Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
15
Maja 2025
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Atanazy, Berta,
Izydor, Jan,
Nadzieja, Zofia
Do końca roku 230 dni.
Start arrow Leszno arrow Magdalena Biejat: System trzeba zmienić, nie tylko naprawiać

Kandydatka lewicy w Radiu Elka

Magdalena Biejat: System trzeba zmienić, nie tylko naprawiać

14.05.2025. Radio Elka, Marcin Hałusek


(Fot. Arek Wojciechowski)
Marszałek Senatu, tłumaczka literatury hiszpańskiej, działaczka społeczna, a dziś kandydatka lewicy na urząd prezydenta. Magdalena Biejat w rozmowie na antenie Radia Elka przekonuje, że Polska potrzebuje odwagi, solidarności i polityki, która działa na rzecz zwykłych ludzi – nie tylko w kampanii. Rozmawialiśmy o 35-godzinnym tygodniu pracy, przedsiębiorcach, depopulacji, sile lewicy i... selfie z uczniami. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Witam Państwa, witam mojego gościa, pani Magdalena Biejat, Marszałek Senatu, kandydatka lewicy na urząd prezydenta.

Dzień dobry.

Prezydentka czy prezydent, jakby pani wolała? Wolałabym prezydentkę, ale formalnie ten urząd nazywa się oczywiście prezydent.

Pozwoli pani, że będę mówił w takim razie na „ kandydatka na urząd prezydenta”.

Zapraszam. A czy mogę przy okazji anegdotę?

Bardzo proszę.

Ostatnio nie ma takiej możliwości, żebym przeszła obok jakiejś wycieczki szkolnej, która przychodzi odwiedzić Sejm bez robienia sobie miliona selfie. Wszystkie dzieci i młodzież chcą sobie robić ze mną zdjęcia. Nie inaczej było ostatnio, kiedy przerwałam urlop, żeby wziąć udział w posiedzeniu Senatu. Był tylko jeden chłopiec, około trzynastoletni, dwunastoletni może, który nie wiedział, kim jestem. Zapytał po prostu, kim właściwie pani jest? I ja mówię, ja jestem kandydatką na prezydenta Rzeczpospolitej. A on spojrzał na mnie i mówi, a nie prezydentkę?

Pani Marszałek, wszystko już o was kandydatach wiemy po tych debatach trudnych, męczących i dla was, i dla nas, odbiorców. Ja ciągle nie wiem jednej rzeczy. Dlaczego pani rzuciła tak ciekawe, interesujące zajęcie jak tłumaczenie literatury hiszpańskiej i zajęła się pani polityką, tak niewdzięcznym zawodem?

Pomiędzy tłumaczeniem książek a polityką była jeszcze moja praca społeczna w organizacjach pozarządowych, bo ja najwięcej czerpię satysfakcji z pracy z ludźmi i z takiej pracy, która daje mi poczucie zmienienia jakiegoś fragmentu świata na lepsze. Zawsze szukałam takiej pracy, która dawałaby mi też satysfakcję i miałam to szczęście, że udawało mi się taką pracę znajdować. Bardzo lubiłam pracę w organizacjach, nadal współpracuję z organizacjami pozarządowymi i chyba dlatego też lubię politykę, że mogę to nadal robić. W końcu jednak poczułam, że dochodzę do ściany, że można świat zmieniać w obrębie systemu, ale żeby naprawdę było lepiej, to trzeba zmienić też system i tak zaczęła się moja przygoda z polityką właśnie.

Zapytam jednak, co z literatury hiszpańskiej by pani zarekomendowała do przeczytania naszym słuchaczom, żeby na kilka dni przed wyborami odcięli się od polityki. Tłumaczony przez panią Javier González, czy może coś innego?

Muszę powiedzieć, że ostatnio niestety nie śledzę nowości z literatury hiszpańskiej, no bo polityka pochłania mnie doszczętnie. Bardzo polecam Państwu za to książkę, która ostatnio wpadła mi w ręce i którą próbuję podczytywać w kampanii, dotyczącą Ameryki Łacińskiej, Ameryki Południowej. To jest najnowsze dzieło Artura Domosławskiego „Rewolucja nie ma końca”. A z literatury - zawsze warto wracać do klasyków. Nigdy chyba nic nie wywarło na mnie większego wrażenia niż Gabriel Garcia Marquez i jego książki.

Czyli jednak literatura iberoamerykańska.

Tak, tak.

Od polityki nie uciekniemy w tej rozmowie. Jest Pani po spacerze
po Lesznie. Zaczęła Pani na Nowym Rynku, niezbyt reprezentacyjne miejsce dla Leszna, ale na szczęście przeszła Pani na rynek, który jest troszkę ładniejszy. Domyślam się, że na Nowym Rynku musiała pani rozmawiać z drobnymi przedsiębiorcami, którzy prowadzą tam swoje biznesy. O co pytali przedsiębiorcy? Bo w pani programie nie ma zbyt wielu punktów, które przedsiębiorców by dotyczyły. Nawet odnoszę wrażenie, że przedsiębiorcy są traktowani przez Panią trochę po macoszemu, jako grupa mająca wystarczająco dużo przywilejów.

To zależy, o których przedsiębiorcach oczywiście mówimy. Widzę bardzo wyraźne rozgraniczenie między tymi drobnymi przedsiębiorcami, a tymi, którzy funkcjonują bardzo dobrze. Tymi, którzy są na samozatrudnieniu i próbują utrzymać swój biznes a tymi, którzy prowadzą wielkie firmy i powinni zadbać o swoich pracowników. Natomiast w Lesznie przedsiębiorcy oczywiście pytali mnie o składkę zdrowotną i o obciążenia z tym związane. Mówiłam im, że ja uważam, że tak, że potrzebujemy zreformować system ochrony zdrowia, że potrzebujemy stworzyć taki system, który jest sprawiedliwy, który obciąża tylko w takim zakresie podatników, którym rzeczywiście są w stanie te obciążenia unieść, bo tego się najbardziej drobni przedsiębiorcy obawiają. Dlatego też sprzeciwiałam się tej ustawie, o której tak dyskutowaliśmy, zgłoszonej przez Szymona Hołownię, bo ona znowu, wbrew temu, co mówi pan Marszałek Sejmu, wspiera tych, którzy zarabiają najlepiej. Tych, którzy prowadzą działalność B2B, prezesów banków, świetnie zarabiających informatyków (po 20-30 tysięcy miesięcznie), którzy nie zatrudniają pracowników. Tych ustawa wspierała najbardziej, ci zyskiwali najwięcej. A wszystkim nam zafundowała ogromną dziurę w budżecie ochrony zdrowia, dziurę wielkości budżetu, który rocznie przeznaczamy na ratownictwo w Polsce, bez pomysłu jak ją załatać. Dlatego ja dzisiaj zapowiadam, że będziemy jako Lewica przedstawiać założenia reformy finansowania budżetu ochrony zdrowia w taki sposób, żeby ona była sprawiedliwa. Żeby rzeczywiście zasypać dziurę, żebyśmy mieli szansę na lepszy system ochrony zdrowia, w którym za te pieniądze, które wkładamy do niego, dostajemy usługi, a nie figę z makiem i konieczność płacenia za nie drugi raz na rynku prywatnym. Bo ja się nie dziwię, że ludzie są sfrustrowani. Nie dziwię się, że mają dość. Nie dziwię się, że mówią, że już wolą w ogóle nic nie płacić i olać ochronę zdrowia, skoro i tak nic od niej nie dostają.
Tylko prawda jest taka, że w prywatnej ochronie zdrowia nie dostaniemy opieki nad wcześniakiem, bo to się nie opłaca. Nie dostaniemy opieki nad osobami przewlekle chorymi. Nasi najbliżsi, osoby starsze potrzebują dobrze funkcjonującej ochrony zdrowia, potrzebujemy jej my wszyscy.
I naszym zadaniem jako państwa jest zadbać o to, żeby to konstytucyjne prawo wreszcie zostało realizowane.

A nie słyszała Pani od przedsiębiorców, że obciążenia, które muszą ponosić w związku z prowadzeniem działalności, ich dobijają? Że boją się na przykład 35-godzinnego tygodnia pracy? Że boją się ponoszenia kosztów związanych z zatrudnieniem dodatkowych pracowników? Takich głosów nie ma wśród przedsiębiorców?

Nie, nie słyszę takich głosów. Może dlatego, że w Polsce już są przedsiębiorstwa, które takie rozwiązania wprowadzają. Ja też zachęcam wszystkich przedsiębiorców, żeby zgłaszali się do pilotażu, który teraz rozpoczyna Ministerstwo Pracy. Bo ten pilotaż też pokaże, że można stosować różne modele, bo to jest też dla nas jasne, że skrócenie czasu pracy przy zachowaniu tej samej pensji nie może być robione od sztancy. Że są branże, w których można skrócić czas pracy o godzinę dziennie. Są takie, zwłaszcza branża kreatywna, gdzie będzie można po prostu wprowadzić jeden dodatkowy dzień wolny od pracy. Są takie, gdzie być może będzie to polegało na dodaniu dni dodatkowych urlopu. Wszystko zależy od pracodawcy i od tego, jakie ma warunki. Jedno jest pewne - w tych krajach, w których prowadzono skrócony czas pracy, w tych firmach, które wprowadziły skrócony czas pracy, poprawiły się statystyki, jeśli chodzi o wyniki finansowe tych firm, jeśli chodzi o wyniki gospodarcze, bo po prostu skrócenie czasu pracy zwiększa wydajność pracowników, zmniejsza absencje chorobowe, zmniejsza wypalenie zawodowe. Zawsze, kiedy słyszę krytykę tego i opowieść o tym, że przedsiębiorcy zbankrutują, że nas na to nie stać, niestety słyszę to od pana Hołowni, który właśnie zawsze znajdzie pieniądze na obniżenie składki zdrowotnej, ale na pomoc pracownikom już kiepsko, że tutaj akurat te pieniądze właśnie przyjdą do gospodarki i że te same zastrzeżenia słyszeliśmy ponad 100 lat temu, kiedy lewicowy rząd wprowadzał 8-godzinny dzień pracy.
Przecież całkiem niedawno wprowadziliśmy wolne soboty, to były lata siedemdziesiąte. Dzisiaj nie wyobrażamy sobie weekendu krótszego niż dwa dni. Więc ja zachęcam do tego, żeby głosować na polityków, którzy są odważni, którzy patrzą w przyszłość, a nie asekurancko trzymają się półśrodków. Naprawdę Polacy zasługują na to, żeby wreszcie też korzystać z tego wzrostu gospodarczego, który w Polsce niewątpliwie notujemy. Tylko niestety on nie spływa na nas wszystkich po równo.
I trzeba zadbać o to, żeby ci, którzy do tej pory jeszcze z tego nie korzystają, pracownicy, emeryci, osoby z niepełnosprawnościami, mieli szansę też na tym zyskać.

Może tego Pani nie wiedzieć, ale w Lesznie urzędnicy pracują już 35 godzin w tygodniu. Taki system wprowadził prezydent z Koalicji Obywatelskiej. Wprawdzie o lewicowym rodowodzie, ale jak najbardziej z Koalicji Obywatelskiej.

Tak samo zrobił prezydent Włocławka, też wprowadził skrócony czas pracy.

Ale Leszno było pierwsze.

Zdaje mi się, że w Poznaniu albo w Łodzi Herbapol wprowadził też skrócony czas pracy i chwali się lepszymi wynikami produkcji. Więc naprawdę to jest rzecz, którą trzeba zrobić. Zresztą o tym, że trzeba czas pracy skrócić, mówił też w ostatniej kampanii premier Donald Tusk. Mam nadzieję, że poprze to rozwiązanie, a nie, że to nie będzie w jego wykonaniu kolejna kiełbasa wyborcza, którą potem odłoży na półkę.

Być może wykorzystuje was jako taki bufor do sprawdzenia tej sytuacji?

Być może, ale wie pan, my na lewicy się nie boimy. My na lewicy nie boimy się sprawdzać, nie boimy się wprowadzać ważnych zmian, nie boimy się być liderem tych zmian i dzięki nam właśnie one się dzieją.

O depopulację chciałem zapytać. Powiem szczerze, że ten problem w tej kampanii wybrzmiewa gdzieś w trzecim planie. Dane, które pojawiły się dwa tygodnie temu, są zatrważające. Mówią o tym, że do końca stulecia ma nas być o połowę mniej. Powiem szczerze, że ja nie słyszę od polityków propozycji, które odwrócą te bardzo niepokojące trendy. Pani mówi w kampanii o budowie mieszkań, ale czy to wystarczy?

Nie, na pewno nie wystarczy, choć jest to warunek konieczny, bo nie zadbamy, nie odwrócimy tego trendu, nawet go nie zatrzymamy, jeśli młodzi ludzie nie będą mieli szansy na wyprowadzenie się od rodziców. Jeżeli mamy statystyki, które mówią, że połowa ludzi do 35 roku życia mieszka z rodzicami, bo ich nie stać na mieszkanie samodzielnie, no to trudno się dziwić, że oni nie mają dzieci. Ale to nie jest jedyny powód. Dlatego tak mocno stawiam oczywiście na walkę z kryzysem mieszkaniowym, na to, żeby zwiększać finansowanie budowania mieszkań na wynajem, żeby była jakaś konkurencja dla czynszu na rynku prywatnym, który często zabija nawet już w mniejszych miastach szansę ludzi na samodzielność. Dlatego położyłam na stole ustawę, która ma obniżać ceny kredytów w Polsce, żeby banki przestały się paść na możliwości usamodzielnienia się młodych ludzi. Prawda jest też taka, że ten rynek pracy dla młodych ludzi jest rynkiem pracy bardzo trudnym. Oni zaczynają swoje doświadczenia, jeśli pójdą na studia, od bezpłatnych staży i praktyk. Potem na tym rynku pracy, co wiem od nich bezpośrednio, bo z nimi współpracuję, trafiają na uśmieciowiony rynek pracy, na umowy zlecenie. Bardzo trudno im dostać umowę na etat w trudnych warunkach. Wtedy, kiedy proszą, domagają się po prostu przestrzegania swoich praw, słyszą od pracodawców, że są roszczeniowi. Więc naprawienie tego rynku pracy, zlikwidowanie bezpłatnych staży i praktyk, to jest kolejna rzecz. Trzecia rzecz, to jest niewątpliwie dostęp do opieki nad dziećmi, dostęp do dobrej opieki medycznej. Bo wielu Polaków, jest to też moje doświadczenie, kiedy decyduje się na pierwsze dziecko, kiedy zderza się z systemem, orientuje się, że i tak do tego specjalisty trzeba pójść prywatnie. Gdy za przedszkole trzeba zapłacić duże pieniądze, a żłobka w okolicy nie ma, to pojawia się myśl - na drugie dziecko mnie już nie stać. Więc dobra opieka zdrowotna, dobry dostęp do żłobków i przedszkoli, to jest jeden z tych kluczowych elementów. Trzeba po prostu pomyśleć i przyjrzeć się i wysłuchać młodych ludzi, bo to nie jest tak, że oni wszyscy nie chcą mieć dzieci. Musimy im ułatwić tę decyzję, a ta decyzja zapadnie wtedy, kiedy będą mieli na to pieniądze, będą mieli dach nad głową i będą mieli szansę o dzieci zadbać.

Pani Marszałek, zbliżając się do końca naszej rozmowy, chciałem Panią zapytać o rolę lewicy we współczesnym świecie. Świat skręcił bardzo na prawo w ostatnich latach. Mam wrażenie, że coraz więcej polityków jest zafascynowanych postacią Donalda Trumpa. Próbują go naśladować. Lewica jest w odwrocie? A może nie, a może są jakieś zjawiska, które sugerowałyby jednak, że lewicowy światopogląd wraca do łask. Może zwycięstwo Partii Pracy w Wielkiej Brytanii, może tak lubiona przez Panią Hiszpania, która notuje od lat wzrost gospodarczy, a jest rządzona przez lewicę?

To prawda i skróciła właśnie czas pracy. Moim zdaniem to jest bardzo ciekawe zjawisko, bo rzeczywiście lewica była w odwrocie. Lewica poradziła sobie gorzej niż prawica w Polsce i na całym świecie. W internecie, zarówno na youtubie, jak i na tiktoku prawica była zawsze mocno obecna. Nawet te wybory w Polsce pokazują, że nie musi tak być, że obecność lewicowych kandydatów wzmożona też w mediach społecznościowych, tam skąd ludzie głównie czerpią informacje o polityce, daje nam większy oddech, daje nam lepsze dotarcie z naszym programem i ten program przekonuje. W Stanach Zjednoczonych po wejściu Donalda Trumpa do władzy okazało się, że jego oferta jest ofertą pogarszania się warunków życia ludzi. Coraz więcej osób, także tych, które na niego głosowały, dzisiaj odwraca się od niego plecami. On notuje coraz gorsze wyniki w sondażach, a w siłę rośnie lewicowe skrzydło Partii Demokratycznej, które reprezentują Alexandria Ocasio-Cortez czy Bernie Sanders, gromadzący na swoich wiecach wielotysięczne tłumy. Więc uważam, że to jest trochę czas na nowy oddech dla lewicy, na pokazanie, że na trudne czasy właśnie lewicowy program, program tego bezpieczeństwa dnia codziennego, ale też tego opartego na solidnych europejskich sojuszach, na staniu twardo na ziemi, jeśli chodzi o naszą obronność, to jest ten kierunek, w którym powinniśmy iść. Bardzo ciekawa jest ta współpraca Sandersa z Ocasio-Cortez, która pokazuje siłę lewicy otwartej, w której łączy się młodsze i starsze pokolenie polityków i które razem potrafi rzeczywiście porywać ludzi.

Pani Marszałek, sondaże mówią o poparciu dla Pani na poziomie około 6 procent. To jest z jednej strony nieźle, biorąc pod uwagę wyniki lewicowych kandydatów w poprzednich dwóch wyborach prezydenckich. Magdalena Ogórek i Robert Biedroń mieli nieco ponad 2 procent. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że Adrian Zandberg ma również prawie 6 procent i Joanna Senyszyn około 2 procent, no to robi wam się na lewicy 14 procent. Jednak z jakichś powodów idziecie innymi drogami. Czy to jest wystarczający kapitał, żeby się dogadać i spróbować stworzyć trzecią siłę, rozbijać duopol w Polsce?

Mam nadzieję. Ja chcę tworzyć taką lewicę, która jest lewicą otwartą, która jest lewicą, w której jest miejsce też na różne strategie robienia tej lewicy. Bo uważam, że i to też wiem, że wkurza lewicowych wyborców, że lewica zbyt długo koncentrowała się na różnicach, na tym, co nas dzieli. Bycie lewakiem to jest właściwie przyklejanie sobie nawzajem łatek i wykluczanie z klubu idealnego lewicowca. A ja chcę tworzyć lewicę, która jest otwarta, która rozumie, że nie musimy się we wszystkim zgadzać w stu procentach i która po prostu wie, że wróg jest gdzie indziej, że wróg jest tam, gdzie są wielkie korporacje międzynarodowe, tam, gdzie są banki i deweloperzy, tam, gdzie są politycy, którzy chodzą na ich pasku. I skrajna prawica, która dzisiaj powtarza propagandę Kremla. Na tym powinniśmy się przede wszystkim skoncentrować.

Czy ma Pani wiarygodność do rozbijania tego duopolu, skoro podjęła Pani decyzję, że jednak jest w koalicji rządzącej? To zresztą często pojawia się wobec Pani jako zarzut.

Tak, oczywiście pojawia się jako zarzut, ale jest to zarzut nietrafiony, dlatego że uważam, iż z liberalną polityką można walczyć, będąc także w rządzie, nie tylko w opozycji, a przy okazji można załatwiać konkretne sprawy, bo ostatecznie ja w polityce jestem po to, żeby realizować program, a nie żeby o nim mówić. Byłam w opozycji przez cztery lata w zeszłej kadencji i wiem dobrze, co można załatwić, będąc w opozycji. Niewiele. Cieszyliśmy się, kiedy może dwie czy trzy poprawki od czasu do czasu udało się docisnąć kolanem do jakiejś ustawy. Teraz możemy wprowadzać konkretne, odważne projekty. Projekty finansujące mieszkania na wynajem, projekty wprowadzające rentę wdowią, rozwiązania, które pomagają rodzicom wcześniaków, czy osobom, którym umarł ktoś bliski. Udało się wreszcie naprawić błąd poprzedniego rządu Donalda Tuska, który obniżył zasiłek pogrzebowy. Teraz zasiłek został podniesiony, wprowadziliśmy waloryzację, bo po prostu, gdyby lewicy w tym rzędzie nie było, to byłby to dużo gorszy rząd.

Jeszcze tak zupełnie na koniec, proszę o naprawdę krótką odpowiedź. W niedzielę po wynikach sondażowych, ale one pewnie będą zbliżone do ostatecznych, wyjdzie pani do swoich wyborców i powie, głosujcie na Rafała Trzaskowskiego?

Wyjdę do moich wyborców i podziękuję im za ich zaangażowanie, podziękuję za zaufanie i powiem im, na tym walka się nie kończy. Będę dalej walczyć o to, żebyśmy nasze, żebyśmy te postulaty wprowadzali w życie. Daliście mi mandat do tego, żebym o to silniej walczyła w rządzie. A co będę robić w drugiej turze, to okaże się po pierwszej turze. Na razie zachęcam Państwa do głosowania. Do głosowania z nadzieją, z odwagą na zmianę.

Pani Magdalena Biejat, kandydatka lewicy na Urząd Prezydenta. Bardzo dziękuję.

Dziękuję bardzo.

Rozmawiał Marcin Hałusek

 
Komentarze (8)
1. Dodane przez Spambot, w dniu - 15-05-2025 14:05 6 4
Otwieram lodówkę. 
A ta. Biełat. 
Nie mylić z Biełsatem.
2. Dodane przez Właśnie, w dniu - 15-05-2025 14:09 13 2
TU CIĄGLE SLYSZYMY ŻE TRZEBA COŚ ZMIENIĆ ALE NIC NIE JEST ROBIONE
3. Dodane przez niedlalewicy, w dniu - 15-05-2025 14:42 5 7
czy ta przedstawicielka najskrajniejszej, najbardziej czerwonej lewicy ma pojęcie, co w ogóle mówi? zmieniać system? system w tej chwili konfiskuje w podatkach ponad 50% naszego miesięcznego dochodu (podatki dochodowe, VAT, akcyzy na paliwa), powoduje, że na stacjach płacimy o 50% więcej niż wynosi realna cena paliwa ponieważ połowa to podatki. Jej wizja zmiany systemu to państwo, które może dosłownie wszystko i będzie państwem niewolniczym w którym będziemy tylko i wyłącznie pracować na utrzymanie socjalizmu i biurokracji. Dorobek lewicy w XX wieku wszyscy dobrze znamy - dzisiaj nie jest lepiej - to oni w głównej mierze odpowiadają za masową nielegalną imigrację do Europy i katastrofalne koszty życia.
4. Dodane przez normalny, w dniu - 15-05-2025 16:05 6 4
Jedyna kandydatka która nie chce prowadzić wojny polsko - polskiej. I dlatego ją tak obsobaczają i atakują. W Polsce wciąż brakuje miejsca dla rozsadku i normalności.
5. Dodane przez Bolo2, w dniu - 15-05-2025 16:59 3 7
Współczuję redaktorowi, że musiał rozmawiać (...)
6. Dodane przez Do 1, w dniu - 15-05-2025 18:38 0 1
Za to doskonale się sprawdza na wojnie : 
 
,,matka"- dzieciątko.
7. Dodane przez vbner, w dniu - 15-05-2025 19:25 1 0
Kandydaci zmieniają system tylko przed wyborami.
reklama
8. Dodane przez lol, w dniu - 15-05-2025 20:15 1 1
Panstwo na F? Frankfurt
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
Najczęściej czytane 15 lat temu:
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Mieszkanie 3-pokojow... Leszno 1850
Nowe pokoje,kwatery ... śmigiel 1050
Pokoje,kwatery śmigi... śmigiel 930
Działka rod kolejarz... Leszno 32900
Wynajmę kawalerkę , ... Leszno 1250
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj