Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
19
Lipca 2025
Sobota
Imieniny obchodzą:
Alfred, Rufin,
Wincenty
Do końca roku 165 dni.
Start arrow Leszno arrow Co możemy zrobić dla naszej planety?

Za zmiany klimatu odpowiedzialny jest człowiek

Co możemy zrobić dla naszej planety?

18.07.2025. Radio Elka, Nina Piotrowiak


Nina Piotrowiak i dr inż. Kamil Janiak
Jakie to my mamy szczęście, że mieszkamy w takiej strefie klimatycznej, gdzie wciąż da się żyć w miarę komfortowo i bezpiecznie, a ekstremalne warunki pogodowe są dla nas anomaliami, a nie - jak w innych częściach Europy - już codziennością. Co możemy zrobić, by uchronić nasz kawałek Ziemi przed degradacją środowiska? To główny, ale nie jedyny problem, o którym zgodził się z nami porozmawiać nasz dzisiejszy gość - dr inż. Kamil Janiak, absolwent I LO w Lesznie, obecnie pracujący w Katedrze Inżynierii Ochrony Środowiska Politechniki Wrocławskiej.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Nina Piotrowiak: Dzień dobry.

Kamil Janiak: Dzień dobry.

W naszym studiu gość dr inż. Kamil Janiak. Pan jest z Leszna, prawda?

Tak jest.

Ale obecnie pracuje Pan w Katedrze Inżynierii Ochrony Środowiska Politechniki Wrocławskiej. Współpracował Pan m.in. z Leszczyńskimi Wodociągami, czyli kontakt z Lesznem cały czas Pan ma. Jest Pan autorem ponad 80 prac z różnych dziedzin związanych z oczyszczaniem ścieków. Między innymi: “Optymalizacja i sterowanie oczyszczalniami ścieków”, “Badania w kierunku skutecznego oczyszczania ścieków
i odzysku z surowców”. To wszystko bardzo poważnie brzmi.
Poznaliśmy się w maju na festiwalu objazdowym Watch Dogs. Oglądaliśmy wspólnie film “Deszczu nie będzie”. Ten film dotyczył nie naszej strefy klimatycznej. W tym roku szczęśliwie trochę tego deszczu u nas mamy. Czy ten wiosenny i teraz latem deszcz, czy to jest dobre dla naszego klimatu?

Generalnie jest dobre, bo od wielu lat borykamy się z suszami. Ta susza jest dosyć poważna, bo to już jest susza gleby - w ogóle gleba jest pozbawiona wody, więc ja się bardzo cieszę, że pada. Prawdą niestety jest to, że jeżeli po takim deszczowym okresie przyjdzie dwumiesięczna czy trzymiesięczna susza, to efekty tych opadów zostaną zaprzepaszczone. Więc dla nas zdecydowanie lepiej by było, jakby równomiernie padało w ciągu całego roku, niż gdy mamy miesiąc, półtora miesiąca deszczowe, a potem dwa miesiące upałów, a prawdopodobnie na takie coś się zanosi.

Właśnie. Dotykają nas tropikalne upały. Znowu zapowiedź takiej zmiany letniej. Ale też lato nie rozpieszcza nas ciepłem. Czy to znaczy, że to jest właśnie to globalne ocieplenie? Globalna zmiana klimatu?

Termin globalne ocieplenie jest terminem niefortunnym i on jest często wykorzystywany przez osoby, które przeczą zmianom klimatycznym. Gdy jest przez jakiś moment zimniej, to pytają: “Gdzie to globalne ocieplenie?”. Ale tak, to jest efekt globalnej zmiany klimatu, a dokładnie, to jest odominację walczą dwie masy powietrza. Chłodna masa znad północy i ciepła masa znad południa. Kiedy ten wir był stabilny, to w lecie dominowały masy z południa, zimą dominowały masy z północy. A w tej chwili to działa w taki sposób, że one się jakby “przepychają” między sobą i w zależności
od tego, która zalega aktualnie nad Polską, to mamy albo zimno, tak jak jest teraz, albo mamy upały, tak jak półtora tygodnia temu. To się potrafi w zasadzie z doby na dobę zmienić. Ten wir się staje tym bardziej niestabilny, im bardziej zmiany klimatu postępują. Więc tak, obecna sytuacja to jest efekt zmian klimatycznych.

A niektórzy mówią, że zmiany klimatyczne były zawsze. Te są jakieś inne?

No bo były. Tylko że zmiany klimatyczne, te notowane w historii, one postępowały na przestrzeni dziesiątek tysięcy lat. A to, czego w tej chwili doświadcza nasza planeta, to są zmiany, które trwają kilkadziesiąt lat. W przeszłości zajęłyby one np. 10 tys. lat, co by pozwoliło przyrodzie dostosować się do tego. Więc gwałtowność zmian to jest coś, czego nie było w historii Ziemi nigdy, a jeżeli chodzi o siłę tych, to nie było takich w ciągu ostatnich wielu, wielu tysięcy lat.

Czyli ekolodzy walczą z mitami klimatycznymi. Mógłby być przykład takiego mitu klimatycznego, że te zmiany były zawsze, ale były inne. A jakiś inny przykład mitu klimatycznego, z którym musicie walczyć?

Na przykład to, że człowiek nie odpowiada za zmiany klimatyczne.

A odpowiada?

Odpowiada. Niestety, odpowiada.

To znaczy każdy człowiek? Pan, ja, każdy pojedynczy człowiek?

Cywilizacja w swojej masie. Jest nas kilka miliardów ludzi w tej chwili na Ziemi.

Za dużo.

Nie wiem, czy za dużo. Na pewno my żyjemy w sposób taki, którego ta planeta nie wytrzyma. A w szczególności kraje rozwinięte i nasz krąg cywilizacyjny. Gdyby każdy człowiek na Ziemi żył w takim standardzie, w jakim żyją Polacy, to potrzeba 2,5 takiej planety jak nasza.

Czyli nasz dobrobyt dzieje się kosztem innych.

Tak, niestety tak.

To my chcielibyśmy żyć lepiej na tej planecie i coś dla niej zrobić. Co możemy zrobić dla niej, żeby było lepiej? Mamy jeździć rowerem, korzystać z komunikacji miejskiej, oszczędzać wodę. Jakby Pan nam doradził, co robić lepiej?

W tej chwili?

Tak.

W tej chwili, moim zdaniem, należy zakopać topór wojenny. O tym też rozmawialiśmy na festiwalu Watch Dogs. To, co uniemożliwia jakiś konsensus wokół walk ze zmianami klimatu i rozwiązywanie innych problemów, bo nasz kraj ma też więcej problemów, to są podziały wewnętrzne. I my musimy zakopać topór, to znaczy my musimy przestać ze sobą walczyć, Polak z Polakiem. A drugą rzeczą, którą należy zrobić, no to na pewno należy dawać dobry przykład. Ale przede wszystkim trzeba przekonywać masę ludzi do tego, że to jest realny problem, którym się trzeba zająć i trzeba budować wspólny front wobec tego. Dokonywać dobrych wyborów przy urnach wyborczych. Jeżeli myślimy o walce ze zmianami klimatu, czy myślimy o rozwoju naszego kraju, to 80% naszej pracy dokonujemy przy urnie wybierając takich, a nie innych polityków.

Którzy podejmują takie, a nie inne decyzje. Z tym, że musimy też pamiętać, że tutaj
w grę wchodzi również geopolityka, prawda? Bo to nie tylko nasze decyzje,
ale decyzje także innych ludzi, w innych miejscach na świecie.

Zgadza się.

Ale też taki ciekawy problem mnie zastanowił, czy miasta mogą jakoś ograniczyć wpływ na zmianę klimatu. Miasto jako taki organizm, powiedzmy.

Ludzie żyjąc w miastach w bardziej zrównoważony sposób, naturalnie będą ograniczali
te zmiany klimatyczne. Ale to, co miasta powinny robić przede wszystkim, to powinny się adaptować do zmian klimatycznych po to, żeby nam się żyło po prostu lepiej.

Ale jak? Jak one mają się adaptować? Proszę podać przykład.

Miasta są przede wszystkim wyspami ciepła i to jest chyba najpoważniejszy problem. To znaczy, my żyjemy w miastach, które są przebetonowane. Uwielbiamy beton, uwielbiamy kostkę brukową i generujemy sobie nieznośne warunki klimatyczne w okresie upałów. Miasta się muszą wtórnie zazielenić, bezwzględnie. Miasta muszą wprowadzić wodę w swoim otoczeniu, retencjonować ją. Miasta muszą radzić sobie z nawalnymi deszczami. Tych rzeczy, które powinny być robione jest dużo i to są poważne zmiany infrastrukturalne.

Nawalne deszcze odczuwamy na własnej skórze - trudno jest miastom z kanalizacją burzową sobie poradzić.
Wspomniał Pan takie pojęcie jak retencja wody, to może wyjaśnimy, na czym to polega, bo to jest ważne zagadnienie, prawda?

Retencja wody to jest po prostu przetrzymywanie wody w otoczeniu, a nie odprowadzanie do jej spływu. Więc na przykład retencją wody może być staw, retencją wody może być pole albo inny grunt, jeżeli nie jest przesadnie zmeliorowane. Tych naturalnych sposobów retencji jest mnóstwo, tylko trzeba je w rozsądny sposób wprowadzać. Na pewno retencji nie sprzyja wybetonowanie powierzchni, które doprowadza do gwałtownego spływu wody do na przykład sieci kanalizacyjnej.

Wspomniał Pan pojęcie melioracji, która powiedzmy jeszcze kilkadziesiąt lat temu, była oczywistym działaniem korzystnym dla rolnictwa. Nie będziemy wchodzić tutaj w szczegóły leszczyńskiego rolnictwa, nie mamy w tym orientacji. Ale tak ogólnie: czy nadal melioracja jest taka ważna i potrzebna?

Wedle mojej wiedzy, generalnie Polska jest przemeliorowana, co oznacza, że my mamy za dużo kanałów melioracyjnych i woda zbyt łatwo odpływa. W szczególności, kiedy jest susza i kiedy mamy taką sytuację jak teraz, że mamy dużo wody przez jakiś okres, a potem jej będzie brakowało, to lepiej by było, gdyby ta woda pozostała w środowisku, a nie spływała gwałtownie. A kanały melioracyjne sprzyjają temu, żeby gwałtownie odprowadzać wodę. Wtedy, kiedy ona spada, od razu przesiąka do kanału i odpływa dalej.
Jest też problem związany z rzekami, które powinny być czymś takim bardzo naturalnym w środowisku. Wykorzystanie wymaga ich regulacji, ale często mówi się
o przeregulowaniu rzek.

Na czym to polega?

Naturalnie rzeki meandrują. Taka naturalnie płynąca rzeka przypomina pozwijany makaron, przynajmniej w wielu miejscach, a w szczególności gdy jest płasko, to to tak wygląda. Uregulowanie rzeki polega na wyprostowaniu przepływu. To bardzo ułatwia transport rzeczny, ale bardzo przyspiesza spływ wody z rzeki i potęguje problemy takie, jak powodzie. Tylko ja nie wiem, jak to odwrócić. Jak się uregulowało rzeki i robiło się to przez wiele dziesięcioleci, to teraz powrót do naturalnych koryt, jak tam są domy, albo jakieś inne rzeczy, już nie mówiąc o wyzwaniu inżynierskim - nawet nie jestem przekonany, czy to jest możliwe.

Ale wydaje mi się, że taki typ deregulacji występuje teraz w Poznaniu, że zamiast betonowych nabrzeży są gabiony, bardziej ułatwiające przesiąkanie wody.
Nadal pozostajemy w mieście. Co znaczy określenie “przyjemniejsze przestrzenie publiczne”?

Mnie się przyjemne miasto kojarzy jednak z roślinnością. Ja akurat we Wrocławiu mieszkam na Sępolnie.To jest takie osiedle, które zostało wybudowane jakieś 100 lat temu przez Niemców i ono jest bardzo zielone. Mikroklimat Sępolna jest bardzo przyjemny i wystarczy się przesunąć kilkaset metrów dalej i od razu czuć zmianę temperatury, wilgotności wtedy, kiedy wchodzimy w rejony Wrocławia, w których jest po prostu więcej betonu. Więc przyjemne miasto to dla mnie jest takie z roślinnością.

Zanieczyszczenie środowiska, to także jest zbyt duża ilość światła. Miasta generują bardzo dużo światła, prawda?

Jest takie coś jak zanieczyszczenie światłem.

Miasta potrzebują też dużo energii na oświetlenie. Ta energia według Pana powinna być w jaki sposób pozyskiwana? Jest Pan zwolennikiem alternatywnych źródeł energii, dyskusyjnych często? Czy chcemy te elektrownie wiatrowe, czy chcemy panele fotowoltaiczne? Jak Pan uważa, czy to jest dobre?

Dobry miks energetyczny powinien się składać ze stabilnego źródła energii i w tym przypadku powinien być to atom. Moim zdaniem bezwzględnie. Bo my potrzebujemy bazowej, stabilnej produkcji, niezależnej od warunków atmosferycznych.

I to by dla Polski rozwiązywało problem, taki całościowy?

Tak. I do tego można dołożyć odnawialne źródła energii, ale bazą powinna być energia atomowa. Zdecydowanie, jako kraj powinniśmy przyspieszyć pracę nad tym. Jeżeli można zrobić coś pro klimatycznego, to ja zachęcam słuchaczy do kształcenia się w kwestii energii atomowej, przełamywania tego tabu, u siebie i u innych, dotyczącego zagrożenia. Energia atomowa jest bardzo bezpieczna i ta trauma Fukushimy czy Czarnobyla powinna zostać odczarowana. Zachęcam do wywierania presji na rządzących, żeby ten atom zrobili, to znaczy wybudowanie energii atomowej musi się stać kryterium wyborczym.

Wydaje się, że politycy w tej chwili dość zgodni są w tej kwestii. My tutaj zresztą tak daleko się czujemy od lokalizacji ewentualnej elektrowni atomowej.
Chciałabym, żebyśmy może na koniec podkreślili także problem, który jest taką bardzo dyskusyjną sprawą - problem imigrantów. Ci wszyscy ludzie, którzy z południa globu próbują przedostać się do naszej strefy klimatycznej. My w ogóle nie rozumiemy tego, w jakim idealnym, można by powiedzieć, umiarkowanym i przyjaznym dla nas żyjemy otoczeniu, prawda?

Tak, zgadza się i my nie zdajemy sobie sprawy z tego, że zmiany klimatyczne uderzą nas, Europejczyków, prawdopodobnie nie bezpośrednio, ale poprzez to, że duża część Ziemi przestanie być zdatna do zamieszkania i ci ludzie będą chcieli gdzieś przyjść, i będą chcieli żyć w Europie. Trudno im się dziwić. Moralnie my odpowiadamy za zmiany klimatyczne, to znaczy świat zachodni, bo mniej więcej 30-40% CO 2, który jest w atmosferze dodatkowo, to jest emisja tej części świata.

Tego “lepszego” świata.

Chiny i Indie nas doganiają, ale jeżeli chodzi o tą skumulowaną ilość, to jesteśmy w dużej części odpowiedzialni my. My ponosimy znacznie większą odpowiedzialność za zmiany klimatu niż to wynika z tego, jaka jest nasza populacja, populacja świata zachodniego.
Bo nas jest ⅛ , a odpowiadamy za ⅓ CO 2. Ci ludzie na południu przestają mieć możliwość życia w tamtych regionach i oni będą chcieli prawdopodobnie przyjść tutaj. Skala emigracji,
z którą się zmierzymy, będzie ogromna. Nie było czegoś takiego w historii świata.

Właśnie ze względu na te zmiany klimatyczne i na to globalne ocieplenie, któremu też jesteśmy winni wszyscy.

Jesteśmy bezwzględnie winni, niestety.

Chciałam zakończyć bardziej optymistyczną myślą. Może ta optymistyczna to będzie taka, że rzeczywiście nasz klimat, czy nam jest czasem za zimno, czy za mokro, czy za ciepło, to i tak jest umiarkowany i bardzo korzystny, bardzo korzystny dla naszego życia.

My mamy szczęście.

Mamy szczęście, że żyjemy w takim klimacie. Dziękuję Panu bardzo za rozmowę. Naszym gościem był dr inż. Kamil Janiak z Katedry Inżynierii Ochrony Środowiska Politechniki Wrocławskiej.

Dziękuję bardzo.
 
Komentarze (28)
1. Dodane przez Mirek, w dniu - 19-07-2025 10:54 11 4
Pan doktor się myli. Melioracja to nie osuszanie, a poprawa warunków glebowych poprzez procesy osuszania lub nawadniania. Powiedzenie, że melioracja to zło, to wyraz nieznajomości tematu. Nie ma takiego pojęcia jak zbytnie zmeliorowanie /"przemeliorowanie"/ jak to powiedziano w wywiadzie.... Tak tworzy się w szerokiej opinii błędne stereotypy
2. Dodane przez Jedyne, w dniu - 19-07-2025 11:21 3 3
Jedyne co moglibyśmy zrobić dla planety to z niej na zawsze zniknąć. Taka smutna prawda. Już jest za późno na ratunek. Syf, kiłka i mogiłka. Jesteśmy ofiarami a razem z nami planeta naszego sukcesu. Jeszcze kilka stuleci i po planecie. Chyba, że atomem ją wcześniej załatwimy. Ponoć trwają prace nad bronią soniczna. Wówczas planeta zostanie oszczędzona.
3. Dodane przez Hmm, w dniu - 19-07-2025 11:23 7 4
Ten rok pokazuje dobitnie że trzeba coś zrobić z tym globalnym ociepleniem ponieważ jest coraz zimniej latem.
4. Dodane przez Obserwator, w dniu - 19-07-2025 11:24 9 3
Tego waszego bełkotu nie da się słuchać! Normalnie lekko rozgarnięty człowiek widzi co za religie uprawiacie ...
5. Dodane przez rozrywka, w dniu - 19-07-2025 11:59 9 4
klimat się ociepla: maj - zima, czerwiec - zima, lipiec - zima, jak tak dalej pójdzie, to będzie pierwszy rok, że nawet symbolicznie nie udam się na plażę w Osiecznej, bo morsem nie jestem
6. Dodane przez ktoś, w dniu - 19-07-2025 12:03 7 1
uśpijcie się tyle możecie zrobić
7. Dodane przez Prawda29, w dniu - 19-07-2025 12:17 7 3
Zielony i proimigrancki bełkot. Nie dajcie się oszukać i zmanipulować.
8. Dodane przez Jana, w dniu - 19-07-2025 12:31 4 7
Pełna zgoda, że to człowiek jest odpowiedzialni za to, co dzieje się z naszą planetą. Klimat się zmienia, za co odpowiedzialne są gazy cieplarniane a także niszczenie lasów i nie dotyczy to tylko Polski ale np. lasów w dorzeczu Amazonki. W dyskusji proszę rozróżnić pojęcia: klimat i pogoda.
9. Dodane przez Krystyna z gazowni, w dniu - 19-07-2025 13:00 5 0
Pierdu pierdu& 
Azja aftyka maja to gdzies a takie leszni marnuje czas& 
Wez siatke idz sprzatac jeziora
10. Dodane przez Do 5, w dniu - 19-07-2025 13:00 6 2
Widzisz. Jest to efektem dyrektywy UE o przytwierdzonych nakrętkach do butelek. Czyli są efekty są już namacalne:))))))) Niech to zniosą bo grozi nam zlodowacenie. Cała ta ich ekologia to bujda na kółkach. Sposób żeby wyciągnąć więcej pieniędzy od ludzi.
11. Dodane przez x, w dniu - 19-07-2025 13:01 1 0
drill, baby, drill
12. Dodane przez Leśny władek, w dniu - 19-07-2025 13:10 7 2
Co za ściema, kłamstwa , bred nie i pseudonaukowcy.
13. Dodane przez Marek Wachowski, w dniu - 19-07-2025 13:13 7 2
Koniec kłamstw i wyssanych z palca dyrdymałów.
reklama
14. Dodane przez ?, w dniu - 19-07-2025 13:29 5 1
Nie wycinać drzew a CO2 będzie utylizowane na 02 i tyle wystarczy reszta to ściema
15. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 19-07-2025 13:31 3 1
Może i ludzi jest za dużo. 
 
Ale napewno nie Polaków. 
 
No bo ilu jest Polaków na wycieczkowcach które w rejs jednorazowo zabierają kilka tysięcy pasażerów? 
 
 
 
A w kosmos drugi Polak poleciał i wielka sensacja. 
 
Jeden z PZPR a drugiego żona zPO. 
 
 
Można by jeszcze zbadać wpływ na zmianę klimatu wynalezieniea kolei żelaznych bo położenie na powierzchni ziemi tysięcy kilometrów przewodnika elektrycznego musiało mieć wpływ naprzepływ ładunków elektrycznych w atmosferze. 
 
 
Następnie elektryfikację. 
Czy to kolei cz przemysłu i gospodarstw domowych. 
Słupy kratowce ziejące wysokim napięciem - brzęczące. 
Jonizacja atmosfery. 
 
Wiatraki tnące śmigłami z kompozytów powietrze . 
Nie produkują ładunków elektrostatycznych? 
A ich wielkieuziemione maszty sięgające nad chmury wpływu na pogodę nie mają? 
 
 
A WiFi, promieniowanie mikrofalowe? 
Jakie wyniki badań programu Sura i Harp bombardowania górnych warstw atmosfery mikrofalą? 
 
 
A się wszyscy przyczepili mego 40-o letniego kopciucha. 
 
Dinozaury padły tak szybko, że nWet nie strawiły tego co zjadły. 
Taki mamy wpływ na klimat. 
Zwłaszcza skłuceni Polacy.
16. Dodane przez Do 8, w dniu - 19-07-2025 13:33 4 1
Dodać należy że bawią się z pogodą i mamy skutki takie jakie mamy. Niech nie opowiadają głupot że to są smugi kondensacyjne za samolotami, bo to nie jest prawda. W latach 80 pamiętam smuga od razu znikała i była tylko jedna, a nie całe niebo pokratkowane
17. Dodane przez Dana, w dniu - 19-07-2025 13:41 1 1
Jestem przerażona brakiem wiedzy.
18. Dodane przez Do 11, w dniu - 19-07-2025 13:59 1 0
Podrilluja i w końcu przestaną. Kiedyś. To są wyczerpalne zasoby. Wyobraźmy sobie cały Bliski Wschód bez ropy. I ... Ja widzę wielką muzułmańska wojnę.. Wojnę światów. Wschodu z zachodem, północy z południem. Bieda + ideologia = wojna. Ale do tego jeszcze zdaje się daleko. Prędzej czy poźniej to drillowanie się ukicha. Ale Trump z rodzinka jeszcze się załapia.
19. Dodane przez Eko co??, w dniu - 19-07-2025 14:20 2 0
Zacząć należy od zlikwidowania hałasu co weekend , warczący samolot co weekend, hałasliwe motorki mknące po głównych ulicach,a za nimi białe i czarne podrasowane samochody. I przede wszystkim mniejsze wycinki lasów w okolicy. W latach 70,80 Leszno było otoczone lasami, wjeżdżając z każdej strony. Jeziora czyste okolice spokojne bez apartamentowców .A teraz macie nowoczesność i mówicie o ekologii.
20. Dodane przez Edek, w dniu - 19-07-2025 14:37 4 0
Nie musimy nic robić ludzie kur.. świat jest tak stworzony ze sam Się regeneruje my tylko nie przeszkadzajmy w tym a najlepszym rozwiązaniem jest wyjście z UE komuny
21. Dodane przez AntyUE, w dniu - 19-07-2025 14:53 2 0
Zielona transformacja nie spowolni zmian klimatycznych. Podział źródeł energii na odnawialne, nieodnawialne i planowane w związku z tym opłaty ETS2 spowodują wzrost cen energii, żywności, usług, wszystkiego. A my będziemy z trudem wiązać koniec z końcem.
22. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 19-07-2025 15:06 0 1
Od 1904 rozpoczął prace nad równowagą reakcji powstawania amoniaku z atomów azotu i wodoru w wysokich temperaturach i wysokim ciśnieniu. Badania związane były z prognozowanym na lata 30. XX wieku głodem w Europie (gdzie w ciągu dwóch stuleci liczba mieszkańców zwiększyła się czterokrotnie). W badaniach wykorzystał odkrycie z lat 40. XIX wieku Justusa von Liebiga, który zauważył, że wzrost roślin pobudzają związki azotu. Na początku wieku XX producenci rolni sprowadzali z Ameryki Płd. guano i importowali saletrę z Chile. Obydwie substancje były stosunkowo drogie i było ich zbyt mało, aby zaspokoić potrzeby rolników europejskich. W latach 19051910 opracował metodę syntezy amoniaku, nazwaną później metodą Habera i Boscha. W 1908 Haber otrzymał po raz pierwszy ciekły amoniak metodą półprzemysłową. Proces, opatentowany przez Habera, polegał na wpompowywaniu do reaktorów azotu i wodoru, które pod wpływem wysokiej temperatury i ciśnienia w obecności katalizatorów łączyły się tworząc amoniak. W latach 19081913 Haber pracował wspólnie ze współtwórcą BASF, Carlem Boschem (laureatem Nagrody Nobla w roku 1931 za rozwój wysokociśnieniowych procesów technologicznych)[7] nad wdrożeniem technologii w skali przemysłowej. W roku 1913 przedsiębiorstwo BASF wybudowało.  
 
 
 
 

 
 
 
 
Ludwigshafen fabrykę, w której rozpoczęto produkcję amoniaku z wodoru i  
 
 
azotu z atmosfery.  
 
 
W prasie pisano w tym czasie, że Haber zrobił chleb z powietrza. 
 
 
Dziś światowa produkcja nawozów azotowych, wytwarzanych metodą Habera-Boscha, osiąga kilkaset milionów ton rocznie 
 
 
 
Haber został milionerem
23. Dodane przez xxx, w dniu - 19-07-2025 15:09 1 0
Nie dokarmiać gołębi, bezdomnych kotów ani żadnych innych dzikich zwierząt. Zaczipować wszystkie psy właścicielskie.
24. Dodane przez Przyszłość, w dniu - 19-07-2025 15:17 1 0
Fuzja jądrowa to przyszłość ludzkości. Najbardziej zaawansowany kraj w pracach nad tym typem energii to ... Chiny.
25. Dodane przez Do 20, w dniu - 19-07-2025 15:20 0 0
Kur ..Edek, może i tak było jak żyliśmy w jaskiniach. Teraz to nie działa. Jesteśmy głównym elementem układanki, który ten system zachwiał i już nie działa tak jak "matka natura" chciała. Edek, po....ło się. I już się w CH.. nie zmieni na lepsze.
26. Dodane przez Pani Krystyna ma rację, w dniu - 19-07-2025 15:28 1 0
Brawo pani z kotłowni. Tak jest. Azjaci mają wszystko w nosie i Afryka też. Tylko Europa staje na rzęsach. Ameryka? Drill, baby, drill. To się nie uda jak taka wysepka europejska udaje, że chce coś zmienić a reszta ma to gdzieś. Ludzkość jest w d i część już o tym wie. .
27. Dodane przez Do 18, w dniu - 19-07-2025 15:28 2 0
Co do hałasu, popieram. Wczoraj przyleciał te wyjący samolot i będzie wył do jutra. To są zmarnowane dni w domu z zamkniętymi oknami. Jakim prawem pytam?
reklama
28. Dodane przez Dodane do 27, w dniu - 19-07-2025 16:11 0 0
Mam takie samo zdanie na ten temat.Tu się mówi o ekologii a nad głową wycie,i nic się w tym kierunku nie robi.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Mieszkanie Leszno 1800
Osiedle lniane?rosza... Leszno 381024
Osiedle lniane?rosza... Leszno 456582
Osiedle lniane?rosza... Leszno 563530
Osiedle lniane?rosza... Leszno 624630
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj