Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
1
Marca 2026
Niedziela
Imieniny obchodzą:
Antoni, Radosław,
Albin
Do końca roku 305 dni.
Start arrow Leszno arrow "Czy to jest w ogóle legalne?"

Wracamy do sprawy gotówki w MZK

"Czy to jest w ogóle legalne?"

12.01.2026. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. Jarek Adamek)
Wracamy do zniesienia możliwości płacenia gotówką w kasie Miejskiego Zakładu Komunikacji w Lesznie. Kilku naszych słuchaczy pyta, czy MZK w ogóle może odmawiać płatności gotówkowych. Chodzi tu przede wszystkim o wydawanie Leszczyńskiej Karty Miejskiej.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Możliwość płacenia gotówką w kasie w głównej siedzibie MZK przy ul. Leśnej zniesiono z początkiem tego roku, pozostawiając inne możliwości regulowania należności, na przykład kartą płatniczą lub aplikacjami mobilnymi. Dyrektor zakładu Stefan Szymański tłumaczył już w Radiu Elka, że głównym powodem zmiany są względy ekonomiczne: obsługa gotówki generowała koszty, a samych transakcji było stosunkowo niewiele. Nie wszystkim te wyjaśnienia wystarczyły. -Czy to w ogóle jest legalne? - pytali nasi słuchacze, powołujący się na przepisy dotyczące płatności gotówką. Szczególne wątpliwości budzi
u nich kwestia wpłacania kaucji za Leszczyńską Kartę Miejską. O ile bowiem pojedyncze bilety autobusowe można kupować za gotówkę w wielu punktach w Lesznie (na przykład w sklepach), o tyle Kartę wyrabia się w MZK.

LKM, która funkcjonuje od ponad 10 lat, to elektroniczny bilet, który zastąpił bilety okresowe, można nim także regulować płatności za pojedyncze przejazdy. Wydaje ją Miejski Zakład Komunikacji na wniosek zainteresowanego po wpłaceniu przez niego kaucji w wysokości 10 złotych. W przypadku zniszczenia czy zgubienia Karty wydanie nowej kosztuje 20 złotych. Zgodnie z regulaminem LKM miejscem, gdzie składa się wniosek jest Centrum Obsługi Klienta w siedzibie MZK. Dokładny zapis brzmi „Leszczyńska Karta Miejska zostaje wydana na podstawie pisemnego wniosku złożonego przez pasażera w COK lub przesłanego drogą pocztową”. Oznaczałoby to, że właśnie tam wpłaca się także dziesięciozłotową kaucję.

Tego właśnie zapisu dotyczą wątpliwości co do legalności zniesienia możliwości płacenia gotówką. Prawo bowiem, a w tym przypadku Ustawa o usługach płatniczych z 2011 roku zabrania odmowy przyjmowania pieniędzy w formie gotówki. Chodzi tu o artykuł 59ea ustawy: „Akceptant nie może uzależniać zawarcia z konsumentem umowy o świadczenie usługi lub umowy sprzedaży towaru od dokonania zapłaty w formie bezgotówkowej ani odmówić przyjęcia zapłaty od konsumenta znakami pieniężnymi emitowanymi przez NBP”. Prawodawca przewidział tu cztery wyjątki: sprzedaż internetową, w przypadku działalności bez personelu (kasy samoobsługowe lub automaty”, imprezy masowe oraz jednorazowe transakcje znacznej wartości. Wydaje się więc, że kaucja za LKM nie mieści się w żadnym z tych wyjątków.

Zapytaliśmy więc dyrektora MZK o to, czy odejście od gotówki ma podstawy prawne. Ten zapewnił, że uzgodnił zmianę z prawnikami, poza tym mieszkańcy chcący zdobyć kartę mogą wciąż zrobić to w tradycyjny sposób. -Nową Leszczyńską Kartę Miejską można będzie także uzyskać w Centrum Informacji Turystycznej przy ul. Słowiańskiej, składając tam wniosek i wpłacając kaucję także drogą gotówkową - mówi Stefan Szymański - klient może też określić, gdzie chce odebrać gotową kartę: czy w zakładzie przy Leśnej, czy w CIT. Dyrektor Szymański dodał, że regulamin LKM ma być wkrótce znowelizowany, ponieważ na razie nie ma w nim zapisów o możliwości wpłacania kaucji kartą czy aplikacją płatniczą.

 
Komentarze (53)
1. Dodane przez !, w dniu - 12-01-2026 11:55 18 11
Wysłałem do Urzędu Miasta petycję, by można było płacić za kartę miejską w Żabce, obecnie mogą tak już robić mieszkańcy Łodzi i Warszawy. Mam nadzieję że Urząd Miasta się przychyli do moich postulatów i będzie można opłacać (w tym gotówką) kartę miejską w Żabkach
2. Dodane przez tom, w dniu - 12-01-2026 11:55 15 37
Roszczeniowe to społeczeństwo w Lesznie
3. Dodane przez Antek, w dniu - 12-01-2026 12:05 12 2
Może jakiś prawnik się pokusi o złożenie doniesienia? Później prywatny pozew przecie osobie decyzyjnej
4. Dodane przez DX2, w dniu - 12-01-2026 12:07 4 1
kombatanci województwa leszczyńskiego, które przeminęło 27 lat temu a oni ciągle żyją przeszłością i myślą, że jutro będzie jak dawniej
5. Dodane przez do kom 1, w dniu - 12-01-2026 12:12 11 6
Ile płacą za omamianie ludzi??? Legalne? Czy nie widzicie co jeszcze robią legalnie? Pisać skargi to tego mądrego prezydenta, który tak wszystko co mu każą przepycha. Nagłaśniać w mediach, przestrzegać innych. Microsoft przejął całą administrację, żabka szykuje się na nano żabki, usuwanie gotówki...Obejrzyj na youtubie Jeśli to nie jest znak bestii to co nim jest? Wyszczepią was bez waszej zgody przez odciski palców, żebyście służyli...jak się nie obudzicie...Agenda 2030 - Ministertwo Cyfryzacji i Technologii. Kosiniak Kamysz z PSL pod naciskami Tuska w październiku 2025 podpisał list motywacyjny w sprawie przekazywania naszych danych cyfrowych podejrzanemu konsorcjum z USA...
6. Dodane przez puj, w dniu - 12-01-2026 12:25 20 3
Sprawę oddać do sądu, a jeśli się okaże, że wprowadzone zmiany są niezgodne z przepisami, pociągnąć do odpowiedzialności karnej tych, którzy odpowiadają za wprowadzenie zmian, które uderzają w obecny porządek prawny. Nie dla biurokratycznej samowoli. Ta klasa zachowuje się, jak właściciele Polski i nie dość, że ingeruje w każdy aspekt życia, to próbuje narzucać rozwiązania.
7. Dodane przez PL, w dniu - 12-01-2026 12:25 17 3
Wyjaśnienia dyrektora, powoływanie się na prawników świadczą o jego i ich nieznajomości prawa! 
Co na to Rzecznik Praw Obywatelskich? 
Co na to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów? 
Przecież ten Miejski Zakład Komunikacyjny może być ukarany wysoką karą finansową! 
Niewielkie wpływy gotówkowe ze sprzedaży tych uprawnień dla pasażerów nie wymuszają konieczności angażowania uzbrojonych konwojów do przewozu kilkuset złotych do banku? 
Kasa w sejfie też jest bezpieczna. 
Zaniechanie wydawania tych pozwoleń w bazie na Leśniej, wskazanie Centrum Informacji Turystycznej jako punkt obsługi pasażerów MZK załatwi sprawę definitywnie?! 
Oszczędności będą jak ten Szymański zlikwiduje Centrum Obsługi Klienta na ulicy Leśnej bo to biuro nie wykonuje swoich zadań a nawet łamie prawa obywatelskie! 
Panie Adamek, proszę trzymać rękę na pulsie!
8. Dodane przez do kom 1, w dniu - 12-01-2026 12:31 4 3
Ile płacą za omamianie ludzi??? Legalne? Czy nie widzicie co jeszcze robią legalnie? Pisać skargi to tego mądrego prezydenta, który tak wszystko co mu każą przepycha. Nagłaśniać w mediach, przestrzegać innych. Microsoft przejął całą administrację, żabka szykuje się na nano żabki, usuwanie gotówki...Obejrzyj na youtubie Jeśli to nie jest znak bestii to co nim jest? Wyszczepią was bez waszej zgody przez odciski palców, żebyście służyli...jak się nie obudzicie...Agenda 2030 - Ministertwo Cyfryzacji i Technologii. Kosiniak Kamysz z PSL pod naciskami Tuska w październiku 2025 podpisał list motywacyjny w sprawie przekazywania naszych danych cyfrowych podejrzanemu konsorcjum z USA...
9. Dodane przez Mieciu, w dniu - 12-01-2026 12:40 20 3
Absurd zeby nie mozna bylo płacić gotówką
10. Dodane przez Rycerz Covida, w dniu - 12-01-2026 12:44 28 4
Jest to nic innego jak wykluczenie finansowe. Nie mam obowiązku posiadać ze sobą karty płatniczej albo innej formy elektronicznej płatności. 
 
Mało tego, nie muszę posiadać nawet konta w banku. 
 
Żeby się ludzie nie zdziwili jak te wszystkie telefony, zegarki, bliki zawiodą w dniu próby. Ale będzie wycie.
11. Dodane przez Obywatel, w dniu - 12-01-2026 12:49 32 5
Na siłę wpychaja nam płacenie kartą. Ja nie chcę karty płatniczej i nie będę miał. Płacę tylko gotówką.
12. Dodane przez Do tom, w dniu - 12-01-2026 12:49 21 3
Nie roszeczeniowe tylko pragmatyczne. Jeszcze wszyscy zwolennicy płatności tylko bezgotówkowych zatesknią za gotówką jak dojdzie do takiego backout-u ja w Berlinie czy też kilkanaście lat temu na północy Polski po wichurach. 
Jak nie będą mogli kupić nic do jedzenia bo nie będzie jak zapłacić
reklama
13. Dodane przez Dam, w dniu - 12-01-2026 12:55 23 4
Dla mnie, odejścię od gotówki wprowadza kolejną kontrole nad społeczeństwem.  
Najlepiej jeszcze pod pretekstem promocji płacimy w biedronce czy stacji paliw jak już gotówką to dodajemy aplikacje. Po czym Urząd Skarbowy ma wszystko jak na tacy. 
Jak najmniej elektroniki, jak najmniej obserwacji społeczności... zakładają nam kajdany, a my temu przyklaskujemy...  
Dla mnie pytanie było proste... czy Dyrektor nie umie na nie odpowiedzieć.. co mnie to obchodzi z kim on ustalił tą decyzje... albo coś jest zgodne albo nie. I do tego zmierzał ten artykuł, jak widzimy, że nie ( na podstawie przytoczonego przez redakcję postu) to rozumiem pewne bezprawie dyrektora... zgłosić do prokuratury.
14. Dodane przez stratus, w dniu - 12-01-2026 13:01 18 1
Zgodnie z ustawą z dnia 17 września 2021 roku o zmianie ustawy o usługach płatniczych, akceptant nie może uzależniać zawarcia umowy o świadczenie usługi lub umowy sprzedaży towaru od dokonania zapłaty w formie bezgotówkowej ani odmawiać przyjęcia płatności gotówką. 
Przepisy te weszły w życie 5 listopada 2021 roku i stanowią obowiązujące przepisy prawne w Polsce, co oznacza, że sprzedawca nie może prawnie zakazywać płatności gotówką.
15. Dodane przez zolo, w dniu - 12-01-2026 13:16 12 1
Uwielbiam takie sytuacje kiedy cos dzieje sie "na wniosek" 
Idziesz kupić kartę ...ale na wniosek. 
A wnioski sie rozpatruje na tak albo na nie. 
czekam na wprowadzenie wniosków na zakup bułeczek
16. Dodane przez Jan, w dniu - 12-01-2026 13:20 15 4
To jest nielegalne jak obecny rząd raczej nierząd
17. Dodane przez trochę rozsądku, w dniu - 12-01-2026 13:21 10 4
Rząd ciągle z dużą stratą bije monety 1 gr, tymczasem w sklepach nawet 10 zł już wycofano, prawie nigdzie nie wydadzą reszty ze 100 zł, bo dziesiątek nie mają, o monetach nie ma co wspominać, obecnie najniższy banknot w obiegu to jakieś 20 zł, wystarczy akurat na 2 chleby i pączka w sieciówce.
18. Dodane przez Piotr, w dniu - 12-01-2026 13:28 22 2
Szanujcie gotówkę-będziecie jeszcze za nia płakac
19. Dodane przez Justysia, w dniu - 12-01-2026 13:47 15 1
A ustawa o usługach płatniczych (z 2021 r.) nakłada na przedsiębiorców obowiązek przyjmowania gotówki a MZK to przecież przedsiębiorca, więc nie ma prawa rezygnować z przyjmowania gotówki - są już wyroki sądów administracyjnych na ten temat, niech sobie prawnicy poczytają...
20. Dodane przez Łukasz, w dniu - 12-01-2026 13:56 5 17
I prostszy człowiek to wyższe wymagania :-) W domu wielki telewizor, smartfon i szereg nowinek technologicznych a tu kłopot by zapłacić za bilet nie używając gotówki. Budzimy się w końcu XXI wiek mamy :-)
21. Dodane przez podprikazami..., w dniu - 12-01-2026 14:11 7 1
Jeszcze nie widzisz jak nas omamiają? Cyfrowy odcisk palca rozwiąże problem fałszowania produktów... Pod naiwnymi pretekstami wmawiają nam, że uratuje nas tylko cyfrowy odcisk palca i dalsza biometria co jest największym kłamstwem, bo to droga dla elyt do zniewolenia nas a nie ochrony... Nie zauważyliście,że nakazano im już blokowanie niewygodnych komentarzy? Moje blokują...
22. Dodane przez Tim, w dniu - 12-01-2026 14:53 6 1
Wszyscy narzekają ale nikt nie poniesie odpowiedzialności Karnej. Może ktoś to zgłosi. Tylko w takich spółkach odpowiedzialność i kara tak jest wypłacana ze środków zakładu a nie prywatnych pieniędzy osób decyzyjnych.
23. Dodane przez Marek, w dniu - 12-01-2026 14:54 5 1
W Polsce w sklepie nie trzeba mieć płatności kartą ale gotówką tak. Takie jest prawo i tyle. Nie można mieć tylko kartą. Albo kartą i gotówką lub tylko gotówką.
24. Dodane przez peterpan, w dniu - 12-01-2026 15:01 3 9
popieram kom 20 
rozumiem ,że dla ludzi starszych to problem ale reszta społeczeństwa ? 
To może wrócimy do telefonów na kablu, toalet na podwórku.......
25. Dodane przez do 20, w dniu - 12-01-2026 15:03 11 1
Jak dla mnie to możesz sobie płacić nawet czipem wszczepionym w swój nowoczesny mózg ale tłumaczenie dyrektora jest zupełnie bzdurne. To jakby sklep spożywczy odmówił przyjęcia gotówki, argumentując, że na drugim osiedlu jest inny sklep i tam można w ten sposób płacić. A gdyby kierowca autobusu nie wpuścił na pokład geja albo łysego, grubego, rudego itp. i powiedział, że ma sobie jechać następnym autobusem? I pamiętaj, jeżeli dzisiaj opowiadasz się za ograniczeniem albo wręcz pozbawieniem kogoś jego praw, wcześniej czy później też zostaniesz ich pozbawiony.
26. Dodane przez Atom, w dniu - 12-01-2026 15:05 3 14
Wszyscy narzekający ,przecież możecie zapłacić gotówką tylko w innym punkcie! Jakie tu widzicie ograniczenia czy wykluczenia? Obsługa gotówki kosztuje i dlatego będzie znikać, pojawią się opłaty za płacenie nią. Płatności bezgotówkowych obawiają się tylko Ci którzy nie mogą udokumentować pochodzenia swoich pieniędzy.
27. Dodane przez Eh, w dniu - 12-01-2026 15:12 5 1
Tak. Gotówka to wolność. Dziwna sytuacja że trzeba robić oszczędności co sugeruje że pieniędzy w naszym leszczyńskim MZK jest mało a jednocześnie nie chcą gotówki.
28. Dodane przez w, w dniu - 12-01-2026 15:15 5 1
Uważam, że za bilet ulgowy można zapłacić żywą kozą, a za normalny krową. 
Świnią nie przewidujemy płatności bo się źle kojarzy.
29. Dodane przez xyz, w dniu - 12-01-2026 15:15 6 2
Ludzie, można lub będzie można płacić gotówką w Centrum Informacji Turystycznej przy ul. Słowiańskiej. Tam cały czas jest obecna gotówka. Należy całkowicie zlikwidować sprzedaż na ulicy Leśnej, bo to i tak jest bardzo daleko i nie po drodze. Też bronię gotówki ale BĄDŹMY WYROZUMIALI. Zostało zgłoszone, będą korzystne zmiany, nowy dyrektor jest od niedawna, zastał firmę i jej zwyczaje po poprzednim bardzo wieloletnim dyrektorze. Korzystam z komunikacji miejskiej i zauważam drobne co prawda ale pozytywne zmiany w funkcjonowaniu MZK.
30. Dodane przez Staś B., w dniu - 12-01-2026 15:27 3 1
"Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi !?!?!?! " ..... Cóż jak widać w mzk Leszno o zgrozo bareizmy wiecznie żywe
31. Dodane przez Do 2, w dniu - 12-01-2026 15:50 16 1
Poczekaj jaki prąd wyłączą gdy będziesz chciał zapłacić kartą, tak się stało w Kanadzie gdy tirowscy zrobili strajk, wyłączyli im dostęp do banku i było po strajku. Te działania prowadzą do zniewolenia ludzi.
32. Dodane przez Leszczynianin., w dniu - 12-01-2026 15:53 11 1
Czyli pan dyrektor po uzgodnieniu z prawnikami ustanowił, iż regulamin MZK jest wyższym aktem prawnym niż Ustawa. No niestety nie pierwszy to taki "incydent" w Polsce.
33. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 12-01-2026 16:47 7 0
Moim zdaniem takie samo a może większe bezprawie jest na parkingu przed polo i biedronka. 
 
Tam jest o tyle bezczelnie, że brak możliwości płacenia za parking gotówką natomiast poprzekroczeniu bezpłatnego czasu naliczoną karę płacić można gotówką 
 
 
 
Prawo bowiem, a w tym przypadku Ustawa o usługach płatniczych z 2011 roku zabrania odmowy przyjmowania pieniędzy w formie gotówki. Chodzi tu o artykuł 59ea ustawy: Akceptant nie może uzależniać zawarcia z konsumentem
34. Dodane przez Do 29, w dniu - 12-01-2026 18:01 6 1
Dlaczego mamy być wyrozumiali? Pracuje za darmo? Dostaje pensje z naszych podatków. Pewnie nie mała. Nie można działać wbrew prawu. Taki faul czyli znaczy nie zna się i nie nadaje się na stanowisko
35. Dodane przez Polak, w dniu - 12-01-2026 18:05 7 1
Jeździć na gapę,przy kontroli uzasadnić odmowę zapłacenia za bilet gotówką. Sprawę skierować do sądu. Nie może tak być że jakiś dyrektor łamie przepisy. W Polsce nie wycofano pieniędzy więc nikt nie może zabronić płacenia. Wymuszenie na obywatelu innych czynności. A prawnicy?- Czegoś nie rozumieją.
36. Dodane przez asd, w dniu - 12-01-2026 18:29 12 0
to zamknąć całe okienko kasowe, zwolnić pracowników związanych z tym nierentownym punktem kasowym i jakie wielkie oszczędności będą :)
reklama
37. Dodane przez gotówka to wolność, w dniu - 12-01-2026 18:46 7 0
Dlaczego nie było takich protestów, że opłaty za parkomat są tylko bezgotówką?
38. Dodane przez bven, w dniu - 12-01-2026 21:51 7 1
Gotówka w Polsce nielegalna zdaniem mzk leszno (celowo z małej litery). Co na to prezydent miasta Leszna p. Rusiecki?
39. Dodane przez świadomość, w dniu - 12-01-2026 22:56 4 9
Halo Jaskiniowcy, funkcjonujecie w XXI wieku już na co dzień bo nawet wnioski na świadczenie 800+ jest składane wyłącznie elektronicznie. Od 2022 roku to świadczenie jest wypłacane tylko na przelew i jakoś nikt z biorących nie protestuje, "Że JAM JEST POLAK i 800+ W GOTÓWCE CHCĘ BO INACZEJ NIE BIORĘ" ;-) .....
40. Dodane przez Nelli, w dniu - 13-01-2026 04:34 8 1
Chcą nam odebrać suwerenność!! Prezydent Leszna przoduje w wypełnianiu tego zła które będzie nam ograniczać wolność. W kraju jako pierwszy wprowadził krótszy tydzień pracy ,teraz płatność kartami wypełnia wolę tych którzy chcą naszego zniewolenia robi to uśmiechając się haaa jesteśmy uśmiechnięci mamy więcej w portfelach ,żyje się nam lepiej ,20 gospodarka ,a że wszystko drożeje, że firmy się zamykają lub są sprzedawane obcym koncernom ,ludzie bez pracy ale to nic dobrze ,że PIS nie rządzi !!! Ludu wybudz się z letargu inaczej zacznij samodzielnie myśleć nie daj się wprowadzać w błąd oszukują cię na każdym kroku . Ścieżki rowerowe,budować nie zakłady pracy ,masz się bawić nie myśleć o dniu jutrzejszym chodzi o to by wybić ci z głowy WOLNOŚĆ !!!
41. Dodane przez Bajka, w dniu - 13-01-2026 09:12 6 0
W urzędzie gminy Święciechowa niestety również nie można zapłacić gotówką.  
Pytanie, w ilu jeszcze urzędach poszli na łatwiznę i pozamykali kasy gotówkowe?
42. Dodane przez Bajka, w dniu - 13-01-2026 09:16 5 0
Problem braku możliwości płacenia gotówką obejmuje również temat parkingów w mieście Leszno.  
Ciśnienie mi skacze jak widzę na swoim koncie w banku przeliczenia ile dwutlenku węgla wytworzyła dana płatność. Dzięki płatności kartą widzą gdzie i kiedy. Wolę gotówkę.
43. Dodane przez Potemkin, w dniu - 13-01-2026 09:33 9 0
Odchodzenie od gotówki jest krótkowzroczne. Kiedy nie będzie gotówki, będzie pełna kontrola nad społeczeństwem. Wystarczy, że będzie Pani/Pan mieć "niesłuszne" poglądy, wówczas następuje blokada do środków na koncie. Będą wszyscy potulni i grzeczni, żeby tylko żyć i funkcjonować z dostępem do własnych, zarobionych pieniędzy. Walczmy o gotówkę!!! To jest wolność!!! Wygoda nie może zastąpić rozsądku. Czy dla wygody mamy sprzedać wolność?
44. Dodane przez !, w dniu - 13-01-2026 12:16 3 0
Działanie dyr. p. S. Szymańskiego jest moim zdaniem działaniem niezgodnym z obowiązującym prawem, czyli bezprawnym., a tłumaczenie wręcz żenujące. Jakie ten człowiek ma doświadczenie prazy w transporcie? Chyba żadne.W takiej sytuacji Prezydent Miasta Leszna p. G. Rusiecki sprawujący nadzór właścicielski nad MZK winien natychmiast zobowiązać p. Szymańskiego do zmiany decyzji, a nie bez przerwy na tle spraw miejskich lansować się na facebooku. W tych kwestiach prezydenta winien wyręczyć rzecznik prasowy np. red. Michał Wiśniewski zatrudniony w Gabinecie Prezydenta, a Prezydent p. Rusiecki zająć sie takimi sprawami j.w., MZZ - m.in. parkiem linowym " Tarzan", sposobem odśnieżania miasta- czy spółka nadal jeździ po chodnikach traktorkiem, a jego kierowca, aby nie marznąć idzie obok pieszo, a za ciągniczkiem przyczepka, a na niej piasek i dwie panie z szufelkami rozsypujące piasek - żenada, spółka komunalna tak pracuje w III dekadzie XXIw, MPEC i jak mówią na mieście wiewiórki dziwnym rozliczeniom " obsługi prawnej" przez znaną szczególnie za Prezydenta p. Borowiaka kancelarię prawną itd ( sprawa trąci prawdopodobnie kolejną aferą ). Problemów aż nadto Prezydencie p. Rusiecki, a będzie ich jeszcze więcej.
45. Dodane przez Do 39, w dniu - 13-01-2026 16:44 2 0
Halo(...) co ma wspólnego wniosek o świadczenie z gotówką. Możesz pobierać 800 plus ale wtedy udajesz się co miesiąc do mopru. Tam gdzie nie ma możliwości płacenia gotówką zgłaszać i niech zarządzający dostają karę i wyroki. Chyba kierownik nie może być z wyrokiem. Zgłaszać gdzie tylko można, prawnicy łatwy pieniądz do zrobienia
46. Dodane przez Do39, w dniu - 13-01-2026 17:40 2 0
No to jest właśnie to o czym piszą. 
 
Totalna kontrola. 
 
 
I gdzie te europejskie wartości? 
 
Wielki hałas o pegasusa.
47. Dodane przez ?, w dniu - 13-01-2026 19:11 2 0
Redaktorze p. J. Adamek!, takie postępowanie jest zapewne postępowaniem chyba nielegalnym, a co najmniej chyba iracjonalnym.. Mało tego, dyrektor MZK aby dbać o własne przychody takim postępowaniem w pewnym stopniu je ogranicza.Fajnie, bo otrzyma z miasta dotację, ale czy na koniec roku ją rozliczy? Tak się dzieje w Lesznie i to po zmianie dyrektora w MZK.Tłumaczenie, że posiada opinie prawników brzmi mało przekonująco i prawdopodobnie.? Panie redaktorze, proszę zwrócić uwagę na liczbę mnogą. Ile tych opinii i ilu prawników? Panie redaktorze, warto zakończyć ten temat zapoznaniem się z licznymi opiniami prawników.
48. Dodane przez mieszkaniec Leszna, w dniu - 13-01-2026 19:24 1 0
Czy można odmówić płatności gotówką? Przepisy mówią jasno 
Oprac.: Agnieszka Boreczek 
 
10 listopada 2024 08:00 
Coraz częstsze korzystanie z kart płatniczych i aplikacji mobilnych zmienia sposób, w jaki dokonujemy zakupów. Wolumeny transakcji bezgotówkowych rosną, 7 na 10 osób pozytywnie ocenia możliwość płacenia w tej formie w coraz większej liczbie miejsc. Nie zmienia to jednak faktu, że nadal nosimy w portfelach gotówkę i chcemy nią płacić. Czy w sklepie lub lokalu usługowym ktoś może nam tego odmówić? Warto poznać obowiązujące przepisy, aby się nie zdziwić przy kasie. 
 
Zdj. ilustracyjne  
Zdj. ilustracyjne Zofia i Marek BazakEast News 
 
 
Treść zewnętrzna 
Spis treści: 
Nie można odmówić przyjęcia zapłaty gotówką 
Czy są wyjątki? Tak, tu nie muszą przyjmować gotówki 
Konsekwencje odmowy przyjęcia gotówki 
Nie można odmówić przyjęcia zapłaty gotówką 
Wiele w tym temacie wyjaśnia znowelizowana ustawa o usługach płatniczych (z 5 listopada 2021 roku). To ona jasno mówi o tym, że przedsiębiorcy w Polsce nie mogą odmówić przyjęcia płatności gotówką. Oznacza to, że jeśli klient chce zapłacić banknotami czy monetami, sprzedawca musi umożliwić mu taką opcję. 
 
Ustawa ta jest bezpośrednim następstwem regulacji Narodowego Banku Polskiego, który określa, że pieniądze emitowane przez NBP są prawnym środkiem płatniczym w Polsce. W efekcie przedsiębiorcy nie mogą ograniczać formy zapłaty jedynie do metod bezgotówkowych, jak karta płatnicza czy przelew. 
 
 
Czy są wyjątki? Tak, tu nie muszą przyjmować gotówki 
Choć generalnie każdy punkt handlowy musi akceptować gotówkę, istnieją pewne wyjątki, a chodzi przede wszystkim o: 
 
sprzedaż online - w przypadku sklepów internetowych płatność gotówkowa nie jest wymagana, ponieważ zakupy odbywają się zdalnie, bez fizycznego kontaktu sprzedawcy i kupującego, 
automaty i miejsca bez obsługi - jeśli transakcja odbywa się za pomocą automatu (np. biletomaty, automaty do sprzedaży napojów) lub w miejscach, gdzie nie ma bezpośredniego kontaktu z personelem, przedsiębiorca może ograniczyć metody płatności do wybranych form, np. kart płatniczych, 
imprezy masowe - podczas dużych wydarzeń organizator może ustalić, że płatności będą przyjmowane wyłącznie w formie bezgotówkowej, jednak informacja ta musi być zawarta w regulaminie imprezy, a wartość jednorazowej transakcji nie może przekraczać przeciętnego wynagrodzenia. 
Niektórzy przedsiębiorcy mogą próbować wprowadzać wyłącznie płatności kartą, argumentując to względami higienicznymi, szczególnie w miejscach, gdzie dotykanie gotówki może potencjalnie przenosić bakterie czy wirusy. W dobie pandemii COVID-19 takie podejście było powszechne, a wielu konsumentów doceniało brak konieczności posługiwania się gotówką. Jednak prawo nie przewiduje możliwości całkowitego wykluczenia płatności gotówką z powodów higienicznych - zgodnie z nowelizacją ustawy przedsiębiorca nadal musi akceptować gotówkę, nawet jeśli preferuje formy bezgotówkowe. 
 
 
Treść zewnętrzna 
Konsekwencje odmowy przyjęcia gotówki 
Warto zaznaczyć, że chociaż ustawa nakłada na przedsiębiorców obowiązek przyjmowania gotówki, przepisy nie określają konkretnych sankcji za odmowę przyjęcia takiej formy płatności. W sytuacji, gdy przedsiębiorca odmawia sprzedaży produktu lub usługi osobie chcącej zapłacić gotówką, może jednak zostać ukarany na podstawie art. 135 Kodeksu wykroczeń, który definiuje wykroczenie polegające na odmowie sprzedaży towaru bez uzasadnionej przyczyny. 
 
Możliwość pociągnięcia przedsiębiorcy do odpowiedzialności za odmowę przyjęcia gotówki może wynikać również z przepisów o ochronie konsumentów, szczególnie w przypadkach, gdy konsument czuje się pokrzywdzony odmową.
49. Dodane przez to łamanie prawa, w dniu - 13-01-2026 21:15 4 0
odmowa płacenia gotówką to łamanie prawa, podobnie w urzędach, podobnie w parkometrach itd. To niebywały skandal jak władza się panoszy.
50. Dodane przez Mija, w dniu - 13-01-2026 21:36 4 0
To wszystko prowadzi do zniewolenia nas ,nie dajmy się nikt nie ma prawa narzucać nam płatności kartą. Kogoś w tej mieścinie naprawdę szarpie coś w głowie. Nie korzystać z tej kiepskiej komunikacji . A swoją drogą już te elektryki z niemiec jeżdżą????
51. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 13-01-2026 23:09 3 0
A tak naprawdę to kto zrobił dyrektorem tego pana 70 lat emeryt i mało tego jeszcze siedzi w radzie nadzorczej MZZ i kasa leci (...).może zapytać załogę MZK co sądzą o nowym dyrektorze wątpię czy ktoś go pochwali za działania w zakładzie utrata klientów itd
reklama
52. Dodane przez 997, w dniu - 14-01-2026 10:57 1 1
Rozmawiałem z Księdzem w mojej Parafi i na dniach będzie można w Żabce płacic za pogrzeby, dawać na mszę i za udzielenie ślubu
53. Dodane przez ???, w dniu - 14-01-2026 13:43 1 0
Dn. 8 stycznia 2026r. na portalu radia Elka red. p. J. Adamek napisał artykuł pt." Kasa MZK bez gotówki". 
Dyr. MZK p. S. Szymański powiedział cyt. " Zrezygnowaliśmy z przyczyn ekonomicznych, transkacji bezgotówkowych było coraz mniej, jednak generowały one znaczne koszty związane z obsługą gotówki". Rozumie ktoś te bzdury? Nie czas na ciepłe kapcie i fotel? Zapewne duma rozpiera pracowników MZK mając takiego dyrektora. Pan Szymański to osoba z " zasobów" personalnych Prezydenta p. Rusieckiego , dodatkowo członek Rady Nadzorczej MZZ sp. z o.o. tolerująca chyba dumę tej spółki park linowy Tarzan. Pan Szymański administruje MZK nie mając z tą branżą nic wspólnego, czyli może brakowac wiedzy i doświadczenia. Ale w Lesznie w samorządzie czego dowodzi historia jest miejsce dla wielu. Dalej w tym artykule dyr. Szymański wspomina, że Leszczyńska Karta Miejska ( nazwa poprawna, istniejąca w MZK ok. 15 lat ) w niedalekiej przyszłości będzie zintegrowana z Leszczyńską Kartą Mieszkańca ( karta leszczyńska, ale mieszkaniec jakiej miejscowości? - poprawna nazwa jeśli już winna brzmieć: Karta Mieszkańca Leszna, ale kto w magistracie tym się przejmuje. Ważne, aby przejąć przeszło 12.000 szt Leszczyńskiej Karty Miejskiej i chwalić się, jakie to zainteresowanie Leszczyńską Kartą Mieszkańca, bo jak na razie to zainteresowanie mizerne. Duże sieci handlowe typu: Biedronka, Lidl,Kaufland, InterMarche, OBI, Cerfur itd. nie są zainteresowane Karta Mieszkańca Leszna.Super produkt roku 2025r. magistratu leszczyńskiego.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama














------------------------------------
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Ogródek działkowy ro... Leszno 35000
Okazja! dom w cenie ... Bojanice 440000
Garaż wynajemLeszno 600
3-pok mieszkanie 70 ... Leszno 2300
Sprzedam mieszkanie ... Leszno 600000
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj