Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
StartLeszno O początkach Solidarności i "wojnie polsko-jaruzelskiej"
Wystawa na świeżym powietrzu
O początkach Solidarności i "wojnie polsko-jaruzelskiej"
12.12.2021. Radio Elka, Jarek Adamek
(fot. Jarek Adamek)
"40 lat. Stan wojenny w Lesznie i okolicy" – taki tytuł nosi wystawa, jaką od piątku można oglądać na leszczyńskim Rynku. Przygotowały ją Archiwum Państwowe w Lesznie oraz leszczyński oddział NSZZ Solidarność.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Wystawę tworzy kilkanaście tablic, na których umieszczono informacje oraz reprodukcje archiwalnych materiałów dotyczących początków NSZZ Solidarność oraz stanu wojennego w naszym regionie. - Zależy nam z jednej strony na przypomnieniu tamtych wydarzeń tym, którzy je pamiętają, ale z drugiej
na zaprezentowaniu ich tym, którzy urodzili się już po stanie wojennym, albo tak jak ja byli na tyle mali, że kojarzą 13 grudnia z tego, że nie było w telewizji Teleranka - mówi Elżbieta Olender, dyrektor Archiwum Państwowego w Lesznie.
Większość prezentowanych materiałów pochodzi z archiwum, ale są też eksponaty Instytutu Pamięci Narodowej oraz ze zbiorów prywatnych. Autor wystawy Tomasz Kościański podkreśla, że te ostatnie są szczególnie cenne. -Dotyczą osób, które stan wojenny i związane z nim represje osobiście, nieraz boleśnie dotknął - mówi. Jedną z takich osób, obecną na otwarciu ekspozycji, jest leszczyński historyk Eugeniusz Śliwiński - na wystawie prezentowana jest reprodukcja decyzji o internowaniu, datowana na przeddzień wprowadzenia stanu wojennego, czyli na 12 grudnia 1981 roku. -Pamiętam, jak mi ją wręczano na ówczesnej komendzie milicji przy ul. Korcza, przewieziono mnie tam około 2.00 nad ranem - opowiada Śliwiński - w decyzji, jako powód internowania zapisano, że „prowadziłem wrogą działalność”.
Wystawa znajduje się na świeżym powietrzu, po południowej stronie leszczyńskiego ratusza.
1. Dodane przez Jurek, w dniu - 12-12-2021 10:00 Ciekawe czy póżniej będzie wystawa o Wojnie Polsko-Kaczyńskiej
2. Dodane przez partyzant, w dniu - 12-12-2021 10:26 W 81 roku wchodziłem w dorosłość i coś już tam wiedziałem o otaczającym mnie świecie. Wiele osób z mojej rodziny i ich znajomych działało w pierwszej Solidarności. Jednak sam stan wojenny nie był żadnym powalającym wydarzeniem. Jeżeli chodzi o Leszno. Owszem że był stres ale po kilku dniach emocje zaczęły powoli opadać. Na skrzyżowaniach stały wojskowe pojazdy, chodziło ulicami dużo wojska ale nie pamiętam aby chociaż raz ktoś mnie zatrzymał i legitymował. W zakładach pracy oprócz nadzoru wojska też nie było większych sensacji. Tylko raz miałem lekki strach. Późnym wieczorem, w czasie godziny milicyjnej szedłem z Zaborowa na Zatorze. Ale nikt mnie nie złapał. Czy mogę zaliczyć się do opozycjonistów?
3. Dodane przez Jacek, w dniu - 12-12-2021 10:29 Dobrze, że przypomina się historię. Nie może ona być jednak wybiórcza gdyż wtedy będzie jej przyświecała taka sama ideologia jaka była za czasów gen. W. Jaruzelskiego. Wystawa ukazuje walkę o godność człowieka. Jednocześnie krytykuje ówczesnych rządzących. Dlaczego więc do tej chwili nie było wystawy o strajkach w Polsce w latach 1932-1936r. w których zginęło ok. 700 osób. Oni też walczyli o godność. Wtedy ówcześni rządzący kazali strzelać do strajkujących a imieniem winnych wydania tych rozkazów dzisiaj są nazywane ulice a więc gloryfikujemy te osoby. W okresie 12-15 maja 1926r śmierć poniosło ok. 380 osób w walce o obronę państwa demokratycznego. Winnych za tą tragedię do dnia dzisiejszego nie osądzono a wręcz są gloryfikowane pomimo, że dokonały one przewrotu wojskowego a od 1926 do 1939r w Polsce rządziła junta wojskowa (tzw. Sanacja) taka sama jak od 1981 do 1989r. Jeżeli wystawa ma być obiektywna to należy też mówić o rządach Sanacji tak samo krytycznie jak o rządach gen. W Jaruzelskiego. Jeżeli w Polsce negatywnie odnosimy się do rządów gen. W. Jaruzelskiego to tak samo należy oceniać rządy Sanacji i nie można imieniem tych osób nazywać ulice place .
4. Dodane przez Jerzyk, w dniu - 12-12-2021 10:45 Tłumy, tłumy widzę
reklama
5. Dodane przez Tak, w dniu - 12-12-2021 11:02 Rządzą obecnie politycy, którzy w historii naszego kraju zapisują się negatywne i dziwi mnie że nic ich to nie obchodzi iż w przyszłości staną się złym symbolem. Więc będzie co wspominać.
6. Dodane przez Oko, w dniu - 12-12-2021 11:08 Teraz mamy wojnę polsko kaczyńską i co? Spuściliście główki jak wam ofermom mówi ojciec dyrektor i dajecie się oszukiwać i doić! Wstyd Polscy!
7. Dodane przez do jacka, w dniu - 12-12-2021 11:35 Dobrze piszesz. Odpowiedz jest jedna- obecna prawica (faktycznie bolszewizm) stracila by pseudo wzorce do mamienia spoleczenstwa. Gdybys dodal jeszcze Grota Roweckiego i gen.Komorowskiego to Kaczynski wraz z wspolnikami stracil by "ideologicznych bohaterow".
8. Dodane przez do partyzanta, w dniu - 12-12-2021 12:04 Łobjyma rynkami podpisuję się, że prawdę opisujesz. Zdecydowana większość ludzi podobnie zapamiętała tamten czas! Każda grupa wiekowa miała inny strach. Starsi mieli obawy i nasłuchiwali odgłosu czerwono armijnych czołgów jak to miało miejsce w czerwcu 56 i grudniu 70, w średnim wieku czy będą mieli co włożyć garnka, młodzież wkurzona była, że odwołano im koncerty rockowe w MOK, że na UKF zamilkły stacje radiowe z zachodnia muzyką, dzieci, że w niedzielny poranek nie było Teleranka i okrojono programy dla młodzieży i dzieci do bajki przed Dziennikiem. Na ulicach stały BWP i żołnierze przy koksownikach. Ci nadgorliwi oraz ormowcy w czasie godziny milicyjnej uganiali się za przypadkowymi ludźmi. Powodem braku zdjęć, moim zdaniem było, że ludziom było szkoda ich robić patrolom woleli wykorzystać deficytowy film na rodzinne zdjęcia!
9. Dodane przez ss, w dniu - 12-12-2021 12:17 wykazałeś się większą odwagą niż Jarek, więc skoro on o sobie mówi że obalał komunę to twoje w tym zasługi są nie mniejsze
10. Dodane przez ss, w dniu - 12-12-2021 12:18 oczywiście w odniesieniu do kom. nr 2
11. Dodane przez Jacku, w dniu - 12-12-2021 12:23 Właśnie gdyby nie GENERAL JARUZELSKI to tych solidaruchow by nie było nie byłoby . Gdzie te zakłady pracy skąd się brali ci strajkujacy? Popatrzciewkolo i zapytajcie swoich rodziców : goście solidaruchy zrobili z ta Polska",
12. Dodane przez Marek, w dniu - 12-12-2021 12:28 Pytam się dlaczego jeszcze w Gostyniu nie upamiętniono najodwazniejszego bohatera tych ziem w walce o wolność powstańca warszawskiego dowódcy podziemia aresztowanego w stanie wojennym Mariana Rączke
13. Dodane przez Jurek, w dniu - 12-12-2021 12:59 A kiedy o wojnie Polsko Kaczyńskiej?
14. Dodane przez ad2, w dniu - 12-12-2021 13:06 ad 2.Faktycznie możesz się zaliczyć do dzieci z tamtych czasów i głupot więcej nie pisz
15. Dodane przez do 2. Dodane przez partyzant, w dniu - 12-12-2021 13:09 dostałbyś parę razy pałą przy tym marszu z Zaborowa, to zaraz by ci się żartów odechciało samo wyłączenie telefonów i odcięcie ludzi od pogotowia skutkowało tysiącami zgonów
16. Dodane przez solidarnościowiec, w dniu - 12-12-2021 13:12 Za parę lat będzie taka sama wystawa poświęcona dzisiejszym czasom. Przecież dzisiejsi bolszewicy wprowadzając polski ład wcielają dokładne idee Marksa, Engelsa i Lenina. Wszystkim równo. Zabrać bogatszym i pracowitym i rozdać oszustom i nierobom . W dzisiejszych czasach ten bolszewizm jeszcze bardziej udoskonalili . Tylko tak samo jak ich ideowi poprzednicy nie wiedzą lub raczej nie chcą wiedzieć. Że oni nie dają na rozdawnictwo swoich pieniędzy tylko muszą zabrać innym grupom . Bogaci sobie poradzą A dla biednych za chwile w wogóle nie będzie pieniędzy Bogaci przedsiębiorcy podniosą ceny , już to robią .Spotęgują inflacje I otrzymane gratis pieniądze będą bez wartości.. A jeśli chodzi o zamordyzm to w stanie wojennym nie było takiego jak teraz z tymi maseczkami Gdzie teraz policjant czycha z mandatem na każdym rogu.
17. Dodane przez do Jacka, w dniu - 12-12-2021 13:22 A tośmy zrobili, że dziś możesz pisać te swoje dyrdymały w Internecie a nie kredą na ścianie, że masz kilkadziesiąt programów w tv a nie jeden, że w rodzinie są samochody a nie końskie zaprzęgi. A jak mogło być to popatrz na Koreę albo bliżej Białoruś. Tam szybko by Tobie wyprostowali myślenie i pogonili do woja.
18. Dodane przez Les, w dniu - 12-12-2021 13:24 Do 14 . Ten z komentarza 2 nie pisze głupot on nie był legitymowany bo sam lregitował i pałował innych
19. Dodane przez jola, w dniu - 12-12-2021 13:27 Od stycznia wszystkim się dopiero oczy otworzą jak wejdzie ten ład. Nawet nieroby stracą Bo składkę zdrowotną będą musieli zapłacić obowiązkowo A z ulgi 30 tys nie skorzystają Bo dochodu nie będzie u nich. Nawet Ci co będą zarabiali minimum krajowe , a będzie to od stycznia kwota 3010zł stracą Dlatego ,że powyżej kwoty 2500 zapłacą 26% podatku ( z składką zdrowotną) podatku od nadwyżki. Do tej pory płacili 9,25% bo sładkę można było odliczyć. Bo składka zdrowotna jest niczym innym jak ukrytym podatkiem płaconym nie do US a do ZUS-u. Czyli nikt nie zyska. A najwięcej kwotowo stracą Ci którzy mają małe firmy i emeryci w przedziale od 4-9 tyś emerytury.i dochodu.
20. Dodane przez Hieronim, w dniu - 12-12-2021 13:37 I znowu wróciliśmy do czasów, kiedy prawdę trzeba czerpać z źródeł niezależnych Tak jak nasi ojcowie słuchali radia wolna Europa i Głos Ameryki , Teraz wiedzę czerpiemy z niezleżnych od władzy portali. Taką mamy wolność. A prawdopodobieństwo zapłacenia dzisiaj mandatu ( za brak maseczki) jest wielokrotnie większe niż w stanie wojennym za nieposluszeństwo.
21. Dodane przez Jerzy, w dniu - 12-12-2021 13:47 W stanie wojennym miałem 32 lata. Tylko pierwsze dni były jakieś ograniczenia w przemieszczaniu się ludzi. Trochę kontroli w komunikacji publicznej A potem był większy luz, swoboda i wolność większa niż teraz. Dziś to się przejaskrawia..Zginęła garstka osób Zaledwie około 40 w całej Polsce przez cały okres stanu wojennego. Dziś wielokrotnie więcej umiera dziennie z powodu niemożności dotarcia do służby zdrowia do szpitali.
22. Dodane przez xxx, w dniu - 12-12-2021 13:49 A kto w lesznie w tym czasie strajkował? wszyscy mieli pełne gacie strachu a ja sobie stałem i na was patrzałem
23. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 12-12-2021 13:58 Ja przestrzegam przed stosowaniem określenia
wojna polsko-jaruzelska.
Bo za parę lat się okaże, że nie było żadnych socjalistów pałujących naród a jaruzelczycy tak jak zniknęli narodowi socjaliści j są teraz hitlerowcy.
24. Dodane przez Do 9, w dniu - 12-12-2021 14:01 Jarek w tym czasie był u mamusi z kotem i karpia wsuwał .
25. Dodane przez Precz z pisokomuną, w dniu - 12-12-2021 14:11 Popieram kom. 16 i podobne.
26. Dodane przez Ksawery, w dniu - 12-12-2021 14:22 W stanie wojennym bylem działaczem PZPR-u. Popieraliśmy stan wojenny. Dziś mam trochę odmienne zdanie. Ale nadal jestem w partii rządzącej. I jest good.
27. Dodane przez Jan, w dniu - 12-12-2021 14:38 Do komentarza 17. Nie jest tak do końca ,że "tośmy zrobili", że można dyrdymały pisać teraz.. Nawet prawdy za bardzo nie można pisać . Bo do sądu. A sądy są jakie są Ileż już jest wyroków za pisanie prawdy po internecie.
28. Dodane przez Prawda, w dniu - 12-12-2021 14:44 Popieram kom 23
29. Dodane przez Olo, w dniu - 12-12-2021 14:54 Dla mnie Pan Jaruzelski to bohater, patriota! W delikatny sposób przeprowadził nas z głębokiej komuny do demokracji! Żeby Polscy nie rozpamiętywali się długo, zakłady pracy w tej postaci zlikwidowali. Mało brakowało, a spełniłby się proroczy sen Pana Urbana, że w stoczni będą uprawiać kartofle! Ja myślałem, że naród polski to mądrzy ludzie. Ale cwaniactwo i wyrachowanie wyssali z mlekiem matki. Historia ich niczego nie mauczyła
30. Dodane przez do kom. 22, w dniu - 12-12-2021 14:56 do kom. 22 "...a ja sobie stałem i na was patrzałem..." - takie pytanko: a w jakiej roli stałeś i patrzyłeś ? Zgadzam się, że region leszczyński był specyficzny - nawet bardzo. Byłem delegatem na zjeździe Solidarności w Gdańsku. Oczywiście, nie na tym w stoczni, tylko nieco później dla delegatów i przedstawicieli nowo tworzonych struktur "S" w regionach. Kiedy wchodziliśmy na salę obrad, gdy prowadzący przedstawił nas, że jesteśmy w regionu leszczyńskiego, na sali gruchnęła salwa śmiechu. Było to przykre, nie powiem. Może, żeby nas trochę rozweselić, ktoś z prezydium powiedział dowcip: " Spokojne, w Polsce nie strajkowały aż trzy województwa - lwowskie, wileńskie i oczywiście leszczyńskie". Salwa śmiechu jeszcze donoślejsza. A to wszystko w obecności zaproszonych gości : Andrzeja Gwiazdy, Joanny Duda-Gwiazdy, Anny Walentynowicz i Wojciecha Gruszeckiego. Potem, w przerwach obrad pytano nas, dlaczego tak. No, i co mieliśmy gadać ? Że, to nie do końca tak ? Takie życie. I nic na to nie poradzisz.
reklama
31. Dodane przez Partyzant, w dniu - 12-12-2021 15:00 18 - człowieku śmieszny. W 81 miałem 17 lat i nie było mowy aby mógł w jakiś sposób wspierać komunę. W ZSMP nie byłem. Nie byłem też w ówczesnej opozycji. Chodziłem do szkoły i to był mój wkład w umacnianie komuny i generała. Dzisiaj śmieszy mnie to że jest coraz więcej takich co przypisują sobie coraz większe zasługi mimo że wówczas siedzieli pod pierzynką.
32. Dodane przez Do 15, w dniu - 12-12-2021 16:01 Dzisiaj mamy prawie to samo. Odcięci od pogotowia już jesteśmy wystarczy telefony wyłączyć.
33. Dodane przez do a tośmy zrobili... /kom 17/, w dniu - 12-12-2021 17:07 straszną inflację, bezrobocie, całkowite wykluczenie społeczne postpegeerowskich i regionów z posidustralnym przemysłem odcinajacich od pracy, nauki, dostępu do leczenia, itd. Podobni byliście do obecnych sanitarystów ograniczających ludziom życie. Przykład Czech pokazuje, że można było pójść inną drogą. Internet, mnogość kanałów tv, używane samochody w rodzinie nie wam zawdzięczamy tylko sobie ciężko pracując i sytuacji geopolitycznej, światu, który podciągnął wszystkie kraje od Sudanu, Kongo, RPA gdzie jest Internet w smartfonie ładowanym na dynamo już nie porównując Chin, które wystrzeliły na supermocarstwo gospodarcze gdzie w tamtym okresie na przedwiośnie ludzie nie dojadali. Porównanie Koreańskiej RL-D z Białorusią jest błędem bo podobnie jak w PRL tysiące ludzi nie /znikają/ od tak sobie. Dziękujcie, że już tamtym czasie Europa Wschodnia była u cywilizowana!!!
34. Dodane przez inka, w dniu - 12-12-2021 17:13 A mi stan wojenny kojarzy się z utrudnieniem odwiedzania mojego męża w jednostce wojskowej.Gdyby nie znajoma która wydawała przepustki to rzadko bym mogła go odwiedzać.Danusiu,dziękuję !
35. Dodane przez Piotr, w dniu - 12-12-2021 18:36 A mnie przepustki na wyjazdy wydawał taki major milicji czy SB.. Potem w "nowej" Polsce przez kilka kadencji był przewodniczącym Rady Miasta. Dziś pewnie odbiera medale za zasługi w stanie wojennym
36. Dodane przez Abraham Lincoln, w dniu - 12-12-2021 18:36 W 1981 r. byłem w piątej klasie podstawówki. Przynajmniej do nowego roku była przerwa od szkoły. Opozycjonistami zostawali przeważnie nieroby typu Grzechu Szperlik.
37. Dodane przez Grzegorz, w dniu - 12-12-2021 18:43 Mnie stan wojenny kojarzy się z moim ślubem. Mimo takiej "niewoli " było huczne wesele. Na ponad 200 osób. W dzisiejszej niewoli byłoby to nie do pomyślenia
38. Dodane przez solidarnościowiec z tamtych lat, w dniu - 12-12-2021 18:51 Tym którzy przeniewierzyli się tamtemu reżimowi korona z głowy nikomu nie spadła. Wielu awansowało i zajmowało ważne stanowiska w administracji samorządowej i rządowej Do dziś tam siedzi wiele. Sekretarze z tamtego komunistycznego ustroju byli premierami i prezydentami Polski. Dziś są w Parlamencie europejskim. Cześć dygnitarzy komunistycznych uwłaszczyło i z dnia na dzień stali się bogatymi kapitalistami. A ludzi , którzy walczyli z reżimem wyrzucano z pracy Do dzis ich wyrzucają Tyle mamy z stanu wojennego
39. Dodane przez do kom. 14, w dniu - 12-12-2021 19:03 Popieram komentarz 2, napisał prawdę!
40. Dodane przez tak było, w dniu - 12-12-2021 19:19 Ja jako dziecko pamiętam takie zdarzenie.Był koniec roku 1982 cały czas trwał stan wojenny.Wracaliśmy z rodziną fiatem 126 p ze Śremu ,było późno ok 20.00 już ciemno i sporo śniegu, bo wtedy były zimy.Kilka kilometrów przed Jarka na ostrym zakręcie dawniej była granica województwo Poznańskie i Województwo Leszczyńskie.Zatrzymano nas jakbyśmy przyjeżdżali Polska granicę. Stało tam kilku milicjantów z karabinami,może to było ZOMO i stała Nysa.Kazali nam wyjść z fiacika,przeszukiwali bagażnik,pytali skąd i w jakim celu jedziemy,legitymowali rodziców. Po czym puścili i kazali jechać. Strachu trochę było.
41. Dodane przez driver do kom 40, w dniu - 12-12-2021 20:10 W koncu 1982 r byly posterunki kontrolne na drogach? Ten stan zawieszono 22 lipca tamtego roku. Pamietam dobrze bo bylem na wczasach w WRL i hucznie to obchodzilismy.
42. Dodane przez leszczyniak, w dniu - 12-12-2021 20:20 A co oni mają innego ropbić, poza słuchaniem wytycznych z nowogrodzkiej. Przecież żadną inną pracą się mnie "schańbili" i tak do "zasłużonej" emeryturki jakoś trzeba doczekać , prawda panie k?
43. Dodane przez do 41, w dniu - 12-12-2021 20:33 Stan wojenny trwał do 22 lipca 83 i wszystko było możliwe. Pamiętasz młodego Przemyka zatrzymanego w biały dzień w Warszawie i skatowanego na posterunku.Wieczorami ludzie bali się z domów wychodzić. Wtedy była granica między wojwodztwami i kontrole były praktycznie do końca stanu wojennego,tym bardziej wieczorem.
44. Dodane przez tak było, w dniu - 12-12-2021 20:53 Miałam wtedy kilka lat,być może był to luty 82,ale na pewno 1982.Pamiętam dość dużo śniegu było .Doskonale pamiętam wystąpienie Jaruzelskiego 13.12.1981.W tym dniu uczyłem się wiersza do szkoły o....syrence Warszawskiej.Przyleciał sąsiad z 2 piętra i powiedział wojna będzie.
45. Dodane przez Do 22, w dniu - 12-12-2021 21:12 Ty masz pełne gacie do dziś.
46. Dodane przez Piter, w dniu - 12-12-2021 21:28 Za stan wojenny odpowiada jedynie redaktor Marek Tumanowicz z Dziennika Telewizyjnego, który w telewizji to ogłaszał. Bo innych odpowiedzialnych nigdy nie znaleziono
47. Dodane przez Jerzy, w dniu - 12-12-2021 21:31 Piotr Duda, obecny szef Solidarności, który w tamtym czasie był w ZOMO, dziś z ambony w kościele mówi o juncie Jaruzelskiego.
48. Dodane przez Bareja by tego nie wymyślił, w dniu - 12-12-2021 22:02 Pamiętam WRON i jego oddziały kontrolne GIT. Totalnie niekompetentni oficerowie, terroryzowali cywilne zakłady pracy podczas tzw. "kontroli". Potrafili zwolnić długoletniego, wzorowego fachowca za leżący na podłodze spinacz (dla nich był to sabotaż). Na miejsce fachowca wchodził mniej doświadczony pracownik lub wierny partii ignorant, wskutek czego wydajność produkcji spadała. W ten oto sposób komuchy nieświadomie przyczyniały się do rozwalania tamtego ustroju.
49. Dodane przez do kom 48, w dniu - 12-12-2021 23:43 Do kom 48. Pisz wymaluj jakbym czytał o obsadzaniu stanowisk w stadninach koni przez "misiewiczów"
50. Dodane przez scorp, w dniu - 13-12-2021 00:08 Postawcie jutro o 19.30 zapalona swieczke w oknie dla upamietnienia stanu wojennego.
51. Dodane przez do 47, w dniu - 13-12-2021 07:08 Z mocy stanu wojennego aby być wcielonym do ZOMO nie była wymagana zgoda wcielanego ani jego rodziców.
Jeszcze w 1989 miałem 3 propozycje wstąpienia do ZOMO ostatnia z pogróżkami na ul. 17 Stycznia. Ale wtedy był tylko plan wprowadzenia drugiego stanu wojennego gdyby w wyborach nie zwyciężyli ci co z wałęsą na zdjęciu byli. Nie skorzystałem, nie pałowałem z błyskawicami nie paradowałem . Sumienie mam czyste. A jak się dzieciaka zrobi to trzeba wychować a nie pałować i jeszcze rondo swoimi prawami nazywać.
52. Dodane przez do 49, w dniu - 13-12-2021 07:09 Prezes? To ty?
53. Dodane przez do 44, w dniu - 13-12-2021 07:14 Zapomniałeś, że pewnego ranka nie było Teleranka ? A u drzwi stała załoga Dżi?
54. Dodane przez Jerzy, w dniu - 13-12-2021 08:09 Niedługo Jaruzelskiemu zechcą komuchy postawić pomnik ! Za uratowanie Ojczyzny . Za Wałęsę wielu ludzi poszło siedzieć do więzienia....gdyby wtedy wiedzieli ,że to agent to by go batami z Solidarności pogonili. Kiedy dzisiaj czytam to co niektórzy tu piszą to oczywistym jest dla mnie ,że to są potomkowie tamtego bestialskiego komunistycznego okresu w dziejach naszej Ojczyzny. Nigdy nie wyzwolą się z obcego buta na ich plecach !
55. Dodane przez 41 do 43, w dniu - 13-12-2021 10:07 Pisalem o zawieszeniu stanu wojennego a nie o jego odwolaniu. Zawieszenie polegalo o zlikwidowaniu pewnych restrykcji,w tym posterunkow drogowych. Juz 15 lipca jadac na wakacje,,a mialem do granicy Polski 650km, nie bylem legitymowany,pierwsza kontrola to granica PRL.
56. Dodane przez emeryt 70+, w dniu - 13-12-2021 11:37 13 grudnia 1981 pomiędzy godz. 7.30 a 8.00 wracałem z kolegą z pracy do domu - ul. Zacisze - ul. Parkowa . Przyznam - trochę przepłoszeni i zdezorientowani - ale po drodze nie spotkaliśmy ani jednego patrolu ani pojazdu milicji czy wojska. Przez cały okres stanu wojennego legitymowano mnie tylko raz - o 2. 00 wnocy kiedy wracałem z pracy. Dowódcą patrolu był kolega z podstawówki , który potraktował mnie służbowo ( obywatelu , a wy skąd i dokąd itd) chociaż doskonale wiedział ,że z racji wykonywanej pracy mam przepustkę. A poza tym ,wiadomo- z "komuną" walczyli absolutnie wszyscy ,tylko większość o tym nie wiedziała bo konspiracja była tak głęboka.
57. Dodane przez peterpan, w dniu - 13-12-2021 11:41 do kom 2 i 3 w dzisiejszych czasach to są tylko daty , bo społeczeństwo bombardowane jest patosem od rana do wieczora , umykają rzeczy ważne a wszystko w imię słupków wyborczych . nie potrafimy już trzeźwo patrzeć w nasza historię
58. Dodane przez ?, w dniu - 13-12-2021 12:45 A cóż to za tytuł artykułu ?
59. Dodane przez to prawda, w dniu - 13-12-2021 13:29 do2 ja tez dorastalem i widzialem co innego lali nas za byle co na ulicy i w szkole kim ty byles moze zom....zamiast walesy powinna byc Walentynowicz pozdrawiam
60. Dodane przez Solidarnosc Niezlomna Matura 65 Ziemianin z PGR i OHZ, w dniu - 13-12-2021 18:57 Nie zostalem internowany pomimo totalnych naciskow aparatczykow PZPR i OPZZ i milczenia ZR"S" w Poznaniu,bo 1 sekretarz KG PZPR w Kwilczu nie chce miec Meczennika w powiecie Szamotulskim i Miedzychodzkim ,lecz zastosowano areszt domowy w palacu Kwileckich,przerwano jak a marcu1968 studia i jako jedynemu na 1600 nie wyplacano obligatoryjnego dodatku drozyznianego,a w PGR zarobki byly jak w gornictwie.Zona na bezrobociu i dwoje DzieciCzuwaJ!
61. Dodane przez To jest dziwne!, w dniu - 14-12-2021 10:24 Ogladalem ta garstke ktora skladala kwiatki w 40- rocznice Stanu Wojennego! Jestem zdumiony ,ze 80% to byli czlonkowie PZPR,sluzb mundurowych,aktywisci i wybrancy Polski Ludowej np. z tamtych czasow kierownicy,dyrektorzy ,prezesi! Ludzie czy w tej Gorze nawet nie umiecie spojrzec w lustro i nie osmieszac sie?! Przypomina mi sie zdanie Jozefa Pilsudskiego ktory patrzac po latach na zlot tzw pilsudczykow na ten tlum powiedzial ...gdybym was mial tylu w 1916 roku to dawno bysmy odzyskali Niepodlegla! Gdzie wtedy byliscie!?
62. Dodane przez do 60, w dniu - 14-12-2021 10:31 OPZZ powstało 24 listopada 1984 , w 1981 nie mogło nikogo naciskać bo nie istniało. Pan jest chyba kolejny co 13 grudnia spał do południa?
63. Dodane przez do 62, w dniu - 14-12-2021 17:21 To przez czujność. Gościu już jest starszy i nieco zmanierowany, no i zmęczony, bo ciągle czuwa. Wiadomo, że chodziło mu o CRZZ.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.