Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
StartLeszno Dlaczego tak drogo za śmieci? Prezes KZGRL odpowie na pytania
O tym się mówi - z telefonicznym udziałem słuchaczy
Dlaczego tak drogo za śmieci? Prezes KZGRL odpowie na pytania
18.05.2026. Radio Elka, Jarek Adamek
We wtorek o 10.15 specjalne wydanie audycji „O tym się mówi” w Radiu Elka. Gościem audycji będzie Eugeniusz Karpiński, przewodniczący zarządu Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego, a porozmawiamy o wzroście opłaty śmieciowej. Skąd tak drastyczna podwyżka, czy musimy tyle płacić i czy jest nam potrzebna taka instytucja, jak KZGRL?
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
W czwartek zgromadzenie KZGRL, czyli wójtowie i burmistrzowie gmin regionu przegłosowali podwyżkę opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Od lipca wzrasta ona z 33
złotych do 45 złotych od osoby na miesiąc.
Tak znacząca, prawie 35-procentowa podwyżka wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców naszego regionu: w audycji „Temat dla reportera” pytają o powody podwyżki: czy rzeczywiście wzrasta ilość odpadów „produkowanych” przez mieszkańców, jakie są koszty administracji związku i czy nie taniej byłoby realizować gospodarkę odpadami samodzielnie przez gminy.
We wtorkowym wydaniu audycji „O tym się mówi” o 10.15 zapytamy o to przewodniczącego zarządu KZGRL Eugeniusza Karpińskiego. Podczas audycji na żywo będzie możliwość zadawania pytań telefonicznie przez słuchaczy, można je także zostawić w komentarzach pod tym artykułem.
1. Dodane przez elo, w dniu - 18-05-2026 11:06 482 moze wojta swieciechowy zaprosicie do elki i niech sie wypowie dlaczego go nie było ???????/. wstyd ...wiecej filmików na FB
2. Dodane przez Europa, w dniu - 18-05-2026 11:07 343 przecież to oczywiste, system kaucyjny za butelki, który nabija kabzę zachodnim korporacjom, bo to najcenniejsze odpady, te nieopłacalne zostawia się polskiej komunalce
3. Dodane przez Sq, w dniu - 18-05-2026 11:28 271 Proszę zaprosić burmistrza Osiecznej, bo ten głosował za podwyżką. Wysypisko znajduje się w gminie Osieczna. Jest za to duża kasa dla Gminy i burmistrza z pensją kilkunastu tysięcy. Co z gospodarstwami, w których jest jedna osoba? Produkuje odpadów zdecydowanie mniej niż rodziny wieloosobowe, również w przeliczeniu per capita, a płaci jak za zboże.
4. Dodane przez tak sie doi naiwnych, w dniu - 18-05-2026 11:28 390 tak drogo bo pensja prezesa duzo wychodzi co skrzętnie ukrywa bo w bip kzgrl tego nie znajdziesz mimo ze jest taki obowiazek. , no i cały ten twor biurokratyczny utrzymac trzeba.
5. Dodane przez Adam, w dniu - 18-05-2026 11:34 360 1. Czy KZGRL bierze pod uwagę kondycję finansową wykonawców usług z przetargów - tak aby ocenić zasadność składanych ofert? Główny wykonawca usług MZO / RCGO resort jest w znakomitej kondycji finansowej - dlaczego mamy finansować ich rekordowe zyski? 2. O ile spadła objętość i waga odpadów plastikowych po wprowadzeniu kaucji na butelki PET? Jak rośnie masa innych odpadów? 3. Dlaczego w Poznaniu czy gminach z powiatu poznańskiego system spina się przy znacznie niższych stawkach opłat dla mieszkańców i częstszym wywozie różnych frakcji z posesji prywatnych (plastik, papier, szkło i BIO co dwa tygodnie)? Gdzie są nieefektywności z systemie leszczyńskim? 4. Co KZGRL robi aby zachęcić innych dostawców usług niż MZO do składania ofert i zwiększenie konkurencji na terenie Związku?
6. Dodane przez Fur Dojczland., w dniu - 18-05-2026 11:37 252 Nam nie potrzeba wojny, Unia Europejska nas wykończy i jej genialne eko pomysły. Na system kaucyjny pieniądze są ale żeby zbroić wschodnią granicę to już pieniędzy nie ma, Polaczki niech spłacają kredyt do końca życia by Niemiec czuł się bezpiecznie. Aha dlaczego w Warszawie opłata za śmieci wynosi 107zl a ja będę płacił 225
7. Dodane przez mieszkaniec Leszna, w dniu - 18-05-2026 11:41 451 Zadam jedno pytanie- Gdzie podziały się pieniądze z przyjmowania śmieci z innych miast- które gwarantowały brak podwyżek ? Pytam- bo teraz słyszę,ze przez ostatnie 4 lata omijały nas podwyżki.- więc coś tutaj nie gra.
8. Dodane przez Robert, w dniu - 18-05-2026 11:41 331 Nie interesuje nas to, kto co i za ile. Panowie Rządzący do dymisji za wszystkie nie korzystne dla nas zgody, umowy ETS-y i inne bzdury . Każde podwyżki niech idą z Urzędników i Rządzących -PENSJI. Najpierw zaczynamy ciąć koszty od Was-od tych co nie dotrzymują obietnic wyborczych !
reklama
9. Dodane przez Obserwator regionalny, w dniu - 18-05-2026 11:45 320 Nie ma realnego wytłumaczenia dla tej podwyżki, Ludzie gromadzą butelki, często je myją, płuczą żeby nie śmierdziały w domach czy garażach. Zrobiliście system kaucyjny tłumacząc, że to ekologia, a my się czujemy jak śmieciarze zrobieni w konia. I niech jeden prezes z drugim nie szukają wytłumaczenia. Dołożyliście osobom kolejnej pracy pracującym w sklepach na kasie, bo nie wszyscy zamontowali butelkomaty. Zrobiliście sobie z ludzi kpinę delikatnie mówiąc. Za granicą nawet kosze rozdają za darmo a u nas trzeba samemu kupić sobie. Obsługa w biurach to już prawie jak w większości urzędów w Polsce z łaską oraz ironią. I mam jeszcze pytanie a może pomysł na kolejny artykuł dla ELKA. Kiedy w rejonie Leszna ktoś ogarnie temat rejestracji pojazdów oraz prawa jazdy itp. Ludzie dzwonią do naczelnika a naczelnik wyznacza termin, serio Pan naczelnik nie ma innej pracy tylko ludzi w kolejki wpisywać??? Chyba ten system "bez kolejki" nie działa. Dajcie więcej rąk do pracy lub przekierujcie ludzi z innych pokojów gdzie piją kawę i niekoniecznie mają wypełnione 8h pracy.
10. Dodane przez Chandler, w dniu - 18-05-2026 11:45 340 Opłata za śmieci jest obligatoryjna, jako że nie mamy wyboru firmy odbierającej, a KZGRL robi sobie co chce, sprawa powinna zostać zgłoszona do UOKiK, nie dość, że to działanie monopolistyczne, to jeszcze na szkodę mieszkańców. Ile kosztuje opłat śmiecioosobowa we Włoszakowicach? W Poznaniu 25/osoba!!!!
11. Dodane przez alf, w dniu - 18-05-2026 11:45 231 jedyny kraj gdzie dwa razy się płaci za śmieci...i ciągle podnoszą te opłaty
12. Dodane przez Mieszkańcy Leszna, w dniu - 18-05-2026 11:47 450 Panie Karpiński niech Pan poinformuje we wtorek również w radiu ELKA ilu zatrudnionych jest pracowników w KZGRL i jaką pensję pobierają pracownicy oraz Pan Prezesie - to jest niewybaczalne dla nas!!!
13. Dodane przez JJ, w dniu - 18-05-2026 11:49 270 Więcej segregacji więcej kosztów.
Przestańmy udawać że świat jest eko, spalać to wszystko i robić tani prąd jak w chinach a nie wbijać ludziom do głów że segregowanie śmieci i zbieranie butelek uratuje świat.
14. Dodane przez Mieszkanka św, w dniu - 18-05-2026 11:51 413 A dlaczego płaci się od osoby,a nie od pojemnika?Przecież czy 1 osoba czy 5 to tak jeden śmietnik oddaje
15. Dodane przez KZGRL do likwidacji, w dniu - 18-05-2026 11:52 341 Proszę Sz.P. Prezesa o odpowiedź: jaka jest Jego pensja netto, wraz z dodatkami oraz jak wyobraża sobie (jako Zarządzający Spółką "Menadżer") wyjście pozytywne z tej sytuacji, aby zmniejszyć koszty dla mieszkańców.
Może czas ustąpić i przyznać, że Prezesowanie w Spółce Samorządowej nie polega na pobieraniu pensji kosztem mieszkańców, a na efektywnym zarządzaniem dla mieszkańców.
A najlepiej zlikwidować tę spółkę, która służy tylko do pustych etatów.
16. Dodane przez Może, w dniu - 18-05-2026 11:58 201 Może niech się wypowie ile tirów z Polski dziennie przywozi śmieci do trzebanii
17. Dodane przez Mieszkaniec Leszna, w dniu - 18-05-2026 12:01 130 RCGO reSort traci na systemie kaucyjnym https://elka.pl/content/view/129116/80/ , a KZGRL zdaje się pełnić wyłącznie rolę obserwatora w tej sytuacji. Ludzie poświęcają czas i koszty na gromadzenie i zawożenie opakowań do butelkomatu. Logistyka tego systemu jest mocno kłopotliwa. Już pojawiają się głosy, że system kaucyjny ograniczy sprzedaż napojów, bo ludzi zniechęca do zakupów takich produktów i wolą np. kupić sobie zmiękczacz wody niż butelki. W dodatku klienci zmniejszają zakupy w tradycyjnych, rodzinnych sklepach, jesli nie mają one butelkomatu. Czy Pan Prezes widzi możliwości wykazania się jakąś inicjatywą mogącą poprawić ten stan rzeczy, czy zdecydował się tylko biernie przyglądać tej sytuacji i pójśc po łatwej linii oporu, podnosząc ceny mieszkańcom?
18. Dodane przez świadomość, w dniu - 18-05-2026 12:06 250 Panie Przewodniczący, twierdzi Pan, że za podwyżkę odpowiada wzrost ilości śmieci. Skoro stawka rośnie o 36%, to czy to oznacza, że w ciągu roku każdy mieszkaniec zaczął produkować o 1/3 więcej śmieci niż rok temu? Gdzie są te tony w statystykach, skoro populacja regionu maleje?
19. Dodane przez Włodarze, w dniu - 18-05-2026 12:16 211 Proponuję Włodarza z Krzywinia zapytać dlaczego głosował ZA. A najlepiej byłoby gdyby każdy z tych głosujących "za" się wypowiedział.
20. Dodane przez Księgowa, w dniu - 18-05-2026 12:21 222 Przestaję segregować !
21. Dodane przez obserwator, w dniu - 18-05-2026 12:24 241 zaprosić do elki burmistrza rydzyny niech się wypowie dlaczego zgodził się na podwyżke opłat za śmieci
22. Dodane przez cxz, w dniu - 18-05-2026 12:24 241 Czy prezes ZOM w Lesznie nie potrafi zawrzeć umowy na odbiór odpadów z zakładem w Trzebani? Dlaczego odbiór odpadów musi być załatwiany przez pośrednika KZGRL? Ile pieniędzy rocznie, kosztuje pośrednik KZGRL??? Proszę o podanie, jaki jest roczny koszt utrzymania KZGRL.
23. Dodane przez Agata, w dniu - 18-05-2026 12:53 70 Ja jestem za obcja zalozenia kamer przy smietnikach...wczoraj moj maz wynosil posortowane smieci w eleganckich workach....wyplukane kubki po kefirach, smietanie, serkach ...mamy specjalne worki nie polskie by smieci te papierowe i plastiki wynosic 2xw m-cu bo bio wywozi na dzialke do kompostownika....wychodzac z ogrodzenia jak z klatki drzwi sie prawie same zamknely ale i tu uwaga podchodzi osoba innej narodowosci i nie pytajac nawet czy moze maz mu pomoc bo nie znal kodu na otwarcie wrzuca jeden worek prze plot drugi zostawia przy oplotowaniu (maz sie go zapytal dlaczego tak zrobil) stad wiemy ze nie znal kodu... coz Ja sie wcale nie dziwie , ze ludzie maja pretensje ze smieci sortuja i tak drogo bedzie trzeba placic....drugi przyklad spacer po osiedlu domkow jednorodzinnych kubly stoja na chodnikach a w kubel wlozone i przyduszone klapą 3 szt. workow zolty, zielony i niebieski.... wiatr niejeden kubel przewrocil i worki lezaly obok.... kto za to odpowiada????
24. Dodane przez x, w dniu - 18-05-2026 12:53 241 Dokładnie. Dość okradania Polaków przez Urzędników. Pensje w dół ! Za waszą niegospodarność i brak umiejętności zarządzania , za idiotyczne decyzje polityczne ,klimatyczne ... Prezesi, Zarządy , Radni zarabiacie chore pieniądze . Wynagrodzenia są absurdalne, bo sami je sobie ustalacie . Jakim prawem ? Pensje w dół -tego żądają mieszkańcy i Polacy !
25. Dodane przez do 14, w dniu - 18-05-2026 13:02 70 nie płaci się od pojemnika bo ustawa teraz tego nie przewiduje i nie zanosi się zeby znow ta metoda wrocila
26. Dodane przez Prawie emeryt, w dniu - 18-05-2026 13:06 201 Pytanie:
Panie Przewodniczący, jasno deklarowaliście, że przyjmujcie odpłatnie odpady z poza regionu więc proszę o konkretne dane ile to było ton śmieci i jaką kwotę pieniędzy udało się z tego pozyskać.
27. Dodane przez aaaaa, w dniu - 18-05-2026 13:11 140 to nie prawie 35% podwyżka, ale ponad 35% podwyżka.
28. Dodane przez KAKA, w dniu - 18-05-2026 13:14 160 A ja mam pytanie czy jak się zapełni niecka do której teraz masowo sa zwożone śmieci kto będzie płacił za wybudowanie nowej, czy są już zabezpieczone pieniądze na ten cel.
29. Dodane przez Emeryt, w dniu - 18-05-2026 13:24 220 KZGRL DO LIKWIDACJI!!!!!! Opłata za wyprodukowany KILOGRAM od osoby.
30. Dodane przez ha, w dniu - 18-05-2026 13:26 190 2 osoby. Kubeł na zmieszane, 120 litrów wywożony 1x na dwa miesiące. Plastiki 1 worek 1x w miesiącu Papier 2/3 worka 1x na 2 miesiące Szkło 1/2 worka 1x na 4 miesiące. Bio - 2x w miesiącu i to tylko z powodów epidemiologicznych. Ta nowa cena w moim przypadku to przesada.
31. Dodane przez Janek, w dniu - 18-05-2026 14:12 160 Dlaczego za to, że odbieracie mniej plastiku, puszek i szkła wasze straty muszą wyrównać mieszkańcy przez podwyżkę za odbiór śmieci? Przecież, to po najniższej linii oporu pójście na łatwiznę. Do tego ludzie przez system kaucyjny zmuszeni są do jeszcze bardziej skrupulatnego segregowania śmieci. Znajdźcie inny sposób na wyrównanie strat
32. Dodane przez Kuba, w dniu - 18-05-2026 14:25 210 Czy KZGRL zamieści na stronie oświadczenia finansowe za ostatnie 4 lata. Bilans zysków i strat, ile kosztuje administracja, ile ton śmieci zostało przetworzone oraz skąd te śmieci zostały dostarczone.
33. Dodane przez PYTANIE, w dniu - 18-05-2026 14:31 141 NIECH PODA PAN KARPIŃSKI JAKIE SĄ WYSOKIE DIETY DLA TYCH PRZEDSTAWICIELI Z GMIN ( SPOTYKAJĄ SIĘ PRZY KAWIE RAZ W MIESIĄCU, POGADAJĄ A DIETA NA KONTO PONAD 1 TYS,ZŁ. LECIC SĄ JAKO DELEGACJI DO ZWIĄZKU GMIN( czyli ci co głosowali za podwyżką tj Burmistrzowie Gostynia , Leszna ,Krzywinia, itd Dlaczego to nie jest pokazane ?
34. Dodane przez tak, w dniu - 18-05-2026 14:54 111 Skupowali śmieci z zewnątrz i zarabiali, a teraz zarabiają na nas, bo miejsce na śmieci się zapełnia i rzekomo kosztuje. Do tego system kaucyjny - zrobili z nas śmieciarzy i głupków, z którymi można robić, co się chce. Jak powiedział Wałęsa w Ameryce na wykładzie - przyjeżdżajcie do Polski, to świetne miejsce do zarabiania na głupim narodzie. Władza prowadzi do zubożenia najbiedniejszych, a sama ma pod 20 tys. pensji i nie ponosi odpowiedzialności.
35. Dodane przez popieram, w dniu - 18-05-2026 15:08 151 Żądamy Jawności i Publikacji Wynagrodzeń : Włodarzy, Prezesów, Radnych i Urzędników. To są ogniwa uciekających pieniędzy ! Pensje maja ustalać podatnicy, bo oni was zatrudniają. Zawsze możecie zrezygnować ze swoich stanowisk .
36. Dodane przez rocznik 72 PL, w dniu - 18-05-2026 15:14 151 To jest Mafia śmieciowa.
37. Dodane przez Mieszkańcy gminy Krzemieniewo, w dniu - 18-05-2026 15:20 90 Wójt ,,nasz,, z Krzemieniewa też niech się wypowie dlaczego ... w nasze wspólne gniazdo. Sam widzi że w naszej gminie miejsca pracy są dostępne jak części od Chińskich samochodów a tak nam robi pod górkę. Nie każdy sobie może dać podwyżkę.
38. Dodane przez Adam, w dniu - 18-05-2026 15:28 111 Dlaczego gmina Włoszakowice nie są w Związku, płacą mniej za śmieci?
reklama
39. Dodane przez Obniżka !, w dniu - 18-05-2026 15:32 120 Żądamy !!Obniżka pensji Włodarzy, Prezesów, Urzędników ! Wy odpowiadacie za przyjęte przez Polskę Ets-y , systemy kaucyjne, wiatraki, modernizacje budynków, nie zapewnienie taniego gazu, prądu paliw. Wasi koledzy głosowali za przyjęciem tych opłat w UE ! Obniżka waszych pensji natychmiast ! Komu się nie podoba na szparagi .
40. Dodane przez Bolesław, w dniu - 18-05-2026 15:35 182 Mamy to - co mamy? Powszechne oburzenie Mieszkańców Leszna gigantyczną opłatą za śmieci. Walne Zgromadzenie Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego dnia 14 maja 2026r. tylko 10 głosami, przy 4 wstrzymujących się i 5 nieobecnych zatwierdziło nowa opłatę za odbiór odpadów w wysokości aż 45 zł miesięcznie od osoby obowiązującą od 1 lipca br. Opłata wyższa od obecnej o 12 zł, czyli o 36,40%. Wśród głosujących za podwyższoną opłatą był także Prezydent Miasta Leszna p. G. Rusiecki. Na tym Walnym Zgromadzeniu KZGRL rozstrzygała się jakże istotna sprawa dla mieszkańców gmin tworzący KZGRL, a mianowicie wysokość opłaty za śmieci. Niektórzy włodarze gmin być może lekceważąc swoje obowiązki i oczekiwania mieszkańców swojej gminy nie przybyli na Walne Zgromadzenie KZGRL ( mogli przecież wysłać swoich pełnomocników, ale nic z tego), a dotyczyło to gmin: Jutrosin, Pakosław, Rawicz, Śmigiel, Święciechowa. Natomiast uczestniczący w Walnym Zgromadzeniu włodarze gmin: Bojanowa, Lipna, Miejskiej Górki i Wijewa byli przeciwni uchwale podwyższającej opłatę za odbiór odpadów w kwocie 45 zł miesięcznie. Trzeba wyraźnie podkreślić, że przybyli na Walne Zgromadzenie i mieli odwagę publicznie powiedzieć stanowcze nie podwyżce opłaty za śmieci. Wychodzi na to, że na Walnym Zgromadzeniu KZGRL na 19 członków związku tylko 10 zagłosowało za podwyżką opłaty za śmieci w kwocie 45 zł miesięcznie. Trzeba zauważyć, że uczestnicy Walnego Zgromadzenia ( żaden z nich ) w punkcie dyskusja nad propozycją zmiany wysokości opłaty za odbiór odpadów nie zabrali głosu, nie pytali, nie dyskutowali. Było to bardzo wymowne i znamienne. Przewodniczący Zarządu KZGRL p. E. Karpiński ( dla przypomnienia wiceprzewodniczącym jest Prezydent Miasta Leszna p. G. Rusiecki ) uzasadniając tak rażąco wysoką podwyżkę opłaty za odbiór odpadów przypomniał, że ostatnia zmiana stawki była 1 marca 2022r. i dalej, że od tego czasu płaca minimalna netto wzrosła o 51, 26%, emerytura minimalna netto wzrosła o 47,82%, a proponowana stawka 45 zł rośnie o 36,4%. Moim zdaniem delikatnie określając to rażąco niefortunne i nieodpowiedzialne argumenty, a do tego niedorzeczne, bo wysokość stawki opłaty za odbiór odpadów winna wyłącznie wynikać z faktycznie ponoszonych kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów, a nie wysokości zarobków, czy emerytury, czyli niejako zasobności portfela mieszkańców. Ale jeśli takie uzasadnienie podwyżki opłaty wypowiedziane publicznie na Walnym Zgromadzeniu KZGRL to być może coś jest na rzeczy i nowa opłata w wysokości 45 zł może budzić pewne uzasadnione wątpliwości, a może nawet podejrzenia. Prezes p. Karpiński wskazał, że skumulowana inflacja czteroletnia wynosiła 37%. I cóż z tego, taka była, bo obecna inflacja wynosi ok. 2,6% i w kolejnych okresach zapewne będzie też tak niska. Skumulowana absurdalność argumentów przemawiających za podniesieniem opłaty.A jaką " górkę" zabezpieczył KZGRL ustalając nową stawkę za odbiór odpadów? Pewne podejrzenia rodzi wypowiedź o jakieś istniejącej "górce". Co to znaczy" górka" w finansach KZGRL i skąd ona się bierze. Czy przypadkiem nie z nadpłat mieszkańców za odbiór odpadów. Jeśli tak, czy to jest zgodne z przepisami? Wypada wspomnieć, że np. Poznań opuścił Związek Międzygminny Gospodarki Odpadami Aglomeracji Poznańskiej dnia 1 stycznia 2022r. Ponadto od 4 lat ma stawkę za odbiór odpadów w wysokości 25 zł ( w zabudowie wielomieszkaniowej) i 28 zł dla osób mieszkających w nieruchomościach. Poznań jak na razie nie planuje podwyższenia opłaty za odbiór odpadów. Tak nawiasem, czy w Poznaniu płace i emerytury w minionych latach wzrosły w mniejszym stopniu niż w Lesznie , podobnie jak inflacja ? Czy w Poznaniu mieszkańcy wytwarzają przeszło dwukrotnie mniej odpadów niż my w Lesznie ?Można, można, tylko trzeba zaangażowania i rzeczywistego dbania o interes mieszkańców. Szanowny KZGRL, jak to jest, że w Poznaniu, gdzie też segregują odpady jak my w Lesznie od 4 lat opłata za odbiór odpadów wynosi tylko 25 zł miesięcznie od osoby, a w Lesznie najpierw 33 zł (czyli przez 4 lata więcej o 8 zł niż w Poznaniu), a teraz aż 45 zł od 1 lipca br. ( więcej o 20 zł od Poznania ). Panie Prezydencie Rusiecki, nie budzi to żadnej Pańskiej refleksji, potrzeby wnikliwej analizy przyczyn takiej sytuacji oraz konkretnych decyzji w efekcie obniżających opłatę za odbiór odpadów mieszkańcom Leszna? A np. Warszawa. Też segregują odpady i mają opłatę 107 zł miesięcznie za gospodarstwo domowe w zabudowie jednorodzinnej i 85 zł w zabudowie wielolokalowej za gospodarstwo domowe. Uwaga: za gospodarstwo domowe bez względu na ilość mieszkańców w tym gospodarstwie. Stawki te obowiązują od 1 kwietnia 2026r. Panie Prezydencie Rusiecki, to są fakty i chyba pora tak na poważnie zająć się szerokorozumianym problemem odbioru i zagospodarowania odpadów w Lesznie i być może opuszczenia KZGRL podobnie jak to uczynił Poznań 4 lata temu dla dobra mieszkańców jak podałem wyżej. Nie można udawać i nie widzieć, że zarówno udziałowcami Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami reSort sp. z o.o. w Lesznie ( dawny MZO ) jak i członkami KZGRL są te same gminy. Jako udziałowcy MZO zainteresowani muszą być dobrą sytuacją finansową spółki, a w KZGRL dbaniem o interes mieszkańców swoich gmin (ewidentna sprzeczność interesów ) i w efekcie akceptowaniem bez większego sprzeciwu np. ofert MZO i pozostałych członków konsorcjum budujących nową stawkę opłat za odbiór odpadów, której przecież nie ponoszą gminy, a wyłącznie mieszkańcy tych gmin. A niech mieszkańcy płacą, czy to nie sprowadza się do tego? Proste, bardzo proste. Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami reSort sp. z o.o. w Lesznie co prawda nie jest monopolistą w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów w obszarze działania KZGRL, ale jest silnym i decydującym graczem tym bardziej, że świadczy usługi " swoim", czyli swoim udziałowcom. Też chyba proste. W świetle powyższego chyba nie trzeba pytać, dlaczego KZGRL wbrew temu co zamierzał ogłaszając przetarg przeznaczyć na sfinansowanie utworzenia i prowadzenia Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych tzw. PSZOK-ów wyliczonych i określonych środków pieniężnych akceptował m.in. oferty Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami reSort sp. z o.o. w Lesznie wyższe od oczekiwanych przez KZGRL aż o 42% do 80%.? - vide zdjęcie z częściowej Informacji z otwarcia ofert z dnia 8 kwietnia 2026r. ( strona 1 i 2 ). Trudno to zrozumieć , rodzą się różnego rodzaju wątpliwości, domysły, czasami być może podejrzenia. Nasuwa się pytanie dlaczego KZGRL np. nie unieważnił przetargu, czy też nie podjął innych czynności, aby ostatecznie urealnić oferty oferentów zbieżnie ze swoimi propozycjami.?Niestety nic z tego, bo członkowie KZGRL nie zapominajmy są równocześnie udziałowcami Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami reSort sp. z o.o. w Lesznie. Kolejna uwaga. KZGRL na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości objętych systemem KZGRL podzielił obszar działania tylko na 5 sektorów. Przetargi wygrywały konsorcja, w których zawsze było Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami reSort sp. z o.o. w Lesznie albo w charakterze lidera, albo partnera. W każdym sektorze oferta konsorcjum znacznie przekraczała kwotę, którą zamierzał przeznaczyć KZGRL i tak w sektorze I aż o 40,60%, w sektorze II o 33,90%, w sektorze III o36%, w sektorze IV o 31% i sektorze V o 19% ( vide zdjęcie Informacji z otwarcia ofert z dnia 24 kwietnia 2026r, strona 1 i 2 ). Miasto Leszno łącznie z gminami powiatu leszczyńskiego zaliczono do I sektora, gdzie oferta konsorcjum Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami reSort sp. z o.o. w Lesznie - lider i " ZGO-NOVA" sp. z o.o. - partner nr 1 i PGO ZAJĄC sp. z o.o. - partner nr 2 opiewała na kwotę 59 508 081,63 zł, a KZGRL zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie 42 324 107 zł ( nadwyżka o 40,6% i kwotę 17 183974,63 zł ). Oczywiście podobnie jak w przypadku tzw. PSZOK-ów KZGRL nie unieważnił przetargów mimo rażąco wysokich ofert w porównaniu do swoich zapewne rzetelnie skalkulowanych kosztów i oczekiwań odbicia ich w ofertach przetargowych. W takiej sytuacji oczywiście nie podjął innych działań w skrytości akceptując złożone, rażąco wysokie oferty wobec swoich zamierzeń na sfinansowanie zadania. W taki sposób, sposób budzący wiele wątpliwości KZGRL drenuje nie swoje, a nasze budżety. Jeśli ktoś chciałby poznać szczegóły dot. przetargów, to na stronie internetowej: https://platformazakupowa.pl/pn/kzgrl/proceedings?tab=ended znajdzie wszystkie informacje związane z przetargami KZGRL. Jakie wyjście moim zdaniem z takiej niekorzystnej sytuacji dla mieszkańców Leszna? 1. Wyjście z KZGRL podobnie jak to uczynił Poznań przeszło 4 lata temu i to wyszło tylko na dobro mieszkańcom Poznania co wykazałem wyżej. Takie rozwiązanie zobowiązuje Prezydenta Miasta Leszna do przejęcia obowiązków, które teraz za samorząd leszczyński wykonuje KZGRL. Kto chce mieć więcej pracy, obowiązków i odpowiedzialności? 2. KZGRL zgodnie z deklaracjami na dzień 31.03.2026r. obsługuje 232.807 mieszkańców., a sektor I ( Leszno + powiat leszczyński ) liczy 101. 734 mieszkańców tj. 43,7% ogółu ( vide zdjęcie ). Należy zwrócić uwagę, że na tak duży sektor KZGRL ogłosił tylko jeden przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów z nieruchomości .Tak obszerny obszar wraz z dużą ilością mieszkańców może obsłużyć tylko duża firma czyli Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami reSort sp. z o.o. w Lesznie w układzie konsorcjum. Mamy już odpowiedź na pytanie dlaczego? A co stoi na przeszkodzie, aby wyłącznie dla Leszna, gdzie mamy 25% mieszkańców z terenu całego KZGRL nie ogłosić np. 3 oddzielnych przetargów i podobnie 2 przetargów dla powiatu leszczyńskiego? Przy takim podejściu do sprawy do przetargu dopuszczamy mniejsze firmy, a nie tylko dużą własną firmę jaką jest Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami reSort sp. z o.o. w Lesznie. Takie rozwiązanie może być gwarantem niższej ceny dla mieszkańców Leszna i zagrożeniem dla Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami reSort sp. z o.o. w Lesznie oraz zdecydowanie większym zaangażowaniem KZGRL. Ale po co, niech mieszkańcy Leszna płacą wysoką opłatę za odbiór odpadów, bo ich płace przecież wzrosły o przeszło 50%, a my podnosimy opłatę za odbiór odpadów tylko o 36%. O co te całe larum, o 20 zł miesięcznie i 240 rocznie od osoby rocznie? 3. Rozważyć zmianę zapisów w SIWZ, wykreślić większość nie wymaganych przepisami prawa, aby dopuścić mniejsze firmy nie spełniające być może celowo wyśrubowanych wymogów zapisanych w SIWZ i tym samym stworzyć warunki od konkurencyjności w przetargach. Niestety tak właśnie o 240 zł dodatkowo rocznie Mieszkańcy Leszna robią larum i są oburzeni. Mieszkańcy Leszna nie akceptują podwyżki opłaty za odbiór odpadów budzącej wiele wątpliwości i oczekują szczególnie od Prezydenta Miasta Leszna skutecznych działań i decyzji zmieniającej wysokość nowej opłaty. O tym świadczą liczne negatywne komentarze na portalu radia Elka oraz na Fb. Zwracam się także do mediów leszczyńskich: radia Elka, Telewizji Leszno o zainteresowanie się problemem, który opisałem treścią niniejszego postu oraz wielu poprzednich publikowanych na Fb. na moim profilu oraz na grupach Twoje Moje Leszno. Pokaż mniej
41. Dodane przez Adam, w dniu - 18-05-2026 15:48 111 Dlaczego gmina Włoszakowice nie jest w związku, płaci mniej za śmieci ?
42. Dodane przez Leszczyniak, w dniu - 18-05-2026 15:49 180 Niech Pan redaktor zaprosi do studia włodarzy gmin którzy głosowali za podwyżką i niech każdy z nich uzasadni swoją decyzję. To chyba nie jest problem dla Pana Adamka
43. Dodane przez Pzdr, w dniu - 18-05-2026 15:54 170 Do likwidacji ten związek wzajemnej adoracji. Gminy, które się nie wplatały w ten układ mają dużo lepiej i taniej rozwiązane odbieranie odpadów . Biurokracja z Prezesikiem na czele generuje pośrednie kolosalne koszty ! Mieszkańcy obudźcie się i nie dajmy się wciągać w tą gierkę Pana Prezesika i wspólników którzy upchali swoje rodzinki na stanowiskach w tym związku .
44. Dodane przez Paweł, w dniu - 18-05-2026 16:30 120 Dzień dobry
szanowny Panie Przewodniczący prosze o informację czy wykonawca MZO Leszno obecnie RCGO wykonuje swoją działalność opierając się o zasadę świadczenia usług dla mieszkańców w jak najniższej cenie i nie generowania nadmiarowych zysków ?
45. Dodane przez A ja takie coś znalazłem, w dniu - 18-05-2026 16:34 11 UCHWAŁA NR 15/2024 ZARZĄDU ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO KOMUNALNY ZWIĄZEK GMIN REGIONU LESZCZYŃSKIEGO Z SIEDZIBĄ W LESZNIE z dnia 28 sierpnia 2024 r. w sprawie zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024 Na podstawie art. 257 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.), Zarząd Związku dokonuje następujących zmian:
§ 1. 1. Dokonuje się zmiany w budżecie po stronie wydatków polegających na przeniesieniu środków po stronie wydatków pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej.
2. W wyniku dokonanych zmian łączna kwota wydatków budżetu nie ulega zmianie i wynosi 99.600.000 zł, z tego: - wydatki bieżące w wysokości 99.316.000 zł - wydatki majątkowe w wysokości 284.000 zł zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 2. Załącznik nr 2 do Uchwały Nr XLVIII/4/2023 Zgromadzenia Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie uchwały budżetowej na rok 2024 otrzymuje brzmienie zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Zarządu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Zarządu Związku Eugeniusz Karpiński
Zastępca Przewodniczącego Zarządu Związku Grzegorz Rusiecki
Członek Zarządu Związku Jacek Widyński
Członek Zarządu Związku Sławomir Kosmalski
Członek Zarządu Związku Radosław Sobecki
Członek Zarządu Związku Daria Wyzuj
Członek Zarządu Związku Mikołaj Kostaniak Uzasadnienie do Uchwały Nr 15/2024 Zarządu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 28 sierpnia 2024 r. w sprawie zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024
Zarząd Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego dokonuje zmian w budżecie Związku Międzygminnego na 2024 rok polegających na przeniesieniu środków po stronie wydatków pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej, w tym:
Rozdział 90002 paragraf 4210 - 2 500 zł - przeniesienie środków dotyczących paragrafu 4210 (zakup materiałów i energii) w związku z zmniejszonymi wydatkami na zakup materiałów eksploatacyjnych w pierwszym półroczu 2024r.
Rozdział 90002 paragraf 4380 + 2 500 zł - wprowadzenie do planu nowego paragrafu 4380 (zakup usług obejmujących tłumaczenia) w związku z koniecznością poniesienia wydatku na zakup usług tłumacza migowego.
Pozostałe wytyczne budżetu Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024 przyjętego Uchwałą Nr XLVIII/4/2023 Zgromadzenia Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. pozostały bez zmian.
Załącznik nr 2 do uchwały Nr XLVIII/4/2023 Zgromadzenia Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie uchwały budżetowej Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024 w brzmieniu nadanym w załączniku do uchwały nr 15/2024 Zarządu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 28 sierpnia 2024r. w sprawie zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego na 2024 rok
Plan wydatków 2024 rok
Dział Rozdział Paragraf Treść Plan 2024 przed zmianą Zmiana Plan 2024 po zmianie 758 Różne rozliczenia 100 000 0 100 000 75818 Rezerwy ogólne i celowe 100 000 0 100 000 4810 Rezerwy 100 000 0 100 000
UCHWAŁA NR 15/2024 ZARZĄDU ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO KOMUNALNY ZWIĄZEK GMIN REGIONU LESZCZYŃSKIEGO Z SIEDZIBĄ W LESZNIE z dnia 28 sierpnia 2024 r. w sprawie zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024 Na podstawie art. 257 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.), Zarząd Związku dokonuje następujących zmian:
§ 1. 1. Dokonuje się zmiany w budżecie po stronie wydatków polegających na przeniesieniu środków po stronie wydatków pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej.
2. W wyniku dokonanych zmian łączna kwota wydatków budżetu nie ulega zmianie i wynosi 99.600.000 zł, z tego: - wydatki bieżące w wysokości 99.316.000 zł - wydatki majątkowe w wysokości 284.000 zł zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 2. Załącznik nr 2 do Uchwały Nr XLVIII/4/2023 Zgromadzenia Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie uchwały budżetowej na rok 2024 otrzymuje brzmienie zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Zarządu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Zarządu Związku Eugeniusz Karpiński
Zastępca Przewodniczącego Zarządu Związku Grzegorz Rusiecki
Członek Zarządu Związku Jacek Widyński
Członek Zarządu Związku Sławomir Kosmalski
Członek Zarządu Związku Radosław Sobecki
Członek Zarządu Związku Daria Wyzuj
Członek Zarządu Związku Mikołaj Kostaniak Uzasadnienie do Uchwały Nr 15/2024 Zarządu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 28 sierpnia 2024 r. w sprawie zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024
Zarząd Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego dokonuje zmian w budżecie Związku Międzygminnego na 2024 rok polegających na przeniesieniu środków po stronie wydatków pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej, w tym:
Rozdział 90002 paragraf 4210 - 2 500 zł - przeniesienie środków dotyczących paragrafu 4210 (zakup materiałów i energii) w związku z zmniejszonymi wydatkami na zakup materiałów eksploatacyjnych w pierwszym półroczu 2024r.
Rozdział 90002 paragraf 4380 + 2 500 zł - wprowadzenie do planu nowego paragrafu 4380 (zakup usług obejmujących tłumaczenia) w związku z koniecznością poniesienia wydatku na zakup usług tłumacza migowego.
Pozostałe wytyczne budżetu Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024 przyjętego Uchwałą Nr XLVIII/4/2023 Zgromadzenia Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. pozostały bez zmian.
Załącznik nr 2 do uchwały Nr XLVIII/4/2023 Zgromadzenia Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie uchwały budżetowej Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024 w brzmieniu nadanym w załączniku do uchwały nr 15/2024 Zarządu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 28 sierpnia 2024r. w sprawie zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego na 2024 rok
Plan wydatków 2024 rok
Dział Rozdział Paragraf Treść Plan 2024 przed zmianą Zmiana Plan 2024 po zmianie 758 Różne rozliczenia 100 000 0 100 000 75818 Rezerwy ogólne i celowe 100 000 0 100 000 4810 Rezerwy 100 000 0 100 000
UCHWAŁA NR 15/2024 ZARZĄDU ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO KOMUNALNY ZWIĄZEK GMIN REGIONU LESZCZYŃSKIEGO Z SIEDZIBĄ W LESZNIE z dnia 28 sierpnia 2024 r. w sprawie zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024 Na podstawie art. 257 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.), Zarząd Związku dokonuje następujących zmian:
§ 1. 1. Dokonuje się zmiany w budżecie po stronie wydatków polegających na przeniesieniu środków po stronie wydatków pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej.
2. W wyniku dokonanych zmian łączna kwota wydatków budżetu nie ulega zmianie i wynosi 99.600.000 zł, z tego: - wydatki bieżące w wysokości 99.316.000 zł - wydatki majątkowe w wysokości 284.000 zł zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 2. Załącznik nr 2 do Uchwały Nr XLVIII/4/2023 Zgromadzenia Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie uchwały budżetowej na rok 2024 otrzymuje brzmienie zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Zarządu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Zarządu Związku Eugeniusz Karpiński
Zastępca Przewodniczącego Zarządu Związku Grzegorz Rusiecki
Członek Zarządu Związku Jacek Widyński
Członek Zarządu Związku Sławomir Kosmalski
Członek Zarządu Związku Radosław Sobecki
Członek Zarządu Związku Daria Wyzuj
Członek Zarządu Związku Mikołaj Kostaniak Uzasadnienie do Uchwały Nr 15/2024 Zarządu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 28 sierpnia 2024 r. w sprawie zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024
Zarząd Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego dokonuje zmian w budżecie Związku Międzygminnego na 2024 rok polegających na przeniesieniu środków po stronie wydatków pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej, w tym:
Rozdział 90002 paragraf 4210 - 2 500 zł - przeniesienie środków dotyczących paragrafu 4210 (zakup materiałów i energii) w związku z zmniejszonymi wydatkami na zakup materiałów eksploatacyjnych w pierwszym półroczu 2024r.
Rozdział 90002 paragraf 4380 + 2 500 zł - wprowadzenie do planu nowego paragrafu 4380 (zakup usług obejmujących tłumaczenia) w związku z koniecznością poniesienia wydatku na zakup usług tłumacza migowego.
Pozostałe wytyczne budżetu Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024 przyjętego Uchwałą Nr XLVIII/4/2023 Zgromadzenia Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. pozostały bez zmian.
Załącznik nr 2 do uchwały Nr XLVIII/4/2023 Zgromadzenia Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 14 grudnia 2023 r. w sprawie uchwały budżetowej Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego na rok 2024 w brzmieniu nadanym w załączniku do uchwały nr 15/2024 Zarządu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego z dnia 28 sierpnia 2024r. w sprawie zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu Związku Międzygminnego Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego na 2024 rok
Plan wydatków 2024 rok
Dział Rozdział Paragraf Treść Plan 2024 przed zmianą Zmiana Plan 2024 po zmianie 758 Różne rozliczenia 100 000 0 100 000 75818 Rezerwy ogólne i celowe 100 000 0 100 000 4810 Rezerwy 100 000 0 100 000
46. Dodane przez Do Adam kom 38, w dniu - 18-05-2026 16:34 50 Włoszakowice od lipca 2024, czyli od dwóch lat płacą 40 zł od osoby. Nie mają zbiórek wielkogabarytowych i płacą za każdy oddany kilogram odpadów poremontowych więc.....
47. Dodane przez 0000, w dniu - 18-05-2026 16:40 92 Gmina Włoszakowice nie przystąpiła do KZGRL i słusznie. Mieszkańcy tej gminy za odbiór odpadów płacą tylko 30 zł miesięcznie.Tutaj gmina organizuje odbiór odpadów i jest bardziej skuteczna i efektywna niż specjalistyczna firma tylko tym się zajmująca o nazwie KZGRL. Ten przykład dowodzi, że KZGRL bardzo źle i nieefektywnie dla mieszkańców, bo do drugiej strony i owszem wypełnia swoje obowiązki i w nadmiarze drenuje budżety mieszkańców. Pora poważnie zastanowić się nad radykalnymi, powtarzam radykalnymi zmianami w zarządzaniu i funkcjonowaniu KZGRL , albo myśleć o likwidacji KZGRL, ale wtedy gminy muszą ten obowiązek wziąć na siebie, a nie myśleć o skróceniu dnia pracy.
48. Dodane przez Mieszkanak, w dniu - 18-05-2026 17:03 100 Najważniejsze aby prezesi mieli na podwyżki tak jak i na rady zakładowej tylko kasa i stołki się liczą do elity.
49. Dodane przez x, w dniu - 18-05-2026 17:32 40 Związek tworzy 19 gmin: Bojanowo, Gostyń, Jutrosin, Krobia, Krzemieniewo, Krzywiń, Leszno, Lipno, Miejska Górka, Osieczna, Pakosław, Pępowo, Pogorzela, Poniec, Rawicz, Rydzyna, Śmigiel, Święciechowa, Wijewo.
Rzeczywiście nie ma Włoszakowic.
50. Dodane przez dlaczego, w dniu - 18-05-2026 17:45 80 żaden radny, poseł ziemi leszczyńskiej nie zainteresuje się tym tematem? Dlaczego nie słychać o kontroli poselskiej?
51. Dodane przez Eurofan, w dniu - 18-05-2026 17:57 81 Czy naprawdę nie widzicie że eko-euro pomysły rozbudowują nam armię urzędników (!), a opłaty za te utopie zwala się na Nas obywateli.
Kzrgl jest zbędny dowodem jest gmina Włoszakowice...
52. Dodane przez Niech podadzą, w dniu - 18-05-2026 18:04 131 Ile co miesiąc otrzymują diety za bycie w Związku Burmistrze Gostynia, Krobi,Ponieca,Krzemieniewa,Krzywinia, Leszna, Osieczny,Pępowa, Pogorzeli, bo to oni głosowali bez dyskusji za podwyżką. Jak często jadą na spotkania w roku ? To dopiero nam się oczy otworzą . Tak samo radni gdyby nie dostawali diety ( i pamiętajcie to nie jest opodatkowane) to ciekawe czy tak by się garnęli do działania społecznie. WĄTPIĘ. aBY DO KORYTA I PRYWATNIE SIĘ NACHŁAPAĆ , TAKĄ MAJĄ MORALNOŚĆ.
53. Dodane przez Władysław, w dniu - 18-05-2026 18:23 30 Może zmienić firmę.Pozdrawiam
54. Dodane przez Pytający Leszczyniak, w dniu - 18-05-2026 18:29 111 Pyt. 1: Proszę o przypomnienie mieszkańcom ile płaciliśmy i w którym roku za osobę na śmieci gdy powstał kzrgl oraz ile już było podwyżek do teraz? Pyt .2: Ilu urzędników zatrudniał kzrgl na starcie jak zaczynał i ilu jest obecnie?
PS mamy w Lesznie MZO (obecnie jakaś nowo europejsko zmieniona nazwa ) które przed powołaniem kzrgl działało samo - to logiczne pośrednik musi zarobić - i naprawdę nie wierzę że MZO Leszno które sprząta i utylizuje śmieci z wielu gmin prócz Leszna potrzebuje dodatkowego! urzędu jako pośrednika!
Pamiętaj tylko wybory samorządowe pozwolą Ci to zmienić... Nie wybierać tych co głosują za kzrgl i za ich kolejną podwyżką. Nic więcej nie możesz zrobić...
55. Dodane przez Pytania do p. Karpińskiego, w dniu - 18-05-2026 18:30 170 1.Ile osób obecnie zatrudnia KZGRL , jaki jest łączny roczny koszt utrzymania KZGRL i ile wynosi średnia płaca w KZGRL?
2. Dlaczego w ramach KZGRL utworzono 5 sektorów i ogłoszono tylko 5 przetargów na odbiór z nieruchomości i zagospodarowanie odpadów?
3. Dlaczego dla sektora I tj. Leszna i powiatu leszczyńskiego ogłoszono tylko 1 przetarg co bezapelacyjnie preferuje MZo, a nie dla Leszna 2-3 przetargów i np. 2 dla powiatu leszczyńskiego?
4. We wszystkich przetargach zarówno dot. PSZOK-ów jak i odbiori odpadów MZO i MZO w ramach konsorcjum złożył oferty przekraczające od 40 nawet do 80 % zakładane przez KZGRL ( czy zakładane przez KZGRL kwoty były podane na chbił trafił, czy wyliczono je z należną starannością? ). W tej sytuacji dlaczego KZGRL nie unieważnił przetargów i nie poszukiwał rozwiązań minimalizujących koszty odbioriu i zagospodarowania odpadów i prowadzenia PSZOK-ów tylko bezkrytycznie przyjął propozycje MZO, a mieszkańcy niech płacą zawyżone opłaty?
5. Czy nie dostrzega Pan konfilktu interesów, że wszystkie gminy które są udziałowcami MZO są jednocześnie członkami KZGRL?
6. Jak Pan wytłumaczy mieszkańcom Leszna i nie tylko,dlaczego w Poznaniu mieszkańcy tego miasta od czterech lat ponoszą opłatę za odbiór odpadów tylko 20 zł i obecnie w Poznaniu nie mówi sie o potrzebie podwyższenia stawki, a my w Lesznie i całym KZGRL od czterech lat mamy opłatę w wysokości 33 zł, a od 1 lipca br. 45 zł? Czy w Poznaniu płace i emerytury są o więcej niż połowę niższe niż w Lesznie, czy w Poznaniu była zdecydowanie niższa inflacja niż w Lesznie, czy mieszkańcy Poznania wytwarzają o mniej niż połowę odpadów niż my w Lesznie?
7. Gmina Włoszakowice nie przystąpiła do KZGRL i jak widać słusznie bo mieszkańcy tej gminy ponoszą niższe opłaty niż mieszkańcy gmin członków KZGRL. Jak to Pan wytłumaczy jako szef wyspecjalizowanego zwiazku gminnego tylko w odbiorze odpadów?
8. Ile wynosila tzw. " górka" w minionym okresie w budżecie KZGRL i jak ona powstała? Ile KZGRL przewidział tzw. " górki" w budżecie KZGRL od lipca 2026r. do 31 grudnia 2027r. sfinansowanej bezpodstawnie zawyżonymi opłatami wnoszonymi przez mieszkańców gmin członków KZGRL?
56. Dodane przez M, w dniu - 18-05-2026 18:52 110 Czy takimi wywiadami ktoś próbuje usprawiedliwiać rzeczy nie do usprawiedliwienia? Bo oczywiście możnaby podnieś te opłaty jeszcze że 2 razy i też w mądrych słowach to uzasadniać.
57. Dodane przez hmmm pytanko, w dniu - 18-05-2026 19:10 10 Mam pytanie: czy ktoś kontroluje w jakim tempie jest zapełniana Trzebania ? Co się stanie jak będzie zapełniona pod korek ?
58. Dodane przez Wielkopolska, w dniu - 18-05-2026 19:14 50 Moje Pytanie Czy ta podwyżka oznacza że czym więcej segregujemy to więcej płacimy? Czy spalarnia nie obniżyłaby kosztów? Czy w Lesznie teren na którym parkują śmieciarki jest prywatny ? Co włodarze którzy głosowali za podwyżką zrobili żeby obniżyć koszty ? Co robi Prezydent Leszna w tym temacie ?Czy zmienił zdanie bo jak pamiętam nie miało być podwyżki? Jak wytłumaczy ta drastyczną podwyżkę? Czy nie jest to uderzenie W rodziny i starszych ludzi ? Nie dogrzewamy już mieszkań bo poprostu nie stać nas na to . Teraz jeszcze to . Przykre że żyjecie w innym świecie. Rencista.
59. Dodane przez Andrzej, w dniu - 18-05-2026 20:10 80 Proszę o poruszenie tego tematu. Jako mieszkaniec bloku nie mogę kompostować bioodpadów. Mimo to kompostuję. Mam działkę niedaleko swojego osiedla. Od kilku lat słyszę to samo tłumaczenie. Ustawa nie przewiduje takiej sytuacji i nie mogę skorzystać z ulgi. I tak płacę za wywóz bio mimo, że nie posiadam pojemnika. Odpady bio lądują na kompostowniku na działce. Myślę, że ten problem dotyczy wielu osób ... Proszę się ustosunkować i coś z tym zrobić.
60. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 18-05-2026 20:28 40 A jednak w Poznaniu mają płytsze kieszenie i może być taniej za to w Lesznie kieszenie głębokie więc musi być drogo. Tak chochlą ciągnąć jest nie zdrowo można się zachłysnąć i ludzie nie wytrzymują.
61. Dodane przez Spalarnia, w dniu - 18-05-2026 20:28 21 Poznań ma spalarnie, przez to ma 2x tańsza utylizację odpadów zmieszanych które stanowią ok 50% wszystkich. Tylko tyle i aż tyle, więc skończcie się porównywać z Poznaniem. Jak ktoś inny chce wybudować spalarnie to od razu strajki i atak ekologów, a potem płacz że drogo&
62. Dodane przez Włoszakowice, w dniu - 18-05-2026 20:32 10 Włoszakowice od 2 lat już mają 40 zł od mieszkańca więc pewnie zaraz też podniosą bo śmieci jadą w to samo miejsce
63. Dodane przez CLONKOWIE ZARZADU ZWIAZKU., w dniu - 18-05-2026 20:41 40 Czy musi być aż tylu oplacanych z n.Skladek Członków Zarządu Zwiazku Aby było taniej należy zmniejs,yc częstotliwość odbierania.(...)
64. Dodane przez real, w dniu - 18-05-2026 20:58 70 Kilku gości spotyka się na zebraniu i naczelny mówi ; robimy 50 za osobe. drugi- trochę dużo ,to może 45 ? Reszta przytakuje i ciach babkę w piach. Spójrzmy prawdzie w oczy to jest biznes. Nikt nie będzie do tego dokładał. Puszki - kiedyś oddawane robiły kasę jako złom. Teraz ktoś ten złom przejął i ludzie za darmo go oddają do recyklomatu. Tak, tak najpierw płacą za puszkę 50 gr a później dostają też 50 gr. Złom - puszka zostaje u właścicieli - odbiorców z recyklomatu. Około 900 puszek alu.po piwie zezłomowanych to 60 zł w skupie złomu. Niby nie dużo ale w skali kraju to już sporo.
65. Dodane przez realista, w dniu - 18-05-2026 21:01 40 Kiedy teraz kolejna podwyżka za śmieci ?
66. Dodane przez Max, w dniu - 18-05-2026 21:03 34 DoDlpm.52- burmistrzowie i wpjtowie nie mają zadnych diet za udział w pracach KZGRL. Dziwi to cię? Taka prawda.
67. Dodane przez Ewa, w dniu - 18-05-2026 21:06 16 Do Komornik.45. To żadne dziwy, że w BIPie są uchwały bidzetowe a ty piszesz, że takie coś znalazłeś. Publikacja planów finansowych to obowiązek. A pytanie: co ty z tego rozumiesz? Bo chyba to nic.
68. Dodane przez Fran, w dniu - 18-05-2026 22:13 51 Czy przewiduje się opłatę uzaleznioną od ilości wyprodukowanych odpadów ? Jak zamierza się rozwiązać problem podrzucania odpadów od przedsiębiorców do odpadów komunalnych z gospodarstw domowych.
69. Dodane przez 1234, w dniu - 18-05-2026 22:23 70 Warto sobie pogrzebać w KRS i zobaczyć jakie zyski w 2024 i 25r. miała firma wywożąca odpady w której wspólnikami są gminy zrzeszone w kzgrl.
70. Dodane przez z ukosa, w dniu - 18-05-2026 22:50 80 Jak widać opozycji nie ma w Lesznie. Mieszkańcy muszą się bronić sami. Niech tylko spotkam na swej drodze Ewę, Mariusza, Zenona lub Adama to opowiem im anegdotę o genezie imienia Ewa i Adam według jednego z księży. Aż klawiatura świerzbi aby coś napisać dosadnego, ale cenzura dobrze się trzyma na tym portalu.
71. Dodane przez Na nie, w dniu - 19-05-2026 07:11 50 Pytanie: W głosowaniu 4 osoby było przeciwko. Jakie padały z ich strony argumenty, za głosowaniem przeciwko podwyżce? Czy była jakaś dyskusja na ten temat?
72. Dodane przez jaki problem!?, w dniu - 19-05-2026 07:30 60 Jaki problem dla pREZYDENTA Leszna pojechać do Poznania i zapytać, jak oni to robią!?
73. Dodane przez Marek, w dniu - 19-05-2026 08:24 40 Opłata jest bardzo wysoka, czy ktoś z włodarzy pomyślał o osobach które ledwo wiążą koniec z końcem, dla głosujących ZA nie ma to znaczenia bo kasę mają. Może należy ograniczyć ilość urzędników, którzy i tak mało robią ,no i warto przypomnieć sobie o tym podczas wybór
74. Dodane przez ela, w dniu - 19-05-2026 08:31 01 Do kom. 72. W Poznaniu jakbyś nie wiedział to jest spalarnia której udziałowcem jest m.in. miasto . W wyniku spalania śmieci powstaje energia cieplna zasilająca jakieś osiedla. W kosztach związanych z gospodarowaniem odpadami rozlicza się na in plus zyski powstałe z wyprodukowania energii cieplnej i dlatego za zmieszane zamiast 800 złoty za tonę płacą ok. 350 i to jest ta różnica. Teraz pytanie do tych wszystkich "fachowców" wypisujących bzdury : coby było jakby w Lesznie miała postać spalarnia? W Lesznie, Rawiczu bądź w Gostyniu- musi być duży odbiorca ciepła. Już widzę te protesty, te głupie wpisy, transparenty, inicjatywy referendalne.....to jest rzeczywistość.....resztę sobie dopiszcie, domówcie.,..co tak chcecie. Co do Trzebani- tak nie powinno być jak jest , bo jest konflikt po prostu interesów. na miejscu gmin wystąpił bym z tej chorej spółki. KZGRL który tak ganicie - inne gminy dały by wszystko, by być członkami związku. ganicie tę inicjatywę bo jej po prostu nie rozumiecie. KZGRL to nie spółka, tam nie ma diet i innych spraw. Doczytajcie to zrozumiecie czym jest Związek międzygminny i jakie przepisy jego funkcjonowanie regulują.
reklama
75. Dodane przez LILI, w dniu - 19-05-2026 08:32 40 Skandal!!! ludzie są robieni w konia na każdym kroku. Chyba pora wyjść na ulicę bo nas robią jak chcą...
76. Dodane przez Zdziw, w dniu - 19-05-2026 08:36 51 ELKA jak zawsze ściana płaczu a z reguły przyklaskujecie płaczecie i płacicie
77. Dodane przez 777, w dniu - 19-05-2026 08:47 20 1. Czy kontroluje się nieruchomości pod kątem faktycznej liczby osób zamieszkujących? Są lokale, w których zgłoszonych jest wielu pracowników. Czy ktoś weryfikuje budynki nie zamieszkane wg. waszej ewidencji np. poprzez zużycie wody itp.? 2. czy nie należało by wprowadzić zróżnicowania stawki za osobę w zależności od liczby zgłoszonych mieszkańców. 3. Ile śmieci mniej jest zbierane po wprowadzeniu systemu kaucyjnego i jaki z tego tytułu są oszczędności? 4. Z jakiej kalkulacji wynika kwota podwyżki? Proszę udostępnić te dane.
78. Dodane przez Tak sobie myślę, że, w dniu - 19-05-2026 09:16 10 Pomysł zadawania pytań lub sugerowania ich w komentarzach jest wyjątkowo trafiony. I tak wiadomo, że na swój temat, bliskich i swojej działalności, komentarze zazwyczaj są czytane, więc powinno to stać się normą. Zawsze może to pomóc redakcji naprowadzić na jakieś zagadnienie wymagające wyjaśnienia, a rozmówcy mogą się bardziej merytorycznie przygotować do odpowiedzi, unikając elementu zaskoczenia.
79. Dodane przez Zibi, w dniu - 19-05-2026 09:33 60 Dzień dobry proszę żeby Pan prezes KZGRL przedstawił wszystkie dokumenty związane z kosztami za śmieci i dokladnie pokazał to na sttonie żeby każdy mógł to przeczytać i ewentualnie sobie wydrukować.??? Bo podwyzka jest nie do przyjecia !
80. Dodane przez Zibi, w dniu - 19-05-2026 09:39 40 Witam na jakiej podstawie KZGRZL wprowadził tak duże podwyżki,????proszę o przedstawienie na stronie dokumentów?????
81. Dodane przez FIRMA, w dniu - 19-05-2026 09:50 20 Pytanie jak będziecie rozliczać firmy od ilości zatrudnionych ...bo idąc waszym tokiem rozumowania to byłoby trzeba tak zrobić
82. Dodane przez smieci-energia, w dniu - 19-05-2026 10:11 40 są kraje ktore generuja energie ze smieci, a nawet skupuja od kraju obok, a więc śmieci mogą być paliwem, a my te paliwo po prostu 'utylizujemy' i doplacamy ^^ ciekawe.. moze zaraz bede placic za mozliwosc spacerow po godzinie 18?
83. Dodane przez do kom. 74, w dniu - 19-05-2026 10:43 30 O spalarni to była mowa jak wcisnęli uciśnionego przez komunę Szczota później zdaje się pokryjomu się jeszcze tam przewinął. Z takimi fachurami to nie dziwne, że jesteśmy w tyle za wszystkimi a co za tym idzie, płacimy jak za zboże.
84. Dodane przez różowy felek, w dniu - 19-05-2026 10:46 80 Uśmiechajmy się. Hej brygada co tacy smutni. KO to zło Gdzie Rusiecki tam podwyżki opłat dla wszystkich a podwyżki płac dla swoich. Populista obniża czas pracy urzędników by mu wtórowali .Zgniłek
85. Dodane przez Asi50, w dniu - 19-05-2026 11:09 90 Kolejny podatek by udusić mieszkańców. Nie o ekologię tu chodzi tylko o to by swoim mogli zarobić. Po podwyższę będę płacił 2700 zł rocznie za same śmieci i wiecie co, córa częściej myślę by wyjechać na stałe do jakiegoś normalnego kraju z dala od skorumpowanej UE.
86. Dodane przez Arek, w dniu - 19-05-2026 11:48 40 Nic nie zrobicie. Możecie się uśmiechać jedynie bo i tak zagłosujecie jak wam każą. Ciekawe co jeszcze pójdzie do góry i jaki kolejny podatek wzrośnie ? Głosujcie na ludzi Tuska a będzie wam się żyło lepiej hahaha
87. Dodane przez xfgvhj, w dniu - 19-05-2026 18:11 10 Może i drogo ale dlaczego nie odbierają odpadów w wyznaczonych terminach ?
88. Dodane przez Edek, w dniu - 19-05-2026 21:21 60 Pogonić (...)
89. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 19-05-2026 22:42 10 Opłaty za wywóz nieczystości stałych to po prosyu podatek i to złodziejski a nie żadna opłata za usługę odebrania i utylizacji odpadów. W Lesznie nie odbierano zadnych odpadów na pl. Metziga a opłatę należało uiścić. W Rydzynie na ul Leszczyńskiego częto nie odbierają ( emeryci nie tworzą ) odpadów ale upomnienie o zapłatę wysyłaja. Jest to po prostu wyłudzanie pieniędzy mieszkańców. Czas wielki powołać komisję rewizyjną z mieszkańców ( znawców tej materii) i sprawdzić zasadność wydatków. A reprezentujących w tym stowarzyszeniu mieszkańców należy w najbliższych wyborach nie zakreślać na kartach wyborczych. Nie kierować się upodobaniami politycznymi bo dla nich dobro ich wyborców to jedno "Pecunia non olet"
90. Dodane przez miejscowy, w dniu - 19-05-2026 22:55 30 Biznes Biznes Biznes.
91. Dodane przez Gosia, w dniu - 20-05-2026 12:43 40 Ja się pytam to po co my segregujemy
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.