Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
4
Marca 2026
Środa
Imieniny obchodzą:
Kazimierz, Łucja,
Witosław, Eugeniusz,
Wacław, Jagoda
Do końca roku 302 dni.
Start arrow Leszno arrow Ponad 500 podpisów w obronie ,,Jedynki"

Sprawa trafi na sesję Rady Miejskiej

Ponad 500 podpisów w obronie ,,Jedynki"

16.01.2026. Radio Elka, Filip Wybieralski


(Fot. Archiwum prywatne)
Rodzice broniący Szkoły Podstawowej nr 1 w Lesznie wykonali kolejny krok w walce z likwidacją placówki. Dziś w Urzędzie Miasta złożyli podpisy popierające obywatelski projekt uchwały, który ma doprowadzić do wstrzymania zamknięcia szkoły.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
- Dzisiaj rano złożyłyśmy razem z Katarzyną Dworniczak 520 podpisów pod uchwałą obywatelską - poinformowała Agnieszka Ptaszyńska, jedna z liderek rodziców. Jak dodała, projekt uchwały zakłada uchylenie wcześniejszej decyzji Rady Miejskiej o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej nr 1. - Uchwała wskazuje, aby poprzednia uchwała została zarzucona i żeby likwidacja szkoły została
wstrzymana
- wyjaśniła.

Podpisy zbierane były wyłącznie wśród mieszkańców Leszna posiadających prawo wyborcze. - Podpisywały się osoby spoza szkoły, mieszkańcy Leszna. Rodzice i wolontariusze chodzili do znajomych, rodzin, osób wspierających. Zgłaszały się też osoby, których wcześniej nie znałam - relacjonowała Ptaszyńska.

Zbieranie podpisów trwało około trzech tygodni i zakończyło się jeszcze przed świętami. - Zebraliśmy ponad 500 podpisów. Byłoby ich więcej, gdyby nie obowiązek podawania numeru PESEL. To wstrzymywało część osób - dodała.

Złożenie wymaganej liczby podpisów oznacza, że projekt uchwały musi zostać wprowadzony pod obrady Rady Miejskiej. - Zgodnie z uchwałą obywatelską Miasta Leszna trzeba zebrać 300 podpisów, żeby projekt trafił na sesję. Ten warunek został spełniony - podkreśliła liderka rodziców.

Rodzice liczą, że tym razem decyzja radnych może być inna niż przed rokiem. - Jesteśmy pełni nadziei. Rok temu mieliśmy dużo mniejszą wiedzę. Teraz większość radnych jest już po lekturze opinii kuratora oświaty i ministra edukacji. To są bardzo obszerne, merytoryczne dokumenty - mówiła Ptaszyńska.

Zwróciła też uwagę na zmieniający się klimat wokół edukacji. - Wczoraj rozpoczęła się Komeniada, która została bardzo pozytywnie odebrana, także wśród radnych. Widzimy też, co wydarzyło się w Dubinie, gdzie szkoła została uratowana. Myślę, że niejeden radny ma dziś refleksję, że zagłosowałby inaczej - dodała.

Teraz decyzja znów będzie należeć do Rady Miejskiej, która zdecyduje, czy obywatelski projekt uchwały zatrzyma proces likwidacji Szkoły Podstawowej nr 1.
 
Komentarze (68)
1. Dodane przez Szamot, w dniu - 16-01-2026 13:33 182 16
Zamykać. Chyba ze rodzice będą utrzymywać szkołę za swoją kasę!!!!!
2. Dodane przez Iga, w dniu - 16-01-2026 13:45 150 12
(…;)Proszę oficjalnie zadeklarować wysokość comiesięcznego wkładu w utrzymanie tej szkoły skoro tak o nią pani walczy.
3. Dodane przez magda, w dniu - 16-01-2026 13:46 133 10
patrząc, że AŻ TYLE DZIECI TAM SIĘ UCZY, czyli podpisy conajmniej x4 od rodziców, ewentualnych dziadków, ba nawet sąsiadów i krewnych to uzbieranie tych 500 podpisów baaardzo długo trwało 
brak chętnych nawet wśród zainteresowanych? ciekawe
4. Dodane przez Carl Johnson, w dniu - 16-01-2026 14:01 126 9
Ja po raz kolejny zapytam. Czy osoby w tej chwili opowiadające się za pozostawieniem placówki nadal będą wspierać byt szkoły, kiedy dzieci będą uczyć się gdzieś indziej? 
 
No bo nie wierzę, że tak ochoczo zwykli mieszkańcy, którzy nie mają interesu w tej szkole, podpisywali listy poparcia.
reklama
5. Dodane przez Atom, w dniu - 16-01-2026 14:05 128 12
Koszt utrzymania tej szkoły ? Jaki rodzice mają pomysł na jego pokrycie ? Chcieć można wszystko tylko kto za to zapłaci ?
6. Dodane przez PL, w dniu - 16-01-2026 14:20 126 10
Pięciuset mieszkańców Leszna nie związanych z tą szkołą, podpisało się pod tą petycją? 
Gdzie zbierano te podpisy, sonda jawna? 
Ilu ludzi odmówiło poparcia tej waszej akcji? 
Uczniowie tej szkoły nie będą zmuszone do nauki poza naszym miastem? 
O co tu chodzi? 
W Polsce zamyka się dzisiaj oddziały położnicze z wiadomych powodów, nawet miasto rodzinne JPII zdecydowało się na ten krok! 
Wadowice też z problemem demograficznym! 
Miasto z ponad 17 tysiącami a z powiatem wadowickim 155 tysięcy mieszkańców i klops! 
Pani Ptaszyńska z głową w chmurach?
7. Dodane przez Czy tak wygląda sprawiedliwość?, w dniu - 16-01-2026 14:23 121 10
Czy rodzice dopłacą różnicę miedzy subwencją oświatową a faktycznymi kosztami utrzymania do budżetu szkoły? Czy chcą aby w ich placówce dzieci uczono dwa razy drożej niż w pozostałych szkołach w mieście?
8. Dodane przez Xx, w dniu - 16-01-2026 14:46 121 8
Szkoła jak ruina a rodzicom się podoba ?! ?
9. Dodane przez Arek, w dniu - 16-01-2026 14:49 26 8
Może urząd puści petycję czy mieszkańcy chcą masowych zwolnień urzędników i okrojenie składów w biurach?
10. Dodane przez Mam propozycję, w dniu - 16-01-2026 14:54 123 6
Wszystkie osoby, które podpisały listę w obronie SP1 dopłacają różnicę pomiędzy subwencją a rzeczywistym kosztem działania szkoły.
11. Dodane przez M, w dniu - 16-01-2026 14:57 113 5
Pan Prezydent ekonomicznie jest między młotem, a młotem, choć myślę, że w tej sprawie nie ustąpi, a rodzice powinni mieć świadomość, że 500 osób które podpisały listę też może się mylić zwłaszcza, że przecież takie podpisy w większości składają ludzie z grzeczności bez świadomości ekonomicznej. Inna sprawa, że zadłużenie miasta to chyba też efekt braku świadomości ekonomicznej, bo jeśli zadłuża się miasto celowo, to działanie na szkodę mieszkańców.
12. Dodane przez Antek, w dniu - 16-01-2026 15:00 119 5
Kolejny odcinek komedi "Szkola". Faktycznie na ponad 50 tys. miasto 500 podpisów to trochę słabo. Dajcie szansę swoim dzieciom na "normalny" rozwój w szkołach, które sa juz w XXl wieku.
13. Dodane przez hmmm, w dniu - 16-01-2026 15:19 103 6
253 uczniów w szkole więc jeśli oboje rodziców dzieci z tej szkoły zagłosowało to liczba się zgadza ale gdzie reszta mieszkańców!? chyba sukcesem tego nazwać się nie da...
14. Dodane przez Jac, w dniu - 16-01-2026 15:20 108 5
Te panie ze zdjęcia to miny mają jakby świat ratowały więc niech że swoich pieniędzy szkole utrzymują gdzie 200 metrów dalej jest kolejną szkoła
15. Dodane przez Nie pokazujcie tu TWARZY swej !!, w dniu - 16-01-2026 15:21 4 14
Dziewczynyt - nie pokazujciue tu swoich twarzy ,nazwiska wasze są w tekscie Artykulu - i mozecie byc przez ten fakt scigane . A czy nie mozna przeniesc SP nr 3 z Placu dr Metziga do SP nr 1 ??!! SKOŃCZY SIE WTEDY PROBLEM I TA PISA INA do Instytucji.. I miasto L-no odzyska budynek SP nr 3 - dla innych instytucji (np. Wydziałow Miasta ).. Pozdrawiam Adam ( radny z poprzednich Kadencji )
16. Dodane przez klm, w dniu - 16-01-2026 15:21 24 4
Szkoła to nie budynek, a budynek to nie Szkoła. 
Znając dobrze rejon Nowego Rynku i okolic, to tam mieszkają głównie dziadki. 
Podejrzewam, że uczniowie tej szkoły to dzieci zwożone w całego Leszna i nie tylko. 
:(
17. Dodane przez pikador, w dniu - 16-01-2026 15:22 36 6
Kiedy koniec , już chyba dosyć tego melodramatu
18. Dodane przez Bartosz, w dniu - 16-01-2026 15:28 38 6
Założe się o 520 zł, że w tym samym czasie zebrałbym więcej podpisów za zamknięciem tej szkoły Jako mieszkaniec tego miasta nie wyobrażam sobie dalszego dosypywania pieniędzy do tej rudery, którą niektórzy usilnie próbują nazywać szkołą... Mam nadzieję, że rada miasta utrzyma swoją wcześniejszą decyzję i nie ulegnie manipulacjom "pod publiczkę", które stosuje ta Pani.
19. Dodane przez Życie, w dniu - 16-01-2026 15:35 15 6
Ciekawe ile rodzin z tej szkoły płaci podatek dochodowy, który potem w części idzie na gminne wydatki. Przy 500szt. to są grosiki!!! 
Sondaż jest słaby i po co to rozdrabniać i przeciągać. Koszty obsługi, remontów, modernizacji itd. są bardzo wysokie. C niektórzy nie mają nie mają zielonego pojęcia.
20. Dodane przez Alka, w dniu - 16-01-2026 15:43 18 3
Popieram kom. 12. Bardzo mało jak na takie miasto.
21. Dodane przez Monika, w dniu - 16-01-2026 16:04 11 112
Czytając niektóre komentarze nasuwa mi się takie pytanie, dlaczego w ludziach jest tyle jadu i wszyscy tutaj piszący są tak bardzo za zamknięciem tej szkoły. Ja kibicuję szkole od początku i wierzę że uda się na uratować, bo ta szkoła to nie tylko budynek i mury , ale dla dzieci miejsce , do którego przychodzą z wielką radością . Tutaj dzieje się naprawdę wiele ważnych i dobrych rzeczy , więc jeżeli ktoś nie wie , to niech się naprawdę nie wypowiada. Stop dla likwidacji jedynki.
22. Dodane przez pytanie, w dniu - 16-01-2026 16:25 21 5
Panie prezydencie, ile każdy mieszkaniec miasta dopłaca do tej szkoły ponad subwencję? Dlaczego to nie jest ujawniane?
23. Dodane przez Do kom. 21, w dniu - 16-01-2026 16:26 9 94
Droga Moniko, bo oglądają TVP i TVN , wolne media, które piorą ich resztki mózgu i nastawiają na innego człowieka i innych poglądach i przemyśleniach złowrogo.
24. Dodane przez Do 21, w dniu - 16-01-2026 16:29 6 12
Moniko, nie każdy kończy Oxford?! 
Tam uczą też ekonomii, statystyki, samodzielnego myślenia. 
W ,,Jedynce" moja żona miała przez kilka miesięcy byla nauczycielem-metodykiem. 
Jej ocena dzieci klas 1-5 przerażała! 
Część z nich pochodziła z rodzin patologicznych, takie małe ,,stare"! 
Mieszkanie dwuizbowe, matka z trójką dzieci, każde innego ojca, matka przyjmuje przyjaciela, gość wie jak się zachować! 
Przy flaszce spędzają wieczór, dzieci są obok. 
Nadchodzi czas na spanie, dzieci w łóżkach a dorośli zajęci sobą! 
Te dzieci wymieniali się w szkole swoimi wrażeniami, oni rzucali paragrafami co za ci i ile komu grozi! 
Podglądali nauczycielki i biegały po korytarzach klepiąc, która, w jakiej bieliźnie chodzi! 
Dzieci z rodzin jakby normalnych, były narażane na takie wdrażanie w dorosłość! 
Wszystkie dzieci są nasze?!
25. Dodane przez c, w dniu - 16-01-2026 16:29 9 5
Ile osób podpisanych na liście to osoby spoza Leszna? Bo wiadomo, że część uczniów SP1 to dojeżdżający spoza Leszna i szkoła takich uczniów na rok szkolny 2025/2026 przyjęła. Czy petycję mogą podpisać osoby nie będące mieszkańcami Leszna?
26. Dodane przez WOLA, w dniu - 16-01-2026 16:36 24 10
ZAMKNĄĆ TĄ SZKOŁĘ W KOŃCU I NIE ROBIĆ ZAWIERUCHY W TEJ SPRAWIE. MIEJSCE I BUDYNEK W TYM MIEJSCU NIE NADAJE SIĘ NA SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ I KONIEC.
27. Dodane przez Tadeusz, w dniu - 16-01-2026 16:41 5 4
Do kom. 19. 
Co takiego może być ciekawego w liczbie "1" czy "15", czy "499"??  
Załóżmy, że 250 rodzin płaci! I co wtedy? "Życie" będzie zadowolone? To coś zmieni? Szkoła z ruiny stanie się nagle jak nowa? Co podatek dochodowy ma do szkoły? Gdyby miał to żadna szkoła nie miałaby racji bytu! Myśleć przed napisaniem!
28. Dodane przez Obserwator, w dniu - 16-01-2026 17:03 14 9
To niech rodzice protestujący płacą. Wokół mnóstwo szkół ale najlepiej wydać publiczne pieniądze czyli np. moje. To samo z tymi ciągłymi budowami pomników za publiczne pieniądze
29. Dodane przez do 23, w dniu - 16-01-2026 17:13 6 0
Tzw. wolne media nie istnieją, każde jest uzależnione od reklamodawców (w tym rządowych, samorządowych itp.) Czasem udają niezależnych bo są odcięci od wielkich pieniędzy, liczą że jak ich polityczni mentorzy dojdą do władzy to odzyskają środki, które aktualnie są mniejsze. 
Wolne media to mit, który ma nas uspokoić. Warto śledzić przepływy dziennikarzy ogólnopolskich pomiędzy redakcjami. Zmienia się władza i następującą w redakcjach czystki lub ewakuacja do innych redakcji. Czasem ucieczka do polityki.
30. Dodane przez Ergo, w dniu - 16-01-2026 17:15 23 5
Zamiast zbierać podpisy niech lepiej zbierają kasę na utrzymanie tej szkoły ,ale wielki sukces 500 czyli rodziny dzieci i nauczycieli
31. Dodane przez do 15, w dniu - 16-01-2026 17:21 8 2
Drogi trolu, jak już używasz sztucznej ćwierć -inteligencji to sprawdź, że na placu Metziga od 2020 roku nie ma SP 3. 
Niestety od kilku lat elka jest spamowana przez takich ludzi 
PS taki z ciebie były radny jak ze mnie grecki filozof. 
PS2 wszystkie wpisy z podpisami w nawiasach to dzieło AI  
 
Pozdrawiam 
Sedes z Bakelitu
32. Dodane przez Hmmmm, w dniu - 16-01-2026 17:31 24 16
Skoro Leszno.ma tyle kasy ,że urzędnicy pracują po 35 godzin i jeszcze dostali dodatkowe 9 dni urlopu to spokojnie można zostawić szkole nr 1. Rodzice walczcie o szkole i nie poddawajcie się.
33. Dodane przez kris, w dniu - 16-01-2026 17:32 23 7
Szczerze to jestem za zamknięciem - miasto 55 tys, mieszkańców, centrum się wyludnia - nie ma sensu tego utrzymywać.
34. Dodane przez Eugeniusz, w dniu - 16-01-2026 17:44 2 2
No cóż temat ciekawy , ale nie ma danych ile dzieci do SP-1 chodzi Otóż , aby można wyegzekwować wiedzę z dzieci to klasa musiałaby liczyć maksimum 25 uczniów (to z prawa oświaty) O ile faktycznie dokoptujemy dzieci z SP-1 do innych szkół to ile dzieci w innych szkołach będzie w klasie Uważam ,że im mniej dzieci w klasie tym wyższy poziom edukacji , gdyż nauczyciel poprzez odpytywania i kartkówki doprowadzi do zaangażowania w naukę i osiągnięcie lepszego wyniku nauki Jasne ,że rozwiązaniem problemu jest utworzenie w innej szkole dodatkowej klasy bez ryzyka wyższych kosztów edukacji. Trudno tutaj wyrokować czy rodzice maja racje czy Pan Prezydent Czyli o co chodzi o kasę Mam znajomego , który swoje dzieci posłał do prywatnej szkoły I co? przeniósł je po pewnym czasie do normalnej podstawówki , gdyż nauczyciele wiedząc ,że to płatna szkoła tak holowali nieuków , aby mieli wyniki , że później mieli kłopoty , aby dorównać tym z publicznych szkół . Tak mi przykro , ale muszę opowiedzieć się za komasowaniem dzieci w szkołach , gdzie nauczyciele nie będą mieć zahamowań egzekucji wiedzy od uczniów , a później życie pokaże co będą robić dalej - pozdrawiam Eugeniusz
35. Dodane przez Młody, w dniu - 16-01-2026 18:42 16 3
Co to jest 500 podpisów malutki procent reszta mieszkańców Leszna ma ten problem gdzieś i ich to nie obchodzi
36. Dodane przez Ted, w dniu - 16-01-2026 18:42 16 15
Jak zwykle "prostactwo Lesznie istnieje.Szkoła winna pozostać a że jest mało uc-niów to wielki plus.Dbajmy o wykształcenie dzieci bo w nich przyszłość a obecny system nauczania kształcie nieuków dzieci nic nie umieją,-bez smartfon nie potrafią dodać 5 plus 3.Taka polityka rządzących-naród ciemny szybko można opanować.Jak wspomniałem kończyłem naukę w tej szkole-uczyli świetnie pedagodzy:pan zKuczkowski,Furmanek,Zgliński,Piwowarczyk,Moryson,pani Sambulska,Nowaczyk i wielu innych.Nie dajmy się i walczmy o szkołę.
37. Dodane przez Do 32, w dniu - 16-01-2026 18:53 15 12
POPIERAM. Szukać oszczędności gdzie indziej proszę. Tyle rzeczy jest dotowanych, to niech dotują też tę podstawówkę. Jest na Unię? Jest na basen? Jest na salę koncertową? No to i niech na nowocześnie nauczającą szkołę będzie, skoro rodzicom tak zależy. Nie rozumiem dlaczego szkolnictwo ograniczać, skoro inne dziedziny są tak szczodrze dotowane?
38. Dodane przez ??, w dniu - 16-01-2026 19:21 8 3
Ekonomia a nie sympatie czy emocje muszą decydować o kierunku działań Demografia niska to lepiej doinwestować kilka szkół kosztem jednej czy drugiej. Jest to logiczne i zrozumiałe !!
39. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 16-01-2026 19:25 11 5
Byłem za likwidacją.  
Teraz, kiedy widzę jak moim zdaniem marnowane są pieniądze w Lesznie jestem za utrzymaniem tej szkoły i nie ma na to wpływu ,,Komeniada" która ma zupełnie inny cel i szkoda tylko, że nie odbywa się w godzinach popołudniowych.
40. Dodane przez Obserwator, w dniu - 16-01-2026 19:26 13 11
Te Panie oderwane są od rzeczywistości.  
Szukają rozgłosu. Niech utrzymują ta szkole i wtedy nie będzie problemu.. 
Koniec z żebractwem do którego są przyzwyczajone. Proponuję tym Panią zabrać się do pracy normalnej .Zamknąć i nie utrzymywać obiektów przynoszących tylko straty. Jest coraz mniej dzieci .Czy naprawdę trudno to zrozumieć.? Opinie wskazują jednoznacznie zamknąć.!!!
41. Dodane przez noname, w dniu - 16-01-2026 19:50 8 3
500 podpisów a ile jest mieszkańców mające prawa wyborcze? z 45000? także widać że innym mieszkańcom nie przeszkadza zamknięcie szkoły..
reklama
42. Dodane przez wydatki miasta, w dniu - 16-01-2026 20:45 14 1
SP1 generuje koszty ale prawdopodobnie jeszcze wyższe koszty generuje przyjmowanie do szkół podstawowych UCZNIÓW SPOZA LESZNA. Tak nie powinno być. Nie mamy żadnego obowiązku przyjmować uczniów spoza Leszna. Owszem, subwencja idzie za uczniem ale pozostałe koszty oświaty ponosi miasto czyli mieszkańcy Leszna. Dawno temu jeden z radnych słusznie powiedział coś w rodzaju, że koszty oświaty to rak, który toczy nasze miasto. Władza w Lesznie od końca 2014 roku miała i ma szeroki gest, jak chodzi o finansowanie oświaty.  
 
Jedna jedyna radna Stefania Ratajczak interesowała się kosztami oświaty z tytułu dopłacania oprócz subwencji oświatowej (szkoły podst. i ponadpodst.), w tym dla uczniów szkół podst. spoza Leszna. Według odpowiedzi Urzędu Miasta Leszna na interpelację pani radnej, w marcu 2018 r. było 548 uczniów szkół podstawowych spoza Leszna tj. 9,25 % wszystkich uczniów szkół podstawowych. Do każdego ucznia szkoły podstawowej miasto dopłacało miesięcznie 203,84 zł czyli kształcenie uczniów spoza Leszna kosztowało nas wtedy czyli wszystkich mieszkańców Leszna miesięcznie 111.704 zł czyli rocznie 1.340.448 zł dodatkowo na uczniów spoza Leszna (szkoły podstawowe).  
 
Aktualnie (stan na 24.9.2025 r. wg odp. inf. publ.) do szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Leszno uczęszcza spoza Leszna 575 uczniów, tj. 10,63 % ogółu uczniów szk. podst. Czyli coraz więcej uczniów dojeżdżających i tym samym coraz więcej dopłacamy ponad subwencję, bo koszty oświaty rosną z roku na rok zdecydowanie. 
 
1/ Jeżeli przyjmujemy coraz więcej uczniów spoza Leszna, gdzie jest rzekoma troska Prezydenta Miasta Leszna o koszty oświaty? O finanse naszego miasta?  
2/ Ponadto od września 2025 Prezydent Miasta Leszna miał zdecydować o podniesieniu dodatku za wychowawstwo z 300 zł dla nauczyciela wychowawcy do 500 zł (?) miesięcznie. 670 wychowawców w szkołach. Jak poinformował naczelnik Wydziału Edukacji Robert Fryz (protokół z posiedzenia komisji czerwiec 2024 r.), zwiększenie dodatku za wychowawstwo o 50 zł to roczny skutek 436.750 zł. Czyli podwyżka z 300 zł jeżeli na 500 zł miesięcznie to rocznie 1.747.000 zł wyższe koszty oświaty w Lesznie finansowane przez samorząd czyli wszystkich mieszkańców Leszna. Nikt nas nie zmusza do takich podwyżek, do takich zwiększonych kosztów miasta. 
3/ Oprócz tego dodatkowy angielski w klasach 4-6 szkół podst. Szacunkowy koszt około 1,1 mln zł rocznie. https://elka.pl/content/view/126385/80/ 
 
Stan na 24.09.2025 r., rok szkolny 2025/2026, dane z odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej.  
Do szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Leszno (bez Zespołu Szkół Specjalnych) uczęszcza 5.408 uczniów. Do swojego obwodu uczęszcza 3.615 uczniów (66,85 % ogółu). Spoza obwodu (ale z Leszna) uczęszcza 1.793 uczniów (33,15 % ogółu). Spoza Leszna (czyli z innej gminy) do szkół podstawowych naszego miasta uczęszcza 575 uczniów czyli 10,63 % ogółu uczniów.  
 
Udział liczby uczniów z innej gminy czyli spoza Leszna do liczby wszystkich uczniów danej szkoły. SP1 15/255 (5,88 % ogółu), SP2 15/286 (5,24 % ogółu), SP3 53/360 (14,72 % ogółu !!!), SP4 10/395 (2,53 % ogółu), SP5 67/622 (10,77 % ogółu !!!), SP7 98/728 (13,46 % ogółu !!!), SP9 97/867 (11,19 % ogółu !!!), SP10 8/359 (2,23 % ogółu), SP12 72/706 (10,20 % ogółu !!!), SP13 140/830 (16,87 % ogółu !!!) x/. 
 
Do SP1 (ogółem 255 uczniów) uczęszcza tylko 15 uczniów spoza Leszna czyli z innej gminy. Likwidacja SP1 nie przyniesie oszczędności kosztów leszczyńskiej oświaty, jak chodzi o koszty oświaty uczniów spoza Leszna a tutaj, wydaje się, także powinna koncentrować się uwaga władz miasta. 
 
Oprócz pieniędzy z budżetu państwa (subwencja oświatowa, różne dotacje) szkoły podstawowe są finansowane przez miasto. Dlaczego przyjmujemy uczniów szkół podstawowych spoza Leszna i razem z uczniami z Leszna finansujemy szkolnictwo publiczne podstawowe ponad otrzymaną subwencję oświatową? Raport oświatowy i Program oświatowy 2015 wskazywały, że każdy mieszkaniec Miasta Leszna dopłaca do oświaty (czyli oprócz subwencji rządowej) znacznie więcej niż w innych, podobnych Lesznu miastach. Ile dziś każdy mieszkaniec Leszna każdego roku dopłaca do kosztów szkół podstawowych prowadzonych przez miasto w porównaniu z innymi podobnymi nam miastami? 
 
W porównaniu z poprzednim rokiem szkolnym (2024/2025) oto wzrost lub spadek liczby uczniów danej szkoły: SP1 mniej/minus 42 uczniów, SP2 mniej 1, SP3 plus 11, SP4 plus 9, SP5 minus 8, SP7 minus 60, SP9 plus 8, SP10 minus 9, SP12 minus 11, SP13 minus 34. Ogółem liczba uczniów zmniejszyła się z 5.543 do 5.408 uczniów (o 135 uczniów). Liczba uczniów spoza Leszna zmniejszyła się z 591 do 575 uczniów (o 16 uczniów).  
 
x/ Czy w SP13 z powodu tak dużej liczby uczniów spoza obwodu ale z Leszna (241 uczniów czyli 63,25 %) oraz spoza Leszna (140 czyli 36,75%), w tej szkole są lekcje na dwie zmiany? 
 
Wnioski. Zlikwidować SP1 i połączyć z SP3. Uczniowie tylko w swoich obwodach; żadnego kombinowania z innymi obwodami w ramach miasta. Zaprzestać przyjmowania uczniów szkół podst. spoza Leszna (Chronimy nauczycieli w imię coraz wyższych wydatków miasta?).
43. Dodane przez Pomysł alternatywny, w dniu - 16-01-2026 21:31 15 2
Oglądam archiwalny już wywiad z panią Ptaszyńską w tv i ona mówi w nim o wersji alternatywnej jaką rozważali rodzice. Nie wszyscy, niektórzy z tego co rozumiem.. Czyli dwie szkoły w jednym budynku. I to jest rozwiązanie moim zdaniem, które zapewniłoby kontynuację tego nowatorskiego programu szkoły nr 1. Prezydent był proszony o spotkanie w tej sprawie. Jak twierdzi pani Agnieszka w wywiadzie, nie znalazł czasu. Szkoda.  
Co do emocji. Czy sprawa basenu i sali koncertowej to ekonomia, czy może emocje? Śmiem twierdzić, że jakieś emocje. Gdyby ekonomia to już dawno byłaby pływalnia w innym miejscu za dwa razy mniejszą kwotę, a i sala koncertowa mogłaby powstać od nowa w lepszej lokalizacji. Pytanie, czy jest ona w ogóle w Lesznie potrzebna? A jeśli nie, to czy nie powstaje z powodów emocji? Ambicjonalnych? Innych? Nie wiem. Pytam.
44. Dodane przez Do 39, w dniu - 16-01-2026 21:36 11 4
Mam dokładnie takie same przemyślenia na temat tej sprawy. Na początku nawet miałam ochotę przyklasnąć pomysłowi miasta, no bo oszczędności, ekonomia itd itp. Ale dlaczego tutaj mamy wprowadzać właśnie oszczędności. Może mniej na Unię? Mniej na różne stowarzyszenia?  
Ostatnio przejrzałam sobie spis umów jakie podpisało Leszno w 2025. Ciekawa lektura. Dostępne na BIP Leszno.
45. Dodane przez rik, w dniu - 16-01-2026 21:40 9 6
zajadów można dostać ze śmiechu jak czyta się większość komentarzy, niedawno wasz kochany prezydent dokładał się do utrzymania prywatnej szkoły z pieniędzy podatników przenosząc uczniów bo coś tam, jakiś MOK bo coś z tego wniosek że większość z was ma jakiś w tym interes bo nie sądzę że aż tak brak wam rozumu
46. Dodane przez Do 43, w dniu - 16-01-2026 22:25 11 13
Z tą Panią nie ma o czym rozmawiać.  
Popieram Prezydenta . 
Po co szkola dla obcokrajowców? Bo Naszych jest coraz mniej . 
Przynosi straty zamknąć!!!  
Ta Pani szuka rozgłosu i jak zwykle o coś prosi . 
Jak wyżej uważam niech przestanie wyciągać kasę i weźmie się do pracy . 
500 osób to malutko jeszcze musi jeszcze kogoś przekonać.  
A może tam sami przybysze ?  
Dość rozdawnictwa i żebractwa.!!! 
Tak potrzebujemy pływalni i innych kulturalnych obiektów.  
I na to nie będziemy oszczędzać.  
Cieszę się że Prezydent nie dał się podejść.
47. Dodane przez Do 46, w dniu - 16-01-2026 22:49 8 4
Nie przekonałaś mnie.
48. Dodane przez Xyz, w dniu - 17-01-2026 09:12 8 7
Jeśli chcą utrzymać szkołę, to proszę dokładać ze swoich a nie kosztem innych szkół, które i tak już mają mało. Załóżcie stowarzyszenie i prowadźcie szkołę. Ciekawa jestem ilu nauczycieli ucieknie zaraz z takiej placówki bez socjalu, trzynastek itd. Pierwsi będą pseudonauczyciele, którzy robią eksperymenty na dzieciach w SP! z BUDACĄ SIĘ SZKOŁĄ! Obudźcie się ludzie i dajcie poparcie prezydentowi na likwidację tej szkoły, która wypuszcza dzieci nieprzystosowane do systemu szkolnictwa w Polsce.
49. Dodane przez Do 48, w dniu - 17-01-2026 09:27 7 5
A może zlikwidować inne szkoły i przenieść uczniów do jedynki? Dlaczego uważasz, że tylko rodzice jedynki mają płacić za szkole? . Logiczne byłoby wg tego toku rozumowania, żeby rodzice wszystkich szkół płacili za szkołę, no bo dlaczego mają się rodzice jedynki dokładać do innych szkół? Przecież to co piszesz kupy się nie trzyma. Wszystkie szkoły są na utrzymaniu. Każda niech założy stowarzyszenie i się sama utrzymuje.  
Przepraszam to co napisałaś jest bez sensu.
50. Dodane przez Do 39, w dniu - 17-01-2026 09:49 5 7
Komu na złość uszy odmrażasz? 
Zasadna likwidacja tej szkoły, miasto z wielkim zadłużeniem musi kierować się gospodarskim podejściem do wydatków! 
... A tego nie robi! 
Ten MOK na Chrobrego, ten teatr JEDNEGO DYREKTORA? 
Inwestycje w infrastrukturę drogową, służącą wszystkim mieszkańcom jest zasadna. 
Łącznik do szpitala, dojazd do Gronowa, Święciechowska na wczoraj! 
Budynek po MOK-u na sprzedaż wystawić, tyle powinniście mieć kultury ekonomicznej radni i bezradni! 
Prezydent uśmiechnięty a powinien płakać, patrząc na ocenę jego osoby przez mieszkańców miasta!
51. Dodane przez ad 49, w dniu - 17-01-2026 10:09 7 1
SP1 nie ma sali sportowej. Sala jest w SP3.
52. Dodane przez Falowiec, w dniu - 17-01-2026 11:45 1 1
Co wy gadacie. Przecież szkoły podstawowej nr 3 już kilka lat nie ma.. Jest połączona z szkoła nr 8
53. Dodane przez Do 50, w dniu - 17-01-2026 13:32 4 3
No to niech oszczędza gdzie indziej. Nie na oświacie. Słusznie wymieniłeś właściwe punkty.
54. Dodane przez Do 50, w dniu - 17-01-2026 13:54 7 4
Po co w ogóle ta dyskusja. I tak będzie to co zadecyduje sąd w ostatecznym rozrachunku. Miasto oddało sprawę do sądu. Gdyby jednak radni trochę zmienili zdanie, co uważam za słuszne, możnaby uniknąć kosztów sądowych. Kolejne bezsensowne wydatki. Po co i na co? Żeby udowodnić, że my mamy rację idziemy do sądu?. Iść na rękę rodzicom. Niech mają tą ukochaną szkole. A z czasem zrobić jakieś ewoluujące rozwiązanie. Nie takie ostre cięcie. Tak się z ludźmi nie robi. Jak z przedmiotami. Przesuwanie to tu, to tam. Rodzice widać są bardzo zadowoleni z takiej formy nauczania. Szkoła zastała jako jedyna wymieniona wśród szkół podstawowych leszczyńskich jako wzorcowa. I teraz chcemy taką najlepszą szkołę likwidować? Dziwna polityka.
55. Dodane przez Do 51, w dniu - 17-01-2026 14:45 6 1
Gimnastycznej. Szkoła istnieje od 1945 roku. Jakoś sobie radzili przez 80 lat. Jakoś rodzice tego mankamentu nie podnoszą. Widać nie jest aż tak bardzo istotna.
56. Dodane przez Pytam, w dniu - 17-01-2026 14:54 8 3
Czy ktoś rozważał wygaszenie tej szkoły stopniowo? Tzn. nie przyjmować już kolejnych roczników. A stopniowo przenieść ten specjalistyczny program do innej podstawówki? Skoro w Lesznie jest za mało uczniów na tyle szkół, bo rozumiem, że o to chodzi, to chyba najlepsze rozwiązanie?
57. Dodane przez I jeszcze pytam, w dniu - 17-01-2026 14:54 7 1
Co będzie w tym budynku? Jakie są plany miasta? Będzie niszczeć?
58. Dodane przez Suweren, w dniu - 17-01-2026 15:17 5 2
O tym decyduje SUWEREN a nie kilkunascie osob wybranych przez SUWERENA! 
Prosze o tym pamiętać panie i panowie kto Was wybrał i dzięki komu otrzymujecie pensje i to duża!!!
59. Dodane przez Marek, w dniu - 17-01-2026 17:57 7 6
Chetnie podpisze petycje za likwidacja.
60. Dodane przez Do 59, w dniu - 17-01-2026 19:22 7 4
I tu jest problem. Ludzie z inicjatywą mają już te podpisy za ponownym rozpatrzeniem sprawy przez radnych, a Pan nawet nie ma się gdzie podpisać, bo nie ma w ogóle takiej społecznej woli. Tym bardziej jestem za utrzymaniem szkoły. Ludzie się niesamowicie zaangażowali i są solidarni. To się dziś rzadko spotyka. To należy premiować.
61. Dodane przez Maja, w dniu - 17-01-2026 19:32 4 5
Do 59. Dokładnie, jedno głosowanie i decyzja podjęta. 
Skoro przy takiej ilości uczniow, nauczycieli jest 520 podpisów i wielka radość? Z czego ? 
Dziadkowie, sąsiedzi, ba rodzice, tu na dzień dobry 1000 powinno byc.
62. Dodane przez Miś, w dniu - 17-01-2026 20:36 1 5
Ludzie na Facebooku mają więcej znajomych niż one podpisu
63. Dodane przez Do 61 i 62, w dniu - 18-01-2026 09:41 6 1
Przecież to nie chodzi o to ile jest podpisów. Chodzi o zebranie wymaganej ilości, która powoduje wszczęcie na nowo posiedzenia rady i przeprowadzenia głosowania. Rodzice okazali się bardzo przedsiębiorczy i sprawczy. Dopięli swego. Zebrali wymaganą ilość podpisów i to z górką, dalej zbierać nie musieli. Poza tym bardzo w to wierzę, że konieczność podania nr PESEL w dzisiejszych czasach bardzo blokowała ludzi do udzielenia poparcia na piśmie. Ja np. należę do tych osób, które im kibicują i nie podpisały. Nie podam PESEL na żadną listę. Doceniam ich aktywność. Mają moje uznanie. Natomiast miasto powinno się wstydzić, że tak traktuje ludzi. Nikt ich nie słucha. To przykre.  
 
Życzę miastu przegranej w sądzie. Przywrócić ludzkie oblicze zarządzaniu miastem. Szkoły dla ludzi, a może w zamian więcej rozsądku w wydawaniu pieniędzy na żużel i przerost formy nad treścią jaką jest moim zdaniem sala koncertowa.
64. Dodane przez x, w dniu - 18-01-2026 11:22 1 4
Z jednej strony jestem za likwidacją SP1 ale z drugiej strony niech wreszcie władza w Lesznie dostrzeże ludzi. Nie wyobrażam sobie, żeby jakikolwiek sąd był za likwidacją szkoły. Z pewnością szkoła nie zostanie zlikwidowana. Jest wiele możliwości zmniejszenia kosztów oświaty, przede wszystkim zaprzestać przyjmowania uczniów spoza Leszna (szkoły podstawowe).
65. Dodane przez do kom.57, w dniu - 18-01-2026 11:53 2 3
Tam będzie następna instytucja, ktora da miejsca pracy znajomym, i ktore miasto czyli my mieszkancy będziemy utrzymywać. Problem w Lesznie jest taki, ze brak rozwoju w przemyśle, brak miejsc pracy , które produkują pieniądze.
reklama
66. Dodane przez p., w dniu - 18-01-2026 17:14 1 1
Ile rocznie kosztuje utrzymanie tej szkoły (poza subwencją) a ile rocznie będzie kosztować utrzymanie tej nowej instytucji?
reklama
67. Dodane przez Do 43, w dniu - 19-01-2026 14:02 21 0
Do 43 . Prezydent przyjmuje w poniedziałki od godz. 13.w UM. Celebrytki mogą podejść a nie biadolić.
68. Dodane przez q, w dniu - 22-01-2026 18:27 22 0
jakiż to wyświechtany temat, kilka pań robi szum, ciekawe, gdyby pojedynczo zapytać rodziców jakie jest ich zdanie, co by z tego wynikło...
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama














------------------------------------
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Wynajmę lokalRydzyna 800
Mieszkanie sprzedamLeszno 452000
Wynajmę halę 600m2Kąkolewo 11000
Ogródek działkowy ro... Leszno 35000
Okazja! dom w cenie ... Bojanice 440000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj