Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
23
Sierpnia 2025
Sobota
Imieniny obchodzą:
Apolinary, Filip,
Laurenty, Walerian
Do końca roku 130 dni.
Start arrow Leszno arrow Co z dawnym obozem w Gronowie?

Co z dawnym obozem w Gronowie?

Co z dawnym obozem w Gronowie?

29.10.2009. Radio Elka, Jarek Adamek
thumb_nkwd.gifLeszno. Upamiętnimy teren dawnego obozu w Gronowie – zapewnił podczas sesji Rady Miasta Leszna prezydent Tomasz Malepszy, odpowiadając na interpelację radnego PO Łukasza Borowiaka. Radni zresztą podjęli pierwszą decyzję dotyczącą dawnego obozu jenieckiego, a po wojnie obozu NKWD – jego teren wyłączyli ze studium zagospodarowania przestrzennego Gronowa.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Podczas II wojny światowej teren w północnej części Gronowa został przez Niemców zamieniony w obóz jeniecki. Po wojnie zajęła go owiana straszliwą sławą sowiecka policja polityczna NKWD, która urządziła tam obóz dla Niemców. Najprawdopodobniej przetrzymywani byli tam też członkowie innych narodów, a
nawet polscy patrioci, członkowie podziemia. Później przez kilkadziesiąt lat w obozowych pomieszczeniach mieściła się kurza ferma.
Kilka lat temu historia obozu zaczęła wychodzić na światło dzienne. Teraz temat wrócił z nową siłą - na przylegającym do niego terenie powstać ma osiedle mieszkaniowe. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że ziemia kryje tam zwłoki co najmniej kilkuset osób zmarłych lub zamordowanych w obozie. Gazeta ABC poinformowała, że w połowie listopada mają się tam rozpocząć prace ekshumacyjne.
Radni Leszna uchwalając studium kierunków zagospodarowania przestrzennego dla tej części Gronowa wyłączyli z niego teren obozu. Radny Łukasz Borowiak interpelował zaś u prezydenta o upamiętnienie tego miejsca. Myślimy o tym - zapewnił Tomasz Malepszy. Zastrzegł on też, że na razie o żadnej działalności budowlanej na terenie obozu nie ma mowy, a właściciel, który dwa lata temu nabył tę nieruchomość, zadeklarował już pomoc w wyjaśnieniu jej historii. Najgorsze, jak mówi prezydent, jest to, że nie można na razie natrafić na żadne dokumenty dotyczące obozu. Nie ma ich ani IPN, ani służby wojewody - powiedział Malepszy. Zapewnił on jednak, że miejsce zostanie przez miasto upamiętnione. (jad)
 
Komentarze (19)
1. Dodane przez Gośka, w dniu - 29-10-2009 23:49 0 0
I zaczynami starą śpiewkę: wszystkiemu winni Niemcy oraz NKWD. A to akurat nie jest największym problemem wokół obozu w Gronowie. Problemem jest to, co Polacy tam zrządzili Niemcom. A dokumenty na to zainteresowani sprawą historycy znaleźć mogli.
2. Dodane przez per, w dniu - 30-10-2009 00:49 0 0
Kilkuset (głównie Niemców). Jesli uda sie to potwierdzić, to Leszno będzie jednym z nielicznych rejonów, gdzie zginęło więcej Niemców niż Polaków. :x
3. Dodane przez Gośka, w dniu - 30-10-2009 08:18 0 0
Per! No i co my z tym zrobimy? Jak my to zatuszujemy, żeby było na "Rsuskich"?
4. Dodane przez M., w dniu - 30-10-2009 09:11 0 0
Wybudują muzeum i będą jeszcze kase czepać od turystów.
5. Dodane przez OZON, w dniu - 30-10-2009 09:28 0 0
a od kiedy zbrodnie wojenne rozpatruje sie...regionalnie? Może pora zamknąc temat i jakos upamietnic to miejsce by kolejne pokolenia wyciągnely jakies wnioski z tego co sie dzialo-le najpierw należy ekschumowac zwłoki zabitych i godnie ich pochowac...a nawet uda sie dzieki temu ustalic miejsce pochowania konkretnych ludzi
6. Dodane przez poszukiwacz, w dniu - 30-10-2009 10:24 0 0
Czytam i oczom nie wierzę. Wiedza na temat obozu w Gronowie jest dostępna i rzetelna. Po wojnie obozu nie prowadzili żadni sowieci, żadna policja polityczna NKWD, tylko Polacy. Nikogo tutaj nie mordowano. W obozie przebywali Niemcy, którzy czekali na deportacje do RFN. 
Obszerny artykuł ok. 40 stron, będący wynikiem prac badawczych, napisał dyrektor Archiwum Państwowego w Poznaniu i opublikował w roczniku "Wielkopolska" dostępnym w archiwum w Lesznie. 
Zresztą o obozie pisała juz prasa, "ABC" i Panorama" Nikt tam nie wspominał o policji politycznej NKWD, ani o tym, że brakuje materiałów. Zachowały sie nawet projekty obozu w Gronowie.
7. Dodane przez mako, w dniu - 30-10-2009 10:30 0 0
Pamietajmy przede wszystkim o tym , kto wywołał 2 Wojnę Swiatową, kto napadł na Polskę 1 września 1939 r,kto urządził nam okupację i zamordował miliony Polaków . To byli Niemcy .I ten obóz dla Niemców to była naturalna kolej rzeczy w 1945 roku. A przedtem zresztą Niemcy urzadzili w Gronowie obóz dla Żydów.Nie usprawiedliwiajmy więc Niemców - bo teraz czuje się taką tendencję.Gdyby nie wywołali tej Wojny , nie było by też obozu w Gronowie. Oczywiście należy to wszystko upamiętnić , ale zachowajmy proporcje . To nie Polacy byli winni , że tam powstał obóz dla Niemców , to oni sami są sobie temu winni.
8. Dodane przez obóz, w dniu - 30-10-2009 10:54 0 0
obóz wybudowali Niemcy, paradoksem jest, że później sami w nim przebywali jako więźniowie. Sami sobie zgotowali ten los. 
(Niemcy zabili mojego dziadka! - w ostatnich dniach wojny na drodze pomiędzy Lesznem a Wschową - był cywilem)
9. Dodane przez karzimierz, w dniu - 30-10-2009 10:56 0 0
oni chcą od Polaków odszkodowania a wy im pomniki stawiacie parodia
10. Dodane przez basia, w dniu - 30-10-2009 14:03 0 0
w sumie nie chodzi o to jakiej narodowości są leżące tam osoby, ale o to że to ludzie tam leżą i że miejsce ich spoczynku, bez ekschumacji miało być sprzedane pod zabudowę jednorodzinną - bez informowania o tym kupujących. czyli po pierwsze bez szacunku dla zmarłych i po drugie bez szacunku dla kupujących - nieświadomych np.
11. Dodane przez gronowo, w dniu - 30-10-2009 14:07 0 0
pomnik, czy też tablica powinny być wystawione OFIAROM wojny i wszelkich represji powojennych nie zaś samym niemcom, żydom, czy polakom. wszystkim. jestem jednak za skromnościa w tych działaniach, a teren może niech pozostanie parkiem, alejami lub muzeum - sa tam podobno wojenne zabudowania i ogrodzenie.
12. Dodane przez hmm, w dniu - 30-10-2009 14:15 0 0
ciekawe gdzie są te dokumenty...hmm. zniknęły??? a może ktoś zabrał, kolekcjoner jakiś...
13. Dodane przez Gośka, w dniu - 30-10-2009 14:20 0 0
Obóz działał do 1950 r. niezgodnie z umowami międzynarodowymi, które Polska podpisała. Ci ludzie byli przetrzymywani niezgodnie z prawem, byli wykorzystywani do nieodpłatnej pracy, kobiety gwałcone. Jeśli uznajemy prawo do zemsty, to Polacy się odkuli, jeśli wg Nowego Testamentu oddajemy to prawo Bogu, wówczas nie ma uzasadnienia dla okrucieństw wobec więźniów. Nie ma co odwracać logiki i mówić, że Niemcy sami sobie zgotowali ten los, bo jest to po prostu usprawiedliwianiem okrucieństw Polaków. Jeśli żądamy od Niemców i od Rosjan przyznania się do winy za swoje czyny, to dlaczego nie mielibyśmy przyznać się do własnych. Jestem jak najbardziej za czymś skromnym, bez pompatycznych wyskoków. Właśnie coś ku pamięci "ofiarom represji"./Do Basi - kupujący, o ile mi wiadomo, świetnie wiedzieli, co kupują.
14. Dodane przez do jad, w dniu - 30-10-2009 14:52 0 0
Zanim coś napiszesz, to wpierw poczytaj. Chociaż fałszowanie historii jest obecnie bardzo trendy, ale uczciwość wymaga pisania prawdy. Nawet jeśli jesteś tym , który nienawiść do Rosjan wyssał z mlekiem matki.
reklama
15. Dodane przez tom, w dniu - 30-10-2009 16:08 0 0
To straszne piszecie o wszystkim tylko nie o tym co najważniejsze. Chodzi o pamięć ludzi, którzy tam zginęli, a mogli żyć.Każde ludzkie życie jest ważne bez względu na rasę, narodowośc itd.Tak się teraz porobiło, że wszystko jest ważniejsze od ludzkiego życia.Do czego to prowadzi????!!!!!!! :((((
16. Dodane przez les, w dniu - 30-10-2009 21:21 0 0
W tym obozie spali deportowani Niemcy, w dzień pracowali za jedzenie u okolicznych Polaków. Również w tym obozie przebywał August Bernhart z W..., który swojego sąsiada wskazał jako wroga Rzeszy. Jego celem było pozyskanie gospodarstwa dla syna. Polaka uratowali uczciwi Polacy i Niemcy. Uniknął śmierci w pamiętnym dniu 21.10.1939. Ostatecznie Polaka wysiedlono, a jego miejsce zasiedlił zły sąsiad. W szkole nr 2 urządzono miejsce zbiórki dla Polaków, wysiedlanych do Generalnej Guberni. Ich miejsce zajmowali Szwarcmery - Niemcy znad Morza Czarnego. Dziadek żegnał się ze znajomymi Niemcami - do widzenia - oni na to nie do widzenia, bo się więcej juz nie zobaczymy. W 1945r. jednak się zobaczyli. Tymrazem Niemcy wujechali, porzez gronowski obóz (była to sypialnia dla nich)do Niemiec. Niedawno spotakłem starszą Panią z okolic Bautzen. Tierdziła, że zostawiła tutaj swoje gospodarstwo. Jest to oczywiście nieprawda, bo przejęła je po wygnanych Polakach (podobnie jak E. Steinbach). Historia jest prawdziwa.
17. Dodane przez do Les, w dniu - 30-10-2009 22:43 0 0
Jeśli uważasz, że obóz w Gronowie był sypialnią, to jesteś w wielkim błędzie. Zastanawia jedynie, czy sama od siebie próbujesz zakłamać rzeczywistość, czy ktoś Cię tak nakręcił... 
 
W przypadku obozu w Gronowie stajemy wobec własnej winy, nie wobec winy Niemców. Jeśli ukradłaś jabłko z cudzego ogrodu nie jesteś niewinna dlatego, że Twoja koleżanka ukradła dwa.
18. Dodane przez sow, w dniu - 31-10-2009 19:27 0 0
czy kiedyś dowiemy sie jak z tym Gronowem było ?? każdy pisze coś innego.Gdzie jest prawda????Może Muzeum w Lesznie, jakaś wystawa, jakieś listy, pamiątki,może jakiś pasjonata tym sie zajmie?
19. Dodane przez ja, w dniu - 20-02-2012 15:40 0 0
i co z tym dalej?
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Mieszkanie 68,2 m? |... Leszno 409000
Mieszkanie 3 pokojow... Leszno 319000
Mieszkanie 43,1 m? |... Leszno 259000
Mieszkanie z ogródki... Poznań 603338
Przestronne mieszkan... Poznań 907459
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj