Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
3
Kwietnia 2025
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Antoni, Cieszygor,
Jakub, Pankracy,
Ryszard
Do końca roku 272 dni.
Start arrow Leszno arrow Karpiński: dawajmy odzieży "drugie życie"

Prezes KZGRL w Radiu Elka

Karpiński: dawajmy odzieży "drugie życie"

25.02.2025. Radio Elka, Jarek Adamek

W marcu na terenie Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego ruszają zbiórki odpadów wielkogabarytowych. Po raz pierwszy będzie można dołączyć do nich odpady odzieżowe i tekstylne. O tym, jak wygląda zagospodarowanie tej frakcji odpadowej mówił w audycji „O tym się mówi” Eugeniusz Karpiński, prezes KZGRL.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Witam państwa serdecznie, witam mojego gościa, pan Eugeniusz Karpiński, przewodniczący Zarządu Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego. Dzień dobry panie prezesie.

Dzień dobry panu, dzień dobry państwu.

Zaprosiłem pana, panie przewodniczący, ponieważ niedawno o nowym rozwiązaniu dotyczącym tekstyliów, które mogą być odstawione razem z gabarytem. Ten news bije rekordy popularności. Jak to było dotąd rozwiązywane, zanim weszła ta osobna frakcja? Ludzie to po prostu wyrzucali do zmieszanych?

Do tej pory w większości gmin ponad 90 procent i związków na terenie Polski tekstylia i odzież można było wrzucać do odpadów zmieszanych. Ale na terenie Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego już od ponad czterech lat ten obowiązek ciążył na mieszkańcach w postaci odrębnego zbierania odzieży i tekstyliów. W każdym punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych były pojemniki, które mieszkańcy mogli wykorzystać przekazując odpady.

I te pojemniki się wypełniały?

Wypełniały się, ale nie było to jakieś nagminne, ale odzież tam i tekstylia lądowały. Część mieszkańców wiedziała.

Czyli większość mieszkańców co robiła z tekstyliami?

Nie wiem, czy gromadziła, czy przemycała do odpadów zmieszanych.

Mieliście sytuację, że w zmieszanych stwierdzaliście tekstylia i naklejaliście kartkę, że są źle posegregowane i konsekwencje były wyciągane?

Tak, mieliśmy jeden przypadek, gdzie w kontenerze na odpady zmieszane, dotyczy to jednej leszczyńskiej spółdzielni, znalazły się duże ilości tekstyliów, właściwie odzieży, no i przez to wdrożyliśmy postępowanie administracyjne, które może się zakończyć podwyższoną opłatą dla mieszkańców tego bloku.

A teraz właśnie jest tak, że przywozimy na PSZOK i od marca, kiedy ruszają zbiórki tzw. gabarytów, będzie można worki z tymi tekstyliami do gabarytów dołożyć.

Tak. Na początku w styczniu jeszcze zakładaliśmy, że możliwość oddania tekstyliów i odzieży przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych jest wystarczająca. Ale w momencie,
kiedy podchwyciły temat media, szczególnie media ogólnopolskie, to problem z dziurawą skarpetką i odwiedzeniem jej do PSZOKu stał się jednym z narodowych problemów. I przy okazji jak dowiedzieliśmy się jaka jest skala wytwarzania odpadów z odzieży i tekstyliów. Przypomnę, że wytwarzamy mniej więcej 11 kilogramów na każdego mieszkańca związku rocznie. Pomnożymy to przez ponad 230 tysięcy mieszkańców naszego związku, to daje prawie 2600 ton rocznie.

Pan się śmieje z tej skarpetki, ale to jest rzeczywiście problem. Ja mówię o sobie: kiedy był czas przeglądu odzieży i okazywało się, że jest cała masa rzeczy, których nie nosimy, to się to albo odwoziło do Caritasu, albo do tych pojemników tzw. Pecekowskich. Ale się do śmieci tego nie wyrzucało, a teraz trzeba.

Przedtem też, no, ostatecznie, jeżeli to był taki odpad, który się nie nadawał już do ponownego użycia, wyrzucaliśmy to. No, ale przecież nikt nikomu nie każe jechać z jedną skarpetką...

Jasne, ale częściej się pojawia problem z tą jedną skarpetką, bo to jest tak, że widzę, że mi się podarła skarpetka. No i co mam z nią teraz zrobić? Wyrzucić do kubła na śmieci. A wy mówicie, że nie wolno.

Ale my stosujemy przepisy. My ich nie tworzymy.

Ministerstwo Środowiska mówi, że nie wolno.

Tak naprawdę to parlament, czyli nasz ustawodawca założył, że najpóźniej od 1 stycznia 2025 roku odpady z tekstyliów i odzieży muszą być gromadzone oddzielnie.

Cenię troskę parlamentarzystów o moją poddartą skarpetkę, ale na logikę, panie prezesie: mam jedną podartą skarpetkę, to ją wyrzucę do kubła i nie powinno być z tym problemu.

Ale to bardzo zanieczyszcza, utrudnia recykling, a właśnie chodzi o to, żeby to, co nam jest już niepotrzebne, stało się odpadem, żeby można było wprowadzić do ponownego obiegu. Czyli albo poprzez drugie życie tego samego produktu, albo wytworzyć coś innego. Tak jak z plastikowych butelek możemy wytworzyć polar, możemy belki konstrukcyjne wytworzyć, tutaj podobna sytuacja. Ale wracając do tej przysłowiowej skarpetki. Nikt nam nie każe jechać z jedną skarpetką. To nie jest odpad uciążliwy, który nam się zepsuje, spleśnieje. A każdy ma kilka litrów jakiegoś worka i tam może załadować te odzież, te tekstylia. W samym Lesznie jest 50 tys. odwiedzin PSZOKów rocznie, więc albo osobiście, albo przy pomocy sąsiada, znajomych, jak nam się uzbiera jakaś ilość, zawieźmy to do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Ale przez właśnie tą kampanię informacyjną, przez uświadomienie tego problemu, zaczęliśmy rozmawiać z przedsiębiorcami, którzy odbierają odpady m.in. wielkogabarytowe, i bez zwiększenia kosztów - tutaj nie ukrywam, że udało się przekonać przedsiębiorców, zrozumieli wagę problemu i przy okazji zbiórek odpadów wielkogabarytowych można będzie oddać tekstylia i odzież, ale pod pewnymi warunkami.

Przeźroczysty worek musi być. Nie wolno w czarnym.

Nie wolno w czarnym. Pracownicy, którzy będą odbierać te odpady muszą wiedzieć bez rozwiązywania tych worków, co się w nich znajduje. I tutaj nie tylko przezroczysty worek, ale również osobno zbieramy odzież, osobno zbieramy tekstylia i osobno obuwie.

Mam nadzieję, że bałaganu nie będzie, bo jak wiemy, kiedy gabaryt się oddaje, to bardzo często pojawiają się takie ekipy nieformalne, zagospodarowujących odpady, zwłaszcza te elektroniczne, elektryczne, również meble, więc że nikt nie będzie w tych workach grzebał i nie będzie z nich wywlekał niczego.

Miejmy taką nadzieję. My zawsze przed tą akcją wielkogabarytów uczulamy straż miejską czy policję, żeby zwrócili uwagę, przyjechali się patrolem, czy nie ma jakichś takich poszukiwaczy, alternatywnych zbieraczy, którzy zbierają to co jest opłacalne.

Jeżeli od czterech lat macie tą osobną frakcję, czy wy wiecie co się dzieje z tym odpadem?

Są jakby trzy kierunki: jeżeli to są dobre odpady i tutaj w tym kierunku chcielibyśmy iść - To co dla mnie jest odpadem, niekoniecznie może być odpadem dla kogoś innego. Klasycznie wyrosłem z marynarki, z kurtki, to ją odstawiam. I to jest dobra kurtka. Jeżeli ona nie jest zużyta, może komuś się przydać. Może się przydać komuś, kto ma mniejsze dochody, a potrzebuje takiej odzieży.

Ale wy się tym zajmujecie? To znaczy MZO w przypadku Leszna?

My się nie zajmujemy, ale będziemy się starać i jesteśmy w kontakcie z różnymi fundacjami, z różnymi organizacjami pozarządowymi, żeby wstawiali swoje pojemniki, robili takie zbiórki też drzwi do drzwi, gdzie ktoś może wystawić, ale wtedy odzież nie jako odpad, tylko odzież, która jest niepotrzebna, czy pościel, która może komuś innym służyć.

Pytam o sytuację, że odbiera to MZO i to jedzie do Trzebani. Tam to będzie segregowane?

Będą tam jeszcze próby rozdzielenia tych odpadów na te, które przestają mieć funkcję odpadu i te, które pójdą albo do recyklingu, a w najgorszym wypadku do spalenia jako paliwo alternatywne.

Albo na wysypisko.

Na wysypisko nie, bo to ma zbyt dużą wartość energetyczną.

A propos wysypiska, słyszał pan o tej historii z dodatkowymi ilościami odpadów, które trafiają do Trzebani?

Tak, oczywiście, medialne sprawa znana, a oprócz tego my ściśle współpracujemy z Miejskim Zakładem Oczyszczania, więc wszystkie tematy dotyczące gospodarowania odpadami, tym co się dzieje w Trzebani jest dla nas interesujące.

Interesujące, ale okazuje się, że nie macie nic do gadania w tej sprawie. Przypomnę, że była interpelacja byłego prezydenta Borowiaka, który zapytał, co na to związek, a odpowiedź była taka, że związkowi nic do tego.

Z punktu widzenia prawa rzeczywiście tak jest, ponieważ Komunalny Związek Gminy Regionu Leszczyńskiego i Miejski Zakład Oczyszczania, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to są całkowicie odrębne osoby prawne.

Mimo, że mają tych samych właścicieli?

Też nie do końca, bo rzeczywiście Miejski Zakład Oczyszczania jest własnością 20 samorządów i 19 z nich jest uczestnikami KZGRL. Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego działa jak samorząd, natomiast Miejski Zakład Oczyszczania działa jak spółka, jako przedmiot prawa handlowego.

Jak jesteście tak bardzo osobno, to zapytam pana o opinię. Czy to dobry pomysł, że trzeba tę nieckę szybciej zapełniać, bo, jak napisał pan prezes MZO, na prawie 100 lat właściwie mielibyśmy spokój z miejscem składowania odpadów.

Niecka była budowana na potrzeby Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego, na potrzeby odpadów, które powstały w naszych 19 gminach czy 20 udziałowcach spółki. Ale tak jak powiedziałem, co prawda zapraszamy się wzajemnie: na nasze zgromadzenia przychodzi zarząd Miejskiego Zakładu Oczyszczania, a my jesteśmy zapraszani na zgromadzenia wspólników Miejskiego Zakładu Oczyszczania, ale pewnej wiedzy już co do takich szczegółów nie mamy. Byłoby to zbyt daleko idąca ingerencja w odrębność. Moje zdanie jest takie, że jeżeli rzeczywiście składowisko miałoby starczyć na 70 czy 90 lat, a ustawodawstwo idzie w tym kierunku, że za kilkanaście lat mamy mieć odpady w obiegu zamkniętym, no to jest bez sensu, żeby to składowisko starczało na 100 lat, ponieważ jest przewymiarowane. Tu jeszcze jest inny problem, ponieważ na dzień dzisiejszy niecka jest otwarta. Ona ma chyba blisko 6 tysięcy metrów kwadratowych. ale od spodu jest uszczelniona, ponieważ takie są zasady, to co przesiąka ewentualnie z tych odpadów nie może dostawać się do środowiska, nie może zatruwać wód podziemnych, więc jest tam warstwa drenażowa. I teraz jeżeli pomnożymy 6 tys. m2 razy 600 litrów, bo tyle mniej więcej jest opadów, no to wychodzą nam ogromne ilości odcieków, które gdzieś tam się gromadzą. No i z tego co wiem, to spółka musi mniej więcej 2,5-3 miliony rocznie zapłacić za przyjęcie tych odcieków, które powstały ze składowiska. Więc wypełnienie ich szybciej, później przykrycie znowu warstwą izolacyjną, jakby całkowicie rozbroi tą machinę, która generuje takie agresywne ścieki.

Próbuję zrozumieć: to dobrze, że się więcej przywozi tych odpadów, czy niedobrze?

Wszystko zależy, a nie mam takiej wiedzy, czy to jest na 100 lat, przy tym tempie wypełniania.

97 lat, gdyby było wypełniane tylko z terenu związku, tak jest w odpowiedzi na interpelację Łukasza Borowiaka.

To uważam, że to jest za dużo. 25-letni okres wypełniania dla odpadów powstających w KZGRL uważam, że wystarczy.

Ale za 25 lat się pojawiłby problem kolejnej niecki.

Jeżeli diametralnie zmieniłaby się ustawodawstwo, bo idziemy w tej chwili...

Jasne, pan prezes MZO też tłumaczy, że za dziesięć lat już właściwie nic nie będzie trafiać na wysypisko, bo trzeba będzie wszystko zagospodarować. Tylko że wie pan, jak to jest, choćby słynne przepisy dotyczące azbestu, gdzie już chyba słyszymy czwartą albo piątą datę absolutnego skończenia z azbestem. To się po prostu przesuwa. Widzi pan opór wobec tych wszystkich ekologicznych pomysłów Unii Europejskiej, gdzie co druga partia mówi „skończymy z zielonym ładem”. No to może rzeczywiście za chwilę się okaże, że cała regulacja pójdzie, a my zostaniemy z tym wysypiskiem jak Himilsbach z angielskim.

Nie można tego oczywiście wykluczyć, ale z drugiej strony zakładanie w drugą stronę, że mamy na 100 lat, to niech na 100 lat zostanie, no chyba też trochę jest przesadzone. Gdzieś leży ta prawda pośrodku i nawet gdyby się okazało, że po 25 latach będą jakieś śladowe ilości, czy nawet spore ilości odpadów, a nasza kwatera się skończyła, no trzeba by znaleźć możliwość. Oczywiście wszystko można spalić.

A na terenie Trzebani już więcej miejsca podobno nie ma.

Ale mamy na terenie naszego związku sporo pewnie takich terenów, które są...

Już widzę mieszkańców gmin, którzy słyszą, że mają mieć wysypisko. Pan już będzie na emeryturze wtedy, ja pewnie też, ale ktoś będzie miał kłopot.

Podobnie jest historia jak ze spalarnią. Gdybyśmy tutaj w Lesznie odważyli się zbudować spalarnię, to podejrzewam, że emisja z tego, co by z tej spalarni wylatywało w górę, byłaby przynajmniej kilkunastokrotnie niższa niż przy obecnych paliwie, którym jest najgorszej jakości węgiel.

A i tak protesty pewnie by były. Bardzo serdecznie dziękuję. Eugeniusz Karpiński, przewodniczący zarządu Komunalnego Związku Gminy Legionu Leszczyńskiego.

Dziękuję bardzo.

 
Komentarze (21)
1. Dodane przez janek, w dniu - 25-02-2025 12:15 15 4
Głupota i patologia ponad wszystko.Niedlugo każą nam sortować powietrze ktore wdychamy i potem płacić za nie...
2. Dodane przez mieszkaniec gminy Krzemieniewo., w dniu - 25-02-2025 12:21 6 0
W rozpisce odbioru śmieci widnieje adnotacja ,że przy odbiorze plastiku w styczniu i lutym będą odbierane naturalne choinki. Wyłożyłem choinkę zgodnie z terminarzem. MZO śmieci zabrało , ale choinka została. Po co wpisywać takie informacje jak w naturze nie są respektowane.
3. Dodane przez abc, w dniu - 25-02-2025 12:23 8 0
Proszę o przeżroczyste worki. Będziecie na tym zarabiać, a ja mam dokładać.
4. Dodane przez alf, w dniu - 25-02-2025 12:31 11 1
odzież i obuwie zbierana raz na pół roku? teraz to będzie tego leżało po rowach i lasach...BRAWO
5. Dodane przez Januszek, w dniu - 25-02-2025 12:44 1 10
pan Eugeniusz jak zawsze merytorycznie i w punkt
6. Dodane przez Bulbutier, w dniu - 25-02-2025 13:15 10 4
Niedługo będą kazali nam sortować liście kolorami. Ciekawe, czy Karpiński sortuje śmieci w swojej chacie.
reklama
7. Dodane przez Fffff, w dniu - 25-02-2025 13:20 5 3
Patologia to jest obrażanie się na działania proekologiczne, bo: "z jakiej racji", bo mi się nie chce, bo lewactwo wymyśla, bo eko-sreko, bo co oni jeszcze wymyślą, a w ogóle to jaki kryzys i jaki recajkling 
Ręce opadają
8. Dodane przez do Pana Eugeniusza!, w dniu - 25-02-2025 13:53 1 0
Panie Karpiński tekstylia i odzież na wysypisku w MZO w TRzebanii kosztują 1620 zł za tonę. Ciekawy czy tym ponoć "chętnym przedsiębiorcom" będzie się opłacać je zbierać razem z gabarytami...
9. Dodane przez Zuzanna, w dniu - 25-02-2025 14:08 1 8
Świetna wypowiedź Pana Karpińskiego! Widać, że facet ma ogromną wiedzę i doskonale orientuje się w temacie. Jego argumenty są rzeczowe, logiczne i merytoryczne czyta się to z prawdziwą przyjemnością.
10. Dodane przez Bolek, w dniu - 25-02-2025 14:13 6 3
Kiedy ceny za odbiór śmieci będą obniżone i adekwatne do nakładanych na nas coraz większej ilości obowiązków związanych z segregacją i kolejnymi pojemnikami/workami? 
W Poznaniu jest 25 zł / osobę !!!
11. Dodane przez Henio, w dniu - 25-02-2025 15:24 3 0
Będę śledził wdrożone postępowanie wobec Leszczyńskiej spółdzielni. Czy zakończy się podwyższona opłatą jak w indywidualnym przypadku.
12. Dodane przez X, w dniu - 25-02-2025 15:29 5 0
DAJCIE LUDZIOM WOLNA REKE CZYLI DAJCIE RYC W POZBIERANYCH SMIECIACH BEDZIECIE MIELI O POLOWE MNIEJ POTRZEBUJACY WYWIOZA I WYNIOSA
13. Dodane przez :), w dniu - 25-02-2025 17:56 7 1
w 1990r nie było KZGRL, nie było kilku pojemników i nie ginęliśmy w hałdach śmieci. Dziś to wszystko jest i coś nie działa.... czyżby ktoś zarabiał na produkcji plastiku.
14. Dodane przez xxx, w dniu - 25-02-2025 20:48 2 0
Gdzie to trzymac? u mnie na ul bedzie dopiero w maju!
15. Dodane przez Anka, w dniu - 25-02-2025 21:38 3 0
A niby gdzie te worki wszystkie trzymać?Papier,szkło,plastik i teraz jeszcze tekstylia&.Nic,tylko czekać na nowy Lumpeks w Lesznie
16. Dodane przez tomek, w dniu - 25-02-2025 23:18 1 0
kiedy uruchomicie ebok jako jedyni tego nie macie. A to by usprawniło płacenie za śmieci
17. Dodane przez zolo, w dniu - 25-02-2025 23:53 2 0
Wszystko "my" 
A kiedy "wy"?
18. Dodane przez Magda, w dniu - 26-02-2025 00:17 2 2
To sa po prostu jaja kiedyś można było sprzedać tekstylia ,makulaturę,butelki itp a dziś odwrotnie segreguj ,oddaj i jeszcze za to płać.Podrą ci się rajstopy ,skarpetki kup worek i zbieraj pół roku ,aby wystawić to przy okazji zbiórki wielkogabarytów .Komuś się chyba w głowie poprzewracało .Ja ze swojego pomieszczenia gospodarczego mam robić śmietnik no niby gdzie to trzymać przez pół roku pod chmurką i oddać zgnojone . 
Ustawcie pojemniki jak wcześniej były PCK-owskie ,ale oczywiście więcej nie będzie problemu .
19. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 26-02-2025 11:42 0 0
Gospodarka śmieciami jest tak dochodowym biznesem w wielu krajach,że mafia i wiele innych firm wręcz walczą o ten biznes,w Lesznie mieszkańcy -płacą,segregują,myją,sami zawożą i jest żle. Coś tu śmierdzi i to nie są śmieci.
20. Dodane przez Do 18, w dniu - 27-02-2025 08:01 0 1
Kobieto, czytaj ze zrozumieniem. Wszystko możesz oddawać na bieżąco do PSZOK, odzież, żółte i inne worki, nie trzeba czekać pół roku. Ale nieważne ile opcji się ma, zawsze ktoś ma jakiś problem od czapy. Nie dogodzisz.
21. Dodane przez x, w dniu - 28-02-2025 21:28 0 0
Czy ktoś wie i napisze, ile ten pan zarabia?
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Wynajmę lokal użytko... Lipno 1
Dom 87,5 m? na dział... Kąkolewo 359000
Wynajem mieszkaniaOsieczna 1500
Leszno ul. j. kazimi... Leszno 529000
Dom bliźniak, belgij... Leszno 850000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj