Konsultacje przed złożeniem wniosku do koleiMieszkańcy dyskutowali o tunelach na Zaborowo |
| 25.10.2025. Radio Elka, Jarek Adamek | |||||||||||||||||||
Dyżurny reporter: 667 70 70 60 Spotkanie miało charakter konsultacji społecznych przed złożeniem przez samorząd Leszna wniosku do programu przebudowy przejazdów kolejowych na tunele lub wiadukty. Program zakłada współfinansowanie takich inwestycji w stosunku 50 na 50, żeby wziąć udział w programie, miasto musi złożyć wniosek do 5 lutego przyszłego roku. Prezydent Grzegorz Rusiecki, który wziął udział w spotkaniu zastrzegł, że nie podjęto jeszcze żadnej decyzji, jednak zauważył, że problem z przejechaniem z Leszna na Zaborowo już jest poważny, a z czasem będzie coraz większy. Pociągów na linii kolejowej Poznań - Wrocław jest coraz więcej, chodzi tu nie tylko o przewozy pasażerskie, ale i pociągi towarowe. W związku z tym przejazdy kolejowe na ul. 1 Maja i Henrykowskiej będą coraz częściej zamknięte. Prezydent, miejscy urzędnicy oraz projektant tuneli Paweł Kattner przedstawili wstępne projekty rozwiązań, które są planowane. Pierwszy wariant to budowa tunelu w ciągu ul. Okrężnej, czyli w miejscu, gdzie obecnie jest podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów. Tunel zaczynałby się na skrzyżowaniu ulic Okrężnej i Leśnej, a kończyłby się rondem na skrzyżowaniu z ulicami 1 Maja i Ruszczyńskiego. Inwestycja wiązałaby się z rozebraniem obecnego przejścia - nie ma tam miejsca na „dołożenie” przejazdu tylko dla samochodów. Drugi wariant to dwa tunele: w ciągu ul. Okrężnej oraz w ciągu ul. Henrykowskiej. W obu przypadkach tunele byłyby zbudowane tak, żeby odbywał się nimi zarówno ruch pojazdów, jak i pieszych i rowerzystów. Mieszkańcy obecni na spotkaniu pytali przede wszystkim o to, czy możliwy jest jeszcze jeden wariant: zbudowanie tunelu w ciągu ul. 1 Maja, czyli w miejscu obecnego przejazdu kolejowego. Projektant oraz miejscy urzędnicy odpowiedzieli, że taką możliwość wykluczono, i to z kilku powodów. Pierwszym są koszty przedsięwzięcia - tunel w tym miejscu były o wiele dłuższy i co za tym idzie droższy. -Szacujemy, że tunel w ciągu Okrężnej lub Henrykowskiej kosztowałby około 40 milionów złotych, koszt tunelu w ciągu ul. 1 Maja to około 130 milionów - mówił Paweł Kattner. Najważniejszym jednak argumentem przeciwko temu tunelowi jest sąsiedztwo Stacji Uzdatniania Wody na Zaborowie. -To najważniejsze ujęcie wody dla Leszna, gdyby je wyłączono dwa pozostałe ujęcia w Karczmie Borowej i Strzyżewicach nie dadzą rady zapewnić dostaw do całego miasta - poinformował Dominik Kaźmierczak, kierownik Miejskiego Zarządu Dróg. Zbudowanie tunelu lub tuneli oznaczać będzie także zamknięcie na stałe przejazdu kolejowego na 1 Maja. Mieszkańcy w dyskusji opowiadali się raczej za wnioskiem o dwa tunele. Ich zdaniem pozwoli to na równomierne rozprowadzenie ruchu pojazdów w ciągu wojewódzkiej drogi 323. Pojawił się też postulat pozostawienia możliwości przedostania się pieszych i rowerzystów przez przejazd w ciągu ul. 1 Maja - po zbudowaniu tuneli lub tunelu będzie on bowiem zamknięty dla pojazdów. Prezydent Rusiecki zapewnił, że już negocjuje z koleją takie rozwiązanie. Padło także pytanie kiedy można się spodziewać budowy: zdaniem miejskich urzędników jest to perspektywa około pięciu lat, choć prezydent zapewnił, że oba tunele budowane byłyby równocześnie. Konsultacje w sprawie rozwiązań cały czas trwają, można wziąć w nich udział także zdalnie - do 7 listopada aktywna jest dotycząca nich ankieta na stronie https://leszno.konsultacjejst.pl/konsultacje-spoleczne
reklama
| |||||||||||||||||||
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL![]()
|
reklama
reklama















667 70 70 60









