Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
30
Kwietnia 2024
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Bartłomiej,
Chwalisława, Jakub,
Katarzyna, Lilla,
Marian
Do końca roku 245 dni.
Start arrow Kościan arrow Ruszkiewicz: Chcemy zadbać o własne dzieci

Dzieci z terenu gminy niemile widziane?

Ruszkiewicz: Chcemy zadbać o własne dzieci

10.02.2023. Radio Elka, Piotr Pewiński

(fot. Piotr Pewiński)
Długą dyskusję wywołał podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej Kościana temat naboru do pierwszych klas szkół podstawowych. Okazało się, że burmistrz Piotr Ruszkiewicz zaproponował wójtowi gminy Kościan, by ten pokrywał część kosztów za uczniów z gminy, którzy uczą się w miejskich szkołach.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Projekt uchwały dotyczący kryteriów rekrutacji do miejskich szkół uczniów spoza obwodów był jednym z tematów sesji Rady Miejskiej Kościana. Zmiany mają usprawnić proces rekrutacji. O wyjaśnienia poprosił jednak radny Sławomir Kaczmarek.

- Nie było w tej sprawie komisji, więc nie mogliśmy podyskutować. Naszym zdaniem, klubu Koalicja Obywatelska, zaproponowane kryteria w tej uchwale są zbyt radykalne. W znacznym stopniu zawężają możliwość partycypacji w wolnych miejscach dzieci z innych miejscowości niż Kościan, czy miejscowości należące do obwodów - mówił radny Kaczmarek. Pytał ilu dzieci z gminy będzie ta zmiana dotyczyć i co ma na celu.

Głos zabrał burmistrz Piotr Ruszkiewicz. - Przede wszystkim chcemy zadbać o
własne dzieci, by pierwszeństwo miały dzieci z Kościana, ale oczywiście nie wykluczamy przyjęcia dzieci spoza obwodów. Jeśli chodzi o dzieci z gminy będące w obwodach szkół będzie 17 dzieci i tego porozumienia nie ruszamy z gminą wiejską Kościan. Moglibyśmy ją wypowiedzieć, ale byśmy musieli to zrobić w grudniu. Wtedy, w 2017 roku, była inna sytuacja finansowa, dziś się wszystko pozmieniało i zaczynamy liczyć koszty. Jesteśmy niestety ściśnięci, co prawda serdecznym, uściskiem gminy, ale nie pozwala nam się to rozwijać. Chcemy uszczelnić ten nabór, ale najpierw wszystko musimy policzyć i potem zastanowić się nad przyjęciem dzieci spoza obwodu. Z gminy Kościan uczy się u nas wiele dzieci i generuje to koszty
- wyjaśnił burmistrz.

Okazało się, że burmistrz wystosował też do wójta gminy Kościan, Andrzeja Przybyły pismo, w którym zaproponował zawarcie umowy, na mocy której gmina pokrywać będzie koszty kształcenia uczniów z gminy, którzy uczęszczają do miejskich szkół. W sumie to 416 uczniów, w tym 274 uczęszczających do szkół podstawowych i 161 licealistów. Według burmistrza miasto wydało tylko w zeszłym roku na nich prawie 3,4 mln. zł. Jak tłumaczy w nim Ruszkiewicz, subwencja oświatowa nie wystarcza na pokrycie kosztów, nie stanowi nawet połowy wydatków na oświatę. Przedmiotem porozumienia mają być jedynie koszty ponoszone przez miasto na kształcenie uczniów szkół podstawowych. W 2021 roku dopłata, przeliczając na ucznia, wyniosła ponad 10 tysięcy złotych. Oznacza to, że kościańscy podatnicy dopłacili w minionym roku do kształcenia uczniów z gminy Kościan ponad dwa miliony osiemset tysięcy złotych. Do licealistów z gminy pięćset trzydzieści tysięcy złotych. Burmistrz podkreślił też, że zmiana uchwały ma dać narzędzia, które pozwolą te koszty ograniczyć. Odczytał też odpowiedź, którą otrzymał od wójta gminy Kościan. Odpowiedź była oczywiście negatywna. Gmina także zmaga się bowiem z rosnącymi kosztami utrzymania szkół, jak każdy samorząd. Część uczniów, o których w swoim piśmie wspominał burmistrz dotyczy dzieci z miejscowości, które znalazły się w obwodach kościańskich szkół na podstawie porozumienia z 2017 roku. Wójt Andrzej Przybyła podkreślił też, że aktualne przepisy nie przewidują refundacji, więc jeśli nie zmieni się prawo, to możliwości takiej nie widzi.

Radny Kaczmarek wyraził zadowolenie, że takie pismo burmistrz skierował do wójta, ale stwierdził, że przyjęcie kilku dodatkowych dzieci wcale nie będzie generować wysokich kosztów, bo szkoły i tak funkcjonują, nauczyciele i pracownicy są i tak zatrudnieni, a kilkunastu dodatkowych uczniów trafi do poszczególnych oddziałów w szkołach i nie będą tworzone nowe. Z kolei za każdym uczniem idzie około 7 tysięcy złotych subwencji. Podkreślił, że zmiana może być odebrana jako robienie gminie po prostu na złość. W imieniu klubu złożył więc poprawkę do zaproponowanej uchwały.

Na koniec burmistrz podkreślił jeszcze raz, że nikogo nie zamierza dyskryminować i nastąpiła niewiele wnosząca do dyskusji wymiana zdań. Radny Łukasz Naglik zaapelował jeszcze, by nie pogarszać stosunków z gminą wiejską, bo może się to negatywnie odbić w przyszłości. Poprawka do uchwały złożona przez radnych KO nie została przyjęta. Poparło ją 4 radnych, 1 osoba się wstrzymała, a 16 było przeciw. Za przyjęciem uchwały głosowało 16 radnych, 4 było przeciw i 1 osoba się wstrzymała.

 
Komentarze (40)
1. Dodane przez Nareszcie, w dniu - 10-02-2023 11:35
BRAWO. To słuszna inicjatywa. Te problemy jeszcze bardziej widać w Lesznie. Ludzie masowo wyprowadzają się do Wilkowic, Mórkowa (gm. Lipno), Dąbcza (gm. Rydzyna) i innych ościennych gmin np. Swieciechowa, czy Osieczna. Tam płacą podatek od nieruchomości oraz gmina otrzymuje ich udział w podatku PIT. Następnie szukają edukacji w Lesznie na koszt tego Miasta realnie zabierając miejsca mieszkańcom tego Miasta. Niech się uczą, ale gmina zamieszkania powinna pokrywać ryczałtowo koszt ich edukacji.
2. Dodane przez kiedy Leszno?, w dniu - 10-02-2023 12:13
Kiedy Leszno?
3. Dodane przez whois, w dniu - 10-02-2023 12:14
Rozumiem, że p.Ruszkiewicz już uszykował pieniądze dla Poznania i Leszna na dopłaty dla uczniów z Kościana którzy uczęszczają do tamtejszych szkół ?
4. Dodane przez brawo Kościan, w dniu - 10-02-2023 12:20
Kiedy Leszno zadba o własne dzieci?
5. Dodane przez Waldek, w dniu - 10-02-2023 12:37
Chyba dobrze, że nauczyciele i inni pracownicy szkół mają pracę w Kościanie dzięki większej ilości dzieci np z gminy. Po co zmiany, a na oświatę jest duża subwencja.
6. Dodane przez mieszkanka Kanady, w dniu - 10-02-2023 12:38
Tak jest u Nas w Kanadzie. Chodzisz do szkoły podstawowej czy średniej , w dzielnicy , gdzie mieszkasz, a dokładniej tam gdzie rodzice płacą podatki.. Jeśli chcesz pójść do szkoły w innej dzielnicy... To albo się rodzice muszą przeprowadzić, albo mogą się nie przeprowadzać. Ale wtedy muszą płacić za naukę w szkole w nie swojej dzielnicy. Taniej jest się przeprowadzić.
7. Dodane przez Byk, w dniu - 10-02-2023 12:40
Teraz ruch radnych z Leszna , bo problem dotyczy również naszego miasta
8. Dodane przez pracownica szkoły, w dniu - 10-02-2023 13:01
Brawo i tak powinno być. U Nas w ZSP Nietążkowie grubo ponad połowa to młodzież spoza powiatu kościańskiego. A powiat kościański za nich płaci. Duża część nawet nie jest z woj wielkopolskiego. I to powinno być prawnie uregulowane tak jak to jest uregulowane w całym cywilizowanym świecie,. Szkoła darmowa powinna być tylko w tym rejonie , w którym rodzice płacą podatki. Podobnie powinno być z KKZ. Dlaczego powiat i jego mieszkańcy mają refundować naukę na KKZ słuchaczom spoza powiatu
9. Dodane przez mieszkaniec w Niemczech, w dniu - 10-02-2023 13:11
Brawo Panie Burmistrz Jesteście w Polsce liderem w porządkowaniu dawnych jeszcze komunistycznych rozwiązań. W krajach cywilizowanego świata jest tak .Tyle do Ciebie wraca w usługach zbiorowych ile wpłaciłeś podatku .Pomniejsza się to jedynie o koszty obslugi przedsięwzięć samorządowych. A u Nas w Polsce jeszcze wg starych komunistycznych reguł. Część wrzuca kasę do tego wora bez dna .A korzystają z niego w większości Ci co złotówki nie dorzucili .I samorządy liczą wtedy na daniny z budżetu państwa. A za PIS -u komuna w tej dziedzinie samorządności jeszcze bardziej się pogłębiła. Uczmy się od Niemców, Kanadyjczyków, amerykanów rozliczać i korzystać z wpłacanych podatków
10. Dodane przez Izabela, w dniu - 10-02-2023 13:28
Do kom 5 .Po co miastu ,gminie czy powiatowi subwencja .Jak i tak to nie dla niego pieniądze A dla szkół. Tylko ,że z roku na rok ta subwencja coraz mniejszą i do każdego ucznia trzeba sporo dopłacać W mieście Koscian ta dopłata z podatków mieszkańców już wynosi 10 tys na ucznia .A w szkołach uczących zawodu jak np Ratajczak czy Nietazkowo samorząd powiatowy musi jeszcze więcej dopłacać. Do nie swoich uczniów.
11. Dodane przez Mieszkaniec Kościana, w dniu - 10-02-2023 14:11
Nareszcie Nasz Pan Burmistrz zaczął myśleć nie po PIS-owsku. Tym razem po PIS-owsku myślą Radni KO i lewicy .Bo słusznie po co komu 7 tys subwencji na ucznia jak do niej musi jeszcze dopłacić 10 tys . Z podatków mieszkańców miasta Koscian .
reklama
12. Dodane przez ?Marcin, w dniu - 10-02-2023 14:23
A wójt gminy Koscian zmyślny. Polikwidowal szkoły na obrzeżach miasta Kościana Więc rodzice siła rzeczy posyłają dzieciaki do szkół w mieście Koscian .Dawno powinno dokonać się połączenia tych wiejskich obwarzankow z miastem ,które jest w środku tego obwarzanka .A swoją drogą wystarczyła by jedna gmina w powiecie.Gmina ,która terytorialnie byłaby wielkością obecnego powiatu .A powiaty dawno powinny być zlikwidowane Powiaty to był pomysł Uni Wolności I AWS -u chodziło wówczas by majątki dawnego skarbu państwa przeznaczyć samorządom ,a te miały za zadanie upłynnić je zagranicznym inwestorom .By ludziska nie protestowali że rząd Nas wysprzedaje A tak wysprzedawalibysmy się sami Bo samorząd to niby My.
13. Dodane przez Reformator, w dniu - 10-02-2023 14:38
To wszystko jest ustawione w tej Polsce na głowie Powinno się to już dawno zreformować Reforma Kuleszy ni jak ma się do obecnej rzeczywistości.Ona powstawała gdy rzeczywistość była zupełnie inna .Nie było komunikacji internetowej między mieszkańcem A gminą. W tamtej rzeczywistości każdy petent musiał fizycznie pojawić się w Urzędzie by załatwić sprawę Dzisiaj zrobi to prze e- skrzynkę. Dlatego dziś mija się z celem taki podział administracyjny kraju .Komu dziś potrzebne jest takie rozdrobnienie gmin .Dziś gminy powinny być terytorialnie wielkości obecnego powiatu .A powiaty powinny wchodzić w skład regionów np.powiat koscianski w skład regionu wielkopolskiego. Polikwidowac województwa Bo komu są one potrzebne ? Polikwidowac też oczywiście powiaty .Szkołypodstawowe i licealne dać wtedy pod piecze tych dużych gmin .A szkoły zawodowe pod piecze związków branżowych działających na szczeblach regionów. I tyle Nie będzie problemów. A koszty utrzymania administracji rządowej i samorządowej 10 razy mniejsze
14. Dodane przez Maciej, w dniu - 10-02-2023 15:03
Zastanawia mnie po co w Kościanie administracyjnie miasto i gmina są rozdzielone. Zrobić porządek i sprawa się sama rozwiąże.
15. Dodane przez Piotr, w dniu - 10-02-2023 15:07
Od zmiany ustrojowej minęło już ponad 30 lat . A cały czas tkwimy , nie tylko mentalnie , ale również strukturalnie w komunie . A za PIS-u ten beton komunistyczny zrobił się żelbeton. Nic z tej wolności już nie zostało , chociaż i wcześniej jej też nie było za dużo.. Sejm zamiast zabrać się za reformowanie ustroju to zajmuje się bzdetami. Chociaż może to i dobrze,że Sejm PIS-owski nie bierze się za reformowanie kraju tak bardzo Bo bylibyśmy dziś już gospodarczo Białorusią.. W pierwszej kolejności trzeba zreformować kraj administracyjnie.. Podzielić Polskę na regiony. I na regionach powinien kończyć się wpływ rządu na obywateli. Można je nawet po amerykańsku nazwać stanami lub po niemiecku landami. A reszta to już samorządy gminne.Powiaty out. A Gminy wielkości powiatów dzisiejszych. Większość pieniędzy wpłacanych w podatkach zostaje w gminach przy ich mieszkańcach A tylko cześć na cele strategiczne idzie do centrali. I gminy we wszystkim rozliczają się miedzy Sobą. Nie byłoby sytuacji takiej,ze gdzie indziej paci podatki a gdzie indziej korzysta z podatków wpłacanych przez mieszkanców innej gminy. To moze skończyłaby się komuna ..
16. Dodane przez ???, w dniu - 10-02-2023 15:19
Do szkół podstawowych pierwszeństwo naboru mają dzieci z obwodu szkoły. Niech burmistrz nie opowiada bzdur. Jeśli chodzi o szkoły ponadpodstawowe, to uczeń ma prawo iść gdzie chce i gdzie go przyjmą. A może pan burmistrz wymieni jakie dobre licea i technika są w gminie, do których mogliby iść zdolni uczniowie. Burmistrz zamiast kombinować, niech lepiej zajmie się rozgrzebanym rynkiem.
17. Dodane przez Wyborca, w dniu - 10-02-2023 15:32
Gmina Kościan i miasto Kościan to dawno powinno być połączone jak jedna gmina, podobne miasta z pozostałymi miejscowościami tworzą jedną gminę. 
Może burmistrz Kościana i wójt gminy Kościan policzy o ile by można zmniejszyć zatrudnienie w administracji, co pomogło by zmniejszyć podatek od nieruchomości albo zwiększyć remonty dróg.
18. Dodane przez gucio, w dniu - 10-02-2023 16:13
a kto dostaje miliony za gaz w powiecie koscian ?
19. Dodane przez Vvv, w dniu - 10-02-2023 16:26
Kom 14 ma rację, już dawno powinna być reforma w Kościanie. Kościan powinien wchłonąć Kurza górę , Kiełczewo czy Nacław przecież jadąc autem czy idąc pieszo nie zauważysz że zmieniają się miejscowości. Gmina Kościan jest całkowicie nie potrzebna, połączyć te samorządy, koszty utrzymania mniejsze i zaoszczędzone pieniądze można zainstalować w rozwój. Burmistrz naprawdę mówi do rzeczy tym razem.
20. Dodane przez trzeba reformować, w dniu - 10-02-2023 16:49
Do kom 17.Nie tylko miasto Kościan i gmina Kościan powinny być połączone w jedną gminę kościańską Ale również do tak powstałej gminy kościańskiej powinny być włączone pozostałe 3 gminy powiatu. Powinna powstać jedna duża gmina I tak powinno się stać w całej Polsce. Obecny powiat = obszarowo nowo powstałej gminie. Rozdrobnienie takie jak dziś jedynie generuje koszty administracyjne , które muszą pokrywać mieszkańcy w podatkach.. Poza tym jest dowiedzione ,ze takie male twory administracyjnego podziału sprzyjają korupcji.Bo wójt (...)bywa u (...) właściciela przedsiębiorstwa (...) na imieninach . Bo jakby było inaczej Bo to miejscowa elita. I załatwia się przy wódecce intratne przetargi.Bo znają się jak łyse konie.Kto przychodzi do szkoły w danej gminie z innej gminy, gdzie rodzice płacą podatki.. To musi nieść ze Sobą opłaty na czesne. Tak jak to jest w Kanadzie. i USA.
21. Dodane przez nie komunista, w dniu - 10-02-2023 17:00
Tym razem . Nie wiem . Czy po raz pierwszy. Bo nie sledze Ale brawo dla Burmistrza Pomyślał nie po komunistycznemu. Bo do tej pory w Polsce obowiązuje socjalistyczna reguła jednego wspólnego wora podatkowego.. Uczmy się od krajów , który to rozwiazania mają dawno już za Sobą A nie powielajmy zwyczajów Rosji czy Białorusi.. Tam jest zasada jedna . Tam gdzie płacisz podatki to tam korzystasz z dobrodziejstw jakie daje za to dana gmina. To chce z obcych korzystać To może Ale warunek ,że będzie robił to odpłatnie Tak powinno być z szkolnictwem podstawowym i średnim również. Jeśli się taki układ nie podoba to to trzeba się przeprowadzić. Tak moja córka musiała się przeprowadzać za granicą do innej dzielnicy tylko dlatego,żeby jej syn mógł skorzystać z nauki w lepszej szkole.w innej dzielnicy . Bo inaczej Polacy zawsze będą blizej Rosji niż zachodu..
22. Dodane przez Ania, w dniu - 10-02-2023 17:25
PIS nas ustrojowo bardziej zbliżył do Rosji niż do krajów zachodnich. Płacimy wszystko,jak w komunie solidarnościowo tzn niesprawiedliwie .Bo jedni płacą wysokie podatki i składki A cwaniacy nie płacą nic .A z wspólnej kasy najwięcej korzystają Bo maja z reguły najwięcej wolnego czasu . A potem PIS im to jeszcze na starość dodatkowo wynagradza dając dodatki do niskich emerytur .Zabierając to z kont tych co pracowali uczciwie przez całe życie i płacili składki. To jest czysta komuna . Podobnie jest z składka zdrowotną Najwyższa płacą ludzie ciężko pracujący, a najmniej korzystają z usług medycznych Bo nie mają czasu chorować. Jakiej dziedziny byśmy nie dotknęli, szkolnictwa również, to w tym kraju obowiązują zasady wzięte żywcem z komunistycznego PRL-u
23. Dodane przez Do 19, w dniu - 10-02-2023 17:30
O nie! Nie wyobrażam sobie wchłonięcia przez Kościan np. Kurzej Góry. By musiało być "Miasto Kościan z siedzibą w Kurzej Górze". Niezbyt ładnie to brzmi.  
Tylko dlaczego dąży się do likwidacji tych małych placówek wokół Kościana. Dla dobra dzieci jest to, żeby chodziły do przepełnionych placówek? Przecież dzieci potrzebują poczucia bezpieczeństwa i spokoju. Przykre jest to wmawianie społeczeństwu że w wielkich placówkach dzieci się lepiej rozwijają. Moim zdaniem wręcz przeciwnie.  
 
Z tego co wiem jedna z placówek z Kościana od nowego roku szkolnego chce utworzyć nową siedzibę w budynku po Szkole w Kiełczewie. Nie mówię że to zły pomysł, bo moim zdaniem dobry i dziwię się że dopiero teraz podjęta została taka decyzja. Mam tylko nadzieję, że jest to robione dla dobra uczniów.  
 
 
A tak swoją drogą to przykry jest ten podział "z miasta", "ze wsi". Podczas rekrutacji uczniow/przedszkolaków nie powinno mieć to znaczenia i dziecko bez względu na to czy jest ze wsi czy z miasta powinno być dla placówki tyle samo "warte".
24. Dodane przez polak, w dniu - 10-02-2023 18:43
W tym kraju nie ma szans na jakąkolwiek zmianę.Po pierwsze przy takich komunistycznych rozwiązaniach najlepiej czują się Ci , co mogliby to zmieniać. A mianowicie posłowie i senatorowie. Gdzie byłoby im lepiej jak w tym komunistycznym grajdole. Za nic nie płacą. Mają imunitety. Tak ,ze nie są tykalni..Pensję nazwali dietą poselską., która w związku z tym jest nieopodatkowana. Druga cześć pensji to pieniądze na biura poselskie, których w 90 % nie prowadzą Są jedynie pozawieszane szyldy. A jak inflacja planowana to podwyższą Sobie o 100% to wynagrodzenie. Za nic nie odpowiadają swoim majątkiem. Proszę pokazać mi kraj gdzie władza ma tak dobrze. Za wyjątkiem Rosji i Białorusi i paru jeszcze innych krajów gdzie oficjalnie komunizm się zachował.Nie ma takich krajów na zachodzie Europy i w Ameryce Północnej. Dlatego Ci co mogliby dokonać zmian nigdy nic wielkiego nie zmienią. A ludzie płacą i płaczą. I dalej głosują na tych co postępują tak jak władza we wszystkich krajach komunistycznych. Do tego mentalność Polaków. Jak władza kradnie i zgarnia do Siebie to jest OK. Ale jak sąsiad przesiebiorca się bogaci to trzeba go zniszczyć.
25. Dodane przez ewa, w dniu - 10-02-2023 19:07
Wieśniaki mają pretensje,że miastowi dzielą na wieś i miasto. Ale przecież oni sami miastowymi nie chcą być. Bo korzystali by z dobrodziejstw miasta. Ale by chcieli mieć przywileje wsi. Mniejsze podatki, mniejsze wszelakie , opłaty, większe działki budowlane itd , itp. A tak się nie da.
26. Dodane przez Edmund D., w dniu - 10-02-2023 20:51
Najlepiej na granicach miasta wybudować płot. Tylko wysoki!
27. Dodane przez Kosten, w dniu - 10-02-2023 21:12
Kościan się wyludnia .Jeszcze 3 lata temu było 23.800 tys,obecnie niepełne 22 tys (grudzień 2022 )
28. Dodane przez Do 25, w dniu - 10-02-2023 21:28
To dlaczego mieszczuchy budują swoje domy na wsi? Niech kupują działkę w mieście i tam mieszkają.
29. Dodane przez Do 1, w dniu - 10-02-2023 21:31
Głupot nie wypisuj. Mieszczuchy budują się i mieszkają na wsi tylko na tych wsiach nie są zameldowani ponieważ ich dzieci nie mogły by chodzić do szkół w Lesznie.
30. Dodane przez Do 8, w dniu - 10-02-2023 21:35
To nie wiem dlaczego uczniowie z powiatu kościańskiego uczą się w leszczyńskich szkołach.
31. Dodane przez Erwina, w dniu - 10-02-2023 23:47
Do kom 30. Mogą się uczyć w sąsiednich powiatach .Ale niech idą za nimi też pieniądze. A nie ze podatki płacą gdzie indziej i do szkoły chodzą w innych gminach,powiatach .Nie miałoby to żadnego znaczenia gdyby oświata była płatna albo gdyby subwencja z centrali pokrywała w 100% koszty pobytu ucznia w szkole Ale dziś tak nie jest Subwencja nie pokrywa nawet połowy kosztów. Resztę musi dołożyć gmina lub powiat ,w którym szkoła się znajduje. Trzeba pamiętać, że samorządy podobne jak rząd nie ma pieniędzy Są to pieniądze podatnika, z podatków lokalnych danej gminy .
32. Dodane przez Alina, w dniu - 11-02-2023 12:22
Brawo Panie Burmistrz .Chyba pierwszy raz w Polsce władza samorządowa pokazała ,że jest także w części samorządem. Bo do tej pory ,od momentu powstania , każda władza samorządowa postrzegana jest jako władza państwowa niszego szczebla.W Polsce nie ma tradycji samorządowej. Tak jak to ma miejsce np w Niemczech .W Polsce samorząd nigdy nie był samorządem a poszczególny był jedynie przez pryzmat władzy burmistrza,wójta,prezydenta miasta. Dla Polaków, w przeciwieństwie do Niemców zawsze ważniejsza była władza centralna.Bo miała więcej do dyspozycji kasy i większe wpływy na obywateli. A samorząd był na garnuszku centrali Żył głowni z ich dotacji .Druga ważna rzecz Polacy bardzo nie lubią przekręty władzy gdy one odbywają się pod ich okiem .Znoszą natomiast przekrety władzy, która urzęduje gdzieś daleko w centrali warszawskiej. Dopóki w Polsce samorządy nie będą całkowicie samorządne To zawsze Polacy będą tęsknili za ustrojem,w którym władza jest scentralizowana .Nie powinno tak być że gdzie indziej płaci się podatki A gdzie indziej się korzysta z dobrodziejstw samorządu.Subwencje na ucznia nie powinny wpływać do gminy,powiatu w którym znajduje się siedziba szkoły A tam gdzie rodzice płacą podatki.I wraz z uczniem są przenoszone do gminy czy powiatu w której dana osoba się uczy .Podobnie powinno być z pozostalymi dopłatami,z gminy do ucznia Pan Burmistrz ma rację dlaczego podatnicy miasta Kościana mają dopłacać do uczniów spoza miasta .
33. Dodane przez Marek, w dniu - 11-02-2023 15:48
A jak wójt nie da, to co? Wydacie zakaz chodzenia dzieciom z wiosek do szkół? Co będzie następne panie burmistrz, płatny wjazd do królewskiego miasta Kościan?
34. Dodane przez Ewelna, w dniu - 11-02-2023 20:07
Jak wójt nie da. Do kom 33. To wytrzymamy Ale jak wójtowa nie da ? To już problem dla wójta.
35. Dodane przez Koza czy kuska czy kózka, w dniu - 12-02-2023 14:07
Najgorszy burmiszcz w historii kosciana
36. Dodane przez Sławek, w dniu - 12-02-2023 17:53
A ja uważam ,ze jest całkiem dobry ,panie kolego nie można patrzeć na burmistrza tylko przez pryzmat rynku .
37. Dodane przez Max, w dniu - 12-02-2023 21:09
Poprostu brak słów. Proszę mi powiedzieć gdzie w gminie wiejskiej jest liceum? W Poznaniu i Lesznie są lepsze licea, więc olała bym Pana Burmiszcza i jego kościańskie liceum.
38. Dodane przez Ewelna, w dniu - 13-02-2023 13:07
Do kom 37. Chcieliśmy gospodarki rynkowej Takiej jak na Zachodzie A nie ruskiego komunizmu To ją mamy. Samorząd też jest na zachodzie graczem rynkowym. I reprezentuje mieszkańców danej gminy, powiatu w gospodarowaniu ich pieniędzmi z podatków. Tak jest na całym świecie. Tym demokratycznym, do którego niby dążymy.. Na Zachodzie tak jest jeśli dziecko, młodzież chodzi do szkoły w innym rejonie (dzielnicy, gminie, powiecie),aniżeli w tym, w którym rodzice płacą podatki. To za takim uczniem muszą iść pieniądze do tego rejonu gdzie ma siedziba szkoła.Dlatego Pan Burmistrz postępuje własciwe.
reklama
39. Dodane przez jary, w dniu - 13-02-2023 20:18
a może lepiej utworzyć jedną jednostkę jako Miasto i Gminę Kościan i skończyć sen o wydzielonym mieście ?Popatrzcie na wszystkie jednostki miejsko gminne dookoła Nowy Tomyśl ,Śrem czy inne o podobnej wielkości 
i co nie nasuwają się Wam wnioski?? Może czas wielki zakończyć w Kościanie sny o wielkości 'królewskiego miasta" i zabrać się do roboty?
40. Dodane przez Arkoss, w dniu - 19-02-2023 02:10
Gość się coraz bardziej odkleja. Kto kazał miastu budować nierentowny basen ? Kto kazał przejąc WWT ? Kto mu każe budować kolejną krytą sale dla 5 tenisistów ? Niech ściga inne gminy co do Kościana na basen jeżdżą, niech zapłaci Lesznu i Poznaniowi za uczniów tam dojeżdżających bo w tej dziurze nie ma w czym wybierać w szkołach średnich. A co ? kase by chciał z gminy zgarnąć ? Takiego wała, nie umie się rządzić to niech se rynek dokończy. Rynek, Łazienki,Basen, to są topione miliony z naszych podatków. Gro ludzi z gminy pracuje w mieście, kupuje w mieście. Tycner miał rację, najgorszy burmistrz, i czekamy kiedy burmistrz odejdzie. Rozdawanie stanowisk już zaczął, bo jak sie kadencja skończy to trzeba coś robić. Kinga w porę odeszła bo ile można pracować z taki ludźmi. A zastępca niech już wraca na basen.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
Ostatnie mieszkania ... Leszno 330141
Leszno -mieszkania d... Leszno 334486
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj