Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
23
Listopada 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Adela, Klemens
Do końca roku 38 dni.
Start arrow Reklama arrow Samochody hybrydowe - fakty i mity

Samochody hybrydowe - fakty i mity

16.09.2015. Radio Elka

Nietrwałe baterie, drogie w naprawie, ze skomplikowaną konstrukcją, mało bezpieczne... ale czy to prawda? Wokół samochodów hybrydowych narosło przez lata wiele mitów. Sprawdzamy, które z nich są prawdziwe, a które już dawno straciły ważność.
 
W tym roku mija 18 lat od startu sprzedaży pierwszej seryjnie produkowanej hybrydy na świecie — modelu Prius. Dziś jest to najszybciej rozwijająca się technologia, która przebojem zdobywa rynki. Niekwestionowanym liderem na tym polu jest Toyota, która jako jedyna firma już dawno postawiła na hybrydy, dziś mając najwięcej takich modeli w ofercie i realnie je sprzedając. Inni producenci nadrabiają obecnie straty. Dla wszystkich stało się jasne, że prosta i niezawodna technologia, rekordowo niskie zużycie paliwa w ruchu miejskim, wysoki komfort jazdy i ceny porównywalne z innymi napędami, wywołały lawinowy wzrost zainteresowania autami hybrydowymi. Po drogach świata jeździ już ponad 7 mln tych aut, a ostatni milion został sprzedany zaledwie w 8 miesięcy. Trudno się dziwić, że co druga Toyota Auris sprzedawana obecnie w Europie, to właśnie hybryda. W Polsce także zainteresowanie hybrydami gwałtownie rośnie — w 2014 roku aż o 65% w stosunku do roku poprzedniego. Zestawienie danych i faktów dobitnie pokazuje, iż auta hybrydowe to dziś realna alternatywa, a nie ciekawostka.

Mit: Hybrydy mają skomplikowaną konstrukcję, więc mogą okazać się zawodne
Hybrydy wygrywają niemal wszystkie rankingi awaryjności, takie jak TUV, GTU czy Consumer Reports. Wynika to z ich wyjątkowej konstrukcji, co najlepiej widać na przykładzie technologii Toyoty. Klasyczny, długowieczny silnik benzynowy o niewysilonej mocy połączono z mocnym i bezobsługowym silnikiem elektrycznym. Budowa takiego układu hybrydowego nie wymaga stosowania wielu awaryjnych komponentów, takich jak klasyczny rozrusznik, alternator, sprzęgło, turbina czy pasek klinowy. Dodatkowo system odzyskiwania energii z hamowania oszczędza tarcze i klocki hamulcowe, wydłużając ich żywotność nawet dwukrotnie.
W przeciwieństwie do hybryd, wysilone małe silniki turbodoładowane są bardzo awaryjne. Stosowanie turbin jest rozwiązaniem delikatnym i wrażliwym na przegrzanie, w efekcie podatnym na uszkodzenia. Montowane w autach z silnikiem Diesla filtry cząstek stałych (DPF) łatwo się zapychają i wymagają częstej wymiany, nie wspominając o innych wrażliwych na długą eksploatację elementach, jak np. koła dwumasowe czy wtryski paliwa. To sprawia, że alternatywny napęd hybrydowy uchodzi dziś za najbardziej niezawodne rozwiązanie w motoryzacji.
2014_yaris_hybrid_active_09.jpg
Mit: Hybrydy długo się ładuje i są kłopotliwe w użytkowaniu
Najczęściej spotykanych samochodów hybrydowych w ogóle się nie ładuje. Ich akumulatory ładują się automatycznie dzięki odzyskiwaniu energii podczas hamowania oraz optymalnemu wykorzystaniu mocy silnika benzynowego. Ta energia w konwencjonalnym samochodzie jest marnowana, dlatego w hybrydach mamy ją za darmo. Na rynku można co prawda znaleźć doładowywane z gniazdka hybrydy plug-in oraz samochody, w których silnik spalinowy służy jedynie do produkcji prądu, zaś koła napędzane są wyłącznie silnikiem elektrycznym, ale są to niszowe, mało popularne modele.
Hybrydy tankuje się tak samo jak konwencjonalne auta, prowadzi się je bardzo łatwo, dzięki automatycznej skrzyni biegów w standardzie. Do tego są ciche i przyjemne w prowadzeniu, nie szarpią, nie terkoczą, a komputer sam optymalnie zarządza mocą obu silników, bez udziału kierowcy.
Dlatego właściciele hybryd zazwyczaj uwielbiają swoje samochody. Niemal wszyscy wybierają ten napęd ponownie przy zmianie auta.

Mit: Baterie hybryd są nietrwałe i drogie w naprawie, której nie obejmuje gwarancja
Baterie stosowane w hybrydach Toyoty udowodniły swoją niezwykłą trwałość przez 18 lat od pojawienia się na drogach pierwszych Priusów. Po tych latach nadal zachowują ponad 90% fabrycznej sprawności. Swoją trwałość zawdzięczają nie tylko niezawodnej, sprawdzonej konstrukcji, ale też precyzyjnemu chłodzeniu oraz systemowi eksploatacji, który dba o ich optymalne naładowanie w granicach 20%-80% pojemności. Oznacza to, że w hybrydach Toyoty bateria nigdy się nie rozładuje, ani też nie będzie ładowana do maksymalnego poziomu, przez co będzie służyć przez cały okres życia pojazdu.
Najstarsze Priusy do tej pory jeżdżą na swoich pierwszych akumulatorach. Znane są przypadki hybrydowych taksówek, które przejechały milion kilometrów bez wymiany baterii. Do tego możliwe jest wymontowanie tylko jednego ogniwa i wstawienie nowego, bez wymiany całego akumulatora. Z tych powodów gwarancje na akumulatory do hybryd są zwykle dłuższe niż na cały samochód i mogą trwać nawet 10 lat. Tak długiej gwarancji na akumulatory układu hybrydowego udziela tylko Toyota.
auris_int_04_dpl_2015.jpg
Mit: Hybrydy są droższe od diesli

Aby porównać rzeczywiste ceny poszczególnych modeli, warto od razu zastanowić się, jakie wyposażenie nas interesuje. Wersje podstawowe hybryd są zazwyczaj lepiej wyposażone. Jeśli porównać je z samochodami o podobnej mocy, z automatyczną skrzynią biegów, systemem multimedialnym, automatyczną klimatyzacją i nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa, często okazuje się, że auto z silnikiem diesla kosztuje tyle samo co hybryda, a z silnikiem benzynowym niewiele mniej. Warto jednak pamiętać o kosztach, które pojawiają się po zakupie. To one decydują, ile naprawdę wydamy na samochód. Hybrydy, dzięki rekordowo niskiemu zużyciu paliwa, wzorcowej bezawaryjności i najwyższej długowieczności, pozwalają oszczędzać już po zakupie. Jeśli do tego dodać wysoką cenę odsprzedaży w porównaniu z autami innych marek, całkowity koszt posiadania samochodu okazuje się bardzo korzystny.

Mit: Nowe turbodoładowane silniki benzynowe i wysokoprężne są równie oszczędne i ekologiczne jak napęd hybrydowy

Hybrydy zużywają najmniej paliwa ze wszystkich napędów - na przykład kompaktowy Auris pali tylko 3,7 l/100 km. Dla samochodu tej wielkości o mocy 136 KM jest to rewelacyjny wynik. O wyjątkowości tej technologii świadczy fakt, że w mieście ma lepsze wyniki zużycia paliwa niż w trasie. Nie trzeba się nawet specjalnie starać — samochód odzyskuje energię z hamowania, a zarządzaniem energią i pracą całego układu steruje komputer. Przy dynamicznej jeździe spalanie oczywiście wzrasta, lecz nie w tak dużym stopniu, jak w przypadku konwencjonalnych samochodów, również tych turbodoładowanych.

Mit: Hybrydy są mniej bezpieczne
Instytut Euro NCAP do tej pory poddał testom bezpieczeństwa 20 samochodów hybrydowych i elektrycznych. Spośród nich 13 uzyskało najwyższe noty, co stanowi 65%. Sześć modeli uzyskało 4 gwiazdki. Tylko jeden samochód elektryczny zasłużył na 3 gwiazdki. Wynik ten jest znacznie powyżej średniej. Na przykład w 2014 roku Euro NCAP przebadało 37 samochodów z konwencjonalnym napędem i tylko 17 z nich (46%) uzyskało najwyższe noty.

auris_loc_09_dpl_2015_3-4_rear_ts.jpg
Toyota Mikołajczak
Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 4, Leszno
Tel. 65 529 63 13
www.toyotamikolajczak.pl

 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Osiedle lniane?rosza... Leszno 624630
Dwupokojowe mieszkan... Poznań 669541
Trzypokojowe mieszka... Poznań 585081
Trzypokojowe mieszka... Poznań 767620
Wynajmę mieszkanieLeszno 1100
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj