Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
1
Sierpnia 2025
Piątek
Imieniny obchodzą:
Konrad, Nadia, Piotr
Do końca roku 152 dni.
Start arrow Leszno arrow Jacek Domagała: 46 lat w MZK

O tym się mówi

Jacek Domagała: 46 lat w MZK

31.07.2025. Radio Elka, Jarek Adamek


Jarek Adamek i Jacek Domagała (Fot. Arek Wojciechowski)
Jak wyglądały początki komunikacji zbiorowej w Lesznie? - Autobusów było więcej niż mamy ich teraz - mówił w Radiu Elka Jacek Domagała, emerytowany dyrektor MZK. To nie jedyne zaskakujące słowa: okazuje się, że elektryczne autobusy, które Leszno kupuje, potrzebować będą... oleju napędowego. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Czy pan ma prawo jazdy na autobus?
Nie mam.

A nie korciło, żeby wsiąść za kółko i pojechać tym autobusem?
Korciło mnie i nawet był taki moment, gdy się zastanawiałem nad tym, żeby to prawo jazdy prawo jazdy zrobić, ale potem jakoś z tego zrezygnowałem.

Między nami: już pana nie wywalą z roboty. Tak po placu?
Nie, są pewne zasady i trzeba ich przestrzegać.

No ale nikogo nie ma, żadnych pasażerów. Pusty plac…
Też nie.

Ja bym strasznie chciał…
Nie.

Jednak się pan zdecydował zająć się pracą menedżerską.
Generalnie to organizacją komunikacji miejskiej, czyli po prostu planowaniem, organizowaniem tego wszystkiego, na co składa się ten taki ogólny kształt rozkładu jazdy.

I tak od przez 46 lat, czyli o cztery lata mniej, niż ma sama firma.
No dokładnie.

Kiedy pan przyszedł do firmy, to ile było autobusów?
Było więcej jak dzisiaj.

Serio?
Tak. Autobusów mieliśmy ponad 30 z tego co ja pamiętam.

To były Autosany, jeden jako zabytek jeszcze macie.
Dokładnie.

„Ogórków” nie było?
Nie. Jeżeli chodzi o ten podział właśnie, miasta podzielono według kryterium wielkości. Miasta mniejsze takie jak Leszno, Głogów, Gniezno, Piła miały ten przywilej, że tam jeździły Autosany, miasta takie jak Poznań, Wrocław, Warszawa, Kraków, tam jeździły Jelcze, no i później Berliety.

I Ikarusy chyba jeszcze były.
Ikarusy też,
tak.

A co było lepsze?
To były dwa różne po prostu światy, jeżeli chodzi o, o konstrukcję. Chociaż Autosan generalnie to to była naprawdę udana polska konstrukcja. Miał też swoje niedogodności, wiadomo, wysoka podłoga. W tym czasie nie było też klimatyzacji w autobusach.

No przegubowiec to nie był, te w wielkich miastach jeździły.
Tak, dokładnie. Natomiast właśnie większe miasta korzystały z tych autobusów, które były produkowane w Jelczu i to właśnie były albo takie solowe autobusy 12 albo autobusy przegubowe z tak zwanym wózkiem.

A ile było linii?
Na początku było pięć linii autobusowych. Generalnie większość z nich oczywiście uległa jakimś przemianom, ale na przykład linia numer 1 to, można powiedzieć, linia, która od 1 marca 1976 roku do chwili obecnej kursuje, po niezmienionej trasie, czyli z południa na północ Leszna, z Zaborowa do Gronowa.

I to było tak: 1, 2, 3, 4,5?
Nie, najpierw była „zerówka”, potem jedynka, dwójka, trójka i czwórka i dochodziły kolejne. Miasto po prostu no zwiększało obszar, poszczególne dzielnice pojawiały się w zasięgu komunikacji.

I dzisiaj mamy linii…
Trzynaście.

Wszystkie są aktualne?
Nie ma nie ma linii numer 7 na przykład. Była to linia, która generalnie jeździła w okresie od 1 listopada do 31 marca, troszkę w zastępstwie linii numer 5 po to, żeby mieszkańców osiedli Rejtana i Zamenhofa dowieźć na cmentarz i na ogródki działkowe. Natomiast linia numer 5 to z kolei był autobus sezonowy, który jeździł od 1 kwietnia do 31 października i też tym zasięgiem obejmował ogródki działkowe przy ulicy Dożynkowej i przy ulicy Kosmonautów.

A te linie pozamiejskie, czyli 12 do Tarnowej Łąki i 15? 15 chyba weszła najpóźniej, bo chyba 2 lata temu.
Teraz 17 wyszła najpóźniej, mamy jeszcze 16. Jeżeli chodzi o linię numer 15 to przez 2 lata jeździliśmy na trasie Przybyszewo - Lasocice - Leszno. Tu były tylko dwa kursy i cieszyła się rano, bo tu trochę młodzieży do Leszna jeździło. Po południu było trochę gorzej. Natomiast z chwilą uruchomienia szynobusu do Głogowa, razem z wójtem stwierdziliśmy, że już nie ma zainteresowania. No i jest ten szynobus, który zastąpił komunikację miejską.
Jest, a częściej go nie ma.
No tak jest.

A było przez te wszystkie lata, kiedy pan kierował firmą, jakieś przedsięwzięcie, które nie wypaliło?
Takim projektem to była ta nasza zajezdnia. Budynek, który powstał jako zaplecze budowy i już ma ponad 50 lat, miał być tylko na okres właśnie budowy tej bazy transportowej PTHW, potem miał zniknąć. On do chwili obecnej służy pracownikom. Jest tam dyspozytornia, jest tam poczekalnia kierowców. Są też dwa pomieszczenia działu technicznego. No i to jest moje marzenie; myślę, że ono się ziści w przyszłym roku, żeby ten budynek no zburzyć, a postawić taki łącznik pomiędzy budynkiem warsztatu a budynkiem administracyjnym.

Jeżeli idzie o połączenia, kursy, linie, miasto jest dobrze skomunikowane?
Zawsze może być lepiej. Ja przychodząc na stanowisko dyrektora też miałem taką swoją wizję komunikacji miejskiej. Więcej autobusów, więcej linii, więcej kursów, ale dosyć szybko zostałem sprowadzony na ziemię. Bo wiedziałem, jakimi finansami dysponuję i co ja w związku z tą kwotą którą dostaję, mogę zrobić, bo to są pieniądze załóżmy samorządu miasta Leszna i też ościennych gmin, do których docierają autobusy komunikacji miejskiej.

Pamiętam, że przez te wszystkie lata zawsze to była taka trochę… no bitwa to może nie jest duże słowo, ale takie zmaganie między tym, że ludzie chcieliby: żeby autobusy jeździły tu i tu albo częściej, ale z drugiej strony żeby nie jeździły puste.
Tak. Ten dylemat cały czas istnieje, bo wiadomo, jest w ekonomii takie pojęcie popytu i podaży. Myśmy robili badania, które właśnie polegały na optymalizacji rozkładu jazdy. Zewnętrzna firma zrobiła takie badania, i się okazało, że powinniśmy właściwie zrezygnować z komunikacji miejskiej w soboty i w niedzielę. Wówczas ja im powiedziałem: Wy po prostu z Leszna wyjedziecie, a ja tu zostanę i to ja będę dalej odpowiadał za komunikację miejską. W związku z tym niestety, nie mogę się zgodzić z tym, że my autobusy w soboty i w niedzielę, w święta wycofamy w ogóle.

Lepiej, żeby jeździły puste, niż miałyby nie jeździć?
Znaczy, no nie, one puste w sumie nie jeżdżą. Natomiast to zainteresowanie jest mniejsze. Na przykład w niedziele i święta z autobusów powinno skorzystać około 500 osób. żeby osiągnąć dobry wynik finansowy, a korzysta w granicach 300, z tego bilety kupuje w granicach 100 osób, a reszta ma prawo do przejazdów bezpłatnych.

Eksperci mówią, że autobusy powinny jeździć jak najczęściej, wtedy ludzie chcą tymi autobusami jeździć.
To jest to jest fajne stwierdzenie jeśli nie kieruje się zakładem budżetowym, ale spółką. Trzeba tu rozdzielić: ustawa o transporcie publicznym nakłada obowiązek na dwa podmioty. Na tego, który organizuje komunikację miejską i na tego, który wykonuje tą komunikację miejską. Tak zwany organizator i operator transportu.

Można jaśniej? Tak, żebyśmy zrozumieli.
Organizator to jest po prostu ten podmiot, który pisze rozkład jazdy, kontroluje przystanki, kontroluje pasażerów w autobusach. Natomiast operator to jest ten, który wykonuje tylko przewozy i teraz organizator płaci za rozkład jazdy, który sam napisał. Czyli jak on napisał rozkład jazdy załóżmy na milion kilometrów w skali roku, to operator wyliczy, że ten milion kilometrów kosztuje na przykład organizatora 12 milionów. I jest wtedy umowa, że co miesiąc ten milion złotych musi trafić na konto spółki, czyli tego podmiotu, który wykonuje.

Mówiąc prościej, kto ma za to płacić?
Dokładnie.

Czy podatnik, czy pasażer.
Generalnie płaci pasażer i podatnik: w tym przypadku płaci po prostu miastu za bilet, natomiast za utrzymanie komunikacji miejskiej płacimy my wszyscy.

Jest pan zwolennikiem darmowej komunikacji miejskiej?
Nie, bo darmowa komunikacja miejska po prostu w sumie nie istnieje. Nie ma czegoś takiego. Ktoś za to musi zapłacić.

Dlatego pytam, czy taka sytuacja, że pasażer nie płaci za bilet, a za to płaci podatnik, czy to jest pana zdaniem dobry pomysł?
To nie jest dobre rozwiązanie, powinien być bilet.

A bilety powinny być droższe.
To znaczy generalnie ceny biletów powinny być dostosowane no do realiów tej siły nabywczej chociażby mieszkańców Leszna, bo bilety na przykład w Lesznie relatywnie w stosunku do innych miejscowości nie są za drogie. Może nie są tanie, ale nie są za drogie, bo na przykład w Głogowie bilet kosztuje 4 złote.

Dobrze, jeździłem po Warszawie na fajny bilet weekendowy. Trzy dni mogłem jeździć za naprawdę grosze wszystkim. No w Lesznie metrem nie pojeżdżę, ale jakbym mógł autobusami tak jeździć, to bym się cieszył.
No tak, tylko że nabywając ten bilet weekendowy chciałoby się, żeby tych autobusów w soboty i w niedzielę było dużo więcej i teraz jest dylemat: kupiłem bilet weekendowy i tu mam tylko załóżmy 60 kursów w soboty i 40 kursów w niedzielę.

Czyli chętnie by się pojechało, gdyby było dokąd. To jeszcze jedno i fajnie, że mogę rozmawiać z człowiekiem który już nie ma żadnych zobowiązań: czy elektryczne autobusy to jest dobry pomysł dla takiego miasta jak Leszno?
Powiem tak…

Ustawa nakazuje, wiadomo, ale czy to jest dobry pomysł?
Na początku no byłem taki sceptycznie do autobusów elektrycznych ustawiony, bo to też nie był tani autobus. Autobus taki, kosztował w granicach, mówię prawie 2,8 miliona, a autobus spalinowy to był koszt 1,8 miliona. To jest różnica. Natomiast no z biegiem czasu ten postęp jest widoczny w autobusach elektrycznych: są coraz lepsze silniki, coraz lepsze baterie, coraz dłuższe dystanse, bo na przykład w Lesznie, to mogę powiedzieć, autobusy, które przyjadą będą miały baterie, gdzie dystans do pokonania to będzie 400 kilometrów.

Pod warunkiem, że nie włączą klimatyzacji.
To znaczy to też jest tam już zapisane.

Ogrzewanie?
Nie, ogrzewanie nie wchodzi w to.

Zimą nie będzie ogrzewania?
Nie, nie będzie problemu, bo ogrzewanie jest akurat na olej napędowy.

Serio?
Tak.

Elektryk z dieslem?
Nie, tam jest po prostu piec, który jest zasilany olejem napędowym.

Pojedzie elektryk i będzie kopcił?
To nie tak. Ogrzewanie się odpala na zajezdni i ono nagrzeje ten układ, a potem tylko będzie dogrzewał. Tak, że tu nie będzie tych spalin. One mogą się pojawić na krótko, tylko na terenie zajezdni, gdzie jest rozruch. Natomiast już w mieście tego nie ma.

Już się nie mogę doczekać, kiedy przyjadą w przyszłym roku.
Myślę, że gdzieś w połowie roku, pomiędzy połową kwietnia a połową maja.

Wszystkiego dobrego na emeryturze, panie Jacku, chciałem też bardzo podziękować, bo przez te wszystkie lata bardzo dobrze nam się z panem współpracowało. Nie było trudnych pytań, zawsze pan odpowiadał, wyjaśniał.
Ja również korzystając z okazji chciałem podziękować państwu, mediom i mieszkańcom, tym którym się ta komunikacja miejska w miarę podobała, ale również ich tym, którzy mieli do tej komunikacji miejskiej uwagi. Staraliśmy się pogodzić możliwości finansowe z tym, czego oczekują pasażerowie. Jest to trudne i tak to bywa, że nie da się wszystkiego zawszy pogodzić, ale mówię: z naszej strony nigdy nie było złej woli.

 
Komentarze (30)
1. Dodane przez Autobus, w dniu - 31-07-2025 17:52 2 2
A PREZES CHOĆ RAZ PROWADZIL AUTOBUS
2. Dodane przez Kiedy będą, w dniu - 31-07-2025 17:53 5 6
KIEDY DARMOWE AUTOBUSY DLA WSZYSTKICH
3. Dodane przez Dziwny, w dniu - 31-07-2025 17:55 3 3
JEDEN JEST PREZESEM A DRUGI NIKIM JEST DZIWNY TEN ŚWIAT
4. Dodane przez jan, w dniu - 31-07-2025 18:09 6 5
pamiętam jak Pan Dyrektor osobiście odpisywał na czacie na stronie MZK na wiadomości od pasażerów, w tym moje, zawsze odpowiadał profesjonalnie i z kulturą. wszystkiego dobrego na nowej drodze życia :)
5. Dodane przez Marek, w dniu - 31-07-2025 18:24 11 0
czyli gdy p. Domagała się zatrudniał było ponad 30 autobusów i 5 linii, co daje średnio 6 pojazdów na linie a teraz mamy 20 autobusów i 13 linii. W sąsiednim Głogowie mają ponad 40 autobusów i 12 linii, bo w przeciwieństwie do nas nie zwijali komunikacji. Święte słowa panie redaktorze, "Eksperci mówią, że autobusy powinny jeździć jak najczęściej, wtedy ludzie chcą tymi autobusami jeździć."
6. Dodane przez Polo Prawica, w dniu - 31-07-2025 18:31 7 1
I mit elektromobilności legł w gruzach. 
 
 
To co sprawdza się w Grecji nie sprawdzi się na Syberii. 
 
 
Mówiłem! 
 
 
Jak nie tramwaje to choć trolejbusy kupić, bo tam ogrzewanie elektryczne. 
 
 
 
Ale co tam. 
Możemy się oszukiwać dalej, że garstka Polaków świat uratuje kotłami piątej klasy I samochodzikami na bardzo drogie toksyczne akumulatorki.
7. Dodane przez Ja, w dniu - 31-07-2025 18:33 3 4
Pierwsze trzy komentarze pisała ta sama osoba, śmiechu warte.
8. Dodane przez nika, w dniu - 31-07-2025 18:59 3 0
Nie zawsze p. Domogała dopasowywał godziny linii autobusu do potrzeb osób pracujących.
9. Dodane przez do kom.4, w dniu - 31-07-2025 19:14 9 0
O tak, faktycznie odpisywał profesjonalnie. Na pytanie dlaczego nie można jeżdzić na dwie połowki - co daje cały bilet, odpowiedż była, ze nie będzie wiadomo ile było pasażerów.Dla mnie ta nasza komunikacja to Bareja.
10. Dodane przez zolo, w dniu - 31-07-2025 19:52 0 3
Komentarz z poz 9 napewno zostanie poprawiony jesli autor sie postara i wyszuka sobie jak działa system dotacji do biletów ulgowych. Zmieni sie... zapewniam
11. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 31-07-2025 20:15 0 3
Przede wszystkim dużo zdrowia i ciekawych pomysłów na emeryturze. Ale korzystając z okazji chciałbym jeszcze zapytać, czy to prawda, że dawniej były w Lesznie trolejbusy? Ponoć ok. 1970 roku zostały wycofane.
12. Dodane przez Emeryt, w dniu - 31-07-2025 20:27 2 0
A na samym początku nie jeździły też ,,nyski"?
13. Dodane przez Do 9, w dniu - 31-07-2025 21:43 1 4
Każdy bilet jednorazowy, w każdym środku transportu, jest twoja polisą ubezpieczeniową! 
Ty tego nie wiesz i wyciągasz fałszywe wnioski. 
Jeden bilet, jeden pasażer.
reklama
14. Dodane przez tragedia to MZK, w dniu - 31-07-2025 23:39 9 0
1. Najdroższy w komunikacji MZK powinien być kierowca. 
2. W takim mieście jak Leszno autobusy powinny być o połowę mniejsze ale kursować z 3x większą częstotliwością. 
3. To wstyd aby np z takiej dzielnicy jak Gronowo nie było bezpośredniego dojazdu do wschodniej dzielnicy miasta (szpital, al. Konstytucji) 
I tego Pan Jacek nie potrafił zrozumieć. I niech nie mówi, że pieniędzy zbyt mało. Przykład Gronowa linia 1, 11 i 12 odjeżdżają po sobie do centrum po kilku minutach a później pauza przez godzinę. Tak ciężko zmienić ten rozkład by odjężdżały np co 20 minut? takich przykładów można mnożyć, nie wspomnę już o trasach tych linii. 
A później, że ludzie nie korzystają z tej komunikacji.
15. Dodane przez Do 5 i podobnych, w dniu - 31-07-2025 23:47 1 0
Lata 1975-1980 a liczba samochodów osobowych w rodzinach mieszkańców Leszna? 
W co dziesiątej był fiat czy syrenka? 
Dzisiaj po dwa-trzy w każdej? 
Ile było połączeń kolejowych między Lesznem a Poznaniem, ja pamiętam! 
Stan taboru PKS Leszno i liczba pasażerów wówczas a dzisiaj? 
MZK w Lesznie jest tylko uzupełnieniem przewozów bo większość korzysta ze swoich samochodów, rowerów a także hulajnóg! 
Coś się przez te lata zmieniło? 
Ja mam prawo jazdy DE, kierowałem autosanem, ogórkiem, ogórkami przegubowymi, ikarusami przegubowymi. 
Wykonywałem zawód kierowcy autobusowego i doświadczyłem tego przeciążania aut tłumami pasażerów! 
Dzisiaj mamy mniej podróżnych, stąd mniejsza ilość taboru. 
Wszystko się zgadza! 
Panu Domagale gratuluję tej długiej jednak służby, jak pan wytrzymał ten stres, niewątpliwie towarzyszący w tej pracy? 
Teraz proszę odpoczywać, zregenerować swoją psychikę! 
Zdrowia i spokoju Panie Jacku!
16. Dodane przez tasak, w dniu - 31-07-2025 23:58 3 0
'Ogrzewanie się odpala na zajezdni i ono nagrzeje ten układ...' - ktoś bzdety gada, w zajezdni można nagrzać właśnie autobus z gniazdka, na trasie jakim cudem nie zjada oleju skoro na olej chodzi? :)
17. Dodane przez książę Adam Czartoryski, w dniu - 01-08-2025 00:10 4 0
Kilka razy ze 25 lat temu pojechałem z Zamenhofa na dworzec PKP autobusem, zahaczał on o Gronowo, i wlókł się tak 40 minut, pieszo taka trasa też mi zajmowała 40 minut, ale odpadało czekanie na przystanku. Wybrałem więc piechotą zdrowiej. Dla mnie komunikacja miejska to się sprawdza tylko w czymś o rozmiarach Poznania i tylko jak mam sieciówkę, odpada mi nerwowe spoglądanie na zegarek czy już minut nie przekroczyłem, często do celu zostaje minuta a musisz dokasować bilet 15 minutowy, bo jak wpadną kanary... Powinny być bilety liczone na ilość przystanków a nie na czas. Do tego sieciówki powinny być na okaziciela, by cała rodzina korzystała, a nie imienne, zbędne zatruwanie środowiska. Jak to dziś dokładnie wygląda nie wiem, bo pomimo wyższych kosztów samochodem oszczędzam dziennie 50% czasu, który marnowałem w komunikacji zbiorowej a i tak nie docierałem pod same drzwi celu jak autem i dziś mam gdzieś czy leje, czy jest zimno i wieje...
18. Dodane przez do 14. Dodane przez tragedia to MZK, w dniu - 01-08-2025 07:25 3 0
w Azji południowej poza Chinami praktycznie nie ma autobusów, co 2-3 minuty podjeżdżają tuk tuki, busiki, ładują tyle luda ile udźwigną, w Lesznie autobusy jak rejsowe autokary do Włoch, czekanie w takiej wiosce jak Leszno pół godziny na autobus, komedia
19. Dodane przez Temu panu już dziękujemy, w dniu - 01-08-2025 07:33 3 0
Jakoś inne gminy mają darmową komunikację np.Gostyń., a w Lesznie jak zawsze nic nie opłaca się. Komunikacja miejska to nie firma zarobkowa,aby generowała zysk. Btw,z Zamenhofa i Rejtana ,poza sezonem, brak dojazdu na cmentarz na Osieckiej.Linia nr 6 jedzie 40 min.12tka od 1.09 przepełniona po brzegi.Porażka.
20. Dodane przez do 19, w dniu - 01-08-2025 08:27 1 0
Inne gminy nie utrzymują "królowej".
21. Dodane przez Carl Johnson, w dniu - 01-08-2025 08:50 0 2
Ludzie! Nie chodzi o to, że darmowa komunikacja się nie opłaca. Jak Wy macie takie pojęcie o ekonomii, to jak Wy żyjecie?! 
 
Nie ma nic z darmo, nigdy. Będą darmowe bilety to zapłacicie więcej w czymś innym. A 4 złote za bilet, to tyle co nic.
22. Dodane przez Panie Domagala, w dniu - 01-08-2025 08:50 2 0
W Gostyniu można, a u nas nie?
23. Dodane przez max, w dniu - 01-08-2025 09:10 1 0
i tak były układane rozkłady (linia nr 12), że nigdy nie pasowało z PKP w relacji Wroclaw-Poznan czy to z Leszna czy z Kłody, a już nie wspomnę o godzinach lekcyjnych w szkołach średnich...
24. Dodane przez leszczyniak, w dniu - 01-08-2025 09:41 2 0
Nawet przy obecnej liczbie wozokilometrów da się to ułożyć sensowniej - kilka krótszych, prostszych tras, regularny takt odjazdów i wzrost liczby pasażerów gwarantowany!
25. Dodane przez do kom.20, w dniu - 01-08-2025 10:17 1 0
A może by mogły. Przecież to okoliczna gawiedz korzysta z tej wątpliwej atrakcji.
26. Dodane przez Podwójne standardy, w dniu - 01-08-2025 10:39 1 0
Uprzejmie informuję, że w marketach nawet można kupić nagrzewnice na ropę które spaliny wydalają na hale czy pokoik. 
 
Nie wiem gdzie kto je ustawi i co na to inspekcja pracy? 
 
 
A tyle hałasu było o testy spalin na małpach i ludziach z 10 lat temu. 
 
Witamy w UE.
27. Dodane przez Pasażerka, w dniu - 01-08-2025 11:25 0 2
Podziękowanie za wieloletnią pracę jaką pan wykonywał,żeby to wszystko funkcjonowało tyle lat. Wszyscy piszą więcej kursów itp. ale często podrożuje komunikacja po mieście i rozmawiam czasem z kierowcami i słysze jak czasem rozmawiają ze sobą. To chyba największym problemem są kierowcy bo ciągle są nie zadowoleni i obrażeni jak by za karę wykonywali tą pracę. Jeszcze nikt na tym świecie się nie urodził żeby wszystkim dogodził.
28. Dodane przez Chwała Absolwentowi...!!!, w dniu - 01-08-2025 11:32 0 1
I pomyśleć tu że to..... tak niedawno - gdy obecny już Senior JACEK - zasiadał w ławeczce ucznia Liceum Zawodowego słynnego teraz "Koniora"-przelecialo...!!!! PS.byl ON już wtedy jednym z najzdolniejszych uczniów w klasie III LZ..Serdecznie pozdrawiam (j.j. n-el.. takze emerytowany ).Witaj w Klubie - Kolego.
reklama
29. Dodane przez Sl, w dniu - 01-08-2025 12:13 1 0
Przede wszystkim są potrzebne godne wynagrodzenia dla kierowców, oraz godne warunki pracy. Bo tego obecnie to nie ma, jak chcecie przyciągnąć dobrych jakościowo kierowców za tak kiepskie pieniądze i tak kiepskie warunki pracy. Dzisiaj uprawnienia na autobus kosztują kilkanaście tysięcy złotych i nikt nie wyda takiej kasy tylko po to żeby zarabiać później grosze i ciągle się wkurzać gdzie ofert pracy za lepsze pieniądze i dużo lżejsze jest pełno w tej branży.
30. Dodane przez sl, w dniu - 01-08-2025 12:32 2 0
W Lesznie lepiej jakny jeździło więcej ale mniejszych autobusów typu Mercedes Sprinter Albo Iveco Deily najlepiej z istalacjami gazowymi LPG i zbiornik do tankowania na zajezdni wtedy byłoby owiele sprawniej, i taniej. Niż kupno autobusów elektrycznych za cięzkie miliony.Elektryfikacja niby jest okej, bo jest to jakieś uniezależnienie się od węglowodorów z zagranicy, ale nie jestem przekonany czy w mieście typu Leszno są potrzebne aż takie nakłady, mniejsze autobusy napędzane gazem byłyby radykalnie tańsze, i może wtedy byłyby pieniądze na wypłaty dla kierowców. Plus poprawa warunków pracy, bo dzisiaj mając do wyboru pracę na jakimś lekkim przewozie szkolnym albo na przewozie pracowniczym gdzie pracuję realnie kilka godzin, dziennie, a reszta to gotowość, miejska komunikacja nie jest żadną atrakcyją alternatywą jak ktoś ma uprawnienia (przypomnę , że to nie tylko prawo jazdy ale też świadectwo kwalifikacji które jest drogie).
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Leszno ul. j. kazimi... Leszno 524000
Gronowo ul. myśliwsk... Leszno 539000
Dom wolnostojący do ... Dąbcze 499000
Zatorze, ul. grottge... Leszno 569000
Zatorze ? domy z ogr... Leszno 569000
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj