Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
StartLeszno Nowe ustalenia po katastrofie awionetki w Krzycku Wielkim
Po odlocie z Leszna samolot zniknął z radaru
Nowe ustalenia po katastrofie awionetki w Krzycku Wielkim
25.10.2025. Radio Elka, Bartosz Maluśki
(Fot. Karol Schmidt)
Mijają dokładnie dwa miesiące od tragicznego wypadku awionetki w Krzycku Wielkim, w którym zginęły dwie osoby. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała wstępny raport dotyczący tego zdarzenia. Co z niego wynika?
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Tragiczne zdarzenie miało miejsce 25 sierpnia. Samolot Tecnam P2008JC, pilotowany przez 37-letniego strażaka z Poznania, posiadającego licencję pilota turystycznego, runął na ziemię przy ul. Spokojnej w Krzycku Wielkim. Na pokładzie znajdował się także 20-letni lekkoatleta Jakub Pracharczyk,
który odbywał lot w ramach vouchera podarunkowego. Obaj mężczyźni zginęli na miejscu. Wypadek wydarzył się zaledwie kilkaset metrów od rodzinnego domu młodego sportowca.
Samolot wyruszył z lotniska Poznań Ławica i po wykonaniu manewru „touch & go” na lotnisku Leszno Strzyżewice odleciał w stronę powrotną. Z raportu PKBWL wynika, że przed dolotem do Krzycka Wielkiego maszyna zniknęła z radaru, co może świadczyć o wyłączonym lub niesprawnym transponderze. - Świadkowie obserwujący lot samolotu nad miejscowością Krzycko Wielkie zwrócili uwagę na ewolucje wykonywane przez samolot na małej wysokości, polegające na szybkiej zmianie kierunku, prędkości oraz wysokości lotu. W trakcie tych manewrów samolot rozpoczął lot po torze spiralnym w kierunku ziemi, który zakończył się uderzeniem w ziemię - czytamy w raporcie.
Awionetka została wyprodukowana w 2025 roku. Była sprawna technicznie, posiadała wszystkie niezbędne dokumenty, a przed odlotem z Poznania miała wylatane 158 godzin. Komisja podkreśla, że warunki meteorologiczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia. Obecnie prowadzone są dalsze czynności, które pozwolą sporządzić raport końcowy.
1. Dodane przez PL, w dniu - 25-10-2025 15:45 264 To dużo ta komisja ustaliła prawie jak ta że Smoleńska! Elka.pl podawała przecież przebieg lotów tego pilota- strażaka z Ławicy, pracy amatora obserującego ruch obiektów latających na naszym niebie! Ten pilot za każdym razem wyłączał urządzenie rejestrujące jego czynności w czasie przelotu nad Krzyckiem! Popisywał się przed bliskimi i doigrali się! Zabrał ze sobą tego niewinnego chłopca!
2. Dodane przez Zenon, w dniu - 25-10-2025 15:48 220 Czyli błąd ludzki.
3. Dodane przez ja, w dniu - 25-10-2025 16:40 301 Po prostu brawura pilota i tyle.
4. Dodane przez Rany, w dniu - 25-10-2025 17:30 90 Co za ściema, że samolot zniknął z radarów po wyłączeniu/ uszkodzeniu transpondera. Z radaru co najwyżej mogły zniknąć jego dane po wyłączeniu transpondera. Jak leciał za nisko to radar naziemny i tak go nie widział.
5. Dodane przez KOM, w dniu - 25-10-2025 19:25 131 TO JUZ PISALI DWA MIESIACE TEMU I JAKIE NOWE USTALENIA.
6. Dodane przez M, w dniu - 25-10-2025 19:30 141 A brzozy z Krzycka są badane? A mgła? Bo takie komisje od czasów Tupolewa nie kojarzą się z niczym wiarygodnym. Brawura to brawura, nieodpowiedzialność to dokładnie nieodpowiedzialność, a braki w wyszkoleniu to braki w wyszkoleniu. Mało ważne czy to latawiec z Krzycka czy f16 z Radomia. I nie chodzi tu wcale o kogoś kto dał zwyczajnie, bezmyślnie ciała za sterami jak dzieciak na hulajnodze co by w wielkich słowach o nim nie mówić, tylko o ludzi na ziemi którzy mogą przez takich prawie pilotów zginąć.
reklama
7. Dodane przez Twój nick, w dniu - 25-10-2025 22:51 64 Dziękuję za taki voucher.
8. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 26-10-2025 10:10 32 Jedni mają farta drudzy nie. Ale w pancerną brzozę tylko frajerzu wierzą.
To fakt, że komisja została powiadomiona w terminie, ale dopiero po dwóch dniach od incydentu, kiedy spółka energetyczna zaczęła dociekać u władz lotniska, kto mógł spowodować zerwanie linii. Jankowski zobowiązał się wtedy, że pokryje koszty naprawy.
Jednak konsekwencje finansowe mogą nie być jedynymi, które poniesie szkoleniowiec. Kiedy komisja sporządzi raport, zostanie on przesłany do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który może odebrać pilotowi uprawnienia. Sam Jankowski nie chce komentować wypadku. Wszystko, co miałem wyjaśnić, zostało już wyjaśnione powiedział nam trener Unii.
9. Dodane przez Szklana pułapka, w dniu - 26-10-2025 14:03 01 A wtedy TVP było pod tymu żądami co dziś TVP w likwidacji!
Awaria radiolatarni przyczyną tragedii smoleńskiej? Obraz Źródło zdjęć: Š PAP 26 maja 2010, 20:54
Przyczyną katastrofy w Smoleńsku mogła być awaria radiolatarni na lotnisku w Smoleńsku. Wysłany przez nią sygnał mógł "przerywać dowiedziała się TVP Info od osoby związanej ze śledztwem ws. katastrofy prezydenckiego samolotu.
Wśród hipotez dotyczących przyczyn wypadku pod Smoleńskiem powraca pytanie o sprawność wszystkich systemów na lotnisku. Według źródeł TVP Info jedna z radiolatarni, położona około kilometr od lotniska mogła nie działać sprawnie. Jej sygnał mógł przerywać.
Naczelna Prokuratura Wojskowa nie potwierdziła tych informacji. Trwają badania nad wpływem organizacji oraz zabezpieczenia lotu oraz tego czy po stronie rosyjskiej nie doszło do jakichś nieprawidłowości.
O nietypowym rozkładzie radiolatarni naprowadzających przed pasem startowym w Smoleńsku pisała już "Rzeczpospolita". Jeśli pilot nie wiedział o niestandardowej radiolatarni, mogło się to przyczynić do katastrofy.
W standardzie bliższa radiolatarnia znajduje się 1 km od początku pasa startowego; dalsza - 4 km. Tymczasem w Smoleńsku, z tej strony z której nadlatywał prezydencki tupolew, ten drugi punkt orientacyjny jest umieszczony w odległości 6 km.
Jeśli pilot o tym nie wiedział i orientował się na standardową odległość, a w konsekwencji wybrał standardową trajektorię podejścia do lądowania, mógł znaleźć się na wysokości kilku metrów nad ziemią już w odległości 1,5-2 km od lotniska.
Radiolatarnia to radiostacja nadawcza lub nadawczo-odbiorcza wysyłająca sygnał radiowy dla radionawigacji. Sygnał jest nadawany w stałych odstępach czasu i zawiera kod radiolatarni np. znakowy (nadawany alfabetem Morse'a). W komunikacji lotniczej służy do określania kierunku za pomocą radionamiernika.
10. Dodane przez Ja, w dniu - 26-10-2025 14:05 12 Do k.8. Ty, polo prawica, w którym roku straciłeś łączność ze swoim rozumem ?
11. Dodane przez Do 6, 8 i 9, w dniu - 26-10-2025 19:53 00 Obudź się to nie katastrofa smoleńska tylko krzycka. Pomyliłeś tematy jeden z drugim.
12. Dodane przez Do10, w dniu - 26-10-2025 19:55 02 Skąd w twoju gaławu eta szalona pomysła?
13. Dodane przez Do11, w dniu - 27-10-2025 07:05 00 No i incydent Bojanoski
reklama
14. Dodane przez rxxx, w dniu - 27-10-2025 10:14 00 czyli co? wyłączył celowo transponder żeby akrobacje nie wyszły na jaw ?
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.