List otwarty do prezydenta LesznaNaukowcy bronią SP1 |
05.02.2025. Radio Elka, Jarek Adamek | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dyżurny reporter: 667 70 70 60 Na najbliższej sesji Rady Miejskiej Leszna, która odbędzie się 13 lutego, radni mają rozpatrywać projekt uchwały o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej nr 1. W opublikowanym projekcie czytamy, że likwidacja ma nastąpić z dniem 31 sierpnia 2026 roku, uczniowie klas 1-3 mają mieć możliwość kontynuowania nauki w SP3, zaś uczniowie klas 4-8 w SP2. W uzasadnieniu prezydent Leszna przedstawił swoje argumenty za likwidacją: lokalizacja w ruchliwym miejscu, brak możliwości zaparkowania rodziców przy odwożeniu dzieci, jedna z najniższych liczb dzieci uczęszczających z obwodu szkoły, brak własnej sali gimnastycznej, zbyt mały teren rekreacyjny oraz stan budynku. Pomysł likwidacji spotkał się ze stanowczym protestem rodziców uczniów z "Jedynki", którzy podkreślają wartość prowadzonych w niej innowacji edukacyjnych. Półtora tysiąca osób podpisało się pod internetową petycją przeciwko zamiarom władz samorządowych. Dziś wsparli ich naukowcy i działacze edukacyjni z całej Polski, którzy skierowali do prezydenta Grzegorza Rusieckiego list otwarty w obronie szkoły. Przytaczamy go w całości: LIST OTWARTY ŚRODOWISKA NAUKOWEGO ORAZ DZIAŁACZY NA RZECZ EDUKACJI W SPRAWIE LIKWIDACJI SP NR 1 W LESZNIE Szanowny Panie Prezydencie Miasta Leszna, Grzegorzu Rusiecki, z ogromnym niepokojem i zdumieniem przyjęliśmy wiadomość o planowanym zamknięciu Szkoły Podstawowej nr 1 w Lesznie, która w ciągu ostatnich lat stała się symbolem edukacyjnej zmiany i innowacji w Lesznie. Wobec tej decyzji pragniemy wyrazić stanowczy sprzeciw, zarówno w imieniu środowiska naukowego, jak i osób zaangażowanych w rozwój edukacji w Polsce. Odpowiedzialna decyzja w tej sprawie wymaga przyjrzenia się pominiętym przez władze faktom. SP nr 1 jest przykładem nowoczesnej, rozwijającej się placówki edukacyjnej, wpisując się w nurt tzw. "Budzących się szkół" - miejsc, które stawiają na nowatorskie metody uczenia(się), rozwój kompetencji XXI wieku oraz dbanie o wszechstronny rozwój uczniów. To jedyna publiczna szkoła podstawowa w Lesznie, która kompleksowo realizuje takie podejście, tworząc bezpieczne, kreatywne i zrównoważone środowisko edukacyjne. Zamknięcie jej to nie tylko strata dla uczniów, którzy będą pozbawieni szansy na korzystanie z tych wyjątkowych metod, ale także sygnał dla całej społeczności miasta Leszna, że innowacja w edukacji nie jest priorytetem. W kontekście głębokiego kryzysu edukacyjnego w Polsce, postrzegamy SP nr 1 jako jednostkę szczególną, oddającą hołd progresywnej filozofii edukacyjnej, która w centrum oddziaływań stawia dziecko wraz z jego szeroko rozumianymi potrzebami, zasobami i deficytami. Począwszy od września 2021 roku, kiedy to po okresie przygotowań i wstępnych zmian, SP1 przystąpiła do ruchu "Budzących się szkół", stoi w opozycji do silnie zakorzenionych w społeczeństwie polskim szkodliwych praktyk wprowadzonych w pruskim modelu nauczania takich jak: podawcze metody, przedmiotowe traktowanie oraz wzbudzanie lęku za pomocą rozbudowanego systemu kar i upomnień, a przez to budowanie zewnętrznej motywacji do nauki etc. Nazywanie działań realizowanych w SP nr 1 przez Prezydenta "projektami" i stawianie ich na równi z projektami w innych szkołach jest uproszczeniem i można odebrać jako brak zrozumienia istoty nowoczesnej edukacji lub intencjonalne działania mające na celu zbagatelizowanie doniosłych zmian, które już zaszły w tej szkole. Chcielibyśmy podkreślić, że na szczególną uwagę zasługuje dostosowywanie systemu oceniania do obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Szacuje się, że taki krok podjęło zaledwie 2% szkół w Polsce. Zmiana podejścia do oceniania jest jednym z najtrudniejszych zadań w procesie transformacji szkół i świadczy o dużej świadomości i dojrzałości nauczycieli oraz rodziców (i konsekwentnym wspólnotowym działaniu). Jest niemal pewne, że po likwidacji szkoły, rozproszeni nauczyciele SP1 nie będą w stanie przekonać innych gron pedagogicznych do podobnych zmian. Jeśli nauczyciele z innych leszczyńskich szkół nie dostosowali jeszcze pracy swoich szkół do obowiązującego od wielu lat prawa oświatowego, to dlaczego teraz mieliby zmienić swoje podejście? Likwidacja SP nr 1 oznacza, że dorobek jej nauczycieli i wartości, na których oparli swoje innowacyjne podejście zostaną zaprzepaszczone. Dodatkowo, warto podkreślić, że szkoła ta posiada już ogromne sukcesy, zarówno w zakresie osiągnięć uczniów, jak i w budowaniu współpracy z rodzicami oraz otoczeniem społecznym, w tym organizacjami pozarządowymi. Niszcząc tę szkołę, niszczymy wartościowe doświadczenie edukacyjne, które jest fundamentem dla rozwoju nowoczesnej edukacji nie tylko w Lesznie, ale i w całej Polsce. Choć rezultaty działalności Szkoły Podstawowej nr 1 nie są jeszcze w pełni widoczne w wynikach egzaminu ósmoklasisty, co jest naturalnym efektem jej niedawnego przystąpienia do BSS, wszelkie dostępne eksploracje i badania naukowe oraz doświadczenia podobnych placówek wskazują jednoznacznie, że podejmowane przez nią działania zmierzają w słusznym kierunku. Tego typu zmiany w edukacji są niezbędne, a ich efekty, choć wymagają czasu, na pewno przyniosą wymierne, pozytywne rezultaty. Polska edukacja takich zmian potrzebuje! Jako środowisko naukowe i liderzy zmian w edukacji apelujemy o rewizję tej decyzji. Wierzymy, że tam, gdzie są dobre chęci, zawsze można znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie. Leszno Komeńskiego potrzebuje szkół, które idą z duchem czasu, a nie regresu w edukacji. Odpowiedzialne decyzje w sprawie przyszłości tej placówki wymagają zrozumienia szerokiego ich kontekstu oraz uwzględnienia społecznych konsekwencji, a nade wszystko powinny być wynikiem dialogu opartego na wiedzy naukowej. Polityka oświatowa nie może wynikać z ekonomicznych kalkulacji i przekonań stojących w opozycji do stanu nauki. W edukacji najważniejszy jest człowiek i wspólne dobro. Panie Prezydencie, jubileusz 80-lecia Szkoły Podstawowej nr 1 jest okazją, by docenić zarówno jej bogatą tradycję, jak i nowatorskie podejście, które doskonale odpowiada na wyzwania współczesnego świata. Likwidacja tej placówki w tak ważnym momencie, bez dania jej szansy na dalszy rozwój, byłaby wielką stratą i zmarnowaniem jej ogromnego potencjału. Szkoła Podstawowa nr 1 ma szansę stać się przykładem i inspiracją dla innych placówek oświatowych. Jej nauczyciele wytyczyli nową drogę, którą mogą pójść kolejne szkoły. Dzięki ogromnej determinacji w jednym miejscu połączono pasję i potrzebę wspierania rozwoju dzieci z aktualnymi osiągnięciami nauki oraz wykładnią prawa oświatowego. Dlatego właśnie Szkoła Podstawowa nr 1 w Lesznie powinna nadal istnieć i funkcjonować jako odrębna placówka edukacyjna. Panie Prezydencie, nie możemy i nie zamierzamy zaakceptować Pana decyzji. Dorobek tych nauczycieli jest dla nas zbyt wielką wartością. Będziemy mobilizować kolejne osoby ze środowisk naukowych oraz wszystkich, którym zależy na przyszłości edukacji w Polsce, aby wspólnie powstrzymać tę kompletnie niezrozumiałą decyzję władz miasta i naszym zdaniem działającą na szkodę jej mieszkańców. Z determinacją będziemy dążyć do tego, by szkoła, która jest przykładem zmian i postępu w edukacji, mogła nadal pełnić swoją rolę w społeczności lokalnej miasta Leszna. Jesteśmy przekonani, że wsparcie społeczności i dorobku SP1 w Lesznie to najlepsza inwestycja w rozwój leszczyńskiej oświaty, gdyż nawiązuje do chlubnych tradycji miasta i w naszym odczuciu jest motorem napędowym jej przyszłego rozwoju. Fenomen SP nr 1 jako "Budzącej się szkoły" zasługuje na docenienie oraz szacunek i może przyczynić się do zbudowania pozytywnego wizerunku Leszna - miasta szkół, a w niedalekiej przyszłości, mamy nadzieję - miasta słynącego z innowacji pedagogicznych na skalę ogólnopolską. Z poważaniem, Agnieszka Adamczak - Warsztaty z Porozumienia prof. dr hab. Roman Bäcker - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu dr Magdalena Barańska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. dr hab. Maria Barysz - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Robert Bielecki - Akademia Nauk Stosowanych w Koninie dr inż. Andrzej Szymon Borkowski - Politechnika Warszawska Marta Chłoń-Hylak - Neurologopeda Metoda Krakowska prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu dr Bożena Chrostowska - dr nauk humanistycznych pedagog, Olsztyn Sylwia Chwaliszewska - Wolna Szkoła Żyrafa prof. US dr hab. Maksymilian Chutorański - Uniwersytet Szczeciński dr Julian Czurko - Fundacja Owoc Spotkania Anna Dęboń - Stowarzyszenie Dopamina Lab dr Maciej Dębski - Fundacja Dbam o Mój Zasięg Ewa Dobiała - Oddział Psychiatryczny Dzienny dla Dzieci i Młodzieży w Lesznie Jarosław Durszewicz - Fundacja Szkoła bez Ocen dr Katarzyna Dworniczek - Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie Edyta Ejsmot - Wiosna Edukacji Magdalena Franka - Fundacja Arena i Świat Justyna Frankiewicz-Popiołek - Fundacja Uczyć (się) z Pasją prof. KUL dr hab. Lech Giemza, Katolicki Uniwersytet Lubelski dr Marta Grześko-Nyczka - Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie Magdalena Grzeszkiewicz-Brzęcka - trenerka Centrum Edukacji Obywatelskiej dr Tomasz Hauza - Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie Grzegorz Idziak - Placówka Doskonalenia Nauczycieli PERCEPTi EDUKACJA Zielona Góra Justyna (Inka) Ilasz - nauczycielka innowatorka Joanna Jakś - Fundacja Prodeste prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Magdalena Jarzębowska - Fundacja Dzieci Montessori Anna Jurewicz - Centrum Doskonalenia Nauczycieli Razem Lepiej prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska - Uniwersytet Warszawski prof. UŚ dr Marek Kaczmarzyk - Uniwersytet Śląski Joanna Kaszuba - Arena Kreatywnej Edukacji Marzena Kędra - Szkoła Podstawowa Cogito w Poznaniu Justyna Kieliś-Talaga - Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie Piotr Klimczyk - Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego Ilona Kobuszyńska - Wolna Szkoła Żyrafa Anna Konarzewska - nauczycielka innowatorka dr Marta Kondracka-Szala - Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski Zuzanna Kończak - Koło Naukowe Pedagogów ANS w Lesznie Marcin Korczyc - Fundacja Ja, Nauczyciel dr inż. arch. Małgorzata Kostrzewska - Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej dr Agnieszka Kossowska - Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej Beata Kubsik - EDUdzielnia Dorota Kujawa- Weinke - edukatorka, ambasadorka „Planu dla edukacji” dr Karolina Kuryś-Szyncel - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu Urszula Leciej - innowacyjna nauczycielka-dyrektorka Patrycja Leciej Andrzejczak - Niepubliczne Przedszkole Kreatywne Sorbonka prof. dr hab. Roman Leppert - Akademickie Zacisze dr Joanna Ławicka - Fundacja Prodeste dr hab. Ewa Maciejewska-Mroczek - Uniwersytet Warszawski Elżbieta Magiełda - trenerka Familylab Polska dr Krzysztof M. Maj - Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie Elżbieta Manthey - Fundacja Rozwoju Przez Całe Życie, Juniorowo.pl Beata Matusiak - nauczycielka innowatorka, SP Radowo Małe Wioletta Matusiak - Pro Futuro Marta Matyla - Wolna Szkoła Żyrafa Józefina Matyla-Mańka - Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie prof. UAM dr hab. Agata Matysiak-Błaszczyk - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu prof. UAM dr hab. Renata Michalak, Światowa Organizacja Wychowania Przedszkolnego OMEP Marcin Michalik - nauczyciel innowator dr Małgorzata Mikut - Uniwersytet Szczeciński Wiesława Mitulska - ekspertka współpracująca z Centrum Edukacji Obywatelskiej Iwona Musiał - nauczycielka innowatorka prof. PG dr hab. Joanna Mytnik - Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej Katarzyna Nabrdalik - Teach for Poland Marcelina Naskręt - MAMYdzieci Monika Niedzielska - nauczycielka innowatorka, szkoleniowiec Magdalena Niedźwiecka-Anuszczyk - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Szkoła Pamięci Sensos prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz - Akademia WSB dr Konrad Nowak-Kluczyński - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Joanna Olejnik-Pazoła - Szkoła Językowa "Smile" Justyna Orszulak - @Edu.przestrzenie Krystian Ostrowski - HELLO School of English Iwona Pietrzak-Płachta - Nauczycielka Roku 2022, ZSP w Pliszczynie Anna Przybyło - Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren Zofia Przystup - nauczycielka innowatorka Ewa Radanowicz - ODN Sensor, ekspert ds. rozwoju Kuratorium Oświaty w Szczecinie dr Mirosław Radoła - Laboratorium Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej, WSE UAM dr Łukasz P. Ratajczak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Patrycja Ratajczak - Wolna Szkoła Żyrafa Bartłomiej Rosik - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi dr Katarzyna Rukojć - Uniwersytet WSB Merito Gdańsk Tomasz Saj - pedagog, psychoterapeuta, trener Magdalena Sierocka - MOST Kampus Edukacyjny Agata Sieńczak - Niepubliczny Zespół Szkolno - Przedszkolny Pro Novo w Bogaczowie Izabela Skrzypczak - Wolna Szkoła Żyrafa Anna Sowińska - Fundacja Plan Daltoński Kalina Stefaniak - nauczycielka innowatorka Danuta Sterna - ekspertka oceniania kształtującego Marcin Stiburski - Szkoła Minimalna Łukasz Szeliga- tutor, polonista, szkoleniowiec prof. UŚ dr hab Magdalena Szpunar - Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego Anna Szulc - Empatyczna Edukacja => Empatyczna Polska dr Małgorzata Wałejko - Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Szczeciński dr Piotr Wasyluk - Projektowanie kreatywne Katarzyna i Maciej Winiarek - Instytut Krytycznego Myślenia dr Kinga Wnuk - NSP i NLO im. Stanisława Konarskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim Olga Woj - Mózg na Warsztat - Edukacja dla Uczących dr Alicja Zagrodzka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Katarzyna Zając-Malinowska, Pracownia Kompetencji Aleksandra Zarzecka - Wolna Szkoła Żyrafa Irmina Żarska, Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Olga Żłobińska - NSP Edustation dr Marzena Żylińska - Edukatorium prof. dr hab. Leszek Żyliński - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
reklama
reklama
reklama
reklama
|
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
|
reklama
reklama