Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
4
Maja 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Florian, Grzegorz,
Michał, Monika,

DZIEŃ STRAŻAKA,
HUTNIKA I KOMINIARZA
Do końca roku 241 dni.
Start arrow Leszno arrow Instalacja za ponad 90 milionów. Rzeźniczak: szybko się zwróci

Radni w MPEC

Instalacja za ponad 90 milionów. Rzeźniczak: szybko się zwróci

19.12.2023. Radio Elka, Jarek Adamek

(fot. Jarek Adamek)
Za trzy lata w MPEC uruchomiony zostanie blok kogeneracji, czyli produkcji energii cieplnej i elektrycznej napędzany biomasą. Inwestycja kosztować ma 93 miliony złotych, prezes spółki Bartosz Rzeźniczak zapewniał radnych Leszna, że wydatek szybko się zwróci dzięki o wiele mniejszym kosztom emisji CO2.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
W Miejskim Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej gościli dziś radni Leszna w ramach posiedzenia Komisji Budżetowo-Finansowej. Prezes Bartosz Rzeźniczak i towarzyszący mu Bartosz Kaczyński, konsultant z firmy Ekomat zapoznawali ich z planami inwestycyjnymi miejskiej spółki. Te są bowiem bardzo ambitne. Już w przyszłym roku na terenie zakładu przy ul. Spółdzielczej zbudowana zostanie instalacja fotowoltaiczna o mocy 300 kilowatów, która produkować będzie 300 megawatogodzin prądu rocznie. Jej koszt to 1,2 miliona złotych, zaś w przyszłości instalacja ma być rozbudowana tak, ze jej moc się podwoi.

O wiele większą i wiele droższą inwestycją ma być budowa bloku kogeneracyjnego opalanego
biomasą, w tym przypadku zrębką drzewną. Instalacja ma mieć moc 10 megawatów ciepła i 2,4 megawata mocy elektrycznej. Jej szacowany koszt to 93,5 miliona złotych, a więc będzie to chyba największa inwestycja w dziejach spółki, a nawet leszczyńskiego samorządu, do którego MPEC należy. -Mamy źródła finansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zapadła już w tej sprawie pozytywna decyzja - wyjaśniał radnym Bartosz Rzeźniczak - 45 procent inwestycji pokryje dotacja, na pozostałe 55 procent zaciągamy preferencyjną pożyczkę w funduszu. Budowa ma ruszyć w roku przyszłym, zaś jej uruchomienie planowane jest na 2026 rok.

Prezes Rzeźniczak prezentując przedsięwzięcie podkreślał, że biomasa ma status odnawialnego źródła energii, dzięki czemu spółka znacząco obniży swoje koszty. Już sama zrębka drzewna jest tańsza od węgla czy gazu, ale przede wszystkim jej spalanie nie wiąże się z koniecznością wykupu przez spółkę uprawnień na emisję dwutlenku węgla w ramach systemu ETS. -Obecnie emitujemy około 50 tysięcy ton CO2 rocznie, a cena uprawnienia na jedną tonę to obecnie 80 euro; emisja po uruchomieniu bloku spadnie do niespełna 25 tysięcy ton, czyli zredukujemy ją o połowę - wyliczał prezes - pożyczka z NFOŚiGW spłacana będzie przez 15 lat po 4 miliony złotych rocznie, a oszczędności na zezwoleniach na emisję wyniosą około 8 milionów złotych rocznie. Według założeń projektu po jego uruchomieniu ciepło wytworzone w kogeneracji i pochodzące ze źródeł odnawialnych stanowić ma prawie 60 procent całej produkcji MPEC, co pozwoli na osiągnięcie statusu systemu efektywnego energetycznie. -Nie chodzi tylko o nazwę, status ten pozwoli nam sięgać po dofinansowanie na kolejne inwestycje - przekonywał Bartosz Rzeźniczak.

Radni obecni na posiedzeniu pytali między innymi o dostępność biomasy, czyli zrębki drzewnej dla nowej instalacji. Prezes spółki wyjaśnił, że obecnie w Polsce jej zasoby to około 9 milionów metrów sześciennych - to przede wszystkim zmielone gałęzie, kora drzew i ściółka, pozostałe po pracach leśnych. -Na cele energetyczne wykorzystuje się w Polsce około 4,5 miliona metrów sześciennych, co świadczy o tym, że mamy sporą nadprodukcję, w odróżnieniu od węgla czy gazu ziemnego - mówił Rzeźniczak. Jak zapewnił spółka ma już podpisane trzy listy intencyjne z potencjalnymi dostawcami biomasy, choć jak zastrzegł, nie są to Lasy Państwowe, które sprzedają biomasę w systemie aukcyjnym. Radni pytali też o to, czy nie ma niebezpieczeństwa tego, że biomasa straci status OZE poprzez decyzje urzędników UE. -Rozważamy różne scenariusze, ale ryzyko jest tu bardzo małe - odpowiadał prezes spółki. Zresztą, jak sam przyznał, biomasa jest rozwiązaniem, które pozwoli na funkcjonowanie spółki przez co najmniej kilkanaście lat, ale trzeba już myśleć o kolejnych rozwiązaniach, które ostatecznie zastąpią użycie węgla kamiennego, na przykład kogeneracji opalanej skroplonym gazem ziemnym, a nawet technologiach wodorowych.

 
Komentarze (77)
1. Dodane przez Flejtuch, w dniu - 19-12-2023 18:27
Jak najdalej od spółdzielni mieszkaniowych I od Empecu.
2. Dodane przez Haha, w dniu - 19-12-2023 18:55
Czy owieczki w Spółdzielniach już wiedzą, że będą strzyżone? Ktoś te.miliony musi zapłacić. A jak wiadomo kaloryferów nie można zakręcić, bo opłaty i tak naliczą. Tylko małe lokalne kotłownie na gaz w pobliżu bloków aby zminimalizować straty przesyłowe. Odciąć się od tego monopolisty jak najszybciej!!!!
3. Dodane przez ?, w dniu - 19-12-2023 18:59
Przyjmować i magazynować wszelkie gałęzie i drewno z wycinek Zakładu Zieleni, mieszkańców Leszna i regionu a przede wszystkim działkowców!
4. Dodane przez xxx, w dniu - 19-12-2023 19:15
ludzie obowiazkowo wymieniaja piece nie moga spalac suchego drewna a mpc mokra biomasa chca rabac cale drzewa na zrebke a pisza ze liscie i pozostalosci lesnei znowu ktos ma w tym niemaly interes dlaczego niezrobia spalarni odpadow z prawdziwego zdarzenia
5. Dodane przez Wędrująca Nerka, w dniu - 19-12-2023 19:39
Indianie już zbierają chrust na zimę.
6. Dodane przez miki, w dniu - 19-12-2023 19:46
A to ciekawe jeszcze parę lat temu miała w Święciechowie powstać mała elektrownia na biomasę i wtedy mieszkańcy dali weto . bo szczury,robaki ,smród otp. a w Lesznie MPEC tak o sobie stawia co tam chce. Aaa i co z tym kotłem na gaz co niedawno postawiliście>? Komin też malowaliście na kij ? Mega gospodarni
7. Dodane przez Ququ, w dniu - 19-12-2023 19:48
Tylko jedno pytanie, czy.z.powodu tych inwestycji spadną rachunki za ogrzewanie i ciepłą wodę. Panie prezesie , konkretnie- tak czy nie ?
8. Dodane przez Piknie, w dniu - 19-12-2023 19:52
Trudno się przyglądać tak słabej inwestycji. Czy Prezesik już ma gwarancję na pozyskanie zrąbków? Z tego co widać wycinka lasów w ostatnim czasie znacznie przyspieszyła co zapewne spowoduje spadek wycinki w najbliższej przyszłości. Czas na zmiany
reklama
9. Dodane przez Andi, w dniu - 19-12-2023 19:52
Chyba ktoś miał wizję. Ta instalacja nigdy się nie zwróci. A kiedy się zwróci blok gazowy z silnikiem Royce rollsa?
10. Dodane przez x, w dniu - 19-12-2023 20:10
komuna dlaczego nie piszecie wszystkiego
11. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 19-12-2023 20:19
Czyli jednak okoliczne lasy. Nie wiem, nie znam się, ale intuicja mnie nie uspokaja. Pan Prezes być może ma dobre intencje, ale zapewne nadal uczy się tej wiedzy i korzysta z głosu doradców, takich jak w/w firma. Pytanie zasadnicze brzmi - na ile bezstronny, solidny i perspektywicznie pewien jest to głos doradczy? Na każdego jednego mieszkańca średnie wydatki wynoszą tutaj ok. 1,5 tys, zł. Oby się faktycznie zwróciły i oby lasy na tym nie ucierpiały.
12. Dodane przez pis po jedno zlo, w dniu - 19-12-2023 20:24
ciekawe czy swoje pieniadze by zainwestowali towarzysze z mpec i rady miasta?
13. Dodane przez Dla kolegi pytam ;), w dniu - 19-12-2023 20:28
A jak ta sprawa z Aleją Gwiazd i ekspertyza prawna dotycząca przelewu?  
Kasa wróciła do miasta i nie ma strat?
14. Dodane przez v, w dniu - 19-12-2023 20:33
biomasa to material suchy ponizej 20 procent kto to wysuszy ludzie patrzcie na rece co robia pilaci i tyle
15. Dodane przez Tak się zastanawiam, w dniu - 19-12-2023 20:47
Od prezesa należałoby oczekiwać więcej precyzji, dlatego ja zapytam co to znaczy, że ta inwestycja SZYBKO się zwróci? Jaki przedział czasu ma Pan na myśli mówiąc SZYBKO? Jest to raczej kilka lat, kilkanaście, czy może kilkadziesiąt? Przy okazji - jakie są koszty eksploatacji takiej instalacji i jaki jest okres jej zużycia? Tzn. ile będzie kosztowała nie tylko budowa, ale też utrzymanie i ew. odtworzenie obiektu po zużyciu?
16. Dodane przez Tak się jeszcze zastanawiam, w dniu - 19-12-2023 20:57
Trzeba docenić optymizm prelegenta, ale w każdym biznesie trzeba przygotować także plan B, a nawet C. Jakie są podstawowe ryzyka tej inwestycji i jak MPEC na się nie przygotował? Nawet nie chodzi o czyjeś złe lub dobre intencje, ale w grę wchodzą też czynniki polityczne i ekonomiczne, zależne m.in. od rządu, UE, itp. Co jeśli ta inwestycja szybko się nie zwróci lub w ogóle to się nie stanie? Teraz być może jest spora nadprodukcja biomasy, ale co jeśli ona zniknie, bo takich chętnych pojawi się wkrótce bardzo wielu? Jeśli cena za zrębki wyskoczy mocno w górę?
17. Dodane przez Robert, w dniu - 19-12-2023 20:58
Ja się pytam co tam robi Pan Maćkowiak. Nauczyciel WF-u. Koligacje partyjne czy ekspert energetyczny??? Jeśli tacy ludzie będą decydować o polityce MPEC to szacun :-)
18. Dodane przez Jaaa, w dniu - 19-12-2023 21:01
Ile dziennie Tirów musi wjechać po ulicy Spółdzielczej aby dostarczyć zrebki ?
19. Dodane przez semper fi, w dniu - 19-12-2023 21:03
Polska leży na węglu a dochodzi do tego, że wszyscy mogą z niego korzystać tylko nie my i tu zawsze nic się nie opłaca. Niemcy, którzy od zawsze chcą zaorać ten kraj czy nawet Japonia inwestują w elektrownie węglowe. Ekoterror i tyle.
20. Dodane przez ja, w dniu - 19-12-2023 21:15
Fajna ekologia, co roku wytniemy kilka hektarów lasu żeby "ekologiczna" kotłownia miała czym palić. Już lepiej trzeba było zrobić "ekologiczną" kotłownię na węgiel brunatny.
21. Dodane przez do kom. 17, w dniu - 19-12-2023 21:15
Może z wykształcenia jest wuefistą, ale w szkole robi coś innego.
22. Dodane przez Takaprawda, w dniu - 19-12-2023 21:51
Ad. 19 Polski już nie ma jest Republic of Poland. My wszyscy jesteśmy tylko towarem handlowym. Zostały resztki majątku Narodowego do przejęcia dosłownie "resztki". Władze Komunistyczne nas sprzedał przy okraglum stole. Dochodzimy Tera do absurdalnych sytuacji, że śpimy na surowcach, które niestety zostały sprzedane!!!!
23. Dodane przez xxx, w dniu - 19-12-2023 21:58
dlaczego czym palic i w jakim piecu nic nie maja do powiedzenia kominiarze to sa fahowcy od kominow i piecy a nie wymadrzajacy sie urzednicy
24. Dodane przez bolek, w dniu - 19-12-2023 22:07
radni-"Eksperci" od biomasy- były nauczyciel w-f sztuk 2, kolejarka, były skinhead...brak słów
25. Dodane przez do 19, w dniu - 19-12-2023 22:14
Proste pytanie ekspercie - na ile lat realnie Polska ma tego węgla?
26. Dodane przez ok ok, w dniu - 19-12-2023 22:25
pseudo eko bajdurzenie
27. Dodane przez Aspirant Maurycy, w dniu - 19-12-2023 23:04
Ma ten prezes łeb na karku.
28. Dodane przez J., w dniu - 19-12-2023 23:43
Mam nadzieję, że radni nie będą opierali się tylko na ustnym przekazie Prezesa i solidnie zweryfikują przedstawione im dane. Jeśli nie samodzielnie, to poprzez jakiegoś bezstronnego eksperta. Dla przykładu - Pan Prezes mówił o sporej nadprodukcji biomasy drzewnej, ale czy podał źródło tych danych? Ja na stronie www Magazyn Biomasa w materiale "Międzynarodowy aspekt rynku biomasy" czytam dane ze stycznia br. , "że na rynku brakuje około 3,5 mln t/rok surowca". Skąd Prezes ma więc te informacje o sporej nadprodukcji? Z jakiego źródła i z którego roku? 
 
Ponadto jest tam napisane, że "według danych z sierpnia 2022 wzrost cen zrębki wynosi 154% rok do roku". Jest to przyrost cen znacznie przekraczający poziom inflacji. Czy w latach kolejnych nie będzie podobnie skoro jest tylu nowych chętnych i rośnie popyt? 
 
Z kolei w raporcie "Lasy do spalenia. Prawdziwa cena bioenergii" przygotowanym na 57. posiedzenie Senackiej Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu, z 22.02.2022 r. napisano "Ilość biomasy drzewnej zużywanej w bioenergetyce wzrosła w tym samym okresie ( 2004 - 2020 ) niemal 140 razy (13 852%)". Skoro są dofinansowania, to należy spodziewać się dalszego wzrostu zapotrzebowania, a więc wzrostu cen i ograniczeń podaży. Lub wycinki zdrowych i wartościowych drzew. Czy więc dane Prezesa będą aktualne za kilka lat? Czy można na nich opierać rzetelną, wieloletnią kalkulację? 
 
Pan Prezes wspomniał, że obecnie na cele energetyczne wykorzystuje się w Polsce około 4,5 miliona metrów sześciennych. A ja czytam w tych senackich materiałach, że w 2020 r. do produkcji energii zużyto w Polsce ponad 23 mln m3 biomasy drzewnej, a import zaspokaja ok. 15% zapotrzebowania na biomasę drzewną wykorzystywaną do produkcji energii. 4,5 miliona czy 23 mln? Te dane się nie zazębiają. 
 
Jak na moje wyczucie ta prezentacja raczej marketingowo wygląda, a nie realistycznie. A to są wielkie pieniądze i tutaj nie ma żartów.
29. Dodane przez jot23, w dniu - 20-12-2023 00:08
Komu się zwróci, chyba nie typowemu Kowalskiemu (chyba że po kiliku ,,głębszych")???
30. Dodane przez DW, w dniu - 20-12-2023 00:54
A dlaczego nie SMR?
31. Dodane przez Q szarakom wiatr w oczy, w dniu - 20-12-2023 01:22
Ludziom od 2026 zabraniają palić w kominkach bo to szkodliwe a Ci będą na ogromną skalę spalac biomasę i to jest ekologiczne. Z kogo tu baranow robia.
reklama
32. Dodane przez Ekolog, w dniu - 20-12-2023 06:45
To jest pseudoekologia. Aby.zaspokoić potrzeby.kotłowni trzeba będzie wozić te zrębki z całej Polski. To ile CO2 wyemitują te ciężarówki? Jak to się zsumuje to wyjdzie więcej niż palenie węglem. Co do listów intencyjnych, to nie są warte nawet tyle co papier.na którym są spisane. Tu wyraźnie ktoś bawi się nie za swoje!
33. Dodane przez zsa, w dniu - 20-12-2023 07:01
Zakład Gospodarki Odpadami w Jarocinie uznawany jest za jeden z nowocześniejszych w kraju. Dlaczego nie idziemy drogą Jarocina?
34. Dodane przez do 25, w dniu - 20-12-2023 07:08
Typowy polaczek. Poczytaj może lepiej a nie słuchać tego co ci podają.
35. Dodane przez do 25, w dniu - 20-12-2023 07:12
Wystarczy, żeby wnuki Twoich prawnuków miały ciepło i nie siedziały przy świeczce. Poczytaj coś wartościowszego niż GW.
36. Dodane przez asd, w dniu - 20-12-2023 07:19
Zabraniają Palic w kominakch które nei maja sprawnosci cieplnej 80% minimum, a nie że w ogóle. Ludzie też nie umieja czytać tych ustaw...
37. Dodane przez p, w dniu - 20-12-2023 08:04
Dlaczego nie ma foto wszystkich obecnych? Czy na tym posiedzeniu był obecny Przewodniczący Rady Miejskiej i zabierał głos? Jak pilnuje spraw miasta?
38. Dodane przez Palenie drewnem, w dniu - 20-12-2023 08:15
Od stycznia 2026 skończy się palenie w kominkach i będzie drewna ile tylko potrzeba. To co spalaliśmy w kozach czy kominkach trafi do rębaka i do kotła w empecu. 
Współczuję tylko obsłudze tego bloku energetycznego. Każda dostawa surowca będzie miała inne parametry energetyczne- napocicie się zdrowo żeby to się dobrze (efektywnie) spalało. No chyba że technologia poszła tak do przodu że wszystko załatwi "komputer".  
Powodzenia
39. Dodane przez do 34, 35, w dniu - 20-12-2023 09:12
Wyobraź sobie że czytam coś innego - wnuki moich prawnuków mówisz, hmm 4 pokolenia licząc średnio 30 lat bo tak teraz to wygląda to daje 120 lat...o ile mi wiadomo a trochę się tym interesuje to nawet górnicy nie zakładają takiego okresu. Nawet jeśli pominąć kwestię smogu, CO2 i całej tej według ciebie bzdurnej ekologi to i tak twoja wypowiedź kupy się nie trzyma. Polecam poczytanie podręcznika z matematyki z zakresu podstawówki
40. Dodane przez pytania, w dniu - 20-12-2023 09:38
Dlaczego nie ma foto wszystkich obecnych, sali posiedzenia? Czy był Przewodniczący Rady Miejskiej i zabierał głos? Pilnuje spraw miasta?
41. Dodane przez dociekliwy, w dniu - 20-12-2023 09:44
Jeżeli emisja spadnie do 25 tys ton CO2 rocznie, czyli będzie mniejsza o 25 tys. ton, to przy podanej cenie 80 EUR za tonę zaoszczędzimy 25000 x 80 = 2000000 (dwa miliony). Jak prezes wyliczył, że oszczędności na emisji wyniosą 8 mln rocznie?
42. Dodane przez w głowie się nie mieści., w dniu - 20-12-2023 10:06
Jak można nazywać instalację, w której się coś spala że jest OZE?? Tłumaczenie jest takie, że roślina podczas wzrostu pochłania CO2 i dlatego jak się ją spali i wytworzy CO2 to się niby bilansuje. To teraz pytanie, dlaczego ktoś chce zabronić palenia w kominkach (w Krakowie już nie można) skoro te spalane drzewa pochłaniały CO2 w takcie swojego życia, można by uznać że kominki są też OZE. Idąc dalej, każdy rolnik który ma kilka lub kilkadziesiąt hektarów pół obsianych roślinami pochłaniającymi CO2 lub posiada kawałek lasu może być uznany że ma gospodarstwo ekologiczne, bo jest na minusowym bilansie CO2.  
Oprócz spalanai niech Mpec poda ile ciężarówek dziennie będzie odwiedzało zakład, żeby dowieźć tą biomasę i jaki to będzie miało wpływ na ślad węglowy. 
Śmiechu warte, ale papier wszystko przyjmie.
43. Dodane przez obserwator, w dniu - 20-12-2023 10:11
Brak ważnej i kluczowej informacji zarazem. O ile spadną rachunki za ogrzewanie i ciepłą wodę.  
 
Ale widzę, że mamy tutaj w Lesznie jakieś nowe źródełko w pieniędzmi - na Akwawit masa forsy, tutaj podobna inwestycja. Nieźle.
44. Dodane przez Ruda, w dniu - 20-12-2023 10:37
Nie będzie obniżki rachunków bo to co uda się zaoszczędzić MPEC to pójdzie na spłatę kredytu. Czego nie rozumiecie?
45. Dodane przez okiem EkoRedaktora, w dniu - 20-12-2023 10:40
W Lesznie od lat funkcjonuje kogeneracja czy nie tak ? Była wydatkiem niemałym zapewne, czy ktoś z radnych może przedstawić jak biznesowo się to poukładało. Czy raczej nie obchodzi Was jak mieszkańcy byli obsługiwani technicznie i ekonomicznie w ostatnich latach. MPEC pali węglem od lat, produkuje prąd, miał też system ETS - czyli duża kasa na początek. Może mi ktoś wyjaśnić dlaczego tak długo zwlekano z tą inwestycją w biomasę czy inną proekologiczną ? Czy trendy, chociażby europejskie (i światowe) nie wskazywały jednoznacznie na totalny brak interesu ? Rosnące ceny gazu, Europa w stronę dekarbonizacji, wlkp. nie śląsk itp. Czy może ktoś mi wyjaśnić i rozwikłać to zagadnienie bo nie bardzo rozumiem dlaczego przy obsłudze tylu mieszkańców w ciepło wody i ogrzewanie (tysiące osób) jest to kwestia, która akurat przypada na koniec kadencji obecnych włodarzy i kosztuje prawie 100 mln polskich złociszy ? Czy członek rady nadzorczej MPEC pan zastępca prezydenta może odnieść się do tych zagadnień i powiedzieć publicznie dlaczego z tą inwestycją zwlekano tak długo mimo, że wszystkie znaki na ziemi i niebie wskazywały na totalnie odwrócony trend w stronę niskoemisyjności ? Czy to się nazywa odpowiedzialność w biznesie i dbanie o bezpieczeństwo energetyczne mieszkańców Leszna ? Pozostawienie tych tematów swobodnie sobie pływających w przestrzeni publicznej, bo takie można odnieść wrażenie, jest chyba sporym niedopatrzeniem. Jeśli w Lesznie są jacyś spece od infrastruktury i ekonomii to może przedstawią jakąś sensowną argumentację, bo np. duży wzrost opłat za emisję dwutlenku węgla do atmosfery był niemalże oczywisty, prognozowany, a co więcej na tym to miało polegać jak mniemam, aby skutecznie zniechęcić do zabrudzania powietrza którym oddychamy i zachęcić do inwestycji np. w OZE. Czy może ktoś mi wyjaśnić jakie są granice ponoszenia kosztów przez mieszkańców, firmy, instytucje, samorząd, których przyczyną są jakieś skrajnie prawicowe i konserwatywne poglądy zarządców, i dalej polityków, legislatorów ? Jakiś węglowy patriotyzm ? A może swoboda w obciążaniu mieszkańców opłatami, kosztami i frywolność w podejmowaniu decyzji powinna być jakoś rozliczona. Chociażby w kontekście uniknięcia błędów popełnianych w przeszłości. I na koniec, żeby nie zanudzić na amen to w kontekście działań samorządu, w kontekście wspólnoty, chciałabym zapytać i zrozumieć - jeśli wydaje się ogromne pieniądze na infrastrukturę (drogi, szkoły , baseny, autobusy, orliki) i podaje się w prasie, że przyczyną jest usprawnienie, bezpieczeństwo i komfort mieszkańców jako cel nadrzędny- to dlaczego nikt od lat nie zauważył jak istotne są sprawy związane z ciepłownictwem, i kosztami wytwarzanego ciepła w Lesznie ?
46. Dodane przez do 42, w dniu - 20-12-2023 10:40
Kraków ze względu na swoje położenie jest kiepskim przykładem - leży w kotlinie, zimą kiedy występują inwersje i wszyscy palą czym popadnie nie da się tam oddychać. Jeśli chodzi o spalanie biomasy, OZE i obieg CO2 to wszystko jest pięknie jeśli posadzimy nieco więcej niż spalimy bo wtedy cały obieg CO2 uwzględniając transport (na razie silniki spalinowe) będzie na zero. I tu jest problem bo uwzględniając kilku lub kilkunastoletni okres wegetacji wychodzi całkiem spory obszar do obsadzenia. Trzeba by to dokładnie policzyć uwzględniając efektywność energetyczną a panowie z MPEC raczej liczą na zakupy biomasy a nie jej produkcję. Według mnie to się nie spina biznesowo i ekologicznie
47. Dodane przez do kom. 43, w dniu - 20-12-2023 10:46
Zabawię się profetę i napiszę, że ceny za ogrzewanie dla mieszkańców nie tylko nie spadną, ale wręcz wzrosną. Obecnie w wielu miastach Polski rozważa się podjęcie podobnej decyzji jak w Lesznie. Wystarczy spojrzeć na dane z kom. 28, gdzie już widać jak bardzo ceny tego surowca drożeją. Jeśli bloków na biomasę przybędzie w kraju sporo, a surowca będzie coraz mniej, to nie ma innej możliwości jak podniesienie jego cen. I to być może znacznie. To klasyczne odniesienie do prawa popytu i podaży. I te podwyżki kosztów oraz wydatki inwestycyjne trzeba będzie przełożyć na ceny ogrzewania. Proszę sobie zapisać ten komentarz i przypomnieć sobie o tym za kilka lat.
48. Dodane przez Jan, w dniu - 20-12-2023 11:30
Chciałbym usłyszeć jak pan Prezes ustosunkuje się argumentów podanych w komentarzu 28. Możemy się tylko domyślać, że dane do prezentacji zostały dostarczone przez pana doradcę z firmy Ekomat. Jeśli parametry zostały "omyłkowo" wypaczone, zadaniem magistratu jest dochodzenia prawdy. Przy tak kosztownej inwestycji należy zlecić ekspertyzę niezależnej firmie doradczej. O ile pamiętam, pływalnia przed podpisaniem aktu zakupu została poddana takiej ocenie.
49. Dodane przez No, w dniu - 20-12-2023 11:40
Ja w kominku drewnem nie mogę palić bo bee bo fuu a tam te samo drewno będą palić i będą cacy i eko i przyczynia się do redukcji CO2. 
Nie dla zakazu palenia w kominkach!
50. Dodane przez Jarek, w dniu - 20-12-2023 11:43
pan rzeźniczak to jak taki pingpong, a to tu a to tam, ani to radca ani rzecznik ani zarządzający, jak ktoś lata ze stołka na stołek to zaraz widać, że nie kompetencje tu decydują a kumoterstwo
51. Dodane przez CIEKAWY, w dniu - 20-12-2023 11:51
CZY OBECNY BYŁ TAM /JAKIŚ/ TZW. ENERGETYK ???
52. Dodane przez Ktos, w dniu - 20-12-2023 11:55
Jedna spalarnia już jest w szpitalu Lesznie
53. Dodane przez Pewne info, w dniu - 20-12-2023 13:24
Tak dla wszystkich. Spalanie drewna będzie dozwolone w Unii do 2040r Czyli te wydane miliony to najwyżej na 10 lat. I to się zamortyzuje? Widać, że ten zarząd to sami amatorzy.
54. Dodane przez do kom. 48, w dniu - 20-12-2023 13:50
W tym artykule nie wyjaśniono jaką rolę w całym procesie przygotowań do tej inwestycji pełni ta firma i na podstawie jakich kryteriów wybrano właśnie ją. To pierwsza rzecz od której należy rozpocząć weryfikację danych. Jeżeli Ekomat ma jakiekolwiek powiązania z przyszłym wykonawcą i jednocześnie miał wpływ na przygotowanie zaprezentowanych danych, to od razu powinna wszystkim zapalić się czerwona lampka ostrzegawcza. Dopiero później należałoby sprawdzić podane dane, ich źródła oraz aktualność.
55. Dodane przez do kom. 51 i 53, w dniu - 20-12-2023 14:00
Jeżeli do weryfikacji podanych danych o tak ogromnej inwestycji nie zostali dopuszczeni niezależni eksperci to znaczy, że jest to stąpanie po bardzo kruchym lodzie. Prezes MPEC ponoć zna się nieźle na prawie, ale to wcale nie znaczy, że zna się na prawach rządzących ekonomią i energetyką. Prawdopodobnie nigdy nie prowadził własnej działalności gospodarczej, zwłaszcza o dużych rozmiarach i być może nie rozumieć, że dane z przeszłości i z teraźniejszości bywają pomocne w podejmowaniu decyzji, ale tak naprawdę dopiero gdy potrafimy przewidzieć przyszłe zdarzenia, możemy podjąć korzystne decyzje. Ale czy pan Rzeźniczak jest takim wizjonerem? Ja mam co do tego poważne wątpliwości. I nadal nie rozumiem, dlaczego wybrano go prezesem spółki, choć zdawał się nie mieć do tego odpowiednich kompetencji.
56. Dodane przez Janek, w dniu - 20-12-2023 15:36
A z-ca ds. technicznych co na to? Wypowiadał się?  
A z-ca ds. ekonomicznych co na to? Przekonywał w swych tabelach? 
Czy sie wypowiadali czy nie istnieją takowe stanowiska ponieważ kiedyś były 
i zatrudnieni byli kompetentni fachowcy! 
Siedzący tam pożerali otrzymane informacje czy dobre miny formowano.
57. Dodane przez ?????????, w dniu - 20-12-2023 15:59
Ile rocznie potrzeba tej biomasy? Jakie żródła dostaw i gwarancja ich dostaw w kolejnyvh latach.? Jaka jest obecnie cena 1Mg biomasy itd.?
58. Dodane przez do kom. 53, w dniu - 20-12-2023 16:23
Akurat fakt, że ma to być bardzo kosztowna, choć jedynie tymczasowa inwestycja, podano pod koniec tego artykułu. Zastanawiać może dlaczego od razu nie wybiera się rozwiązania korzystnego w dłuższej perspektywie czasowej? Mogę się jedynie domyślać, że chodzi albo o kwestie bieżącego wsparcia finansowego, albo o wątpliwości technologiczne i polityczne. Tak czy inaczej trzeba się liczyć z tym, że za jakiś czas znowu przeczytamy o potrzebie zaciągania kolejnych kredytów przez MPEC.
59. Dodane przez Dodane do kom. 28, w dniu - 20-12-2023 16:52
Autor komentarza w pył rozbija futurologiczne pomysły Pana Prezesa miejscowego MPC na bazie parametrów i wskażników, podając żródło ich pochodzenia. Megalomańskie pomysły poprzedniego Prezesa spółki skończyły sie na instalacji żródła energii elektrycznej i cieplnej opartej na silniku Sulzera zasilanego gaziem ziemnym z lokalnych złóż. Warto by Pan Prezes powiedział mieszkańcom Leszna jaką korzyść mają z tej zdaje sie nie trafionej inwestycji.W tej ważnej sprawie powinni takze zabrac głos Państwo Radni i jak wcześniej zauważono, niezależni eksperci. Pan Prezes snuje rozważania o kolejnych śmiałych rozwiązaniach, na przykład kogeneracji opalanej skroplonym gazem ziemnym, a nawet technologiach wodorowych. A czemu nie zafundować sobie elektrowni atomowej. Kto bogatemu zabroni?
60. Dodane przez p, w dniu - 20-12-2023 17:51
Które miasta w Polsce poszły tą drogą lub pójdą? Z kim mamy się równać? Zaproście do studia pana prezesa i zadajcie te wszystkie pytania.
61. Dodane przez do kom. 60, w dniu - 20-12-2023 21:21
Nie wiem czy Elka się zgodzi na link ale wystarczy wpisać w wyszukiwarce Mapa instalacji zasilanych biomasą a zobaczymy dane z 2019 roku z podziałem na elektrownie, ciepłownie, dostawców biomasy, itp. 
https://magazynbiomasa.pl/mapa-instalacji-zas(...)lanych-biomasa/ 
 
W przyszłym roku ma pojawić się aktualna wersja tej mapy. Na pewno będzie mocniej zagęszczona. Tylko w tym roku podpisano umowy m.in. w Lęborku, Nowym Sączu, Piszu czy Sieniawie. Tak więc na pewno wzrośnie zapotrzebowanie na zrębki. 
 
Należałoby też zapytać ekspertów o koszt budowy tej instalacji. Ja tego porównać nie potrafię, bo są różnice w mocy i w innych parametrach. Ale dla przykładu jest informacja o tym, że kocioł na biomasę w ponad 2 razy mniejszym Bielsku Podlaskim ma być gotowy pod koniec przyszłego roku. 
"Budowa kotła na biomasę w bielskim MPEC w całości sfinansowana zostanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całość inwestycji to koszt ponad 20 mln zł. Niespełna połowa tej kwoty pokryje bezzwrotna dotacja, trochę ponad połowę (51 proc.) nisko oprocentowana pożyczka z NFOŚiGW."  
 
Liczymy więc, że radni zlecą również sprawdzenie zasadności leszczyńskiej oferty cenowej, warunków przetargu ( o ile się odbył ), itd.
62. Dodane przez Tak sobie myślę, że, w dniu - 20-12-2023 21:32
Oby tylko nie okazało się, że Pani Stefania Ratajczak miała rację, bo tym razem w puli jest znacznie większa stawka https://elka.pl/content/view/110164/80/
63. Dodane przez Ala, w dniu - 20-12-2023 23:10
A pisowcy z mpec nic na temat tvppis?????
64. Dodane przez do kom. 48, w dniu - 20-12-2023 23:58
Ja bym na początku chciał usłyszeć odpowiedź Prezesa jak to się dzieje, że jest spora nadprodukcja zrebkow, a ich cena tak mocno drożeje? 
Nie trzeba być wybitnym ekonomista żeby wiedzieć, że gdy jakiegoś produktu jest na rynku zbyt dużo, to jego ceny spadają. Tutaj mamy do czynienia z zaprzeczeniem praw ekonomicznych, ale być może ten pan zna wyjaśnienie tej zagadki. Prezesie - czekamy.
65. Dodane przez J., w dniu - 21-12-2023 09:13
Jeszcze raz odniosę się do słów Prezesa o sporej nadwyżce licząc, że wskaże swe aktualne dane, na które się powołał. W Internecie ciężko znaleźć jakieś informacje na ten temat. Za to bez problemu trafiłem na artykuł z lutego 2022 roku pt. W Polsce brakuje biomasy https://magazynbiomasa.pl/w-polsce-brakuje-bi(...)inie-ekspertow/ 
A tam wybrane takie opinie ekspertów: 
"Ograniczenie produkcji doprowadziło do kompletnego wyczyszczenia stoków magazynowych" 
"Działania (...) doprowadziły początkowo do zmniejszania dostępności tych surowców, a w konsekwencji do niesamowitego wzrostu ich cen." 
"Mimo powrotu do pełnych mocy produkcyjnych wciąż ciężko jest sprostać presji popytu na tym rynku." 
"W tej chwili nie widzę możliwości zwiększenia mocy produkcyjnych ze względu na niedobór surowca na rynku." 
"Jak dobrze wszyscy wiemy, nie ma tak rozregulowanego rynku jak nasz polski rynek biomasy. " 
"duża energetyka zawodowa zmaga się z wysokimi cenami gazu i węgla, chce ratować się biomasą, dla której już dziś rosnąca cena nic nie pomaga. " 
"...biomasy będzie brakować i nie było to nic odkrywczego. "
66. Dodane przez Spoko, w dniu - 21-12-2023 11:23
Niemcy palą drewnem, zrębkami, kominki też mają, widziałem u biedniejszych NIEMCÓW w Badenii takie kuchnie z piecem kaflowym z fajerkami! W bogatej wiosce! 
Byłem w małej kotłowni zużywajacej zrębki drewniane, opalającej dom z dziesięcioma mieszkaniami i małą przetwórnię spożywczą. 
Wyglądała jak laboratorium, z wielkiego kosza ślimak dostarczał zrębki, inicjacja zapłonu to świeca zapłonowa, komputer dozował jakiś utleniacz z mauserów, działało to jak samozapłon w silniku diesla! 
Co trzy dni z tego spalania były trzy łopaty białego popiołu, który był używany do zasilania pól! 
Żadnego dymu z tego nie było a praca przebiegała całoroczne bo latem dużo gorącej wody dla tej firmy i mieszkańców dostarczano. 
Obsługa polegała na kontroli pracy rano i wieczorem! Jedna osoba 20 minut dziennie. 
Serwis zewnętrzny oczywiście! 
Raz na kwartał?
67. Dodane przez RN, w dniu - 21-12-2023 18:00
Proszę jeszcze zapytać co na ten temat sądzi rada nadzorcza MPEC? Czyżby nie dostrzegali potencjalnych problemów i wielkich kosztów? A może mają pełne zaufanie do swojego człowieka i dają mu wolną rękę w myśl zasady róbta co chceta?
68. Dodane przez x, w dniu - 21-12-2023 18:39
w zeszlym roku ludziom kazali zbierac szyszki a do mpca beda rabac cale drzewa i jeszcze bedzie malo dlatego ze mokra zrebka nie ma kalori
69. Dodane przez Kimi, w dniu - 21-12-2023 22:59
Panie prezesie zrębek to co wymyślasz to za chwilę będzie zakazane i szkoda naszych podatków i tylko żal spółdzieców bo oni płacą za wasze fanaberie. Tak dla spalarni śmieci bo to jest najlepsze rozwiązanie. I jeszcz wodór bo wasz śp Kolega Bogdan miał zawsze świetne pomysły tylko pan Z.M. Zawsze go dyskredytował. Panie (...)czas słuchać prawdziwych fajowców a nie lobbystów.
70. Dodane przez do kom. 69, w dniu - 22-12-2023 08:11
Nie tylko spółdzielcy płacą za ciepło dostarczane przez MPEC. Wszyscy mieszkańcy Leszna za to płacą, bo wiele obiektów miejskich jest podłączonych do tej sieci. Np. wiele szkół.
71. Dodane przez strach się bać, w dniu - 22-12-2023 08:21
Strach myśleć o przyszłości Leszna.
72. Dodane przez do kom. 53, w dniu - 23-12-2023 16:07
A propos 10 lat. Cytat z w/w Raportu z początku 2022 roku "W Polsce pracuje obecnie 21 instalacji biomasowych o mocy powyżej 5 MW. Tylko w Zielonym bloku Elektrowni Połaniec spala się rocznie ok 1.1 mln ton biomasy. Zużycie paliwa odpowiada spalaniu 20 ha lasu dziennie. Jeśli cała energia elektryczna byłaby w Polsce dostarczana z podobnych instalacji polskie lasy zostałyby spalone w całości w niecałe 10 lat." 
"Zgodnie z wiedzą naukową, będzie to mieć katastrofalne skutki dla przyrody i klimatu.To nie jest zielona transformacja, to wielkie, zielone kłamstwo!"
73. Dodane przez do kom. 48, w dniu - 24-12-2023 10:54
Prezes wspomniał, że zrębka drzewna jest tańsza od węgla czy gazu, a wydatek szybko się zwróci dzięki o wiele mniejszym kosztom emisji CO2. Drugie moje pytanie brzmi jaką cenę za 1m3 surowca przyjął on w swych kalkulacjach? Przy okazji w jakiej wilgotności zrębek jest ta przyjęta cena i jak należy porównać wartościowo 1 tonę węgla ze zrębkami jeśli chodzi o kaloryczność spalania?
74. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 25-12-2023 15:14
Będzie potrzeba kierowców do wożenie śmieci z Berlina. 
Bo to biomasa niestety.
75. Dodane przez Piotr, w dniu - 28-12-2023 20:55
Niech inwestują tylko żeby mi rachunki zmalały
reklama
76. Dodane przez Ho no sapiens, w dniu - 09-01-2024 10:08
Jad. Krytyka. Niedowierzanie. Złość.  
Jakie to polskie.  
Wytrzymujecie sami ze sobą? 
Panie Bolesławie, nie nudzi pana dodawanie komentarzy z różnych kont?
77. Dodane przez Ziom, w dniu - 10-04-2024 19:03
Pani Stefania Ratajczak przyszła i przeprosiła za swoje słowa. Po cichu, bez klasy, ale jednak.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dzialka budowlanaWilkowice 260000
Sprzedam magazyn o p... Poniec 200000
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj