Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
12
Czerwca 2025
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Antonina, Bazyli,
Jan, Leon, Onufry
Do końca roku 202 dni.
Start arrow Leszno arrow Województwo leszczyńskie - jak powstało i czy było potrzebne?

O tym się mówi

Województwo leszczyńskie - jak powstało i czy było potrzebne?

11.06.2025. Radio Elka, Jarek Adamek

O utworzeniu województwa leszczyńskiego mieszkańcy dowiedzieli się z… Radia Wolna Europa, które jako pierwsze poinformowało o reformie administracyjnej 1975 roku – mówił w audycji „O tym się mówi” dr Tomasz Kościański z Archiwum Państwowego w Lesznie. Razem z Pawłem Prałatem, autorem popularnego profili fb „Leszno w latach minionych” wspominaliśmy 50 rocznicę powstania istniejącego 23 lata województwa.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Witam Państwa serdecznie, witam moich gości. Pan dr Tomasz Kościański, historyk z Archiwum Państwowego w Lesznie i pan Paweł Prałat, zastępcą komendanta leszczyńskiej policji, ale u nas jako autor takiego bardzo popularnego profilu „Leszno w latach minionych”. A rozmawiamy o rocznicy, która trochę niepostrzeżenie nam minęła i gdyby nie Archiwum Państwowe, to powiem szczerze, może byśmy jej w ogóle nie zauważyli. Otóż 1 czerwca minęła 50. rocznica utworzenia województwa leszczyńskiego i Archiwum Państwowe z tej okazji zrobiło wystawę „Nowe województwo, nowa tożsamość”. Pan Tomasz jest współautorem tej wystawy razem z panią Alicją Bodylską. Czy to było jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Leszna i okolic?

Myślę, że z punktu widzenia politycznego było to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii regionu leszczyńskiego. Też można tutaj zadać od razu pytanie, w jaki sposób będziemy rozumieć pojęcie regionu leszczyńskiego. Chyba jednym z takich ujęć jest rozumienie regionu leszczyńskiego jako mniej więcej w granicach dawnego województwa leszczyńskiego.

Bo wcześniej czegoś takiego jak region leszczyński nie było, był powiat.
Wcześniej był powiat leszczyński, znacznie wcześniej, powiedzmy, jeszcze tutaj była ziemia wschowska, powiat kościański, powiat leszczyński był dosyć młody, bo w drugiej połowie wieku XIX się pojawił. Natomiast tutaj właśnie województwo leszczyńskie zostało ukształtowane z obszarów historycznych Wielkopolski i Śląska i było całkowicie nową strukturą. Bo województwo leżało u styku historycznych nawet, można powiedzieć, granic, bo to nie były tylko granice Wielkopolski i Śląska, ale to były granice Prus i Polski, tak można powiedzieć. Wcześniej tak i jeszcze tutaj dodatkowo sięgając poza wiek XVIII to jeszcze tutaj nawet i cesarski Śląsk kiedyś był. Także tutaj była to historia niespotykana, no bo trzeba było połączyć regiony, które miały różną przeszłość.

No tak, bo jak sięgniemy do historii to 5 kilometrów od Leszna zaczynały się kiedyś Czechy, ale to też były Węgry kiedyś też, w czasach Macieja Korwina, tak że to przedziwne pogranicze, ale to jest temat na inną rozmowę. Dlaczego właściwie powstało województwo leszczyńskie?

W 1975 roku przeprowadzono reformę administracyjną. Dzieliła ona państwo polskie na 49 województw, wcześniej było 17 województw i właśnie województwo leszczyńskie powstało z części województwa poznańskiego, wrocławskiego i zielonogórskiego, które dotychczas istniały.

Ale dlaczego? Bo to są czasy Gierka.

Oczywiście takich argumentów i przyczyn można znaleźć dużo. Gdyby sięgnąć po wypowiedzi polityków ówczesnych
moglibyśmy zauważyć, że bardzo często zwracali oni uwagę na to, że taka reforma usprawni administrację. Gdybyśmy sięgnęli po wypowiedzi polityków ale późniejszych, czy też po wypowiedzi historyków zauważylibyśmy, że reforma po prostu miała sprostać oczekiwanym komplikacjom w życiu społecznym, ekonomicznym, które mogłyby wyniknąć z tego, że państwo polskie zbyt mocno się rozwijało gospodarczo. Ale też można powiedzieć, że bardzo ważny był czynnik polityczny, a mianowicie w nowej strukturze władzy centralnej łatwiej było kontrolować poszczególne regiony oraz łatwiej było kontrolować karierę różnych urzędników i funkcjonariuszy partyjnych.

A to było tak, że te duże województwa to były takie księstwa udzielne, gdzie ci wojewodowie czy pierwsi sekretarze, bo kiedyś przecież rządzili sekretarze partii komunistycznej, oni za bardzo wzrastali w siłę, więc trzeba było im okroić te księstwa?

Generalnie, jeżeli mamy taką sytuację, że prowadzimy taką reformę, która prowadzi do zmniejszenia poszczególnych regionów, to ich siła przebicia zostaje w mocny sposób ograniczona i ta reforma temu też miała służyć.

Pan Tomasz powiedział mi taką ciekawą rzecz, kiedy rozmawialiśmy w archiwum, że o tym, że powstaje w ogóle województwo leszczyńskie, ludzie się dowiedzieli z...?

To było w tajemnicy, to znaczy ci, którzy mieli wiedzieć, politycy, działacze partyjni, oni wiedzieli wcześniej, ale społeczeństwo dowiedziało się o tej reformie albo o planach tej reformy dosyć późno, bo w kwietniu...
A w czerwcu się wchodziło w życie, nowy podział administracyjny.
W czerwcu, tak, zgadza się, i tutaj dowiedziano się z Radio Wolna Europa.

Pamięta pan, panie Pawle, co to jest Radio Wolna Europa?

Oczywiście, choć w czasach, kiedy moja dorosłość przypada, to już tylko synonim informacji z czasów PRL wiarygodnych, natomiast zgodzę się w pełni, że była ta reforma przeprowadzona w tajemnicy. Warto spojrzeć na to przez pryzmat Leszna, że wówczas nie funkcjonowały tu tak naprawdę żadne media, które mogłyby szybciej przekazać taką informację.

Nawet gdyby funkcjonowały, to byłyby to media absolutnie kontrolowane przez władzę, więc jak władza mówi, „nielzja” to nie wolno i tyle.

Oczywiście, ale myślę, że już tam w jakichś takich przebłyskach, gdyby ktoś wiedział, to mogłyby się takie informacje pojawić, bo nawet analizując sobie archiwalne wydania gazet, to wbrew pozorom można się w niektórych z nich doczytać, w jakim kierunku ta władza zmierzała i myślę, że niektóre artykuły mogły być nawet przygotowaniem społeczeństwa do takich zmian, chociażby na przykład sugerując potrzebę wzmacniania tej władzy w mniejszych miejscowościach. Natomiast ta chęć osłabienia tych pierwszych sekretarzy też była widoczna na przykład w dosyć małych województwach terytorialnie związanych z tymi największymi polskimi miastami. Zresztą patrząc na tą mapę 49 województw, zawsze oko się zawieszało na województwie łódzkim, które było tak malutkie...

Ale Łódź to przecież włókniarki łódzkie słynne, obok górników, stoczniowców i hutników najważniejsi ludzie w kraju. Ale to było tak, że w kwietniu ludzie się dowiedzieli z wolnej Europy? To nawet mogli nie wierzyć, to było dwa miesiące przed stworzeniem województwa.

Zgadza się, działano tutaj w takim dynamicznym tempie. Co ciekawe, ustawa, która właśnie wprowadzała nowy podział administracyjny pochodziła z 28 maja i wchodziła z życiem z dniem 1 czerwca. Wielu z ludzi zostało troszeczkę przestawionych przed faktem dokonanym.

Ale co, nagle wojewoda się pojawia, nagle się pojawia Urząd Wojewódzki, nagle się pojawia cała struktura?

Oczywiście tutaj, jeśli mowa o zwykłych ludziach, to mogli być zaskoczeni takim rozwojem sytuacji, ale jeżeli mowa o grupach osób, które miały zająć określone stanowiska, oczywiście oni wiedzieli wcześniej i wcześniej przygotowywali się do nowych obowiązków.

I nastąpiły tak zwane słynne desanty urzędnicze. To o czym do dzisiaj się wspomina. Dwa desanty. Odpytuję tutaj specjalistę. Desanty urzędnicze skąd?

No ja słyszałem głównie o okolicach Nowego Tomyśla, Wolsztyna.

To jest jeden: nowotomyski i...

Oj, ja powiem szczerze, tylko ten kojarzę.

Górowski.

Górowski, czyli z Dolnego Śląska.

Ja mówię o górowskim ze szczególnym sentymentem, bo trochę rodzinnie jestem związany z desantem górowskim.

Natomiast pamiętam, że jeszcze w 90-tych latach, kiedy trafiłem do Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, jeszcze znajdowali się tam wykładowcy, którzy wspominali tam reformę i opowiadali, że wcześniej przed absolwentami kończącymi Wyższą Szkołę Oficerską Milicji Obywatelskiej była kładziona mapa, na których zakryte były wszystkie stolice dawnych województw i musieli sobie wybierać garnizony, w których będą służyć i były to w większości oczywiście te nowe województwa. W ten sposób chciano zasilić ówczesne powstające komendy wojewódzkie Milicji Obywatelskiej.

Te desanty, to zasilanie było rzeczywiście na dużą skalę.

Zgadza się, tutaj trzeba powiedzieć, że po zlikwidowaniu reforma doprowadziła do likwidacji szczebli powiatowych i kiedy powstały struktury wojewódzkie próbowano zaspokoić głód nowych etatów właśnie w ten sposób, że do Leszna kierowano osoby, które wcześniej realizowały swoją polityczną bądź zawodową karierę w miastach przyszłego województwa leszczyńskiego, jak na przykład Kościan i Gostyń. No ale były też grupy osób, które przybywały z zewnątrz, które zajmowały określone stanowiska. To oczywiście wzbudzało dyskusję. Pojawiały się osoby pokrzywdzone, ale co tu dużo nie mówić, taka sytuacja bardzo często się przy podobnych reformach pojawia i jest to w sumie naturalne.

Pan Tomasz pochodzi z Kościana, więc do dzisiaj jest żywy ten dylemat: dlaczego Leszno dostało województwo, a nie Kościan?

No nie było jeszcze u nas tak źle, bo Leszno było zdecydowanie większe od Kościana. Natomiast mamy kilka przykładów województw w Polsce, gdzie stolicami nie zostawały wcale największe miasta w regionie. Najlepszym przykładem jest chyba Sieradz, który miał około 20 tysięcy mieszkańców, kiedy został stolicą województwa, a pobliska Zduńska Wola miała bodajże około 40 tysięcy, podobnie jak Leszno. Tworzyły się z tego tytułu, tak jak sobie kiedyś doczytywałem, oczywiście pewne konflikty. Podobnie chyba było z Tarnobrzegiem i Sandomierzem, z Suwałkami i Ełkiem i jeszcze kilkoma przypadkami. Także Leszno akurat w regionie była największą miejscowością.

Tu z offu kolega podpowiada jeszcze Kalisz i Ostrów, czyli województwo kaliskie. Ale Leszno było większe po prostu od Kościana. Tutaj demograficznie nie było takiego dylematu.

Przeglądając mapę między Poznaniem a Wrocławiem, Leszno było największym miastem.

Czyli należało nam się.

W momencie utworzenia województwa liczyło ponad 37 tysięcy mieszkańców, a Kościan dla porównania około 20 tysięcy.

I Leszno rozkwitło.

Zgadza się, Leszno rozkwitło. Jeśli trzymać się już tego czynnika demograficznego, to powiększyło swoją liczbę mieszkańców. Kiedy było likwidowane województwo leszczyńskie, w Lesznie mieszkało ponad 60 tysięcy mieszkańców. Z drugiej strony trzeba powiedzieć, że miasto powiększyło również obszar terytorialny. Praktycznie o jedną trzecią. Taka duża zmiana nastąpiła z dniem 1 sierpnia 1977 roku, kiedy do miasta zostało włączone Gronowo, Zaborowo i Strzyżewice.

I też były plany na rozwój. Zaprosiłem pana Pawła, bo kiedyś mi o tym mówił, że był pomysł wybudowania takiego zupełnie nowego city, czyli centrum administracyjnego, gdzie jednym z podstawowych gmachów miała być nowa komenda policji.

Tak, jak już kiedyś wspominałem, nowe miasto wojewódzkie to musiało mieć swój rozmach zdecydowanie przekraczający to, co do tej pory było. Rozmach adekwatny do tego, z czym spotykaliśmy się w latach 70-tych.

Gigantomania?

Tak, zdecydowanie. Myślę, że ilekroć sobie gdzieś na te plany spojrzę, te, które są dostępne, no to gdzieś te marzenia są.

No właśnie, na ile to wszystko było realne, bo w niektórych miastach, te nowych wojewódzkich, rzeczywiście rozwinęły się ogromne zakłady przemysłowe. One później, jak padły po reformie, to było nieszczęściem, ale były te wielkie kombinaty. U nas czegoś takiego nie było.
Ale miał być, bo jedną z pierwszych decyzji, która zapadła po utworzeniu właśnie tego województwa, była decyzja o budowie w Lesznie fabryki łożysk. To przez wiele lat funkcjonowało. Pamiętam nawet w niektórych wydaniach encyklopedycznych już pojawiała się informacja, że ta fabryka istnieje.

A to miał być taki gigant?

No, coś chyba takiego, bo czytając wszystkie wcześniejsze opracowania dotyczące Leszna, zawsze pojawiło się coś takiego, że tego przemysłu w Lesznie brakuje. I zawsze się gdzieś pojawiała taka informacja, że taki zakład duży, wiodący powinien istnieć. Patrząc, jak dzisiaj wyglądają takie fabryki, które wówczas powstawały, to myślę co byłoby tu dzisiaj, jeżeli by przetrwało - z legend, które słyszałem, fabryka powstać w rejonie obecnego z Ronda Podwale na polach gronowskich.

No, ale przychodzi osiemdziesiąty rok, wielkie plany, wielka gigantomania, czasy Gierka po prostu idą w gruzy, pojawia się bieda, stan wojenny. I trochę chyba to wszystko klapnęło.

Tutaj właśnie trzeba powiedzieć, że plany, które można było wiązać z powstaniem nowego województwa, bardzo szybko zweryfikował czas, dlatego, że tutaj niestety w latach osiemdziesiątych państwo znalazło się w dosyć poważnym kryzysie ekonomicznym i wiele projektów trzeba było wstrzymać, bądź w ogóle porzucić. Jeśli chodzi o samo województwo, to tutaj w Lesznie nie było takiego wielkiego przemysłu. Jesteśmy zapatrzeni w wielkie okręgi przemysłowe, natomiast województwo leszczyńskie miało profil rolniczy, ale to rolnictwo leszczyńskie było bardzo dobrze znane w Polsce, miało bardzo dobrą reklamę, było bardzo sprawnie zarządzane, stosunkowo dobre gleby tutaj były.

Panów zdaniem, co zostanie w dziejach tego miasta z tych 23 lat bycia województwem?

W mojej ocenie to są te inwestycje, które zostaną z nami przez lata, czy się nam podobają, czy nie. O ile blaszane pawilony mogą zniknąć, o tyle myślę, że wiadukt, który powstał ewidentnie w związku z tym, że stało się Leszno stolicą, czy Wojewódzki Szpital Zespolony w Lesznie.

Strasznie długo się budował.

Jedna chyba z najdłuższych inwestycji, jeżeli chodzi o te województwo. Zostaną jeszcze z nami przez kolejne lata. Czy tak długo, jak zabytki barokowe, to nie wiem, ale na pewno myślę, że tym wiaduktem jeszcze trochę pojeździmy.

Ja pójdę w propagandę takim bardzo ważnym wydarzeniem, które zapamiętali ludzie. Były Centralne Dożynki, zostało po nich bardzo dużo materiałów archiwalnych, nie tylko wspomnień, ale bardzo dużo zdjęć i dokumentacji aktowej. To naprawdę było duże wydarzenie.

Szkoda, że już nie ma województwa, czy dobrze, że już nie ma województwa?

Z mojej perspektywy, jeżeli chodzi nie tylko o Leszno, ale cały region uważam, że szkoda. Oczywiście. Myślę, że, pomimo, że kiedy likwidowano województwo, ten nacisk, zwłaszcza tutaj okolic, jeżeli chodzi o Górę, czy Wschowę, które przełączały się do innych województw niż Wielkopolskie, był dosyć spory, co pamiętam, to myślę, że z perspektywy czasu lepiej było być jedną z ważniejszych miejscowości województwa leszczyńskiego, niż dzisiaj być gdzieś na peryferiach nowych, dużych województw.

Myślę, że tutaj mógłbym się zgodzić z panem, dlatego, że na przykład przyglądając się Wschowie, mieszkańcy mają trochę daleko do swoich urzędów wojewódzkich i urzędów marszałkowskich, a kiedyś mieli blisko do Leszna.

No cóż, politykom ewentualnie w przyszłości, postulat wyborczy podsuwamy. Dziękuję bardzo, pan Paweł Prałat i pan Tomasz Kościański byli naszymi gośćmi.

 
Komentarze (32)
1. Dodane przez Tomek72 Leszno, Gronowo, w dniu - 11-06-2025 13:21 7 3
NIE tęsknię do PRL - ale akurat "likwidację województw" (Reforma administracyjna w Polsce (1999)) - uważałem i uważam za błąd. 
 
Dzisiejszy powiat, gmina są ZBYT MAŁE w porównaniu z województwami sprzed 1999 aby odegrać REALNĄ rolę w decyzjach na "szczeblu CENTRALNYM" dotyczących regionu ... 
 
A zatrudnienie w administracji ROŚNIE ...
2. Dodane przez opinia, w dniu - 11-06-2025 13:33 5 11
Leszno wcale nie było najmniejszym miastem wojewódzkim. Mniejsze były takie miasta jak Krosno,Tarnobrzeg,Sieradz,Skierniewice,Ciechanów, Ostrołęka, Krosno i które są mniejsze do dziś, niektóre sporo mniejsze .Gdyby nie województwo Leszczyńskie i stolica regionu Leszno to dziś Leszno by liczyło max 40 tyś, a nie 59 tyś, a to różnica. Włączono do Leszna Zaborowo,Gronowo,które się bardzo rozbudowały. Dziś czas na Wilkowice,bo to już granica z Lesznem i bardzo dużo Leszczyniaków tam się wybudowało . Przykład Kościana dawniej przed wyborem Leszna liczył 20 tyś i dziś praktycznie po kilku dekadach też liczy praktycznie tyle samo, niespełna 22 tyś.
3. Dodane przez czas działać, w dniu - 11-06-2025 13:51 5 14
Brakujące blisko 4.000 Wilkowice powinny być włączone do Leszna i dziwię się, że tego jeszcze się nie robi,a to długi proces.Jeszcze Dąbcze włączyć bo to kolejna sypialnia Leszna oddzielona 3 km lasem i będzie 65.000.Leszno najwięcej liczyło 64.613 bodaj w 2013/14
4. Dodane przez Nasze województwo.!!, w dniu - 11-06-2025 14:02 3 2
Nasze Leszczyńskie województwo to taka mala Polska ksztaltem- wszędzie blisko było z powiatów.Jako miasto szkół ( łączna ilość uczniów w r.1975 to ok.10000 ) zyskało też jako Centrum Szkół Wyższych ( mieliśmy za czasów n.Wojewodztwa 3 wyższe uczelnie - marniutkie co prawda bo dostawało się tam bez egzaminów wstępnych a potem się płaciło za naukę)...ta marność w tzw. szkolnictwie wyższym.n 
miasta pozostała do dziś...( rektorzy nie sa samodzielnymi pracownikami nauki,- mają zwykle doktoraty bez habilitacji,nauczają magistrowie po studiach zaocznych . ,miasto nie może wykształcić samodzielnych pracowników nauki od dr hab. poczynając,rektorem WSH jest osobą w wieku lat 81( dr z polonistyki sama WSH- nie kształci polonistów). Trochę szkoda 
 
że tak schodzimy po rowni w tych dziedzinach. Maria C.. ( po UAM- stacjonarne,).
5. Dodane przez DX2, w dniu - 11-06-2025 14:12 7 6
Podział administracyjny w 1975 r. na małe 49 województw był gwoździem do trumny epoki gierkowskiej. Zaczęły się inwestycje w rozdrobnioną infrastrukturę wojewódzką, na którą nie było pieniędzy (urzędy wojewódzkie, komitety wojewódzkie, wojewódzkie komendy milicji, szpitale wojewódzkie i tym podobne). Po województwie leszczyńskim pozostał w Lesznie przerośnięty powierzchniowo szpital z azbestu, który teraz trzeba ogrzewać i remontować.
6. Dodane przez Adam, w dniu - 11-06-2025 14:21 14 10
ZAMIAST 49 DAWNYCH WOJEWÓDZTW, MAMY 380 POWIATÓW!!! zakłamany rząd AWS (dzisiejszy PiS oraz PO) rozpieprzyli ten kraj w 1998r. do reszty, bo zlikwidowaliście dobrze działający system zdrowia, zlikwidowaliście bezproblemową administrację a Gimnazja zanim zaczęły działać, to musiało upłynąć 15 lat. Były propozycje utworzenia 34 lub 23/25 województw, co lepiej by nam wyszło. Mnie dziwi dlaczego taka Częstochowa (miasto prawie 220-250k mieszk). nie ma swego województwa, albo Radom, z którego dlaeko jest do Warszawy, nie mówiąc o Kaliszu i Ostrowie czy Słupsku-Koszalinie. Najlepsze zdawało się być utworzenie 25 województw. 
Kolejna sprawa jest taka, że powiaty jeśli powstały to nigdy nie powinny być w takiej ilości. Powiatów maksymalnie powinno być 108, optymalnie 72 lub 89. W przybliżeniu powinny powstać na bazie dawnych 49 wojewódzw, wiadomo, że okręg warszawski i Śląskie są bardzo zaludnionymi obszarami, więc tam tych powiatów powinno być znacznie więcej. Ale już w takim opolskim wystarczyłyby max. 4 powiaty (brzeski, opolski, kędzierzyńsko-kozielski i nyski), podobnie w lubuskim, a w Wielkopolsce ze 7-8 powiatów typu: koniński, poznański, leszczyński, ostrowski, kaliski (wiadomo że z Ostrowem oni się nie cierpią), pilski, leszczyński i ewentualnie gnieźnieński. Dolnośląskie również mogłoby mieć ze 7-9 powiatów: jeleniogórski, wałbrzyski, wrocławski, legnicki, lubiński, głogowski, zgorzelecki, ewentualnie oleśnicko-oławski i świdnicki. Mieszkańcy gmin na granicy województw powinni mieć prawo wypowiedzenia się w lokalnych plebiscytach do którego województwa i/lub powiatu chcą należeć. A więc jeśli spojrzymy na Górę i okolicę, to mogliby powiedzieć czy wolą być w woj. dolnośląskim lub wielkopolskim wprzypadku gdy mamy 16, 17 lub 18 województw), ewentualnie jaki powiat chcą czy leszczyński czy głogowski. A w przypadku gdyby było 25 województw to czy chcą np. należeć do leszczyńskiego czy do dajmy na to województwa legnickiego czy wrocławskiego i wtedy znowu wybór powiatu. 
No ale wcale nie chodzi o to aby ludziom było dobrze, chodzi o stołki i nic więcej.
7. Dodane przez Ewa, w dniu - 11-06-2025 14:24 7 3
Najdziwniejsza reforma to była właśnie ta 49 województwa. Gierka nawet w partii za to krytykowali. I tak jak pisze właśnie komentujący numer 5 - szły wówczas inwestycje na które już wtedy nie było nas stać i finalnie właśnie mieliśmy gigantyczny kryzys już pod koniec lat 70tych. Niestety nie da się równo rozwijać gospodarki w całym kraju to nierealne. Cała reforma z 1975 roku była bez sensu.
8. Dodane przez Do 2, w dniu - 11-06-2025 14:27 15 3
Ale po licho włączyć Wilkowice do Leszna? Po to by Leszno liczyło więcej mieszkańców i tacy jak ty byli zadowoleni? Przecież nikt po za tobą tego nie chce. Tylko ty od rana do wieczora podajesz tu nam na okrągło jakieś chore statystyki. Ogarnij się.
9. Dodane przez dlaczego, w dniu - 11-06-2025 14:30 3 1
Dlaczego nie ma żadnego opracowania historii leszczyńskiego samorządu miasta Leszna między 1945 a 1989? Wtedy nie było Leszna, ta historia jest be? Prezydenci, radni, życie miasta, itp.
10. Dodane przez ss, w dniu - 11-06-2025 14:42 3 7
wszystko właczyc a dzisiaj ma kiepskie 50 tys
reklama
11. Dodane przez wilkowic, w dniu - 11-06-2025 14:43 8 13
Ja chcę i dużo innych też i tak nasze dzieci uczą się w Lesznie,a my tam pracujemy.Połączenie to też większe szanse na różne dotacje co idzie z rozwojem.Tak czuję się jakbyn mieszkał w Lesznie
12. Dodane przez do kom.2 i 3, w dniu - 11-06-2025 15:13 3 1
Włączyć Wilkowice chcą pewnie nowi mieszkańcy, którym zapach świnek nie odpowiada. Niestety taniej to nie znaczy miastowo. Dlatego dajcie spokój Wilkowicom, niech zostaną tam gdzie są.
13. Dodane przez Do 11, w dniu - 11-06-2025 15:18 2 1
Tobie też by przydała się szkoła bo straszne błędy robisz.
14. Dodane przez Śmigiel, w dniu - 11-06-2025 15:21 3 3
Do 11: Moje dzieci uczą się w Kościanie a mój mąż pracuje też w Kościanie. To idąc twoim tokiem rozumowania mamy być włączeni w granice administracyjne Kościana? Myśl trochę bonto co piszesz jest bez sensu.
15. Dodane przez z byłego leszczyńskiego, w dniu - 11-06-2025 15:22 5 0
do 11 
ktoś tu ma kompleksy mieszkać na wsi... Oby więcej takich jak ty, bo przynajmniej miasto Leszno będzie mieć większe wpływy z podatków. Zobaczysz co to znaczy podatek miejski. A z twojego lewackiego rozumowania wynika, że przez to że Wilkowice nie są w granicach, to masz szlabany na wjeździe do Leszna. Po prostu duże IKSDE
16. Dodane przez Do 3, w dniu - 11-06-2025 15:29 6 1
A pani Święciechowa? 
Jelenia Góra zostając miastem wojewódzkim, dołączyła do siebie miasto Cieplice Śląskie Zdrój, oddalone o ok 7 kilometrów! 
Leszno zyskało zostając miastem wojewódzkim, straciło po zostaniu powiatem w 1999 roku! 
Brak gminy ziemskiej bokiem wychodzi! 
Pan Halec przybył z Piły do Leszna, tlumaczyl jakie problemy ma jego miasto będąc miastem wydzielonym! 
Tłumaczył jak chłop krowie na rowie! 
Nasi politycy niczego nie zrozumieli! 
Po ostatniej reformie administracyjnej Piła ma ziemię ale Leszno weszło w buty tej Piły z czasów bycia miastem wojewódzkim! 
Do Leszna przybywali przedsiębiorcy z zagranicy, którzy chcieli budować swoje firmy a nasi urzędnicy odsyłali ich do Lipna, Rydzyny, Święciechowy! 
Może to muzeum zaprezentuje zdjęcia zakładów pracy Leszna, których już tu nie ma? 
Herb Leszna z bykiem jakby? 
To bizon, żubr czy tur, które tu żyły? 
Leszno słynęło z przetwórstwa produktów rolnych a dzisiaj? 
Ilu mamy rzeźników, masarzy? 
Porażka!
17. Dodane przez marta z Ponieca, w dniu - 11-06-2025 15:51 6 1
do Adam (6) 
wielkopolskie może powinno mieć około 10 powiatów, może 11. Ale ogólna myśl dobra. Bo raz to mielibyśmy odchudzoną administrację i dwa, że ludzie by bardziej czuli się związani ze swoim regionem czy województwem. A dzisiaj mamy sytuację taką, że ten kto mieszka pod Bydgoszczą, Wrocławiem, Rzeszowem, Poznaniem, itd to czuje się związany ze stolicą tego województwa. Ale ten kto mieszka w Pile, Wałbrzychu, Radomiu, który wymieniłeś, to w żaden sposób nie czuje się związany z metropoliami, w dodatku mieszkańcy miast wsi i małych miasteczek, które są 100 czy 150 km od stolicy województwa to już w ogóle nie mają poczucia przynależności, np. mieszkańcy Ostrzeszowa gdyby ich zapytać, to z pewnością odpowiedzą że czują się związani z Kaliszem i Ostrowem, ale nie z Poznaniem. Kolejna ciekawa sprawa jest taka, że wiele miast, które są w jednym województwie mają bliżej do stolicy sąsiedniego województwa, np. Rawicz ma bliżej do Wrocławia. Oczywiście Rawicz nigdy nie będzie chciał należeć do dolnośląskiego, ale to co zauważyłeś, że niektóre wioski faktycznie może by i chciały zmienić granice gmin, powiatów i województw. Inna rzecz jest to, że uśmiechnięci chcą zwijać Polskę Powiatową, bo przecież Radio Wnet opublikowało tajny plan rządu aby zlikwidować polskie wsie i miasta powiatowe, a więc duże bogactwo naszego kraju. A gdyby powstało 25, albo 23 lub 27 województw to byśmy mieli silne średnie miasta. Spójrzmy na mapę kujawsko-pomorskiego. Co to jest za województwo? przecież ono nie powinno istnieć Toruń i Bydgoszcz to dwa światy. Tam powinny być 2 różne województwa. Nie dodałeś, że powinny być zlikwidowane powiaty ziemskie i grodzkie miast, ale to chyba logiczne
18. Dodane przez do kom.11, w dniu - 11-06-2025 16:18 4 1
Moze mieszkancy Leszna nie chcą?
19. Dodane przez 10, w dniu - 11-06-2025 16:31 3 3
Kiepskie 50 tys ,leszno ma blisko 60 tys.Dawniej włączono kilka dzielnic,które były wsiami jak gronowo.Dzisiaj Gronowo ma blisko 8 tys.
20. Dodane przez Do 6, w dniu - 11-06-2025 16:59 0 5
Masz problem! 
Sam ze sobą? 
Co ciebie obchodzi mieszkaniec wsi, miasteczka czy miasta? 
Masz swój kąt do życia to go pilnuj! 
Najludniejszy kraj Europy ma landy, powiaty i gminy. 
Może im zaproponujesz reformę? 
Tam żyje ponad 80 milionów ludzi a mają tylko 16 landów?! 
Trzy miasta ze statusem landu - Berlin, Hamburg, Brema. 
Sprawdź stolice landów i wynotuj ludne miasta ze statusem powiatu. 
Ty masz kompleksy? 
A powinieneś mieć wiedzę!
21. Dodane przez Leszcz, w dniu - 11-06-2025 17:02 4 12
Leszno zostało z województwa OKRADZIONE! Teraz to małe nic nieznaczące miasto powiatowe. Warto się przejść po centrum, zarasta chwastami, ubrudzone psimi minami. Oczyścić je to jak sprzątać stajnię Augiasza.
22. Dodane przez Nie ma wyścigów., w dniu - 11-06-2025 18:22 2 0
Po co więcej mieszkańców w n.Lesznie jak obecnie.. 
(60047 mieszk.).Przecież ludzie chcą na wieś aby móc mieszkać na swojej Ziemi a nie na Spółdzielczej Mieszkaniowej albo Komunalnej. Teraz dumą jest mieszkać na wsi ,tak jak Ty w Wilkowicach....po co masz zabierać tlen dotychczasowym mieszkańcom.. 
masz swoją wille i samochód - co ci da mieszkanie w mieście raczej więcej zabierze ci podatków - mój Drogi Wsioku.!!!!!( Asia - Przychodnia , Medycyny Pracy.)......
23. Dodane przez Adam do 20, w dniu - 11-06-2025 18:34 1 3
T o ty masz jakiś widze problem sam ze sobą. A co mnie obchodzą Niemcy? A może chodzi o to, że pisowcem jesteś, a pisowiec takie samo zło jak peowiec. Jestem akurat wyborcą Konfederacji  
Ty żadnej wiedzy nie masz, a co dopiero nie potrafisz czytać ze zrozumieniem. Nigdzie nie pisałem o tych nieszczęsnych niemcach, które nie chcą nam wypłacić odszkodowań. A ty pisowcu znowu konfabulujesz coś
24. Dodane przez Do 14, w dniu - 11-06-2025 18:46 6 5
Ty już wcale nie masz toku rozumowania,bo gdzie Kościan, a gdzie Śmigiel. Wilkowice to wieś, która dosłownie jest w granicy Leszna,tak jak dawniej było z Gronowem.
25. Dodane przez Urszula Chudak, w dniu - 11-06-2025 21:41 3 1
Bardzo to miłe, iż Pan Tomasz Kościański przygląda się Wschowie, bo to piękne, królewskie miasto. Ma również rację, że obecnie mamy dalej do Urzędu Marszałkowskiego i do Urzędu Wojewódzkiego. Bo jeden mieści się w Zielonej Górze, drugi zaś w Gorzowie. Ale z drugiej strony, ile razy przeciętny mieszkaniec, ma do załatwienia sprawę w tychże urzędach? Nie wiadomo też, jak dzisiaj wyglądałoby wojewódzkie Leszno - pewnie by kwitło. Jednak my Lubuszanie [bo zdrowie najważniejsze] mamy klinikę uniwersytecką, kilka na bardzo wysokim poziomie szpitali marszałkowskich [wszystkie z dodatnim wynikiem finansowym] oraz kierunek lekarski na UZ. To właśnie w 2021 roku, pierwsi lekarze ukończyli na nim studia. Większość z nich podejmuje pracę w lubuskich lecznicach z prostego powodu - pobierali stypendium z Urzędu Marszałkowskiego. Skupiłam się tylko na zdrowiu, ale i inne lubuskie aspekty są ok.Tak, że nam Wschowianom żyje się w Lubuskim nieźle - tak samo zresztą żyło się i w Leszczyńskim, ale jakby nie patrzeć... "duży może więcej".
26. Dodane przez do kom 6, w dniu - 11-06-2025 22:14 2 0
Gdyby miało być 25 województw Leszno na pewno nie zostałoby stolicą choćby 25 najmniejszego województwa. Jest o wiele więcej większych miast i regionów
27. Dodane przez xyz, w dniu - 11-06-2025 22:18 6 0
" Z mojej perspektywy, jeżeli chodzi nie tylko o Leszno, ale cały region uważam, że szkoda. Oczywiście. Myślę, że, pomimo, że kiedy likwidowano województwo, ten nacisk, zwłaszcza tutaj okolic, jeżeli chodzi o Górę, czy Wschowę, które przełączały się do innych województw niż Wielkopolskie, był dosyć spory, co pamiętam, to myślę, że z perspektywy czasu lepiej było być jedną z ważniejszych miejscowości województwa leszczyńskiego, niż dzisiaj być gdzieś na peryferiach nowych, dużych województw. 
 
Myślę, że tutaj mógłbym się zgodzić z panem, dlatego, że na przykład przyglądając się Wschowie, mieszkańcy mają trochę daleko do swoich urzędów wojewódzkich i urzędów marszałkowskich, a kiedyś mieli blisko do Leszna. " 
 
No tak. Gdyby zostawić Wschowę i Górę w województwie wielkopolskim mieszkańcy tych miejscowości mieliby już bliziutko do swoich urzędów marszałkowskich i wojewódzkich w Poznaniu. Na pewno bliżej niż do Zielonej Góry i Wrocławia!!! Mieszkańcy Leszna jak zwykle uważają że wszyscy chcieliby pod nich podlegać bo są najlepsi
28. Dodane przez do Urszulo Chudak, w dniu - 12-06-2025 08:43 3 1
(...)  
Nawet córki szanownej Pani w nim nie mieszkają. 
A ta cała wypowiedź przypomina propagandę z epoki tow. Gierka.
29. Dodane przez trueteller, w dniu - 12-06-2025 09:54 3 1
Prawda jest taka, że coraz więcej zamożnych ucieka z miasta na poboczne miejscowości i to jest solą w oku biurokratom z Leszna. Mają coraz mniej środków a ludzi w biurach coraz więcej, rosną również koszta wszystkiego naokoło a miasto dostaje od Państwa adekwatnie co do mieszkańców których ubywa, a to że Państwo ma coraz mniej pieniędzy widoczne jest patrząc na sytuacje szpitali czy nawet bujnej zieleni przy drogach na którą nie ma pininzdzy żeby skosić. Marzyło by się takie Dąbcze z Rydzyną czy Wilkowicami przyłączyć do miasta, wtedy byłyby większe wpływy z budżetu no i na Unie by kilka mili zostało xD
30. Dodane przez do 26, w dniu - 12-06-2025 10:25 3 0
napisałem wyraźnie, że przy 25-27 województwach Leszno by było dużym powiatem na bazie starego województwa. Są alternatywne mapy urzędnicze z lat 90, które przewidywały powstanie około 20-27 województw. Moim zdaniem one naprawdę wyglądają dobrze. Bo dałyby szanse rozwoju średnim miasto Polski, a jednocześnie te mniejsze, ale w dalszym ciągu nie aż takie małe miasta jak Leszno zostałyby pociągnięte w górę, bo miałyby mocny powiat.
31. Dodane przez Mirek17, w dniu - 12-06-2025 11:12 4 0
Nikt nie pisze, że nowe województwa tworzył duet Buzek-Krzaklewski, żeby osłabić lewicujące okręgi wyborcze. Przecież okręg leszczyńsko-kaliski to ewidentny przykład. Dlatego obcięto Lesznu dwa powiaty, żeby te pozostałe cztery przykleić do siedmiu kaliskich!!!
reklama
32. Dodane przez Urszula Chudak, w dniu - 12-06-2025 18:54 0 0
Do kom 28 - córki zostały tam, gdzie kończyły studia. Bardzo proszę szanownego komentatora o sprawdzenie znaczenia pojęcia propaganda. Ja podałam suche fakty, które nie mają z nią nic wspólnego. Znam je, ponieważ z uwagi na pełnioną funkcję [przewodniczę Lubuskiej Radzie Seniorów] jestem zapraszana na sesje Sejmiku, gdzie się o tym mówi.Przywołałam je, ponieważ rozmówcy Pana Redaktora, wspomnieli dwukrotnie o naszym mieście. Proste, prawda? I po co ten sarkazm?
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dom bliźniak, belgij... Leszno 850000
Wykończone mieszkani... Leszno 429000
Osiedle lniane?rosza... Leszno 624630
Osiedle lniane?rosza... Leszno 434532
Zatorze ul. grottger... Leszno 559000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj