Masz napisaną książkę i co dalej? |
03.11.2023. Radio Elka | ||||||||||||||
Modele wydawnicze w Polsce Początkujący autorzy zwykle najlepiej kojarzą możliwość wydania książki w modelu tradycyjnym, który utożsamiany jest z surową selekcją rękopisów oraz dość długim oczekiwaniem na odpowiedź od wydawnictwa. Coraz większą popularność zdobywa także klasyczny self-publishing, na który decydują się między innymi znani blogerzy i influencerzy. Tymczasem początkujący autorzy chcący wydać swoją książkę mają do wyboru aż cztery opcje: wydawnictwo tradycyjne, model vanity, self-publishing oraz wydawnictwo subsydiowane. Czym dokładnie się od siebie różnią i na co się zdecydować? Wydanie tradycyjne Wydanie tradycyjne funkcjonuje w przypadku wielu wydawnictw, które oprócz drukowania książek znanych autorów są otwarte na współpracę z początkującymi pisarzami. Ten model wydawniczy opiera się na rygorystycznej selekcji rękopisów. Autor, którego propozycja zostanie wyłoniona spośród innych, ma szansę na publikację i pokrycie kosztów przez wydawnictwo, w zamian za licencję lub autorskie prawa majątkowe do utworu. W efekcie autor nie musi inwestować, a w ramach współpracy wydawnictwo płaci mu tantiemy. Po stronie wydawnictwa jest również dystrybucja i promocja książki. Nie jest to jednak wariant wydawniczy dostępny dla szerokiego grona, a jedynie wybranych autorów, których rękopisy spodobały się wydawnictwu. Vanity Wydawnictwa typu vanity wydają i wprowadzają do systemów dystrybucji dowolne teksty, ale koszty ich opracowania, projektu okładki, składu i druku ponosi autor. Może liczyć na wysoki procent od sprzedaży swojej książki, jednak problem polega na tym, że działania sprzedażowe trzeba prowadzić samodzielnie. Wydawcy, mimo zwartych umów z firmami dystrybucyjnymi, nie działają aktywnie w celu sprzedaży książek, ponieważ zarabiają już w momencie podpisania umowy wydawniczej. Wszystkie pozostałe działania są dla nich tylko dodatkowym kosztem. Wydawnictwa vanity nie dają więc realnego wsparcia autorowi. To przede wszystkim rozwiązanie dla osób, którym zależy na posiadaniu własnej książki i jej dystrybucji we własnym gronie odbiorców. Self-publishing Model selfpublishingowy oznacza, że autor na własny koszt i w obrębie własnych możliwości przygotowuje swoją książkę do publikacji. Sam podejmuje również odpowiedzialność za każdy etap procesu wydawniczego: redakcję, korektę, projekt typograficzny, skład książki czy wygląd okładki. Musi również zdecydować o formatach wydania, wysokości nakładu, sposobie dystrybucji oraz marketingu i promocji. Ponadto samodzielnie dopełnia wszelkich formalności związanych z prowadzeniem działalności wydawniczej i sprzedażowej. W tej formie autor może wydać dowolną książkę, ponieważ treść nie przechodzi żadnej selekcji. Autor musi jednak wziąć na siebie całą odpowiedzialność za proces wydawniczy, więc odpowiada bezpośrednio za jakość gotowej książki. Wariant ten może się sprawdzić w przypadku ekspertów w danej dziedzinie, mających już duże grono odbiorców, którzy będą gotowi kupić książkę bez względu na model dystrybucji. Wydanie subsydiowane Wydanie subsydiowane, nazywane również subsydiowanym publikowaniem, łączy rozwiązania wydawnictwa tradycyjnego z selfpublishingiem. Wydawca weryfikuje nadesłane propozycje, a po pozytywnej ocenie decyduje o wydaniu. Początkujący autor ma swój wkład i obowiązki w całym procesie, ale zyskuje profesjonalne wsparcie i dobry start wydawniczy. Podział zysków regulowany jest przez umowę zawartą między wydawnictwem i autorem. Wydawcy zależy jednak na sprzedaży książek, ponieważ czerpie z tego zysk. Niewiele wydawnictw działa w takim modelu. Najbardziej znanym wydawnictwem tego typu na polskim rynku jest Novae Res, które funkcjonuje także w modelu tradycyjnym.
reklama
|
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
|
reklama
reklama