Start Rozmowy Elki Rozliczamy się z fiskusem
Rozliczamy się z fiskusem |
22.02.2013. Radio Elka, Emilia Wojciechowska | ||||||||||||||
Dyżurny reporter: 667 70 70 60 - Już końcówka lutego, więc najwyższa pora, by rozliczyć się z fiskusem. My zachęcamy, by zrobić to drogą elektroniczną. - Ja również będę państwa do tego zachęcała. Jak co roku o tej porze musimy się wywiązać z pewnych obowiązków i do 30 kwietnia rozliczyć się ze swoich dochodów. Zdarza się ciągle, że podatnicy mają z tym problem, dlatego Ministerstwo Finansów, żeby im ułatwić to zadanie, daje możliwość rozliczania drogą elektroniczną. Ze strony ministerialnej należy pobrać program; jest to program bezpłatny, który sobie zainstalujemy w swoim komputerze i z własnego komputera, z własnego mieszkania wyślemy PIT do Urzędu Skarbowego w Lesznie. - Nie musimy chodzić do urzędu po te wszystkie blankiety i formularze? - Nie, właśnie po to to jest. Podatnik nie musi odwiedzać urzędu skarbowego. Ze strony ministerialnej wraz z programem pobierze sobie bowiem odpowiedni druk zeznania. Na tej podstawie będzie go wypełniał. Jest to o tyle dobre i praktyczne, że program pokazuje krok po kroku, co w jakiej rubryce należy wpisać. Jeżeli nawet jakąś rubrykę pominiemy, system zaraz nam to wskaże. No i za nas obliczy podatek. Tak że jest to bardzo prosta, tania forma rozliczenia. - Mógłbym teraz zagrać ignoranta, ale muszę przyznać, że w zeszłym roku wypełniłem swojego PIT-a elektronicznie i aż się zdziwiłem, że to jest rzeczywiście tak proste i że urzędnicy czy firma informatyczna, która to przygotowała, zrobiła to tak łopatologicznie, że każdy zrozumie. -Tak. Uważamy, że jest to ułatwienie dla każdego podatnika, który do tej pory wypełniał zeznanie drogą papierową, bo tu system mu jeszcze podpowiada. - Czy jest on przygotowany na to, że mamy więcej niż jedno żrodło dochodów? - W systemie e-deklaracje mamy wszystkie rodzaje zeznań. Wybieramy odpowiednie do naszych dochodów i własnej potrzeby. Jeżeli korzystamy z jakichkolwiek ulg, są do tego odpowiednie załączniki. - Czy system mnie pyta: potrzebujesz pita np. 763? Czy zadaje pytanie: jesteś zatrudniony na etacie, czy jesteś emerytem lub rencistą? - Niestety. Trzeba wiedzieć, jaki druk formularza będzie dla mnie odpowiedni. - Przyznam, że ja nigdy nie pamiętam numeru formularza... - Jeżeli prowadzi pan działalność gospodarczą... - Nie. Czy znajdę w internecie informacje, na jakim formularzu powinienem złożyć zeznanie? - Oczywiście. Na stronie Ministerstwa Finansów oraz Urzędu Skarbowego jest informacja, jaki rodzaj PIT-u należy wybrać. - Przykładowo: pracuję na etacie, od czasu do czasu mam umowę zlecenie. - Wtedy PIT-37. Jest on najłatwiejszy do wypełnienia, mamy ich najwięcej, bo rozliczają się na nich głównie emeryci i renciści, którzy pracują. - Pani w głowie ma wszystkie PIT-y? - Wszystkie. Nie jest ich tak dużo. - Duży szacunek. Dobrze. Siadamy, wpisujemy, tak jak do normalnego PIT-a, swoje dane? - Tak. Na podstawie informacji o swoich dochodach z ubiegłego roku, na które musimy poczekać aż do nas spłyną od wszystkich naszych pracodawców. Od 3 lat nie jest już wymagany podpis kwalifikowany (potrzebny jest on tylko w kilku przypadkach).Podpisem są nasze dane, plus przychód z zeznania z roku poprzedniego. - Czyli musimy znależć PIT za rok 2011? - Tak. Siadając do wypełniania PIT-u, musimy sięgnąć do zeznania ubiegłorocznego z informację jaki przychód osiągnęliśmy. - Zweryfikuje nas nasz przychód z zeszłego zeznania? - Tak, on jest taką autoryzacją. - Program jest tak genialny, że mi te wszystkie dochody sumuje, odejmuje? - Tak. Wylicza podatek, a nawet wskazuje błędy i podpowiada, co mamy zrobić. - Czyli, niczego nie ujmując pracownikom urzędu, lepiej niż urzędnik, bo ten z powodu długiej kolejki nie ma czasu sprawdzać naszego PIT-u. - Oczywiście. Podatnicy składający zeznania w formie papierowej na sali obsługi podatnika nie mają weryfikowanej prawidłowości wypełnienia pod względem rachunkowym, a tylko czy są wszystkie załączniki, czy jest wpisany numer NIP lub Pesel. Wobec tego zdarza się, że podatnik jest wzywany, bo są błędy rachunkowe w zeznaniu. System e-deklaracje wyklucza takie błędy. Zeznanie musi być dobrze złożone, bo inaczej zostanie przez niego odrzucone. Jeśli popełnimy błąd, to zostanie on wskazany. Myślę, że ułatwienie to jest bardzo duże. Także dlatego, że podatnik nie musi przychodzić do urzędu. - Ale nie może pani obiecać, że składający zeznanie drogą elektroniczną nie zostanie wezwany do urzędu, by np. wyjaśnił ulgę, z której skorzystał? - Nie. Oczywiście ulgi są weryfikowane, bo musimy wiedzieć, że skorzystać z nich możemy, spełniając odpowiednie warunki. Tego system nie weryfikuje. To ja muszę wiedzieć, czy mam prawo do danej ulgi. On tylko wyłapie błędy rachunkowe. - Tych ulg już za wiele nie zostało... - Jest ich coraz mniej. Tradycyjnie najpopularniejsza ulga prorodzinna... - No chyba nie weryfikujecie, czy ktoś ma dzieci? - To również weryfikujemy. - A ile czasu średnio zajmuje wypełnienie e-deklaracji? - 3-4 minuty. - To chyba jak ktoś szybko pisze na maszynie i umie to wklepać... - Nie. Raz wpisane imię i nazwisko jest powielane na wszystkie załączniki, dlatego m.in. jest to takie łatwe i szybkie. - A kiedy kończymy, wpisujemy nasz poprzedni przychód, czyli nazwijmy to “nasz podpis” i wysyłamy to internetem, wciskając przycisk “wyślij”. Nie musimy tego drukować? - Możemy dla własnych celów wydrukować, ale nie musimy. Po wysyłce zeznania pojawia nam się numer UPR po 2-3 minutach będący potwierdzeniem złożenia zeznania podatkowego. W ostatnich dniach kwietnia system może być trochę załadowany i może to potrwać dłużej. - Mamy potwierdzenie, że spełniliśmy swój obowiązek wobec państwa. Czy wysłanie zeznania internetem powoduje, że szybciej dostaniemy nadpłatę za np. ulgę prorodzinną? - Bardzo często podatnicy nas o to pytają. Nie może tak być, że będzie szybciej, bo mamy też możliwość złożenia deklaracji drogą papierową. Można otrzymać szybciej, ale tylko z tego powodu, że to zeznanie do nas szybciej dotrze i że obróbka takiego zeznania jest szybsza. Zeznania papierowe trzeba najpierw wprowadzić do systemu, co zajmuje nam dużu czasu. - Pozbawiamy was więc pracy... - My mamy dużo pracy, możemy dzięki temu skupić się na czymś innym. Nie ukrywam, że fakt wysyłania coraz większej ilości zeznań drogą elektroniczną jest z korzyścią dla Urzędu Skarbowego. - Jeżeli jednak ktoś ma jeszcze jakieś wątpliwości czy obawy, to my - Radio Elka oraz Urząd Skarbowy i Urząd Miasta - organizujemy akcję pomagania w wypełnianiu e-deklaracji. To będzie w sobotę 9 marca od 10.00 do 14.00 w Ratuszu. - Serdecznie zapraszam. Pracownicy urzędu będą służyć pomocą, będziemy wyjaśniać, odpowiadać na pytania, ale głównie chcemy pokazać, jak prosta i szybka jest wysyłka zeznania drogą elektroniczną. Zachęcamy, nie wszyscy starsi ludzie mają w domach komputer, internet. Po co stać w kolejkach. - Można przyjść zobaczyć, albo skorzystać z pomocy i się rozliczyć. - Wszystkie dane powinniście już państwo mieć, bo do końca lutego płatnicy są zobowiązani do przesłania informacji o dochodach. Rozmawiał Jarek Adamek
reklama
|
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
|
reklama
reklama