5. Dodane przez Do 1i2, w dniu - 19-03-2015 19:32 0 0 I znowu mowa nienawiści. A nie wszyscy mogą jeździć Żygulikami. Model razem ze swymi potomkami w linii prostej okazał się niemal najbardziej popularnym modelem na świecie: w ciągu czterdziestu lat w Związku Radzieckim i w Rosji sprzedano ponad 20 milionów tych wozów. Pod względem masowości kopiejkę wyprzedził jedynie Volkswagen Garbus. Samego modelu 2101 i jego wersji silnikowych wyprodukowano 4,85 miliona[2]. WAZ 2101, nazwany w ZSRR Żyguli (83C; , a na eksport sprzedawany pod marką Lada (Łada), był pierwszym modelem samochodu fabryki z Togliatti. Jego produkcję rozpoczęto 19 kwietnia 1970 roku na mocy umowy licencyjnej podpisanej w sierpniu 1966 roku między władzami ZSRR a włoskim koncernem FIAT Tak Europa mówiła jednym głosem więc i dzisiaj nie będzie lepiej. Polskie władze przemysłowe i gospodarcze zawarły umowę licencyjną z włoską firmą FIAT, która nie zgodziła się na konkurencję ze strony polskich konstruktorów i zażądała natychmiastowego wstrzymania produkcji samochodów CWS. Tak zakończyła się pierwsza próba budowania naprawdę dobrych i nowoczesnych samochodów całkowicie polskiej konstrukcji. Przejechałem wiele tysięcy kilometrów na samochodach CWS i stwierdzam zawsze ich niezwykłą wytrzymałość oraz inne wielkie zalety, stawiające je w rzędzie ówczesnych samochodów światowych wysokiej klasy. Niemieckie pisma techniczne opublikowały w roku 1923 zdobyte w jakiś sposób rysunki samochodu i uznały, że z powodu swej nowoczesności będzie on modny nie wcześniej niż w roku 1927, co potwierdziło się całkowicie. Samochód inż. Tańskiego w porównaniu z lansowanymi wówczas samochodami włoskimi FIAT 514 i 518 był zdecydowanie lepszy. W roku 1929 inż. Tański opracował dwa nowe, wydajniejsze typy silników samochodowych: T-8 i T-4. Miały one wspólne części, albowiem typ T-8 był ośmiocylindrowy o pojemności skokowej 3 litry, a T-4 stanowił jego połowę, jako czterocylindrowy o pojemności 1,5 litra. Wszystkie silniki samochodowe inż. Tańskiego miały z boku skrzyni korbowej obszerne okna, zamykane zaciskanymi ręcznie pokrywami, umożliwiające nie tylko kontrolę wnętrza, ale i wygodny montaż korbowodów przez te okna. W silnikach T-8 i T-4 również istniał tylko jeden wymiar śrub i nakrętek, jak również zachowana została możliwość rozbiórki i składania za pomocą jednego klucza szczękowego. Silniki te mogły pracować zarówno na benzynie, jak i siedmiu mieszankach spirytusowych. Zaprojektował również dwucylindrowy silnik do napędu prądnic zasilających wojskowe radiostacje polowe, który odniósł sukces na międzynarodowym konkursie, pracując bez przerwy przez 1000 godzin, podczas gdy najlepsze tego typu silniki angielskie osiągały co najwyżej do 400 godzin. stworzył automat do seryjnego wykonywania powiększeń fotograficznych dowolnego, zmiennego formatu. Znajdował się na hitlerowskiej liście inteligentów polskich przeznaczonych do likwidacji. Lekceważąc otrzymywane ostrzeżenia, pozostał do końca w swym rodzinnym domu, włączając się do działalności konspiracyjnej. 3 lipca 1940 r. Tadeusz Tański został aresztowany przez niemieckie władze okupacyjne i uwięziony na Pawiaku, a następnie wywieziony do obozu zagłady w Oświęcimiu, gdzie został zamordowany 23 marca 1941 r. Kupując auto pamiętaj ! Chcesz być patriotom skonstruuj SAM-a i zarejestruj. http://www.mechanik.slupsk.pl/joomla/index.ph(...)11-32-50/patron |