Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
30
Listopada 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Andrzej, Justyna,
Konstanty

ANDRZEJKI
Do końca roku 31 dni.
Start arrow Leszno arrow Wszystkich Świętych, Święto Zmarłych... Co za różnica?

Skąd te zwyczaje?

Wszystkich Świętych, Święto Zmarłych... Co za różnica?

01.11.2022. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. Archiwum)
W Dzień Wszystkich Świętych tradycyjnie już odwiedzamy cmentarze. To jedno z najważniejszych świąt w Polsce, choć trzeba przyznać, ze jego historia jest dość mocno skomplikowana. Nie wszyscy też obchodzą je tak samo. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Uroczystość Wszystkich Świętych jest jednym z najstarszych świąt chrześcijaństwa: już w antycznym kościele w jednym dniu roku wspominano męczenników, ofiary prześladowań. Odbywało się to najczęściej wiosną, w okresie Wielkanocy. Do VIII wieku dniem im poświęconym był 13 maja. Papież Grzegorz III (zm. 741r.) przeniósł to święto na dzień 1 listopada, dzień poświęcenia Kaplicy Wszystkich Świętych w rzymskiej bazylice św. Piotra. W 835r. papież
Grzegorz IV nakazał świętować ten dzień w całym cesarstwie zachodniorzymskim, a sto lat później papież Jan XI ustanowił uroczystość Wszystkich Świętych dla całego Kościoła.

Dla katolików 1 listopada jest dniem czczącym świętych, czyli zbawionych w niebie, a nie zmarłych. Co do tych stosowana jest doktryna o czyśćcu, czyli miejscu lub stanie oczekiwania i oczyszczenia przed osiągnięciem zbawienia. Żeby im w tym pomóc, Kościół nakazuje modlitwy za zmarłych, zaś dniem szczególnie im poświęconym jest 2 listopada, czyli Dzień Zaduszny. Nazywanie dnia Wszystkich Świętych mianem Święta Zmarłych pochodzi z czasów PRLu, gdzie kładziono nacisk na świecki charakter obchodów.

Zwyczaj palenia zniczy na grobach jest natomiast starszy od chrześcijańskich obrzędów - pochodzi z czasów, gdy Słowianie obchodzili Dziady, podczas których palili ogniska. Miały one z jednej strony wskazywać duszom drogę do domu, aby mogły tę noc spędzić ze swoimi bliskimi.
1 listopada obchodzony jest także przez niektóre kościoły protestanckie, choć nie jest to szczególnie ważne święto, w odróżnieniu od przypadającego dzień wcześniej Święta Reformacji. W Kościele Ewangelicko-Augsburskim nie ma kultu kanonizowanych świętych oraz doktryny o czyśćcu, więc jest to bardziej dzień wspominania zmarłych niż modlitwy za nich.

Wierni kościoła prawosławnego z kolei mają kilka świąt związanych ze zmarłymi. Najważniejsze, Wszystkich Świętych obchodzone jest wiosną: w pierwszą niedzielę po Zesłaniu Ducha Świętego, czyli Pięćdziesiątnicy. W listopadzie z kolei przypada tak zwana „sobota rodzicielska” obchodzona w sobotę przed dniem św. Dymitra - początkowo dzień modlitw za poległych, obecnie za wszystkich zmarłych.
 
Komentarze (31)
1. Dodane przez Urząd skarbowy gdzie jest ?, w dniu - 01-11-2022 10:52
Jestem poirytowany kartkami, które zostały umieszczone na grobach z informacją o nie zapłaceniu za grób. Dużo osób ledwo wiąże koniec z końcem, w obecnych czasach a tu celowo kler przykleja kartkę wstydu. Moza o zaległościach poinformować w cywilizowany sposób uważam. A płacąc u księdza za wszystkie usługi, paragonu nie otrzymasz.
2. Dodane przez Polonista, w dniu - 01-11-2022 11:10
Panie Jarku, 
Drugi akapit. To nie jest dzień czczący świętych. W tym dniu czci się świętych. A żeby być świętym, to najpierw trzeba umrzeć.
3. Dodane przez O2, w dniu - 01-11-2022 11:16
Czy w miescach publicznych można pić wódkę ? NIE ! Można pić na cmentarzu - policja omija ten temat .
4. Dodane przez Jalo, w dniu - 01-11-2022 11:41
Akurat za prolongatę grobu "paragon" dostaniesz. W jaki cywilizowany sposób można poinformować o zaległościach, skoro nikt nie informuje księdza, że osoba odpowiedzialna za grób zmieniła adres? O ile się nie mylę, na cmentarzach komunalnych też takie kartki się znajduje. Ale oczywiście najlepiej napisać o Kościele. Zwłaszcza jak się go omija szerokim łukiem. Nie wiem, ale przypuszczam,że tak jest w Twoim przypadku.
5. Dodane przez do kom.3, w dniu - 01-11-2022 11:54
Tym pijącym wódkę na cmentarzu wolno wszystko. Policja nawet barierki odstawi, aby mogli wjechac na parking nie dla wszystkich.
6. Dodane przez Do 5, w dniu - 01-11-2022 12:12
Ja tylko jestem ciekaw czy tam wszyscy piją a jeśli tak to jak oni wracają potem samochodem?
reklama
7. Dodane przez popieram 4, w dniu - 01-11-2022 12:19
Popieram, że są kartki, że robi się z tym porządek. Wyznaczają długi czas, to nie jest z dnia na dzień. Niech widać, kto zalega z opłatą. Osobną sprawą jest wysokość opłat ale nie wolno pozwalać na niepłacenie.
8. Dodane przez Do 5, w dniu - 01-11-2022 12:42
dbamy o ich kulturę ! ! ! 
 
Kto odstawia barierkę ? Parkingi sa wyznaczone odgórnie.
9. Dodane przez Do8, w dniu - 01-11-2022 13:32
Pij na Rynku piwo z butelki i po zatrzymaniu ptzez policję wytłumacz , że to Twoja kultura.
10. Dodane przez Polak, w dniu - 01-11-2022 14:01
Jestem Polakiem z krwi i kości jak umarłem i mnie godnie pochowali na 2 m na polskiej ziemi rodzina ma płacić,że byłem polakiem za miejsce w którym mnie zakopali.
11. Dodane przez idą zmiany, w dniu - 01-11-2022 14:42
Nowy projekt ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych ma zostać przyjęty przez rząd do końca roku, a ustawa wejdzie w życie w połowie 2023 roku. Powstanie centralna baza danych o cmentarzach i miejscach pochówku, będzie dostępna online. Znajdą się w niej mapy cmentarzy, informacje o lokalizacji grobów i osobach pochowanych, a także inne dodatkowe dane ważne dla obywateli, w tym termin, do którego grób jest opłacony. (leszno24.pl). Nareszcie będzie ewidencja dotycząca leszczyńskiego cmentarza parafialnego.
12. Dodane przez Rekma, w dniu - 01-11-2022 15:18
Do kom 5; zacznij pić to też wjedziesz na parking.
13. Dodane przez Do 4, w dniu - 01-11-2022 16:50
Akurat & 3 miesiące temu chowałem rodzica i nie otrzymałem żadnego potwierdzenia przedłużenia prolongaty, poza wpisem do akt kościelnych. A co do tego czy chodzę do kościoła czy omijam go szerokim łukiem to, tobie guzik z pentelką do tego.
14. Dodane przez Xd, w dniu - 01-11-2022 19:09
Dzisiaj właśnie z rodziną poruszaliśmy temat prolongaty,a właściwie jej wysokość.W naszej parafii jest to 800zl na 20 lat to na miesiąc wychodzi jakieś 3,4zl,czy to są jakieś wielkie pieniądze? Kupisz działkę budowlaną,wybudujesz dom też płacisz podatki,a też jest twój ,wybudowany za własne pieniądze.
15. Dodane przez do kom.12, w dniu - 01-11-2022 19:14
Moze warto....?
16. Dodane przez Jan, w dniu - 01-11-2022 19:46
Ktoś powinien się wstydzić za zatdzewiałe barierki!!!czyżby Miasta nid było stać na przysłowiową puszkę farby??
17. Dodane przez Dla mnie, w dniu - 01-11-2022 20:35
Dla mnie oba te święta nie mają żadnej różnicy. Nie sympatyzuję z kk.
18. Dodane przez Jak to jest?, w dniu - 01-11-2022 20:40
Czy na cmentarzu parafialnym może być pochowany tylko katolik posiadający wszystkie niezbędne papiery - akt chrztu, małżeństwa itd? Czy też osoba niewierząca ? Decyduje chyba o tym ksiądz proboszcz? Czy ktoś wie czy można niewierzącego pochować bez księdza na cmentarzu parafialnym w jakiejś małej miejscowości, czy trzeba znaleźć komunalny? To mnie dość interesuje.
19. Dodane przez scorp, w dniu - 01-11-2022 21:08
"Dla katolikow 1 listopada,jest dniem czczacym swietych, czyli zbawionych w niebie". A wg Biblii, szczegolnie w Apokalipsie, napisano, ze dopiero Sad Ostateczny, po koncu swiata, zdecyduje, kto moze trafic do Nieba. Kosciol manipuluje faktami, a stale wzywa, by glosic prawde!
20. Dodane przez Do18, w dniu - 01-11-2022 21:29
Pochówek nie wierzącego na cmentarzu parafialnym zawarte są w konkordacie ,tak że ksiądz musi umożliwić pochówek każdemu.
21. Dodane przez Do 19, w dniu - 01-11-2022 22:27
Pytanie kolejne: czy to co napisane w Biblii to prawda? W końcu pisali ja też zwykli ludzie.
22. Dodane przez Hans Kloss, w dniu - 01-11-2022 23:29
Są dwa sądy. Zaraz po śmierci (odłączenie duszy od ciała) następuje sąd szczegółowy po którym wiadomo gdzie dusza na wieczność trafi. Są dwie opcje - albo niebo albo piekło. Czyściec to w sumie niebo ale dopiero po oczyszczeniu za ziemskie winy. Kiedy nastąpi koniec świata zakończy się też rola Czyśćca, dusze są wtedy w tym momencie zbawione. 
Drugi sąd nie jest już sądem duszy lecz ostatecznym przydziałem po ponownym wcieleniu duszy w ciało (akt wiary mówi: ciała zmartwychwstanie) do miejsca określonego na sądzie szczegółowym.  
 
Kiedyś księża pokroju ks.Grodzkiego lub ks.Pietrzaka uczyli takich spraw na katechezie.
23. Dodane przez Do 22, w dniu - 02-11-2022 08:16
A skąd to wszystko wiedzieli ci księża? Powiedzieli im to inni księża, a tym jeszcze starsi księża itd. itd. Początkiem chrześcijaństwa jest judaizm, wszak Jezus był Żydem i jak twierdzą znawcy tematu szanował świątynie, bywał w niej nawet i nauczał jako bodajże 12-latek, choć to także spisali ludzie długo po jego śmierci, więc słowo pisane Nowego Testamentu opiera się o przekazy ustne. A te jak wiemy lubią się zmieniać tak jak bajko-opowiadacz sobie pododaje i poujmuje.  
Generalnie o życiu po śmierci nikt nic nie wie, ale religie to oczywiście wykorzystały i stworzyły swoją wersję wydarzeń. Zawsze warto mieć bata na wiernych w postaci piekła i czyśćca. Człowiek świadomy nie musi się bać co stanie się z nim po śmierci, stara się żyć przyzwoicie dla samego siebie tutaj na ziemi. Człowiek nieświadomy musi mieć wiszące nad nim widmo nieuchronnej kary, żeby postępować dobrze. 
A i jeszcze ciekawostka. W judaizmie, z którego wywodzi się chrześcijaństwo nie ma nieba, piekła i czyśćca. Chrześcijaństwo we wczesnych wiekach miało bardzo duży kontakt z Grekami. Grekiem był bodajże sw. Paweł, jeśli się nie mylę. Idea trzech miejsc, do których ma trafić dusza ludzka pochodzi z mitologi starożytnych Greków. Parnas, Pola Elizejskie i Tartar. To nawet wiedzą badacze pisma świętego i dobrzy teologowie. Te bajki są stworzone po to, aby religia miała całą tą swoją oprawę ideologiczną. To jest konieczne. Na jednym zdaniu o miłości bliźniego by nie ujechali. Choć buddyści potrafili, ale ta religia powstała w Indiach i rozeszła się na całą Azję. To inni ludzie, inna mentalność, inny sposób postrzegania duchowości.  
 
Niestety także buddyści współcześnie dokonują szeregu nadużyć. Religia jak widać jest zawsze narzędziem w rękach ludzkich i może być powodem ludzkiego cierpienia. Ale najważniejsza jest instytucją nie człowiek. Instytucja ma trwać, człowiek, mały pionek nie ma jej tego utrudniać.
24. Dodane przez do 1, w dniu - 02-11-2022 09:23
Ta informacja w przeddzień Święta Zmarłych jak najbardziej zasadna! To nie jest ujawnianie naszych danych, RODO tu nie obowiązuje! Rodzina zmarłego odwiedzając miejsce spoczynku, odbiera tę informację i kartki nie ma? 
Są groby opuszczone, rodziny wymarły, wyemigrowały, zapomniały i tu administrator cmentarza, tą metodą sprawdza czy ktoś zmieni ten stan rzeczy?  
Prowadzenie cmentarza to jest biznes od zawsze?! 
Kościół i nasza religia to też jest biznes? 
Po to powstała religia! 
Ktoś z Bazyliki Świętego Piotra nawołuje do darmowej posługi ale doły tego nie słyszą? 
Kler też odpowiada argumentami - A nasze rodziny? 
My też mamy dzieci, my też ciągniemy ten krzyż! 
Odpust zupełny? Many, many, many ...
25. Dodane przez Zaratusztrianizm, w dniu - 02-11-2022 09:32
Różnica jest żadna. Poczytajcie o Zaratusztrianizmie to zobaczycie że tutaj różnic nie ma żadnych :)
26. Dodane przez Hans Kloss, w dniu - 02-11-2022 10:21
Do 23 
Kiedyś, kiedy jeszcze były prawdziwe katolickie seminaria, uczono w nich wg nauk doktorów kościoła z zachowaniem tradycji (traditio - przekaz) i stąd przyszli księża wiedzieli to o tym czego dzisiaj - szczególnie po drugim soborze - nowych kadr duchownych nikt już nie uczy. 
Ewangelie zostały spisane przez apostołów i uczniów Chrystusa z natchnienia Ducha Świętego i to jest dla chrześcijanina bezdyskusyjna prawda (credo punkt 8 - wierzę w Ducha Świętego). 
Sprowadzenie tej prawdy do bajkopisarstwa jest - delikatnie rzecz ujmując - świadectwem nierozumności. 
To samo dotyczy podejrzliwości tego co będzie po śmierci. Praktycznie cała Biblia o tym pisze co człowieka czeka po śmierci, zatwierdzone objawienia także, a więc tylko ignorancja, a może zwykła ludzka złośliwość nie dopuszcza Tej Prawdy do siebie. 
Nowo-adwentowe banialuki, że to człowiek powinien być ponad Kościołem i ma być jego centrum zostały zainaugurowane przez dr. Lutra a zakończone przez tzw. sobór watykański II tym, że ludzie nieświadomie uczęszczają dzisiaj nie na katolickie msze ale defacto na czysto protestanckie zbory.
27. Dodane przez Do 26, w dniu - 02-11-2022 12:35
Mamy problem fundamentalny, Hans. Ty uważasz, że ojcowie kościoła są nieomylni. Ja uważam, że żaden człowiek nieomylny nie jest. Co więcej, śmiem twierdzić, że przerażeni apostołowie po śmierci Jezusa, zakłopotani faktem, iż ich nauczyciel zginął w tak straszny sposób, wymyślili całą opowieść o zmartwychwstaniu. A potem znaleźli się chętni jak Justynian i Teodora, którym ta nowa religia spadła jak - nomen omen - z nieba do umocnienia swojej władzy. Dalej poszło już z górki, zważywszy na stan wiedzy i świadomości ludzi z tych pierwszych epok chrześcijaństwa. Tak więc dla mnie samo podstawowe założenie chrześcijaństwa jest nie do przyjęcia. Choć oczywiście przesłanie o miłości bliźniego jest piękne. I gdyby ludzkość brała je na serio, nie byłoby tego całego syfu z wojnami i wykorzystywaniem, np. też przez ojców kościoła, maluczkich i bezbronnych. Do dziś kościół to instytucja, która poświęci bez skrupułów pojedyncze życie dla dobra trwania instytucji. Tak więc sam widzisz, Hans, że religia, nawet zbudowana na pięknej idei, nie ważne czy prawdziwej, czy nie, z czasem zaczyna zjadać swój własny ogon. Polecam książkę Tomasza Polaka "System kościelny, czyli przewagi pana K".  
Pozdrawiam.
28. Dodane przez Hans Kloss, w dniu - 02-11-2022 15:39
Problemem fundamentalnym jak Pan lub Pani nazywa jest to, że ja wierzę w Prawdy Objawione a Pan lub Pani nie. 
Naczytał się Pan lub Pani gnostyckich wynurzeń i zbudował na tym swój własny świat nie dopuszczając nawet jednej myśli, że może być inaczej. 
Prawdopodobnie wierzy też Pan lub Pani w płaską Ziemię, no bo to też może być przez człowieka zmanipulowane idąc Pana lub Pani tokiem myślenia. 
Szkoda, bo stawiając wszystko na jednego konia jest nierozważne, żeby powiedzieć nierozumne gdy w grę wchodzi walka o wieczność. 
Niestety nie mogę Panu lub Pani pomóc.
29. Dodane przez Do 28, w dniu - 02-11-2022 18:00
Panie Janie, nie oczekuję od Pana pomocy. Czuję się komfortowo w tym, jak Pan twierdzi, wymyślonym przeze mnie świecie. Tak samo ja mogę powiedzieć o Pana wymyślonym świecie. Sensu nie widzę żadnego w przekomarzaniu się na temat tego, czyj wymyślony świat jest lepszy. :) 
 
Stawianie na jednego konia jest nierozważne? Czy Pan słyszy, co Pan mówi? Nigdy nie traktowałam sprawy moich przekonań jak gry z ewentualną możliwością pozostawienia sobie tzw. wyjścia bezpieczeństwa. Czyli wg Pana, mimo przekonania o braku możliwości zmartwychwstania człowieka, powinnam zostawić sobie furtkę i chodzić do kościoła na wszelki wypadek, gdyby jednak moje przekonanie okazało się niesłuszne? Pan mi proponuje być hipokrytką? Pan tak robi? To, co Pan mówi wypływa z Pana głębokich przekonań, czy z tego, że na wszelki wypadek Pan chodzi do kościoła i wspiera tą niezbyt zacną instytucję? Czy dobrze rozumuje? Bo z Pana wypowiedzi właśnie to niestety wynika.  
 
Myślę, że nasz świat funkcjonuje wg jakiegoś planu. Natomiast kto jest jego autorem i czy w ogóle taki autor istnieje nie potrafię niestety odpowiedzieć. Człowiek prawdopodobnie nigdy nie dowie całej prawdy, ponieważ jest małym elementem gigantycznej układanki. Dlatego zamiast studiować pisma starożytnych Żydów wolę czytać książki bazujące na współczesnej nauce. Astronomia dostarcza nam coraz więcej wiedzy, niestety dorzucając też do tego wciąż nowe zagadki. Np. temat czarnych dziur, zagadkowych miejsc o nierozpoznanym przeznaczeniu i znaczeniu. Teoria strun zakładająca istnienie światów równoległych w czasoprzestrzeni. Może tu należy szukać sensu? Takie rzeczy mnie interesują, ponieważ tu tkwi, moim zdaniem, prawdziwa tajemnica naszego bytu. 
 
Co do gnostyckich książek, trochę mnie Pan rozbawił tym sformułowaniem. Czy wie Pan kim jest autor tej "gnostyckiej" książki, o której napisałam? To swego czasu wielki poznański kapłan i przewodnik duchowy katolików. Ksiądz profesor Tomasz Węcławski. Człowiek, który przeszedł ogromną drogę w swoim życiu, zanim napisał tą książkę. Obecnie profesor na UAM w pracowni Pytań Transgranicznych. Filozof i teolog, który poznał instytucję kościelną od podszewki, obserwował mechanizmy jej działania i w ostatecznym efekcie zdecydował się dokonać aktu apostazji. Od tej pory używa nazwiska Polak.  
 
Nie lubię, gdy ktoś szufladkuje innych ludzi. Wtedy wiem, że z taką osobą nie można niestety dojść do porozumienia. Jest nieelastyczna i tkwi w takiej właśnie szufladce. Nie daje sobie możliwości dokonania spojrzenia na różne rzeczy, na życie, na świat z różnych perspektyw. Uważam, że to niestety odbiera takim ludziom część potencjału w jaki zostali wyposażeni. Ale każdy jest kowalem swojego losu i jeśli taki sposób funkcjonowania i myślenia mu odpowiada, to kimże jestem, żeby to chcieć zmienić? Pyłkiem i liściem na wietrze.;) Pozdrawiam i życzę dużo radości w życiu, bo drugi raz prawdopodobnie nie zaproszą nas wcale. ;) ... A może jednak? :)
reklama
30. Dodane przez Do 28, w dniu - 02-11-2022 18:09
Hans, jesteś hazardzistą a nie wiernym swego kościoła! 
Ty stawiasz na tego konia a ON to może kobyła? 
Przepraszam ale dzisiaj każdy kończy jakąś szkołę, ma swój światopogląd i ma prawo wyboru? 
Inkwizycja, krzyżowcy, stosy dla odkrywających prawdę? 
Bóg stwórca czy barbarzyńca? 
NAUKA, PRAWDA ponad legendy? 
Wiara w człowieka TU i TERAZ!
31. Dodane przez scorp, w dniu - 02-11-2022 20:33
Do 29:Bardzo ciekawe przemyslenia! Faktem jest, ze religia i nauka nie ida ze soba w parze. Ksiadz Jozef Tischner stwierdzil, ze:Wiara jest wazna, ale rozumu nie zastapi. 
Do 30:"Bog stworca czy barbarzynca?" - Ja tez sie nad tym zastanawiam w kontekscie calej historii ludzkosci:wojny, zarazy, kataklizmy, choroby... Gdzie tu jest miejsce na milosierdzie boze?
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Wynajmę nową halę z ... Leszno 19440
Wynajmę nową halę z ... Leszno 19440
Działka w centrumLeszno 3194000
69 m mieszkanie - mo... święciech... 598000
Nowe pokoje,kwatery ... śmigiel 1200
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj