Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
1
Listopada 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Andrzej, Seweryn

WSZYSTKICH
ŚWIĘTYCH
Do końca roku 60 dni.
Start arrow Leszno arrow Wszystkich Świętych czy jarmark cudów?

Wszystkich Świętych czy jarmark cudów?

Wszystkich Świętych czy jarmark cudów?

31.10.2009. Radio Elka, Marcin Hałusek
thumb_wiaz1.jpgSpacerując po cmentarzu 1 listopada, czasem mamy wrażenie, że uczestniczymy właśnie w konkursie na "Najlepszy Grób Alei". Stosy wiązanek, tysiące zniczy, blask i przepych. Cmentarz mówi wiele na temat upodobań i gustów społeczeństwa. Co roku staramy się odnaleźć w tym chaosie kiczu i tandety i ciągle jeszcze trudno nam uwierzyć, że skromnie wcale nie znaczy gorzej.  
Dyżurny reporter: 667 70 70 60

Są ludzie, którzy na przystrojenie grobu potrafią wydać nawet 500 złotych i więcej. - Jeśli chodzi o Leszno, to jest duży przepych i bogactwo na grobach - mówi Justyna Fedyk, która sprzedaje wiązanki - w Poznaniu bardziej oszczędnie. Najwięcej sprzedają się najtańsze kompozycje i
te z górnej półki. Justyna Fedyk zauważyła nowy zwyczaj: - Trzy, cztery rodziny zrzucają się na jedną drogą wiązankę. To bardzo rozsądne, bo jest na grobie jeden, ale porządny bukiet, a nie pięć różnych.
Taki “wyścig zbrojeń” nie podoba się zwłaszcza ludziom starszym: - Dla mnie nie ma mody, będą kwiaty, znicz i to wszystko, bo dla kogo to się robi?

Kładzenie kwiatów i zapalanie świec jest wpisane w tradycję chrześcijańską. Mówi o tym ks. Maciej Grześ: - Grób nie jest brakiem życia, tylko przejściem, w którym życie jak najbardziej trwa. Cieszmy się, że groby są zadbane, to świadczy o szacunku do zmarłych.
Proboszcz parafii p.w. św. Antoniego uważa, że więcej szkód niż nadmierne strojenie grobów przynoszą zwyczaje, które są nam obce, np. halloween. Przyznaje jednak, że “handel dostaje bzika” i wszyscy ulegamy modzie: - Kiedyś staliśmy za każdą świeczką a zdobycie kolejnych zniczy było sukcesem handlowym. Dziś nie musimy tego przeżywać, możemy wybrać to, co nam odpowiada, więc cieszmy się z tego.

Czasem cmentarze więcej mówią o żyjących niż o zmarłych, być może kicz jest naszym sposobem na oswojenie śmierci.(mon)
 
Komentarze (32)
1. Dodane przez Smutny to fakt, w dniu - 31-10-2009 10:06
zastaw się a postaw się!!sklepikarze wmawiają nam że musimy kupić wszystkiego dużo i naj żeby mieć wszystko super-dotyczy to zwłaszcza Bożego Narodzenia a teraz już nawet Wszystkich Świętych...ŻENADA!!!! 
za chwile pewnie mnie jacyś sklepikaze zjadą ale mam to gdzieś bo nie o to w życiu chodzi!!! trochę wyobraźni i zadumy nad grobami świecidełka są umarłym nie potrzebna tylko WSPOMNIENIE!!!!!!
2. Dodane przez jestem za :), w dniu - 31-10-2009 10:07
Dokładnie ,o zmarłych pamiętamy cały rok ,a nie jest prawdą ,że we Wszystkich Świętych mamy zapalić więcej zniczy. Ja zawsze skromnie ,ale ładnie ozdabiam groby ,ale na co dzień. We wszystkich Świętych biorę dużo małych zniczy i idę ( oprócz swoich grobów ) na groby osób ,które znałam ,które zostały zapomniane. Zapalam też na grobach dzieci ,którym nie dane było pożyć na tym padole. Jest to dzień na zadumę nad swoim życiem ,czy na pewno dobrze przez nie idę ,czy pamiętam o wszystkich ,któzy odeszli z tego świata. Chyba to lepsze niż prześciganie się ,kto ma ładniej groby przybrane....Polecam :)))
3. Dodane przez ateista, w dniu - 31-10-2009 10:16
halloween, wiecej szkod?(przebrane dzieci, chodzaca za cukierkami)? bardzo ciekawe jakie to szkody, chyba mniej kasy na tace. Ile osob ginie jadac na cmentarz, jakie sterty smieci zostaja po ''strojeniu grobow'',......itd.? Zycze wszystkim logicznego myslenia.
4. Dodane przez xerox, w dniu - 31-10-2009 10:21
Może i o szacunku można mówić w stosunku do zmarłych , ale mam nieodparte wrażenie,że faktycznie niektórzy chcą sie "pokazaC" na co ich stać. Moim zdaniem bogactwo drogich kwiatów oraz zniczy raz w roku nie zastąpi tych skromnych ale czestszych bo chyba pamięć jest cenniejsza.
5. Dodane przez Andrzej, w dniu - 31-10-2009 10:38
Bardzo dobry artykuł przedstawiajacy nasze głupie zachowanie. 
Całe rodziny przyjezdzają na groby swoich bliskich i każdy coś musi przywieść bo jak nie to inni z rodziny będą krzywo patrzeć.Zamiast dogadać się i kupić coś skromnego razem.Później groby rzeczywiście wyglądają okropnie.Wszystkiego nawalone jak na śmietniku.Pamięć o bliskich to nie to żeby kupowac jak najdroższe kwiaty,znicze... bo im juz to na pewno się nie przyda
6. Dodane przez Zonia, w dniu - 31-10-2009 11:09
Ten przepych dla niektórych jest tak wielki,że zapominają kto leży w tym grobie. Stawiają okazałe pomniki na których nie można postawić znicza bo się pobrudzi,dlatego znicze stoją pod pomnikiem na ścieżkach oczywiście zagrabionych ,wysypanych kamyszkiem.Jak dojść do grobu obok,albo swobodnie przejść. Nie dosyć,że grób obsadzony metrowymi tujami i zaopatrzony w ławkę to jeszcze przy nim krewna zmarłego z grabkami i patrząca zabójczym wzrokiem, gdy podeptałam jej poletko. Stoi potem napuszona rodzina na środku alejki i rozgląda się, czy ktoś zauważył ich pieniądz wydany na obstrojenie grobu.Uważam,że na cmentarzach w tym dniu panuje rewia mody tak na grobach jak i w ubiorach przybyłych. Gdzie są te czasy gdy na grobie stał piękny "dąbek" a obok paliły sie znicze zwykłe, szklane, które dawały piękną łunę wieczorem i w nocy. W takim dniu naszą uwagę i modlitwę powinniśmy skierować na naszych drogich zmarłych.
7. Dodane przez GRZES!!!, w dniu - 31-10-2009 11:54
Ksiadz!!! 
 
tak samo najnowsza komorka jest szkoda dla Ciebie, po co ci najnowszy samochod tez szkoda, 
 
a nie mowie o internecie w parafi - to dopiero szkoda jak ksieza na czatach podrywaja nieletnie!!! 
 
jest XXI wiek a nie 15  
 
halloween jest fajnym zwyczajem - jak bys wiedzial jak to jest w stanach to bys zmienil zdanie. 
 
dzieci chodza i zbieraja slodycze - a Twoja koleda i zbieranie kopert tez jest czyms nieodpowiednim.... 
 
 
wkurzony UN
8. Dodane przez Ja, w dniu - 31-10-2009 12:44
...bo Leszno to miasto bambrów, nieuków i tandetnej lanserki. Ot tyle. Pozdrawiam.
9. Dodane przez Leszno to..., w dniu - 31-10-2009 12:47
Ciemnogród.
10. Dodane przez do GRZES z nr 7, w dniu - 31-10-2009 13:33
Żal mi Cię. Fajnie, że znowu mogłeś się wyżyć na jakimś księdzu. A skąd wiesz jaką ma komórkę? A na kolędę, jak nie chcesz, to nie dawaj. Pozdro
11. Dodane przez do10, w dniu - 31-10-2009 15:57
Grześ ma racje. Ja nie wpuszczam żadnych akwizytorów do domu. Dotyczy to również wyciągania pieniędzy pod nazwą kolęda.
12. Dodane przez NO NO, w dniu - 31-10-2009 16:19
Nie inaczej jest ze świątyniami i ich wystrojem taki mamy kraj jaki potrafimy zrobić.Przecież zawsze w kościołach jest pokaz mody jak i na parkingach np jutro na Kościelnej Straży Miejskiej nie będzie.Bo się boją,boga czy Pana parafii.Podsumowując tak już jest i nic nie zrobimy odpusty zawsze były i będą ,bo ludziom trudno pomyśleć jak i przeciwstawić się ogółowi.Ale niestety do dzisiaj na cmentarzu są jeszcze bombki z 2008 r ,mi to nie przeszkadza bo sam 3 groby zrobiłem na pico bello w godzinkę ,ale tak już jest w życiu że lubimy ten teatrzyk ,pokaz że się było choć raz w roku .I dobrze ,bo choć nie bardzo uczestniczę w tych ceremoniach duchowo to dobrze że są takie dni bo przynajmniej jest porządek w publicznym miejscu a i myjnie samochodowe zarobią ,jak wszyscy święci zobaczą klasy S nawoskowane hehe.Już niedługo pamiętajcie o umyciu okien Bóg się rodzi a w marketach na półeczkach już mikołaj chodzi.Pozdro dla wszystkich rozumiejących mój przekaz.Wesołych Świąt :upset
13. Dodane przez AAA, w dniu - 31-10-2009 16:58
Zdecydowanie popieram komentarz nr 5
reklama
14. Dodane przez Sonia, w dniu - 31-10-2009 18:45
Nie podoba mi się wypowiedź księdza ze św. Antoniego! Ja sobie nie przypominam problemów w zakupie zniczy w latach 8--tych a ksiądz snuje aluzje jak do przysłowiowego "octwu na półkach sklepowych. Dziwnym trafem w tamtych latach nikt z głodu nie umierał jak dziś się zdarza, a spożycie mięsa, masła i alkoholu było w tamtych latach wyższe niż obecnie. Wystać trzeba było ale się dostało! Dziś nabycie wszystkiego to kwestia finansowa! Kto ma to ma ale też nalepek wzywających do opłaty za miejsce pochówku na kolejne 20 lat się nie spotykało. Bo te opłaty akurat są "poznańskie a pensje mamy "leszczyńskie"! Ja wspominam dobrze i lata 60, 70 kiedy ludzie bardziej oszczędzali a mniej marnowali. W tamtych latach były tzw. kopciuchy, które moja babcia sama zalewała woskiem, były też lampki szklane i zwykłe świeczki. Frajda dla dzieciaków bo ciągle gasły i na nowo trzeba było je podpalać. Nauczono nas w tamtych latach, że jak obok jest zapomniany grób to zawsze dziakowie namzlecali jego uporządkowanie! Dzisiaj na taki grób "leniwce" zamiast do śmietnika kładą na takich grobach stare wiązanki, bo za daleko im do zsupu. Z tramtych lat mamy też zakodowane, że po modlitwie na cmentarzu cała rodzina spotyka się przy jednym stole i wspominamy tych którzy odeszli. Ale to jest wychowanie z "tamtych lat"! Dzisiaj przy pięknie przybranych grobach stoją skłocone rodzinki m,in,z powodu położenia wiązanki w innym kolorze, bo jakoś wcześniej chyba nie mogli się dogadać. Dziaj palimy szklane lampiony bo im ani wiatr ani deszcz niestraszny, jednak palimy też kopciuchy bo dziadkowie je lubili!
15. Dodane przez Anna, w dniu - 31-10-2009 19:12
Byłam dzis na cmentarzach i to co widżiałam na 1 z grobów to byłam zaskoczona chodzi o wieniec -był z wikliny koło wysokie na jakieś 10 cm.przyzdobiony kwiatami w srodku puste -syn powiedział ze to wyglada jak gniazdo do zajaca -kurcze a o pomnikach nie wspomne co rusz to drogi i wystawny - normalny szok :eek bo potem narzekaja że kasy nie mają :cry ja kupuje wkłady i stroiki sama robię owszem daję nowy znicz ale ja jadę na cmentarz często i dbam o groby , niestety inni 1 dzień w roku wystawiają i pokazuja się a potem ich nie ma , palimy znicze na innych grobach tych zapomnianych i opuszczonych bo pamięć jest ważna na codzień a nie na 1 dżień :)
16. Dodane przez Ktoś, w dniu - 31-10-2009 19:47
Niebede sie rospisywac zgadzam sie z komentarzem 6 o tym samym bym napisala.
17. Dodane przez tom, w dniu - 31-10-2009 19:50
Do kometarza 8 ; Mam nadzieje, że z tego Leszna szybko wyjedziesz.!!! Nikt taki jak ty nie jest nam potrzebny. A swoja drogą pluć we własne gniazdo - wstyd!!!Mieszkam tu ponad 60 lat i czuję sie obrażona.Dla mnie jesteś - DNO!!
18. Dodane przez STAŁY SŁUCHACZ ELKI, w dniu - 31-10-2009 19:59
Najlepiej to mieć jedną porządną wiązanke i do tego żywą.Ludzie myślą że gdy jest dużo wiązanek i zniczy to że wszyscy pamiętają a przecież nie liczy się kto ile włoży tylko kto da ale ze szczerego serca. 
"NIGDY NIE UMIERA TEN KTO JEST W PAMIĘCI"
19. Dodane przez henrieta, w dniu - 31-10-2009 20:16
Nasze tradycje chrześciańskie to sluchać księdza,nie myśleć nie zadawać pytań, dawać na tacę a kobiety do garów
20. Dodane przez pawel, w dniu - 31-10-2009 20:49
witam wszystkich o wszystkim napisane tylko nic niema o jakich godzinach sa msze na cmentarzach.....
21. Dodane przez Rychu, w dniu - 31-10-2009 21:28
Do 7. Widać po wypowiedzi twojej, że masz kompleks swojej osobowości....
22. Dodane przez normalny, w dniu - 31-10-2009 22:23
Szkoda , że te osoby , co tak krytykują , a może słusznie, negatywne zjawiska w dniu Wszystkich Świętych na naszych cmentarzach , dostrzegają wady w sobie samych - belki w swoich oczach nie widzą - szkoda , że nie dostrzegają wszelakiego dobrego działania u większości . Ci co przychodzą w tym dniu na cmentarz i przeszkadzają innym , niech raczej udadzą się 
choćby do pabu , a na cmentarz niech wrócą gdy przyjdzie na to czas ....
23. Dodane przez Beata, w dniu - 31-10-2009 22:41
a życie jest tak krótkie i szybko mija... :sigh :sigh :sigh
24. Dodane przez do 22, w dniu - 01-11-2009 10:30
możesz sprecyzować swoją wypowiedź ?? we Wszystkich Świętych w pubie??wszystko aby z twoja główka ok?
25. Dodane przez Dota 25, w dniu - 01-11-2009 16:43
Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodza...
26. Dodane przez córka, w dniu - 01-11-2009 20:12
przykro czytać większość komentarzy :( 
popieram 22 
Istotą dzisiejszego Święta jest zaduma i modlitwa, kto sobie z tym nie radzi to jego problem. 
Dla ludzi, którzy przez cały rok pielęgnują pamięć i groby swoich zmarłych, dzisiejszy dzień jest szczególnie ważny. Dla reszty to obowiązek odstania godziny, dobry temat dla krytyki innych, nie wyłączając księży. 
Gdy stawiam kwiaty i zaplam znicze na grobie swojego Ojca, to robię to w imię miłości do niego i wdzięczności, nie dla sąsiadów. I to jest moja sprawa za ile i jakie kwiaty kupię. 
Jeśli ktoś robi to z innych względów to jego sprawa.  
Pozdrawiam wszystkich krytykujących Święto Wszystkich Świętych.
27. Dodane przez ania, w dniu - 02-11-2009 07:35
zapal znicz i zmów wieczny odpoczynek...
28. Dodane przez Bogna, w dniu - 02-11-2009 08:30
Podsumowując te wszystkie komentarze nasuwa się stwierdzenie: zastaw się, a postaw się.
29. Dodane przez ..., w dniu - 02-11-2009 10:32
dla mnie wazna jest pamiec o zmarlych przez cały rok ....znam ludzi którzy sie nie kochali nie szanowali a po śmierci stroi zonie grób za 400 zł. i po co na pokaz ......dla mnie skromny kwiatek i zapalony znicz znaczy więcej niż napchany grób po same brzegi :cry
30. Dodane przez ada, w dniu - 02-11-2009 17:24
jestem parafianką wstyd aby zbierac pieniadze za parking przed kosciolem sw antoniego na co wam brakuje. ?
31. Dodane przez do ateisty, w dniu - 02-11-2009 21:13
100/100 popieram
32. Dodane przez imie nie ważne, w dniu - 04-11-2009 23:59
Religia katolicka to biznes i to przez duże B. Wymyślanie nowych i coraz mocniejsze reklamowanie świąt ma przynieść dochody i tyle.
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
W celu zamieszczenia nekrologu na stronach portalu prosimy o kontakt z redakcją Radia Elka pod numerem telefonu 65 529 56 78 lub o kontakt osobisty w siedzibie Radia Elka przy ul. Sienkiewicza 30a w Lesznie.
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Leszno -mieszkania d... Leszno 355656
Ostatnie mieszkania ... Leszno 351036
Osiedle lniane?rosza... Leszno 434532
Osiedle lniane?rosza... Leszno 624630
Osiedle lniane?rosza... Leszno 434532
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj