Na budowie obwodnicy GostyniaObwodnica na finiszu. Otwarcie jeszcze w tym roku? |
31.07.2025. Radio Elka, Aldona Brycka-Jaskierska | |||||||||||||||||||||||
Dyżurny reporter: ![]() Budowa obwodnicy Gostynia zbliża się do finału. Na terenie budowy zorganizowano wizytę studyjną z udziałem pracowników Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawcy z konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia oraz mediów lokalnych. Budowa obwodnicy ruszyła w 2023 roku. W 97% jest budowana na nowym terenie przebiegającym przez gminy Gostyń, Piaski i Borek Wielkopolski. Inwestycja realizowana jest w dwóch odcinkach o długości niespełna 17 kilometrów po nowym śladzie i około pół kilometra w Dąbrówce, gdzie trwa właśnie przebudowa skrzyżowania. Na obwodnicy wybudowano 11 wiaduktów, 3 obiekty mostowe i 13 przepustów do celów ekologicznych. Są też 2 węzły drogowe Gostyń i Piaski. Powstanie nowy odcinek drogi klasy GP - czyli droga główna ruchu przyspieszonego. - Na koniec lipca, procentowe, rzeczowe wykonanie robót, szacuje się na około 82,5% wykonania - informuje Krzysztof Kowalski, inżynier kontraktu. Pozostałe prace do wykonania to głównie roboty wykończeniowe jak: oznakowanie pionowe, poziome, odwodnienie, końcowe prace przy zbiornikach retencyjnych, wykonanie ostatnich warstw ścieralnych nawierzchni. Przewidywany termin oddania obwodnicy do użytku, to grudzień tego roku. - Umowny termin zakończenia inwestycji to październik 2025 roku, jednak wykonawca ma złożone pewne roszczenia, które są rozpatrywane - mówi Wojciech Furmaniak, pełniący obowiązki z-cy dyrektora do spraw inwestycji GDDKiA, oddział w Poznaniu. - Na tę chwilę realny termin oddania tej inwestycji do użytku, zgodnie z harmonogramem wykonawcy, to grudzień 2025 roku. Według inwestora, zagrożeniem dla tego terminu mogą być warunki atmosferyczne. - Jeżeli przez dwa, trzy tygodnie nie będziemy mogli prowadzić prac, to możliwe że termin będzie przesunięty. Jeśli pogoda nie popsuje naszych planów, to termin grudniowy w naszej ocenie nie jest zagrożony - przekonuje Furmaniak. Wiadomo już, że koszt inwestycji będzie większy. Obecnie mowa jest o kwocie ponad 290 mln złotych brutto, to więcej o ponad 40 mln złotych. - Koszt inwestycji był szacowany na 250 mln złotych, ale umowa przewidywała pewien zapas na prace dodatkowe i waloryzację - wyjaśnia zastępca dyrektora do spraw inwestycji. - Ze względu na te elementy, koszt inwestycji na tę chwilę jest wyższy niż zakładała pierwotna umowa - dodaje. W najbliższym czasie wykonawca obwodnicy planuje umożliwienie ruchu na węźle Piaski. Złożony są wnioski o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w ramach przejazdu na Węźle Gostyń.
reklama
reklama reklama
reklama
|
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL![]()
|
reklama
reklama