Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
28
Października 2025
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Szymon, Tadeusz
Do końca roku 64 dni.
Start arrow Leszno arrow System kaucyjny na butelki i puszki. Co się zmieni?

Od 1 października

System kaucyjny na butelki i puszki. Co się zmieni?

11.09.2025. Radio Elka, Jarek Adamek


(Fot. Archiwum)
Od 1 października wchodzi w życie system kaucyjny dotyczący opakowań, zwłaszcza butelek i puszek. Co to oznacza dla mieszkańców naszego regionu? -Zmienią się zasady segregowania opakowań, zwłaszcza butelek z tworzyw sztucznych i puszek – mówi Eugeniusz Karpiński, przewodniczący KZGRL. Niewykluczone też, że system wpłynie na wysokość opłaty śmieciowej – oczywiście wpłynie niekorzystnie dla mieszkańców.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
System kaucyjny, który zacznie obowiązywać od października zakłada obejmie część opakowań, zwłaszcza na napoje. Chodzi o jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra: w obu przypadkach kaucja ma wynosić 50 groszy, zaś w przypadku butelek szklanych wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra kaucja to 1 złoty. Kaucja będzie pobierana przy zakupie napoju i zwracana przy zwrocie opakowania. Zwrot będzie odbywał się w sklepach lub specjalnych punktach zbiórki - w każdej gminie ma działać przynajmniej jeden taki punkt.
Obowiązkowo przyjmować opakowania i zwracać kaucję mają duże sklepy o powierzchni powyżej 200 metrów kwadratowych, mniejsze sklepy muszą pobierać kaucję, ale przystąpienie do systemu odbioru opakowań jest dla nich dobrowolne.

Co wprowadzenie systemu kaucyjnego oznaczać będzie dla mieszkańców naszego regionu, objętych działalnością Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego? Jak wyjaśnia Eugeniusz Karpiński, przewodniczący zarządu KZGRL zmian będzie kilka. Na początek jednak zwraca on uwagę na to, że opakowania objęte systemem kaucyjnym będą nosić specjalne oznakowania i tylko te będzie można zwracać. -Jak się dowiadujemy, są mieszkańcy, którzy już gromadzą plastikowe butelki i puszki w nadziei, że po wejściu systemu na nich „zarobią” - mówi Karpiński - jednak ponieważ nie są one oznakowane, nie będzie można ich zwrócić. Co więcej, wielu producentów napojów wprowadzi oznakowane butelki za kilka miesięcy: najpierw muszą się pozbyć opakowań, które mają w magazynach.

Zmienią się także zasady segregowania „plastików”. -Obecnie zachęcamy, żeby butelki PET i puszki zgniatać przed wyrzuceniem, żeby zaoszczędzić miejsce w pojemnikach i workach, butelek i puszek objętych kaucją zgniatać nie będzie wolno - mówi Eugeniusz Karpiński.

Pozostaje najważniejsze pytanie: czy system kaucyjny wpłynie na wysokość opłaty śmieciowej? -Obawiam się, że tak, i to niekorzystnie - przyznaje przewodniczący KZGRL. Chodzi o to, że firmy odbierające i zagospodarowujące odpady, takie jak na przykład Miejski Zakład Oczyszczania w Lesznie, mają obecnie możliwość sprzedawania opakowań PET, puszek czy butelek. Dzięki temu miały przychód, który zmniejszał koszty ich działalności, do miało wpływ na oferty w przetargach ogłaszanych na przykład przez KZGRL, co oczywiście przekładało się na wysokość opłat dla mieszkańców. Jak się dowiedzieliśmy, w ubiegłym roku przychód MZO wynosił prawie 1 milion złotych brutto, w tym roku do lipca 1,1 miliona. Po wprowadzeniu systemu kaucyjnego firmy ten przychód utracą - nawet jeśli trafią do nich butelki czy puszki objęte kaucją, nie będą mogły ich oddać w punktach zbiórki. Koszty natomiast pozostaną na co najmniej obecnym poziomie: odpady i tak trzeba będzie odebrać, przewieźć i zagospodarować. Jak to będzie faktycznie wyglądało, przekonamy się już za kilka miesięcy, przy okazji kolejnego przetargu śmieciowego.
 
Komentarze (82)
1. Dodane przez nick, w dniu - 11-09-2025 12:41 173 0
zlikwidować KZGRL to będzie taniej dla mieszkańców , nie będzie pośredników
2. Dodane przez Benny Hill, w dniu - 11-09-2025 12:43 121 2
Pań Przewodniczący już dawno powinien stracić stołek. Panu już dziękujemy.
3. Dodane przez gosc, w dniu - 11-09-2025 12:45 127 0
Przecież od pół roku o tym piszę w komentarzach.  
To było do przewidzenia, że opłata za śmieci wzrośnie bo będzie mniej śmieci.  
Wcześniej rosła bo było więcej śmieci. 
 
Czego nie rozumiecie.
4. Dodane przez Wolny Polak (?), w dniu - 11-09-2025 12:45 59 9
Niech przyjdzie tutaj teraz jeden z 50 % procent mieszkańców Leszna (tych eurokratów i innych oświeconych nowoczesnych) i da choć jeden argument dla którego reszta społeczeństwa ma się godzić na te wymysły.
5. Dodane przez M, w dniu - 11-09-2025 12:46 50 0
Niestety nie mam już chyba póki co nawet cienia nadziei, że chociażby w sprawach śmieci w tym kraju decydować będą ludzie z głową. Co rusz to następny ekspert niczym Don Kichot z wiatrakami walczy ze skutkami, a tymczasem przyczyny powstawania śmieci nikt nie widzi, albo raczej każdy z ekspertów udaje , że nie widzi, bo z producentów śmieci, państwo ciągle doi podatki z producentów aż miło. Doić chcą również i Bogu ducha winnych mieszkańców.  
Nie radzimy sobie ze śmieciami, więc pytam jak tu wierzyć , że z dronami niespodziankami będziemy radzić?
6. Dodane przez max, w dniu - 11-09-2025 12:51 52 0
"Obawiam się, że tak, i to niekorzystnie" haha i szach mat, nie dojrze że pierdologia z noszeniem pustych butelek nie wiadomo gdzie to jeszcze opłatę podkręć no pięknie
7. Dodane przez 11111111, w dniu - 11-09-2025 12:52 24 1
BOZE ty widzisz i nie grzmisz przeciez to jest tak chore ze nawet nie nadaje Pozostaje najważniejsze pytanie: czy system kaucyjny wpłynie na wysokość opłaty śmieciowej? -Obawiam się, że tak, i to niekorzystnie - przyznaje przewodniczący KZGRL. Chodzi o to, że firmy odbierające i zagospodarowujące odpady, takie jak na przykład Miejski Zakład Oczyszczania w Lesznie, mają obecnie możliwość sprzedawania opakowań PET, puszek czy butelek. Dzięki temu miały przychód, który zmniejszał koszty ich działalności, do miało wpływ na oferty w przetargach ogłaszanych na przykład przez KZGRL, co oczywiście przekładało się na wysokość opłat dla mieszkańców. Po wprowadzeniu systemu kaucyjnego firmy ten przychód utracą - nawet jeśli trafią do nich butelki czy puszki objęte kaucją, nie będą mogły ich oddać w punktach zbiórki. Koszty natomiast pozostaną na co najmniej obecnym poziomie: odpady i tak trzeba będzie odebrać, przewieźć i zagospodarować. Jak to będzie faktycznie wyglądało, przekonamy się już za kilka miesięcy, przy okazji kolejnego przetargu śmieciowego. juz do leczeniaRAK na ktorego nie sposob znależć trucizny....poczytajcie
8. Dodane przez abc, w dniu - 11-09-2025 12:52 31 1
Po pierwsze -może nareszcie wzorem innych miast worki na tekstylia i odzież? Po drugie - Rozumiem, ze plastiki przynosiły taki zysk, ze brak ich w workach nie będzie rekompensować zbiórki? To złoty interes.
9. Dodane przez Popis, w dniu - 11-09-2025 12:54 72 3
KZGRL do likwidacji! To jest kpina, ludzie budźcie się zarówno Ci z PiSu i KO, czas wyjść na ulicę i pokazać,że oni mają dla nas działać, a nie my na ich pensje i koryta.
10. Dodane przez Waldek, w dniu - 11-09-2025 13:03 32 1
Co wspólnego ma Polska i Japonia  
Japonia to kraj kwitnącej wiśni  
A Polska kraj kwitnącej lipy
11. Dodane przez Idylla, w dniu - 11-09-2025 13:06 66 0
Mniej śmieci niższe koszty 
Mniej pracowników  
A ten tu o podwyżkach opłat 
Zawsze mówili że śmieci to kasa 
Oddaj mu kasę i jeszcze zapłać za to 
Mafia śmieciowa po polsku
12. Dodane przez czyli?, w dniu - 11-09-2025 13:10 30 1
1. kto ma odniesc korzysc z tej zmiany i dlaczego ona jest robiona? eko? nie rozumiem 
2. komu przeszkadzalo to jak bylo do tej pory, jesli i kzgrl narzeka, i mzo, ktore nie bedzie miec dochodu z plastiku i butelek?  
3. czy ten kraj , pod swiatlym przywodztwem znanej Urszuli, opamieta sie w koncu i pieprznie te regulacje prosto w diabły?  
radny spod Leszna
reklama
13. Dodane przez G, w dniu - 11-09-2025 13:11 22 16
Papierowe państewko  
Prosta matematyka 
Wleciało 19 dronów 
Zeszczelili 3 
Znaleziono 14 
Jak by nie zestrzelili to tak by spadło 17 
Donek się chwali a ludzie mają bekę z niego 
Ta nasza armia to jak maciarewicz stara i do niczego 
Sory do brania kasy za nic
14. Dodane przez obserwator, w dniu - 11-09-2025 13:13 19 1
Sami siebie zniszczymy.
15. Dodane przez obywatel RP, w dniu - 11-09-2025 13:20 28 2
a za moich młodych dobrych lat w RPL-u to puszki po zagranicznym piwie 
kolekcjonowało się na półce w meblościance a puste paczki po papierosach 
wieszało się na słomiance - ach to były piękne czasy ha ha ha !!!
16. Dodane przez Tak sobie myślę, że, w dniu - 11-09-2025 13:21 23 0
W pojemnikach z odpadami plastikowymi, wg moich obserwacji, dominują dwa rodzaje - jeden to butelki i puszki, a drugi to opakowania, folie, itp. Jeżeli większość butelek plastikowych udałoby się odstawiać do punktów ich skupu, to być może MZO mogłoby opróżniać te pojemniki rzadziej, a więc byłaby szansa na znalezienie oszczędności.
17. Dodane przez PL, w dniu - 11-09-2025 13:25 25 0
Kilka dekad wstecz, polscy zbieracze butelek PET z terenów przygranicznych, oddawali je w niemieckich marketach, otrzymując za nie z automatów zwrot kaucji. 
Zjawisko to było tak powszechne, że doprowadziło do wprowadzenia oznaczeń na etykietach, które automat rozpoznaje. 
Butelka bez nakrętki, uszkodzone też była odrzucana. 
Dzisiaj kaucja za butelkę u Helmutów to 0,25 euro, ok. 1 naszej złotówki. 
Kaucja za te opakowania pobrana od klienta wraca do niego, mniej będzie plastiku w pojemnikach i to martwi tego mądrego? 
Jeden punkt w gminie przyjmujący te zwroty opakowań będzie zautomatyzowany czy etaty przybędą do obsługi klientów? 
Te punkty co zrobią z tymi PET-ami, sprzedadzą i zarobią na nich jak to robi teraz odbiorca plastiku? 
Szkło też ma swoich nabywców! 
Producenci napojów będą zobowiązani do odbioru tych szklanych opakowań i też za to zapłacą! 
Dzisiaj wolą nówki z huty? 
Tu ktoś czegoś nie dopracował a ten prezio też taki trochę jakby nieklamotny? 
Mieszkańców łoić bo oni najsłabsi w tym systemie? 
Jestem przeciw takim rządcom!
18. Dodane przez K, w dniu - 11-09-2025 13:38 28 0
Do podstawowej segregacji śmieci już większość mieszkańców przywykła, nauczyła się i to jest ok. 
Ale jest ostatnio coraz więcej chorych wymysłów - z tekstyliami mamy jeździć na PSZOK bo w całym mieście nie ma ani jednego pojemnika (niektórzy zrobili sobie śmietniki z kontenerów typu PCK), butelki mamy zanosić do punktów skupu i jeszcze mamy coraz więcej płacić?  
Czy kogoś pogrzało?  
Czy gospodarki odpadami naprawdę nie można prowadzić w sposób rozsądny, przystępny i ekonomiczny?!
19. Dodane przez Tak się zastanawiam, w dniu - 11-09-2025 13:52 7 1
Czy nie będzie warto zostać zbieraczem butelek i puszek? Przy dużej powtarzalności takich zbiorów, może być z tego całkiem niezły grosz. Wyobrażam sobie np. ile będzie mógł zarobić właściciel bądź pracownik w knajpkach z dużym obrotem, gdzie butelki i puszki nie są zabierane przez klientów. Dla osób obrotnych być może więcej niż druga pensja i to bez podatków i bez kaprysów szefa.
20. Dodane przez Adaś, w dniu - 11-09-2025 13:53 15 3
dodajmy, że za opakowania zapłacisz gotówką, ale zwrot dostaniesz już tylko w kuponie do wykorzystania w sklepie dodatkowo z ograniczonym terminem ważności :)
21. Dodane przez PL, w dniu - 11-09-2025 13:56 7 9
Kaucjowanie pojemników plastikowych, szklanych, metalowych ma ograniczyć zaśmiecanie środowiska naturalnego, to jest podstawową idea tego systemu! 
Kaucja 1 złotych przekonałaby bardziej do dbania o nasze otoczenie? 
Z całą pewnością!
22. Dodane przez Wdtyy, w dniu - 11-09-2025 14:06 21 1
Znowu podwyżki. Co to za zarządzanie
23. Dodane przez Arek, w dniu - 11-09-2025 14:15 26 7
Kolejny przykład dlaczego Polska powinna opuścić twór Unia Europejska. Anglia wyszła bo widziała co się święci. Więcej segregujemy więcej wymagań a opłaty coraz wyższe.(...)kzgr zlikwidować. Leszno ma mzo i wystarczy
24. Dodane przez Pl, w dniu - 11-09-2025 14:23 23 0
Przyznali że robią biznes na nas.
25. Dodane przez d, w dniu - 11-09-2025 14:36 38 0
Oszczędzaj ciepło, ale jak za dużo będziesz oszczędzał to nazwą cię "pasożytem cieplnym" 
Oszczędzaj wodę, nie komp się w wannie tylko pod prysznicem, ale jak za dużo zaoszczędzisz, to podniesiemy stawkę za m3 wody i ścieków. 
Segreguj śmieci, ale jak wejdzie system kaucyjny to i tak opłaty za śmieci obawiam się, że wzrosną. 
Jprld co to się dzieje, co tu się wyprawia? Orwell to, czy może Monty Python, albo rodzimy kabaret.
26. Dodane przez Do prezesa, w dniu - 11-09-2025 14:36 26 1
No chyba was pogięło !!!!!!!!!!! 
Zacznijcie od siebie a nie ludziom podwyżki serwować z roku na rok 
Stanowcze NIE dla podwyżki za śmieci !!!!!!!! 
A propos butelkomatu cyt.jeden w regionie ?,????!!!!  
No to już kpina totalna 
Szok 
2025 rok 
Masakra 1 butelkomat na 60 tys.mieszkanców
27. Dodane przez Aaa, w dniu - 11-09-2025 14:43 34 0
Produkujecie za dużo śmieci, jest podwyżka. Produkujecie za mało śmieci, jest podwyżka. Czego nie rozumiecie ?
28. Dodane przez X, w dniu - 11-09-2025 14:53 14 0
Co by się nie działo to stawki w górę ! za dużo odpadów cyk do góry za mało też źle i cyk do góry a może by tak pomyśleć jak zredukować koszty !a nie tylko opłaty podnosicie !każdy chce zarobić wiadomo tylko dlaczego zawsze na kacu My musimy być pokrzywdzeni ? każdy pretekst jest dobry aby podbijać opłaty!mniej śmieci to powinno być taniej a nie drożej !no ręce opadają jak czytam te brednie Pana prezesa
29. Dodane przez maxim, w dniu - 11-09-2025 14:53 12 0
panu K. już podziękujemy za te podwyżki a nic nie robienie ..... że człowiek, spółdzielnia musi sama wszystko załatwiać bo oni są od BRANIA opłaty jak nie było tej instytucji MZO Leszno miało ZYSKI po powstaniu i podniesieniu opłat o 300% MZO straty ma (miało)w 2023r.
30. Dodane przez świadomy, w dniu - 11-09-2025 15:05 6 1
https://elka.pl/content/view/95282/80/ 
Przypominam większości, którzy mają głowy tylko po to by nosić czapkę zimą.
31. Dodane przez Ela, w dniu - 11-09-2025 16:20 10 4
Powiedzcie ,że UE tego wymaga czas wyjść z tego dziadostwa!
32. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 11-09-2025 16:23 13 0
Zakładając zatem, że ten cały Związek jest do czegokolwiek komukolwiek potrzebny, nasuwa się oczywiste pytanie: Czy Pan przewodniczący jest właściwą osobą na tym stanowisku? No bo czytając to co piszą mieszkańcy wygląda na to, że po prostu chyba nikt Pana za bardzo tam nie chce z Pana pracodawców, a przecież pensję płaci Panu nie kto inny, jak mieszkańcy regionu ze stanowczo za wysokich opłat już teraz. Może ktoś inny będzie potrafił rozwiązać problem z myślą bardziej o mieszkańcach?
33. Dodane przez Eko, w dniu - 11-09-2025 16:30 8 1
Czyli złotówka kaucji, do tego paliwo do prywatnego auta aby dowieźć butelkę do punktu zbiórki- ta zwrócona złotówka raczej kosztu dojazdu nie pokryje a do tego jeszcze za śmieci drożej choć mniej odbiorą . 
 
I to jeszcze Ja który kompoty gotuję i nieopodatkowanego badziewia słodzonego aspartam em nie pijam mam płacić więcej! 
(...)
34. Dodane przez nie za bardzo rozumiem :), w dniu - 11-09-2025 16:34 15 0
Mniej śmieci to mniejsza częstotliwość odbioru odpadów, co za tym idzie mniejsze zatrudnienie, mniejsza flota samochodowa, mniej obsługi na PSZOKu... czyli mniejsze koszty...
35. Dodane przez odn. 13, w dniu - 11-09-2025 16:36 5 0
A zestrzelili je znad naszego nieba podobno Holendrzy, zgadza się?
36. Dodane przez ...., w dniu - 11-09-2025 16:41 12 0
Gdzie jest prezydent? Gdzie są radni?
37. Dodane przez Hmmmmm, w dniu - 11-09-2025 16:54 32 0
NIE ROZUMIEM. Kupuje butelkę wody i przy zakupie płace dodatkową oplate .Idę z pusta butelka do sklepu i oddaje do automatu tzn że ta butelka już nie trafi do śmietnika na osiedlu. To dlaczego opłaty za śmieci mają być wyższe? Przecież to jest bezsensu.
38. Dodane przez Krystyna, w dniu - 11-09-2025 17:04 6 0
Do 15 ja na słomiance miałam widokówki.Chyba jesteś z moich czasów.Pozdrawiam.
39. Dodane przez do kom.34, w dniu - 11-09-2025 17:11 8 0
I do tego jeden wiceprezes mniej. Wtedy to dopiero będą oszczędności.
40. Dodane przez Ewa, w dniu - 11-09-2025 17:25 8 0
Do 37 masz rację popieram.dlaczego mam płacić więcej za śmieci skoro będzie ich mniej i plastykiem nie będziecie sie zajmować tylko chyba same foliowe.
41. Dodane przez leszczynian, w dniu - 11-09-2025 18:03 5 0
Po co zmieniać na gorsze. Śmieciowe będzie droższe.
42. Dodane przez to nie jest miasto dla młodych ludzi, w dniu - 11-09-2025 18:32 6 1
W byłym NRD, w 5 tysięcznym mieście każdy market (a jest ich 5) posiada butelkomat :) pozdrawiam
43. Dodane przez noname, w dniu - 11-09-2025 18:38 14 0
kolejna rzecz do likwidacji, przecież ten związek jest w ogóle nie potrzebny. Ile osób jest tam zatrudnionych? Ile rocznie idzie na pensje a gdyby nie to można by obniżyć koszt odbioru odpadów... ale co tam.. lepiej swoich wkładać na ciepłe stołki...
reklama
44. Dodane przez Wojciech, w dniu - 11-09-2025 20:34 15 0
Panie Prezesie Karpiński. Z uwagi na dość duże zainteresowanie się Pana wypowiedzią, uprzejmie proszę o wyjaśnienie tej zależności mniej śmieci to opłata będzie musiała iść w górę.  
Patrząc z punktu biznesowego mniej śmieci to może być mniej kursów po odbiór, oszczędności na paliwie, a może i zatrudnieniu, a tym samym obniżenie opłat za wywóz śmieci. To by się nazywało działanie na rzecz lokalnej społeczności. Są takie dwa pojęcia ekonomiczne, optymalizacja kosztów i zysków. Proponuję ich użyć. Jeszcze nie tak dawno podczas pandemii narzekał Pan, że trzeba podnieść opłatę gdyż ludzie siedzą w domu i robią porządki w garażach i piwnicach. Przez to jest więcej śmieci. 
 
Tak źle, i tak nie dobrze. W czym tkwi faktyczny problem. Jak mówi stare porzekadło, jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o ...... Właśnie o co?  
Na rynku gdzie była by konkurencja podejrzewam, że miałby Pan problemy z zarządzaniem taką firmą. A tak, uchwyt - zachwyt - ściema i podwyżka jest gotowa. 
Czy to dlatego już na Trzebanie są zwożone śmieci z poza terenu KZGRL?
45. Dodane przez Raf, w dniu - 11-09-2025 20:35 13 1
Po co segregować śmieci na osiedlach jak co chwilę podjeżdżają samochody z tych "pięknych" domów z osiedli na obrzeżach miasta i podrzucają śmieci?
46. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 11-09-2025 20:55 6 1
Od dłuższego okresu czasu obserwuję jak. po mieście jeździ śmieciarka, która zbierać ma śmieci z podmiotów gospodarczych. Ale jak się okazuje to tylko w większości miejsc gdzie te śmieci powinny być wystawione to ich nie ma. Dotyczy to adresów gdzie właściciel firmy mieszka. Pytam się po co to jest tak zorganizowane, po co te dodatkowe koszty? Czym różnią się śmieci z gospodarstwa domowego od śmieci z podmiotów gospodarczych? Uważam, że skoro MZO posiada transport i jest właścicielem Zakładu w Trzebini to zatrudnienie części pracowników Związku Śmieciowego znacznie obniżyć może koszty jakie ponosimy gdy to funkcjonuje tak jak jest to obecnie.
47. Dodane przez Atom, w dniu - 11-09-2025 21:16 5 2
Nie wiem skąd narzekania ludzi, przecież to wszystko dla ich dobra i na ich życzenie. Wszyscy kochają utrzymywać kolejne etaty dzięki którym mogą spać spokojnie. Zapłacisz więcej jest ekologicznie.
48. Dodane przez MS, w dniu - 11-09-2025 21:24 6 0
"butelek i puszek objętych kaucją zgniatać nie będzie wolno - mówi Eugeniusz Karpiński." 
"Po wprowadzeniu systemu kaucyjnego firmy ten przychód utracą - nawet jeśli trafią do nich butelki czy puszki objęte kaucją, nie będą mogły ich oddać w punktach zbiórki." 
 
Zgniatać butelek i puszek z kaucją nie będzie wolno, a oddać ich później do punktu zbiórki nie będą mogli - to co się z nimi stanie?
49. Dodane przez Apokalipsa coraz bliżej, w dniu - 11-09-2025 21:40 13 0
Skoro z butelkami mam jeździć do marketu żeby je sprzedać, to będę miał mniej śmieci do odbioru tzn. na zdrowy rozum będzie taniej, jednak źle rozumiem bo będzie drożej. Jeżeli kupie w swoim sklepie osiedlowym butelkę napoju to będę musiał jechać do centrum żeby sprzedać do marketu, czyli paliwo i spaliny i gdzie ekologia!? Wiecie państwo co, mamy problem z sąsiadem, wojna jest podsycana a my zajmujemy się wiatrakami, skupem butelek i edukacją LGBT w szkołach bo takie sobie problemy wymyślamy. Ten świat się kończy....
50. Dodane przez do kom. 33, w dniu - 11-09-2025 22:23 13 0
Dotąd wynosiłem zgniecione plastikowe butelki do kontener za blokiem żeby nie zabierać sobie miejsca w małej kuchni. Teraz żeby odzyskać koszty butelek, będę musiał gdzieś to trzymać aż mi się trochę uzbiera. I to pod warunkiem, że korzystam z dużych sieci, a nie z małych, lokalnych sklepików, które butelkomatów w swym sklepiku nie zmieszczą. Czy to nie jest zachęta do korzystania ze sklepów sieciowych kosztem osiedlowych?
51. Dodane przez Nelli, w dniu - 11-09-2025 23:04 10 0
(...). Oni wszyscy są od nas zalezni trzeba naprawdę skończyć te mdłe i kłamliwe mowy by nam więcej kitu nie wkręcać !
52. Dodane przez jakub michor, w dniu - 12-09-2025 00:01 5 0
(...) pamietam jak jeszcze 2 lata temu zdaje sie byly wystawione palety z plastikami w parku, jako pokaz ile to smieci plastikowych produkują mieszkancy, rozumiem,ze wtedy bylo to nie okej bo bylo tego duzo, teraz tez jest nie okej bo bedzie za malo ? wyjasnij mi czlowieku o co Ci chodzi,bo sie pogubilem
53. Dodane przez Ostatniniedibitek, w dniu - 12-09-2025 00:20 8 0
KZGRL Kasa Zgarniana Regularnie Ludziom. 
Mieszkańcy płacą trzy razy za te same śmieci i jeszcze muszą je sami segregować. W normalnym biznesie taki numer skończyłby się bankructwem, a tu prezes zamiast pakować manatki siedzi na ciepłym stołku i czeka na emeryturkę. Wstydu brak.
54. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 12-09-2025 06:07 3 2
Nie wiem o co te burzawy,w Niemczech funkcjonuje znakomicie nikt się nie burzy.Porzadek na kazdym kroku.Ide oddaje dostaje paragon ,zwracaja mi przy kasie,chyba ze kupuje kolejne butelki,to kaucje odliczają. I jest porządek.
55. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 12-09-2025 06:16 2 0
Będą lasy pełne śmieci ....beda zbierane w piwnicach przez cały rok i wywożone w nocy do lasu raz w roku 500 zł mandatu dużo taniej niż płacić przez rok za 4 osobową rodzine
56. Dodane przez Edek, w dniu - 12-09-2025 06:43 10 0
Jak za dużo plastiku to problem rozwiązuje sie u źródła wystarczy zakazać produkować w plastiku to producenci wrócą do szkła a narzekacie ze dużo plastiku ,problemy likwiduje sie u źródła bara..
57. Dodane przez do kom. 51, w dniu - 12-09-2025 07:35 8 0
A później wybory i jedni na pis(...) a drudzy na k(...)O i tak od ponad 20 lat....
58. Dodane przez On33, w dniu - 12-09-2025 08:06 14 0
Dlaczego opłata śmieciową ma wzrosnąć ? Skoro butelki będą oddawane do automatów to śmieci będzie mniej do odbioru przez pseudo firmę MZO
59. Dodane przez ., w dniu - 12-09-2025 08:27 17 0
Zlikwidować KZGRL (...)
60. Dodane przez wyjdzie jak zawsze, w dniu - 12-09-2025 08:37 9 0
Dlatego przestaję kupować towary w puszkach i butelkach kaucyjnych. Obędę się. 
 
BUTELKOMAT W POLSKIEJ WERSJI TO RECZNA OBSLUGA PAŃ NA KASIE SKLEPOWEJ. 
 
Nie wierzycie to się przekonacie stojąc w dłuższej niż dotychczas kolejce!
61. Dodane przez janek, w dniu - 12-09-2025 09:20 6 0
A jak idzie wymiana śmietników metalowych na plastikowe do odpadów komunalnych przez MZO?
62. Dodane przez Do 20, w dniu - 12-09-2025 09:50 2 0
Adasiu, tak było do tej pory, od 1 paź juz sklep bedzie zobawiazany wydać zwrot kaucji w gotówce a nie w kuponie.
63. Dodane przez SETH, w dniu - 12-09-2025 11:07 9 0
Panie Eugeniuszu. Jeśli zobaczę u siebie pismo z podwyżką dotyczącą wywozu odpadów, na pewno ja oraz moim znajomi zgłoszą ten fakt UOKiK, któremu podlegacie.  
 
To o czym jest tu mowa, to nieuczciwe praktyki stosowane wobec Waszych klientów.  
 
Tak więc nie trzeba wychodzić na ulicę, wystarczy zgłosić się do UOKiK. Ja kopię tej strony i wypowiedzi tutaj zawarte zachowuję na przyszłość.
64. Dodane przez Jak drogim kosztem zaspokoić potrzeby mieszkańców, przy ich maksymalnym zaangażowaniu mentalnym i finansowym, w dniu - 12-09-2025 11:31 10 0
To co się dzieje w systemie gospodarowania odpadami w Lesznie od wielu lat to jakieś nieporozumienie. Raczej jest to wina nieudolnych polityków, twórców prawa w tej przestrzeni, ale w Lesznie od lat nie ma skonkretyzowanych działań w tym zakresie. Brak inwestycji, które wpływałyby na wykorzystanie znanego nam wszystkim strumienia odpadów, mzo inwestowało w instalacje, ale raczej w kontekście zarabiania pewnie na profit spółki, który niekoniecznie wpływa na obniżenie opłat za wywóz odpadów komunalnych, ostatnie przyjmowanie odpadów na składowisko jest raczej dowodem na szybki zysk ale już kosztu rekultywacji tych odpadów na składowisku nikt nie analizuje poważnie (może się mylę). Oczywiście tego się nie dowiemy do końca bo ogólnie w leszczyńskich spółkach miejskich brak transparentności. Zastanawiające jest cały czas to, że radni miejscy mało się interesują tymi zagadnieniami, w ogóle wzrastającymi kosztami mediów. A to dużo zależy od działań, inwestycji przeprowadzanych w samorządzie. To są sprawy, które były zaniedbywane na przestrzeni ostatnich lat przez lokalnych włodarzy ? Czy te zaniechania i zaniedbania przez spółki nie wpisują się w ich zainteresowania, te opłaty za odpady czy też za media (energia, ciepło, woda) w Lesznie poważnie drenują kieszenie mieszkańców, nie mamy działań perspektywicznych na przyszłość tylko działa się reaktywnie, a dodatkowo z opóźnieniem kosztującym czasem dziesiątki milionów ? - patrz MPEC. Jak to się dzieje zapytuje, że kładzie się nacisk na oszczędności, radni rzucają hasła ile to zaoszczędzili  
w budżecie miasta na tym, czy na tam tym, a w tak przyziemnych sprawach nie ma nawet cienia pomysłu np. w kontekście gospodarki obiegu zamkniętego, pozyskiwania energii odnawialnej (dla mieszkańców, dla miasta), obniżenia kosztów prowadzenia gospodarstwa domowego czy też przedsiębiorstwa, czy nawet obniżenia kosztów utrzymywania jednostek miejskich. Niestety nadal  
w mieście Lesznie mamy do czynienia z takim trochę brakiem szerszej koncepcji, i to wynika między innymi z ograniczenia pola widzenia zarządzających. To od radnych oczekiwałbym szerszego spojrzenia na sprawy miasta, nie tylko utwardzania dróg i w ogóle rozwiązań drogowych (one zawsze będą potrzebne), ale może czas zainteresować się właśnie tymi kwestiami, które bezpośrednio dotykają mieszkańców tego miasta , nie wąskiej grupy , ale szerokiej grupy mieszkańców, którzy mam wrażenie od lat płacą za usługę wątpliwej jakości. Pamiętacie może spalarnie odpadów medycznych w Lesznie ? To jest tylko jeden z antyprzykładów jak krętą i kosztowną drogę inwestycyjną obrano w mieście z tym zakresie.
65. Dodane przez v, w dniu - 12-09-2025 12:22 16 0
czyli tak: mam zbierać opakowania do wora, który zajmuje kolejne miejsce, pojechać oddać do punktu samochodem żeby odzyskać te kilka złotych które i tak wydam na paliwo które generuje CO2 którego tak bardzo wszyscy chcą się pozbyć? :) i do tego dostanę jeszcze podwyżkę za śmieci, które sam wywożę? Wy się tam dobrze czujecie wszyscy? (sory za interpunkcję)
66. Dodane przez jaktojest, w dniu - 12-09-2025 12:36 10 0
Ci Państwo przyklepują podwyżki o0płat za śmieci: 
 
Przewodniczący Zgromadzenia Związku: Łukasz Kubiak Burmistrz Krobi, 
Zastępca Przewodniczącego Zgromadzenia Związku: Grzegorz Kubik Burmistrz Rawicza, 
Paulina Wolsztyniak - Burmistrz Bojanowa 
Jerzy Kulak - Burmistrz Gostynia 
Romuald Krzyżosiak - Burmistrz Miasta i Gminy Jutrosin 
Radosław Sobecki - Wójt Gminy Krzemieniewo 
Przemysław Kaczor - Burmistrz Miasta i Gminy Krzywiń 
Grzegorz Rusiecki - Prezydent Miasta Leszna 
Łukasz Litka - Wójt Gminy Lipno 
Karol Skrzypczak - Burmistrz Miejskiej Górki 
Sławomir Kosmalski - Burmistrz Gminy Osieczna  
Piotr Skrzypek - Wójt Gminy Pakosław 
Grzegorz Matuszak - Wójt Gminy Pępowo 
Daria Wyzuj - Burmistrz Pogorzeli 
Jacek Widyński - Burmistrz Ponieca 
Kornel Malcherek - Burmistrz Miasta i Gminy Rydzyna 
Małgorzata Adamczak - Burmistrz Śmigla 
Mikołaj Kostaniak - Wójt Gminy Święciechowa 
Mieczysław Drożdżyński - Wójt Gminy Wijewo 
 
Zarząd Związku: 
 
Przewodniczący Zarządu Związku: Eugeniusz Karpiński - etatowy członek Zarządu 
Zastępca Przewodniczącego Zarządu Związku: Grzegorz Rusiecki Prezydent Miasta Leszna 
Członek Zarządu Związku: Jacek Widyński Burmistrz Ponieca 
Członek Zarządu Związku: Sławomir Kosmalski - Burmistrz Gminy Osieczna  
Członek Zarządu Związku: Radosław Sobecki - Wójt Gminy Krzemieniewo 
Członek Zarządu Związku: Daria Wyzuj - Burmistrz Pogorzeli 
Członek Zarządu Związku: Mikołaj Kostaniak - Wójt Gminy Święciechowa
67. Dodane przez lol, w dniu - 12-09-2025 14:25 5 0
zedrzeć etykietę, zdusić i wyrzucić
68. Dodane przez Koko, w dniu - 12-09-2025 19:15 3 0
Geniu (...) nie róbcie z ludzi wariatów
69. Dodane przez Gosia, w dniu - 12-09-2025 19:19 3 0
Mam głeboko gdzieś kaucję będę segregował na tej zasadzie jak teraz więc Eugeniuszu geniuszu goń się
70. Dodane przez Ciekawy, w dniu - 12-09-2025 19:22 4 0
Karpiński czy ty to stanowisko masz dożywotnio?
71. Dodane przez Szklarz, w dniu - 12-09-2025 19:24 4 0
Wrócic do opakowań szklanych i bez klopotów wariaci
72. Dodane przez dzidek, w dniu - 12-09-2025 19:30 5 0
DLACZEGO MAM PŁACIC DWA RAZY ZA SEGREGACJĘ BUTELEK SILIKONOWYCH PRZY ZAKUPIE W SKLEPIE A NASTĘPNIE ZA ODPADY SEGREGOWANE.TO PYTANIE DLA UCZONYCH ŻĄDZĄCYCH WYBRANYCH PRZEZ ,,WYBORCÓW
73. Dodane przez opol, w dniu - 12-09-2025 19:54 6 0
Kolejna bezczelność ze strony socjalistyczno-biurokratycznej klasy. Bezczelność za którą zapłacimy oczywiście my. Warszafka nie ma co robić z czasem i naszymi pieniędzmi z których żyje to wymyśla kolejne bzdury w czasie, kiedy wszystko drożeje, a państwo jest zadłużone po uszy. Znoście podatki, regulacje i zmniejszajcie biurokrację lewacy a nie twórzcie kolejne bzdury.
74. Dodane przez NIK, w dniu - 12-09-2025 23:05 0 3
ale czego nie rozumiecie w tym temacie! Skoro na butelkach się zarabia, bo zapłacą wam za nie jak oddacie, a nie zarobi mzo, skoro na reszcie śmieci się nie zarabia, to normalne, że skoro wy zarobicie, to mzo nie i da wyższą cenę za zbierane odpady. Czy tak trudno to zrozumieć! Przecież to logiczne.
75. Dodane przez Xxxx, w dniu - 13-09-2025 08:23 3 0
Nam mają opłaty za śmieci wzrosnąć ,a kto zapłaci mi za to że będę musiała wywieźć butelki do danego punktu. Przecież na wsiach butelkomatów nie postawią. A co z ludźmi starszymi? Kto im to wywiezie? Znając życie opłaty będą wyższe bo koszty . A nasze koszty?
76. Dodane przez Kubły, w dniu - 13-09-2025 10:11 2 0
Co z kubłami? Miały być wymienione do końca września tego roku?
77. Dodane przez Lech, w dniu - 13-09-2025 20:40 0 1
Do 7: Po co powtórzyles wcześniejszy tekst redakcji?
reklama
78. Dodane przez Lech, w dniu - 14-09-2025 13:26 0 0
Puszek to nigdy nie wyrzuciłem kiedyś i makulaturę odkładałem i sam sprzedawałem ale wtedy były skupy butelek, makulatury, złomu i szmat. Teraz jest unia jest ekologia nic nie potrzeba a to że butelki mają mieć jawną kaucje dla wszystkich jest problem bo jedni nic z tego nie mieli a teraz wielce będą stratni drudzy nie od dziś za opakowanie kasę brali lecz ukryta w cenie towaru nic nie jest za darmo dobre jest jak w sklepie płacisz drugi raz jak wyrzucisz wtedy panowie za biurka są zadowoleni bo jest wypłata premia nagroda za nic nie robienie:
79. Dodane przez Jarek, w dniu - 14-09-2025 13:58 1 0
A ja jestem za troszkę człowiek do emerytury dorobi jak młodym ciężko. Puszkę podnoszę choć dużo ztaniały zchylam się za 4 groszę to zchyle za 1zł tak trzymać młodzi może do was kasa sama przychodzi
80. Dodane przez Do Koment. nr 79., w dniu - 14-09-2025 15:17 0 0
Otóż nasz Drogi Obywatelu niestety nie zarobisz sprzedając -lecz tylko odzyskasz i to bez procentów (1zl ) z tego co przy zakupie piwa zapłaciłeś w kasie sklepu.Zarobilbyś ale nikt już nie będzie wyrzucał butelek po piwie za 1 PLN.."Zarobisz " natomiast w sklepie LIDLA - który płaci ( jak donosi reklama radiowa) po ....i tu uwaga....- płaci po 10 groszy za butelkę od piwa. Kup sobie zatem wielką torbę ( na którą musisz "sprzedać" ok 200 butelek po piwie w LIDLU .Tak oto "nabijają w butelkę " Polaków Zachodni Kapitaliści. (Zofia)
reklama
81. Dodane przez Kontrola, w dniu - 14-09-2025 16:20 3 0
Ewidentnie ten Pan Prezes wykorzystuje Nas mieszkańców do sortowania śmieci . Teraz się okazuje ,że dzięki nam zarabia miliony na posortowanych buteleczkach . Należy zrobić kontrolę w tej firmie i sprawdzić powiązania od odbiorców śmieci które my sortujemy dla Pana prezesiaka . Okaże się jeszcze , że powinien nam płacić za posortowane śmieci , a nie odwrotnie . Kto jest za konkretną kontrolą powiązań i przeglądem przetargów łapka w górę!
82. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 17-09-2025 08:53 0 0
Przy okazji ,,utracenia bonusów ze sprzedaży śmieci '' podniesiemy mieszkańcom opłaty. I problem tłumaczenia się rozwiązał się sam. Wszystko drożeje i kzgrl musi zarabiać . Dlaczego MZO nie może się zająć wszystkim od początku do końca tylko jakaś spółka. Jak to z Jana Brzechwy ciągle na topie:,,Mówiły Jaskółki że nie dobre są spółki''. Jak wynika z wiersza - lis oszukał jaskółkę podczas dzielenia się plonem z wspólnej pracy.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Wynajmę warsztat sam... Kąkolewo 3000
Wynajmę pokójLeszno 900
Mieszkanie ul. ostro... Leszno 418000
Nowoczesne domy z og... Leszno 569000
Osiedle lniane?rosza... Leszno 624630
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj