Jakie wybrać, by bezpiecznie jeździć po zmroku?Oświetlenie rowerowe |
17.08.2022. Radio Elka | ||
Oświetlenie rowerowe a jazda po zmroku Oświetlenie i bezpieczna jazda rowerem po zmroku to dwie nierozdzielne (przynajmniej w teorii) kwestie - jedno bez drugiego nie istnieje. Warto jednak zapamiętać, że inny charakter będzie miało prowadzenie twojego jednośladu nocą w mieście po ścieżkach rowerowych, a inny poza miastem, w terenie, który nie będzie oświetlony przez żadne zewnętrzne źródła światła w postaci latarni. Osobna kwestia to także jazda rowerem po szosie, gdy oświetlenie rowerowe nie może być zbyt silne - oślepiałoby kierowców, powodując zagrożenie w ruchu drogowym. Najbezpieczniejsza jest oczywiście jazda w mieście, jednak i tam należy stosować oświetlenie rowerowe. Nie tylko po to, by być widocznym dla innych uczestników ruchu drogowego czy rowerzystów na ścieżce, ale dla własnego bezpieczeństwa i komfortu. Zdarza się przecież nie raz, że ścieżka rowerowa się kończy, a zaczyna ciemna uliczka lub park, którego przejechanie bez oświetlenia może skończyć się raz lepiej, a raz gorzej - czyli niepotrzebną i niebezpieczną stłuczką z innym rowerzystą lub wpadnięciem na przechodnia, a nawet kontaktem z drzewem! Jazda w terenie to już zupełnie inna rozmowa - drzew może być tak dużo, że ich wymijanie bez silnego i oświetlającego szeroką połać terenu może okazać się niemożliwe. W takich warunkach należy koniecznie stosować bardzo wydajne lampy rowerowe. W innym wypadku jazda po prostu będzie niebezpieczna, niekomfortowa, groźna. Jakie oświetlenie rowerowe do jazdy w mieście? Przede wszystkim należy kupować lampki od uznanych producentów, a nie tanie odpowiedniki w podejrzanie niskiej cenie. Ich słaba jakość szybko da osobie znać, a czas przydatności do użytku może okazać się zaskakująco krótki. Do jazdy w mieście warto kupować lampki przednie o mocy od 150 do 200 lumenów. Ich cena nie powinna być zbyt wygórowana, a efektywność na tyle wysoka, by jazda przez ciemniejsze strefy miejskie pozostawała bezpieczna. Tył twojego jednośladu musi zostać wyposażony w lampkę świecącą na czerwono. Strumień światła powinien pozostawać na tyle intensywny, by rower dało się dostrzec z odległości kilkuset metrów, ale nie możesz założyć z tyłu lampki przedniego oświetlenia! Może to wprowadzać innych uczestników ruchu w błąd i powodować ryzyko wypadku. Oświetlenie rowerowe do jazdy szosą W tym przypadku oświetlenie przednie powinno charakteryzować się wyższą mocą. Optymalnym rozwiązaniem będzie wybór lamp, których moc znajdzie się w przedziale od 400 do 600 lumenów. Chodzi o to, byś był widoczny dla samochodów z daleka, ale nie raził ich zbyt silnym strumieniem światła. Silniejsze lampy przednie przeznaczone są raczej do jazdy poza miastem i nie po szosach, a w terenie. Co do oświetlenia tylnego, zasada pozostaje ta sama. Intensywne czerwone światło, które poinformuje zbliżające się pojazdy bądź rowerzystów o twojej obecności. Dzięki temu będziesz mógł bezpiecznie poruszać się po szosie bez obaw o to, że jadący z tyłu rowerzyści bądź kierowcy nie zauważą cię w porę. Offroad a oświetlenie rowerowe Jazda w terenie jest każdorazowo najbardziej wymagająca. Bez względu na to, czy zamierzasz pokonywać leśne trasy, czy mało uczęszczane szutrowe drogi poza miastem, musisz (koniecznie!) wyposażyć swój jednoślad w potężne źródło światła. Dlaczego? Oświetlenie przednie, którego moc przekracza tysiąc lumenów i które obejmuje szeroki pas otoczenia przed tobą, zapewni optymalną widoczność. To nie wszystko. Dzięki silnym lampom przednim twój czas reakcji na niespodziewane zdarzenia zostanie skrócony. Unikniesz więc wpadnięcia w ubytek na drodze, bolesnego i niebezpiecznego spotkania z drzewem lub wystającą gałęzią czy niespodziewanego wypadnięcia z ostrego zakrętu. Bezpieczeństwo jest szczególnie istotne podczas dynamicznej jazdy. Z oświetleniem zbyt słabym nie zauważysz w porę tego, co może spowodować uszczerbek na twoim zdrowiu lub zniszczyć sprzęt. Przygotujesz się na takie ewentualności, kupując odpowiednie lampy przednie. Tylna nie musi być tak mocna. Ważną kwestią jest także rodzaj zasilania w lampach, na które się zdecydujesz. Obecnie bardzo popularne jest oświetlenie rowerowe na baterie ładowane przez kabel USB. Pamiętaj jednak, by wybierać pojemność baterii, które umożliwią ci przejechanie tylu godzin po zmroku, ile sobie zaplanowałeś. Przedwczesne rozładowanie baterii w terenie może okazać się bardzo niebezpieczne, a już na pewno bardzo niekomfortowe. Z pewnością wiesz, jak ważną kwestią jest dobór optymalnego oświetlenia rowerowego. Pamiętaj o dostosowaniu mocy oświetlenia do obszaru, który będziesz pokonywał swoim jednośladem, a przejażdżka powinna pozostać bezpieczna. I dla ciebie, i dla innych! |
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
|
reklama
reklama