Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
5
Maja 2024
Niedziela
Imieniny obchodzą:
Irena, Teodor,
Waldemar,
DZIEŃ
LEŚNIKA I DRZEWIARZA
Do końca roku 240 dni.
Start arrow Leszno arrow Koniec akcji "Pomosty"

Koniec akcji "Pomosty"

08.10.2013. Radio Elka, Jarek Adamek
thumb_pomost-boszkowo.jpg
Do połowy października z Jeziora Dominickiego znikną wszystkie nielegalne pomosty. -W ten sposób zakończy się prowadzona od kilku lat akcja porządkowania brzegu jeziora – mówi starosta leszczyński Krzysztof Piwoński.


Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Leszczyńskie starostwo już od dwóch lat informowało o zamiarze uregulowania statusu pomostów na Jeziorze Dominickim, wzywając ich właścicieli do ich zalegalizowania lub rozbiórki. Po inwentaryzacji
okazało się, że w wodzie stoi ponad 70 konstrukcji. Niektóre to pomosty z prawdziwego zdarzenia, inne bardziej przypominały prowizorkę dla wędkarzy, jeszcze inne były po prostu zardzewiałymi ruinami stwarzającymi zagrożenie dla ludzi, łodzi i kajaków. Akcja informacyjna starostwa przyniosła skutek - ustalono zdecydowaną większość właścicieli pomostów, ci zaś przeprowadzili urzędowe postępowania legalizujące konstrukcje. -Ostatecznie pozostało 26 „dzikich” pomostów - mówi starosta Krzysztof Piwoński - zostaną rozebrane do połowy października, żebyśmy z końcem miesiąca ostatecznie zamknęli temat brzegu jeziora. Rozbiórką zajmuje się specjalistyczna firma wyłoniona w przetargu zorganizowanym przez Urząd Marszałkowski. (jad)
 
Komentarze (38)
1. Dodane przez pomosty, w dniu - 08-10-2013 09:51
To dobry temat zastępczy... 
Pojawi się " smoke on the water"
2. Dodane przez ronald, w dniu - 08-10-2013 10:58
p(...) niech sie odczepi od włoszakowic!!
3. Dodane przez Berlin, w dniu - 08-10-2013 10:08
A co pan starosta powie o wolnym dostępie do brzegu jeziora? Czy legalne są te wszystkie płoty uniemożliwiające przejście brzegiem jeziora?
4. Dodane przez lukasz, w dniu - 08-10-2013 10:12
i dobrze,tak jak mówi prawo. 
teraz drugi krok:demontaż płotów ze strefy brzegowej, 
dalej inne samowole 
A SUPER BY BYŁO, GDYBY PODŁĄCZONO CAŁE BOSZKOWO DO SIECI KANALIZACJI ŚCIEKOWEJ. przecież podłączenia prosto do jeziora i kanału jeszcze istnieją,nie wspominając i nieszczelnych szambach i specjalnie wykonanych przelewach ścieków z nich. Oby nie było jak na Mazurach-wejdź na stronę mówiącą o czystości wód mazurskich dziś,a się przekonasz.zostaw przyrodę chociaż w takim stanie w jakim ją zastałeś! ty i ty też!
5. Dodane przez działkowiec, w dniu - 08-10-2013 11:06
a co macie do płotu, skoro granica mojej działki wg dokumentów sięga 3 metry wgłąb jeziora. Macie ochotę chodzić po mojej działce??? To podajcie swoje adresy przyjadę do was: szukać grzybów, kręcić się koło domów i zostawiać syf taki jak u mnie ktoś zostawia na działce nad jeziorem. Jak zwróciłem raz uwagę pewnej parce, że chodzą po prywatnej posesji, to stwierdzili, że tylko domek chcieli obejrzeć. A domek stoi około 80 m od linii brzegowej. Dasz komuś 3 metry to i tak wlezie dalej. Na to się nie godzę!
6. Dodane przez zx, w dniu - 08-10-2013 11:37
bogaci jadą do Turcji, biedota marznie w Boszkowie
7. Dodane przez ale jaja, w dniu - 08-10-2013 11:46
ha, ha, ha, ha, ha, ha  
widzę, że radyjko gra w pewnej drużynie z pewnymi korzeniami
8. Dodane przez WS, w dniu - 08-10-2013 12:33
Likwidacja płotów to kolejny punkt rewitalizacji jeziora. Z tym będzie już gorzej, bo trzeba zadrzeć z możnymi w Boszkowie. Chociaż niech zasypią kanały, które wykopali do swoich posiadłości. Przykład !!!wykopany jest między plażą główną, a kolejową. Niszczenie lini brzegowej jest przestępstwem i tego nie da się już legalizować.
9. Dodane przez Byk, w dniu - 08-10-2013 12:56
Zadania dla Pana starosty : 
- likwidacja płotów z linii brzegowej  
- rozbiórka samowoli budowlanej  
- trasa rowerowa wokół jeziora
10. Dodane przez rex, w dniu - 08-10-2013 13:02
to może państwo odkupi linie brzegowe ? skoro nawet po 3metry w wodzie sa?
11. Dodane przez Monia, w dniu - 08-10-2013 13:11
(...)Wielu właścicieli stawia konstrukcje np. pomosty, które skutecznie ograniczają dostęp do linii brzegowej lub wód ( jest to również nielegalne działanie gdyż na taką budowlę zgodnie z prawem wodnym należy uzyskać pozwolenie wodnoprawne i/ lub pozwolenie budowlane ). Za takie działanie ustawa przewiduje tutaj karę aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny. 
 
Dodatkowo sankcje karne za wybudowanie budowli bez zgłoszenia albo pozwolenia przewiduje prawo budowlane uniemożliwianie dostępu do wód, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 2 kara grzywny , grodzenie nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu kara grzywny . 
 
Art. 27 prawa wodnego zabrania grodzenia nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar. 
 
Prawo wodne określa, iż linię brzegu dla cieków naturalnych, jezior oraz innych naturalnych zbiorników wodnych stanowi krawędź brzegu lub linia stałego porostu traw albo linia, którą ustala się według średniego stanu wody z co najmniej ostatnich dziesięciu lat. 
 
Przepis art .28 ust. 2 tego prawa mówi, że właściciel nieruchomości przyległej do wód objętych powszechnym korzystaniem jest obowiązany zapewnić dostęp do wody w sposób umożliwiający to korzystanie. 
 
Gdy właściciel nieruchomości sam nie wyznacza części nieruchomości, umożliwiając dostęp do wody, wchodzi procedura wydania stosownej decyzji przez wójta, burmistrza lub prezydenta. W takim wypadku właściciel może liczyć na odszkodowanie. 
 
Właścicielowi nie wolno celowo utrudniać poruszania się w linii brzegowej ani podejmować działań, które mogłyby to uniemożliwić. Turysta ma prawo przybić do brzegu wód płynących. 
 
Zapewnienie dostępu do brzegu dla płynącego to również potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa np. turystom, kajakarzom. 
 
Ustawa prawo wodne przyznaje każdemu prawo do powszechnego korzystania m.in. ze śródlądowych powierzchniowych wód publicznych. 
 
Sytuację tę porządkuje ( korzystne dla żeglarzy, wędkarzy, turystów słowem każdego z nas ) wydane ostatnio orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygnatura akt: II OSK 621/12). 
 
Art. 34 ust. 1 i 2 prawa wodnego ustanawiają prawo do powszechnego korzystania z wód publicznych śródlądowych i morskich dla każdego, m. in. do wypoczynku, turystyki, uprawiania sportów wodnych. 
 
Według NSA każdy może więc domagać się wyznaczenia dostępu do jeziora.  
 
Tak więc turysta, żeglarz czy wędkarz będzie mógł domagać się od miejscowych władz, w drodze decyzji administracyjnej, zapewnienia mu dostępu do brzegów wód publicznych. (...)
12. Dodane przez Monia, w dniu - 08-10-2013 13:13
Kilka przykładów łamania prawa wodnego o dostępie do linii brzegowej
13. Dodane przez trx, w dniu - 08-10-2013 13:21
do kom. nr 5  
Może działkowiczu poczytasz trochę przepisy prawne które mówią o swobodny dostępie do lini brzegowej  
Art. 27 prawa wodnego zabrania grodzenia nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar. 
 
Prawo wodne określa, iż linię brzegu dla cieków naturalnych, jezior oraz innych naturalnych zbiorników wodnych stanowi krawędź brzegu lub linia stałego porostu traw albo linia, którą ustala się według średniego stanu wody z co najmniej ostatnich dziesięciu lat. 
Przepis art .28 ust. 2 tego prawa mówi, że właściciel nieruchomości przyległej do wód objętych powszechnym korzystaniem jest obowiązany zapewnić dostęp do wody w sposób umożliwiający to korzystanie. 
28 ust. 1 i 2 kara grzywny , grodzenie nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu kara grzywny .
reklama
14. Dodane przez cyNIK, w dniu - 08-10-2013 13:28
Do pacjenta spod 5 ... Postaw płot zgodnie z prawem... 1,5 metra od linii brzegowej... 
 
Art. 27. 1. Zabrania się grodzenia nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar. 
 
Art. 193. Kto wbrew obowiązkowi: 
2) uniemożliwia dostęp do wód, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 2, - podlega karze grzywny. 
 
Gdy właściciel terenu przyległego do wody używa groźby bezprawnej lub przemocy wobec osoby w celu zmuszenia do zaniechania przybicia do brzegu i odpłynięcia z tego miejsca, popełnia przedstępstwo z art. 191 § 1 k.k. ( kara pozbawienia wolności do lat 3 )
15. Dodane przez pytanie, w dniu - 08-10-2013 13:38
czy wszystkie co najmniej wątpliwe działania pana piwońskiego, też do końca roku zostaną rozliczone ???
16. Dodane przez andy, w dniu - 08-10-2013 14:22
Jako ciekawostkę podam fakt, że firma z Brenna, która rozbiera samowolki zabrała nam dwie wbite w dno jeziora w trzcinach rury z uchwytami do mocowania łódek. To też jest samowola. Jeżeli nie wbiją w dno tej rury to będzie sprawa. Myślimy, że przy okazji pracownicy tej firmy zbierają sobie prywatnie złom na sprzedaż.
17. Dodane przez jacuś, w dniu - 08-10-2013 17:02
Że rozbierają pomosty to dobrze, ciekawe czy ruszą te zamykane na klucz ? chyba nie bo są znanego biznesmena z którym pan starosta trąbi w jedną tubę . Co z zagrodzeniem głównej plaży przez pana J ? Czu czasem nie okaże się , że powstaną nowe piękne pomosty budowane przez pana J za które trzeba będzie płacić lub jak napisałem wcześnie zrobią je zamknięte ....ktoś próbuje po prostu sprywatyzować jezioro i to za publiczne pieniądze i za przyzwoleniem mało ogarniętej gawiedzi, która i tak nie wie o co chodzi. Wniosek - za kilka lat wszystkie plaże i pomosty płatne, nie wspominając o kąpieli,a znajomi pana starosty i pana J i tak będą mieli zagrodzone działki do samej wody. Orvell jak się patrzy
18. Dodane przez artur, w dniu - 08-10-2013 17:41
Prawo wodne prawem wodnym ale oprócz tego jest "święte prawo własności" i nikt z tych "prawych" obywateli (którzy tutaj tak krzyczą o dostęp do linii brzegowej) nie powinien wchodzić na cudzą własność bo łamią prawo tak samo jak ci co grodzą ten dostęp. W Boszkowie dostęp do linii brzegowej jest na wielu kilometrach swobodny więc ten kto chce korzystać z uroków wypoczynku nad wodą nie musi się pchać na prywatne posesje. Tak po prostu kultura osobista i minimum przyzwoitości nakazuje.
19. Dodane przez do 16 A pozwolenie na rury w jeziorze było ????, w dniu - 08-10-2013 17:55
hehe
20. Dodane przez wloszakowiczanin, w dniu - 08-10-2013 18:17
WIADOMO ZE JAK NIE WIEMY O CO CHODZI TO CHODZI O PIENIADZE. JESTEM CIEKAWY CZY W ZAMIAN TYCH ROZEBRANYCH ODNOWIA ALBO WYBUDUJA NOWE POMOSTY. W BOSZKOWIE Z ROKU NA ROK ZOSTAJA NISZCZONE PRZEZ WODE I WANDALI A PO NICH ZOSTAJA TYLKO STRASZACE SZKIELETY. JAK PRZYPOMNE SOBIE 15 LAT DO TYLU TO W PRAWIE KAZDA PLAZA MIALA LADNY POMOST! A TERAZ? wstyd mi ....
21. Dodane przez stary, w dniu - 08-10-2013 18:53
Pan Piwoński i jego służby to załatwią wszystko nad brzegiem jezior, tylko po wyborach. Teraz będą obiecywać a potem to.... na drzewo!! Wiadomo P(artia) O(biecanek)
22. Dodane przez turysta, w dniu - 08-10-2013 19:41
moim zdaniem kom 5 ma racje
23. Dodane przez ddd, w dniu - 08-10-2013 20:04
dobrze ze nie ma dostępu do jezioro przynajmniej jest porządek
24. Dodane przez cenzorek, w dniu - 08-10-2013 21:55
Do nr 18 . Prawo stanowi:D ,że każdy kto się buduje przy link brzegowej musi się liczyć z tym ,że linia brzegowa będzie niejednokrotnie w czasie obfitych ulew przez jego posesję .A wtedy to co ty uważasz że jest twoje ,nie jest już nim :-D
25. Dodane przez xyz, w dniu - 09-10-2013 06:57
do kom 18, czytales kilka postow wyrzej co mowia przepisy? (...) mnie obchodzi twoje sw. prawo wlasnosci, 1,5m od lini brzegowej, co to jest owa linia tez jest dokladnie okreslone, a to ze ktos ma niby dzialke 3m w jeziorze, to pretensje tylko do geodety, czy innego kretyna ktory tak wymierzyl. W Zusie czy US tez tak sobie przepisy naginasz - nie sadze.
26. Dodane przez Taka prawda, w dniu - 08-10-2013 23:37
Do 18 ... Tak po prostu kultura osobista i minimum przyzwoitości nakazuje przestrzegać obowiązujące prawo. Dura lex, sed lex... A o świętym prawie własności pogadamy jak będziesz leżał nieprzytomny na brzegu swojej uświęconej prywatą plaży, a ratownik żeglarz, zamiast podpłynąć parę metrów kajakiem, czem prędzej na Twoją posesję podąży pieszo, dwukilometrową drogą publiczną...
27. Dodane przez seba, w dniu - 09-10-2013 11:41
ktos ma płot niby na brzegu i wy go obrażacie i pouczacie. WSZYSCY Z WAS JAKBY TAK MIELI TEZ BY POSTAWILI PŁOT!!! I NIE MÓWCIE NIE!! ale czlowiek a tym bardziej leszczyniak lubi dogryzać i się wymądrzać. a po drugie. czy ktos chodzi tamtędy??? przeciez tam nawet plaży nie ma! aleee podogryzac trzeba.
28. Dodane przez Byk, w dniu - 09-10-2013 12:26
Dlaczego prawo wodne nie zezwala na grodzenie dostępu do jeziora ??? , ponieważ jezioro jest własnością publiczną a nie prywatną !!! Podobna jest sytuacja z pomostami , mogą być prywatne ale z uwagi iż postawione są na jeziorze publicznym dostęp musi być wolny
29. Dodane przez lukasz, w dniu - 09-10-2013 15:59
ciekawe kto s(...) ruszy! sądy sądami a sprawiedliwość... 
jedyne przejście zawala kamieniami i paletami!!!
30. Dodane przez lukasz, w dniu - 10-10-2013 09:28
Rozporządzenie Nr 115a/91 z dnia 25 listopada 1991r. w sprawie powołania Przemęckiego Parku Krajobrazowego. 
WYSZCZEGÓLNIENIA: z a k a z: 
- lokalizowania dużych ferm hodowlanych 
- niszczenia gleby i pobierania kopalin na skalę przemysłową  
- budowy dużych zakładów przemysłowych 
- używania łodzi z silnikiem motorowym 
- wycinania roślinności brzegowej w okresie letnim 
- zagrodzenia strefy przybrzeżnej jeziora (min. 60 m) 
N A K A Z  
- harmonizowania budownictwa z krajobrazem 
- przestrzegania łady przestrzennego, zwalczania i likwidacji samowoli budowniczych 
- ograniczania stosowania nawozów sztucznych 
- prowadzenia melioracji wodnych (niepowodujących szkód w ekosystemach) 
- poprawa jakości wód 
- zalesiania nieużytków.
31. Dodane przez zdegustowany, w dniu - 10-10-2013 09:36
do 29 - chyba chodzi o byłą syrenę, zgadłem?
32. Dodane przez edi, w dniu - 10-10-2013 15:04
prosimy o chodnik w BOSZKOWIE za torami , czy tylko połowie mieszkańców tej wsi przysługuje chodnik , a drugiej połowie już nie - codziennie prowadzą dzieci do szkoły środkiem drogi powiatowej - BO NIE MA CHODNIKA , ( są lampy a chodnika nie ma ???????? PROSZĄ MIESZKAŃCY BOSZKOWA
33. Dodane przez cha.cha.cha., w dniu - 11-10-2013 22:13
Swobodne objechanie jeziora Dominickiego jest w tej chwili nie możliwe !Może się tym zajmijcie a nie pomostami bo one nikomu nie wadzą.Kilka lat temu można było objechać całe jezioro Dominickie rowerem a teraz to kolesie postawili sobie płoty i nie ma na nich haka albo jak to mówią temat zastępczy ( odwrócenie uwagi od "bogaczy" ) trzeba niziny społeczne pognębić bo co taki może władzy zrobić. Pan Starosta powinien ruszyć z porządkami od tych co łamią prawo Lini brzegowej a nie od kładek nikomu nie wadzących chcąc obejść czy objechać rowerem jezioro.
34. Dodane przez Oburzony, w dniu - 11-10-2013 22:48
Temat:Linia brzegowa w Boszkowie nie istnieje. 
 
Wiele polskich przepisy prawa jest albo mało precyzyjnych ( co stwarza okazję do sporów, unikania odpowiedzialności ), martwych ( mało kto się do nich stosuje ), kłóci się z innymi przepisami lub też przestrzeganie prawa nie jest wystarczająco kontrolowane. 
 
Podobnie jest w przypadku publicznego dostępu do wód i zbiorników wodnych oraz do tzw. linii brzegowej. 
 
Patologia w tym zakresie jest ostatnio znaczna wielu właścicieli działek ( nawet developerów - przykład ) leżących na wodą grodzi je jak tylko się da najdalej ( najlepiej żeby ogrodzenie stało w wodzie ), stawia znaki zakazu przybijania do brzegu, straszy gdy właściciel terenu przyległego do wody używa groźby bezprawnej lub przemocy wobec osoby w celu zmuszenia do zaniechania przybicia do brzegu i odpłynięcia z tego miejsca, popełnia przedstępstwo z art. 191 § 1 k.k. ( kara pozbawienia wolności do lat 3 ) 
 
Wynika to często z chęci zysku i pobierania opłaty za dobicie do brzegu lub biwakowanie ( w świetle prawa jest to nielegalne ) lub ochrony swojej własności. 
 
Gminy zaś nie za bardzo się dotychczas tym przejmowały ponieważ przepisy prawa powodowały, że osoba nie mająca interesu prawnego ( np. kajakarz ) nie mogła wystąpić z roszczeniem ustanowienia takiego dostępu. Także brak uregulować prawnych dotyczących sztucznych zbiorników ( przykładem jest tu Zalew Zegrzyński ) powoduje, że właściciel działki grodząc ją do linii wody nie ponosi żadnych konsekwencji prawnych. 
 
Wielu właścicieli stawia też inne konstrukcje np. pomosty, które skutecznie ograniczają dostęp do linii brzegowej lub wód ( jest to również nielegalne działanie gdyż na taką budowlę zgodnie z prawem wodnym należy uzyskać pozwolenie wodnoprawne i/ lub pozwolenie budowlane ). Za takie działanie ustawa przewiduje tutaj karę aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny. 
 
Dodatkowo sankcje karne za wybudowanie budowli bez zgłoszenia albo pozwolenia przewiduje prawo budowlane uniemożliwianie dostępu do wód, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 2 kara grzywny , grodzenie nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu kara grzywny . 
 
Art. 27 prawa wodnego zabrania grodzenia nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar. 
 
Prawo wodne określa, iż linię brzegu dla cieków naturalnych, jezior oraz innych naturalnych zbiorników wodnych stanowi krawędź brzegu lub linia stałego porostu traw albo linia, którą ustala się według średniego stanu wody z co najmniej ostatnich dziesięciu lat. 
 
Przepis art .28 ust. 2 tego prawa mówi, że właściciel nieruchomości przyległej do wód objętych powszechnym korzystaniem jest obowiązany zapewnić dostęp do wody w sposób umożliwiający to korzystanie. 
 
Gdy właściciel nieruchomości sam nie wyznacza części nieruchomości, umożliwiając dostęp do wody, wchodzi procedura wydania stosownej decyzji przez wójta, burmistrza lub prezydenta. W takim wypadku właściciel może liczyć na odszkodowanie. 
 
Właścicielowi nie wolno celowo utrudniać poruszania się w linii brzegowej ani podejmować działań, które mogłyby to uniemożliwić. Turysta ma prawo przybić do brzegu wód płynących. 
 
Zapewnienie dostępu do brzegu dla płynącego to również potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa np. turystom, kajakarzom. 
 
Ustawa prawo wodne przyznaje każdemu prawo do powszechnego korzystania m.in. ze śródlądowych powierzchniowych wód publicznych. 
 
Sytuację tę porządkuje ( korzystne dla żeglarzy, wędkarzy, turystów słowem każdego z nas ) wydane ostatnio orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygnatura akt: II OSK 621/12). 
 
Art. 34 ust. 1 i 2 prawa wodnego ustanawiają prawo do powszechnego korzystania z wód publicznych śródlądowych i morskich dla każdego, m. in. do wypoczynku, turystyki, uprawiania sportów wodnych. 
 
Według NSA każdy może więc domagać się wyznaczenia dostępu do jeziora.  
 
Tak więc turysta, żeglarz czy wędkarz będzie mógł domagać się od miejscowych władz, w drodze decyzji administracyjnej, zapewnienia mu dostępu do brzegów wód publicznych.
35. Dodane przez Samowole budowlane utrudniające przejście!, w dniu - 11-10-2013 22:47
Temat grodzenia dostępu do linii brzegowej w Polsce chyba będzie trzeba poruszyć w NIK bo z lokalnymi władzami nie dojdziemy do porozumienia.Jesteśmy w UE ale przepisy stosujemy jak nam się podoba. Pomimo Decyzji NIK, która jasno określa przepisy prawa dotyczące linii brzegowej. 
NIK o dostępie do jezior 
Bezprawne zagradzanie dostępu do brzegów jezior przez właścicieli prywatnych posesji jest coraz powszechniejsze. Zdarza się, że zajmują oni również atrakcyjne grunty Skarbu Państwa, które przylegają do akwenu. Choć powiększanie tym sposobem posiadłości i wydzielanie prywatnych plaż narusza prawa obywateli, pozostaje bezkarne - głównie z powodu słabości i opieszałości urzędników. 
 
Aby zagwarantować swobodny dostęp do zbiorników wodnych, prawo zabrania grodzenia plaż i brzegów - wszelkie ogrodzenia muszą kończyć się 1,5 m od wody. Jednak jedynymi urzędami, które mogą kontrolować przestrzeganie swobodnego dostępu do wód publicznych, są krajowe i regionalne zarządy gospodarki wodnej. NIK negatywnie ocenia ich pracę: urzędnicy nie pilnują przestrzegania zakazu grodzenia, nie reagują na przypadki bezprawnego wykorzystywania gruntów Skarbu Państwa i lekceważą skargi obywateli (przykładowo RZGW w Warszawie na 17 skarg jedną rozpatrzył w terminie, a czterech w ogóle). 
 
Dostęp do jezior - Kontrolerzy NIK sprawdzili odcinki linii brzegowych 18 jezior i stwierdzili 125 przypadków bezprawnego zagrodzenia dostępu do wody (m.in. na jeziorach: Wulpińskim, Luterskim, Niegocin i Śniardwy). Plaże bądź nabrzeża poprzecinane są przez siatki, płoty i murki, a fragmenty ogrodzeń prywatnych posiadłości wydzielają prywatne plaże i pomosty, które uniemożliwiają przejście wzdłuż brzegu jeziora, lub utrudniają dojście do kąpieliska. Narusza to prawo obywateli do swobodnego dostępu do wód publicznych. 
Równie powszechne jest zjawisko zajmowania przylegających do jezior gruntów Skarbu Państwa przez właścicieli sąsiadujących nieruchomości. Linia brzegowa wszystkich 18 jezior objętych oględzinami przebiegała inaczej, niż zaznaczono na mapach zarządów. Z powodu wieloletnich zaniedbań urzędnicy nawet nie wiedzieli o istnieniu atrakcyjnych działek. Na niekontrolowanym obszarze, który według planów był jeziorem, powstawały prywatne domy letniskowe, parkingi, hangary na łodzie i pomosty. W rezultacie z 85 tys. m2 - formalnie zapisanych jako wody - nielegalnie zabudowano ponad 60 tys. m2. 
W ciągu czterech lat (od 2007 r.) na największym polskim pojezierzu zarządy gospodarki wodnej przeprowadziły tylko 10 kontroli sprawdzających swobodę dostępu do jezior (z czego tylko cztery planowe). Każda z tych kontroli ujawniła naruszenie prawa: w dziewięciu przypadkach dotyczyło to uniemożliwienia przejścia\"może by tak NIK zaprosić by rozstrzygnął tę sprawę np. w Boszkowie.Pan Piwoński orędownik prawa powinien się wziąć za nielegalne grodzenie linii brzegowej bo to bardziej dokucza kuracjuszom i letnikom z Boszkowa niż te pomosty bo one nie grodzą przejścia.
36. Dodane przez lacky, w dniu - 15-10-2013 09:27
dawna syrena rządzi się swoimi prawami. ZAKAZ PRZEJŚCIA wprowadzili i kto ich ruszy! zagrodzono przejście kamieniami,posadzono jakieś kujące krzewy i dodatkowo grodzą starą paletą z gwoździami! i co na to wszystko  
P R A W O ? dalej sadyba wykopała sobie kanał na działkę i znów przejście niemożliwe. a jak to się ma do pomostów na kanale łączącym J.Dominickie z J.Wielkim? i czy widział ktoś wodę w tym kanale teraz?-ona ma kolor szamba więc jakość też jak to ostatnie.nic tylko pogratulować sobie.
reklama
37. Dodane przez lacky, w dniu - 15-10-2013 09:38
bobry k/kanału i woda - jej kolor + pomosty na kanale w boszkowie 
I NIE MOGĘ PRZESŁAĆ PLIKÓW! dlaczego?
38. Dodane przez obserwator, w dniu - 15-10-2013 13:11
własnie,woda w kanale wygląda jak szambo,jest koloru totalnie szarego!!!!!!!wygląda to ohydnie!!!! zobaczcie sami!
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dzialka budowlanaWilkowice 260000
Sprzedam magazyn o p... Poniec 200000
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
reklama
reklama
habit
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj