Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
8
Maja 2025
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Marek, Michał,
Piotr, Stanisław,

MIĘDZYNARODOWY
DZIEŃ ZWYCIĘSTWA
Do końca roku 237 dni.
Start arrow Leszno arrow Myśliwi dziękują ekologom

Grylewicz: dziki są bardzo potrzebne

Myśliwi dziękują ekologom

14.01.2019. Radio Elka, Jarek Adamek

Byliśmy przerażeni początkowymi planami redukcji populacji dzików, dziękujemy ekologom, bo dzięki ich protestom Ministerstwo Rolnictwa łagodzi stanowisko – mówi Stanisław Grylewicz, Łowczy Okręgowy w Lesznie. Jak podkreśla dziki są bardzo potrzebne w ekosystemie.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
- To wcale nie jest tak, że myśliwych cieszy pomysł masowego odstrzału dzików - zapewnia Stanisław Grylewicz, stojący na czele zarządu leszczyńskiego okręgu Polskiego Związku Łowieckiego. Myśliwi już od kilku lat starają się wypełniać zalecenia Ministerstwa Rolnictwa dotyczące ochrony przed Afrykańskim Pomorem Świń. Jak zaznacza
Łowczy Okręgowy zaraz po stwierdzeniu pierwszych ognisk ASF w Polsce w 2014 roku odstrzał dzików był o wiele większy niż obecnie. - Wtedy w naszym okręgu strzelano 5,5 tysiąca sztuk rocznie, w tym roku będzie to od 2,5 do 3 tysięcy - mówi Stanisław Grylewicz.

Myśliwi jednak byli bardzo zaniepokojeni początkowymi zaleceniami resortu, który nakazywał organizację zbiorowych polowań, eksterminujących populację. - Dzik jest bardzo potrzebny w ekosystemie, zwłaszcza leśnym, ponieważ chroni las przed szkodnikami, wyjadając larwy owadów - tłumaczy Stanisław Grylewicz. Nie do przyjęcia z punktu widzenia etyki był też odstrzał loch ciężarnych czy prowadzących młode. - Cieszymy się, że po protestach ekologów ministerstwo złagodziło zalecenia - mówi Łowczy. W okręgu leszczyńskim wstępnie planowano urządzenie zbiorowych polowań 19 i 16 stycznia, jednak Stanisław Grylewicz zapewnia, że dojdzie do nich tylko w tych obwodach łowieckich, w których nie wykonano jeszcze rocznych planów łowieckich.

Zwraca też uwagę na jeszcze jeden czynnik: dobrą współpracę z rolnikami, którzy domagają się odstrzału dzików, lękając się zagrożenia ASF dla swoich hodowli trzody chlewnej. - W medialnym przekazie często to właśnie dzika uważa się za głównego sprawcę epidemii - mówi Łowczy Okręgowy - jednak moim zdaniem głównym roznosicielem jest człowiek, poprzez nieprzestrzeganie bioasekuracji.

 
Komentarze (37)
1. Dodane przez tom, w dniu - 14-01-2019 14:44 0 0
życzę wszystkim ekologom spotkanie dzika na drodze kiedy wpada im w samochód a łowczy niech trzymają dziki w lasach a nie na boiskach szkolnych i na polach rolników bo później się tylko wykręcają od płacenia odszkodowań
2. Dodane przez podatnik, w dniu - 14-01-2019 15:22 0 0
Jeszcze nikt takiego nie spłodził co by wszystkim dogodził
3. Dodane przez mro, w dniu - 14-01-2019 15:26 0 0
W dniu 12.01.2019 około godziny 10.30 będąc w kompleksie leśnym 
pomiędzy miejscowościami Sowiny a Kawcze w gminie Bojanowo przy 
zlokalizowanej w lesie 
posesji wykorzystywanej przez koło łowieckie z Leszna przy tzw. windzie 
do powieszania zastrzelonych przez myśliwych zwierząt dostrzegłem 
sporą ilość dużych kawałków świeżego mięsa leżących na ziemi w 
miejscu ogólnodostępnym dla ludzi i zwierząt. Można z pełną odpowiedzialnością 
stwierdzić , że dokonywano w tym miejscu rozbioru zwierzęcia ponieważ na ziemi  
widoczne były poza mięsem resztki krwi oraz sierść. Jak można mówić 
o dbaniu o nie rozprzestrzenianie się ASF jak się rozbiera w lesie zwierzyną a mięso nie wiadomo gdzie się przewozi, natomiast resztki pozostawia się na ziemi i będą roznoszone przez zwierzynę leśną.
4. Dodane przez ekolog, w dniu - 14-01-2019 15:28 0 0
Kolego Łowczy przestrzegajcie zasad bioasekuracji,trzymajcie dziki w lasach nich nie wychodzą na pola,drogi,boiska,drogi,ulice nie będzie niepotrzebnej nikomu hecy
reklama
5. Dodane przez stary, w dniu - 14-01-2019 15:31 0 0
doba wypowiedź Związku - oby częściej dochodzić do porozumienia przed faktem
6. Dodane przez 110101010101010101, w dniu - 14-01-2019 15:39 0 0
ad. 1. Hmm no może na smyczy jeszcze powiesz mają je trzymać? Bo jak lochę czy też odyńca upilnujesz? Dasz mu pouczenie słowne czy mandat? :D
7. Dodane przez Do 1, w dniu - 14-01-2019 15:51 0 0
Masz rację tom A jeszcze lepiej wytrujmy pszczoły i ryby wybijmy wszystkie inne zwierzęta, wytnijmy wszystkie drzewa.i umieramy na tej planecie jako ostatni gatunek
8. Dodane przez Pawel, w dniu - 14-01-2019 16:00 0 0
I vice versa tom
9. Dodane przez Rolnik, w dniu - 14-01-2019 16:09 0 0
Potrzebne są specjalne oddziały do eksterminacji dzikow! To szkodnik który żeruje na polach rolników. Jak myśliwi zrobili się ekologami to trzeba ich ominąć i powołać nowe służby.
10. Dodane przez JÓZIA, w dniu - 14-01-2019 16:15 0 0
Panie łowczy niech pan ogląda inne telewizje to będzie pan wiedział ,że nikt nie zmienił stanowiska bo go jeszcze nie było.Pan posłucha wszystkich wypowiedzi ministra środowiska 
a nie próbuje przemycić wątek polityczny .
11. Dodane przez Xyz, w dniu - 14-01-2019 16:24 0 0
Regulujcie straty jakie wyrzadzaja dziki tak rzetelnie płaćcie a nie groszami sypiecie to możecie sobie je nawet do mieszkania wpuszczać.A jak rolnikom wleci ASF to was powinni obciążyć ich stratami .Dziczyzna tania ludzie nie kupują bo sie boja to walczycie o dziki i w tym jest cały ambaras
12. Dodane przez Xxx, w dniu - 14-01-2019 16:32 0 0
Panowie i panie ekolodzy oraz myśliwi siedźcie w lasach wybudujcie szałasy z opadłych gałęzi i liści pilnujcie dzików żeby poza las nie wychodziły żeby pod samochody nie wpadały w polach strat nie robiły i chorób nie roznosiły skoro tak zaleźy wam na dzikach a nie na człowieku
13. Dodane przez Janek, w dniu - 14-01-2019 16:53 0 0
Ty "ROLNIK" jak to mówią chłop żywemu nie przepuści. Do wszystkiego maja pretensje. Jak jest susza to chcą odszkodowania, jak jest woda to chcą odszkodowania, dopłat chcą coraz większych. Jeżdżą wypasionymi ciągnikami, a ursusy maja gdzieś. W takim przypadku np.murarzowi nie wyjdzie z pracą to tez mu dać odszkodowanie.
14. Dodane przez Do kom 1, w dniu - 14-01-2019 17:04 0 0
Posłuchaj gamoniu widzący tylko koniec własnego nosa. Widzę, że należysz do tej sporej części społeczeństwa, której wszystko się należy ale sami nie kiwną palcem. 
1.Jeżeli wjedziesz w dzika autem to jest tylko i wyłącznie twoja wina. To nie dziki zasadziły lasy wokół dróg. To człowiek wjechał z asfaltem do lasu. 
2.To człowiek zbudował boisko metr od lasu i nie zadbał o należyte zabezpieczenie go przed zwierzętami. 
3.Jeżeli chcę zabezpieczyć swój teren, działkę to ją najzwyczajniej ogradzam w sposób adekwatny do otoczenia w sąsiedztwie. Dlaczego rolnik nie ogrodzi swojego pola? Bo został nauczony, że mu się odszkodowanie od państwa należy. A dlaczego ubezpieczalnie nie chcą ubezpieczyć przed zniszczeniem upraw przed zwierzyną leśną? Bo rolnik nie chce ogrodzić pola aby zminimalizować ryzyko. 
 
Przy polach leśnicy powinny postawić znaki podobne jak na drogach o zwierzynie leśnej i tak jak kierowca nie dostanie odszkodowania tak i rolnik nie powinien go dostać.
15. Dodane przez Anty ekolog, w dniu - 14-01-2019 17:06 0 0
Z czego żyje ekolog. 
Z walki z moralnością.  
Ekolog pokrzyczy skazuje kasę i wszystko już mu pasuje
16. Dodane przez Rolnik, w dniu - 14-01-2019 17:31 0 0
Skoro dzik wychodzi na pola w poszukiwaniu pożywienia to oznacza że w lesie go brakuje. Odstrzał jest jedynym rozsądnym rozwiązaniem.
17. Dodane przez Dziki dzik, w dniu - 14-01-2019 17:33 0 0
Rolnikom zawsze coś nie pasuje. Jak wchodzą do lasu z uprawa to jest dobrze. Karczuja wszystko co się da bo metr więcej będzie do posiania. Rowy zasypane i drogi zaorane. Ciągniki macie może nowe ale mentalnie tkwicie w ciemnościach średniowiecznych. Zwierzynę wybić, pszczoły opryskiem wytruć i jechać z plonem na wagę po kasiore na ratę za sprzęt większy niż ma sąsiad. Tfu
18. Dodane przez szkodnik, w dniu - 14-01-2019 17:40 0 0
Chciałem zauważyć, że największym szkodnikiem na tej planecie jest człowiek. Jeżeli ktoś chce usunąć wszystkie szkodniki to powinien to przemyśleć.
19. Dodane przez do 14, w dniu - 14-01-2019 17:52 0 0
Tak na marginesie, jest to tylko moja wina czy wyłącznie moja wina?
20. Dodane przez Zonk, w dniu - 14-01-2019 17:59 0 0
Sami znawcy widze-odgrodzili S5 plotem i gdzie maja te zwierzaki szukac pozywienia?Co do boiska to prosze sie tam przejechac autem i zobaczyc plot od tego boiska,dziki dziur nie zrobiły w płocie.....Do kom 9-ogrodzisz plotem pole bedziesz miec spokój
21. Dodane przez Locha, w dniu - 14-01-2019 18:04 0 0
Jak chcą mieć dziki to jedyny sposób jaki widzę w tej sytuacji to ogrodzenie lasów i każdy będzie zadowolony.
22. Dodane przez jacek, w dniu - 14-01-2019 18:22 0 0
A może panowie myśliwi zaczną wypłacać rolnikom odszkodowania za szkody spowodowane przez dziki. Prawo jest jednoznaczne. To jest ich ustawowy obowiązek, ale jak przychodzi do płacenia to zaczynają kręcić byle tylko nie zapłacić ani złotówki. Z drugiej strony jaką mamy hipokryzję ze strony myśliwych. Tutaj bronią dziki jako ważny element ekosystemu (choć do niedawna było ich kilkakrotnie mniej i nic się nie stało) a jednocześnie nawołują do zniesienia ochrony i rozpoczęcia odstrzału wilków... Obawiają się naturalnej konkurencji???
23. Dodane przez J., w dniu - 14-01-2019 18:27 0 0
Co by nie mówić, jestem pod wrażeniem wypowiedzi łowczego, bo to chyba pierwszy znany mi przypadek, że myśliwi nie krytykują obrońców zwierząt.
24. Dodane przez do 14, w dniu - 14-01-2019 18:34 0 0
Ale błysnąłeś inteligencją... Nie wiem czy wiesz ale jest różnica (koszt) ogrodzenia twojej 30 arowej działki od kilku działek o powierzchni 20-40 hektarów... Jeszcze jedno, w miejscu w którym stoi twój dom też kiedyś był las, potem było pole uprawne. Jakby ci rolnik wjechał traktorem i zdewastował całą posesję łącznie z domem to też powiesz nic się nie stało bo to ja z budynkiem "wjechałem" w pola uprawne??? A powiedz czy ty kiedykolwiek zrobiłeś coś dla tych zwierząt? Kupiłeś np. parę ton jedzenia i zawiozłeś do lasu??? Czy twoja działalność ogranicza się tylko do pisania głupich komentarzy i lajkowania na FB???
25. Dodane przez Aga, w dniu - 14-01-2019 18:38 0 0
Również zgadzam się z tym, że największym szkodnikiem jest człowiek. Zawłaszczamy wszystko co się da. Nie dbamy o nic tylko o własne dupy. Najlepiej nic od siebie nie dac, ale wymagac. Gdzie zwierzęta mają żyć skoro zabieramy im każdy skrawek lasu?? Można się odgrodzić i zabezpieczyć się przed zwierzyne, ale to trzeba chcieć.
26. Dodane przez Andrzej, w dniu - 14-01-2019 19:02 0 0
A jak ty mądralo chcesz przejechać z Leszna do Wschowy jak zlikwidujesz ASFALT.
27. Dodane przez Do 14, w dniu - 14-01-2019 19:27 0 0
jestem w szoku lecz się człowieku ludzie giną w wypadkach po zderzeniu lub próbie ominięcia dzikia a twoim zdaniem to ich wina bo droga w lesie jest ,a jak rolnicy zaczną płoty zakładać wokół swoich pół to będziesz miał dzika pod domem przy śmietniku lub na drodze ,a rolnik ma swoją posesję ogrodzona takie przepisy
28. Dodane przez AA, w dniu - 14-01-2019 20:38 0 0
Nie wywołujcie wilka z lasu. Dzis mamy 1500-2500 wilkow w Polsce. Watachy sa w okolicach głogowa, wrocławia, ostrzeszowa i puszczy noteckiej. pojedyncze szt zapedaja sie w nasze okolice. Pierwszymi ofiarami są psy. Wilki często czekają az jakis pies oddali się od posesji. A jak nic nie ma to potrafią wykopać sobie dziurę pod płotem! Populacja aby sie nie degenerowała musi liczyc ponad 1000 osobników. Zatem tyle wilków ile mamy nam wystarczy dla zachowania gatunku.
29. Dodane przez OREST, w dniu - 14-01-2019 21:30 0 0
Były karpie - protest.Teraz dziki-protest.Obawiam się lata bo będą komary muchy czy będą protesty-ludzie opamiętajcie się.
30. Dodane przez WWF, w dniu - 14-01-2019 22:21 0 0
WWF: ludzie wymordowali ponad 60 proc. zwierząt na świecie. W ciągu ostatnich 40 lat. 
Zabijajcie dalej... Brawo WY.
31. Dodane przez Abcd, w dniu - 15-01-2019 06:43 0 0
Skoro myśliwi nie chcą polować na dziki to niech kłusownicy wkroczą do akcji i będzie po sprawie
32. Dodane przez Do 27, w dniu - 15-01-2019 08:55 0 0
Oczywiście, że to wina kierowców. 99% z nich znak Uwaga zwierzyna traktuje obojętnie.
33. Dodane przez Do 22, w dniu - 15-01-2019 08:58 0 0
Dlaczego my mamy płacić za odszkodowania? Państwo ma nasze pieniądze. Rolnicy przy lasach powinni mieć nakaz grodzenia pola. Powinni się ubezpieczyć prywatnie, a jeśli to nie pomaga to zatrudnić kogoś do pilnowania, jak w każdej normalnej firmie.
34. Dodane przez Ja, w dniu - 15-01-2019 09:36 0 0
Tylko żadna ubezpieczalnia nie ubezpieczy pola i ich uprawy od zwieżyny leśnej A wy jak jakąś znajdziecie to dajcie znać to się ubezpieczę
35. Dodane przez z Leszna, w dniu - 15-01-2019 10:10 0 0
Popieram 33.
36. Dodane przez rolniczka, w dniu - 15-01-2019 11:03 0 0
do kom 13 a ty czym jezdzisz fiatem 126p?
37. Dodane przez do33, w dniu - 15-01-2019 14:31 0 0
Czemu? Bo "odszkodowanie wypłaca dzierżawca lub zarządca obwodu łowieckiego". Chyba jako myśliwy powinieneś znać prawo i je respektować. Prawda??? Druga sprawa skoro prowadzicie ta swoją niby gospodarkę łowiecką na gruntach stanowiącą własność prywatną rolników oraz na gruntach Lasów Państwowych to płaćcie za szkody wyrządzone przez "swoją" zwierzynę... Złożę Ci równie absurdalną propozycję jak Twoja: wydzierżawcie grunty i na nich prowadźcie działalność łowiecką... Albo dajmy możliwość polowania właścicielom gruntów...
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Mieszkanie 43 m2 sik... Leszno 264000
Osiedle lniane?rosza... Leszno 624630
Osiedle lniane?rosza... Leszno 434532
Zatorze ul. grottger... Leszno 559000
Osiedle na zatorzu u... Leszno 559000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj