Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
29
Kwietnia 2025
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Angelina, Bogusław,
Hugo, Piotr, Rita,
Robert
Do końca roku 246 dni.
Start arrow Leszno arrow Blaski i cienie rewitalizacji leszczyńskiej Starówki

O tym się mówi

Blaski i cienie rewitalizacji leszczyńskiej Starówki

14.03.2025. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. Jarek Adamek)
Czego trzeba, żeby rewitalizacja Starówki była lepiej widoczna? Potrzeba aktywności przedsiębiorców i mieszkańców, ale także lepszej komunikacji między urzędnikami - mówili w aucysji "O tym się mówi"  Kasia Plewka-Chyżyńska z Urzędu Miasta Leszna oraz Ann Goovaerts-Napiecek i Zbigniew Dudek z Komitetu Rewitalizacji. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Witam państwa serdecznie, witam moich gości: pani Kasia Plewka-Chyżyńska z urzędu Miasta Leszna, Ann Goovaerts-Napiecek, nowa przewodnicząca Komitetu Rewitalizacji miasta Leszna i chciałem powiedzieć stary, ale to nie wypada, były przewodniczący byłego Komitetu Rewitalizacji pan Zbigniew Dudek.

Dzień dobry.

A rozmawiamy, proszę państwa, oczywiście o Komitecie Rewitalizacji i o rewitalizacji jako takiej. Powiem szczerze, to jest już serial dłuższy niż...

KPC: Nie jak „Moda na sukces”.

Jeszcze nie, ale przynajmniej „M jak miłość”. Kilkanaście lat już te komitety działają.

KPC: To znaczy nasze komitety wynikające z ustawy o rewitalizacji rozpoczęły swoją działalność w 2018 roku. Wcześniej te wszystkie rewitalizacyjne działania były takie niezwiązane ustawowo.

I po co są te komitety?

Po to, żeby być ciałem takim opiniodawczo-doradczym dla prezydenta, a mówiąc łatwiej mają patrzeć na ręce, trochę sprawdzać, kontrolować i wpływać na to, co się w rewitalizacji dzieje i ewentualnie mówić: "No nie tędy droga, drodzy urzędnicy, zróbcie to nieco inaczej, bo my jako reprezentanci widzimy inną potrzebę".

Rewitalizacja, proszę państwa, to przypomnę, to słowo, dosłownie tłumacząc na język polski oznacza „przywracanie do życia”. A chodzi o przywracanie do życia leszczyńskiej Starówki. Jak to wygląda, bo na oko to wygląda tak sobie?

Na pierwszy rzut oka być może. Myślę, że pan redaktor ma na myśli chociażby te puste lokale, puste witryny, które rzeczy widać na Starówce. I każdy zwykły Kowalski mówi: "Okej, mamy martwe okna, rewitalizacja przywróci je do życia". Natomiast biznes kształtuje się sam. Nie jesteśmy w stanie odgórnie powiedzieć biznesowi, jak powinien go tworzyć i konstruować, bo biznes wie najlepiej, co jest dla niego dobre. Żyjemy w takich czasach, że rzeczywiście biznes przeniósł się do internetu w dużej mierze, na obrzeża, do galerii. To jest trend widoczny w każdym mieście, w każdym mieście Polski, więc możemy i staramy się robić różne rzeczy, żeby temu zapobiec, żeby wprowadzić życie na starówkę. Ale szczerze uważam, że starówka taka jaka była 20 lat temu z małymi butikami nie ma szansy i możliwości funkcjonowania w tym momencie, bo i potrzeby mieszkańców są inne. Rzeczywiście teraz nie potrzebujemy starówki jako miejsca, gdzie idziemy kupić sobie nową sukienkę, a raczej żeby spędzić tam czas wolny, zjeść coś dobrego, czego nie oferują nam na przykład centra handlowe. Rzeczywiście funkcja starówki zmieniła się bardzo, a my z sentymentem rzeczywiście wspominamy te tłumy ludzi z siatkami pełnymi zakupów. To coś działo się jakieś 15 lat temu. Też bym do tego wróciła. Natomiast ciężko to zrealizować działaniami urzędników i komitetu.

To mówiła urzędniczka. A teraz przedstawiciele
komitetu. Pani Ann - tu wyjaśnię, że pani jest z pochodzenia Belgijką, ale już w Polsce, w Lesznie od lat mieszka i świetnie po polsku mówi. Pani była w pierwszym komitecie.

AGN: Tak.

Po co szliście do tego komitetu? Po co do niego wstępowaliście?

Ja chciałam działać tak naprawdę i kiedy byłam w pierwszym komitecie, to trochę byłam zawiedziona dlatego, że tam dużo się rozmawiało. Ja mówię: "No to nic nie zmieni". Dlatego po tej pierwszej kadencji mówiłem, że jak to tak dalej ma wyglądać, to ja się wycofam z tego.

ZD: My patrzymy też na rewitalizację szerzej, nie tylko na puste okna w budynkach, ale również na społeczny wymiar tego całego procesu. Ja tak jak Ann jestem człowiekiem, który nie musi chodzić do pracy od 8:00 do 15:00, więc też chcę działać i chcę pomagać, rozwijać, zmieniać miasto, zmieniać gminę, bo ja jestem mieszkańcem Święciechowy, ale w Lesznie mam kamienicę, którą wyremontowałem i właśnie z tego tytułu zostałem członkiem komitetu. Mam podobne odczucia co Ann, że komitet jest potrzebny, tylko że jest trochę za słabo umocowany. Moim zdaniem on ma za małe możliwości podejmowania decyzji, nie ma swojego budżetu, nie wpływa na budżety, które są, może je jedynie opiniować. Tak, że myślę, że kolejne zarządy miasta popełniają te same błędy. Oni traktują komitet rewitalizacji trochę jak taki obowiązkowy twór, który trzeba mieć, bo ustawa nakazuje.

Czyli takim listkiem figowym jesteście?

Trochę tak. Próbujemy mimo wszystko zmieniać i podejmujemy działania i w mojej kadencji komitetu udało nam się pewne rzeczy zrobić.

To co się udało?

Co się udało? No na przykład udało się zmienić kompletnie oblicze klubu dla młodzieży właśnie z rejonu objętego terenem rewitalizacji. Chodzi o klub przy ul. Kościelnej. Zaangażowaliśmy młodzież do procesu odświeżenia tego klubu. Młodzież miała możliwość stworzenia własnego muralu wewnątrz. Malowaliśmy ściany, pomieszczenia, żeby wzbudzić u tej młodzieży też trochę szacunek do tego miejsca większy, że to nie jest tak, że coś dostajemy, możemy sobie niszczyć, tylko jednak jak się samemu popracuje przy upiększaniu tego miejsca, to na pewno to lepiej działa. Młodzież była bardzo zadowolona z tego, co tam się wydarzyło. Jest inna kadra, która pracuje z młodzieżą. Samo miejsce jest ładniejsze, bardziej przyjazne.

Mamy wielkie programy rewitalizacji, to o czym pan Zbyszek mówił. Także miasto ma całą masę dokumentów, papierów, pełne szafy koncepcji. No te programy rewitalizacyjne, o których mówimy, jakieś wielkie konsultacje się odbywały etc. Ale co konkretnie udało się zrealizować?

KPC: Zaraz odpowiem na to pytanie, ale chcę jeszcze odnieść się do tego, co powiedzieli przedmówcy. Każdy z nas chce widzieć efekty swoich działań i to czym bardziej namacalne i widoczne tym lepiej. Ale komitet też działa po cichu. Komitet wprowadza swoje zmiany w uchwałach, w programach.

Dobrze. Przykład.

Przykład. Mamy teraz najnowszy program Startup Starówka, który będziemy wdrażać. To jest działanie w skali mikro. Chcemy łączyć właścicieli nieruchomości prywatnych i młodych przedsiębiorców, miasto będzie wspierać takich przedsiębiorców, będzie partycypowało w kosztach wynajmu lokalu na starówce, czyli bardzo namacalna pomoc. Chcemy najpierw stworzyć bazę lokali.

Będziecie ją tworzyć dwa lata…

Nie, bo już mamy spisane lokale ze starówki, ze ścisłego centrum. Problem jest taki, że w 90% przypadków w tych pustych lokali nie ma nawet numeru telefonu, żeby zgłosić się i taki lokal zobaczyć. To jest gigantyczny kłopot. Ale wracając, Startup Starówka to jest program, nad którym wspólnie z komitetem pracujemy.

AGZ: Niestety długo czekaliśmy na to, bo ten pomysł był zgłoszony już w 2019 roku.

KPC: My proponowaliśmy jako miasto roczne wsparcie w wysokości 1000 zł netto, a komitet powiedział basta, jeżeli chcemy wspierać to wspierajmy dłużej wspierajmy przez 3 lata.

AGZ: Regulamin jest jeszcze tworzony, więc nie wiemy czy w końcu to będą trzy lata, może dwa.

KPC: To nie są namacalne efekty tak jak odmalowany klub młodzieżowy, ale to rzeczywiście są rzeczy ważne, mrówcze, które nie zdobędą poklasku, ale głos komitetu się w takich sytuacjach liczy.

Ale ta uchwała już jest, bo pytam o uchwały, które się udało zmienić komitetowi.

KPC: Uśmiecham się do Zbyszka, ponieważ była jedna taka uchwała, która jest historią słodko-gorzką. Jako urzędnik powiem o słodkim jej elemencie. Rzeczywiście, pracowaliśmy jako komitet rewitalizacji nad takim programem mieszkań dla młodych z zasobu MZBK, żeby młodzi ludzie spoza listy wynajmowali takie mieszkania na preferencyjnych warunkach za ich wyremontowanie. I rzeczywiście udało się takie elementy do uchwały wprowadzić, które wymyśli komitet, ale gorzkim elementem jest Zbyszku co?

ZD: No to, że skończyło się na niczym, czyli jak powstawała uchwała, to nikt z nami nawet jej nie skonsultował. Myśmy się spotkali z przedstawicielami zarządu budynków miejskich, był pan naczelnik od nieruchomości. Porozmawialiśmy, powiedzieliśmy o swoim pomyśle, bo to miał być element przyciągania młodych ludzi z powrotem do starego miasta. Wszyscy powiedzieli: super pomysł, będziemy próbowali zrobić, a skończyło się tym, że uchwała przeszła, nawet nam nie powiedziano o tym, że ona już jest gotowa.

KPC: Z elementami, które zaproponował komitet.

Czy ktoś z tego programu skorzystał?

Z tego co pamiętam kilka osób w zeszłym roku zdecydowało się na ten na ten ruch.

Teraz pomysły nowego komitetu.

AGN: Będziemy składać projekt do budżetu obywatelskiego, żeby robić taką ścieżkę dla dzieci, żeby uatrakcyjnić spacery po mieście. Są też inicjatywy lokalne zgłoszone w sprawie pustostanów, że będziemy instalacje artystyczne tam robić. Już mieliśmy rozmowę też z panem prezydentem i muszę powiedzieć, że raptem mieliśmy cztery spotkania, więc to uważam, że to jest wcale nie taki zły wynik. Naprawdę jesteśmy skierowani na działanie i mamy świadomość, że my mamy rolę doradczą, ale stwierdziliśmy, że jak nikt nas nie pyta, to żeby dobrze wykorzystać ten potencjał, który wśród nas jest to faktycznie musimy zrobić kilka projektów, żeby pchać niektóre rzeczy do przodu.

Ja nie jestem specjalistą, ale pewnie, tak jak większość mieszkańców Leszna, to co najbardziej boli, dotyka, rzuca się w oczy to puste witryny. Czy można coś zrobić z pustą witryną, żeby nie straszyła?

ZD: ja też mam witryny w swoim swojej kamienicy i one nie są puste, nie są czarne, nie są brzydkie, brudne, tylko są odnowione, wyrestaurowane i wynajęte w fajną działalność. Ja mam trochę inne podejście niż urzędnicy do tematu rewitalizacji. Dla mnie to jest też temat biznesowy, bo jak słyszę narzekanie wszystkich przedsiębiorców, którzy są ulokowani na starym mieście, na rynku, że ciągle oczekują, na to, co miasto zrobi, żeby nam było lepiej. Ja produkowałem rury i nie wszedłem do prezydenta miasta czy prezydenta Polski z pytaniem: co pan zrobi, żeby mi się rury sprzedawały? Ja po prostu musiałem sam sobie wymyślić, jak to robić i tutaj widzę taki trochę dysonans między oczekiwaniami tych ludzi, a potem narzekaniem jak jest źle.

Ci ludzie jak rozumiem oczekują, że miasto im przeprowadzi klientów.

Tak, zorganizuje tysiąc atrakcji na rynku, że będzie non stop pełno ludzi.

KPC: To możemy robić, natomiast nigdy wynajmiemy ich lokalu.
Dobrze, ale czy można się dogadać z właścicielem kamienic: zróbmy coś, żeby na razie, przynajmniej dopóki nie znajdzie najemcy, to okno nie straszyło.

AGN: Właśnie dlatego mamy teraz te inicjatywy lokalne - to ma sprawić, że będziemy mieli zagospodarowane około dziesięciu pustych lokali, bo mamy 10 000 na ten projekt. Kiedy ludzie będą widzieć efekt tego, to może będziemy w stanie bardziej ich przekonać, żeby też wykonali jakieś ruchy w tym kierunku.

KPC: Wpłynie to na estetykę z pewnością, nie będzie straszyć, ale czy wpłynie to na ożywienie gospodarcze?

ZD: Sama estetyka na pewno nie pomoże. Miasto musi zacząć żyć w tej części bardziej. I są takie przykłady, kiedy mamy na przykład Festiwal Lufa, który ożywia całą tę część miasta, to pokazuje ewidentnie, że jeżeli jest jakiś pomysł ciekawy, to ludzie przychodzą, przyjeżdżają.

Lufa to jest rewelacja. Kolega przyjechał z Polski, pan doktor bywały w świecie, przyszedł do mnie wieczorem i mówi: "Ale macie super imprezy na mieście. Czy tak jest w każdy weekend?"

Ale tutaj jakby te imprezy czy rynki śniadaniowe pokazują kierunek. Nie wszystko miasto, a szczególnie zespół Kasi, który jest ograniczony osobowo, budżetowo jeszcze bardziej jest ograniczony, nie wszystko są w stanie sami zrobić. Ale to jest taki fajny przykład dla tych przedsiębiorców, którzy tam są. No może zbierzmy się, zróbmy jakiś event swój, zróbmy dzień, nie wiem, handlowca, dzień pszczelarza czy cokolwiek. Zaprośmy ludzi z miasta, ludzie przyjdą, popatrzą, przy okazji wejdą do naszych lokali i zróbmy coś na poziomie.

KPC: Mamy stowarzyszenie Starówka, które w tym momencie wznowiło swoją działalność. Rzeczywiście działają prężnie, mieli spotkanie z restauratorami, będą organizować dwa wydarzenia w centrum. To jest to jest clou rewitalizacji. My nie jesteśmy w stanie w stanie jako urzędnicy zrobić nic sami. Komitet nie jest w stanie nic zrobić sam. My możemy wspierać inne inicjatywy, możemy współtworzyć ten taki ekosystem na starówce, natomiast sami nie wynajmiemy pustego lokalu, który jest w centrum.

ZD: Myślę, że my przy pomocy pana redaktora możemy lobować, żeby na przykład miasto stworzyło budżet dla komitetu rewitalizacji i wtedy komitet rewitalizacji swoimi pomysłami, swoimi siłami i mając zastrzyk finansowy będzie w stanie zorganizować nie jeden, dwa, trzy eventy, ale może tych eventów będzie więcej.

Jaki budżet was interesuje? Jak już mam lobować, to muszę wiedzieć.

Nie chcę teraz strzelać kwotami, no ale to nie może być 2000 złotych. Jak słyszę, że miasto dokłada na duże imprezy lotnicze na przykład jakieś symboliczne kwoty przy budżetach kilkumilionowych.

KPC: A ja uważam, że nie, bo rewitalizacja, która będzie działała w celach zarobkowych i nagle tworzymy biletowaną imprezę albo biletowaną lufę, to nam spowoduje, że to już nie będzie rewitalizacja, to nie będzie.

ZD: To nie ma być płatna impreza, to ma być impreza zorganizowana na terenie starego miasta, ale musi mieć jakieś pieniądze, żeby to zorganizować. To nie może być tak, że za każdym razem wy, dziewczyny z Wydziału Rozwoju chodzicie po przedsiębiorcach, pukacie, prosicie, no może byś tam trochę dołożył.

A dokładają?

KPC: Tak.

ZD: Tylko że one chodzą poza obszar rewitalizacji, żeby było jasne.

AGN: Tak, to jest prawda. Ja uważam, że jednak miasto to jest taki żywy organizm. I każdy mieszkaniec Leszna jest odpowiedzialny za jego stan. My tutaj cały czas skupiamy się na mieszkańcach tego obszaru trudnego, a reszta tylko mówi, że tam źle się dzieje, że nie warto tam pójść.

Ale przyjeżdżają ludzie z zewnątrz. I zostawiają tu pieniądze.

No jak najbardziej, ale jest tu też ważna rola mediów. Rozmawiałam z właścicielem lokalu, który już był w trakcie rozmów, żeby ten lokal wynająć, po czym pojawił się artykuł, nie będę mówić jakiej gazety, o pustostanach i ten pan rezygnował, bo mówi, że nie ma dobrej koniunktury w Lesznie.
Jak on się z gazety dowiaduje, że nie ma koniunktury, to tak trochę słabo.

KPC: Ale jeśli wszędzie będziemy mówić, że starówka umiera i nic się na niej nie dzieje i będziemy tylko w takiej narracji, to w tej narracji pozostaniemy.

AGN: Musimy zacząć dobrze mówić o starówce.

ZD: A ja teraz jeszcze chciałbym wrzucić jednak kamyczek na pole urzędnicze. Były momenty, kiedy za czasów naszego mojego komitetu rewitalizacji mieliśmy klientów na wynajem lokali. Nagle te lokale zostały wynajęte przez miasto bez konsultacji z nami. To jakiemuś stowarzyszeniu, jakieś orkiestry dęte dostały, nie wiem po co, lokal o powierzchni 30-40 metrów, gdzie oni tam nie będą ćwiczyć.

Jak bardzo byliście zaawansowani z tymi rozmowami?

Były konkretne rozmowy, konkretni przedsiębiorcy oglądali i wstępnie wyrażali zainteresowanie.

To niech wpłacają zaliczkę.

KPC: Ale nie mogli, ponieważ w pewnym momencie lokale rzeczywiście znikały i były wynajmowane przez organizacje pozarządowe.

Wygląda na to, że między wydziałami urzędu miasta jak nie ma komunikacji. To może wam krótkofalówki sprawić?

ZD: A propos komunikacji to ja muszę panu powiedzieć, że przy okazji rewitalizacji w dawnej Fabryce Pomp i mojego podopiecznego Krzysztofa Nowaczyńskiego z jego kawiarnią dowiedzieliśmy się, że wydziały leszczyńskiego urzędu korespondują ze sobą w formie papierowej przy pomocy zwrotek na żółtym kartoniku.

Dobrze, że nie przy pomocy chorągiewek sygnałowych…

Tyle, tyle odnośnie komentarza, komunikacji.

Dziękuję pięknie. Pani Ann Goovaerts-Napiecek , pani Kasia Plewka-Chyżyńska i pan Zbigniew Dudek.

KPC: Trudno mi się pogodzić z takim zakończeniem tej rozmowy
ZD: Niech to będzie kij w mrowisko.

 
Komentarze (138)
1. Dodane przez do Zbigniew D., w dniu - 14-03-2025 12:04 0 0
Duży skrót Pana Zbigniewa. Orkiestra Dęta (sekcja Miejskiego Ośrodka Kultury) ma siedzibę w Szkole Podstawowej nr 1 od lat. Nie zajęła nikomu pomieszczeń, kto chciał wynająć lokal. Mówi Pan o Wielkopolskim Związku Chórów i Orkiestr (organizacja pozarządowa), a to różnica. Krzywdząca różnica. Stawiająca w złym świetle i urzędników i muzyków miejskiego zespołu.
2. Dodane przez Nic dobrego!!!, w dniu - 14-03-2025 13:17 8 9
Nic tu nie zrobicie....dyskusjami...otóż bussinnes się opłaca jak się  
rośnie z niego kasa.!!!!!Natomiast Rynek w Lesznie nie jest tak atrakcyjny dla zwiedzających żeby go zwiedzać i podziwiac ...dlatego trzeba wpuścić samochody klientów z opłatą parkingowa 1 zł / godz...,( symbolicznie -) aby nie parkowali tam mieszkańcy pierzei wokół Rynku. Dzisiejszy Klient chce podjechać pod same drzwi ....( patrz parkowanie przy Kosciele sw. Antoniego podczas mszy sw. w niedzielę ).Istnieje pojemny parking - ale podjedzie taki - pod gl.drzwii Kościoła i zostawi samochód na trawniku. !!!!!! Pozdrawiam Czytelników.. Lonia z ul.Chrobrego
3. Dodane przez Jan, w dniu - 14-03-2025 13:21 21 1
Gałka loda za 2,50zł, piwo za 3,50zł i obiat z zupom za 19,20 zł ożywi rynek.
4. Dodane przez elo, w dniu - 14-03-2025 13:27 27 0
Nie wiem po co te stanowiska. Z roku na rok jest coraz gorzej.
5. Dodane przez Zbychu, w dniu - 14-03-2025 13:29 31 0
Dyskusje, narady, posiedzenia, debaty, wymysły a przede wszystkim etaty w urzędzie miasta utrzymywane z pieniędzy podatników na bezsensowne stanowiska ds. rewitalizacji! (...)Odpowiedź na pytanie o stan centrum (Rynek i okolica) jest prosta: EKONOMIA! Jak coś się nie opłaca to nie będzie działać! Są tylko dwie drogi aktywności: jedna to opłacalność a druga to opłacanie. Opłacalność to kompetencje przedsiębiorcy, nie opłaca się to nie robię. A opłacanie to kompetencje organów: chcesz aby coś działało to zapłać, np. chcesz aby był na Rynku kwiecisty park to zapłać ogrodnikom. Co za pajacowanie...
6. Dodane przez Kasia, w dniu - 14-03-2025 13:34 31 2
Zapomnieliście o jednej, bardzo ważnej rzeczy - bezpieczeństwo! Chcę wyjść w sobotni wieczór z koleżankami, zjeść w dobrej restauracji, wypić drinka w pubie i chcę też wrócić spacerem bezpiecznie do domu, niezaczepiana przez nikogo! A nie wyjdę, nie dam zarobić przedsiębiorcom na starówce bo nie jestem tam bezpieczna....
7. Dodane przez żałosne, w dniu - 14-03-2025 13:35 13 0
Sprawna komunikacja wymaga po pierwsze pomyślunku a po drugie znajomości nowych technologii. W UML brak obu! Aaaa wróć! Przecież UML płaci od wielu wielu lat za elektroniczny obieg informacji, który NIE DZIAŁA (!!!) Gdzie są te wszystkie NIKi, komisje finansowe i kolejni prezydenci, żaden nie widzi tego marnowania kasy publicznej?
8. Dodane przez hipo, w dniu - 14-03-2025 13:36 24 1
Pod galerią Leszno budują kolejną halę, pewnie całą zapełnią kolejnymi szmatami, które TIRami trzeba na wysypiska wywozić, kto będzie łaził po starówce w deszczu bez parkingu by ewentualnie bluzeczkę kupić i jeszcze ryzykując, że oberwie od miłośnika wyszukanych trunków, konkretnie zbierającego na denaturat, jedyna rewitalizacja to pchanie tam lokali miejskich i utrzymywanie ich na koszt podatnika
9. Dodane przez Mirek, w dniu - 14-03-2025 13:40 25 0
Dajcie spokój tylko wyprowadzenie mieszkań komunalnych i socjalnych ze Śródmieścia poza Leszno sprzedaż tych mieszkań i lokali ściągną ludzi z pieniędzmi do centrum. Ludzie nie lubią się otaczać biedą a tam takową jest
reklama
10. Dodane przez XXL, w dniu - 14-03-2025 13:49 25 0
Proszę przypomnieć nam od ilu lat mówi się i pisze o rewitalizacji leszczynskiej Starówki....
11. Dodane przez tej.., w dniu - 14-03-2025 14:14 27 0
ten komitet nie przedstawil zadnego sensownego planu na rewitalizacje starówki a działa od 2018.
12. Dodane przez Aldo, w dniu - 14-03-2025 14:17 8 8
Na rynek wpuścić biznes erotic ! i będzie tłoczno rozwinie się sieć gastronomiczna i Piekarnicza! Powstaną kluby muzyczne itd Wtedy ściągną tłumy z okolic
13. Dodane przez Viadrina - studia w zakresie rewital., w dniu - 14-03-2025 14:25 18 0
Jak trafiają tam osoby bez wiedzy i pojecia o tym to tak to wygląda jak wygląda. Poza tym należy wpuścić specjalistów zupelnie z zewnątrz " bo fachowcy " takich jak mamy przyklepie wszystko by się przypodobać " szefowi" a chyba nie na tym to polega. Dobrze ze zabrano sie za renowacje kamienic chociaz to wciąż za mało. By udała się rewitalizacja te remonty są potrzebne ale przede wszystkim należy zmienić strukturę spoleczna starego miasta, ale jak jest tylko interes finansowy czytaj wynajmy dla cudzoziemców czesto o szarganej opini, gdy jest niebezpiecznie, gdy występuje czesto patologia, pijaństwo w tym obszarze plus mieszkania komunalne to ta rewitalizacja sie nigdy nie uda.
14. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 14-03-2025 14:29 33 2
Za to jak działają sklepy jak wygląda a raczej nie wygląda handel na leszczyńskiej starówce możemy podziękować tzw. kupcom leszczyńskim między innymi dawnej radnej pani Balcerzak panu Szczepaniakowi, panu Gołdynowi itd można wymieć ...sami sobie strzeli w kolano blokując dawno temu budowę galerii wtedy jeszcze Goplana . Czy to Poznań czy Wrocław Bydgoszcz Gdańsk mają duże galerie w centrum i starówki mają się dobrze w tych miastach i w Lesznie też było by podobnie ale chytrość naszych kupców doprowadziła do upadku raz galerii Goplana z której wycofał sie duży inwestor pan Miłek a po drugie pogrążyli rynek i okolice wiec pretensje do siebie a nie do włodarzy miasta. Tak na marginesie i pan Szczepaniak i pan Gołdyn tak bronili handlu na rynku , że sami pootwierali sklepy w galerii Leszno tyle w temacie
15. Dodane przez 1,5,7,8, w dniu - 14-03-2025 14:46 15 0
w samo sedno, to główne problemy umierającego rynku, niestety władze miasta w tym prezydent nie mają jaj żeby te problemy rozwiązać, dlatego tylko kółko mówi się o rewitalizacji... za klika lat pojawi się kolejny artykuł na elce o tym ja starówka umiera
16. Dodane przez abc, w dniu - 14-03-2025 14:47 11 0
Jedno pytanie- czy ten komitet pracuje pro bono?
17. Dodane przez PL, w dniu - 14-03-2025 15:04 12 2
No to sobie pogadali! 
Pani Ann chciała odejść będąc w tym komitecie bo nic się nie działo ale została i nadal tylko gada? 
Żadnej mocy sprawczej ten komitet nie ma i nie będzie miał! 
Starówka to cukiernie, puby piwne, restauracje, muzeum leszczyńskiego sportu,  
weekendowe spotkania z animacja dla dzieci, stała estrada dla naszych talentów wokalnych ... 
Rozstawimy banery w temacie w oknach tych pustych lokali to przechodnie zauważą naszą rewitalizację!
18. Dodane przez Sylwia, w dniu - 14-03-2025 15:16 14 0
Najlepiej tym specom od rewitalizacji wychodzi blablablablabla bez efektów! nie ma to jak udawać mądrego za publiczną kasę! Rynek i okolica jest szmatława, bieda na każdym kroku, latem jakoś te kolorowe ogródki ratują sytuację, ale poza tym to nic tam nie am co przyciąga kogokolwiek. Umieścić wszystkie wydziały urzędu na Rynku, zrobić parkingi płatne to i ruch się wygeneruje. A przedsiębiorcy sobie poradzą doskonale bez takich pożal się speców urzędasów!
19. Dodane przez Nauczyciel, w dniu - 14-03-2025 15:44 12 0
Starówka to papierek lakmusowy indolencji prezydenta i radnych
20. Dodane przez Sowa, w dniu - 14-03-2025 15:57 8 0
Najpierw umyć chodniki w koło rynku są brudne ,zaplute ,osikane,elewacje odpadająca naprawić rynek jest tragedią zamiast wizytowka gdyby tylko kamieniczki odremontowane ,czyste Papiery które są na oknach wystawowych naklejone brrr naprawdę to wszystko odstrasza . Bywałam tu i ówdzie to właśnie rynki byly zadbane ,można było spokojnie odpocząć kiedyś nasz rynek też był całkiem przyzwoity ale teraz coraz głośniej od (...),a za pozwoleniem rządzących będzie jeszcze więcej, szkoda tylko uroku niegdyś pięknych kamieniczek.
21. Dodane przez Uuu, w dniu - 14-03-2025 16:03 7 1
Jak PO było w opozycji to bardzo chcieli rewitalizacji ul. Zielonej a teraz nagle cisza... Na starówce powinien być mały posterunek policji. Właściciele kamienic powinni mieć ulgi podatkowe za remont kamienicy albo należy ich zmusić do tego.
22. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 14-03-2025 16:22 6 1
Tego już się nie da uratować. Za dużo jest na mieszkańca sklepów,ja pamiętam jak leszno w centrum kwitło, nawet był przystanek PKS.na rynku
23. Dodane przez Atom, w dniu - 14-03-2025 16:35 1 11
Leszno nie jest miastem turystycznym . Starówka do wyburzenia . Plac po niej kupią deweloperzy i przerobią na to czego ludzie oczekują. Starych miast mamy w Polsce pełno. Potrzebne są komfortowe nowoczesne miasta.
24. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 14-03-2025 16:41 4 1
Czy możecie Państwo się dowiedzieć jaki jest ekwiwalent za prace w takim komitecie?
25. Dodane przez Leśny władek, w dniu - 14-03-2025 16:45 6 1
Żadnego pomysłu , żadnej kreatywności, jeden słowotok
26. Dodane przez Witam, w dniu - 14-03-2025 17:08 9 1
Parking przy ratuszu to zły pomysł. Przecież latem wokół, a właściwie w kwadracie jest 8 - 10 ogródków, nie wyobrażam sobie aby jeść obiad czy deser samochody tam jeździły smrodziły i był hałas. Parkingi na Chrobrego,Narutowicza czy Metziga powinny być pierwsza godzina za darmo,kolejne max. 2 zł. Zgadzam się z komentarzem wyżej, gdyby już 10 lat temu była Galeria Goplana w pierwszej wersji,czyli bardzo piękna i bardzo duża, rynek dziś wyglądał by inaczej.Przecież 10 lat temu było tam jeszcze w miarę.Potem przez lata wielka dziura,teraz dopiero powstała Galeria Starówka, ale to 1/3 tego co miało być.
27. Dodane przez bYK, w dniu - 14-03-2025 17:09 9 1
WIĘCEJ ŻABEK-BĘDZIE WIĘCEJ PIJUSÓW-OŻYWICIE RYNEK
28. Dodane przez j2, w dniu - 14-03-2025 17:11 7 2
TE TRZY LOKALE Z ALKOHOLEM RATUJĄ TYLKO RYNEK
29. Dodane przez Popieram 13, w dniu - 14-03-2025 17:17 13 1
Mogła być przepiękna Galeria Goplana w centrum,a teraz do Galeri Leszno dużego kloca dobuduwki na parkingu. Dziękujemy tym hamulcom,wiadomo o kogo chodzi.Teraz centrum wyglądało by inaczej.Przez te lata gdzie straszyła dziura obok rynku, ludzie przestali chodzić na rynek i sklepy zaczęły upadać .
30. Dodane przez Michał, w dniu - 14-03-2025 17:38 11 1
Ciągle ten sam temat o "rewitalizacji Rynku" od lat. Handlu na Rynku nie ma, za wyjątkiem paru sklepów. I nic nowego nie będzie. Leszno się wyludnia, a starcy ,którzy mieszkają, żyją skromnie i nie bywają w lokalach.Natomiast młodzież jest tylko do ukończeni szkoły i zdania matury. Rozpoczynają studnia i już nie wracają. Galeria zrobiła swoje, tam jest parking, ludzie robią zakupy i nie jadą do centrum. Z obserwacji mogę powiedzieć, że Rynek jest coraz gorszy, parę miesięcy letnich, gdzie są ogródki , a później jak co roku jesień, zima to totalna amnezja.
31. Dodane przez ups, w dniu - 14-03-2025 17:42 5 3
Komunistyczny pachołek winny tego całego ambarasu wraz ze swoją świta dalej u władzy/
32. Dodane przez ups, w dniu - 14-03-2025 17:54 13 0
Kilka pytań,których, nie wiadomo dlaczego, nie zadał Adamek: 
1. Od Kiedy działacie? 
2. Co zrobiliście? 
A jak już słyszę odpowiedź działacza, że nie jest specjalistą.... żałosne
33. Dodane przez ups, w dniu - 14-03-2025 18:03 5 0
Przeraża mnie odpowiedź działaczki: cyt" 90 % lokali nie ma numeru telefonu " 
Właśnie wróciłem z Kuby. Ani Rusiecki, Ani Kośmider, Ani Borowiak tam nie byli. Zapewne Towarzysz Malepszy tak. Takie standardy nam wprowadzacie "rządzący"? z koziej (...)wzięci?
34. Dodane przez komunikacja miejska!, w dniu - 14-03-2025 18:33 9 1
Ożywianie śródmieścia i w ogóle miasta należy rozpocząć od komunikacji miejskiej. Parę lat temu w Gnieźnie w wakacje była darmowa komunikacja miejska w soboty i niedziele, żeby mieszkańcy, w tym młodzież, dojechali do centrum, pobyli w kawiarni, spacer, lody itp. W Lesznie komunikacji miejskiej w zasadzie nie ma. Nie ma wieczorami, nie ma w soboty i niedziele i to się władzy podoba! W tygodniu nie ma jak wrócić ze śródmieścia z kina czy innych wydarzeń. Komunikacja miejska jest nerwem każdego miasta. Inaczej nie ma życia miasta.
35. Dodane przez No tak, w dniu - 14-03-2025 18:41 6 0
Pani z komitetu rewitalizacji mówi: "...ale jest tu też ważna rola mediów. Rozmawiałam z właścicielem lokalu, który już był w trakcie rozmów, żeby ten lokal wynająć, po czym pojawił się artykuł, nie będę mówić jakiej gazety, o pustostanach i ten pan rezygnował, bo mówi, że nie ma dobrej koniunktury w Lesznie. 
Jak on się z gazety dowiaduje, że nie ma koniunktury, to tak trochę słabo". 
Czyli, wszystkiemu winna gazeta, która napisała, że na Starówce jest 50 wolnych lokali. A mogła napisać, że wszystkie są zajęte i biznes się kręci doskonale!!!! Urzędnicy, jak zwykle nie mają sobie nic do zarzucenia....
36. Dodane przez J., w dniu - 14-03-2025 19:07 5 1
Turystyki z prawdziwego zdarzenia potrzeba, a nie żadnych komitetów. Tylko nikt nie ma pomysłu lub odwagi by się z tym zmierzyć licząc, że pojawi się tajemniczy inwestor, który sam ten problem rozwiąże.
37. Dodane przez Antoni, w dniu - 14-03-2025 19:16 4 8
Tylko parking na Rynku i Biedronka w ratuszu ożywią starówkę.
38. Dodane przez M, w dniu - 14-03-2025 19:16 7 0
Szkoda, że program rewitalizcji leszczyńskiej starówki, który dysponował budżetem kilku milionów złotych (nie licząc kosztów paru inwestycji) został zmarnowany. Zamiast kompleksowych działań przynoszących efekty, "akcyjny entuzjazm". Efekty? Widać, słychać i niestety czuć.
39. Dodane przez Abc, w dniu - 14-03-2025 19:19 6 1
Zobaczcie jak teraz wygląda teraz Rawicz. A 2-3 lata temu rynek wyglądał podobnie jak teraz w Lesznie. Okazuje się , że można upiększyć i zagospodarować nie rynek ale także deptaki
40. Dodane przez Do 32, w dniu - 14-03-2025 19:23 2 2
A wiesz dlaczego oni się za to wzięli, bo są narcyzami, którzy lubią być i blyszczeć podobnie jak Rusiecki, który zatrudniając gwiazdy zlał temat.
41. Dodane przez Colgate, w dniu - 14-03-2025 19:50 5 1
1. Członkowie komitetu pracują pro bono 
2. Restauratorzy na rynku narzekają a zobaczcie jaki mają ruch latem. Nie ma gdzie usiąść. A wiecznie od miasta tylko DAJ DAJ DAJ. A sami od siebie nic. 
3. Pomysł Pani Balcerzak na rewitalizację - PARKING NA RYNKU, ha ha ha, na pewno to podniesie atrakcyjność starówki
42. Dodane przez PL, w dniu - 14-03-2025 19:59 9 0
Miasto testowało mechaniczną szczotkę do zamiatania ulic, w ramach rewitalizacji Starówki, należy kupić mechanicznego mopa do mycia i odkażania całego deptaka, chodników i całego rynku! 
Zacznijmy od czystości!
43. Dodane przez c, w dniu - 14-03-2025 20:03 6 0
Zamiast teraz budować zupełnie niepotrzebną filharmonię po byłej bibliotece należało od dawna wyremontować ulicę Słowiańską od rynku i uczynić ją deptakiem aż do torów kolejowych. Przy torach kolejowych postawić zegar uliczny, tam, gdzie był zegar kultowy, który po remoncie zabrała ze sobą kolej. Podłoga obecnego deptaku, choć wykonana z bardzo drogich materiałów (płyt) jest bardzo brzydka od samego początku. Cały deptak dla pieszych i po nowemu ale żeby nie robił tego Animietz czynności powierzyć specjalistom, jak np. wykonawca elewacji ratusza, bo tylko to jest w śródmieściu zrobione ładnie i z gustem. Powypraszać z ul. Słowiańskiej fundacje i wszelkie organizacje pozarządowe.
reklama
44. Dodane przez Ted, w dniu - 14-03-2025 20:15 11 0
Kupa kasywendruje na trochę na siłę robione projekty z budżetów obywatelskich. Jedne rejony dostaną coś innego nic. A centrum jest wizytówką i wspólnym dobrem Leszczynian.
45. Dodane przez Ok, w dniu - 14-03-2025 20:21 4 0
Mówicie o przesiedleniu ludzi biednych i niezaradnych życiowo ze starówki. DOKĄD? I co tam w tych lokalach komunalnych po nich miałoby powstać? Miasto musiałoby sprzedać te swoje kamienice i za to kupić im nowe lokale gdzieś indziej. Kto kupi te kamienice miejskie? Już stoją jakieś na sprzedaż, ktoś pisał, że za pół darmo. 1 mln za sztukę. To są zabytki. Nad tym pieczę ma konserwator. Kto normalny z kasą będzie chciał ładować w to pieniądz i użerać się z konserwatorem? I co by miał w tych kamienicach robić? Leszno to jakiś Wersal, że turyści będą walić do nas? Nie. Tu się pojawiają ludzie okazjonalnie. Przy okazji. To nie Trójmiasto. Poza tym ciekawe dlaczego te kamienice prywatne chce ktoś sprzedać skoro są takie atrakcyjne. Ciekawe też, że nikt ich nie chce kupić po tej taniości. One są zapewne w wyśmienitym stanie. To są wszystko czyste fantazje.
46. Dodane przez E, w dniu - 14-03-2025 20:35 7 0
Ale z jakiego powodu do Leszna mieliby turyści przyjechać? Do Rawicza przyjeżdżają turyści? Ponoć jest tak pięknie, a turystów nie ma. Turyści jadą tam, gdzie są morze i góry, punkty widokowe, latarnie morskie, termy i takie tam. Co w takich miasteczkach jak nasze jest takiego, co wzmogłoby ruch turystyczny? Nie mamy zapierających dech widoków jak w miasteczkach toskańskich lub andaluzyjskich. Klimat taki jak widać. Dużo szarugi. Nawet galerii sztuki z prawdziwego zdarzenia z jakimiś poważnymi kolekcjami nie ma. Może zrobić jakieś koziołki na ratuszu? Jakiś dziewiąty cud świata? To musi być coś, co można będzie zareklamować w ten sposób ludziom, że jeśli tego nie zobaczą, to będą nieszczęśliwi. Bo tak to działa. Jakoś tego nie widzę.
47. Dodane przez ciekawe, w dniu - 14-03-2025 20:41 3 2
starówka powinna miec darmowy parking do 60minut. elewacje budynkow do parapetów powinny buć wszystkoe odnowione na koszt urzedu. bloto z samochodow opryskuje elewacje.
48. Dodane przez sl, w dniu - 14-03-2025 20:49 2 6
Ludzie, parkigu potrzeba, parkingu. Bez tego pies z kulawą nogą tam nie przyjdzie takie to proste i oczywiste, połowa rynkuj parking , połowa ogródki
49. Dodane przez Mona, w dniu - 14-03-2025 21:22 6 0
To miasto dla przedsiębiorców to totalna porażka, podwyższanie czynszow przez Mrazy do roku, prezydent nic nie robi dla lokalnych przedsiębiorców, parkingi w centrum to tragedia cenowa, Leszno tu chce się wyć
50. Dodane przez Do 45, w dniu - 14-03-2025 21:56 3 5
Wiadomo,że Leszno to nie turystyczny Toruń. Jednak na Airschow lotniczy w zeszłym roku było ponad 60 tyś ludzi w dwa dni na lotnisku.W tym roku szacowane 80 tyś.Jedna wielka impreza już jest na skalę Europy.Może zrobić bardzo dobre Muzeum żużla i wystawę starych motocykli itp, bo gdzie jak nie tu.Mamy piękny ratusz,porównywalny w Zamościu. Potrzebna w Lesznie wokół ratusza remontu kamienic.Wtedy Leszno będzie miastem turystycznym jak Zamość, tym bardziej,że w pobliżu rynku w Lesznie jest bazylika,pałac Sułkowskich,lapidarium,czy synagoga.Jest wiele tylko trzeba zadbać o rynek !
51. Dodane przez x, w dniu - 14-03-2025 22:02 10 0
- rynek może być piękny tylko jak nie będzie na nim parkingu 
- bezpieczeństwo, posterunek na rynku 
- czystość 
- tańsze parkowanie w okolicy 
- sensowna polityka czynszowa 
- dotacje do remontów 
- może szkolenia dla restauratorów, żeby podnieśli jakość 
- remont słowiańskiej i innych ulic, spójna kostka, kolory
52. Dodane przez Do 20, w dniu - 14-03-2025 22:29 2 1
Uważaj jak ciebie zmusza do otynkowania i remontu domu. (...)
53. Dodane przez Marek, w dniu - 14-03-2025 22:30 10 0
Mobilny posterunek policji na rynku załatwi sprawę bezpieczeństwa
54. Dodane przez tak, w dniu - 14-03-2025 22:38 8 3
Jest kultowy klub Unia,żużel najbardziej kojarzy się z Lesznem.Jest lotnisko i duże imprezy.Coś już mamy dużego. Jest piękny ratusz i cała starówka niestety zaniedbana. Tylko się gada od lat i nic się nie robi. Fakt jest taki,że przez blokadę budowy dużej galerii Goplana w samym centrum,200 metrów od rynku od ponad 10 lat rynek upada.Był inwestor i bylaby super duża galeria w centrum ,ale kłody pod nogi sklepikarzy z cenami z kosmosu i byle towarem,byłego prezydenta zrobiły, że rynek wygląda jak wygląda
55. Dodane przez Do 49, w dniu - 14-03-2025 23:12 3 1
Nie podzielam entuzjazmu. No a ratusz naprawdę jest zupełnie zwyczajny. Gdzie mu tam do tego w Zamościu. To, że od wielkiego dzwonu ktoś przyjedzie dwa razy do roku na imprezę? To nic nie zmienia. Muzeum żużla? Czy tego szukają ludzie? Ilu jest tych fanów żużla?  
Osobiście cieszę się, że nie mieszkam w mieście turystycznym. W takich na serio popularnych lokalsi nie mają życia i żądają ograniczenia turystyki. Choćby rynek w Krakowie i Poznaniu. Życie tamtejszych lokali nocnych szczególnie latem i w weekendy uniemożliwia normalne funkcjonowanie okolicznym mieszkańcom. Nawet goście apartamentów zlokalizowanych na starówkach są niezbyt szczęśliwi, choć blisko do zabytków i widok ciekawy. Jest głośno i trudno się wyspać. Niech zostanie jak jest. Turystyka i popularność to nie tylko plusy. To też dużo minusów.  
A muzeum żużla niech powstanie, ale nie sądzę, żeby to coś zmieniło. Chyba, że będzie blisko rynku. Jeśli przy stadionie to znów tylko ktoś tam podjedzie i odjedzie.  
Żeby nie było. Uważam Leszno za ładne miasto. Kameralne i z klimatem. Nie jest molochem i to mi się w nim podoba.
56. Dodane przez Starowkowicz, w dniu - 14-03-2025 23:41 1 8
PARKING NA RYNKU
57. Dodane przez Tadeusz, w dniu - 15-03-2025 00:39 11 1
Kochani - nikt miejscowy nie uzdrowi tej niestety chorej sytuacji z naszą ukochaną starówką. 
W 1968 roku wyjechałem z Leszna w "świat". Wróciłem w latach 2000-ych. Pierwsze co mi się rzuciło w oczy to to, że....nic się kompletnie przez te ponad 30 lat nie zmieniło na starówce!!! Pogorszył się tylko stan kamienic i ulicy Słowiańskiej, Łaziebnej czy Rynku. Jak ma się to nagle wszystko zmienić?! Włodarzom miasta (bezradnym) przez te lata nie przeszkadzał dziurawy, krzywy bruk na ulicy Słowiańskiej i Rynku. Nie przeszkadzał im potwornie brzydki stan nawierzchni, chodników Rynku - i do dzisiaj jak widać też nie przeszkadza. Nie potrafili nic zrobić, kompletnie nic przez te 30 lat - aby spowodować iżby właściciele kamienic zadbali zgodnie z prawem o swoją własność i utrzymywali je w należytym stanie zgodnie z elementarnym obowiązkiem każdego właściciela! Wszechogarniający smród i odór wydobywający się z kanalizacji za pośrednictwem kratek ściekowych obrzydza każdy spacer nawet przy pięknej pogodzie pod podwieszonymi parasolkami... 
Mógłbym tu pisać i pisać, elaborat cały o tym co jest złe w moim ukochanym Lesznie, wyszczególniać poszczególne konkretne adresy, wskazywać winnych z nazwiska itd. tylko po co? Wszyscy wiemy i widzimy jak wygląda Starówka - tragedia jak na XXI wiek. Przypomnę tylko, że tysiące lat temu, społeczności lokalne po to wybierali swoich najmądrzejszych przedstawicieli do kmieca (komesa, księcia...) aby godnie reprezentowali dane plemię i dbali o ich potrzeby przyczyniając się do rozwoju danej grupy a także całego Państwa. Dlaczego dzisiaj godzimy się na aby ci przedstawiciele mieli Nas wszystkich w nosie?!
58. Dodane przez Stefan, w dniu - 15-03-2025 06:56 8 1
Z przykrością patrzę na to jak Leszno upada na naszych oczach a właściwie martwy rynek bo nie oszukujmy się rynek jest martwy i jego okolice to tylko część tego co się w mieście dzieje. Wiele się mówi o wyludniającym się Lesznie i że staliśmy się miastem emerytów i to jest fakt, młodzi ludzie po skończeniu liceum/szkoły branżowej po prostu pakują się i uciekają do większych miast. Brak pływalni od właściwie aż 7 lat! i innej rozrywki dla młodych osób powodują że młodzi ludzie nie chcą tu zostawać. Zarobki tu też są kiepskie a nikt codziennie nie będzie zasuwać do Wrocławia czy Poznania do pracy bo to zbyt duża odległość która generuje koszty. Ktoś wymienia pokazy lotnicze czy balony ale balony i pokazy to w sumie może 3 dni w roku a życie tu trwa 365 dni. Niestety nasze Leszno umiera a namacalnym tego widokiem jest właśnie centrum i to że Leszno się wyludnia i to jest przykre.
59. Dodane przez Do 38, w dniu - 15-03-2025 07:04 9 2
Byłem i w Rawiczu na rynku i w Kościanie i w obu życie na rynek wróciło i jakie to przeciwieństwo do naszego Leszna, naprawdę to olbrzymi kontrast do wizerunku naszego miasta.
reklama
60. Dodane przez B., w dniu - 15-03-2025 07:20 6 1
Gdzie jest ten nasz ekspert który wciąż tu pisał że rynek żyje i ma się dobrze? Ten ekspert co tak wciąż tu chwali Leszno? Że galeria starówka ożywi rynek. Jak jest na rynku widzimy. Leszno umiera.
61. Dodane przez PL, w dniu - 15-03-2025 07:57 1 2
Leszno a turystyka?! 
To ma się jak pięść do nosa! 
Potomkowie byłych właścicieli zamku w Osiecznej, odwiedzają ich adres rodowy ale w Lesznie nie ma czegoś takiego! 
Nam chodzi o masówkę? 
Wiatrak, Starówka, dworzec kolejowy, stadion to nie są miejsca pielgrzymowania z Polski a tym bardziej z Europy! 
Świebodzin popelnił samowolę budowlaną i postawił pomnik Chrystusa Pana. 
Teraz mają gości z wszystkich stron świata! 
Ludzie spod Torunia budują pomnik Pana jeszcze większy? 
A może Leszno przebije ich a do tego dołożymy replikę Betlejem? 
Stajenka, karczma, wielbłąd, koń i osioł? 
Takie Soplicowo z Bliskiego Wschodu? 
Ale gdzie to budować jak my ziemi nie mamy?
62. Dodane przez Grys, w dniu - 15-03-2025 08:35 3 0
Akurat nie mieszkamy w Lesznie ale w Bojanowie, moja mama była tam wczoraj u lekarza w Lesznie i po powrocie powiedziała tak: co się stało w tym Lesznie że na rynku pusto, brudno i pijaczki siedzą. Wierzyć się nie chce ..
63. Dodane przez Do 58, w dniu - 15-03-2025 09:05 4 3
Tylko,że w Rawiczu i Kościanie nie ma dużych galerii handlowych,tylko mniejsze pasaże. W Lesznie jedna największa galeria ma ponad 100 sklepów, a jeszcze jest wiele innych centr handlowych,druga mniejsza galeria.W weekend pod Galerią Leszno cały parking na 1 tyś samochodów zajęty,przyjeżdża tam cała okolica.Fakt rynek to problem,tylko latem jescze jakoś to wygląda, bo jest kilka ogródków. Co do wyludnienia to problem kraju,inne miasta znacznie,znacznie szybciej się wyludnia.Głogów 74.500 dziś 61.000
64. Dodane przez Jan, w dniu - 15-03-2025 09:06 6 0
Ja już pisałem pod innym artykułem w tym samym temacie że Leszno nie umiera ale jest w bardzo dużym kryzysie i niestety ten kryzys się cały czas pogłębia. Pisałem też że obecny prezydent mimo bardzo dużych chęci będzie miał naprawdę bardzo ciężko by to wyprostować. Co do rynku to powiedziano już bardzo wiele ale powiem że bardzo przykro się słyszy od znajomych którzy mnie odwiedzają i pytają co się stało z waszym miastem. Problemów przez lata tu nałożyło się bardzo dużo zaczynając od centrum miasta, kończąc na pływalni która tak naprawdę jak już to było wspominane pod innym tematem mogła być już bardzo dawno zrobiona, odkryty basen mógł już też dawno przejść solidna modernizację i cieszyć mieszkańców. Zaznaczam, miasto nie umiera ale ma kryzys i liczę na odważne decyzje i miasto wyjdzie na prostą ale to wszystko potrwa latami i to mnie martwi.
65. Dodane przez majster, w dniu - 15-03-2025 09:37 4 3
Że na rynku kiepsko, to nie znaczy,że Leszno umiera.Wystarczy pojechać pod G.Leszno,czy C.H.Manchattan i jaki tam tłok. Tam przeniósł się handel.Taki trend.
66. Dodane przez Oj, w dniu - 15-03-2025 09:51 5 0
Porównajcie sobie rynki i centra innych miast z tym naszym i wyjdzie że wyglądamy wręcz dramatycznie. Obawiam się że jak ktoś wróci do tematu za parę miesięcy to będzie jeszcze gorzej. To samo tyczy się pływalni, pisali tu rozsądni ludzie że to będzie trwać latami i...i mieli racje. Mamy połowę marca 2025 i pływalni jak nie ma tak nie ma.
67. Dodane przez Prezes, w dniu - 15-03-2025 10:53 4 0
Na rynku nic się nie zmieni a będzie tylko gorzej bo to kwestia czasu jak gastronomia zacznie padać bo latem zeszłego roku było widać że jest mniej odwiedzających ogródki restauracyjne.
68. Dodane przez Venom, w dniu - 15-03-2025 11:09 4 0
O czym tu więcej pisać skoro młodzi ludzie po prostu wyjeżdżają z tego miasta bo wiedzą że tu przyszynie ma.
69. Dodane przez Wiecie co?, w dniu - 15-03-2025 11:29 6 1
Ja nie jestem z Leszna. Urodziłem się w innym dużym mieście i tam spędziłem połowę życia. Uważam, że przesadzacie. Jak tu się sprowadziłem (z przymusu) to było miasto zapuszczone. Ulica Westerplatte straszyła, kamieniczki na deptaku straszyły. Przyznam, że zakładałem, że pomieszkam 10 lat i znikam. Teraz jest znacznie lepiej. Chrobrego, park Johnstona inne parki. Mamy piękną zieleń i zadbaną zieleń. W dużych miastach próżno tego szukać. Co do starówki zgodzę się. Mogłoby to iść szybciej. Czy wszystkie kamienice są miasta? To jest prywatne. Mamy biednych właścicieli i nie ma chętnych na kupno?  
Jedynie co nadal uważam za gigantyczny mankament to leszczyńską kanalizację. I drogi.  
Cały czas mogę bez problemu przeprowadzić się do innego być może piękniejszego miasta. Mam takie możliwości. Ale okazuje się, że jeżdżę sobie po kraju i wciąż chce mi się mieszkać w Lesznie. Cicho, spokojnie. Tego nie uświadczycie już w dużych miastach. Ja jestem zadowolony. Zróbcie tylko tę kanalizację i będzie dobrze. No i drogi . A kamienice jakoś powoli się zrewitalizuje. Mówicie, że Kościan i Rawicz jak z obrazka? No ale skala inwestycji jakie trzeba było zrobić jest zdecydowanie mniejsza. Mniejsze miasteczko łatwiej się ogarnia. Nie wierzę jednak, że te renowacje przełożyły się na ruch turystyczny. Leszno nigdy nie będzie miastem dla turystów. Takie miasta też istnieją i mają się dobrze. A że młodzi wyjeżdżają? To dobrze. Po to jest młodość, żeby jeździć po Polsce i świecie i zmieniać miejsce pobytu. Powinniśmy przyzwyczaić się, że nikt już nie jest przyrośnięty do jednego miejsca przez całe życie.
70. Dodane przez do 64, w dniu - 15-03-2025 11:53 3 2
Niestety Leszno umiera, wyludnia się i staje się cuchnącą prowincją, którą kiedyś nie było... Wy politycy skutecznie niszczycie to miasto.
71. Dodane przez Mir, w dniu - 15-03-2025 12:16 7 1
Przecież leszno jest ewenementem niby małe a duże niby nic nie ma a jest wszystko. Tutaj naprawdę chce się żyć a ty prezydencie nie zepsuj tego bo ludzie cię będą wytykać palcami na ulicy.
72. Dodane przez jaki sens, w dniu - 15-03-2025 12:19 7 1
Jaki jest sens budować filharmonię (ul. B. Chrobrego)?
73. Dodane przez ,mn, w dniu - 15-03-2025 12:31 4 1
Słowiańska od Rynku do torów kolejowych - traktem pieszym. 
Pojazdy na Rynku - tylko zabytkowe!  
Powrót kultowego zegara przy przejściu podziemnym od strony ul.Słowiańskiej czyli tam, gdzie był. 
Komunikacja miejska! 
Więcej kina w Teatrze Miejskim (dzieci, młodzież, dorośli, leszczyniacy)! 
W wieży ciśnień ul. Poniatowskiego - galeria sztuki.
74. Dodane przez Pan, w dniu - 15-03-2025 13:14 3 1
Leszna już nic nie ożywi bo za wiele lat zaniedbań tu jest. Czas spojrzeć prawdzie w oczy! A cieszyć się z tego bo w Lesznie jest galeria, czy ty człowieku widzisz co piszesz?
75. Dodane przez Ja, w dniu - 15-03-2025 13:34 3 1
A ja się nie zgodzę z określeniem "Leszno umiera ". Leszno umarło to prawdziwe określenie. Sytuacji na Starówce winni są sami leszczyńscy kupcy. To Oni lobbowali o nie budowanie galerii nazwami ją umownie Goplana.
76. Dodane przez Też tak mówię., w dniu - 15-03-2025 13:57 2 5
Też tak mówię że Leszno umarło ożywiają Leszno tylko przyjezdni z okazji pokazów lotniczych i balonowych bo tak to Leszno jest martwe.
77. Dodane przez Oj ludzie., w dniu - 15-03-2025 14:21 3 1
O 12.00 pojechałem z żoną do Galeri Leszno.Dosłownie dobre 10 minut szukałem miejsca. Parking na tysiąc aut i wszystko zawalone.Całe okolice tu " walą " Oczywiście jest rotacja,ale przez cały dzień przewija się tam kilkanaście tysięcy ludzi,jak nie więcej. Tam jest teraz rynek.Jak na rynku mało ludzi to nie znaczy,że wszędzie tak jest.Centrum to teraz galerie.
78. Dodane przez Wdowa po Krawczyku, w dniu - 15-03-2025 14:35 3 0
Unia Europejska zniszczy wszystko. Leszno się też nie uchowa.
79. Dodane przez starszy pan, w dniu - 15-03-2025 14:54 2 2
Nawet w latach świetności na rynku w Lesznie nie było takich tłumów jak w tej galerii wylot na Wrocław, to raz.Po drugie pokażcie mi miasto 60.000,lub nawet 90.000 aby było w dwa dni na lotnisku na pokazach lotniczych ponad 60.000 ludzi w tym roku szacuje się 80.000 ludzi.Pokazy balonów 20.000,mecze żużlowe na Smoczyku 10.000 czasem pod 20.000.Koncerty na Dni Leszna na Smoczyku zawsze min.15.000.Jeden tu na okrągło pisze wyludnia,wyludnia,wyludnia.Dziecko zapoznaj się jak o wiele szybciej wyludniaja się inne miasta. Czy w takim Ostrowie,Pile,Krośnie czy innej Łomży na co dzień są tysiące w jednym miejscu,otóż nie,więc weź maść na ból.....i wyjdź na spacer.
80. Dodane przez Jan, w dniu - 15-03-2025 15:33 7 0
W innych miastach w centrum są też lokale do wynajęcia, ale nigdzie nie widziałem tak dużo pustostanów .Nie widzę żeby coś zmieniało się na lepsze wręcz przeciwnie
81. Dodane przez Ad 44, w dniu - 15-03-2025 15:37 6 0
Masz rację-konserwator miejski blokuje pewne inwestycje-pr-ykład kamienica na Rynku obok budynku PKO. Inwestor-właściciel chciał wykonać remont z przeznaczeniem na hotel.Niestety wmieszał się ur-ędnik i sytuacja wygląda-jak wyglada:stoi wszystko w miejscu a czas ucieka.A co -ze sprawą byłego kasyna wojskowego??To samo.Urzędnik ma pomagać a nie blokować@!
82. Dodane przez ee, w dniu - 15-03-2025 15:42 4 0
co ozywi starówke jeszcze jedna galeria starówka juz umarła
83. Dodane przez Do 76 i 78, w dniu - 15-03-2025 16:18 4 1
Człowieku ogarnij się bo jesteś śmieszny z tymi komentarzami pochwalny mi że jest dobrze. Czyli idąc twoim tokiem rozumowania można teraz nic nie robić na rynku a ratusz zburzyć centrum które jest przecież sercem miasta i punktem reprezentacyjnym bo mamy galerie. Normalnie twoje rozumowanie jest co najmniej dziecinne. Przez takich jak ty to miasto wygląda jak wygląda. I zgadzam się z komentarzami że Leszno miasto Leszno umarło i ożywa tylko 4 dni w roku dzięki przyjezdnym podczas pokazów lotniczych i balonowych. Tak to miasto jest martwe.
84. Dodane przez Do 76, w dniu - 15-03-2025 16:22 1 2
Nie kilkanaście tysięcy a kilkaset a co mi tam milion, sto milionów...
85. Dodane przez Patrząc na to z boku..., w dniu - 15-03-2025 16:46 4 0
Gdy tak człowiek stoi i patrzy na to z boku to jest mu po prostu żal tego jak zapuszczony jest nasz rynek i okolice. Bywam w wielu miastach i też nie widziałem tak smutnego widoku.
86. Dodane przez Do trolla, w dniu - 15-03-2025 17:13 3 3
Nikt nie twierdzi,że jest super na rynku bo jest wiele do poprawy.Tylko latem jest dużo ludzi w ogródkach. W sezonie co dwa tygodnie są tysiące na stadionie,gdzie jest tyle w regionie,ano nigdzie nawet nigdzie 1/4 tego nie ma.Wystarczy jechać w sobotę pod galerię Leszno przez kilka godzin cały parking zajęty, oczywiście wyjeżdżają i wyjeżdżają czasem aby znaleźć miejsce trzeba jeździć 15 m.W jeden weekend są tam tysiące ludzi.Dziś jeżdżąc samochodem był spory ruch,nie mówiąc o tygodniu.Chłopie pokaż mi miasto wielkości Leszna,lub nawet większe o 20 tyś aby zbierał się taki tłum jak pisałem wyżej i naprawdę weź maść na ból.....
87. Dodane przez Do 78, w dniu - 15-03-2025 17:16 4 1
Nie no to wspaniałe co piszesz, na mieście może być syf, pustostany ale cieszmy się bo jest galeria i pokazy lotnicze. Nie no to genialne rozumowanie! I oczywiście nie rozwiązujemy problemu. A cieszyć się w tej sytuacji to już w ogóle nie na miejscu. Oczywiście chwal dalej Leszno. Nie wiem coś za jeden ale przy takich jak ty po prostu ręce opadają.
88. Dodane przez Hm, w dniu - 15-03-2025 17:34 0 0
Miasto to ludzie. Sugerujecie, że tutejsi mieszkańcy to zombie lub wampiry? Skoro miasto jest martwe, a miasto to ludzie ... No cóż będę teraz na was inaczej spoglądał. Z większym respektem. Może właśnie dlatego nie ma w dzień ludzi na ulicach? Oni przez ten czas hibernują, a dopiero nocą chodzą na spacery po starówce.  
A serio to histeryzujecie z tym martwym miastem i macie moim zdaniem w pupach przewrócone.
89. Dodane przez No dobra, w dniu - 15-03-2025 17:50 1 0
To pomarudziliśmy sobie. A teraz powiedzcie wszyscy niezadowoleni, co by Was ucieszyło. Jak powinno wyglądać Leszno Waszych marzeń tak żebyście powiedzieli"to miasto żyje i mi się podoba". Bo na razie słyszę tylko mantrę. Miasto umarło, miasto umiera. Czy to, że ludzie z niego wyjeżdżają o tym świadczy? Wiecie ilu ludzi codziennie opuszcza na stałe NYC? No a chyba nikt nie mówi, że to miasto umiera. Jest tam wszystko. Łącznie z dosłownie i nie w przenośni umierającymi na ulicach od fenantylu. Jednak uważa się, że NY to miasto, które nigdy nie śpi, które żyje na full.  
Może potrzebujemy klubów nocnych i dilerki? Lokali z Black Jackiem i ruletą. Palarni opium? Starówka z tymi pustostanami jest świetną miejscówką. I Leszno nigdy nie będzie już umierało. ;) I przyciągnie tłumy. Oj, chyba się rozpędziłem. To przecież nielegalne. Ale serio, jak chcecie do Leszna przyciągnąć tłumy. I wreszcie dlaczego Wam na tych tłumach zależy? Przecież to nie jest nic fajnego. Lubicie takie skupiska, mrowiska z kłębiącą się bezimienną masą? Lubicie jak ludzie przemieszczają się po mieście bez wyraźnego celu? Po co chcecie, żeby deptakiem waliły tłumy dzień w dzień? Co w tym przyjemnego? Czy ktoś może wytłumaczyć?
90. Dodane przez Do 85, w dniu - 15-03-2025 18:19 3 1
Ciebie widać nawet artykuły o martwym centrum nie przekonały i dalej jedziesz te pochwalne opowiadania że jest dobrze. Ty już na siłę szukasz czegoś by napisać że w Lesznie jest wspaniałe. To już naprawdę żałosne.
91. Dodane przez Do kom 85, w dniu - 15-03-2025 18:33 1 1
Problem w tym że ty wciąż kłamiesz, koloryzujesz i przekręcasz. Było jak byk napisane w poprzednim artykule że restauracje też przeżywają duży kryzys w Lesznie a ty już nam tu gadasz że jest dobrze. Jeszcze pół godziny i zaczniesz pisać że rynek tętni życiem i nie ma pustostanów. Ogarnij się i ściągnij te różowe okulary. Leszno umiera czy tego chcesz czy nie. Teraz masz swój ostatni bastion galeria i będziesz wciąż o niej pisać ale ze 85 procent miasta wygląda jak wygląda to przemilczysz. To chore.
92. Dodane przez Mam radę, w dniu - 15-03-2025 18:36 1 1
Dla spragnionych tłumów na starówce. Skoro nie osiągniemy tego efektu w Lesznie (i moim zdaniem bardzo dobrze), to może powinniście przynajmniej cztery razy w roku pojechać do Zakopanego lub do Sopotu? Na Krupówkach jest to czego potrzebujecie i co tak kręci. Za dużo sylwestra marzeń oglądaliście?
93. Dodane przez Do 80, w dniu - 15-03-2025 19:13 2 0
To kasyno w 2014 roku kupił pan Mikołajczak z Toyoty w Lesznie. Tak czytam w archiwum elki z 2014 roku. Orientujesz się co on tam chciał zrobić? I w czym mu ten konserwator przeszkodził? Jakiego rodzaju obwarowania nie pozwoliły zrealizować inwestycji i jaka ona w ogóle miała być? 
 
W Poznaniu na Starym Rynku wszystkie kamienice objęte są nadzorem konserwatorskim, ponieważ są wpisane na listę zabytków. Niestety przyjemność bycia właścicielem kamienicy właśnie z tym się wiąże. Jakoś na starówce poznańskiej wszystkie kamienice jak spod igły i w każdej znajduje się jakiś lokal lub hotel, bank lub mieszkania. Wszystko wyremontowane. Oni też musieli dostosować się do wymogów konserwatorskich. Im się udało. W czym więc problem w Lesznie? Może inwestor z tej kamienicy jest za krótki finansowo i przeszarżował? Wszystkie wymogi można spełnić. To kwestia zastosowania odpowiednich technologii i materiałów, które będą spójne z koncepcją i konstrukcją dawnej architektury. To niestety kosztuje znacznie więcej niż normalne rozwiązania standardowe. Może ktoś pochopnie podjął decyzję i nie zdawał sobie sprawy, że to zawsze jest koszt nawet kilka razy wyższy niż koszt remontu zwykłego budynku.
94. Dodane przez Do 90, w dniu - 15-03-2025 19:20 3 2
Jakie niby kłamstwo jest w kom.85 ? W Lesznie jest dużo restauracji i to bardzo dobrych,nie tylko na rynku,a że na rynku jest źle oprócz okresu letniego wiemy.Nie pisano,że restauracje kiepsko stoją, tylko o sklepach na rynku,a restauracji w Lesznie jest bardzo dużo. Ty siedzisz w Kościanie i nie wyjeżdżasz od lat.To w Kościanie nie widać ludzi w ciągu tygodnia już wcale  
75 % robi w Poznaniu,a miasteczko tak malutkie niespełna 9.0 mkw,że przejdziesz w 3 minuty ,ani ludzi,ani samochodów tam nie widać. Przyjedź w sobotę h 12 sta 14 sta czy 17 sta pod galerię Leszno i jak znajdziesz na parkingu 1 tyś miejsc na samochody, wolne miejsce w 5 min to jesteś dobry,ale ale Ty nie masz prawka,bo nigdy nie wychodzisz.Leszno to piękne miasto,a rynek i kilka innych miejsc to nie 85 % nawet nie 30 %.W Lesznie są tysiące ludzi wiele razy patrz kom wyżej. Weź trollu maść na ból....tym bardziej,że obie Obry przegrały .Powtarzam,pokaż miasto wielkości Leszna,aby na wielu wydarzeniach było tyle tysięcy ludzi,nawet kilkadziesiąt tysięcy jak pokazy lotnicze.Czekam.
95. Dodane przez Leszno, w dniu - 15-03-2025 20:02 1 3
Od wielu wielu lat było pisane że centrum umiera, że przesiaduje tam dziwne towarzystwo i co? Teraz mamy tego rezultat i obawiam się że za chwilę tam i restauracje padną bo z roku na rok ludzi w centrum coraz mniej, chodzę więc widze co i jak. Przykro się patrzy jak Leszno umiera.
96. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 15-03-2025 20:11 3 0
Moje dzieci wyjechały i nie zamierzają wracać do Leszna bo twierdzą i słusznie twierdzą że nic tu ich nie trzymało. Jak odwiedzają mnie znów goście z innych miast to nie mam im co pokazać, gdzie ich zabrać i co mam pokazywać? Puste witryny w centrum czy tamtejszych pijaczków? Sorki ale wstyd mi za to miasto.
97. Dodane przez 94, w dniu - 15-03-2025 20:20 2 3
Że na rynku jest słabo, choć nie we wszystkich okresach,bo latem ogródki żyją to nie znaczy,że Leszno umiera.W innych miejscach żyje bardzo dobrze,a nawet bardzo dobrze.Ludzie bez pasji,bez celu w życiu, którzy nigdy nie pracowali,mają dwie lewe ręce, nigdy nie wychodzą, są jeszcze młodzi, a bez użytku, żyją na koszt państwa i to jest tragedia młody człowieku z Kościana.
98. Dodane przez Wafelek, w dniu - 15-03-2025 20:30 2 1
Do 93: Byłem ciekaw kiedy odpalisz swoje frustracje i wylecisz z Kościanem, długo nie było trzeba czekać. Ale można zauważyć w Tobie pewną prawidłowość że im gorzej się w Lesznie dzieje tym jest zwiększona Twoja aktywność tutaj i robisz coraz ciekawsze fikołki w komentarzach i piszesz coraz większe za przeproszeniem głupoty. Weź sobie ludziku przeczytaj jakie absurdy piszesz i jak idziesz w zaparte, masz jak na dłoni napisane w artykułach że w Lesznie bardzo się źle dzieje bo a to kurcząca się bardzo szybko (czasem i 1 tyś rocznie) liczba mieszkańców (jest nas około 57tyś o czym był artykuł), a to problemy z szpitalem, a to ciągnąca się historia z pływalnią od aż 2018 roku a teraz problemy z centrum. To jak inni piszą że nie znają innego takiego miasta które by miało aż tak zaniedbane centrum to prawda, jest źle. A Ty ludziom wmawiasz że to nic takiego bo jest galeria? Przecież centrum, rynek to miejsce reprezentacyjne miasta, jego serce, tam gdzie na samym początku idą zaraz przyjezdni. No ludzie trzymajcie mnie... Takich bolączek w tym mieście jest całe mnóstwo ale oczywiście dla takiego osobnika to nic takiego, przemilczeć to i przez cały rok mamy czytać i zachwycać się pokazami lotniczymi czy chodzić i zachwycać się galerią. Sądząc po Twoich dziwnych komentarzach tak ma właśnie być. Młodym ludziom nawet tu brak rozrywki tak naprawdę... To tak na dobranoc, i wiem że nic nie dotrze i dziś będziesz drukować i produkować do wieczora a od jutra "odpalisz z Kościanem na nowo" i tak w kólko z tobą. A prawda taka że my z Kościanem nie mamy co się równać bo poza galerią kompletnie nic nie mamy.
99. Dodane przez Do 95, w dniu - 15-03-2025 20:51 1 1
A Ty? Dlaczego nie wyjeżdżasz? Co Ciebie tu trzyma? Dzieci nie chcą Cię ściągnąć do tego cudownego miejsca, gdzie teraz żyją? To chyba trochę niefajne te dzieci skoro starszą osobę zostawiły na pastwę tego strasznego miejsca. Dlaczego pozwalają Ci wegetować w umierającym mieście? Obowiązkiem dzieci jest opieka nad rodzicami. Jak one mogą znieść Twoje męczarnie w tym umierającym mieście? Miasto to miasto, ale co z Twoimi dziećmi? A Ty. Dlaczego sam nie możesz zrobić tego, co zrobiły Twoje mądre dzieci? Co Cię tu trzyma? Męska decyzja i jutro się pakujesz i wyjeżdżasz tam, gdzie jest życie. Chyba nie chcesz marnować reszty swojego życia w tym strasznym miejscu?
100. Dodane przez Do 95, w dniu - 15-03-2025 20:53 1 1
Wyjedź tam, gdzie będziesz mogła pokazywać gościom pełne witryny. Przeprowadź się i po bólu. Jesteś chłopem pańszczyźnianym przywiązanym do ziemi? Nie masz własnej wolnej woli? Jesteś niewolnikiem martwego Leszna?
101. Dodane przez Do 97, w dniu - 15-03-2025 20:55 1 2
Wafelku z Kościana Ty tu piszesz 24 h na dobę, nawet nie wychodzisz nigdzie.Nie było artykułu, że Leszno ma ok.57 tyś nie kłam, bo obecnie ma ok 59 tyś, a liczyło najwięcej 64.613.Cała Polska się wyludnia i wiele miast znacznie szybciej jak bliski Głogów z 74.500 do dziś 61.000.Kościan też już liczy poniżej 22.000 a dane podają 23.500 z 2023 jeszcze .Pływalni już praktycznie nie ma,jedź zobacz,a za niespełna 3 lata będzie całkiem nowa,największa w regionie i razem z nowoczesnymi krytyki portami i hotelem będzie piękny kompleks,jakich nie ma wiele miast100 tyś. Kościan, sport leży czasem przyjdzie 300 ludzi na ten wiejski stadionik,a Obra nigdy nie awansuje do 3 ligii. Żadnych wielkich imprez w Kościanie.Leszno wielkie imprezy liczone w tysiącach jak wyżej. Pokaż podobnej wielkości miasto z takimi imprezami, a Airschow to poziom Europy.W Lesznie jest wiele obiektów handlowych i to dużych. Kościan nic w Polsce nie znaczy,a Leszno jest znane nie tylko w Polsce z żużla ,szybownictwa baloniarstwa ,Airschow,coraz bardziej z futsalu,tenisa bo najważniejsze turnieje w Polsce się tu już odbywają, jeździectwa konnego.Wafelku z dziury Kościan, przecież jak całkiem ludzi nie widać, ani samochodów jeżdżących. Nic tam się nie dzieje wszystko typowe dla 20 tyś miasteczek. Pisz dalej młody, biedaku.
102. Dodane przez A moze, w dniu - 15-03-2025 21:08 2 0
Może to kompleks mieszkańców miasta wojewódzkiego, któremu odebrano miano stolicy województwa? Czy Wy drodzy Państwo nie cierpicie na kompleks niższości? Mam na myśli tych co im miasto umarło. No umarło Wam, bo Was zdegradowali. :) Tylko źle na to patrzycie. Bycie stolicą ma wiele mankamentów. Jeśli jednak za tym tęsknicie, to Poznań jest obecnie stolicą Wielkopolski. Wystarczy się przeprowadzić i będziecie mieli pełne witryny i tłumy i pełne lokale turystów. No śmiało.
103. Dodane przez Bardzo proszę, w dniu - 15-03-2025 21:35 2 1
Bardzo proszę artykuł o liczbie mieszkańców: https://elka.pl/content/view/122978/80/
104. Dodane przez masz, w dniu - 15-03-2025 21:47 3 2
Leszno 30.06.24 liczba mieszkańców 59.840.Tak naprawdę jakby zliczyć tych z innej narodowości okazałoby się jestem pewien około 65.000
105. Dodane przez Do 100, w dniu - 15-03-2025 21:49 3 0
Ty jesteś tutaj jak taki warczący, wkurzający piesek który robi hay hay i wkurza.Widzę że ktoś mnie wyprzedził i wstawił ci że był artykuł że Leszno ma 57tyś z hakiem. Pływalnia? Pływalnia mogła już być wieki temu, zresztą o pływalni ty wciąż od 7 lat piszesz że będzie za 2 lata i wciąż nie ma, wxiąż nawet nie ma projektu a ty tu jakieś fantazje piszesz że będzie, zrobi się itp. Ty pieseczku wiesz ile rzeczy było obiecane ile miało być zrobione? Pół nocy bym mógł ci wymieniać i co zrealizowano? NIC. Ale tacy naiwniacy jak ty żyją nadzieją. Zobacz co się stało z Lesznem? Dziś jest tak że młodzi ludzie jadą na rozrywkę do Kościana, Gostynia czy innej Góry bo na naszej wsi z ratuszem nic nie ma. Ale hitem jest że ty...zachwycasz się hotelem. Aż tak Leszno upadło.
106. Dodane przez Ilu mieszkańców?, w dniu - 15-03-2025 21:58 0 0
No to wkraczam ja. Król Salomon od salomonowych niewymownych. No i stwierdzam, a robię to nie na podstawie artykułu tylko danych GUS:  
 
30.06.2024 Leszno liczyło 59.840 i było 7. najliczniejszym pod względem liczby ludności miastem Wielkopolski.  
 
Świeższych danych nie ma. Będą w czerwcu 2025 za grudzień 2024.  
 
The Oscar goes to Number 100.  
Congratulation and celebration.
107. Dodane przez Teraz sobie tak myślę, w dniu - 15-03-2025 22:26 0 3
Ja przez Kościan od czasu do czasu przejeżdżam pociągiem. Nigdy tam nie byłem, bo nie było po co. Ale skoro to taka dziura, to ja się tam wybiorę może? Bo ja zasadniczo raczej wolę dziury niż metropolie. Może mi się spodoba i się jednak z Leszna wyprowadzę. Bez urazy, podoba mi się Leszno i to coraz bardziej, ale może tam będzie też fajnie? Bo ja tak lubię wszędzie z buta. Żeby nie trzeba było jeździć jeździkiem po mieście. A tam chyba wszystko na wyciągnięcie ręki. Tylko jedno pytanko. Czy tam są ładne lasy i jeziora? Bo wokół Leszna piękne okolice, a to dla mnie priorytet. Ktoś wie?
108. Dodane przez Hej, w dniu - 15-03-2025 22:46 0 0
Ale nie wolno obrażać. Co to ma być z tym pieskiem. To jest dyskwalifikacja. Przepraszam, ale tak się nie dyskutuje.
109. Dodane przez Resume, w dniu - 15-03-2025 23:04 0 3
Leszno jest fajnym miastem dla fajnych ludzi.
110. Dodane przez Fakty są takie, w dniu - 16-03-2025 06:05 2 0
Czytam wpisy tego użytkownika co tak wciąż chwali Leszno tutaj w komentarzach i dochodzę do wniosku że ta osoba nie może pogodzić się ze zmieniającym się światem i że Leszno to nie jest to Leszno co było 30 lat temu i dalej. To już nie wróci. Na siłę tu w komentarzach forsuje propagandę sukcesu i jak widać że nawet nie przyjmuje do wiadomości artykułów tylko tworzy sam swoją alternatywna rzeczywistość a to już niebezpieczne dla jego zdrowia. Najpierw stwierdził że nie było artykułów i szedł w zawarte a po chwili jak ktoś wstawił link to twierdził że to nie może być prawda więc wymyśla swoje liczby mieszkańców mimo że wszyscy wiedzą że Leszno ma 57 mieszkańców. No ludzie przecież to śmieszne. Latami forsował i wciskał wszystkim ze rynek żyje ale gdy pojawiły się artykuły że rynek wygląda jak wygląda to zmiana narracji - przecież mamy galerie. Wszyscy wiemy że w Lesznie od lat bardzo źle się dzieje ale ten wciąż pisze że jest dobrze, wspaniałe, tu chce się żyć. Otóż nie jest dobrze i wszyscy to wiedzą. Rozmowa z tym osobnikiem to faktycznie kopanie się z koniem i jak słusznie ktoś wyżej zauważył im gorzej w Lesznie tym bardziej absurdalne komentarze pisze i jest bardziej aktywny. Prawda jest też taka że okoliczne miejscowości nam już bardzo odjechały, Kościan to już w ogóle bo rynek mają czysty, zadbany i przede wszystkim jest tam życie, mają park rozrywki, pływalnię i młodzi się tam nie nudzą i jakież to przeciwieństwo dla naszego Leszna? Jesteśmy z tylu proszę państwa. A że raz do roku samoloty? Bez przesady mamy się cieszyć że raz do roku pokaż lotnictwa mamy. Życie w mieście trwa 365 dni do roku a nie od święta. Taka prawda. Miłego dnia.
111. Dodane przez do kom. 45, w dniu - 16-03-2025 07:21 0 0
Żeby pojawiali się turyści nie potrzeba wcale gór, morza lub wyjątkowo pięknych zabytków, lecz atrakcji turystycznych. Jakichkolwiek, najlepiej wyjątkowych, które potrafią ludzi zatrzymać w mieście przynajmniej na 2-3 dni, by mogli skorzystać z noclegów. W tym właśnie rzecz, że trzeba wysilić szare komórki lub mieć inne pasje niż leżenie na plaży na chodzenie po górach, aby to zrozumieć. Nie trzeba nastawiać się na turystykę masową, tylko kierowaną do konkretnych grup docelowych. Najlepiej w miarę majętnych i nieuciążliwych. Wtedy te zabytki, które mamy będą tylko miłym dodatkiem podczas spaceru po mieście. 
 
Podam przykład kilku miejsc, które stały się atrakcjami turystycznymi w Polsce: 
Jaworzno ( Kamieniołom Koparki ), Arboretum Wojsławice, Szlak Ginących Zawodów w Kudowie-Zdrój, Fabryka Robotów w Mosznej, Park Rozrywki Mandoria Miasto Przygód w m. Rzgów, HistoryLand w Poznaniu, Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI w Krakowie, Centrum Wiedzy o Wodzie Hydropolis we Wrocławiu, Illusion House w Zakopanem, Pixel XL w Katowicach, Centrum Przyrodniczo-Edukacyjne Brama w Gorce, Kleks Magia Kina w Warszawie, czy ... Tunel Aerodynamiczny FreeFlyCenter w Lesznie. Mnóstwo atrakcji powstało w Polsce, także w miejscach, które same w sobie nie są szczególnie atrakcyjne. Trzeba tylko zrzucić ograniczenia własnych przyzwyczajeń i stereotypów, popytać ludzi i chcieć.
112. Dodane przez Jan, w dniu - 16-03-2025 08:05 0 0
Jak można rozwiązywać problemy miasta poprzez udawanie że nie ma problemu i pisanie że mamy przecież galerie? Jeszcze nikt nigdy nie rozwiązał tak sytuacji. Dla mnie to absurdalne myślenie.
113. Dodane przez ., w dniu - 16-03-2025 08:08 1 0
Rządzących mamy kiepskich i tu jest problem. To nie są gospodarze, to tylko urzędnicy.
114. Dodane przez Do 110, w dniu - 16-03-2025 08:39 0 0
Ściana wspinaczkowa w Kościanie.
115. Dodane przez Olga, w dniu - 16-03-2025 09:12 0 0
A propos galerii i jej rozbudowy to polecam poczytać na Facebooku co ludzie sądzą o jej rozbudowie. Same negatywne opinie
116. Dodane przez wilkowice, w dniu - 16-03-2025 09:31 0 0
Ta ściana wspinaczkowa w Kościanie to już legenda.Gość z Kościana siedzi tu cały czas hejtuje na Leszno ile wlezie.Robi z Kościana metropolie,ale każdy wie,że to totalna dziura,która na mapie Polski nie znaczy nic.
117. Dodane przez Wyżej, w dniu - 16-03-2025 10:04 2 0
Leszno też ma atrakcje bo jest jedna z większych w kraju sketplaza,choć nie wiem czy nadal największą, ale być może są już większe, tunel aerodynamiczny,duże kryte lodowisko,najnowoczesniejsze kryte korty w Polsce.Na basen trzeba poczekać, ale będzie największy kompleks w regionie.Tu chodzi,aby miasto było rozpoznawalne nie tylko w kraju.Leszno ma produkty jak pisałem wyżej i ma wielkie imprezy.Kościan kojarzony jest głównie w Wielkopolsce i kojarzy się ze szpitalem psychiatrycznym.Chyba,że zainwestują miliony,zmodernizuje stadion kolejne miliony i awansują przynajmniej do 1 ligi piłki nożnej.
118. Dodane przez Wafelek, w dniu - 16-03-2025 10:11 0 0
Widzę że pan chwalący Leszno od wczoraj jest nadal aktywny i dalej jedzie te swoje dane wyciągnięte wiadomo skąd. Człowiek podaje mu dane, że Leszno ma 57tys ale ten nie przyjmuje tego do wiadomości tylko wymyśla dane i one muszą być prawdziwe. No ludzie przecież on robi komedie. To jest właśnie to że ta osoba jest wychowana w czasach świetności Leszna i nie może pogodzić ze Leszno już nie jest tym miastem co było kiedyś i że Leszno bardzo się popsuło mowiac delikatnie. Ale takim ludziom nie przetlumaczysz, nie zrozumie taki dlatego ten pan wciąż kłamie w ten sposób by Leszno wyszło najlepsze ale w to nikt nie wierzy. Prawda jest taka że Kościan, Rawicz, Gira, Gostyń te miasta są o wiele bardziej rozwinięte niż Leszno, Leszno naprawdę nie ma nic do zaoferowania młodym ludziom dlatego młodzi ludzie po ukończeniu szkoły po prostu emigruja z miasta. Dobrze ktoś napisał że Leszno stało się miastem emerytów bo tylko tacy tu zostali. To przykre ale czas spojrzeć prawdzie w oczy a rynek i centrum Leszna jest tego najlepszym przykładem. Cieszenie się że jest galeria? No absurd goni absurd. Fajnie mamy galerie więc całą resztę miasta można odpuścić tak to odbieram. Wracając do tych innych miast przeze mnie wymienionych to nawet sobie nie potraficie wyobrazić ilu mieszkańców Leszna bywa w Kościanie, Górze itp. A co do kościańskiego trolla to tu takiego nie ma, osobnik chwalący Leszno dobie go wymyślił a to świadczy o stanie emocjonalnym tego pana. Widać że nie panuje nad emocjami. Miłego dnia.
119. Dodane przez Do 114, w dniu - 16-03-2025 10:18 0 0
Ale będą przyjeżdżać i spacerować. Będą narzekać i korzystać. Tacy to ci ludzie.
120. Dodane przez Do 118, w dniu - 16-03-2025 12:30 0 0
Owszem że będą bo innego zajęcia w Lesznie nie ma.
121. Dodane przez do 65, w dniu - 16-03-2025 13:19 0 0
'Innych miast' jak słyszę tego typu wyświechtane dyrdymały to mnie krew zalewa. Jakich miast? Proszę podawać przykłady, a nie pisać ogólnikami jak Jasio na wypracowaniu w 4 klasie podstawówki.
122. Dodane przez Do 120, w dniu - 16-03-2025 14:30 1 0
Przejedź się chociaż do Śmigla to tak bliżej, trochę dalej Środa Wielkopolska, Kościan. Tam rynki zadbane a Leszno? Wstyd pisać.
123. Dodane przez Bulbutier, w dniu - 16-03-2025 16:12 1 0
Na Rynku w Lesznie jest wspaniały przegląd kwiatu penerstwa.
124. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 16-03-2025 19:07 0 0
Na pewno kibice przyjezdni po żużlu wybiorą się na rynek pozwiedzać i kawy wypić i zostawia tyle kasy że restauracje odżyją!!! Nie wiem jaki to fantasta zajmuje się promocją miasta ale zacząć to by trzeba od tego żeby na rynek chciał ktokolwiek przyjść to parkingi powinny mocno stanieć te najkrótsze do godziny lub za darmo , tak żeby opłaciło się przyjść na Rynek choćby kawę wypić i coś załatwić czy zakupy zrobić u mocno już przetrzewionych sklepach. Może by zwolnić z opłat za ogródki wiedeńskie w wzamian za zapewnienie toalet czy udekorowanie otoczenia, bo to było by coś tetniący życiem rynek miejsce spotkań tak jak przed laty...
125. Dodane przez do 117, w dniu - 16-03-2025 19:23 0 0
Możesz rozwinąć myśl, w jakim celu mieszkańcy Leszna bywają w Górze?
126. Dodane przez Do 110, w dniu - 16-03-2025 19:30 0 0
No niezupełnie się z tym zgodzę. Z tym drugim akapitem.  
Przecież miasta takie jak Kudowa-Zdrój, Kraków, Wrocław są bardzo atrakcyjne dla turystów nie ze względu na te dodatki , o których piszesz. One, te dodatki powstały dlatego, że te miejsca są same w sobie magnesem dla turystów od dawna (Kudowa, Zakopane - góry, Kraków - zabytki, długa historia państwa polskiego Wawel, Smok Wawelski, Sukiennice, Kościół Mariacki z ołtarzem Wita Stwosza, Wrocław -Wielkie Zoo, Odrarium, Hala Ludowa, Ogród Japoński, Starówka, Ostrów Tumski, podobnie Poznań), a twórcy tych dodatków postanowili skorzystać z popularności i zarobić trochę grosza. Podpięli się pod niezwykle atrakcyjne turystycznie miejsca ze swoimi pomysłami. Tak samo jest z muzeum w Mosznej. Tam jest słynny bajeczny zamek, który przyjeżdżają oglądać ludzie z całego świata. Ktoś to wykorzystał i zrobił sobie biznes z muzeum robotów. Co do Kamieniołomu Koparki - to jest miejsce zalanej kopalni, gdzie odbywają się kursy nurkowe. Zostało tam dużo zatopionych maszych, bo zdarzyła się wielka awaria i nastąpił nieoczekiwany zrzut wielkich ilości wody. Jest to atrakcja dla wąskiego grona zainteresowanych tym tematem, czyli nurkowaniem. Tunel aerodynamiczny w Lesznie to jest też atrakcja dla wąskiego grona. Czy oni potem idą na obiad na Starówce? Nie wiem. W pobliżu jest hotel i restauracja.
127. Dodane przez Jeszcze coś, w dniu - 16-03-2025 20:21 0 0
Ten Rzgów mnie zainteresował. To jest miasto zdecydowanie mniejsze od Leszna, a to centrum rozrywki, o którym mowa to największe w Polsce takie coś pod dachem. To jest lunapark. Rzgów "słynie" jeszcze z czegoś innego. Tam jest podobno największe centrum handlowe w Polsce, czyli coś, co dziś bez sensu nazywa się galerią.  
Z drugiej strony można przeczytać, że Rzgów został wpisany na listę miast Cittaslow. To idea wymyślona w 1999 przez Włochów z Toskanii promującą slow-life i slow-food z poszerzeniem o wszystkie aspekty życia ludzkiego. Czyli praca dla człowieka, a nie odwrotnie, jedzenie regionalne i zdrowe, powolne spacery i jazda rowerem, eliminacja pośpiechu i nerwowości w każdej dziedzinie życia, zwrócenie się ku naturze.  
Podoba mi się ta idea, jednak ja nie widzę za bardzo jej realizacji w tym Rzgowie. To gigantyczne centrum handlowe plus ten Disneyland? Trochę to mi się nie zgadza i zgrzyta. Ciekawe kto i na jakiej zasadzie wpisał ten Rzgów na tę listę. Sama idea fajna, ale Rzgów to niestety nie Toskania. Gdzie oni tam mają to slow-life? Ciekawe.
128. Dodane przez .., w dniu - 16-03-2025 20:58 0 0
Fajnie by było gdyby Leszno było w ruchu Cittaslow. Tylko mamy za dużo mieszkańców. Trzeba mieć mniej niż 50.000. Moglibyśmy otworzyć restauracje i kawiarenki slow-food , robić jakieś warsztaty kulinarne i regionalne (w Poznaniu np. muzeum rogala marcińskiego, gdzie można samemu go sobie upiec oczywiście pod nadzorem), wycieczki po Lesznie, gry miejskie. Niestety to mrzonka. Ludzie dziś lubią fast-food. Wszędzie się spieszą, nawet na urlopie. Zaliczają . Nie lubią chodzić. Chcą podjechać pod kawiarnię samochodem i parkować na płycie rynku. Nie ma już wielu ludzi, którym chciałoby się chcieć. Niestety obecna turystyka i nie tylko to szybki zysk, maksimum "wrażeń" i do widzenia spadaj Genia. Nie ma w tym ducha, sama komercja.
129. Dodane przez do 127, w dniu - 16-03-2025 21:24 0 0
Tylko jak te idee zrealizować? Slow-food musi kosztować. Żeby ktoś to tworzył, muszą być klienci. Żeby byli klienci, ludzie muszą dobrze zarabiać. Ja zarabiam co najwyżej średnio, ale cenię jakość. I w Lesznie ciężko ją znaleźć. Np. jedynego dobrego croissanta można kupić na Zatorzu u Gosi Amaro, i to tylko jak upiecze do witrynki, czyli rzadko. I tak oto na dobrą kawę i dobry wypiek muszę jechać do Poznania albo Wrocławia. Chętnie dałbym zarobić leszczyńskim kawiarniom/cukierniom, ale MUSZĄ podnieść poziom.
130. Dodane przez Marialuiza, w dniu - 16-03-2025 23:44 0 0
Interesuje mnie kto z wszystkich komentatorów był faktycznie na leszczyńskiej Starówce w ostatnim czasie? 
Kto podziwiał burzę wiosennego wysypu białych i fioletowych krokusów? 
Spieszcie się. Powtarzając utarte slogany o degradacji Starówki przesłania 
prawdziwy obraz w końcu naszej pięknej STARÓWKI
131. Dodane przez do kom. 125, w dniu - 17-03-2025 06:51 0 0
Jeden widzi szklankę do połowy pustą, a drugi pełną. Przecież nie chodzi o to żeby kogoś naśladować i udowadniać sobie, że się nie da. W biznesie, także turystycznym jest tak, że jeśli nie ma obecnie na coś potrzeby, to należy ją wykreować. Mógłbym przecież podać przykład Las Vegas, które powstało na pustyni, a teraz przyciąga miliony ludzi rocznie, ale zaraz ktoś się doczepi, że to duże koszty i, że nie mamy pustyni :) 
Nie tędy droga. Trzeba szukać silnych i slabych stron i te silne rozwijać, przekształcając je w korzyści. Jeśli ktoś twierdzi, że się czegoś nie da i rozłoży ręce, to nic nie zrobi. W tym czasie inni wpadną na ciekawe pomysły i je z realizują, przyciągając do siebie ludzi i ich pieniądze.
132. Dodane przez Do 129, w dniu - 17-03-2025 09:37 0 0
Gdzie jest ta burza? Poproszę o ulicę? Może na placu Metziga? No bo Starówka nie ma trawników, ani kwietników.
133. Dodane przez Do 130, w dniu - 17-03-2025 09:39 0 0
Proszę o propozycje takich kreacji. Skoro to takie proste, to może proszę zgłosić swoje kreatorskie pomysły? Trzymam kciuki. Serio. :)
134. Dodane przez Do 130, w dniu - 17-03-2025 09:45 0 0
W Lesznie byli już kreatorzy od kasyna. Zdaje się rok temu pewna firma chciała na rynku zlokalizować jaskinie hazardu i to na legalu. Zabrali się za to po mistrzowsku. Nie uzgodnili nawet z właścicielami kamienicy, którzy byli przeciwni. To tak na marginesie. Wykreować potrzebę hazardu. To dopiero. Jakiś Las Vegas mnie nie kreci. Syf i tandeta. Nie idźmy tą drogą. Moja koleżanka brała tam ślub w jednej z tych Chapelle z Elvisem. Fajne ma foty. Biorąc pod uwagę potrzeby polskiej społeczności to rzeczywiście możemy spodziewać się kreacji w stylu Zenka Martyniuka. To ja może podziękuję?
135. Dodane przez Hej, w dniu - 17-03-2025 10:11 1 0
Kreowanie potrzeb. Oby nie skończyło się tak jak z medycyną estetyczną. Musisz mieć dużą pupę, usta i piersi, bo inaczej będziesz nieszczęśliwa. Przecież to jest właśnie sztucznie wykreowana potrzeba stworzona do wyciągania kasy z niezbyt rozgarniętych pań.
136. Dodane przez Do 134, w dniu - 17-03-2025 11:11 2 0
To też dobry temat na dyskusję. Lekarze kształceni w ramach nieodpłatnych studiów robiący potem kilka kursów estetycznych i ciągnacy z tego morze kasy. . Wykształcony lekarz, który zamiast leczeniem ludzi zajmuje się poprawianiem ich urody. Wykształcony za nasze podatki. I jak nie ma ich brakować tam gdzie ich miejsce? Może powinni zwracać pieniądze za edukację skoro idą uprawiać zawód kosmetyczki.
137. Dodane przez powodzenia, w dniu - 17-03-2025 11:22 2 0
Leszno ma problem z Towarzystwem wzajemnej adoracji. właściciele kamienic na Rynku chcieli zarabiać miliony za wynajmy pomieszceń choć pomysłów na swój interes w tych lokalach nie mają. czekają na dopłate do remontu swojej prywatnej kamienicy z naszych podatków . mieszkam 500m od rynku i nikt mi na remont chałupy nie daje. towarzystwo sie postarzalo kontakty i układziki w mieście umarły i tym samym biznesik z doracji miasta upadł. właściciele starówki sami sobie jesteście winni. Jak człowiek tlumaczył że dzierżawa jestza wysoka to był wyśmiany. teraz mam biznes w galerii i mam godziwe warunki , a wy dalej podnisicie czynsze w tych starych osikanych kamienicach
reklama
138. Dodane przez do kom. 132, w dniu - 18-03-2025 10:11 0 0
Po pierwszej nikt nie twierdzi, że to jest proste. Ale nie dojdzie się do celu jeśli nie ruszy się w odpowiednim kierunku. Propozycji nie powinna składać jedna osoba, tylko wszyscy mieszkańcy miasta. Mieszka tu wielu ludzi, a wielu z nich ma swoje odmienne zainteresowania, obserwacje i wiedzę. Prawdopodobnie można od nas wszystkich zebrać mnóstwo pomysłów i wybrać z nich najciekawsze. Ale nikt nawet nie próbuje wykorzystać tego potencjału.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dom na wzgórzu z wid... Osieczna 870000
Grunt rolnyKrzemieni... 200000
Działka budowlana w ... Kąkolewo 220000
Działka rod jagódkaLeszno 15500
Mieszkanie 47 m? | o... Leszno 389000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj