Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
reklama
3
Maja 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Aleksander,
Antonina, Maria,
Mariola
ŚWIĘTO
KONSTYTUCJI
TRZECIEGO MAJA
Do końca roku 242 dni.
Start arrow Leszno arrow Pożegnanie z lokomotywą

Pożegnanie z lokomotywą

Pożegnanie z lokomotywą

31.03.2014. Radio Elka, Hania Ciesielska
pociag105.jpgPo raz ostatni lokomotywa parowa przywiozła pociąg z Wolsztyna do Leszna. Była to maszyna Ol 49-59 polskiej produkcji. W historyczną podróż wybrało się wielu miłośników kolei, niektórzy przyjechali nawet z Niemiec. Z nostalgią wspominali czasy, kiedy rządziła para.

Zdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułuZdjęcia czytelników do artykułu
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Regularne kursy parowozu na trasie Leszno - Wolsztyn skończyły się wraz z decyzją Samorządu Województwa Wielkopolskiego o zaprzestaniu finansowania przewozów. Wobec braku porozumienia ze spółką PKP Cargo Urząd Marszałkowski nie przedłużył wygasającej z końcem marca umowy i w poniedziałek lokomotywa wjechała
na dworzec w Lesznie po raz ostatni. Była 14.36, podróż trwała godzinę i dwadzieścia minut.
Za sterami Ol 49 siedział Ireneusz Tomiak. - To parowóz z ostatniej, zdaje się, serii, wyprodukowany w Chrzanowie, jeden z najlepszych pod względem obsługi. Cóż.... po powrocie do Wolsztyna maszyna zostanie wygaszona, przejdzie przegląd techniczny i będzie czekać na dalsze decyzje.

Pasażerowie, którzy wybrali się w podróż nie kryli emocji. - Trzęsło, stukało, czuć zapach dymu, miałem łzy w oczach. Dla mnie to był powrót do starych czasów, kiedy rządziła para. Cieszę się, że tu jestem.
Specjalnie na tę okoliczność do Polski przyjechali nawet miłośnicy kolei z Niemiec, w Europie bowiem parowozy wyjeżdżają na trasę tylko w wyjątkowych okolicznościach.

- Szkoda, że na to nie ma pieniędzy, tak nie powinno być - żalił się jeden z uczestników wyprawy, emerytowany maszynista.

Pożegnanie lokomotywy na leszczyńskim dworcu (Fot. Łukasz Witkowski)
- To była ciężka praca - wspominał - i odpowiedzialna, ale byliśmy dumni. Kiedyś maszynista to był gość! Takie pociągi powinny wrócić na tory choćby w weekendy. Byłaby to duża atrakcja turystyczna.
pociag1.jpg
pociag3.jpg
pociag2.jpg

 
Komentarze (26)
1. Dodane przez greg, w dniu - 31-03-2014 20:16
Powiem krótko - skandal.
2. Dodane przez Bartas, w dniu - 31-03-2014 20:57
Na nic nie ma pieniędzy, tylko na pensje kilkutrotnie wyższe od tych przeciętnych, REALNYCH w naszym regionie, dla tych pierdzistołków... Będzie mi tego brakowało :(
3. Dodane przez Piękne maszyny :(, w dniu - 31-03-2014 21:35
Mój dziadek prowadził parowóz Oko1 nr boczny 21, jak ktoś wie co się stało z tą maszyną to proszę o kontakt pablof2@interia.pl
4. Dodane przez kaja, w dniu - 31-03-2014 22:00
A ja jeszcze krócej PAJAC do kom 1
5. Dodane przez Grigori, w dniu - 31-03-2014 22:00
Typowo Polskie... Pozamykac , zlikwidowac bo po co... 
Skandal jeszcze raz skandal ! Holda urzedasow zadecydowala i ma w d.pie opinie ludnosci!!!
6. Dodane przez xxx, w dniu - 31-03-2014 22:16
Ludzie teraz skandal a jak często bywaliście na stacji zobaczyć parowóz, jak często nim jechaliście?
7. Dodane przez teknokiller, w dniu - 31-03-2014 22:57
Witam!Co druga niedziela chociaż .Podkręcic trochę bileciki i siem płojedzie do Lyszna rłetro. 
I tak oto bilans tanich aut zza Odry ściągnał nam PIĘKNE HELENY z torów. 
Wierzę ,że to nie koniec.
8. Dodane przez maria, w dniu - 31-03-2014 22:57
Jechaliśmy w niedzielę w sentymentalną podróż do Wolsztyna,szkoda tylko że nikt nie pomyślał aby podstwić chociaż jeden wagon więcej-jak stwierdziła pani w kasie -NAPEWNO NIE BĘDZIE TAKIEJ POTRZEBY niestety ta pani nie mogła by być wróżką bo pociąg jechał pełen a powrót z Wolsztyna?ogrom ludzi,tak że brakło miejsc stojących.
9. Dodane przez miłośnik kolei, w dniu - 31-03-2014 23:32
Za kilka lat będą płakać... Parowozownia Wolsztyn to jedna z nielicznych na świecie (tak-na świecie!) czynnych parowozowni w ciągłej eksploatacji,można powiedzieć atrakcja turystyczna na skalę światową. Na Paradzie Parowozów można było spotkać nie tylko miłośników kolei z całej Europy, ale także Australijczyków, Japończyków etc. Kiedyś śmiali się wszyscy z Kononowicza, który chciał wszystko likwidować. I co dziś mamy? Niech nie będzie niczego! Zostaną tylko premie dla przydupasów systemu...
10. Dodane przez Bahn elektrik, w dniu - 31-03-2014 23:37
Co się dziwić? 
Węgiel z Rosji sprowadzać i za emisję Co2 płacić do kasy UE żeby goście się przejechali? 
 
Ale jest rozwiązanie! 
 
Zamontować w tendrze LPG znaczy butlę z gazem. 
Nawet się nie nagrzeje na słońcu bo dookoła woda. 
Para będzie a smród zniknie. 
No a lampy koniecznie ledowe. 
 
A i najważniejsze ! 
W POjedynkę będą mogli prowadzić kranik odkręci i tyle. 
 
Tyle spółek na kolei i żadna na to nie wpadła choć w USA z powodzeniem stosuje się to paliwo na kolei. 
A mnie zwolnili i za co ? 
Chyba za to , że w moherowej czapce chodziłem mimo młodego wieku. 
A czy to wiadomo kiedy zawieje?  
 
Lokomotywy GT1h wyprodukują należące do grupy Sinara Ludinowskie Zakłady Produkcji Lokomotyw. 
 
Kontrakt przewiduje dostawę prototypowej lokomotywy z turbiną gazową jeszcze przed 1 sierpnia 2012. Jeśli testy eksploatacyjne potwierdzą techniczne i ekonomiczne parametry deklarowane w specyfikacji, Koleje Rosyjskie podpiszą do 1 stycznia 2014 kolejną umowę na dostawę 39 kolejnych lokomotyw do końca roku 2020. 
 
Rosjanie chcą dostarczyć do Indii lokomotywy napędzane skroplonym gazem. Koleje Indyjskie zamierzają ogłosić w listopadzie przetarg na ich dostawę, ale poza Rosjanami prawdopodobnie nikt inny nie weźmie w nim udziału. 
 
Dlaczego instytucja taka jak WAT, prowadząca badania z myślą o zastosowaniach wojskowych, zajęła się gazem łupkowym?  
- Pracujemy nie tylko dla wojska, ale i dla całej gospodarki. WAT przyjmuje bardzo różne zamówienia. Wiele z nich dotyczy transportu albo ochrony środowiska. Opracowaliśmy projekt wagonu kolejowego do przewozu TIR-ów, będziemy również współpracować przy opracowaniu lokomotywy hybrydowej.  
Zaczęliśmy przeglądać ogromną bazę patentów: amerykańskich, kanadyjskich, rosyjskich i oczywiście europejskich. Przestudiowaliśmy ją pod kątem gazu łupkowego. Zrobiliśmy pod kierunkiem profesora burzę mózgów. I doszliśmy do wniosku, że wśród tych patentów są luki. Szukaliśmy czegoś, co zastąpi szczelinowanie hydrauliczne, czyli wpychanie pod ziemię ogromnych ilości wody z różnymi dodatkami chemicznymi. I znaleźliśmy taką substancję. Zgłosiliśmy patent, gdyż nikt jeszcze tego w ten sposób nie zaproponował.  
 
 
Na czym polega innowacyjność tej metody?  
- To może być oryginalna polska metoda wydobycia gazu łupkowego. Profesor Niezgoda powtarza często, że nie wierzy w jakąś cudowną technologię, zupełnie odmienną od tego, co robi się na świecie, głównie w USA. Z drugiej strony Amerykanie opatentowali praktycznie wszystkie możliwe metody szczelinowania hydraulicznego. Należało więc szukać czegoś nieco innego. Wreszcie jest trzeci element. W łupkach, jakie są w Polsce, metody hydrauliczne mogą okazać się nieefektywne ekonomicznie, bo gaz jest w mikroporach, a nie w dużych szczelinach.  
My zamiast wody i wszystkich niebezpiecznych dodatków proponujemy inną substancję.  
 
 
Co to za substancja?  
- Dwutlenek węgla - CO2. Nie dość, że wypiera gaz łupkowy, czyli metan (CH4) ze szczelin, ale także z wnętrza struktury skały łupkowej, a więc praktycznie cały metan zawarty w skale. Nasza metoda polega na wtłaczaniu dwutlenku węgla skroplonego, a więc o temperaturze poniżej -20 stopni. Na głębokości 3 tys. metrów pod ziemią może być nawet +120 stopni. W tych warunkach skroplony dwutlenek węgla gwałtownie przechodzi w stan gazowy i rozpręża się do ogromnych ciśnień, znacznie większych niż osiągane w szczelinowaniu hydraulicznym. 
 
Lokomotywa zasilana LNG (gazem ziemnym) marki GE 
http://www.youtube.com/watch?v=1tMJrJgk884
11. Dodane przez dzidek1960, w dniu - 01-04-2014 00:36
Jak napisała Maria, w pociągu były tłumy a dzień wcześniej tłumy ludzi nie tylko z Polski robiło zdjęcia na trasie. 
Szkoda, że to już koniec Historii pary na szlakach kolejowych.
12. Dodane przez mamrot, w dniu - 01-04-2014 08:51
Pytam się,co na to konserwator zabytków?
13. Dodane przez ar, w dniu - 01-04-2014 11:04
W Ameryce placi się setki dolarów za bilet żeby przejechać kilknascie mil pociągiem z parowozem i w porównaniu z naszymi parowozami to tam szalu nie ma a u nas likwidują. Na nudne muzea jest kasa a na takie atrakcyjne muzeum w postaci lokomotywy to kasy nie ma. Tez specjalnie jechaliśmy w zeszłym tygodniu na przejazdzke tym pociągiem.
14. Dodane przez ln, w dniu - 01-04-2014 11:03
dajcie więcej zdjęć !!! tez robiliśmy zdjęcia na trasie w zeszla srode i specjalnie jechaliśmy do leszna
reklama
15. Dodane przez Pudzian, w dniu - 01-04-2014 10:44
Parowozy zniknom i tory też byłem u babci w niedziele i ani śladu torów i śrub skandal zarośnięnte wszysto i tak samo bendzie z wolsztyna do leszna tory zniknąm i nikt nawet się tym nie zajmie na złom odadzom cała taka nasza polska i zaraz zamknąm parowozy w wolsztynie i nic nie bęndzie
16. Dodane przez Onysz, w dniu - 01-04-2014 10:50
Sentyment sentymentem, ale to jakaś kpina, żeby w XXI wieku polegać na technologii z XIXw.
17. Dodane przez do 16, w dniu - 01-04-2014 11:32
A masz coś do technologii z XIX wieku?
18. Dodane przez Nikolaj, w dniu - 01-04-2014 13:10
@16. Czy wiesz, że silnik asynchroniczny stosowany w Pendolino, ELFach i wszystkich nowoczesnych lokomotywach/EZT został wynaleziony w 1889 roku? A silnik na prąd stały, który jest używany w większości przestarzałych polskich elektrowozach i EZT został wynaleziony w 1832 roku :)
19. Dodane przez rex, w dniu - 01-04-2014 13:12
ZDJĘCIA ROBIĄ GŁÓWNIE HOLENDRZY I NIEMCY CAŁĄ TRASE ŚCIGAJĄ LOKOMOTYWE I BIEGAJA PO POLACH Z APARATAMI
20. Dodane przez Puzajkator Golonka, w dniu - 01-04-2014 15:25
Bardzo dobrze, ciuchcia to powrót do starego systemu. Trzeba iść z nowoczesnością ją reklamować .
21. Dodane przez P, w dniu - 01-04-2014 17:07
kom 15 - wiadomo o co chodzi,ale Ty wróć do słownika ortograficznego.
22. Dodane przez Pudzian, w dniu - 01-04-2014 18:56
Do kom 21 
Mam problem z języka polskiego a ty masz jakiś problem
23. Dodane przez Bahn elektrik do 18 i np.12, w dniu - 01-04-2014 21:53
Silnik na prąd zmienny wynalazł Tesla w przerwie między posiłkami. 
Jego Matka była analfabetką. 
Gdyby go potraktowano poważnie koncerny paliwowe by padły. 
I takie małe sprostowanie.  
W silnikach trakcyjnych stosuje się już obecnie magnesy neodymowe . 
Nie wiem jak w Pendolino ale w nowych ICE DB już są i nawet polskich kolejkach kopalnianych. 
 
A jak podoba się moja koncepcja zamontowania palnika gazowego w parowozie i zamontowanie butli w tendrze?  
Parę by robiło , kaloryczność może mniejsza ale by się turlało PO nie ujętych nawet w odległych planach remontowych torach do Wolsztyna. 
Odległości mniejsze jak w rosji ,Indiach czy USA więc butla nawet z tendra by nie wystawała. 
 
Było też pytanie o konserwatora zabytków. 
Odpowiedź jest prosta. 
Polska nie ma polityki historycznej jest w odśrodkowym rozpadzie. Trochę ratuje sytuację IPN. 
A konserwator ratuje symbole poprzedniego rozpadu w naszym przypadku nieużywane cmentarze podlegającej naturalnej erozji czy to w Lasocicach, Czempiniu czy Wilkowicach . 
A nawet putin wie , że duchy w referendum brały udział tylko w Afganistanie.
24. Dodane przez Maverick Norwegia, w dniu - 02-04-2014 02:12
Napisali, że były osoby które przyjechały tam AŻ z Niemiec a ja z synem przyjechałem tam specjalnie na tą okazję z Norwegii. Coś wspaniałego, wrażenia i wspomnienia BEZCENNE!!! WARTO BYŁO!!
reklama
25. Dodane przez xyz, w dniu - 02-04-2014 07:29
co to za kraj!!! masakra jakaś!!! opłaca się sądy likwidować, by za chwilę je przywracać!!! kto za to płaci? ludzie, jak raz wygaszą, to już naweth na coroczną Paradę Parowozów nie będzie się nikomu chciało rozpalać, co z ludźmi - fachowcami, którzy przy parowozach pracowali? warsztaty, szopa etc. raz coś zamknięte nigdy nie wróci!!! ot Polska Kochana... 
zaorać, zniszczyć, sprzedać bo kraść już nie ma czego!  
( proponuję petycję do kogoś rozsądnego, puki nie jest za późno i kolekcjonerzy metali - niekoniecznie kolorowych - nie dobrali się do parowozów )
26. Dodane przez Pierwszy kwietnia?, w dniu - 02-04-2014 20:39
Liczy się każdy grosz. 
Właśnie zaczyna się rok rosji w Polsce
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
Najnowsze ogłoszenia DOM.ELKA.PL
Dzialka budowlanaWilkowice 260000
Sprzedam magazyn o p... Poniec 200000
Dom w świetnej lokal... Wilkowice 469000
Grzybowo ul. rydzowa... Leszno 619000
Osiedle kurkowe na g... Leszno 438587
reklama
reklama
Dostęp do tej części serwisu tylko dla osób pełnoletnich
Czy masz 18 lat lub więcej?
Tak, oświadczam, że jestem osobą pełnoletnią
Akceptuj i przejdź dalej
Zrezygnuj