Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
StartKwadrans samorządowy Rusiecki: filia MBP przy Jana Pawła II zostanie zamknięta, filia na Zatorzu przekształcona
Prezydent Leszna o bibliotece
Rusiecki: filia MBP przy Jana Pawła II zostanie zamknięta, filia na Zatorzu przekształcona
03.10.2024. Radio Elka, Jarek Adamek
(Fot. Jarek Adamek)
Filia Miejskiej Biblioteki Publicznej działająca w dawnym żydowskim domu pogrzebowym przy Alejach Jana Pawła II zostanie zamknięta – zapowiedział w Kwadransie Samorządowym prezydent Grzegorz Rusiecki. Zmieni się też formuła filii na Zatorzu: powstanie tam centrum kulturalne, przeznaczone głównie dla seniorów, które mieścić się ma w budynku SP9.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Prezydent Rusiecki dwa dni temu spotkał się z dyrektorem Miejskiej Biblioteki Publicznej Andrzejem Kuźmińskim. Rozmowa dotyczyła przyszłości placówki w kontekście zmniejszenia jej budżetu. Prezydent przyznał w Kwadransie Samorządowym, że działalność bibliotecznych filii będzie modyfikowana. Z powodów technicznych zamknięta ma być filia "Dwójka" mieszcząca się w dawnym żydowskim domu pogrzebowym. W przyszłości, jak zapewnił prezydent, filia mogłaby działać w ramach Klubu Seniora Jagiellonka, ale to jeszcze nie zostało dopracowane. Na terenie obecnej "Dwójki" miałoby zaś zostać urządzone miejsce pamięci, na którym wyeksponowane byłyby macewy, czyli żydowskie nagrobki zarówno znajdujące się już w tym miejscu, jak i te, które są odkrywane pod ziemią.
Z kolei działalność filii na Zatorzu ma być zmodyfikowana: już w przyszłym roku w budynku Szkoły Podstawowej nr 9 powstać ma centrum kulturalne dla seniorów, które łączyłoby funkcje biblioteki z klubem, gdzie także mogłyby odbywać się wydarzenia kulturalne. Koncepcję działania centrum wypracować ma utworzony kilka dni temu Wydział Spraw Społecznych UML.
Oto zapis całej rozmowy z Grzegorzem Rusieckim:
Czy zamieszanie z biblioteką już się skończyło, czy jeszcze nie wiemy wszystkiego?
Mieliśmy spotkanie wczoraj z panem dyrektorem Kuźmińskim. Myślę, że jesteśmy na dobrej drodze, żeby wypracować najlepsze rozwiązania, które z jednej strony pozwolą troszeczkę jednak ograniczyć wzrost wydatków w Miejskiej Bibliotece Publicznej, A z drugiej strony zachować to, do czego biblioteka jest powołana, czyli przede wszystkim czytelnictwo.
Było dużo zamieszania, takiego komunikacyjnego, co już to pojawiał się temat likwidacji filii. Ostatecznie tylko jedna filia, ta na dworcu, została wyłączona.
Ja sam miałem takie odczucie, kiedy jeszcze jako poseł jeździłem do Warszawy i często na dworcu kolejowym spędzałem paręnaście czy parędziesiąt minut, że rzeczywiście ta filia raczej świeciła pustkami. Ja już w kampanii o tym mówiłem i myślę, że wszyscy mamy świadomość tego, że społeczeństwo nam się jednak mimo wszystko starzeje i tych takich centrów, które będą dedykowane przede wszystkim dla mieszkańców danych dzielnic potrzebujemy coraz więcej. W przyszłym roku planujemy jako miasto zaproponować do budżetu, aby pierwsze takie centrum kultury zostało stworzone na Leszczyńskim Zatorzu. To będzie wydzielona część ze Szkoły Podstawowej nr 9. Tam właśnie mieści się m.in. filia biblioteczna, ale też taka przestrzeń, w której właśnie będzie można się spotkać, wypić kawę, być może spędzić jakiś wieczorek czy poetycki, czy jakiś recital. Dlatego, że te filie muszą też spełniać funkcję takiego ośrodka kultury. Nie tylko wypożyczania książek, ale także mini-centrów kulturalnych dla poszczególnych dzielnic.
Czyli ta działalność będzie rozszerzona?
Działalność tych centrów kultury będzie rozszerzona, natomiast w związku z oszczędnościami pewnie sama filia biblioteczna nie będzie dostępna w takim wymiarze jak dzisiaj. Czyli być może ograniczenie godzin, być może wybrane dni tygodnia. Natomiast jeżeli będziemy podejmować już prace modernizacyjne, to wtedy chcemy je zrobić kompleksowo. I tak jak mówię, takim modelowym przykładem, żeby też mieszkańcom pokazać o co nam tak naprawdę chodzi, będzie to centrum kultury, które będzie stworzone na Zatorzu. Jeżeli chodzi o filię, bo to jest myślę dość istotne i uczciwość wobec mieszkańców nakazuje też to powiedzieć, to prawdopodobnie tutaj po rozmowie z panem dyrektorem Kuźmińskim jednak dodatkową filią, którą trzeba będzie na ten moment przynajmniej przenieść do budynku głównego, to jest ta filia, która do tej pory mieściła się przy ulicy Jana Pawła II w pomieszczeniach, które wynajmujemy od gminy żydowskiej. Tam po prostu warunki techniczne są nieadekwatne. Mamy funkcjonujący klub seniora Jagiellonka, który od wielu lat, jeszcze za czasów jak byłem wiceprezydentem, został stworzony. On znajduje się na pierwszym piętrze. Będziemy chcieli porozmawiać ze spółdzielnią mieszkaniową, czy znajdzie się jakaś przestrzeń większa, taka która właśnie pomieściłaby i filie, i klub kulturalny, np. w ciągu ulicy Westerplatte, ale to pewnie jeszcze nie w przyszłym roku, dlatego że budżet też nie jest z gumy, nie jesteśmy w stanie wszystkich inwestycji przeprowadzić w ciągu jednego roku.
Ale mówimy o likwidacji filii na Jana Pawła?
Na ten moment ona byłaby zlikwidowana, natomiast absolutnie deklaruję, że dla tej części miasta też takie centrum właśnie aktywności, takie miejsce spotkań, miejsce z kulturą będzie stworzone.
A ten budynek wróciłby wtedy pod zarząd Gminy Żydowskiej?
Temat jest dość szeroki, dlatego że z informacji, które uzyskałem od pana doktora Błaszkowskiego, przyznam szczerze, że nie wiedziałem tego, mamy jeszcze taką przestrzeń w Lesznie, gdzie macewy żydowskie są schowane w ziemi, często stosowane czy wykorzystywane jako podmurówki, pod jezdnie. Prawdopodobnie także macewy ciągle jeszcze znajdują się na terenie przy Miejskim Zakładzie Zieleni, więc w przyszłym roku chcielibyśmy zrobić ten pierwszy krok i je wykopać, zinwentaryzować i wyeksponować w godny sposób, być może tak jak w Osiecznej to udało się zrobić, więc zrobić też takie lapidarium żydowskie. Być może tutaj właśnie w tej przestrzeni udałoby się w z Muzeum Okręgowym stworzyć taką część judaistyczną, która jest jednak istotną częścią historii miasta Leszna i myślę, że warto by było również ten element zachować. Nie rozmawiałem jeszcze z panią dyrektor na ten temat, natomiast myślę, że ta przestrzeń jest absolutnie otwarta.
A jeszcze nawiązując do tego pomysłu Centrum Kultury na Zatorzu, czy to by podlegało wtedy pod Miejski Ośrodek Kultury czy pod bibliotekę?
To będzie zupełnie nowa struktura, dlatego że część etatów byłaby wtedy opłacana przez bibliotekę jako filia biblioteczna, natomiast część etatów funkcjonowałaby jako właśnie taki klub seniora, centrum aktywności. Ja też będę oczekiwał od pana naczelnika Kurpisza - jak państwo wiecie, od 1 października ruszył nowy Wydział Spraw Społecznych, coś czego w Lesznie do tej pory nie było. A chcę podkreślić, że na kwestie związane z pomocą społeczną, czy kwestiami społecznymi, my wydajemy, ponad 60 milionów rocznie. Będę chciał również, żeby pan naczelnik Kurpisz przedstawił taką koncepcję.
Jakie funkcje mogłyby spełniać takie centra kulturalne dla poszczególnych dzielnic? Pytam dlatego, że pan prezydent mówi, trzeba ciąć koszty.
Trzeba, panie redaktorze, racjonalnie wydatkować środki. Ja tylko może powiem skąd ta decyzja o racjonalności. W 2021 dotacja do biblioteki publicznej wynosiła niecałe 3 miliony złotych. W 2022 to była już kwota 4 miliony 400 tysięcy, w 2023 to już było 5 milionów 600 tysięcy, a w tym roku na półrocze jest 5 700 tysięcy. Gdybyśmy w tym tempie zwiększali budżety wszystkich instytucji kultury, wszystkich szkół, przedszkoli, no to za chwilę byśmy doszli do niezłego galimatiasu. Ja tylko przypomnę, że my w tym roku spłacamy 19 milionów obligacji w kapitale plus 16 milionów odsetek. I też chcę podkreślić, to nie jest jakiś wyrzut wobec kogokolwiek, dlatego że miasto zadłużało się i za prezydentury pana Szczuckiego, i Malepszego, i Borowiaka. Chodzi o to, że dzisiaj ten dług trzeba po prostu spłacać i na to trzeba znaleźć pieniądze, a dziura w tegorocznym budżecie jest nadal dość pokaźna.
Na ostatniej sesji, gdzie uchwalaliście wyższe podatki od nieruchomości, pan prezydent powiedział o tym bardzo ciekawe zdanie, że to jest bardzo odważna decyzja, ale czekają nas jeszcze odważniejsze. Co jeszcze nas czeka, bo to tak zabrzmiało, no wie pan, już samo podnoszenie podatków jest mało przyjemne, to będą jeszcze mniej przyjemne rzeczy?
Wie pan, to jest trochę tak, ja zawsze jak rozmawiam też z przyjaciółmi czy ze znajomymi, to mówię, że zarządzanie miastem to jest trochę tak, jak rodzic musi się zachować stosunku do dziecka. Nie zawsze jest miło i sympatycznie, ale rodzic ma trochę inną perspektywę niż dziecko. I tutaj też jakby z punktu widzenia miasta czy prezydenta trzeba dostrzegać całokształt funkcjonowania miasta, nie tylko te fragmenty. Oczywiście podniesienie podatków jak najbardziej, chociaż zachęcam do tego, żeby prześledzić jak te podatki wyglądają chociażby w okolicznych gminach, w powiecie, w miastach porównywanych do Leszna i proszę mi wierzyć, naprawdę Leszna nie wygląda na tym tle całkiem tragicznie, czy nawet źle. Natomiast rzeczywiście te decyzje takie powiedziałbym bardzo trudne przed nami i tutaj nie ukrywam, że mówiłem to przede wszystkim w kontekście oświaty. My już mamy w tej chwili pierwsze takie dane. Będziemy chcieli w trzecim tygodniu października, myślę, że pomiędzy 21 a 25, zaproponować Radzie takie wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Kultury i Sportu, na którym przedstawimy dane demograficzne, to z jakimi skutkami będziemy musieli się zmagać w ciągu najbliższych 5-6 lat. Ja tylko powiem w ten sposób, Jeszcze sześć lat temu urodziło nam się niecałe 700 dzieci, w zeszłym roku 340. A to oznacza spadek prawie o połowę. Więc ten spadek dojdzie do leszczyńskich szkół, do leszczyńskich przedszkoli. Potrzeby inwestycyjne są ogromne, ale z nimi miasto sobie poradzi. Natomiast nie oszukamy demografii. Spadek dzieciaków będzie się wiązał ze spadkiem liczby oddziałów.
To co nas ma czekać?
Ewidentnie spadek liczby oddziałów w poszczególnych placówkach, a z tym będzie się wiązało ograniczenie zatrudnienia w leszczyńskich szkołach. I teraz to będzie pytanie do radnych, będziemy chcieli o tym dyskutować, czy mamy chować głowy w piasek, czy mamy też przygotowywać się do tego, żeby powiedziałbym w taki płynny, aksamitny sposób przejść przez te najbliższe 5-6 lat. i być może ograniczyć straty w zwolnieniach, w jakichś redukcjach oddziałów. To są trudne decyzje.
Ale jaki scenariusz już pan ma?
Ja myślę, że nie będę chciał przedstawiać radnym absolutnie żadnego scenariusza. Na tym pierwszym posiedzeniu komisji przedstawimy tylko suche dane. I tak jak kiedyś pan sekretarz Mazankiewicz mówił, że ze wszystkim trzeba się przespać, bo następnego dnia rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej, to myślę, że chciałbym też zaproponować taką formułę radnym, żeby radni też przespali się z tymi danymi, którymi my już dysponujemy.
Kto pierwszy ma wyjść z tym trudnym tematem albo z tym trudnym pomysłem?
Ja nie boję się trudnych propozycji. O tym mówiłem w kontekście chociażby podniesienia wysokości podatków lokalnych. Natomiast chciałbym, żebyśmy wszyscy odpowiedzialni do tego podeszli i nie rozgrywali tego politycznie, bo mam wrażenie, że niestety Powolutku wracamy do tej rzeczywistości, w której próbujemy pewne tematy rozgrywać politycznie, a tutaj nie powinno być żadnej polityki.
Ale mówimy, panie prezydencie, cały czas tak bardzo na okrągło i ciągle nie pada taki konkret pod tytułem zamykamy szkołę.
I nie padnie, panie redaktorze.
Nie chcecie zamykać żadnej szkoły?
Tak jak powiedziałem, najpierw chcę przedstawić radnym suche dane i myślę, że to sami radni muszą dojrzeć do pewnych decyzji, co tak naprawdę jest dla dobra oświaty.
Z inicjatywą musi wyjść rządzący w radzie klub.
Tak jak powiedziałem, nie boję się odpowiedzialności i jeżeli będzie trzeba, to w odpowiednim momencie takie rekomendacje zgłoszę. To jeszcze nie jest ten moment. Nie, zdecydowanie nie. Ja, tak jak powiedziałem, chcę, żeby i radni, i mieszkańcy przede wszystkim dowiedzieli się, jaka jest sytuacja i z czym ona będzie się wiązała w perspektywie tych pięciu, sześciu lat.
Mówiliście na ostatniej sesji, tam było to wyliczenie dotyczące przedszkoli, że obecnie mamy czternaście przedszkoli, za trzy lata będzie piętnaście oddziałów.
No my w tej chwili już mamy prawie 90 miejsc wolnych w przedszkolach, więc na dobrą sprawę przyjmując nawet, że jeden oddział to jest w granicach 25 dzieci, no to mamy tak naprawdę trzy puste oddziały dzisiaj w szkołach.
Tylko czy będziecie chcieli trzymać po jednym oddziale w jednym przedszkolu, czy po prostu zlikwidować przedszkola?
I to jest pytanie, na które radni i prezydent i mieszkańcy będą musieli sobie odpowiedzieć. też zainwestować w całą bazę, dlatego że część środków spodziewamy się z funduszy zewnętrznych. Tak będzie w przypadku szkoły nr 12 i 9, gdzie złożymy wniosek o termomodernizację. Być może uda się również na szkołę nr 2. Natomiast, mówiąc wprost, leszczyńskie przedszkola nie mają, przynajmniej na ten moment, żadnych szans dotacyjnych. Więc to, co też deklarowałem, czyli przeniesienie całej kwoty, która była w WPF zapisana na nowe Przedszkole Parkowe, a to było 24 miliony, chciałbym zaproponować Radzie przyjęcie już w listopadzie takiej uchwały na lata 2025-2030, w której wskażemy w konkretnym roku, tak jak jest w przypadku uchwały o planie utwardzania ulic, tak samo w przypadku przedszkoli. Chciałbym, żeby wszystkie przedszkola dostały konkretną informację, w którym roku przyjdą w kompleksową modernizację. Mówię tutaj o pełnej dostępności do osób niepełnosprawnych, o dociepleniu. o wymianie łazienek, o remoncie sal, o wymianie całego wyposażenia z mebelkami, tak żeby nasze przedszkola nie odróżniały się w niczym od tych, które są dzisiaj przedszkolami prywatnymi albo tym, które jest na Zaborowie Przedszkolu numer 12, które zostało oddany w poprzedniej kadencji.
Temat likwidacji jakiegoś przedszkola się pojawia na horyzoncie?
No to jest ten temat, o którym będziemy rozmawiać na Komisji Edukacji.
Kończąc, wrócimy jeszcze do kultury. Mamy też nowego dyrektora Miejskiego Środka Kultury.
Tak jest. Pan Grzegorz Herman. Grzegorz jest przedstawicielem jednej z nielicznych rodzin, w której kultura w zasadzie jest obecna. Był dyrektorem w Wielichowie, więc doświadczenie ma. Ja wierzę, że ta synergia, o której mówi też pan dyrektor Mizgalski, pomiędzy teatrem a MOK-iem zaistnieje. Będziemy w najbliższych dniach składać projekt do środków europejskich, do programu realizowanego przez Urząd Marszałkowski, na modernizację, w zasadzie tak naprawdę nadanie zupełnie nowych form i zadań dla Miejskiego Ośrodka Kultury. To będzie ogromny projekt i myślę, że przy tym, że Urząd Marszałkowski będzie w najbliższych latach realizował Muzeum Okręgowe, no to w zasadzie mielibyśmy wszystkie instytucje kultury już naprawdę w nowoczesnych, pięknych budynkach.
A Marszałek ma pieniądze na to?
Jest konkurs ogłoszony. Termin został wydłużony do bodajże 26 października. Tam jest alokacja środków 150 milionów, my będziemy starali się o 40. Ja też od razu powiem, że bez tych środków zewnętrznych modernizacja tego obiektu w tym zakresie na pewno nie będzie mógł wygrać. Cała inwestycja to jest 70 milionów.
Bardzo odważna decyzja w tych trudnych czasach, panie prezydencie.
Ale tak jak wspomniałem, proszę Państwa, racjonalizacja wydatków, czy jak ją nazywamy, oszczędności, ona ma sprawić, że te środki, które wydajemy, są właśnie wydawane racjonalnie. To nie jest tak, że Rusiecki usiadł sobie któregoś dnia i stwierdził: ach, tam poobcinam sobie budżety, nie wiem, kultury jednostek oświatowych. Nie, po prostu chodzi o to, że takich sytuacji finansowych, jakie jest miasto, jeszcze bardziej trzeba przyglądać się wydatkowaniu każdej złotówki i wydawać ją racjonalnie.
Czy MBWA w takim razie byłoby połączone z tym nowym MOK-iem?
Ja nie wykluczam, że te przestrzenie tam się znajdą. Myślę, że pewnym błędem było nieuwzględnienie MBWA przy modernizacji przestrzeni na placu Metziga, więc jest duża szansa, że tutaj tego błędu uda się uniknąć. Tym bardziej, że z góry już zakładamy, że inwestycja ta będzie dochodowa, więc chociażby kwestie odliczenia VAT-u nie wchodzą w grę, bo siłą rzeczy w miejskim ośrodku kultury imprez biletowanych, komercyjnych czy tych, które będziemy chcieli proponować również biznesowi lokalnemu będzie mam nadzieję jeszcze więcej.
Już zupełnie na koniec: zaczęliśmy od biblioteki, czy ta rozmowa z panem dyrektorem poświęcona także ewentualnej przyszłości pana dyrektora?
Nie podejmowaliśmy tego tematu, bo tego tematu jakby nie ma w ogóle. Ja pamiętam, zawsze to podkreślam, wypowiedź pana byłego burmistrza Śmigla, który w stosunku do Macieja Wiśniewskiego, który wtedy był sekretarzem, mówił, że nieważne jest skąd idziemy, tylko czy idziemy w tym samym kierunku. Mam wrażenie po wczorajszym spotkaniu, że ten kierunek jest jasny i oczywisty i znamy go oboje, więc myślę, że gdzieś w połowie października będziemy mogli wspólnie zakomunikować, jakie konkretne rozwiązania dla biblioteki mamy.
1. Dodane przez kemot, w dniu - 03-10-2024 11:59 A może by tak przekształcić jeszcze jakąś niepotrzebną filię w klub kibica Unii Leszno???
2. Dodane przez gf, w dniu - 03-10-2024 12:15 To jest chyba zdjęcie z Ukrainy, a dodatkowo ktoś łaskawie dodał polskie napisy.
3. Dodane przez pytanie, w dniu - 03-10-2024 12:19 Co z filią dworcową?
4. Dodane przez on..., w dniu - 03-10-2024 12:31 "Ja myślę, że nie będę chciał przedstawiać radnym absolutnie żadnego scenariusza". Czy nam jest potrzebny prezydent miasta? Nie wystarczyłby przewodniczący rady miejskiej i sekretarz miasta?
5. Dodane przez SilentBob, w dniu - 03-10-2024 12:49 Odnośnie zdjęcia i tablicy informacyjnej, to w jakim kraju żyjemy i jaki mamy język trzeba by włodarzą przypomniec bo widzę oderwali się od rzeczywistości. Nawiązując do tematu żydowskiego w momencie gdy popełniają zbrodnie ludobójstwa, prowadzą wojny napastnicze, mordują Polaków należało by się wstrzymać z ich promocja.
6. Dodane przez Głosiciel prawdy, w dniu - 03-10-2024 12:55 Tematy rozmow z Wielce Szanownym Prezydentem Rusieckim - likwidacja, cięcia, zamknięcie, zwolnienia. Brawo!!! O takiego Prezydenta walczyliśmy!!
7. Dodane przez Alina, w dniu - 03-10-2024 13:04 Pań Prezydent Rusiecki na konferencji prasowej wyraźnie powiedział, że filie biblioteczne pozostaną oprócz tej na dworcu. Teraz dowiadujemy się, że Dwójka będzie zamknięta. W 2023 roku Filię odwiedziło 15.658 czytelników, którzy wypożyczyli 51.599 książek. To najwięcej w porównaniu z innymi filiami. I DWÓJKA MA BYĆ ZAMKNIĘTA???!!! KŁAMSTWO PANA PREZYDENTA!!!!!
8. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 03-10-2024 13:11 Dlaczego na tym znaku jest po rusku?
9. Dodane przez piotrrr, w dniu - 03-10-2024 13:20 dlaczego znowu coś po widlarsku jest napisane??chodzi mi o tablice.
10. Dodane przez Bolek, w dniu - 03-10-2024 13:47 No cóż kultura przez duże K w Lesznie nie ma racji bytu.
11. Dodane przez Jądruś, w dniu - 03-10-2024 13:57 Świetna wiadomość, przynajmniej zniknie dwujęzyczny napis. A swoją drogą to nie wiedziałem, że mamy w Polsce dwa języki urzędowe.
12. Dodane przez Alina, w dniu - 03-10-2024 14:18 Biblioteka obsługiwała również Ukrainów. Tworzyli z wielkim rozmachem książki w języku ukraińskim. Pracowała tam sympatyczna pani Olga, która nie tylko obsługiwała czytelników ukraińskich ale nas Polaków. Świetnie mówiła po polsku. Dostała wypowiedzenie i z tego co wiem jest na urlopie i będzie tylko do końca października.
13. Dodane przez elo, w dniu - 03-10-2024 14:19 W jakich godzinach będzie działał klub seniora w SP9? Bo jak w czasie, gdy będą dzieci w szkole, to każdy kto ma z nimi kontakt będzie musiał mieć sądowne zaświadczenie o niekaralności.
reklama
14. Dodane przez jan, w dniu - 03-10-2024 14:24 W Polsce obowiązuje język polski. To co mają rozumieć to rozumieją doskonale a co im nie pasuje to niepajemaju. Koniec z tryzubowaniem Polski.
15. Dodane przez Iga, w dniu - 03-10-2024 14:32 Na żużel 2 mln to biblioteki trzeba pozamykać bo budżet się nie domknie.
16. Dodane przez Do Pani Aliny, w dniu - 03-10-2024 14:35 Zapewne obsługiwała również osoby innych narodowości, które dyskryminujemy. (...)
17. Dodane przez ?, w dniu - 03-10-2024 14:43 Macewy jako symbole hebrajczyków, powinny być uroczyście przekazane naszemu przyjaznemu narodowi izraelskiemu! Ziem im przybywa to będą mieli gdzie tworzyć muzea swoich przodków! Nasze nagrobki, jakby z natury są likwidowane po dwudziestu latach chyba, że opłacimy rezerwację na następne lata! Nasze NIGDY nie będą zabytkiem? Aby Polska...
18. Dodane przez Bolo1, w dniu - 03-10-2024 14:52 Oho, Żymianie biorą co swoje. Nowe, nie znałem
19. Dodane przez Leszcz, w dniu - 03-10-2024 14:53 Widać, że społeczeństwo nam się starzeje. W szkołach będą domy kultury senioralnej, a w bibliotekach cmentarzyska. Aż strach się bać - Leszno umiera.
20. Dodane przez serio?!, w dniu - 03-10-2024 15:16 Serio? cyrylica? a po jakie licho?!!! czy w Polsce "ruski" jest urzędowym językiem aby widniał w publicznych przestrzeniach? masz miliony Polaków w USA, w UK, w Niemczech, Niderlandach i na Islandii i nigdzie ale to nigdzie tam żadnemu urzędasowi do głowy nie przyjdzie aby montować na publicznych budynkach, tablicach cokolwiek po polsku! ukraińcy mają Polaków głęboko w d...pie i te wszystkie tablice, przywileje dla nich itd tylko wkurzają Polaków! czy o to chodzi?
21. Dodane przez mieszkamiec, w dniu - 03-10-2024 15:56 chyba musze cofnąć się do szkoły z powrotem na naukę czytania bo nie potrafię odczytać to co jest na tej tablicy napisane, bo rozumiem że to zdjęcie z Polski jest?
22. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 03-10-2024 15:59 A dlaczego tablice informacyjne dwujęzyczne? Cyrylicą, mniejszość prawosławna ażtak liczna - jak kaszubi czy opolanie?
23. Dodane przez Zawiedziona, w dniu - 03-10-2024 16:04 Prezydent: racjonalizacja budżetu nie może odbywać się kosztem oferty kulturalnej, nie pozwolę na zamknięcie filii Również prezydent kilka dni później: jednak zamykamy, elo Poszerzenie oferty? Za co? I kto miałby pracować przy tej poszerzonej ofercie, skoro ponad ź pracowników biblioteki już poleciała? Wpadł pan na pomysł, panie prezydencie, żeby poza porównywaniem wielkości budżetu na kulturę w Lesznie i w innych miastach podobnej wielkości porównać również wielkość placówek i rzeczywistą liczbę ich użytkowników? Żeby zerknąć na statystyki leszczyńskiej MBP i poszczególnych filii? Niestety, czuję się zawiedziona i oszukana i, sądząc po komentarzach, chyba nie tylko ja. Ale dobrze, że chociaż na unie pieniążki się znalazły (:
24. Dodane przez Alina, w dniu - 03-10-2024 16:18 Nam nie są macewy potrzebne tylko FILIA NR 2 !!!! Mogli zostawić na Westerplatte (filia powstała w 1968 r.) a nie przenosić.
25. Dodane przez do kom.15, w dniu - 03-10-2024 16:21 Nie o Unię chodzi a stworzenie nowego tworu jak Wydział Spraw Spolecznych gdzie będzie swój kierownik i 5 nowych swoich pracownikow. Jednego się zwalnia, , a w to miejsce 6 nowych- skąd my to znamy?
26. Dodane przez Alina, w dniu - 03-10-2024 16:23 W DALSZYM CIĄGU W FILII NR 2 SĄ ZBIERANE PODPISY POD PETYCJĄ PRZECIWKO ZAMKNIĘCIU DWÓJKI. NA DZISIAJ MAMY 246 PODPISÓW. ZAPRASZAM W PIĄTEK I W PONIEDZIAŁEK. MOŻE JESZCZE PÓŹNIEJ TEŻ ALE W PONIEDZIAŁEK PETYCJA BĘDZIE ZAWIEZIONA NA KARASIA ZAPRASZAM, PODPISUJCIE !!!
27. Dodane przez pytania, w dniu - 03-10-2024 16:29 Jaki jest sens przez lata sztucznie utrzymywać przy życiu Szkołę Podstawową Nr 1 przy wiadukcie? Dziwna sprawa kosztownej aktualnej renowacji auli tej szkoły. Czyżby Salezjanie mieli ochotę przejąć (bez opłat?) tę naszą miejską SP1 przy wiadukcie, gdy uczniowie pierwszych klas przejętej przez Salezjan (bez opłat?) pobliskiej szkoły podstawowej (Pl. J. Metziga) dorosną (za 4 lata), żeby utworzyć salezjańską szkołę ponadpodstawową? Ponawiam pytanie: jaka przyszłość czeka SP1 przy wiadukcie?
29. Dodane przez Polak, w dniu - 03-10-2024 16:39 Już chyba każdy ma dosyć ukranizacjii Polski. Ludzie zostali poddani praniu mózgów akcją przesiedleńczą. Przed 22r na Ukrainie panował antypolizm, nazizm. Polaków przęsladowno na Ukrainie, strach było się posługiwać językiem Polskim. A tu nagle wmawiają Nam przyjaźń. Społeczenstwo zubożało nagle na poczet ukrainy. Do tego jakis urzednik zatwierdza dwujezyczne znaki informacyjne. Jesteśmy w Polsce i obowiązuje jezyk Polski!
30. Dodane przez Anna, w dniu - 03-10-2024 17:15 Jestem autentycznie przerażona tą decyzja. Filia nr 2 mieści się na osiedlu zamieszkałym przez ludzi starszych, dla których jest ona oknem na świat, miejscem, gdzie mogą samodzielnie dotrzeć, pożyczyć książkę, porozmawiac.Pełni tym samym ważna funkcje społeczną. Uczęszczają tam również rodzice z małymi dziećmi, uczniowie. Widzę, że mój głos na Pana poszedł na marne.
31. Dodane przez Robert, w dniu - 03-10-2024 17:24 Panie Prezydencie żałuję iż oddałem na Pana głos. Obiecuję iż więcej tego błędu już nie popełnię. Rozumiem iż na szlakę 2mln zł miasto jest w stanie przeznaczyć. Jednak tak ważne miejsce dla wielu seniorów oraz uczniów zostanie zamknięte. Gratuluję kolejnego nieudanego pomysłu .
32. Dodane przez JanIII, w dniu - 03-10-2024 17:34 Panie Prezydencie ciąć pieniądze w budżecie można wszędzie ale nie na filiach bibliotek.Jak Pan sobie wyobraża tych ludzi którzy wypożyczają w bibliotece przy Jana Pawła przewaga ludzi starszych chorych niepełnosprawnych fizycznie gdzie będą wypożyczać książki .Niech się Pan pofatyguje posiedzieć w tej bibliotece i zobaczy ilu ludzi tu przychodzi o kulach ludzi niepełnosprawnych .Tu przychodzą ludzie z wielu pobliskich osiedli mieszkaniowych.Prosze to przemyśleć raz jeszcze.Jest Pan człowiekiem drukowanym proszę więc uszanować tych czytelników którzy korzystają z tej fili biblioteki
33. Dodane przez popieram 24, w dniu - 03-10-2024 18:01 Jaki był sens przenoszenia filii Nr 2 z ciągu sklepów ul.Westerplatte do nie naszej siedziby przy JPII? Teraz należy znaleźć nową siedzibę dla Filii Nr 2. Są dwie możliwe siedziby w okolicy: 1/ budynek po przychodni lekarskiej przy Dowbora-Muśnickiego, tam cały obszerny budynek zajmuje leszczyńska Fundacja Odzew 2/mały budynek przy ul. Dąbrowskiego 45, tam też są leszczyńskie organizacje pozarządowe.
Filia Nr 2 stanowczo nie w Klubie Jagiellonka, bo do tego miejsca (wysokie 1 piętro, naprzeciw SP 10) prowadzi wiele schodów.
34. Dodane przez gdzie LRS?, w dniu - 03-10-2024 18:02 Gdzie jest w tej sprawie Leszczyńska Rada Seniorów?
35. Dodane przez KK, w dniu - 03-10-2024 18:40 A gdzie jeszcze niemieckie przetłumaczenie na tej tablicy.
36. Dodane przez Czytelniczka, w dniu - 03-10-2024 18:45 Jestem zawiedziona ,że padło na filie biblioteki,bo przecież czytający są na wymarciu,więc nie trzeba o nich zabiegać. Smutny obraz prezydentury.
37. Dodane przez Paw, w dniu - 03-10-2024 19:57 GŁówna Biblioteka gdy powstała dwa alta temu,to wtedy było razniej,wpierw była kawiarnia gratis,potem płatna,w końcu w minioną Sobote dowiedziałem się,ze juz nie bedzie można w ogóle tam wypić kawy,a przeciez miała być rozbudowana kawiarnia o dach,otwarcie biblioteki Jazzu,znawca tej odmiany muzyki,kóremu upadła tez firma,czytelnia muzyczna,to wszystko fajne,ale ucichło,czy biografie Jazzu z wykładami Andrzeja Winiszewskiego,to samo z Ratuszową,tam rzadziej coś sie dzieje,kiedyś było wiecej gdy powstała w 2017 roku byłem na otwarciu i niebiletowanych,a zważywszy jakie pracownice tam obsługują i rownież przez całe tygodnie świeci pustkami,więc moim zdaniem powinna upaść panie Prezydencie obecny.
38. Dodane przez ?, w dniu - 03-10-2024 20:05 To we Lwowie ta biblioteka?
39. Dodane przez Ol, w dniu - 03-10-2024 20:52 Jestem zawiedziona zamknięciem biblioteki. To nie powinno się nigdy zdarzyć. Duża wpadka pana prezydenta.
40. Dodane przez do 4, w dniu - 03-10-2024 21:32 No to wybraliście Grzesia. A idzie Grześ przez wieś... Smutny obraz nowej prezydentury... Kiedyś to chociaż ładny był...
41. Dodane przez Po r, w dniu - 03-10-2024 21:36 Po co mamić ludzi, że filia nr 2 wznowi działalność za jakiś czas. Kto w to uwierzy? Raz zlikwidowana zniknie bezpowrotnie. Miasto woli wydawać pieniądze na grupkę chłopaków jeżdżących z wielkim rumorem w kółko na stadionie. Hałas na całą okolicę. Zawody, treningi. To ma rzekomo poprawiać wizerunek miasta. Jeszcze dodamy samolot, który w soboty i niedziele lata całymi dniami. Może władze miasta powiedzą nam ile kosztuje oświetlenie stadionu i mycie tych wielkich szklanych szyb w bibliotece na Metziga. Wysadzono się na szklany dom zamiast zbudować normalne ściany. Ile wydaje się na ogrzewanie tego szklanego domu.
42. Dodane przez Rodzic, w dniu - 03-10-2024 21:51 Proponuje zamknąć szkołę nr 7 i zrobić tam bibliotekę i centrum kultury i miejsce dla organizacji pozarządowych. ta szkoła i tak długo nie przetrwa. Dzieje się tam coraz gorzej.
43. Dodane przez Rodzic, w dniu - 03-10-2024 21:51 A ja powielam komentarz nr 13. W jakich godzinach otwarta będzie filia biblioteki i dom spotkań seniorów w sp9 ? Nie wyobrażam sobie, żeby było to otwarte w godzinach gdzie są lekcje i przebywają tam uczniowie!!! Panie prezydencie czy to przemyślany ruch ? Panie Jarku może dopyta pan pana prezydenta o ten aspekt?
44. Dodane przez Iza, w dniu - 03-10-2024 22:18 Postawiło się molocha bibliotecznego jak na Leszczyńskie warunki którego trzeba ogrzać, opłacić, konserwację jakieś przeprowadzać i bieżace naprawy itp. To na filie zabrakło.
45. Dodane przez Do kom 44, w dniu - 03-10-2024 23:03 Dokladnie! W Poznaniu niektóre biblioteki są otwarte w soboty do 14.00. Reszta od poniedzialku do piatku. W niedzielę pozamykane. Ale Leszno oczywiście musi być lepsze. Jak się okazuje kosztem nas, czytelników.
46. Dodane przez Co za gość........?, w dniu - 04-10-2024 03:25 Po co biblioteka w Lesznie skoro mamy w Berlinie Lepiej rządzi się tłukami z telefonem w ręku. Pozdrawiam
47. Dodane przez Natalia, w dniu - 04-10-2024 06:40 Oj widzę że to będzie prezydentura jednej kadencji. Bo dewastując bibliotekę traci pan sporo wyborców. Te zmiany nie przynoszą nic dobrego
48. Dodane przez EB, w dniu - 04-10-2024 06:59 Nie wierzę! Obiecywał prezydent ze nie będzie zamykał ŻADNEJ filii biblioteki. Tak się traci zaufanie wyborców. Filia 2 to miejsce, ktore jest ważne dla mieszkańców osiedli wokół a także dzieci z pobliskiej szkoły. Nauczyciele walczą o czytelnictwo wśród dzieci a prezydent rzuca kłody pod nogi. Szumnie otwierany byl dział dla obywateli Ukrainy, a teraz wszystko ma być zlikwidowane?
49. Dodane przez aaaa, w dniu - 04-10-2024 07:22 Leszno jest w rosji ? czy o co tu chodzi
reklama
50. Dodane przez jan, w dniu - 04-10-2024 08:32 Byli różni prezydenci Leszna ale likwidującego biblioteki w dobie drogich książek i ogólnie niskiej "czytelności" nie było. Może gdyby były prywatne to wzorem milionowych dotacji dla prywatnej Unii były by wspierane. Panie Rusiecki przemyśl to jeszcze raz w czyim interesie działasz.
51. Dodane przez Jan, w dniu - 04-10-2024 09:26 Brawo komentarz 19. W punkt!
52. Dodane przez Ruda, w dniu - 04-10-2024 09:46 Miejsca takie jak biblioteki nigdy nie będą przynosić dochodów ale taka ich rola! Decydując się na bibliotekę na pl. Metziga oczywiste było, że będzie trzeba sporo płacić na jej utrzymanie. ALE! Wydarzenia które biblioteka organizowała, spotkania z interesującymi ludźmi - wtedy przecież miejsc brakowało! Tego ludzi =e chcą, oczekują i na to musza być fundusze!
53. Dodane przez Grażynka, w dniu - 04-10-2024 13:18 Panie Rusiecki mówił Pan o tym że nie będzie oszczedzal na kulturę w Lesznie i żadna filia oprócz tej na pkp nie będzie zamknięta. A tu widzimy co się dzieje w bibliotece. 3 filie do likwidacji ciągle zwolnienia i redukcję etatów. To skandal do czego pan doprowadził. Widać że pana słowo jest warte tyle co Kaczyńskiego
54. Dodane przez do 50, w dniu - 04-10-2024 15:53 Wiele lat temu, chyba z czasów prezydentury E. Szczuckiego zlikwidowano filię nr 3, która działała przy ulicy Sułkowskiego w gmachu spółdzielni mieszkaniowej. Zbiory przeniesiono do LO II. Nic dobrego z tego nie wyszło.
55. Dodane przez Oneja, w dniu - 04-10-2024 22:45 To jest skandal. Na tablicy ewidentnie brakuje jeszcze hebrajskiego, niemieckiego, gruzińskiego, arabskiego, mongolskiego, itd.
56. Dodane przez Anonim, w dniu - 05-10-2024 00:29 Proszę nie zamykać fili 2. Jest potrzebna osobom okolicznym, przede wszystkim ludziom starszym. Nie wyobrażam sobie żeby zwolnił Pan Panią Ewę która jest wspaniałym pracownikiem. Obiecał Pan nie zamykać fili. A to Pana Kłamstwa. WSTYD jak na Pana Prezydenta żeby tak kłamać.
57. Dodane przez Jan, w dniu - 05-10-2024 14:23 Nie rozumiem. Komu przeszkadza informacja - dotycząca zresztą obiektu zabytkowego - w innym ( innych) językach. Uczulenie czy co?. A nasza biblioteka jest estetyczna i funkcjonalna. Jako taka pokazywana jest też w TV.
58. Dodane przez Xxxx, w dniu - 05-10-2024 21:56 Przyszedł do władzy prototyp Tuska Zal
59. Dodane przez Iwan, w dniu - 06-10-2024 20:09 "Rusiecki: filia MBP przy Jana Pawła II zostanie zamknięta, filia na Zatorzu przekształcona", a dyrektor jak kasę przepuszczał tak będzie przepuszczał i chodził po kolejne dziesiątki, setki tysięcy. Manager z niego żaden, gospodarz też.
60. Dodane przez Kulturalna, w dniu - 07-10-2024 12:32 Zamiast szukać oszczędności w bibliotekach proponuję przyjrzeć się rzeczywistym kosztom funkcjonowania Leszczyńskiego Centrum Biznesu i Inkubatora Przedsiębiorczości. Moim zdaniem to nikomu i niczemu ten gniot nie służy, a koszty generuje.
61. Dodane przez Skandal, w dniu - 09-10-2024 00:16 Informacja o zawieszeniu działalności już na stronie biblioteki... Zero szacunku do czytelników, skandal, co tu się wyrabia. Najbardziej żal pracowników, ludzi z pasją, lubiących swoją pracę, zaangażowanych. Biblioteka jeszcze niedawno była chlubą dla Leszna, teraz wstyd w ogóle o niej wspominać.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.