Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Przyznam się Państwu, że byłem wielkim zwolennikiem zmian układu komunikacyjnego na skrzyżowaniu ulicy Słowiańskiej i Alei Krasińskiego, czyli w miejscu bardziej znanym jako „przy poczcie”. Mówiłem i pisałem, że Aleję Krasińskiego należy zwęzić do jednego pasa, a na Słowiańskiej wytyczyć ścieżkę rowerową. Po latach nasze szacowne władze doprowadziły do obu zmian, a mimo to dziś mam lekkiego moralnego kaca...
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Kilka chwil temu wybrałem się na pocztę w sprawach prywatnych i natrafiłem na wypadek, o którym mogą Państwo przeczytać trochę niżej na portalu. Pani jadąca rowerem została potrącona przez samochód, właśnie na tym skrzyżowaniu. Stąd właśnie
ów „moralniak”. Ale - z góry uprzedzam - niewielki. Bo w dalszym ciągu uważam, że zwężenie Alei Krasińskiego do jednego pasa to bardzo dobry pomysł. Z kilkoma kolegami kłóciłem się na ten temat parę razy - uważają, że to zwężenie bardzo spowalnia ruch, zwłaszcza w „godzinach szczytu” (choć ja nazywam je „kwadransami”). Nie podzielam tej opinii, kropka. Wypadków jest znacznie mniej, co potwierdzają policyjne statystyki.
No ale jednak od czasu do czasu się zdarzają. A dzisiejszy zdaje się pokazywać, dlaczego. Oczywiście trwają jeszcze ustalenia i badania, więc niczego nie możemy powiedzieć ze stuprocentową pewnością. Jednak z relacji kierowcy samochodu wynika, że pani sobie przejeżdżała po pasach i uderzyła w bok jego auta. Ktoś oczywiście może powiedzieć, że pan kierowca jest stroną i może mówić na swoją korzyść. Ale jakoś mu wierzę. Dlaczego? Bo setki razy widziałem, jak rowerzyści jadą przez to skrzyżowanie...
A jadą właśnie tak - na tak zwaną „pałę”, czyli nawet nie patrząc w lewo i prawo, że o hamowaniu czy zatrzymywaniu się nie wspomnę. Miasto im wymalowało taki piękny czerwony pas przy zebrach, więc mogą jechać, nieprawdaż? Nieważne, że jest znak “STOP” - przecież to dla samochodów tylko. Bo pieszy na przejściu to świętość i rowerzysta na ścieżce też. I już. A że niektórzy będą taką świętością, że prosto z tego przejścia do nieba trafią, to już inna sprawa.
Żeby mi ktoś nie pomyślał, że neguję przepisy ruchu drogowego. Jasne, że kierowca musi przed przejściem zwolnić i pieszego przepuścić. Tylko że tam - właśnie przy poczcie - nikt chyba nie jedzie szybko samochodem. Zwłaszcza w godzinach (hehe) szczytu. Się nie da po prostu. Natomiast nie zwalniają ani piesi, ani rowerzyści. Idą i jadą jak po swoje, zapatrzeni w smartfony, ze słuchawkami na uszach i klapkami na oczach. Bo mogą. A ty, bidny kierowco stój i martw się, żebyś komuś i sobie biedy nie napytał.
Raz jeszcze podkreślam - byłem i jestem wielkim fanem ścieżki rowerowej na Słowiańskiej, zwłaszcza teraz, kiedy człowiek sobie na tym bruku duszy z ciała nie wytrzęsie. Ale na litość boską - może lepszy byłby powrót do rozwiązań z czasów Polski Ludowej, kiedy to na tym skrzyżowaniu była sygnalizacja świetlna i piesi spokojnie czekali na zielone? Podobnie czekali zmotoryzowani, ale w tamtych czasach nie wynaleziono jeszcze smogu. Może trzeba dać tam jakąś lampę i głośnik, który będzie tym błędnym owcom obwieszczał, że samochody są w końcu dość twarde, wypada więc spojrzeć, czy żaden nie jedzie? Naprawdę, wierzcie mi - można zrobić to w trzy sekundy, przytrzymując jedną ręką koronę, żeby nie spadła.
A mówiąc serio nasi miejscy specjaliści od rewolucji rowerowej powinni pokombinować, jak nieco spowolnić tych wszystkich na ścieżce w tym miejscu. Nie wiem - jakieś progi, szykany, barierki wprowadzić. Bo faktycznie o nieszczęście nietrudno. I wiem, że kiedyś przyjdzie taki piękny czas, że Aleje Krasińskiego będą sympatyczną lokalną uliczką, bo cały ruch pójdzie na obwodnice albo ten zapowiadany „ring” wzdłuż Tamy Kolejowej i Towarowej. Kto wie, może jeszcze się nim przejadę, zanim wygaśnie mi prawo jazdy. Ale póki co, myślmy o tym co jest. A potrąconej pani życzę dużo zdrowia.
1. Dodane przez Archanioł, w dniu - 20-02-2019 05:38 ZWĘŻENIE w tamtym miejscu to chyba wyniki zwężenia wyobraźni u osób decydujących się na takie rozwiązania komunikacyjne w tak ruchliwym miejscu. Sygnalizacja świetlna jak kiedyś za dobrych czasów, ale z krótkim czasem przejścia i nieco dłuższym oczekiwania dla pieszych, żeby ich trochę się nazbierało, zamiast obecnej miejskiej loterii ze stawką: zdrowie i życie rowerzystów i pieszych. I żadnych przebłysków innowacyjności w postaci głupawych zwężeń.
2. Dodane przez Łukasz, w dniu - 20-02-2019 05:57 Czyli postuluje Pan trzeci remont Słowiańskiej w ciągu trzech (dwóch) lat, dobrze liczę?
Troszeczkę pojeździłem po świecie, nie chwaląc się, i nie raz byłem w małych miastach w Niemczech, Belgii, Holandii, gdzie ścieżek rowerowych jest więcej niż chodników, a nie ma żadnych hopek, znaków, dyrdymałów, bo i rowerzysta, i kierowca samochodu wiedzą, co wolno, co należy, a co zabronione na drodze. Kwestia leży w kulturze jazdy, której trzeba uczyć od kołyski. Jak nie kijem, to pałką.
3. Dodane przez Www, w dniu - 20-02-2019 06:37 Panie Adamek najlepszy Pana felieton jaki czytalam ostatnio BRAWO! !!!
4. Dodane przez Proste:, w dniu - 20-02-2019 07:12 Po pierwsze i najważniejsze: zlikwidować przejazd dla rowerzystów - niech łaskawie zsiądzie kierownik roweru z siodła i przeprowadzi rower po pasach - będzie zdecydowanie bezpieczniej dla każdej ze stron.
5. Dodane przez Szanujmy sie wzajemnie, w dniu - 20-02-2019 07:29 Takich blednych owiec jest w Lesznie pelno. Mysla ze samochod staje deba przy wcisnieciu hamulca. Najgorsza jest jednak buta i pewnosc siebie
6. Dodane przez Majk, w dniu - 20-02-2019 08:10 Jarek mam podobne odczucia.Na Słowiańskiej nikt się nie rozgląda i ludzie wchodzą pod samochody.Sam jeżdżę rowerem i na tym przejściu jestem wyjątkiem który przystaje aby się rozejrzeć.Niektórzy naprawdę myślą że są ze stali...
7. Dodane przez sweet, w dniu - 20-02-2019 08:28 Likwidacja przejazdu dla rowerów nic nie da, bo przecież rowerzyści znani są z tego, że przejadą i po przejściu dla pieszych - chyba że się podniesie krawężniki.
8. Dodane przez rano na zezie, w dniu - 20-02-2019 08:29 przeczytalem owoce na nerwach
9. Dodane przez maniek, w dniu - 20-02-2019 08:45 Powinni byli jednak wprowadzić przepis, że karta rowerowa jest obowiązkowa dla każdego. Jęczeli, że to odbieranie swobody poruszania się itd., no ale jak można chcieć jechać drogą publiczną nie znając przepisów?
10. Dodane przez kierowca bombowca, w dniu - 20-02-2019 08:48 To samo jest na Dąbrowskiego przy piekarni. Tam z plant rowerzysta wyjeżdża na pełnym - jak to mówią - szwungu, nie patrząc co się na jezdni dzieje. Jest tam wprawdzie zwalniacz i znak 20 ale jak już jesteś na tym zwalniaczu to nie masz szans z wyjeżdżającym z plant rowerzystą. Tak więc więcej rozwagi - po ob stronach.
11. Dodane przez Przedsiębiorca, w dniu - 20-02-2019 09:09 Jestem właścicielem Niemieckiego (specjalnie z dużej) SUVa i nie życzą sobie bym musiał zderzać się z rowerzystami. Rowerami można jeździć po lesie.
12. Dodane przez Kiki, w dniu - 20-02-2019 09:15 Najlepsze są madki z wózkami wchodzące na pasy jak po swoje. Zal mi ich
13. Dodane przez Jakub, w dniu - 20-02-2019 09:24 Mam do tego zdania kilka uwag. Zapewne Pani jechała po pasach, bo ścieżka w tamtym miejscu nie idzie po linii prostej. Niby szczegół, ale jak dodamy do tego mnóstwo czerwonej farby (przy przejściu koło poczty w stronę banku cała jezdnia pomalowana jest na czerwono) i kilkanaście znaków to powstaje efekt ignorowania jak w przypadku reklam i bilbordów. Wystarczy jedna drobnostka, by utracić zaufanie użytkowników co do sensu przestrzegania zasad. Mamy parkowanie wzdłuż słowiańskiej, bo po przebudowie trzeba spełniać nowe wymogi i przepisy. Powstał niewykorzystany pas przy chodniku i kierowcy dalej stają ukośnie dla zwiększenia ilości miejsc parkingowych. Przepisy tego zabraniają i nawet kilku starych pryków skarżyło się na to, że ludzie sobie jakoś radzą. Obok mamy ulice Wałową, która jest węższa a na której można z powodzeniem parkować ukośnie tylko dlatego, że tamta droga nie była jeszcze przebudowywana i obowiązują tam wcześniejsze wytyczne. Nie ma tam jakoś wypadków i potraceń więc automatycznie ludzie widzą, że nowy układ na słowiańskiej mógłby być bardziej praktyczny a ograniczają go nieżyciowe przepisy. Dlatego mieszkańcy są zmęczeni analizowaniem co jest dobre a co nie i zdają się na własną intuicję w ruchu drogowym. Były dwa pasy na Krasińskiego i też pod pretekstem nowej interpretacji mamy jeden pas co znacznie ogranicza przepustowość. Przy dwóch pasach prędkość aut w godzinach szczytu była taka sama, a których wypadki było więcej, mogły wynikać z faktu, że rowerzyści w tamtym czasie mogli mniej przyglądać się drodze, gdyż musieli jeszcze uważać na patrole policji i straży miejskiej. Tyle lat tłumaczono nam, że na deptaku nie da się wprowadzić rowerów i okazało się, że jakoś mimo braku znaków, czerwonej farby ludzie sobie radzą. Jeszcze, co do wypadku. Należy zauważyć, że mamy okres zimowy a Pani jechała mimo to rowerem, obciążając naszą służbę zdrowia tym, że dba o siebie, jak i o środowisko. Pan z kolei jechał autem i nie było to auto elektrycznie. Jechał prawdopodobnie sam w pojeździe w którym mogą jechać minimum 4 osoby. To auta emitują spaliny, hałas i powodują korki. Większość wypadków drogowych nie jest związana z pieszymi i rowerzystami. Oczywiście ktoś może powiedzieć, że bez paliwożernych pojazdów i ich akcyzy nie byłoby kasy na drogi, sygnalizacje, ale to już w jakimś zakresie mamy i teraz musimy mądrzej z tego korzystać, bo czasy się zmieniają. Dopóki ścieżki rowerowe będą prowadzić na około albo będą kończyć się od tak z jednej strony przejścia i rozpoczynać się po drugiej stronie, to rowerzyści będą korzystać z tego, co jest. Będę uczciwy, będę stosował się do zasad, jeżeli będę miał zaufanie, że to ma sens i jest dla mnie dobre. Każdy bubel i absurd drogowy będzie burzył te zaufanie. Jeżeli po ścieżce rowerowej nie można jeździć na rolkach ani hulajnodze a przepisy każą w tym przypadku jechać elektryczną hulajnogą, która wyciąga 50km/h po chodniku to trudno uznać to za mądre i bezpieczne. By nie zgłupieć i nie zabić się musimy sami analizować nie tylko znaki i przepisy, ale i ich zasadność. Uważam, że w Polsce rowerzyści do czasu powstania infrastruktury takiej, jaka mamy np. w Amsterdamie powinni być traktowani jak święte krowy. Dlatego że wyprzedzają swoim działaniem i myśleniem epokę w której się znaleźliśmy. Leszno jest małym miastem i wszędzie można dostać się pieszo czy rowerem. Pod marketami, urzędami i szkołami proporcje rowerów do samochodów powinny być przynajmniej 1:1. Pani na rowerze, która widocznie się zgapiła, bo świadomie pod samochód nie wjechała była w tym wszystkim po jasnej stronie mocy.
14. Dodane przez hahahaha, w dniu - 20-02-2019 09:39 A może tak, zamiast do pracy 5km samochodem przesiąść się na rower. Ekologicznie, miło. Może wtedy zacni szoferzy 4 kółek zrozumieją, że więcej kultury i życzliwości dla rowerzystów wykazać należy.
reklama
15. Dodane przez rh do 12, w dniu - 20-02-2019 10:04 tak,to jest duze zagrozenie. najpierw taka matka wpycha wozek na jezdnie,a pozniej dopiero rozglada sie czy samochod nie jedzie. praktycznie cale spoleczenstwo zabiega o dobro dzieciakow,ale w ruchu ulicznym najmniej o to dbaja ich matki.
16. Dodane przez Łom, w dniu - 20-02-2019 10:38 Jeżeli Nazywa pan rowerzystów "owcami" ( w podtekście wiadomo czarnymi) to jak nazwać kierowców samochodów o których na portalu ELKI w powypadkowych newsach jest kilka w jednym dniu a o rowerzystach news związany z wypadkiem zdarza się raz na tydzień. Jak nazwać kierowców zastawiających swoimi cackami plac manewrowy przed siedzibą Straży Pożarnej w Miejskiej Górce, moim zdanie najlepsza nazwa to Barany, ponieważ dwadzieścia metrów dalej jest obszerny parking bezpłatny w tym momencie pusty, no ale nie, oni czyli ci kierowcy nie pojadą dalej bo musieli by się zmęczyć przechodząc 20 metrów i zastawiają kompletnie plac manewrowy jak i sam wyjazd dla strażaków ratujących nam życie.
17. Dodane przez Łukasz, w dniu - 20-02-2019 11:01 Hej, przedsiębiorco (z małej) jedenastka, to sobie do Niemiec tym swoim autkiem jedź!
18. Dodane przez rh do 16, w dniu - 20-02-2019 11:11 a czy przypadkiem,nie sa to strazacy??? maja do pracy 20m blizej. widac na zdjeciu znak drogowy i kierowcom wiadomo co oznacza,wiec pytam sie-czy w Miejskiej Gorce nie ma policji???
19. Dodane przez Janek Pradera, w dniu - 20-02-2019 13:00 Panie Jarku, kierowca nie musi się zatrzymać by wpuścić pieszego. Pieszy ma pierwszeństwo dopiero będąc na pasach, stojąc jeszcze na chodniku przed pasami takiego pierwszeństwa nie ma.
20. Dodane przez ja, w dniu - 20-02-2019 13:12 Nie rozumiem . Osobowe tiry busy autobusy i inne STAĆ bo....jedzie rowerzysta. Rowerzysci na deptakach, chodnikach, jednokierunkowych jezdniach "z prądem i pod prąd" pędzą jak szaleni. Czy to pojazdy uprzywilejowane? Co to za przepisy ?
21. Dodane przez do 11, w dniu - 20-02-2019 13:32 Przedsiebiorco,niemiecki to niema się czym chwalić ! Do kom 12 o matko ! Twoja pisownia !
22. Dodane przez kierowca i rowerzysta, w dniu - 20-02-2019 14:22 Postałem dzisiaj chwilke przy banku i pooglądałem sobie jak zachowują sie kierowcy, rowerzyści i piesi na tym przejściu. Wszyscy kierowcy zwalniali przed przejściem przepuszczając pieszych którzy zbliżali się do pasów, niestety większa ilość pieszych była wpatrzona w telefony z głowami w dół. Jedynie dzieci szkolne (max do 5 klasy) zatrzymywały się i spojrzały w stronę nadjeżdżających aut (pewnie są krótko po kartach rowerowych i coś w główkach zostało). Na 7 przejeżdżających rowerzystów od strony dworca tylko jedna dziewczyna zatrzymała rower przed widocznym znakiem STOP i po upewnieniu się, że kierowca auta ją przepuszcza - pojechała dalej. Najgorsze były Panie na rowerach (tak na oko około 50)... prawie zahaczały o znak STOP a żadna nawet nie zwolniła nie mówiąc już że nie zdążyła spojrzeć w lewo. Obstawiam, że nie zaliczyły prawa jazdy a i o karcie rowerowej nie słyszały więc myślą, że skoro jest czerwony dywanik to wszystko wolno. Wracając do pieszych: idący od poczty wpadają wręcz na pasy i dopiero po 2-3 krokach dziwią się że z lewej stoi auto. Żadna Pani z wózkiem nie spojrzała w lewo (a kilka ich szło)... czyżby wózek z przodu dawał im poczucie bezpieczeństwa?? Takie to moje spostrzeżenia. Pozdrawiam wszystkich użytkowników dróg.
reklama
23. Dodane przez Świadomy rowerzysta i kierowca, w dniu - 20-02-2019 14:25 Zróbmy zwężenia zwężeń, szykanki, światełka ostrzegawcze itp......a wystarczy troszkę myślenia podczas jazdy i chodzenia.
24. Dodane przez Do 21, w dniu - 20-02-2019 14:55 Nie widzisz ze to sarkazm??? O matko twoja inteligencja!! Tak dla wyjaśnienia teraz jest nowe zjawisko- madka i curka. Taki ewenement społeczny.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.