Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
StartWolsztyn Nielegalne motorówki na Jeziorze Przemęckim
Mieszkańcy walczą z łamaniem prawa i niszczeniem przyrody
Nielegalne motorówki na Jeziorze Przemęckim
03.10.2025. Radio Elka, Bartosz Maluśki
(Fot. iStock)
Mieszkańcy Perkowa w gminie Przemęt oraz okolicznych miejscowości położonych nad Jeziorem Przemęckim od kilku lat borykają się z problemem osób pływających po akwenie skuterami wodnymi o dużej pojemności silnika. Jest to nielegalne i niszczy roślinność oraz rybostan. Stanowi też poważne zagrożenie dla wędkarzy i kajakarzy, a jego rozwiązanie okazuje się trudne.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
- Łodzie, które pływają tutaj mają silniki o mocy nawet 150-200 koni mechanicznych. Wywracają wszystko do góry nogami, ginie nam roślinność, woda jest wtórnie zanieczyszczona oraz giną ryby. Tutaj pływają nawet takie łodzie, które powinny pływać na morzu, bo nie mają silników zaburtowych, tylko wbudowane jak w samochodzie. Oni pływają na pełnych prędkościach, wywołują potworną falę i nie raz zdarza się, że kajakarze czy wędkarze
na łodziach są wywracani - opisuje Artur Sujecki, wędkarz z Perkowa.
Mieszkańcy zwracają uwagę, że teren jest częścią Przemęckiego Parku Krajobrazowego oraz obszaru Natura 2000. Złożyli w tej sprawie petycję do starostwa powiatowego w Wolsztynie oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, jednak na razie nie udało się wypracować żadnych rozwiązań.
Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu Wolsztyńskiego dopuszczone do użytku na jeziorach są jednostki pływające napędzane silnikami spalinowymi z wyłączeniem skuterów wodnych i łodzi sportowych, tzw. ślizgaczy.
Zapytaliśmy starostę wolsztyńskiego, Jacka Skrobisza, o działania w kierunku rozwiązania problemu. - Wystąpiliśmy do Wód Polskich i Polskiego Związku Wędkarskiego o opinię w tych kwestiach. Obecnie jesteśmy na etapie zbierania tych opinii i wtedy Rada Powiatu może przystąpić do procedowania - zaostrzenia lub też złagodzenia tych regulacji. Moim zdaniem obecna uchwała nie jest najgorsza, tylko kwestia jest tego, byśmy egzekwowali to prawo - powiedział Radiu Elka. Starosta dodał, że bliżej jest do zaostrzenia, niż złagodzenia przepisów.
Według wolsztyńskiej policji, od 1 czerwca wpłynęło 11 zgłoszeń dotyczących nielegalnych motorówek nad Jeziorem Przemęckim. Tylko w jednym przypadku udało się zlokalizować osoby łamiące zakaz. Po wylegitymowaniu oraz przyznaniu się do popełnionego czynu zostały one pouczone. W większości przypadków, gdy patrol przyjeżdża na miejsce zgłoszenia, osoby łamiące zakaz nie są już obecne.
Mimo interwencji mieszkańców i policji, problem nielegalnych jednostek nadal się utrzymuje. Rozwiązanie wymaga zarówno zaostrzenia przepisów, jak i skuteczniejszej egzekucji prawa.
1. Dodane przez Osłonin, w dniu - 03-10-2025 08:09 218 Kiedy porządek na jeziorze Wieleńskim, Osłonińskim, Górskim ?
2. Dodane przez ciekawe, w dniu - 03-10-2025 08:14 1838 co za glupi swiat, w którym znajdzie sie jeden co sie uparł, że wygoni motorówki,bo jemu przeszkadzaja, i cała reszta ma sie podporzadkowac. Jeden taki nad chocby jeziorem Garda i koniec z setkami motorówek, które tam pływają i na dzisiaj nikomu nie przeszkadzaja i jakoś niczego nie niszcza.
3. Dodane przez ABC, w dniu - 03-10-2025 08:20 1128 Co za głupoty. Pływam na tych akwenach od dobrych 7 lat i doskonale pamiętam jaka była woda wtedy a jaka jest teraz. Łodzie które teraz pływają po jeziorze doskonale napowietrzają wodę której stan się ekstremalnie poprawił co ma ogromny wpływ na komfort życia ryb oraz roślinności. Owszem fakt jest taki że są osoby które przesadzają i pływają nieodpowiedzialnie i z takimi trzeba zrobić porządek.
4. Dodane przez do 1, w dniu - 03-10-2025 08:21 257 Mieszkańcy Perkowa walczą o wszystkie jeziora w gminie Przemęt i brawa dla nich! popieram
5. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 03-10-2025 08:26 1016 Jeśli chodzi o wędkarzy to wydaje mi się, że bardziej je,ioro gnije od ton zanęty wrzucanej rok rocznie , miesiąc po miesiącu, tydzień po tygodniu, dzień po dniu a nawet godzina po godzinie bo jeden nasypie odjedzie bo nie brały drugi przyjdzie i znów sypie.
A to wywracanie do góry nogami ma swoje plusy bo te potężne śruby i fale jednak trochę napowietrzają wodę co i rybom służy.
Salomonowe rozwiązanie to motorówki do września mogły by wodę napowietrać a od października zakaz i emeryci mogli by się cieszyć ciszą i złotą polską jesienią.
6. Dodane przez SuperMEN, w dniu - 03-10-2025 08:35 44 Boski Janusz niczym Bruce Wszechmogący... na problemy
7. Dodane przez wowo, w dniu - 03-10-2025 08:37 239 Motorówki nad morze. Na pojezierzu leszczyńskim tylko o napędzie elektrycznym.
8. Dodane przez obserwator, w dniu - 03-10-2025 08:58 22 Ludziom się za wygodnie żyje.
9. Dodane przez do 2, w dniu - 03-10-2025 09:39 131 Gdyby stosowali się do zasad i przepisów to nikt by ich nie wyganiał. 95% nie zna przepisów, przepływają na pełnej przed żaglówkami (przepis jasno mówi, że za rufą) to samo jeżeli chodzi o zakaz wytwarzania fal przy marinach. Jakby każdy się dostosował do przepisów to zakazów by nie było.
reklama
10. Dodane przez motorowodniak, w dniu - 03-10-2025 09:41 186 z tym napowietrzaniem to jest mit, woda jest bardziej zanieczyszczona, niż napowietrzona
11. Dodane przez mieszkanka gminy przemęt, w dniu - 03-10-2025 09:42 114 Wójt Gminy Przemęt i Starosta Wolsztyński mają dobre układy z właścicielami marin w Wieleniu i dlatego tego zakazu dalej nie ma
12. Dodane przez ?, w dniu - 03-10-2025 09:48 33 Zgłoszenie zdarzenia a służby bez reakcji? Oni nie potwierdzili żadnego przypadku bo nikogo nie zastali na akwenie? Żółwie błotne? Tak łatwo ulotnić się z łodzią z wody? Mam domysły, wielu funkcjonariuszy z regionu wielkopolsko-dolnośląskiego uprawia to wodniactwo.
13. Dodane przez szuwarek, w dniu - 03-10-2025 10:08 61 Teraz będą debatować, szukać rozwiązań i zapewne będzie to trwało do czasu aż problem sam się rozwiąże. Jeziora pokryje lód i będzie cisza. Do wiosny.
14. Dodane przez Lucyna, w dniu - 03-10-2025 10:20 183 Byłam kiedyś u znajomych w Perkowie. Pięknie tam i cicho. Płynęliśmy kajakiem. Tych motorówek przepływało tyle, że nie uwierzyłabym, gdyby ktoś mi to opowiadał, bo jezioro jest wąskie, długie niczym autostrada. Prędko, głośno, z rozmachem. Musieliśmy trzymać się brzegu, bo fala po przepłynięciu takiego smoka kołysała nami jak łupinką. Ptaki siedziały w trzcinach. Ryb nie zauważyłam. Wrażenie jest takie - z drogi śledzie, bo król jedzie. Ale bardziej przerażający widok był wtedy, gdy szalejące motorówki mijały o metry pływających ludzi. Tam kiedyś dojdzie do tragedii.
15. Dodane przez jar, w dniu - 03-10-2025 10:39 192 dwa tygodnie temu płynęliśmy rodziną rowerkiem wodnym z Przystani Olejnica od Osłonina i z powrotem. Minęło nas 6 lub 7 pędzących dzikich motorówek za każdym razem powodujących gigantyczne fale. Nikt z tym nic nie robi. Powinny być areszty zwodowanych motorówek przekraczających normy i powinien być nadzór nad tym co ludzie wodują. Przecież miejsc do wodowania motorówek nie ma ta wiele. nie można jej zwodować z plaży , a ktoś tymi miejscami zarządza i daje możliwość wodowania ciężkich motorówek. Kary dla tych osób tez powinny być dotkliwe. Motorówki niszczą roślinność, straszą zwierzęta, robią hałas i zanieczyszczają wodę spalinami, olejami itp.
16. Dodane przez Roman, w dniu - 03-10-2025 10:42 418 Czy ktoś zauważył, że od kiedy pływają motorówki nie był na jeziorze przyduchy? Napowietrzanie wody przez śruby to nie żaden mit, prawdą jest, że łopaty śruby zagarniają powietrze i mieszają je z wodą co widać po śladzie zostawianym przez przepływającą łódź. Ja również uważam, że policja powinna kontrolować tych, którzy pływają tam i z powrotem robiąc wielkie zamieszanie na wodzie, ale całkowity zakaz byłby niesprawiedliwy dla tych, którzy pływają zgodnie z przepisami. Jezioro z łodziami jest piękniejsze, a tych którzy przesadzają lub pływają silnikami w złym stanie technicznym eliminować tak jak to się robi na drogach.
17. Dodane przez Xxx, w dniu - 03-10-2025 11:15 156 Mam nadzieję że taki zakaz bedzie tez w Wieleniu i będzie dotyczył wszystkich bez wyjątku
18. Dodane przez Kajakowicz., w dniu - 03-10-2025 11:35 184 Motorówki pływające z zawrotną prędkością po tak wąskich i płytkich jeziorach są NIEBEZPIECZNE i SZKODZĄ NATURZE! Giną ryby, ptaki wraz z wysiadywanymi jajkami wypadają z gniazd, wędkarze i inne osoby korzystające z kajaków i supów zastygają w niepewności, czy taka motorówka w nich nie uderzy, albo stworzy taką falę, że łódź się przewróci. Pomijam hałas jak na autostradzie, a to przecież obszar NATURA 2000! Oczywiście właściciele motorówek będą tutaj wypisywać jakieś bzdury o natlenianiu jeziora, bo są zainteresowani, aby stan rzeczy, korzystny obecnie dla nich, się nie zmienił. Dlatego wielkie podziękowania dla leszczyńskich mediów, że zajęły się tym palącym problemem.
19. Dodane przez bzdury, w dniu - 03-10-2025 11:48 318 bzdury i głupoty, zaraz bedzie popitalac elektrykami na te jeziora i płacić za kąpiel jak w Wloszech i wielu innych krajach "postepowej Europy".
Za mało macie zakazów i nakazów niewolnicy?
20. Dodane przez Perkowiak, w dniu - 03-10-2025 12:35 88 Żadne z tych osób to nie mieszkaniec Perkowa. Im to nie przeszkadza. Wszelkiej maści letnicy pokupili domki i chcą mieć spokój ot cała historia
21. Dodane przez Fws, w dniu - 03-10-2025 13:26 38 Jak rybaki siaty kładą piją śmiecą to ludziom nie przeszkadza niech się zajmą tym
22. Dodane przez Ewa, w dniu - 03-10-2025 13:44 13 Zasypać to jezioro
23. Dodane przez Pływak, w dniu - 03-10-2025 14:28 174 W pełni popieram wprowadzenie całkowitego zakazu używania motorówek na Jeziorze Przemęckim. Problem wynika z braku egzekwowania istniejących przepisów. Skoro patrole nie są w stanie skutecznie zlokalizować i ukarać osób łamiących prawo, jedynym sposobem na wyeliminowanie zagrożenia jest usunięcie jego źródła. Motorówki stwarzają realne zagrożenie dla życia i zdrowia. Jako osoba pływająca wpław, wielokrotnie musiałem uciekać przed szybko nadpływającymi jednostkami. Co gorsza, zdarzały się incydenty celowej brawury i stwarzania niebezpieczeństwa. Taka sytuacja jest nie do zaakceptowania na obszarze Natura 2000. Władze muszą działać natychmiast, zanim dojdzie do tragedii. W trosce o bezpieczeństwo i środowisko, apeluję o bezwzględny zakaz dla wszystkich napędów spalinowych.
24. Dodane przez Przyroda, w dniu - 03-10-2025 14:39 143 Przyroda jest cenna i nadrzędnie powinna być potraktowana, bo ma służyć nam Wszystkim i kolejnym pokoleniom. Potrzebni eksperci, a nie "bo ja chcę, czy nie chcę". Niezależni ekolodzy, eksperci niezwiazani z lokalnymi politykami. Bezpieczeństwo na wodzie - to kwestia nie rozwiązana. Będąc wraz z rodziną i znajomymi na dwóch rowerach wodnych mieliśmy zdarzenie, które odstrasza nas z wypraw na te wody. Niedaleko nas przepłynęła młoda osoba w motorówce cały czas patrząc się na nas (zdaje się na nasze reakcje i co się wydarzy). Prędkość była duża, bo fale podnosiły nasze rowery wodne. Naprawdę było niebezpiecznie. Czuliśmy się nierówni i zagrożeni (w tym dwójka małych dzieci nieumiejących pływać). Co z tego, że wszyscy mieliśmy kapoki. To było perfidne przepłynięcie blisko innych użytkowników jeziora z dużą mocą silnika. Między Osloninem a Olejnicą. To było najmocniejsze doświadczenie i skutecznie mnie zniechęciło. Mało zgłoszeń wynika z "poddania" się użytkownika na kajaku, łódce, rowerze wodnym. Nawet nie ma gdzie tego zgłosić, bo zanim policja przyjedzie to jest po sprawie. I w tamtym czasie myśli się o bezpiecznym dopłynięciu, a nie ukaraniu kogoś. Niejednokrotnie z pomostów, plaży widziałam, jak łodzie motorowe przepływają blisko pływających osób w jeziorze. Stresuje to, gdy widzi się takie sytuacje. Nawet nie byłoby jak pomóc w razie potrzeby. Mieszkamy w gminie Przemęt.
25. Dodane przez Tom, w dniu - 03-10-2025 15:11 83 Popieram zakaz silników spalinowych. Szlak Konwaliowy, ludzie pływają na kajakach a motorówkj między nimi na dużych prędkościach.
26. Dodane przez do 16, w dniu - 03-10-2025 15:41 63 Napowietrzanie spalinami jak już. Układ wydechowy tych silników znajduje się pod wodą. Przyduchy nie było z powodu łagodnych zim brak całkowitej pokrywy lodowej zimą na tafli jezior. Śruby znajdują się pod wodą więc jak mają zgarniać powietrze ? Elementarna logika się kłania.
27. Dodane przez Mietek, w dniu - 03-10-2025 16:42 12 W tym kraju wszystko jest porąbane,niby nie wolno a jednak nie wiadomo czy nie wolno i musi być wykładnia.Proponuję niech się tym Trybunał Konstytucyjny tym zajmie.
28. Dodane przez Roman, w dniu - 03-10-2025 18:30 211 Jak motorówki napowietrzają wodę: Mieszanie powierzchni: Ruch motorówki wzbudza fale i turbulencje na powierzchni wody, co tworzy naturalne warunki do wymiany gazowej między powietrzem a wodą. Woda jest mieszana z cząsteczkami powietrza, co zwiększa jej zawartość tlenu. Działanie strumieni powietrza z silnika: W przypadku motorówek z silnikami spalinowymi, niektóre strumienie powietrza mogą docierać do powierzchni wody i wnikać do niej. Efekt falowania: Korzyści z napowietrzania wody przez motorówki: Zwiększona zawartość tlenu: Wprowadzenie tlenu do wody jest niezbędne dla organizmów wodnych do oddychania. Rozkład materii organicznej: Tlen wspomaga rozkład organicznych związków, takich jak liście czy odpady ryb, co zapobiega gromadzeniu się szkodliwych substancji i zwiększa klarowność wody. Zapobieganie przyduchom: W lecie napowietrzanie zapobiega przyduchom. Mieszanie warstw wody: Napowietrzanie powoduje mieszanie się warstw wody, co logranicza powstawanie dennych stref beztlenowych. Ilość trafiających do wody spalin w stosunku do ilości cząstek tlenu jest znikoma.
29. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 03-10-2025 18:47 101 Jestem za zakazem
30. Dodane przez Marek, w dniu - 03-10-2025 19:15 102 Na tak wąskich i płytkich jeziorach nie powinno być motorówek. W żaden sposób nie napowietrzają jeziora tylko podnoszą osady i gazy z dna. Po każdym przepłynięciu łodzi jest niesamowity smród. Wielokrotnie widziałem jak motorówki pływają z dużą prędkością nawet w bardzo płytkich partiach jeziora o maksymalnej głębokości 1,5 metra. W letnie dni pływają w tą i z powrotem, kiedyś naliczyłem w ciągu godziny 30 przepłynięć motorówek. Nawet liczba ptaków gwałtownie się zmniejszyła, jest ich wielokrotnie mniej niż kilka czy kilkanaście lat temu z powodu wysokich fal i hałasu. Jak to się ma do rezerwatu przyrody Wyspa Konwaliowa?
31. Dodane przez Do26, w dniu - 03-10-2025 19:31 05 Skąd się biorą bombelki na dnie czajnika?
Te które wypływają na powierzchnię podczas gotowania?
reklama
32. Dodane przez Mazut dalekomorski, w dniu - 03-10-2025 19:40 00 No to,stare diesle na jeziora, pykają pomału i gogantycznyxh fal nie generują
33. Dodane przez Rob, w dniu - 03-10-2025 20:43 211 Do kom. 30. To, ze przepłynięciu Łodzi jest smród z dna świadczy o tym, że usuwane są toksyczne gazy które ulatują do atmosfery. Kiedyś w upały wielokrotnie widziałem ram martwe ryby, głównie sandacze które wrażliwe na brak tlenu. Od czasu gdy motorówki mieszaja trochę tę wodę nie ma śniętych ryb. Wg obecnej uchwały pływać można od maja , więc po okresie lęgowym. Ja jestem za pozostawieniem tej wody otwartej dla motorówek, ewentualnie z miejscami gdzie nie można pływać w ślizgu np na węższych odcinkach. Jeziora są dla wszystkich, nie tylko wędkarzy, kajakarzy i biwakowiczów.
34. Dodane przez Hej, w dniu - 04-10-2025 08:10 102 Po pierwsze. Motorówki nie napowietrzają nic. To jest mit powtarzany przez właścicieli motorówek. Rację ma osoba 30. Jeśli one mieszają coś, to co najwyżej mogą wzniecić osady denne i spowodować, że zaczną wydobywać się z nich zasoby metanu i siarkowodoru. I co wtedy? Mamy śnięcie ryb i jest jeszcze gorzej.
Po drugie jeziora nie są dla wszystkich. Tak jak drogi nie są dla wszystkich (pojazdy) i chodniki nie są dla wszystkich (piesi). Parki nie są dla wszystkich (ludzie, zwierzęta, pojazdy nie). To co jest dla kogo jest kwestią umowy. Umawiamy się jako ludzie. Decyduje zdrowy rozsądek. Przynajmniej tak powinno być.
Jeśli już chcecie napowietrzać to dajcie tam parostatki z kołem zamachowym , takie jak jeździły po Missisipi. Z takim "kołem młyńskim". Ono wam zrobi mikro, ale jednak napowietrzanie. :/
35. Dodane przez Do Czajnikowca, w dniu - 04-10-2025 08:16 10 Bąbelki powietrza pojawiają się na początku gotowania wody, ponieważ w miarę ogrzewania się zmniejsza się rozpuszczalność gazów w wodzie, przez co uwalnia się zgromadzone w niej powietrze, tworząc pęcherzyki. Pod koniec procesu, gdy woda osiągnie temperaturę wrzenia (100°C), te bąbelki zawierają już głównie parę wodną, która unosi się i rozszerza z powodu mniejszego ciśnienia i tworzy charakterystyczne bulgotanie.
Proponuję rozpalić ognisko pod powierzchnią jeziora lub skierować tam strumień podziemnej ławy. Będzie się bąbelkowalo, że aż miło.
36. Dodane przez Kompromis ?, w dniu - 04-10-2025 09:10 22 Rozwiązanie jest proste. Zrobić jak w Sławie ograniczyć moc silników łodzi tam wynosi ona 10KM tutaj powinna wynosić 3KM. Przy takiej mocy silnika oraz wielkości i ukształtowaniu jezior nie będzie występować erozja brzegu spowodowana podcinaniem linii brzegowej i spłycaniem akwenu przez wytwarzane fale co ma miejsce w chwili obecnej. Będzie też bezpieczniej dla osób pływających na rowerach wodnych, kajakach. Mniejszy silnik oznacza mniejszą prędkość łodzi na wodzie, wytwarzaną falę itd. Niestety nadal będzie to oznaczało degradację środowiska.
37. Dodane przez Heloł, w dniu - 04-10-2025 09:42 31 Czy jak motorówka pływa wolno to nie ma śruby w wodzie i nie wzbudza osadów? Czy hałas wolno pływającej motorówki jest mniej uciążliwy? Kto będzie stróżem prędkości na wodzie? Czy wolnopływająca motorówka nie produkuje spalin? Żadnych kompromisów w sprawie syfu. Stop motorówkom na jeziorkach leszczyńskich. Pływać sobie po zalewach, na Mazurach i po Bałtyku. Stać was na motorówkę, stać was na wyjazd na Mazury. Proste.
38. Dodane przez No to, w dniu - 04-10-2025 09:48 11 Idźmy na kompromis w sprawie odpadów szkodliwych. Niech sprowadzają ich mniej i zakopują wolniej.
39. Dodane przez Edzia, w dniu - 04-10-2025 10:37 28 Wprowadźcie za ciosem zakaz palenia ognisk, latania motolotniami, jeżdżenia kładami...a co tam samochodami też. No i łowienia ryb bo wiadomo kto zostawia nad wodą najwięcej śmieci: pudełek plastikowych, worków, puszek i źyĺek w które plącze sie ptactwo. Dobry będzie zakaz opalania się toless i kąpieli bez majtek.
40. Dodane przez Roman, w dniu - 04-10-2025 11:18 19 Argumenty o tym by śruba motorówki robiła środowisku wielką szkodę są zwyczajnie nieprawdziwe, a przed erozją brzegu zabezpieczają szerokie pasy trzcin. Chodzi raczej o to : ja nie mam i nie pływam to inni też nie będą! Albo niech pływają gdzieś byle nie tu! Tam gdzieś indziej to przyrodzie nie szkodzi. To dopiero logika. Trzeba wyznaczyć strefy zakazu falowania i ograniczeń prędkości i to egzekwować. Większość z pływających to ludzie spokojnie, którzy wydali na łodzie ciężko zarobine oszczędności i zrobilib uprawnuenia po to by realizować pasję , nie są to szejkowie z workami pieniędzy... Nie można tak bezkompromisowe podchodzić do tematu i zawsze trzeba starać sie zrozumieć drugą stronę.
41. Dodane przez do Roman, w dniu - 04-10-2025 12:53 72 Sama śruba nie robi tylko to co ją napędza. Przed erozja brzegów nie zabezpieczają trzciny. Jest coś takiego jak prąd cofający, można tego doświadczyć chociażby stojąc w wodzie przy brzegu cofająca się fala zabiera Ci spod stóp piasek. Motorowodniacy to egoiści nigdy nie zauważyłem aby ktokolwiek zwolnił widząc rower wodny, kajak czy inny sprzęt pływający. Jeszcze jedno uprawnienia motorowodne robi się w jeden dzień sam czas potrzebny na ich uzyskanie mówi wszystko, tzn jakiego rodzaju są to uprawnienia.
42. Dodane przez Mirek, w dniu - 04-10-2025 15:03 101 Całkowity zakaz plywania na silnikach spalinowych ! Wyspa Konwaliowa nie tak dawno była wspanialym siedliskiem ptakow ! Teraz jest ich mało ! Łódź . Półmetrowa fala. . Gniazda plywajace ptakow wodnych ! Przypadek ? Czy trzeba dużo wyobraźni zeby te fakty połączyć ?
43. Dodane przez Turysta, w dniu - 06-10-2025 07:50 121 Czytając WIĘKSZOŚĆ komentarzy zaczynam mieć nieśmiałą nadzieję,że wreszcie coś drgnie w tej sprawie. Od samego początku interweniowałem w gminie Przemęt w sprawie motorówek, niestety to totalny beton. Może uda się doprowadzić do referendum i po temacie. Nie powinno być tak,że mniejszość zatruwa życie większości i jeszce przytacza jakieś bzdury o napowietrzaniu wody spalinami...
44. Dodane przez Wodniak, w dniu - 06-10-2025 08:51 43 Na innym akwenie, na którym spędzam w sezonie letnim dużo czasu, temat został rozwiązany poprzez wprowadzenie limitu mocy silników, to skutecznie zniechęca sterników motorówek z silnikami o mocy powyżej 10KM do ich wodowania na akwenie, który z wielu względów nie nadaje się do szybkiego i bezpiecznego ślizgania po wodzie. Jakkolwiek, jeśli możliwe jest referendum w tej sprawie to uważam, że zawsze warto takie przeprowadzić.
45. Dodane przez Emeryt, w dniu - 06-10-2025 09:42 61 Popieram pomysł z referendum. Byłem świadkiem na Jeziorze Osłoninskim jak motorówki napowietrzają wodę bo akurat płynałem kajakiem. Cały muł z dna jeziora został podniesiony do góry, niewyobrażalny smród. Sam jestem morskim sternikiem motorowodnym i dla mnie to jest nieporozumienie pływanie po tych jeziorach. W pobliżu jest Odra ( wiekszość tych ludzi to okolice Wrocławia i Głogowa) gdzie można poszaleć, ale do pływania po rzece trzeba mieć większe umiejętności niż te zdobyte na fikcyjnycj 1 godzinnych szkoleniach.
46. Dodane przez Yyy, w dniu - 06-10-2025 16:24 42 Długo panował mit że Wałęsa przeskoczył przez płot, a okazało się że go motorówką przywieźli.
47. Dodane przez Czas na zmiany, w dniu - 06-10-2025 18:20 51 Uważam że najwyższy czas zainteresować tematem tego jak Wójt gminy Przemęt podchodzi do tematu jezior Ministerstwo klimatu i środowiska a konkretnie Departament ochrony przyrody.
reklama
48. Dodane przez do kom 45, w dniu - 12-10-2025 17:14 30 W pełni popieram twoj wpis. Na "przemeckich" wystarczy papierek, na Odrze i większych akwenach potrzebne są umiejętności i znajomość prawa wodnego.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.