Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Stany Zjednoczone są naszym największym partnerem i Stany Zjednoczone nie są w takim chaosie, w jakim jest dzisiaj Unia Europejska - mówił w Radiu Elka Karol Nawrocki, kandydat na prezydenta RP popierany przez PiS. W czasie rozmowy zapytaliśmy go też o obietnicę obniżenia rachunków za prąd o 30 procent.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Witam państwa serdecznie, witam mojego gościa, pan doktor Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej, kandydat na prezydenta Rzeczpospolitej. Dzień dobry, panie prezesie.
Witam serdecznie pana redaktora, witam wszystkich słuchaczy Radia Elka.
Właściwie dobry wieczór, ponieważ rozmawiamy po leszczyńskim wieczornym spotkaniu. Zmęczony?
Nie, pełen energii, zadowolony, co widzowie mogą zobaczyć.
Pięć spotkań dzisiaj.
A bywają takie dni, że mamy i sześć.
Obiad jakiś dobry chociaż dali?
A zjadłem na stacji benzynowej. Nie miałem czasu.
Myślałem, że jakaś kuchnia wielkopolska...
Organizatorzy proponowali, ale ja też jestem osobą intensywnie trenującą, więc jestem w rygorze kalorycznym.
Że pan kaczki nie spróbował, albo kluchy na łachu, to aż faux pas.
Redaktorze, gdybym był pierwszy raz w Wielkopolsce, to może byłaby to dla mnie nowość, ale ja jako prezes Instytutu Pamięci Narodowej wielkopolską kuchnię poznałem wyśmienicie i bardzo cenię.
To co pan najbardziej lubi z wielkopolskiej kuchni?
Myślę, że czernina jest taka najbardziej charakterystyczna, choć nie jestem wielkim fanem, moja żona jest, ale gęsina, panie redaktorze, tutaj w Wielkopolsce jest wyjątkowa.
Hardkorowy kandydat, proszę państwa, jak lubi czerninę. Kandydat obywatelski: tak jest pan prezentowany i powiem szczerze, trochę semantycznie mnie to dziwi, bo aż naturalnie by się chciało powiedzieć: kandydat pisowski, bo Obywatelska jest Platforma.
Jestem kandydatem zgłoszonym przez Komitet Obywatelski na czele z profesorem Andrzejem Nowakiem. W moim Komitecie Obywatelskim jest tysiąc osób.
Ja tak się zastanawiam czy się trochę pan wstydzi tego pisowskiego loga?
Ja się w ogóle nie wstydzę, panie redaktorze tego, że Prawo i Sprawiedliwość mnie popiera. Zresztą mówię o tym na publicznych spotkaniach, że poparcie partii z ponad 8 milionami wyborców największej w polskim parlamencie jest dla mnie zobowiązaniem, ale też z zaszczytem i dojrzałością tej partii, że była gotowa postawić na kandydata obywatelskiego. Ale musiałbym pana redaktora i naszych słuchaczy okłamać, jeśli bym powiedział, że byłem kiedykolwiek, czy jestem
członkiem Prawa i Sprawiedliwości. Otóż nie jestem. Jestem zgłoszony przez Komitet Obywatelski, popierany m.in. przez stowarzyszenia patriotyczne, fundacje poza Komitetem Obywatelskim i uwaga, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Solidarność, więc to jest dużo szersza formuła, w której Prawo i Sprawiedliwość odgrywa bardzo ważną rolę, tą rolę partyjną.
Chyba gra pierwsze skrzypce.
To można interpretować różnie, bo to jednak kandydat zgłoszony przez Komitet Obywatelski, ale popierany przez Prawo i Sprawiedliwość i na pewno siła polityczna jest po stronie Prawa i Sprawiedliwości, co regularnie przyznaję i z czego jestem bardzo zadowolony. Proszę zwrócić Panie Redaktorze uwagę, że tyle partii mówi o swoim o demokratyzmie, o swojej obywatelskości. Natomiast żadna nie zdecydowała się poprzeć kandydata bezpartyjnego. Jaka to odwaga środowiska Prawa i Sprawiedliwości.
A nie będzie panu troszeczkę ciążyć to logo PiS-owskie?
Ja nie sądzę, że ciąży.
Wielkopolska tradycyjnie w większości głosuje na liberałów. Kiedyś to może było bardziej SLD, teraz to jest Platforma Obywatelska. Pan akurat w Wielkopolsce te głosy chce zbierać, a tu wielkiej miłości do PiSu nie ma.
Ja nie jestem, panie redaktorze, liberałem, więc nie chcę oszukiwać wyborców, że jestem. Nie chcę być wice-Tuskiem, czyli Rafałem Trzaskowskim, który mówi raz jedno, raz drugie. Ja się prezentuję jako człowiek z krwi i kości, ze swoimi poglądami, ze swoim światopoglądem, ale też człowiek, który musi panu redaktorowi i naszym słuchaczom, naszym widzom jasno przyznać, że nie jest członkiem i nigdy nie był żadnej partii politycznej, a wsparcie Prawa i Sprawiedliwości jest dla mnie ważne i zasadnicze, ale to nie zabiera mi obywatelskości.
A jaki ma pan pomysł na swoją prezydenturę, bo jak tak obserwuję wszystkich prezydentów, to mamy albo prezydentów, którzy są w zgodzie z partią rządzącą i podpisują po prostu to, co im się położy, albo takich, którzy stoją okoniem.
Moja prezydentura, panie redaktorze, będzie miała jeden wyznacznik i jeden fundament, bo ta obywatelskość zobowiązuje. Moim jedynym szefem będzie naród polski, obywatele i obywatelki państwa polskiego.
To jest bardzo ładne, tylko nic nie mówi.
A to już rozszerzam tą odpowiedź, panie redaktorze. Wszystkie ustawy, które uznam za dobre, będę podpisywał, a te, które uznam za szkodliwe, będę wetował. Z każdym rządem jestem gotowy się porozumieć w kwestiach, które odnoszą się do bezpieczeństwa choćby państwa polskiego, czy do oczekiwań obywateli państwa polskiego. Natomiast są rzeczy, z którymi wchodzę jako Karol Nawrocki do tych wyborów i które deklaruję jasno. Choćby kwestia Zielonego Ładu. Wiemy, że moim głównym kontrkandydatem jest "zielony Rafał", dla mnie kwestia Zielonego Ładu jest nie do zaakceptowania, bo niszczy polskie leśnictwo, polskie rolnictwo, polskie górnictwo. Wejdę do Pałacu Prezydenckiego z konkretnymi poglądami. Otwarty na współpracę z każdym rządem, który będzie respektował także ten mandat, który dostaje prezydent Rzeczpospolitej.
Ale jeżeli pan wejdzie do pałacu, czy nie będzie tak, że pierwsze trzy lata pańskiej prezydentury, to będzie po prostu totalne pójście na udry z rządem i wojna, której mamy już wszyscy dosyć. Może lepszy jednak byłby prezydent, który by ze spokojem współpracował. Ludzie się zastanawiają, czy gdyby przyszedł Trzaskowski, a rządzi Tusk, no to będzie taka zgoda.
No to ja odwrócę pytanie pana redaktora. Czy to dobrze, żeby w Polsce było jednowładztwo? Czy to dobrze, żeby prezydent podpisywał wszystkie ustawy, które pokaże mu jego partyjny szef?
Czyli tak jak było za rządów PiSu?
Tego nie wiem. I jeszcze dalej to pociągnę. Czy dobrze byłoby, żeby Polakom podwyższono wiek emerytalny? Czy dobrze byłoby, żeby wielkie projekty inwestycyjne takie jak CPK czy inwestycja Intela były zrywane? Ja jestem, panie redaktorze, gwarancją tego, że w Polsce nie będzie jednowładztwa z jednej strony. Z drugiej strony, że głos obywateli będzie słyszalny. A w kwestiach, które wymagają współpracy, gwarantuję panu redaktorowi, że jestem gotowy się porozumieć.
A w jakich rzeczach mógłby się pan porozumieć z Platformą, z rządem koalicyjnym?
Jestem prezesem Instytutu Pamięci Narodowej wybranym w polskim Senacie głosami Polskiego Stronnictwa Ludowego, który potrafił z Polskim Stronnictwem Ludowym współpracować przez trzy lata wokół kwestii bardzo wrażliwej, jaką jest narodowa pamięć. Nie było żadnego problemu w dyskusji o Muzeum Żołnierzy Wyklętych, o wartościach, o podstawie programowej, o pewnej wrażliwości. Dzisiaj minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz jest przedstawicielem PSL-u. No skoro dogadywaliśmy się przez trzy lata wokół narodowej pamięci, nie widzę problemów, żebyśmy nie dogadywali się w kwestiach bezpieczeństwa, więc jest takie pole z całą pewnością dla mnie i dla przyszłego rządu, który oceniam w całości bardzo negatywnie, w których mój brak afiliacji partyjnej z jednej strony, obywatelskość z drugiej strony, daje możliwość porozumienia. A są takie rzeczy, na które nigdy się nie zgodzę, jak choćby kwestia ideologizacji, edukacji, oświaty, czy to co wyprawia rząd w kwestii polskiego górnictwa, wprowadzania zielonego porządku i tych wszystkich rzeczy. No nie, nie dogadam się, bo nie z tym wchodzę do pałacu.
A jeżeli Europa postanowiłaby pójść na ostro z Donaldem Trumpem, to znaczy ze Stanami Zjednoczonymi, co ostatnio widzimy, to jak się Pan pozycjonuje?
Stany Zjednoczone są z całą pewnością najważniejszym partnerem od lat Polski, partnerem wokół wartości takich jak demokracja, jak wolność, budowanie Sojuszu Północnoatlantyckiego i nasz Sojusz Transatlantycki, to jest dla Polski korzystne. Mamy tutaj 10 tys. żołnierzy armii amerykańskiej, którzy zostali przez Polskę zaproszeni. To komfort dzisiejszej Rzeczpospolitej.
Ale gdyby doszło do rozerwania tych więzi?
Mówi pan redaktor o więziach Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi. Ja zupełnie inaczej patrzę na rolę Polski w Unii Europejskiej. Widzę, że to Polska powinna być liderem Unii Europejskiej w relacjach transatlantyckich. Zgadzam się z wiceprezydentem Vance’m w tej kwestii, w której wypowiadał się kilka dni temu, że Europa jest na wirażu, jest w chaosie. Nie sposób tego nie zauważyć.
I w tym chaosie trzeba się będzie za kimś opowiedzieć.
To pan redaktor mówi o takiej sytuacji, która byłaby już ekstremalna.
Widzimy jakie tempo narzuciła administracja Trumpa, więc to mogą być szybkie historie.
Dla mnie sojusz ze Stanami Zjednoczonymi jest zasadniczy w kwestiach ekonomicznych, w kwestiach bezpieczeństwa i budowania nowych technologii także.
Czyli gdyby miał pan do wyboru Unia Europejska, Stany Zjednoczone, wybrałby pan Stany Zjednoczone?
Stany Zjednoczone są naszym największym partnerem, panie redaktorze, i Stany Zjednoczone nie są w takim chaosie, w jakim jest dzisiaj Unia Europejska. Widzę dzisiaj rolę Polski jako największego orędownika i sojusznika relacji ze Stanami Zjednoczonymi.
A gdyby trzeba by było zdecydować o wystąpieniu z Unii Europejskiej?
Jestem przeciwnikiem wystąpienia Polski z Unii Europejskiej, jestem za silną Polską w Unii Europejskiej.
Jeszcze jedno pytanie: mamy do wyboru Trzaskowskiego i Nawrockiego, ale wyborcy, którzy mają, że tak powiem, poglądy bardziej konserwatywne, czy bardziej na prawo, mają jeszcze kandydata Konfederacji, nawet jednego z dwóch. Co pan im powie, dlaczego mają na pana postawić krzyżyk, a nie Mentzena?
A żebyśmy byli sprawiedliwi, panie redaktorze, to wyborcy radykalnie lewicowi, którzy mogą zagłosować na Rafała Trzaskowskiego, mogą zagłosować też na innych kandydatów lewicowych.
Kiedy przyjdzie tutaj Rafał Trzaskowski, to wtedy będę pytał o tamtych, ale teraz pytam bardziej o prawą stronę.
Przede wszystkim dlatego, że cała pragmatyka wyborcza i też głęboki realizm mojej kandydatury pokazuje, że jestem w stanie wygrać z Rafałem Trzaskowskim. To jest rzecz oczywista. Jestem w stanie z większą przewagą wejść do pierwszej tury, a być może nawet pokonać Rafała Trzaskowskiego. Więc z całą pewnością jestem kandydatem, który gwarantuje, że Polska w 2025 roku wróci na tory rozwoju, ambicji i te tory, które udawało się trzymać rządowi Zjednoczonej Prawicy w latach 2015-2023. A czemu to jest tak ważne także dla Leszna, panie redaktorze? Rzecz obiektywna, miliony, setki milionów złotych inwestycji w Polskę powiatową, w Polskę lokalną, które będą zawarte w mojej pierwszej inicjatywie ustawodawczej. Czyli realny kandydat, konserwatywny kandydat, prawicowy. Kandydat z otwarciem na obywatelskość, a nie na partyjność jest z całą pewnością lepszą ofertą dla wyborców prawej strony.
Myślałem, że pan coś powie o ograniczaniu biurokracji, o większej swobodzie gospodarczej, o tym o czym mówią właśnie politycy Konfederacji: mniej socjalizmu, więcej indywidualizmu.
Ja jestem społecznym i solidarnym kandydatem, dlatego mnie też popiera panie redaktorze Solidarność w zakresie przedsiębiorczości. Jestem kandydatem, który gwarantuje procesy deregulacji w państwie polskim i taką wrażliwość dla małych i średnich przedsiębiorców, więc myślę, że to jest oferta i dla tych, którzy rozwijają swoją małą i średnią przedsiębiorczość. Ale to jest też oferta Polski Solidarnej i to jest dla mnie zobowiązujące.
Solidarność to akurat bardziej syndykaliści są niż liberałowie.
To jest opinia pana redaktora.
I już zupełnie na koniec. Coś co uwielbiam u polityków, to obietnice wyborcze. Jestem na nie uczulony, zwłaszcza od czasu „stu konkretów na sto dni”. Jak pan chce o jedną trzecią obniżyć cenę prądu jako prezydent Rzeczpospolitej?
Przede wszystkim pan redaktor doskonale wie, bo śledzi scenę polityczną, że rozmawia z politykiem, który ma trzymiesięczny staż. Rzeczywiście, od trzech miesięcy jestem politykiem i na to się zgadzam, ale przez 41 lat nie byłem częścią życia politycznego.
Ale wszedł pan w te buty i obiecał niższe rachunki.
Proszę mnie nie traktować panie redaktorze jak polityka.
Już pan nim został. Jak pan będzie prezydentem, to pan nim będzie jeszcze bardziej.
Ale proszę mi powiedzieć, panie redaktorze, jaką obietnicę złożyłem i z jakiej się nie wywiązałem. Spokojnie, jeszcze nie jestem prezydentem.
Ale wymyśli pan dopiero jak pan nim zostanie?
Już odpowiadam na to pytanie, tylko mówię, że nie zgadzam się z tym, że składałem obietnice których nie spełniłem: to są moje pierwsze obietnice.
Zawsze jest ten pierwszy raz na niespełnienie obietnic.
No ja wiem. Ale ja jeszcze nie miałem okazji ich nie spełnić. Ale jest pomysł.
Jak prezydent może obniżyć rachunki prądu?
Proszę bardzo, odpowiadam panie redaktorze. Przede wszystkim zorganizuję szczyt państw, które nie są zadowolone z ekoterroru i z zielonego ładu. Szczyt państw Europy Środkowej i Wschodniej, wśród których zbuduję przewagę w Unii Europejskiej tych państw, które jednoznacznie odrzucą Zielony Ład. Dwa: skorzystam z artykułu 125 Konstytucji wysyłając do Senatu moje zarządzenie referendum w sprawie odrzucenia Zielonego Ładu. To w sposób naturalny wpłynie z jednej strony na zielone podatki, czyli na ETS, które składają się na 40% rachunków energii elektrycznej. Dwa, czy już nawet trzy: kontrakty różnicowe, które pojawiają się także w cenach energii elektrycznej i cenach prądu. Cztery, panie redaktorze, zakończę wszystkie programy i projekty, które odnoszą się do elektromobilności.
Jak pan zakończy?
Jako prezydent.
Nie wprowadzi pan dekretu...
A zna pan takie narzędzie, jak Rada Gabinetowa i możliwość wywierania przez prezydenta zgody na działanie rządu i działanie w ogóle rządu za sprawą Rady Gabinetowej? Rząd także będzie miał swój interes, aby współpracować z prezydentem Rzeczpospolitej w kwestiach, o których rozmawialiśmy wcześniej, czyli w kwestiach, w których jesteśmy gotowi do dogadania się. Takim instrumentem jest Rada Gabinetowa. Ja swoją współpracę z każdym rządem w ciągu pięciu lat mojej prezydentury będę uzależniał od tego, że rząd ten musi wyjść naprzeciw mojego planu obniżenia energii elektrycznej. 14 milionów gospodarstw domowych, mali i średni przedsiębiorcy płacą po prostu za dużo. To są konkrety.
Bardzo serdecznie dziękuję, pan Karol Nawrocki, kandydat na prezydenta Rzeczpospolitej.
1. Dodane przez Gg, w dniu - 17-02-2025 11:46 2010 Zacznij cwiczyc
2. Dodane przez abc, w dniu - 17-02-2025 11:50 7534 Panie Nawrocki czy Pan wie dlaczego mamy najdroższy prąd? Ano dlatego, ze mamy najdroższy węgiel. A Pan dalej brnie z Solidarnością w średniowiecze.
3. Dodane przez Konrad, w dniu - 17-02-2025 12:11 3651 I ma racje widząc po ilości zamachów i tego co się działo ostatnio w Europie. Nie wspominając o wybudowaniu ośrodka dla imigrantów w Lesznie. Obu Panow nie lubię (jeśli chodzi z jakiej partii pochodzą) , ale wybiorę mniejsze zło w tym wypadku , bo Trzaskowski jest za masowym przyjmowaniem do Polski imigrantów.
4. Dodane przez Rafi, w dniu - 17-02-2025 12:12 4116 Nie dajcie się omamić, że USA są największym partnerem. Największy eksport polski jest do Niemiec. Ludzie sprawdzajcie słowa polityków i mediów. Tutaj destynacje polskiego eksportu https://www.countryaah.com/wp-content/uploads(...)jor-Exports.jpg Polska powinna się zająć bogaceniem się a nie obroną demokracji. Polaków mami się walką o demokrację by ukryć zubożenie społeczeństwa. Wszystkie rewolucje mają przyczynę ekonomiczną. Ludzie bardziej zubożeją to rewolucja nie oszczędzi polityków.
5. Dodane przez mieszkanka, w dniu - 17-02-2025 12:13 5316 Na te tematy "ja nic nie wiem". Ja doktór Nawrocki
6. Dodane przez Bartek, w dniu - 17-02-2025 12:25 307 Powaznie w Lesznie wybudowano osrodek dla imigrantów?
7. Dodane przez opozycja, w dniu - 17-02-2025 12:38 1253 NA PREZYDENTA TYLKO GRZEGORZ BRAUN !!!
8. Dodane przez kemot, w dniu - 17-02-2025 12:42 387 ETS nie stanowią 40% rachunku za prąd, a 40% ceny pozyskania energii. A ta cena stranowi mniej więcej jedną trzecią rachunku (bez Vatu), kolejna jedna trzcia to opłata przesyłowa, a pozostała część to pozostałe podatki. Te pozostałe podatki są chyba teraz najwyższe w EU. Poza tym jest to uśrednienie, bo taryfy dla gospodarstw domowych są niższe od taryf przemysłowych i w ten sposób przerzuca się opłaty z domów na przemysł (warto podkreślić, że prąd dla przemysłu w Polsce jest obecnie najdroższy na świecie). Niech ten człowiek (podobnie jak inni bystrzy kandydaci na prezydenta) zajmie się czymś co potrafi, nie wiem - niech robi pompki, ale się nie wypowiada na tematy, o których nie ma pojęcia.
9. Dodane przez Honko, w dniu - 17-02-2025 12:45 4614 Ale (...)!!!!! Skąd tacy ludzie się biorą???
reklama
10. Dodane przez Brawo!, w dniu - 17-02-2025 13:01 3274 Jedyny kandydat na prezydenta i co najważniejsze bez rodowodu lewacko liberalnego
11. Dodane przez Koc, w dniu - 17-02-2025 13:05 4055 Krotko i na temat. Precz z "zielonym Rafałkiem". Tylko silna Polska (...)
12. Dodane przez Mieek, w dniu - 17-02-2025 13:06 3330 Prosto i konkretnie odpowiedział co wy chcecie od niego. Podał co zrobi o bardzo dobrze te wszystkie lasy etes i reszta doprowadza ludzi na skraj ubóstwa i średniowiecza
13. Dodane przez Ina, w dniu - 17-02-2025 13:26 3373 Super kandydat w pierwszej turze Prezydentem Karol Nawrocki !!!!
14. Dodane przez Ola, w dniu - 17-02-2025 13:27 5728 Chaos to dzięki poprzedniej ekipie rządzącej !
15. Dodane przez Do ,2-ki, w dniu - 17-02-2025 13:28 1225 Bardzo ma Pan drogi Komentatorze spod 2. ograniczona czapke- która mocno zgniada Panu mózg.Otoz nie slyszal Pan że największą pozycja wartościowo to OPLATA ETS..czyli kara za to że produkują nasze elektrownie prąd z węgla..gdzie paliwem jest węgiel.Czy chciałby Pan mieć prąd z wiatraków teraz przy minus 10 st.mrozu gdy wiatru nie ma ??? Jeśli tak to teraz musiałby Pan wyłączyc wszystkie urządzenia elektr....wiatraki niestety nie krecilły by skrzydlami. Rozumie Pan- dlaczego tyle Pan płaci za prąd...a będzie więcej jeszcze ,,- gdyby wygrał Trzaskowski...Tusk wtedy odmrozi ceny prądu,także gazu i inne. Złapał Pan sens teraz??? Jan C.- GL.Energetyk ,,F-ki ZREMB.
16. Dodane przez śmiech, w dniu - 17-02-2025 13:32 3919 patrząc po Europie i świecie największy bałagan jest tam gdzie do władzy dorwały się prawicowi nacjonaliście - tylko oni potrafią wszystko zniszczyć pod przykrywką patriotyzmu . Wszędzie tam gdzie do władzy dochodzi prawica są prześladowania , złodziejstwo i wojny . Jeszcze Karolek nie doszedł do władzy ale jak doić państwo już go PiS nauczył . Niepotrzebny nam bandycki prezydent jednego gniota już mamy .
17. Dodane przez Do 16, w dniu - 17-02-2025 13:50 188 Do 16. Co ty bredzisz? Przecież Adolf wywodził się wprost z lewicowej partii socjalistycznej. Podobnie Józef i Lenin.
18. Dodane przez do 12, w dniu - 17-02-2025 13:57 207 Polski budżet zarobił w latach 2013-2023 (końcówka rządów PO i czas rządów PIS) 94 mld na handlu uprawnieniami do emisji ETS. Z czego 90% tej kwoty przypada na lata 2019-2023. W samym roku 2023 Polska zarobiła na tym 24,4 mld. A Polskie firmy i ciepłownie musiały w samym 2022 musiały wykupić ETS za 33 miliardy zł!!! Polskie władze przejadały pieniądze z ETS, z tych wspomnianych zarobionych 97 miliardów tylko 1,7mld przeznaczono na odnawialne żródła energii. Od 20 lat było wiadomo, że ceny do uprawnień będą rosnąć,a Polska zamiast robić transformację energetyczną dotowała miliardami górnictwo. Pieniądze, które zarabiała na handlu uprawnieniami wydawała gdzie indziej między innymi na kolegów twojego kandydata z Red is Bad. Ceny prądu dla gospodarstw domowych nie prowadzą do nędzy, bo są relatywnie niskie, ale najwyższe ceny prądu dla przemysłu na świecie powodują, że polska gospodarka jest niekonkurencyjna. Ten twój Nawrocki może marzyć, że namówi resztę Europy do odrzucenia ETS, ale to my mamy duży problem a nie oni. Elektrownie atomowe są nie tylko we Francji, Hiszpani, Holandi... ale też w Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii, na Węgrzech. Dekarbonizacja nie jest ich wielkim problemem, a naszym, ale ty dalej podziwiaj sobie tego Nawrockiego. Geniusz na twoją miarę.
19. Dodane przez do kom. 2, w dniu - 17-02-2025 14:05 1326 Przez osiem lat piSS niszczyło polskie kopalnie i sprowadzało węgiel od putina, z Australii, Kolmbii, gorszy ale droższy, rudy z lewicą dokańczają dzieło, haj ursSSula.
20. Dodane przez do 4, w dniu - 17-02-2025 14:12 42 Niemcy?Zaraz bedzie beeeeeeeeeeeee......
21. Dodane przez Do 19, w dniu - 17-02-2025 14:19 2311 Plan likwidacji kopalń zatwierdziła Kopacz. Teraz niemiecka firma kupiła przez Tuska najlepszą polską kopalnie wegla. Czego nie rozumiesz?
22. Dodane przez Re, w dniu - 17-02-2025 14:31 1824 W hałasie bylismy 8 lat . Tym panom z PiS już dziękujemy.
23. Dodane przez do 21, w dniu - 17-02-2025 14:37 910 Polska przez pierwsze trzy dekady IIIRP dopłaciła 150 miliardów złotych do kopalń. I nadal dopłaca. To są kule u nóg ciążące polskiej gospodarce. One ciągną nasz kraj na dno. Dawno powinny być zlikwidowane. Niektórzy tego nie rozumieją i chcą byśmy jeszcze szybciej zatonęli.
24. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 17-02-2025 14:38 2223 Pan doktor Nawrocki facet z klasą a nie tak jak kolorowy nie wygodne pytanie to furii dostaje.
25. Dodane przez Carl Johnson, w dniu - 17-02-2025 14:52 152 Najbardziej mnie śmieszy to, że w dobie dostępu do mnóstwa źródeł w internecie idzie właściwie każdą obietnicę i każde wygadywanie głupot przez polityków obalić w mgnieniu oka.
Po co oni brną w te fikołki?
26. Dodane przez peterpan, w dniu - 17-02-2025 14:54 106 do kom 19 - jaką ? do kom15 jeżeli Pana myślenie jest tak składne jak wypowiedź, to współczuję Wydobycie węgla Polska 940zł tona/ USA 120 zł tona . Bez atomu jedynym źródłem stabilnym do produkcji prądu jest węgiel!!! OZE ma uzupełniać i zwiększać udział energii odnawialnej, żeby ten ETS był na plusie . Taka strategia powinno zajmować się państwo, które za rzadów PIS nic nie zrobiło..........
27. Dodane przez do 17, w dniu - 17-02-2025 15:02 91 Hitler - Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników. Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników (niem. Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei, NSDAP), powszechniej znana jako partia nazistowska była niemiecka skrajnie prawicowa partia polityczna, jedyna legalna partia w III Rzeszy.
28. Dodane przez Do 14, w dniu - 17-02-2025 15:31 85 Ty chaos to masz widać w głowie.
29. Dodane przez Koko, w dniu - 17-02-2025 16:20 2217 Tylko Pan Dr.Nawrocki Prezydentem Polski
30. Dodane przez TYLKO TUSK i TRZASKOWSKI, w dniu - 17-02-2025 16:26 1912 NIE DLA PISU w POLSCE ....
31. Dodane przez Wnerwiony, w dniu - 17-02-2025 16:29 2111 Mieszkańcy Leszna musicie wiedzieć zwłaszcza Ci co głosowali na Rusieckiego że pan Rusiecki blokował spotkanie z mieszkańcami Leszna wstydi hańba panie Rusiecki
32. Dodane przez Re28, w dniu - 17-02-2025 16:30 96 Dzisiaj mało kto nie ma chaosu, nawet w głowie przy tym zlepku nazywanym rządem, gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść.
33. Dodane przez Miron, w dniu - 17-02-2025 16:32 2223 Nawrocki to najlepszy prezydent na te czasy
34. Dodane przez zeby wygrać trzeba mieć "jaja", w dniu - 17-02-2025 16:36 32 Nawrocki ugrzązł, ma 10 proc. mniej od PIS. Bierz przykład z Trampa to ludzie zagłosują! Stanowcza deklaracja, że nigdy nie wyślę polskiego wojska na Ukrainę! To pierwszy punkt programu i jeszcze cztery punkty ważne dla życia zwykłych ludzi, co daje pięć czyli zaciśniętej pieści silnego prezydenta.
35. Dodane przez Górak, w dniu - 17-02-2025 16:39 1917 Lepiej być vice Tuskiem niż popychadłem Kaczyńskiego
36. Dodane przez do kom.15, w dniu - 17-02-2025 16:57 156 Nic dodać nic ująć. Człowiek jedynej słusznej partii, który potrafi tylko obrażać.
37. Dodane przez kok, w dniu - 17-02-2025 17:35 95 Stany Zjednoczone nie są w takim chaosie, bo nie ma tam aż takiego socjalizmu i wszechmocnej władzy państwa. Europa od lat jest czerwona do szpiku kości: podatki, regulacje, wszechmocne państwo wtrącające się w rodziny, gospodarkę, rolnictwo. Efekty widzimy wokół siebie: powszechny upadek.
38. Dodane przez Do 36, w dniu - 17-02-2025 17:35 59 Partii która wreszcie musi się musi nauczyć obrażać i zamykać przeciwników politycznych. Najlepiej wzorem koalicji 13 grudnia.
39. Dodane przez lexus, w dniu - 17-02-2025 17:46 268 Niezależny ha ha ha !!!
40. Dodane przez Hej, w dniu - 17-02-2025 18:08 1115 8 lat rządów PiS i Morawieckiego, który podpisywał wszystko, co Unia kazała, a dzisiaj z tym walczą PIS = PO
41. Dodane przez Rychu, w dniu - 17-02-2025 18:30 414 Moze warto jednak dać szansę komuś spoza układu PiS-po i zobaczyć co Sławek pokaże? Bo tak to odgrzewany kotlet setki razy
42. Dodane przez do 35, w dniu - 17-02-2025 18:52 01 MASZ RACJE WC-E
43. Dodane przez ja59, w dniu - 17-02-2025 19:00 1620 Nareszcie do Leszna przyjechał mądry FACET pozdrawiam.
44. Dodane przez 1;0 dla red Adamka, w dniu - 17-02-2025 19:13 98 Piękna praca Panie redaktorze Jarku.Konstruktywne pytania i ciekawa polemika.Czekałem na ten wywiad.Podpowiadam-kłamstwo narzędziem pracy polityka.Politykowanie to forma aktorstwa.Teatr.Za bilety placimy my.Na scenariusz i rezyserię ,nie mamy wpływu.Dziwna to hipokryzja z poparciem pisu/brakiem poparcia .Na starcie rozdwojenie jaźni.
45. Dodane przez Monika, w dniu - 17-02-2025 20:05 1511 Jak Trzaskowski przyjedzie do Leszna to wyjadę z miasta!
46. Dodane przez Do 17, w dniu - 17-02-2025 20:08 82 To ciekawe. Adolf lewicowy. Może jeszcze komunista? Szedł do boju z hasłem Gott mit UNS. Zabijał wszystkich lewicowców i komunistów na równi z homoseksualistami, żydami i ludźmi psychicznie chorymi. Był populistą prawicowym. Szefem państwa i systemu totalitarnego.
47. Dodane przez Polak, w dniu - 17-02-2025 20:13 514 Tylko Grzegorz Braun na prezydenta. Reszta to ustawka partii i służb.
48. Dodane przez Do 17, w dniu - 17-02-2025 20:20 92 NSDAP - Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników to była niemiecka skrajnie prawicowa partia polityczna. Jedyna legalna partia III Rzeszy. Partia skrajnie prawicowa. Podobna do AfD? A AfD to taka nasza Konfederacja.
Nie wszystko co ma w nazwie robotników jest lewicowe. To tak prosto nie działa. Dla zmyły można robotników i ludowość wsadzić w każdą nazwę ku uciesze ciemnego ludu.
reklama
49. Dodane przez IPN, w dniu - 17-02-2025 20:28 177 Nie ma miejsca na kolejnego populistę! Potrzeba nam prawdziwych, światłych liderów, a nie chorych z ambicji karierowiczów, dla których cyniczny populizm jest narzędziem do osiągania celów. Jeżeli ten człowiek wygra, to skończymy jak Słowacja lub Węgry. Cieszy mnie tylko jedno, że z każdym rokiem naturalnie wymiera jego elektorat, który mentalnie nie dorósł do dzisiejszych czasów i nie rozumie problemów współczesnego świata.
50. Dodane przez Marek, w dniu - 17-02-2025 21:06 144 Panie kandydacie, łatka pisowska już panu ciąży, przynajmniej w oczach ludzi, którzy nie są ślepi metody i skutki działań członków tej partii. Poza tym raczył pan zapomnieć, że Polska jest w Europie, a nie w USA. No i jakoś nie zauważa pan gdzie Trump ma Europę.
51. Dodane przez do kom. 37, w dniu - 17-02-2025 21:11 50 Stany Zjednoczone nie mają aż takiej wszechmocnej władzy państwa? Może i tak, ale trzeba pamiętać, że ma to zarówno plusy jak i minusy. Ci, którzy tak chwalą USA często nie wiedzą, że np. w USA standardem jest urlop bezpłatny, a u nas płatny. Niejeden pracodawca cieszył by się, gdyby nie musiał płacić pracownikowi wynagrodzenia, gdy ten odpoczywa na urlopie, ale czy tak samo zachwyceni byliby pracownicy? Skutkuje to średnią ilością dni urlopowych na poziomie 10-15 w roku w USA, a nie 26 jak w Polsce.
Inny przykład. Kobieta rodzi w USA dziecko. W Polsce ma standardowo ok. 1 roku płatnego urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego, a w Stanach 12 tygodni ... niepłatnego urlopu. I to pod warunkiem, że ma co najmniej rok doświadczenia i pracuje w firmie zatrudniającej co najmniej 50 pracowników.
Cudze chwalimy, swego nie doceniamy.
52. Dodane przez Rychu, w dniu - 17-02-2025 21:27 84 Panie ,,Nowogrodzki'' Jest Pan podróbą.
53. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 17-02-2025 21:39 102 Bardzo dziękuję Pani Jarku za ten wywiad, w którym bardzo dużo można przeczytać między wierszami. Taka rozmowa ma niewątpliwie dużo większą wartość niż spotkanie wyborcze. Nie wiem jeszcze na kogo zdecyduję się głosować, ale już przynajmniej wiem, na kogo nie będę.
54. Dodane przez errata kom. 53, w dniu - 17-02-2025 21:57 32 Oczywiście miało być Panie Jarku Przepraszam
55. Dodane przez Tylko ON.,!!!, w dniu - 17-02-2025 22:05 612 Pan dr Karol Nawrocki- to jest to o co nam Polakom szło--,prawdziwy Polak i o takich też narodowych ( Ojczyźnianych,) poglądach...On.wygra i to w PIERWSZEJ TURZE..Pozdrawiam.Janusz P.,.( n-el Historii w Technikum,).
56. Dodane przez laki, w dniu - 17-02-2025 22:34 44 W Lesznie lepiej nie przyznawać się że ma się prawicowe poglądy. Szumna tolerancja że hej
57. Dodane przez Do 53, w dniu - 17-02-2025 23:00 15 Widać wyraźnie, że decyzje podjąłeś już wcześniej, ale to nie ma znaczenia, kandydat wyoadł świetnie
58. Dodane przez do kom. 57, w dniu - 18-02-2025 08:38 20 Ja z założenia żadnego z nich nie kocham i żadnemu z nich do końca nie ufam. Pewnie jak wiele innych osób przyjdzie mi dokonać wyboru mniejszego zła. Ale ten człowiek już wije się jak węgorz, który mówi to, co jest mu wygodne, podpierając się rzekomą obywatelskością. Nie chcę przeprowadzać dokładnej analizy, ale końcówka wywiadu pokazuje, że będzie próbował zrzucać to co nieudane na innych.
Pan redaktor doskonale wie, (...) że rozmawia z politykiem, który ma trzymiesięczny staż. Rzeczywiście, od trzech miesięcy jestem politykiem i na to się zgadzam, ale przez 41 lat nie byłem częścią życia politycznego. Proszę mnie nie traktować panie redaktorze jak polityka. Ale proszę mi powiedzieć, panie redaktorze, jaką obietnicę złożyłem i z jakiej się nie wywiązałem. Spokojnie, jeszcze nie jestem prezydentem (...) nie zgadzam się z tym, że składałem obietnice których nie spełniłem: to są moje pierwsze obietnice. Ale ja jeszcze nie miałem okazji ich nie spełnić. Ale jest pomysł.
59. Dodane przez monia, w dniu - 18-02-2025 09:05 60 mierny ale wierny...
reklama
60. Dodane przez Olo, w dniu - 18-02-2025 09:06 25 A kiedy będzie narodowe obieranie ziemniaków? może Donek wpadnie i będzie pokaż kartofel salad.
61. Dodane przez Do 58, w dniu - 18-02-2025 09:15 25 Do 58. Serio? A co powiesz gdy premier RP mówi: nie przyjmiemy imigrantów! Tymczasem KE i Scholz mówią wprost: Tusk ich przyjmie. To jest wicie się czy już kłamstwo? A może w tym przypadku tylko polityka, standardy różne?
62. Dodane przez Tylko Pan dr Nawrocko, w dniu - 18-02-2025 10:25 38 Tylko p.Prezydent Nawrockimoze zablokować tzw.Zielony Ląd ( który nam Polakom zabiera ostatnie pieniądze w F-ach za energię elektr i gaz.Tyllo.ON moze zablokować przerzut do Polski...49 tys.. Osadników z Afryki.Tylko ON będzie niezależny od.p.Ursuli.Von der Leyen.Lacze pozdrowienia. Marian K.( przedsiębiorca budowlany-.prezes)..
63. Dodane przez do kom. 61, w dniu - 18-02-2025 11:14 10 Nie mam rzetelnej wiedzy na temat rozwiązań dot. imigrantów, bo to jest temat bardzo złożony i nie dotyczy tylko obecnej władzy. Nie opieram się na jednostkowych artykułach na ten temat, bo ich nie czytam i nie mam pewności ile jest w nich rzetelności. A jeżeli się na czymś nie znam, to wolę się na ten temat nie wypowiadać.
64. Dodane przez IPN, w dniu - 18-02-2025 11:37 35 Wiele komentarzy popierających tego pana jest wygenerowane przez boty. Wystarczy przejrzeć i same rzucają się w oczy. Sporo naszych pieniędzy z podatków idzie na tego typu manipulacje. Cel uświęca środki, po trupach do celu - to w dużym skrócie PIS.
65. Dodane przez człowiek obywatelski, w dniu - 18-02-2025 13:38 22 Pierwsze co trzeba wprowadzić w prawie POLSKI zakaz ułaskawiania przestępców bandytów dilerów przez pozoranta-niby prezydenta zlikwidować to śmieszne stanowisko ośmieszające nasz piękny kraj dość dojenia kasy na narty itp. luksusy
66. Dodane przez anżej, w dniu - 18-02-2025 14:58 00 On nic nie znaczy(...)
67. Dodane przez Re65, w dniu - 18-02-2025 15:37 01 Więc głosuj na Lukas,enkę jesteście blisko poglądów, ale beka!
68. Dodane przez Tak sobie myślę, że, w dniu - 18-02-2025 15:39 10 Sztab wyborczy p. Karola Nawrockiego powinien zwrócić mu uwagę na to, że trochę za często wspomina o tym, że jest kandydatem obywatelskim. Oczywiście ktoś może to sobie utrwali i uwierzy w to, lecz przesada oznacza brak wiarygodności. Zwłaszcza, że obecny Prezydent RP był promowany podobnie, a wszyscy wiemy jak było w praktyce.
69. Dodane przez Dhx, w dniu - 18-02-2025 17:02 20 Ja tam czekam aż Mentzen przyjedzie do nas.
70. Dodane przez Gif, w dniu - 18-02-2025 17:26 22 Nawrocki to silny facet. Nikt nim nie będzie sterował. Takiego Prezydenta nam potrzeba.
71. Dodane przez Do 62, w dniu - 18-02-2025 17:39 00 A dlaczego chcesz blokować zielony ląd? A co z Irlandczykami? Polaków mało to niech przyjadą tu i ozdrowią trochę naszą kato- zatęchłą atmosferę. Oni też mieli z tym problem, ale jakoś się obudzili i są teraz coś jakby bardziej normalni. Ale oni nie mieli Mickiewicza i Słowackiego, który wielkim poetą był. Oni mieli Jamesa Joysa i strumień świadomości, dlatego im było łatwiej zerwać te kajdanki.
72. Dodane przez Pis, w dniu - 18-02-2025 17:43 11 PiS opanował do perfekcji sztukę klonowania. Doktór Nawrocki = doktór Duda. Niech oni uważają bo takie klonowanie jest nie po bożemu i Toruńczyk ich kropidłem wyćwiczy.
73. Dodane przez J., w dniu - 18-02-2025 21:26 00 Prezesa PiS witano dawniej słowami "Jarosław, Polskę zbaw". Czy Pan obraziłby się, gdyby teraz mówiono "Karol, Europę z dołka wygramol
74. Dodane przez ja, w dniu - 19-02-2025 16:37 10 https://x.com/LeskiPiotr/status/1888581690596954305 Jeśli Nawrocki twierdzi że Masa to był drobny złodziejaszek to kto był grubą rybą? Następna kwestia, kto stał na bramkach w trójmiejskich dyskotekach w których bawiła sie mafia? Kto mógł być na sali i z bliska przyglądać się sparingom bokserskim mafiosów? Jak Nawrocki na tej konferencji rozpoznał byłych przestępców siedzących na sali? Ciekawa, wypowiedz kandydata obywatelskiego, dająca wiele do myślenia.
75. Dodane przez do 70, w dniu - 19-02-2025 17:48 11 Uśmiałem się jak norka. Kot Jarosława ma więcej swobody niż Pan Karol.
76. Dodane przez DO 74, w dniu - 19-02-2025 19:24 00 Jakby nie patrzac, tylko alfons posprzata burdel w Polsce ;-D
77. Dodane przez Do Redaktora, w dniu - 20-02-2025 06:56 00 Z kontekstu i kierunku, w którym Pan zmierzał podczas rozmowy wynika, że kłamstwo wyborcze 100 konkretów się po prostu zdarza, bo na tym polega kampania wyborcza. Czyli każdy polityk podczas kampanii obiecuje, po kampanii nie realizuje i to powinno mu być wybaczone, bo na tym polega polityka? Czyli pokrętnie usprawiedliwia Pan rządzących z oszustwa wyborczego, no bo przecież wszystkiego co obiecano, nie da się zrealizować? Pan o tym wiedział, ja o tym wiedziałem. Wielu z samej nienawiści do PIS zagłosowali za lewakami. Dzisiaj wmawia Pan Panu Nawrockiemu, że już kłamie lub skłamie i informuje, że ciąży na nim PISowskie logo. Rozumiem, że wszystkich kandydatów spyta Pan o kłamstwa te byłe i te przyszłe, o tym że byli za C40, teraz już nie są, że byli za 50 płciami, teraz mówią, że są dwie, o to że nagle bratają się z Zenkiem Martyniukiem? Czy można na czas kampanii w celu zmanipulowania ludzi stać się prawicowcem? Czy istnieją granice manipulacji w kampanii wyborczej Panie Redaktorze? Niestety wielu dla osiągnięcia celu je stosuje. Ale nie stosuje ich Pan Karol Nawrocki i to Pana boli.
78. Dodane przez AntyLewak, w dniu - 20-02-2025 07:10 00 Lewackie szambo się wylało. Co za smród... fetor...
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.