdzie Krym, gdzie Poznań, i gdzie Leszno. Że zupełnie inne uwarunkowania, że Poznań ma spalarnię odpadów, ma kompostownię, ma 100 procent udziałów w zakładzie zagospodarowania odpadów. Krótko mówiąc, że się zupełnie na tym nie znam. Prawda. Więc czas na tych, co się znają. Na przykład naszych samorządowców. Niech się pochylą nad tymi wszystkimi słupkami i wykresami, niech policzą, co się im bardziej opłaca. A właściwie, co się nam bardziej opłaca: tkwienie w związku czy może jednak rozwód. Ja wiem, że to nie jest tak pasjonujące, jak nazwa parku czy ronda, ale pięć złotych piechotą nie chodzi.
1. Dodane przez Jerzyk, w dniu - 10-05-2022 22:09 6 dych, w ciągu roku mieszkaniec zaoszczędzi sześćdziesiąt złotych, a czteroosobowa rodzina 240 złotych
2. Dodane przez Rafał, w dniu - 10-05-2022 22:42 Tylko te pieniądze idą jak wszystkim wiadomo na cały magistrat tegoż związku począwszy od sprzątaczki skończywszy na 15 zastępcach zacnego dyrektora
3. Dodane przez Mirek, w dniu - 10-05-2022 23:11 Na co leszni okoliczne wiochy?? Spółka miejska miasta obsługuje miasto a okolica niech płaci x3 w końcu my utrzymujemy ten twór z naszych podatków. Leszno idz ta droga
4. Dodane przez leszczyński festival prezesów, w dniu - 11-05-2022 00:50 W Lesznie nikt o tym nie myśli, wg władz tak poprostu jest i już. U nas to żeby przyoszczędzić np. na smieciach i ich zbieraniu to się kosze likwiduje, poste nie?
reklama
5. Dodane przez łeeetam, w dniu - 11-05-2022 01:12 Panie Jarku proszę startować w przyszłych wyborach to może chociaż jakaś debata się pojawi na ten temat. To, że się Pan na tym nie zna i raczej wolałby Pan o historii coś pisnąć to wiemy nie od dzisiaj, ale może chociaż pozarażają się checią zgłębienia tematu, zabawą w szukanie meritum i rozwiązań. Na tę chwile buta i arogancja, grymas niewiedzy i inscenizacje. Tak słabej meruytorycznie rady miasta i decydentów Leszno nigdy nie miało w swojej historii samorządności.No ale trudno żeby żużel mógł wyjeździć niskie opłaty za media dla mieszkańców, a może tak wypromować Leszno przez dobre zarządzanie na wszystkich płaszczyznach? Chyba to nie możliwe przy tych karierowiczach, ale wiara mnie nie opuszcza.
6. Dodane przez Adam, w dniu - 11-05-2022 06:25 Leszno ma wybór, ale niech się władze dobrze nad tym zastanowią. Każdy chce płacić mniej i to jest oczywiste. Może jeszcze zróbmy, że blokowiska np. na Rejtana zapłacą mniej a jednorodzine na Grzybowie więcej bo też jest różnica w zbiórce odpadów.
7. Dodane przez Nasi Samorządowcy, w dniu - 11-05-2022 07:19 Ciekawe zagadnienie. Aby rozstrzygnąć problem pozostać / wyjść z KZGRL, trzeba znać się na zarządzaniu przedsiębiorstwem, finansach, analizie opłacalności itd itp. A nasi Samorządowcy nie mają o tym pojęcia, więc zajmują się "pierdułami" jak nazwa parku lub ronda.
8. Dodane przez on..., w dniu - 11-05-2022 07:25 Tylko, że Panie redaktorze, samorząd poznański sam wykreował problem wchodząc i tworząc taki bubel. Obecnie sam dzielnie rozwiązał ten problem i z niego wyszedł.
9. Dodane przez dziad, w dniu - 11-05-2022 08:01 Prezydenta Borowiaka nie interesuje przecież to, co się dzieje w innych miastach. Tak twierdzi. Bo gdy akurat mu pasuje taki argument to jest jak z toaletą w Zaborowie. W innych miastach toalet w parkach nie widział.
10. Dodane przez jak jest, w dniu - 11-05-2022 08:07 Idziemy na dno. Niestety, to jest najgorsza rada miasta w całej jego historii a wydawało się, że poprzednia była najgorsza. Za obraz dzisiejszej odpowiada tylko i wyłącznie Przewodniczący Rady Miasta. Bo ryba psuje się od głowy.
11. Dodane przez do kom 3, w dniu - 11-05-2022 08:31 spółka mzo nie jest miejską spółką, jest spółką m.in. tych wszystkich wioch o których piszesz, w tym też wspomnianej Pogorzeli, tylko w nazwie ma "w Lesznie", ale to spółka regionalna. Bez tych wioch o których piszesz nie powstał by zakład w Trzebani, a Leszno zostało by zasypane odpadami po czubek ratusza
12. Dodane przez popieram 9, w dniu - 11-05-2022 08:45 Prezydent gra na siebie, nie na miasto. Nasze potrzeby nie są potrzebami prezydenta. Nasza radość nie jest radością prezydenta. O to rozbija się kurs miasta od 2014 roku.
13. Dodane przez Do 11, w dniu - 11-05-2022 08:56 Sam nie wiesz, o czym piszesz. Nie jest mowa o MZO (który JEST spółką miejską), a o KZGRL. "Trzebania" należy do MZO. Tak, że ten... Warto sprawdzić zanim się komuś niewiedzę wytknie.
14. Dodane przez !!!!, w dniu - 11-05-2022 08:58 W sumie racja, jak najbardziej wyjść, a Osieczna też niech zamknie wysypisko dla Leszna, no bo niby dlaczego na jej terenie mają być śmieci z Leszna? Albo specjalną cenę dla Leszna...aby było taniej
15. Dodane przez Do 10 i 11, w dniu - 11-05-2022 08:59 Wysypisko w trzebani kiedyś było leszczynskie. Miała powstać spalarnia ale komuś to nie było na rękę. Rada miasta jest najgorsza ale bez obaw przed wyborami będą zebrać o głosy i mieszkańcy znow się dadzą omamić tym samym nazwiska
16. Dodane przez śmiech na sali, w dniu - 11-05-2022 09:36 Już samo argumentowanie podwyżek tym, ze jak była plandemia, to ludzie zamawiali jedzenie do domu i było więcej śmieci, następnie ludzie wrócili do pracy, to mafiozo obliczył, ze jest wzrost liczby odpadów w zakładach pracy. No po prostu Bareja by tego lepiej nie wymyślił.
17. Dodane przez asd, w dniu - 11-05-2022 10:56 Taką macie tę waszą spółkę "miejską"
18. Dodane przez leszczyniak, w dniu - 11-05-2022 10:59 U nas ten numer nie przejdzie, bo gdzie by pan vice mógł dorobi do głodowej pensyjki.
19. Dodane przez Michael, w dniu - 11-05-2022 11:23 Jeszcze troszkę i ludzie sami pogonią to towarzystwo wzajemnej adoracji. Lud już nie da się byle parasolka przekupić.
20. Dodane przez !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, w dniu - 11-05-2022 11:29 W MZO sp. z o.o. Leszno ma większość udziałów.Oczywiście prezydent Borowiak i radni będąc w KZGRL mają problem odbioru odpadów z głowy, bo tym zajmuje się KZGRL, a zastępca prezydenta Adam Mytych jest wiceszefem KZGRL. Ponadto jest przewodniczącym rady nadzorczej MZO sp. z o.o. ( oczywista sprzeczność interesów ). Będąc w KZGRL my mieszkańcy Leszna za odbiór odpadów ponosimy taką samą opłatę jak mieszkańcy odległych gmin Wijewo, Pogorzela,Krobia itd. Odległych od zakładu przerobu odpadów w Trzebani. Z Leszna do Trzebani ok. 5 km, a z odległych gmin ok. 40, 50 km. W Lesznie zapewne jest podobna sytuacja jak w Poznaniu. Mieszkańcy Leszna zapewne dopłacają do kosztów odbioru odpadów w innych gminach. Mówiąc inaczej istnieje podejrzenie, że płacą za dużo za odbiór odpadów. Najłatwiej KZGRL ustalić jedną stawkę za odbiór odpadów bez względu na odległość przewożonych odpadów. To jest oczywiście nieprawidłowe i niesprawiedliwe. Ale wiceszef KZGRL Adam Mytych, z-ca prezydenta Borowiaka akceptuje taką formę rozliczeń. Temat ten był wielokrotnie poruszany w mediach społecznościowych, ale jak widać nie jest przedmiotem zainteresowania prezydenta Borowiaka, czy naszych radnych, którzy ślubowali dbać o dobro mieszkańców Leszna. Dbają, ale o czyje?
21. Dodane przez do kom 13, w dniu - 11-05-2022 11:31 Zorientuj się, a potem pisz! Tylko część MZO należy do Leszna, znaczna większość do pozostałych gmin regionu! Paradoks jest taki, że to MZO dyktuje ceny dla wszystkich gmin, które są jego właścicielami, ale gminy mogą sprawdzić czy są one właściwe i uzasadnione.
22. Dodane przez U, w dniu - 11-05-2022 13:19 PiS nie wygra kolejnych wyborów!
23. Dodane przez do komentarza nr 20, w dniu - 11-05-2022 13:33 Niestety Leszno w spółce MZO ma zdecydowanie mniej udziałów niż 51%. Pomysł , aby udziałowcami MZO były liczne gminy zrodził się za prezydentury T. Malepszego , chyba w związku z budową zakładu przerobu odpadów w Trzebani ( pierwsze rozdanie środków unijnych ).Teraz jest to problemem dla mieszkańców Leszna w kwestii wysokości opłat za odbiór odpadów. Udziałowcy MZO sp. z o.o. są uczestnikami KZGRL i kółko się zamyka. Ale to nie znaczy, aby radni ( a jeśli jest taka potrzeba przy udziale eksperta , który winien napisać opinię ) wreszcie zajęli się tym problemem, a nie tylko słuchaniem głosu KZGRL. Potrzeba szczegółowych analiz i wniosków wskazujących co zrobić, aby mieszkańcy Leszna płacili mniej za odpady. Być może nie trzeba być w KZGRL i nawet nie korzystać z usług MZO sp. z o.o.Być może, ale trzeba wreszcie działać i dbać o dobro mieszkańców Leszna, a nie przypuszczalnie KZGRL, czy MZO sp. z o.o.
24. Dodane przez Rad, w dniu - 11-05-2022 18:16 Idąc tym tropem proponuję, aby okoliczne gminy wprowadziły opłaty dla mieszkańców Leszna za korzystanie z kąpielisk B ... I za korzystanie ze ścieżek rowerowych jak na autostradach
25. Dodane przez Do 12, w dniu - 11-05-2022 21:56 Jaki z tego wniosek? Idą wybory, może czas coś zmienić?
26. Dodane przez Gall Anonim, w dniu - 11-05-2022 23:42 Czas to ukrócić, mieszkańcy Leszna za odpady powinni płacić zdecydowanie więcej, bo kto na wsi wyrzuca odpady bio, a jeśli tak to nieliczni, a w Lesznie wszyscy? Zobaczcie ile worków ze śmieciami stoi przy każdym domu, bo mieszczuchy na zakupy chodzą co chwile, ile jest różnych śmieci przy kontenerach przy blokach - meble, kartony, drzwi, lodówki, itd.
27. Dodane przez Czas, w dniu - 12-05-2022 08:34 Czas najwyższy żeby w
28. Dodane przez Czas, w dniu - 12-05-2022 08:39 Czas najwyższy aby wszyscy przenieśli się na wieś Tam nikt nic nie wyrzuca i nie kupuje. Kto to widział wciąż kupować jedzenie i produkować kompost za darmo dla biogazowni. Mniej jeść i będzie mniej bioodpadow i wszyscy z miast na wieś przynajmniej nauczycie się życia za stówę na miesiąc. Plastików też nie będziecie robić bo wszystko co potrzebujecie rośnie na polu i ogródku. A i popracujcie sobie cepem to wam mięśnie urosną no bo przecież nie będziecie marnować prądu i paliwa i planety niszczyć.
29. Dodane przez Do 26, w dniu - 12-05-2022 09:04 A to ciekawe. Ludzie nie z miasta, że się tak eufemistycznie wyrażę, nie produkują tyle śmieci co mieszczuchy? A to niby jakim cudem? A, może dlatego, że mogą się ich pozbyć w inny sposób. Okoliczne lasy mogłyby dużo na ten temat opowiedzieć.
30. Dodane przez ?????????????, w dniu - 12-05-2022 11:11 Panie redaktorze, czy będzie dalszy ciąg tzn.wywiad z prezydentem Borowiakiem, wiceszefem KZGRL Mytychem i przewodniczacym Rady Miejskiej Leszna Malepszym.
31. Dodane przez Do 30, w dniu - 12-05-2022 23:25 Jutro będzie wywiad z panem Glapińskim, powinno wystarczyć . Czeka nas sześć kolejnych lat nieszczęść ekonomicznych, to i tak lepiej niż po zbiciu lustra. To oczywiście nie odpisuje pan redaktor tylko ja. Papryczka chili.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.